eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
368 دنبال‌کننده
172 عکس
166 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، از مناسبت‌های شیعیان است که به ازدواج حضرت علی(ع) نخستین امام شیعیان با حضرت فاطمه(س) دختر پیامبر اشاره دارد. 🌹این ازدواج در ۱ ذی‌الحجه سال دوم هجری رخ داد. خطبه عقد آنان را پیامبر اکرم خواند. بر اساس منابع روایی، پیش از امام علی(ع)، کسان دیگری از مهاجران و انصار، تمایل خود برای ازدواج با حضرت فاطمه(س) به پیامبر (ص) اعلام کردند اما با مخالفت وی روبرو شدند. 🌹مهریه حضرت زهرا(س) در منابع مختلف بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درهم ذکر شده که این مبلغ، مهر السنة خوانده می‌شود. امام علی(ع)، بر اساس آنچه در روایات نقل شده، برای تأمین مهریه، زره خود را فروخت و پیامبر با پول آن جهیزیه حضرت فاطمه(س) را تهیه کرد. در شب ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، مردم مدینه به دعوت پیامبر(ص) اطعام شدند. 🌹پیامبر(ص) دست حضرت فاطمه(س) را در دست امام علی(ع) گذاشت و پس از حضور در خانه آن دو برایشان دعا کرد که خداوند دلهایشان را به هم نزدیک و نسلشان را مبارک گرداند. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
19.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁┅┈ 📽 روایتی از شاگردان آیت الله العظمی بروجردی(ره) درباره حق الناس سعی کنیم عذرخواهی کردن را در زندگی یاد بگیریم 🆔 @miras_shia
🔰 روز عرفه در «کربلا» چه خبر است؟! روایات و تأکیدات اهل‌بیت علیهم‌السلام نسبت به زیارت سیدالشهداء «صلوات‌الله‌علیه» در شب و روز عرفه، هم به لحاظ کمّی بسیار است و هم به لحاظ محتوا، تعابیر منحصر به فرد و والایی دارد که به عنوان نمونه، ترجمان چند روایت را ذکر می‌کنیم: ♦️ «زائر سیدالشهداء علیه‌السلام در روز عرفه» : ➖ همانند کسی است که یک میلیون بار حج، پابه‌پای امام زمان ارواحنافداه انجام داده باشد!(۱) ➖ همانند کسی است که یک میلیون بار، عُمره پابه‌پای رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به جا آورده باشد!(۲) ➖ همانند کسی است که یک میلیون بنده در راه خدا آزاد کرده باشد!(۳) ➖ همانند کسی است که خدای متعال را در عرش زیارت کرده باشد!(۴) ➖ خود خدای متعال با او هم‌سخن می‌شود!(۵) ➖ از شُرورات در آن سال، در امان است!(۶) ➖ به او گفته می‌شود:«از نوْ ، اعمالت را شروع کن که آمرزیده شدی!»(۷) ➖ خدای متعال او را با دلی آرام به خانه‌اش برمی‌گرداند!(۸) ➖ خدای متعال در روز قیامت او را خاطرجمع محشور می‌کند!(۹) ➖ قبل از آنکه خدای متعال به اهل عرفات نظر کند، به او نظر می‌نماید!(۱۰) ➖ بعد از بازگشت از زیارت، تا هفتاد روز برای او گناه نمی‌نویسند!(۱۱) ➖ در حق او فرشتگان می‌گویند:« او یک بندهٔ صدّیقی است که خدای متعال او را از فوق عرش، پاک و پاکیزه گردانیده است!»(۱۲) ➖همانند کسی است که یک میلیون اسب در راه خدا دوانیده باشد!(۱۳) ➖ حاجتش به او داده شده و در مسئلت هایی که دارد، مورد شفاعت قرار می‌گیرد!(۱۴) 📚منابع و مآخذ: (۱)کامل الزیارت، ص۱۷۲ (۲)کامل الزیارت، ص۱۷۲ (۳)کامل الزیارت، ص۱۷۲ (۴)کامل الزیارت، ص۱۷۱ (۵)بحارالانوار، ج۹۸ ص۸۸ (۶)مصباح المتهجد،ص۴۹۸ (۷)مصباح المتهجد،ص۴۹۸ (۸)ثواب الأعمال،ص۱۱۵ (۹)مصباح المتهجد،ص۴۹۷ (۱۰)ثواب الأعمال،ص۸۱ (۱۱)کامل الزیارات،ص۱۷۰ (۱۲)کامل الزیارت، ص۱۷۲ (۱۳)کامل الزیارت، ص۱۷۲ (۱۴)کامل الزیارت، ص۱۶۵ ✍ راهی‌ام کن! درد هجران بدترین نوعِ بلاست سخت دلتنگ طوافم! کعبهٔ من کربلاست... 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خصال شیعه: امام باقر علیه السلام فرمود: فقط کسانی شیعه علی علیه السلام شمرده می شوند که: ۱. در راه ولایت اهل بیت هزینه کنند. ۲. با همدیگر در محبت ما دوستی می کنند. ۳. برای زنده نگاه داشتن امر ما با یکدیگر دیدار می کنند‌. ۴. اگر خشم کنند ستم نمی کنند. ۵. اگر خوشنود شوند زیاده روی نمی کنند. ۶. برکت برای همسایگان هستند. ۷. با کسی که همراه هستند میسازند. الصدوق حدّثنا محمّد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضى اللّه عنه، قال: حدّثنا محمّد بن الحسن الصفّار، قال: حدّثنا العبّاس بن معروف، عن الحسن بن على ابن فضّال، عن ظريف بن ناصح، عن عمرو بن أبى المقدام، عن محمّد بن على (عليهما السلام)، قال: إنّما كانت شيعة علىّ المتباذلون فى ولايتنا المتحابّون فى مودّتنا، المتزاورون لاحياء أمرنا إن غضبوا لم يظلموا و إن رضوا لم يسرفوا بركة لمن جاوروا سلم لمن خالطوا. الکافي ج ۲، ص ۲۳۶ 🆔 @miras_shia
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه ✅فصل سوم: قرائت‌های هفت‌گانه در این فصل ابتدا به ذکر تعریف علم قرائت از نظر عالمان این علم و به مناسبت، به تعریف قاری و مقری پرداخته شده است، سپس تاریخچه قرائت قرآن ذکر شده و ذیل آن، مؤلفان علم قرائت از قرن دوم تا قرن چهاردهم معرفی می‌گردد. در ادامه شرایط صحت قرائت مورد بررسی قرار خواهد گرفت که برخی از این شرایط عبارتند از صحت سند، موافقت با قرائت مضبوط عرب، معارض نبودن قرائت با دلیلی استوارتر. در ادامه این مسأله مورد بررسی قرار می‌گیرد که آیا مدرک مستند قرائات سبعه، سماع و روایت به معنای این که قرائت از پیامبر |، نقل شده است، می‌باشد و یا این که اجتهادات صحابه و قاریان در اساس قرائت دخیل بوده است که در پایان بحث روشن می‌شود که قرائت باید به طریقی به آنچه از زبان پیامبر | قرائت شده، مستند گردد و گرنه قرائت معتبری نخواهد بود. در ادامه این فصل به حجیت قرائت‌های هفتگانه پرداخته می‌شود به این معنا که آیا می‌شود در استدلال بر احکام شرعی به این قرائات استناد کرد؟ و این که آیا نماز خواندن بر طبق هر یک از قرائت‌های هفت‌گانه، صحیح و پذیرفته شده است یا خیر؟ سپس به ذکر طبقات قراء پرداخته می‌شود و به مناسبتِ بحث، مذهب ایشان نیز مورد بررسی قرار گرفته و تعیین خواهد شد و در ادامه این مسأله مورد بررسی قرار می‌گیرد که امام قرائت، یعنی شخصی که قرائت به او منتسب است چه شرایطی باید داشته باشد تا دارای چنین سمتی شده و قرائت او معتبر شناخته شود. مسأله مهم دیگری که در این فصل به آن پرداخته خواهد شد این است که قراء سبعه چه کسانی هستند و به معرفی ایشان می‌پردازد. بزرگانی چون، عبد الله بن کثیر مکی، نافع بن عبد الرحمن، عاصم کوفی، همزة بن حبیب کوفی، علی بن حمزه کسائی کوفی، ابو عمر بن علاء، عبد الله بن عامر دمشقی. البته اشخاص دیگری نیز در زمره قاریان ذکر شده‌اند که در شهرت به این هفت قاری بزرگ نمی‌رسند. در ذیل این بحث، زندگی نامه هر یک از قراء سبعه به همراه اصول قرایی هر کدام بیان خواهد شد. مسأله دیگری که در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد این است که چه چیزی و چه ملاک‌هایی سبب شهرت قرائت‌های هفت‌گانه شده است و ذیل آن به مقیاس ابن مجاهد در گزینش قراء سبعه پرداخته شده است و به مناسبت، بحثی استطرادی درباره این‌ که اولین کسی که درباره علم قرائات کتاب نوشت، چه کسی بود؟ ذکر شده و در ادامه زمان تدوین قرائات معیّن می‌گردد، در ادامه راویان هر یک از قراء سبعه معرفی شده و به اختصار از زندگی نامه آن‌ها سخن به میان آمده است. از اصلی‌ترین مسائلی که در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد این است که صحیح‌ترین قرائت در بین قرائت‌های هفت‌گانه کدام است و ذیل آن به خصوصیات عاصم کوفی و ویژگی‌های قرائت عاصم به روایت حفص پرداخته می‌شود. در ادامه این فصل موارد اختلافی میان قرائات ذکر شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند که برخی از آن‌ها عبارتند از اختلاف در استعاذه، اختلاف در بسم الله الرحمن الرحیم، اختلاف در هاء کنایه، اختلاف در مدّ و قصر، اختلاف در همزه مفرده، اختلاف در دو همزه که در یک حرف جمع شده‌اند، اختلاف در سکوت بر ساکن قبل از همزه و غیر آن، اختلاف در وقف بر همزه، اختلاف در حروف قریب المخرج، اختلاف در احکام نون ساکنه و تنوین، اختلاف در اماله هاء تأنیث و ما قبل آن در وقف، اختلاف در ترقیق راء و تفخیم آن، اختلاف در وقف بر آخر کلمه، اختلاف در تغلیظ لام، و موارد دیگری که به تفصیل در مورد آن‌ها بحث خواهد شد. در پایان فصل بحثی استطرادی درباره این‌ که وجود ده قاری مستلزم وجود ده قرائت نیست، ذکر شده است. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد 🏴محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب مشهور به امام محمدِ باقر(ع) (۵۷-۱۱۴ق) و ملقب به باقر العلوم، امام پنجم شیعیان است که حدود ۱۹ سال امامت شیعیان را برعهده داشت. او جنبشی علمی پدید آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق(ع) به اوج خود رسید. از امام باقر(ع)، روایات بسیاری در زمینه‌های فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن، اخلاق و آداب نقل شده است. همچنین در دوره امامت او، تدوین دیدگاه‎های شیعه در رشته‌های گوناگون مانند اخلاق، فقه، کلام، تفسیر آغاز شد. طبق منابع تاریخی، امام باقر(ع) هنگام واقعه کربلا خردسال بوده و در این واقعه حضور داشته است. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅مورخان درباره روز خروج امام حسین (علیه‌السّلام) اختلاف نظر دارند؛ ابوحنیفه دینوری و سیدبن طاووس سوم ذی الحجه را روز خروج امام از مکه می‌دانند. ابن قولویه و سبط ابن جوزی روز هفتم ذی الحجه را ذکر کرده‌اند. ابن سعد و ابن عساکر دهم ذی الحجه را روز خارج شدن امام حسین (علیه‌السّلام) از مکه گزارش کرده‌اند. اما اکثر مورخان، هشتم ذی الحجه را روز خروج امام ذکر کرده‌اند؛ به ویژه اینکه در نامه دوم امام که از راه عراق به مردم کوفه فرستاد، آمده است: «... وقد شخصت الیکم من مکة یوم الثلاثاء لثمان مضین من ذی الحجة یوم الترویة... ؛ ... من سه شنبه هشتم ذی الحجه، روز ترویه از مکه بیرون آمده، به سوی شما روانه شدم. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۵۴۷. 💠 حرکت کاروان امام حسین علیه السلام از مکه تا کربلا چگونه بود و چه جاهایی توقف کردند؟ 🔹کاروان امام حسین علیه السلام پس از چهار ماه و پنج روز اقامت در مکه ، روز سه شنبه هشتم ذی حجّه سال شصت هجری ، مکه را به سوی کوفه ترک کرد ؛ امّا هنگامی که به نزدیکی کوفه رسید ، به دلیل ممانعت سپاهیان ابن زیاد ، مجبور به فرود آمدن در کربلا گردید . 🔹گفتنی است که امام علیه السلام در آغاز حرکت ، به جای آن که از مکه به سوی شمال شرق و منزل صفاح (نخستین منزل مسیر مکه به کوفه) برود ، به سمت تنعیم در شمال غرب و در مسیر مدینه ، حرکت کرد و بدین سان ، حدود نُه کیلومتر ، راه خود را دور نمود . احتمالاً این اقدام ، ترفندی بر ضدّ تعقیب مأموران حکومت بود که قصد ممانعت از حرکت امام علیه السلام به سوی کوفه داشتند . 🔸منازلی که این کاروان طی کرده ، به ترتیب ، عبارت اند از : ۱ . مکه ، ۲ . تنعیم ، ۳ . صفاح ، ۴ . بستان ابن عامر ، ۵ . ذات عِرق ، ۶ . غمره ، ۷ . مسلح ، ۸ . افیعیه ، ۹ . معدن بنی سلیم ، ۱۰۰ . عمق ، ۱۱ . سلیلیه ، ۱۲ . ربذه ، ۱۳ . مغیثة الماوان ، ۱۴ . نقره ، ۱۵ . حاجر ، ۱۶ . سمیراء ، ۱۷ . توز ، ۱۸ . فید ، ۱۹ . اجفر ، ۲۰ . خزیمیه ، ۲۱ . زرود ، ۲۲ . ثعلبیه ، ۲۳ . بطان ، ۲۴ . شقوق ، ۲۵ . زباله ، ۲۶ . قاع ، ۲۷ . عقبه ، ۲۸ . واقصه ، ۲۹ . شراف ، ۳۰ . ذو حسم ، ۳۱ . بیضه ، ۳۲ . عذیب الهِجانات ، ۳۳ . رهیمه ، ۳۴ . قصر بنی مقاتل ، ۳۵ . طف ، و ۳۶ . کربلا . 🔹بر اساس محاسباتِ انجام شده ، کاروان امام علیه السلام ، این منازل را با مسافتی حدود ۱۴۴۷ کیلومتر، در مدّت تقریبا ۲۵ روز طی کرد و روز دوم محرّم سال ۶۱ هجری ، وارد کربلا شد . 📗منبع : دانشنامه امام حسین(ع)، ج۵، ص ۱۱۴-۱۱۵ 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹رهبرانقلاب: از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمی است؛ لحظه لحظهٔ اين ساعات مثل اكسير حائز اهميت است. 🎙مقام معظم مدظله العالی 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قرآن کریم به عید قربان اشاره شده و بارها توسط خداوند مورد قسم قرار گرفته است. عیدی که حاجیان در اجتماعی بزرگ به قربانی کردن می‌پردازند. روزی که ریشه آن به قبولی توبه حضرت آدم (علیه‌السلام) و ماجرای حضرت ابراهیم و به قربانگاه بردن اسماعیل (علیهماالسلام) بر می‌گردد. در این یادداشت به اشاره‌های قرآن به عید بزرگ قربان می‌پردازیم. ۱- عید اضحی نام دیگر عید قربان، عید اضحی است و اضحی به معنای گسترده شدن روز است. به قربانی نیز اضحیه می‌گویند.[۱] از آنجا که زمان قربانی کردن هنگام بالا آمدن خورشید در روز عید قربان است، می‌توان عید قربان را روز اضحی دانست. در قرآن یکی از سوگندهای الهی اینچنین بیان شده است: «وَالضُّحَى وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى[ضحی/ ۱،۲]سوگند به شب چون آرام شود. سوگند به روشنايى روز». با توجه به روایات می‌توان ضحی را اشاره قرآنی به روز قربان دانست. مثلاً امام صادق (علیه‌السلام) درباره اهمیت زیارت امام حسین (علیه‌السلام) در سه شب ویژه فرمودند: کسی که قبر امام حسین را در سه شب زیارت کند خدا تمام گناهان او را می‌بخشد. سپس راوی می‌پرسد: آن سه شب کدام است و امام پاسخ می‌دهند: لَيلَةُ الفِطرِ، ولَيلَةُ الأَضحى، ولَيلَةُ النِّصفِ مِن شَعبانَ. شب عید فطر، شب اضحی (شب عید قربان) و شب نیمه شعبان. و در کتاب موسوعه امام علی (علیه‌السلام) اینگونه آمده است: الإمام عليّ (علیه‌السلام) خطب يوم الأضحى، فكبّر و قال: الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلاّ الله و الله أكبر، الله أكبر، و لله الحمد، الله أكبر على ما هدانا، و له الشكر. امام علی (علیه‌السلام) در روز اضحی(قربان) خطبه خواندند و تکبیر گفتند و اینگونه فرمودند: خدا بزرگ است، خدا بزرگ است، هیچ خدایی جز خدای یگانه نیست و خدا بزرگ است و حمد و ستایش برای خداست . خدابزرگ است که مارا به این هدایت کرد و شکرگزاری برای اوست. ۲- روز نمازی ویژه در سوره اعلی می‌خوانیم: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّي* وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّي [اعلی/ ۱۴،۱۵] به تحقیق کسی که خود را تزکیه نمود، رستگار شد. و هر وقت نام خدا را به یاد آورد به نماز ایستاد. در تفسیر این آیه علی‌بن‌ابراهیم‌قمی نماز (فصلی) را نماز عید فطر و عید قربان دانسته است.[۲] ۳- روز شاهد خداوند در قرآن بارها به شاهد و مشهود اشاره کرده است. در یک قسم الهی اینگونه بیان شده است: وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ [بروج/۳] و به گواه و مورد گواهى. شاهد و مشهود تفسیرهای مختلفی شده‌است که یکی از آنها تفسیر به عید قربان و روز عرفه است. علامه در تفسیر المیزان می‌گوید: مفسرين در تفسير شاهد و مشهود سخنان بسيار دارند كه بعضى آنها را تا سى وجه شمرده اند، از قبيل اينكه بعضى گفته اند: شاهد روز جمعه، و مشهود روز عرفه است. يا شاهد روز عيد قربان و مشهود روز عرفه است. و يا شاهد روز عرفه و مشهود روز قيامت است.[۲] ۴- روز شفع دیگر سوگند خداوند در قرآن، قسم به شفع و وتر است: و الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ [فجر/ ۳] جابر از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل کرده که منظور از "الشّفع" ، روز عید قربان است و منظور از «الوتر»، روز عرفه است.[۴] ۵- روز نحر در آیه دوم سوره کوثر خداوند به واسطه عطای الهی به او از پیامبرش می‌خواهد نماز بخواند و نحر کند: فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ [کوثر/ ۲] پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن. اکثر مفسران گفته‌‏اند که مراد از نماز خواندن در آیه شریفه « فَصَلِّ لِرَبِّکَ»، نماز عید قربان است و مراد از نحر در «وَ انْحَرْ»، کشتن حیوان است که از واجبات حج است یا منظور قربانى کردن است که سنت است (و بعضى) گفته‏‌اند که مراد از صلاه، نماز بامداد روز عید قربان است و از نحر، قربانى کردن؛ زیرا که پیغمبر (صلّى اللَّه علیه و آله) در روز عید قربان، اول قربانى مى‏ کرد و بعد از آن نماز بامداد را می‌خواندند، پس در این آیه خداى تعالى به آن حضرت امر کرد که اول، نماز مذکور را به جاى آور، بعد از آن قربانى کند.[۵] ۶- روز قبول توبه حضرت آدم حضرت آدم پس از توبه به درگاه خداوند و اظهار پشیمانی، کلماتی را از جانب خداوند دریافت می‌کند و خدا را به حق آن کلمات قسم می‌دهد. موضوع دریافت کلمات و پذیرش توبه حضرت آدم در قرآن به صراحت بیان شده است: فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ [بقره/ ۳۷] سپس آدم از پروردگارش كلماتى را دريافت نمود و [خدا] بر او ببخشود آرى او توبه‏ پذير مهربان است. در روایت بیان شده که حضرت آدم به خاطر دوری بهشت ۴۰ روز گریه کرد و سپس جبرئیل به او سفارش کرد که توبه کند و دعایی را در روز عرفه به حضرت آدم آموزش داد.
سپس خداوند در روز بعد یعنی عید قربان کلمات را به حضرت آدم القاء کرد و به برکت آن کلمات توبه حضرت آدم پذیرفته شد.[۶] طبق تفسیر پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آن کلمات نام‌های نورانی پنج تن آل عبا (علیهم‌السلام) یعنی محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین بوده است.[۷] بنابراین روز عید قربان روزی است که خداوند به برکت پیامبر و اهل بیت گرامی‌اش توبه حضرت آدم را پذیرفت و بشارت بخشش الهی به او رسید. ۷- روز امتحان آشکار قربانی کردن حجاج نمادی است از امتحانی که حضرت ابراهیم (علیه السّلام) با آن روبرو شد. امتحانی که بسیار سخت بود. به او در رؤیا دستور دادند که باید اسماعیلش را در راه خدا به قربانگاه ببرد. حضرت ابراهیم نیز تسلیم و مطیع پروردگار بود و این کار را انجام داد. قرآن کریم آن صحنه را به صورت زیبایی به تصویر کشیده است: فَلَمّا اَسْلَما وَتَلّهُ لِلجَبینِ وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ [صافات/۱۰۴،۱۰۵] پس وقتى هر دو اطاعت کردند [و وداع کردند] و [پسر] را به پيشانى بر خاك افكند. ما ندا کردیم: ای ابراهیم به خوبی انجام وظیفه کردی و ما نیکوکاران را این چنین پاداش خواهیم داد. همانا که این امتحانی آشکار بود. از آنجا که این کار حضرت ابراهیم می‌بایست در ذهن همه بشریت باقی بماند تا بدانند مرز عشق به خداوند و اطاعت از او تا کجاست. خداوند یاد حضرت ابراهیم را جاودانه فرمود و این را در قرآن متذکر شد: وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ [صافات/۱۰۸] و در [ميان] آيندگان براى او [آوازه نيك] به جاى گذاشتيم. اما متأسفانه امروز می‌بینیم در امتحانات کوچک الهی خیلی از ما مردود می‌شویم. مثل اقامه نماز، پرداخت خمس و زکات، دوری از گناه و... . کلام آخر در قرآن کریم بارها به روز عید قربان و نماز عید اشاره شده است. روزی که خداوند به آن قسم خورده، روزی که توبه حضرت آدم پذیرفته شده و روزی که یک امتحان مهم الهی در آن اجرا شده است؛ امتحان حضرت ابراهیم (علیه‌السلام). امید آنکه با اطاعت از خدا، ما در سایه بخشش و نصرت خداوند قرار بگیریم. پی‌نوشت [۱] . المعجم الفارسی الکبیر، ج۳، ص۲۰۸۵ ذیل واژه قربانی [۲] . صَلَاةُ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَى‏: تفسير القمي ؛ ج‏۲ ؛ ص۴۱۷. [۳] . طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج‏۲۰، ص ۲۵۰٫ [۴] . همان، ص ۲۸۶٫ [۵] . حسینى جرجانى، سید امیر ابوالفتوح، آیات الأحکام، تحقیق: اشراقى سرابى، میرزا ولى الله، ج ‏۱، ص ۱۸۸٫. [۶] . رک: قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، ج‏۱، ص: ۴۵. [۷] . جلال‌الدین سیوطی، الدرّ المنثور، ج۱، ص۶۰ ـ ۶۱. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه حرفی از یکی شنیدی، ناراحت شدی، برای آخرتت خوبه! مَرَارَةُ الدُّنْيَا، حَلَاوَةُ الْآخِرَةِ حاج اسماعیل دولابی ره 🎙 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸اعمـــال قـبل خــواب🌸 حدیثی پربار و زیبا از رسول اکرم ص🌹 🔸️آیت الله مجتهدی تهرانی ره: تا به حال حدیثی به این پرباری یادم نمیاد. 🆔 @miras_shia
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه ✅فصل چهارم: مسأله تواتر قرائات در ابتدای این فصل به اقسام قرائات به حسب تواتر و عدم آن پرداخته و بیان می‌شود که قرائات به متواتر، مشهور، واحد، شاذّ، مجعول، و مدرَّج تقسیم می‌شوند و در ادامه، سخن و دلایل کسانی که قائل به تواتر قرائت‌ها هستند مطرح شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند، از جمله این ادله، اجماع، اهمیت صحابه و مسلمانان به قرآن، عدم تواتر قرائات مستلزم عدم تواتر قرآن است، که پس از نقد و بررسی، مردود شمرده می‌شوند و به دنبال آن سخن و دلایل قائلین به عدم تواتر قرائت‌ها مطرح شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند. از جمله این ادله، قرائت‌های شاذّی است که در میان قرائات هفت‌گانه وجود دارد همچنین تناقضاتی که میان قرائات به چشم می‌خورد و ذیل آن این دو نکته مورد بررسی قرار می‌گیردند كه تواتر قرآن، غیر از تواتر قرائات است و این که قرائات سبعه غیر از حروف سبعه است و به عنوان تاییدی بر عدم تواتر قرائات از آن‌ها استفاده می‌شود. مطلب دیگری که در این فصل مطرح شده است، سخنان و تصریحات برخی از بزرگانی که قائل به عدم تواتر قرائت‌ها هستند به عنوان تاییدی بر متواتر نبودن قرائت‌ها آورده می‌شود. بزرگانی همچون ابن جزری، ابو شامّه، سیوطی، شیخ محمد سعید عریان، محمد جواد بلاغی، آیت الله خوئی و آیت الله معرفت که قائلند این قرائات به تواتر به پیامبر اکرم | نمی‌رسند. در پایان فصل سؤالی مطرح شده که ممکن است سخن قائلین به عدم تواتر قرائات را مورد خدشه قرار دهد که به طور مفصل پاسخ داده و روشن خواهد شد. نکته پایانی این فصل علومی است که با علم قرائات مرتبط هستند بگونه‌ای که یا در آن تأثیر دارند و یا از آن تأثیر می‌پذیرند. ✅فصل پنجم: حدیث احرف سبعه در این فصل به بررسی روایاتی پرداخته شده که به روایات احرف سبعه معروف شده‌اند که قائلین به تعدد قرائات از آن بهره برده و این احادیث را دلیلی بر این که قرائت قرآن به هر یک از قرائات وارد شده صحیح است، قرار داده‌اند. در ابتدا به بررسی این روایات در بین روایات شیعه و اهل سنت پرداخته شده سپس مناقشاتی که در مدلول این روایات شده، مطرح می‌شود. در ادامه معانی و تأویلات حروف هفت‌گانه را مورد بررسی قرار داده و بیان می‌کند که مراد از حروف سبعه چیست؟ در این باره اقوال متعددی وارد شده که از جمله آن‌ها، کلمات مترادف، فصول هفتگانه، لغت‌های فصیح، لغت‌های مضرّ، اختلاف در قرائات، قرائت‌های هفت‌گانه و لهجه‌های مختلف، می‌باشد. در ادامه فصل حکمت‌های نزول قرآن بر هفت حرف مطرح شده که از جمله آن‌ها، تیسیر قرائت و حفظ قرآن، اعجاز لغوی در قرآن، اعجاز در معانی و احکام قرآن، توحید لغات عرب می‌باشد. و نکته پایانی فصل، شبهاتی است که به سبب روایات احرف سبعه بر قرآن وارد شده است که به تفصیل مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند. 📚مهم‌‍ترین منابع 1. ابو الخیر محمد بن محمد بن الجزری، النشر فی القرائات العشر 2. ابو الخیر محمد بن محمد بن الجزری، شرح طیبة النشر فی القرائات 3. علی النوری بن محمد السفاقسی، غیث النفع فی القرائات السبع 4. آیت الله خوئی، البیان فی تفسیر القرآن 5. آیت الله معرفت، التمهید فی علوم القرآن 6. علامه عسکری، القرآن الکریم و روایات المدرستین 7. محمد بن عبد الله زرکشی، البرهان فی علوم القرآن 8. جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن 9. محمد عبد العظیم الزرقانی، مناهل العرفان فی علوم القرآن 10. سید رضا مودب، نزول قرآن و رویای هفت حرف 11. محمد علی الصابونی، التبیان فی علوم القرآن 12. محمد باقر سعیدی روشن، علوم قرآنی 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای یهودی مخفی و کسی که سعی در فریب دادن ره را داشت... امام خمینی ره: گول قرآن خواندن و نهج‌‌البلاغه خواندن افراد را نخورید... 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا