eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
356 دنبال‌کننده
157 عکس
152 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا بریم زیارت اربعین و حج و... به‌جاش بیمارستان و مدرسه بساز 🎙 پاسخ شهید مطهری(ره) 🆔 @miras_shia
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه 4⃣فصل چهارم: کتاب فصل الخطاب محدث نوری در این فصل، دلایل محدث نوری بر وقوع تحریف در قرآن و بررسی ضعف و قوت روایات موجود در کتاب فصل الخطاب و کتب غیر معتبری که وی در این بحث از آن‌ها استفاده کرده و کتاب‌هایی که در ردّ کتاب فصل الخطاب نوشته شده مانند: کشف الارتیاب عن تحریف الکتاب رب الارباب نوشته محمود بن ابی القاسم معروف به معرب تهرانی و فصل الخطاب فی عدم تحریف کتاب ربِّ الارباب، نوشته علامه حسن زاده آملی و القول الفاصل فی الرد علی مدّعی التحریف نوشته آیت الله مرعشی نجفی و کتاب‌های دیگری که در ردّ این کتاب نگاشته شده‌اند. در ادامه نظرات برخی از بزرگان مانند امام خمینی و علامه عسگری در رابطه با این کتاب آورده شده که کتاب فصل الخطاب را هرچه بیشتر بی اعتبار نشان می دهد. 5⃣فصل پنجم: مسائلی که باعث ایجاد شبهه تحریف شده است این فصل به مسائلی اختصاص داده شده که وجودشان باعث می‌شود در ذهن خواننده این شبهه القاء شود که ممکن است قرآن مورد تحریف واقع شده باشد مانند آیه بودن یا آیه نبودن بسم الله الرحمن الرحیم و آیه رغبت، آیه جهاد، آیه رضاع، آیه رجم، آیه فراش، اختلاف در عدد آیات و حروف قرآن، تساهل در نسخه برداری و اغلاط املایی، نسخ تلاوت، انساء، مصحف‌های امام علی 7 و فاطمه سلام الله علیها، اختلاف در قرائات، کیفیت جمع و تألیف قرآن، سوره‌های حفد و خلع، حذف تسبیحات اربعه از قرآن، آیات شیطانیه و زیادت مصحف عايشه و امور دیگری از این دست که باعث ایجاد شبهه تحریف شده‌اند و در لا به لای ذکر آن‌ها مسائلی که مهم‌تر به نظر می‌رسیده نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند. 6⃣فصل ششم: تحریف کتب عهدین در این فصل به تناسب بحث از تحریف در قرآن، بحثی درباره تحریف کتب عهدین آورده شده و در آن به تحریف کتب عهد قدیم و عهد جدید از منظر قرآن و دلایل و شواهد تحریف این کتب و مباحثی دیگر در رابطه با تحریف کتب عهدین مانند چرایی این که خداوند وعده داده قرآن را از هر گونه تحریف حفظ کند اما درباره دیگر کتب آسمانی چنین وعده‌ای نداده است و این که قرآن چه خدماتی به کتب پیامبران گذشته کرده است، پرداخته شده است. 📚مهم‌ترین منابع 1. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن 2. آیت الله خوئی، البیان فی تفسیر القرآن 3. آیت الله معرفت، التمهید فی علوم القرآن 4. آیت الله معرفت، صیانة القرآن من التحریف 5. آیت الله جوادی آملی، نزاهت قرآن از تحریف 6. آیت الله حسن زاده آملی، قرآن هرگز تحریف نشده 7. علامه عسگری، القرآن الکریم و روایات المدرستین 8. رحمة الله هندی، اظهار الحق 9. جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن 10. محدث نوری، فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب 11. ابن عطیه، ابهی المراد فی شرح مؤتمر علماء بغداد 12. آیت الله مصباح یزدی، قرآن شناسی 13. آیت الله مرعشی نجفی، القول الفاصل فی الرد علی مدعی التحریف 14. محمود رامیار، تاریخ قرآن 15. حسن طاهری خرم آبادی، عدم تحریف قرآن 16. فتح الله نجارزادگان، سلامة القرآن من التحریف 🆔 @miras_shia
🚩 ثمره گریه برای اهل بیت (ع) 🔻امام صادق علیه‌السلام: من ذُكِرنا عِندَهُ فَفاضَت عَيناهُ حَرَّمَ اللّه ُ وَجهَهُ عَلَی النّارِ ◼️ هر كسی که در نزد او از ما یاد شود و اشک چشمش جاری شود، خداوند چهره‌اش را بر آتش حرام گرداند. 📚 كامل الزیارات، ۱۰۴ 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ قبل از روز جمعه از مشاهد مشرّفه بيرون نرويم. ▪️[تهذیب الأحکام] مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِیِّ قَالَ: مَنْ خَرَجَ مِنْ مَکَّةَ أَوِ الْمَدِینَةِ أَوْ مَسْجِدِ الْکُوفَةِ أَوْ حَائِرِ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَبْلَ أَنْ یَنْتَظِرَ الْجُمُعَةَ نَادَتْهُ الْمَلَائِکَةُ أَیْنَ تَذْهَبُ لَا رَدَّکَ اللَّهُ. ▪️از حفص بن بختری روایت شده که گوید: کسی که از مکه یا مدینه یا مسجد کوفه یا حائر امام حسین صلوات الله علیه خارج شود پیش از آنکه منتظر جمعه شود فرشتگان او را ندا دهند که کجا می‌روی ؟! خدا تو را باز نگرداند. 📚 بحارالأنوار ٫ جلد 97 ٫ صفحه 132 🆔 @miras_shia
"پرسش : اصحاب امام حسن عسكری(ع) در حفظ ميراث فرهنگی شيعه چه نقشی داشتند؟" ✅نگارش جوامع حدیثی در میان اصحاب ائمه(علیهم السّلام) بسیار طولانی است، به ویژه، پس از دوران امام صادق(علیه السّلام)، افراد زیادی در جامعه شیعه مصمم شدند تا روایات را جمع‌ آوری کرده و آنها را برای شیعیان ساکن در کشورهای دور و نزدیک به منظور راهیابی به افکار و اندیشه‌ های اهل بیت(عليهم السلام)، بفرستند. 🔰با گذشت زمان بر شمار این مؤلفان افزوده شد و کتاب‌ های بیشتر و مفصل‌ تر تألیف شد. ❇️ یکی از چهره‌ های مؤلف در روزگار امام عسکری(علیه السّلام) «حسین بن اشکیب» سمرقندی است. کسی که مدتی در «قم» خادم مقبره حضرت معصومه(علیها السّلام) بود، بعدها به «سمرقند» رفت و در آنجا ماندگار شد. وی باید یکی از حلقات پیوند تشیع «قم» با حوزه «سمرقند»، که در اواخر قرن سوم و اوائل قرن چهارم نضج [و رشد] گرفت، باشد. «نجاشی» تألیفات او را بر شمرده که در میان آنها کتابی با عنوان «الرد علی الزیدیة» به چشم می‌ خورد.(1) نظر به شدت فعالیت زیدی‌ ها در این دوران و قیام‌ های مکرر آنها احتمال آن می‌ رفت که شماری از شیعیان تحت تأثیر آنان قرار گیرند. بدین سبب این دست کتاب‌ ها که بیشتر با استناد به روایات صادره از امامان معصوم(علیهم السّلام) تدوین می‌ شد، وسیله خوبی برای کنترل این گونه انحرافات بود. ❇️«محمد بن خالد برقی» از چهره‌ های برجسته این دوران بوده و آثاری تألیف کرده است. فرزند او احمد (م 274 یا 280) شهرتی بیش از پدر داشته و یکی از شیعیان معاصر با امام هادی و امام عسکری(علیهما السّلام) بود که کتاب «المحاسن» وی دائرة المعارفی مشتمل بر احادیث امامان در تمامی زمینه‌ های مختلف معارف دینی از قبیل: اخلاق، تفسیر و جز آن بوده است.(2) وی تألیفات دیگری هم داشته که از جمله آنها کتاب «التبیان فی اخبار البلدان» در جغرافیای تاریخی دنیای اسلام بوده است. ❇️«حسن بن موسی خشاب» از اصحاب امام عسکری(علیه السّلام) تألیفاتی از خود باقی گذاشته که کتاب «الرد علی الواقفیه» از آن جمله است.(3) اهمیت این نوشتار، با توجه به مشکلاتی که «واقفه» در آن دوران ایجاد می‌ کردند، روشن است. افزون بر کتاب‌ هایی که به عنوان رد بر فرق و یا در موضوعات فقهی نوشته می‌ شد، کتاب‌ هایی هم در دانش تاریخ اسلام نوشته می‌ شد. «محمد بن علی بن حمزه» از اصحاب امام عسکری(علیه السّلام) کتاب‌ های فراوانی از خود به یادگار گذاشت.(4) ❇️«عیاشی» درباره او می‌ نویسد: هیچ کتابی در موضوعات مختلف از امامان بر جای نمانده بود جز آن که پیش او وجود داشت(5) این روایت به ویژه بر وجود روایات ائمه و حتی مکتوبات آنان در دسترس اصحاب تأکید داشته و نشانه یک جنبش قابل تقدیر علمی است که خود پشتوانه اصلی دانش شیعی به حساب می‌ آید. اصولی که تا این دوره تألیف شد، پایه‌ های اصلی جوامع حدیثی بزرگتری مانند «کافی» و کتاب «من لا یحضره الفقيه» و دیگر آثار حدیثی شیخ «صدوق» و شیخ «طوسی» است که با استفاده از همین مدوّنات اصحاب تدوین شده است. در برخی از منابع آمده است که اصحاب امامان، درباره پاره‌ ای از کتاب‌ ها (اصول اولیه)، نظرات آن بزرگواران را جویا می‌ شدند که از جمله آنها مي‌ توان به روایت «بورق بوشنجانی» اشاره كرد که کتاب «یوم و لیله» را به امام عسکری(علیه السّلام) تقدیم داشته و نظر آن حضرت را درباره آن خواست.(6) ❇️در میان اصحاب امام عسکری(علیه السّلام) کسانی نیز پیدا می‌ شدند که در زمینه مسائل علمی دست به تألیف می‌ زدند. «نجاشی» پس از یاد از «احمد بن ابراهیم بن اسماعیل» به عنوان یکی از خواصّ و نزدیکان امام عسکری(علیه السّلام) ضمن برشماری آثار او، از کتابی با عنوان «اسماء الجبال و المیاه و الادویه»(7) که تألیفی در دانش جغرافی بوده است نام می‌ برد.(8) پی نوشت: (1). رجال النجاشي‏، نجاشي، احمد بن على‏، مؤسسة نشر اسلامي ‏، قم،‏ 1416 ق، ص 66؛ الفهرست، طوسى، محمد بن حسن، شریف الرضی‏، قم‏، بی تا، ص 44. (2). متأسفانه تنها بخشی از این کتاب بر جای مانده که به تصحیح مرحوم محدث ارموی (و اخیرا با تصحیح سید مهدی رجایی) در دو جلد چاپ و منتشر شده است. (3). همان، ص 31. (4). رجال طوسی، طوسى، محمد بن حسن‏، المطبة الحیدریه، نجف، 1380 ق، ص 433؛ رجال النجاشی، همان، ص 182. (5). إختيار معرفة الرجال‏، كشى، محمد بن عمر، محقق / مصحح: طوسى، محمد بن حسن / مصطفوى، حسن‏، مؤسسة نشر دانشگاه مشهد، مشهد، 1409 ق، چاپ اول، ص 530. (6). همان، ص 538. (7). رجال النجاشی، همان، ص 67 – 68. (8). حیات فکری و سیاسی امامان شیعه(علیهم‌السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، 1381 ش، چاپ ششم، ص 554. 🆔 @miras_shia
🍃 🔸سوال ؛ میخواهم بدانم در باطن به چه صورتی هستم. آیا این امر ممکن است؟ 🔻پاسخ علامه حسن زاده آملی (ره) : بله 🔹 هر انسانی میتواند باطن برزخی خویش را تشخیص دهد و بفهمد در باطن به چه صورتی میباشد. 🔹اگر آدمى میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد و به اطراف کاری ندارد "بهيمه" (چهار پایان آرام و غیر درنده) است 🔹 و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" (حیوانات شرور و درنده ) است. 🔹و اگر میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد بطوریکه درباطن دشمن اما به ظاهر دوست است "شيطان" است. 🔹 و اگر صفات سبعى و شيطانى ندارد و خالصانه به عبادت پروردگار مشغول است و به مردم منفعت رسانده و خلق خدا از او آسوده‏ اند، "ملَك" (فرشته)است 🔹و اگر علاوه بر عبادات و مقامات ملَك، با ترک انواع معصیت، بسوى معارف الهی و درك حقايق و سيروسلوک الى اللّه ، حرکت دارد "انسان" است. 🔸خلاصه اینکه بشرخاکی به 5⃣ گونه تقسیم میشود : 👇 ( بهيمه، سبع، شيطان، فرشته و انسان‏ ) حال هر کسی با این علم میتواند بفهمد که در باطن به چه صورت است 🔻 نیازی نیست انسان نزد کسی برود که چشم برزخی دارد و از وی بخواهد باطن او را بگوید .. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 اصلی‌ترین نعمتی که خداوند به ما داده‌ است و قیامت از آن سوال می‌شود... 🔸استاد قرائتی 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاکستر وجود مرا گر دهى به باد از اشتیاق، رو به ره کند با صدای شهید حاج شيخ احمد ضيافتے كافے 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️فلسفه پیاده روی به سمت چیست؟ 🔹همواره آیین ها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می کنند.یکی از پیامدهای اینگونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولا در جامعه جهانی تاثیر گذار است. به فرموده مقام معظم رهبری خلا وجود اجتماعی عظیم و بین المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می کند. کربلا می تواند«نماد» تبلور وحدت وبیعت با امام باشد که «نمود»ی جهانی خواهد داشت. شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست. 🔹پیاده به زیارت امام حسین(علیه السلام) رفتن موضوعیت دارد. 🔹بنا به فرموده امام عسکری(ع)؛ یکی از نشانه های مومن-که در این روایت مقصود شیعه است-زیارت سیدالشهدا در روز اربعین می باشد.[۱] زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق(ع) به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین(ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که برمى‏ دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ فرماید و یک درجه مرتبه‏ اش را بالا مى ‏برد.[۲] ایشان در جای دیگری می فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد. وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا(ص) به شما سلام می‌رساند، و پیغام می‌دهد (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است.[۳] 🔹سابقه ای تاریخی سنت پیاده روی 🔹از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»[۴]رسم بوده است،‌ اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود.ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت. با اینکه زیارت سید‌الشهدا(ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل می‌شدند. 📚پی نوشتها: [۱]. بحار الانوار،علامه مجلسی،ج۹۸،ص۳۴۸ [۲]. کامل الزیارات،ابن قولویه،ص۱۳۴ (عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَیْمُونٍ الصَّائِغِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: یَا عَلِیُّ زُرِ الْحُسَیْنَ وَ لَا تَدَعْهُ. قَالَ قُلْتُ: مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟ قَالَ مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً؛) [۳]. همان ، ص۱۳۲-«مَنْ‏ خَرَجَ‏ مِنْ‏ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص، إِنْ کَانَ مَاشِیاً، کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً، حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ، حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى» [۴]. (متوفی سال ۱۲۸۱ قمری) 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢↶ ↷💢 روز اربعین تکمیل انقلاب بزرگ عاشوراست و برای این روز اعمال بسیاری از سوی معصومین علیهم السلام مطرح شده است ❶ زیارت امام حسین علیه‌السلام و زیارت اربعین، در این روز زیارت امام حسین علیه‌السلام مستحب است و این زیارت‌ همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام حسن عسکری علیه‌السلام روایت شده که فرمود: ↫◄ علامت مؤمن پنج چیز است: ⓵ پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز خواندن ⓶ و زیارت اربعین کردن ⓷ و انگشتر بر دست راست کردن ⓸ و جَبین را در سجده بر خاک گذاشتن ⓹ و بِسْمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰنِ الْرَّحیمْ را بلند گفتن است ↲وسائل الشیعه‌، جلد۱۰، صفحه۳۷۳ ❷ «غسل اربعین و توبه» ❸ بعد از نماز صبح صد مرتبه لاحَولَ وَلا قُوَّة اِلّا بِالله العَلِیِّ العَظیم ❹ هفتاد مرتبه تسبیحات اربعه ❺ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس هفتاد مرتبه استغفار ❻ غروب اربعین چهل مرتبه لا اله الا الله ❼ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهداء اباعبدالله الحسین علیه‌السلام 🆔 @miras_shia
چشم گریان سویت از شام خراب آورده ام خیز، ای لب تشنه از بهر تو آب آورده ام گر بپرسی داغ تو با سینه خواهر چه کرد قامت خم گشته ای بهر جواب آورده ام 🏴فرا رسیدن حسینی بر صاحب عزا حضرت مهدی صاحب الزمان ( عج الله تعالی فرجه) و همه محبان خاندان عصمت تسلیت و تعزیت باد🏴 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(صوت منتسب به امام موسی صدر) پیش بینی امام موسی صدر در مورد امروز شیعیان در قبال آزادی قدس👆 حاج قاسم هم گفتند: قدس امکان ندارد آزاد شود جز با پرچم‌داری شیعه؛ ما می‌رویم؛ دیگران می‌آیند و این را تاریخ نقل خواهد کرد. این را کسی قبول بکند یا نکند [تحققش قطعی است].» 🆔 @miras_shia
ﺍﺯ فردی ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ : ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ دعا ﺑﻪ درگاه ﺧﺪﺍوند ، ﭼﻪ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﯼ ؟ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ : ﻫﻴﭻ . ﺍﻣﺎ ، ﺑﻌﻀﯽ ﭼﯿﺰﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻡ .. ▫ﺧﺸﻢ ، ﻧﮕﺮﺍﻧﯽ ، ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ، ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﯽ ، ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻋﺪﻡ ﺍﻣﻨﯿﺖ ، ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﭘﯿﺮﯼ ﻭ ﻣﺮﮒ . ▫ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺣﺎلمان ﺧﻮﺏ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﮔﺎﻫﯽ با ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻧﻬﺎ ، خیال ﺁﺳﻮﺩﻩ تری داریم... 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✌️هدف زندگی‌تان چیست؟ ‌ توصیه مقام معظم رهبری در مراسم عزاداری ۱۴۰۳ را گوش کنید. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه ✅جمع و تدوین قرآن جمع و تدوین قرآن یکی از موضوعات علوم قرآنی است که مسائل آن بیشتر ناظر به مباحث تاریخی مي‌باشد و به سیر جمع، نگارش و تدوین قرآن در تاریخ می‌پردازد. در ذیل آن مباحثی چون حفظ قرآن، نگارش و کتابت آیات و سوره‌های قرآن، تدوین مصاحف قرآنی و سرانجام توحید مصاحف مطرح می‌گردد. لذا در چهار فصل به بررسی مباحث فوق می‌پردازیم و در فصل پنجم نیز مهمترین شبهات وارده در این حوزه بررسی شده است. 1⃣فصل اول: مفهوم شناسی جمع در این فصل معانی لغوی و اصطلاحی جمع بررسی شده است. مشخص گردید که واژه جمع در روایات و اخبار تاریخی به معانی مختلفی چون حفظ قرآن، کتابت و تدوین قرآن در مصاحف و نیز توحید مصاحف استعمال شده است. لذا باید در هر روایتی مراد از این واژه را مشخص نمود و پس از آن به بررسی روایت پرداخت. 2⃣فصل دوم: مراحل جمع قرآن بر اساس معانی و موارد استعمال واژه جمع در روایات و گزارش‌های تاریخی، می‌توان شش مرحله در تاریخ جمع و تدوین قرآن در نظر گرفت. اولین مرحله؛ حفظ آیات الهی در قلب و ذهن مسلمین، هم زمان با نزول آیات بر پیامبر | است. این مهم که با عنوان جمع اول قرآن از آن یاد می‌گردد با جدیت و اهتمام شخص رسول خدا بر این امر و تشویق قاریان و حافظان قرآن توسط آن حضرت، از ابتدای نزول قرآن، مورد توجه جدی مسلمین بود و نقش به سزایی در گسترش اسلام و فرهنگ اسلامی ایفا نمود و عامل مهمی در صیانت قرآن از تحریف تا به امروز به شمار می‌آید. لذا تعداد بسیاری از صحابه سعی بر حفظ و تعلیم قرآن داشتند. این افراد بسته به میزان حفظ قرآن از جایگاه ویژه‌ای میان مسلمین برخوردار بودند. مرحله دوم؛ نگارش و کتابت آیات الهی بر نوشت افزارهای آن عصر بود که با توجه به نوع خط و میزان آگاهی اعراب آن روز از نوشتن، و نوع ابزاری که در اختیار آنان بود، صورت می‌گرفت. با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع، بررسی مفصل و تحلیلی آن در قالب موضوع مستقل دیگری صورت می‌گیرد. سومین مرحله از جمع قرآن؛ تنظیم آیات و سوره‌های قرآن است که خود شامل دو مرحله می‌باشد. اول؛ چینش واژه‌های قرآنی در ضمن آیات و تنظیم و تعیین هر یک از آیات است. این امر به اجماع مسلمین، توقیفی بوده و به امر رسول خدا | صورت می‌گرفت. دوم؛ تعیین ترتیب و چینش آیات در ضمن سوره‌ها و تعیین و مشخص نمودن هر یک از سوره‌های قرآن است. بنا به آنچه در میان علماء اسلام مشهور است، این امر نیز توقیفی بوده و به امر رسول خدا صورت گرفته است. هرچند تعداد معدودی از آیات نیز بنا به اجتهاد صحابه در سوره‌های قرآن قرار گرفته است. چهارمین مرحله که به نوعی می‌توان آن را ادامه مرحله سوم دانست، تنظیم و ترتیب سوره‌های قرآن است. در این مورد اندک اختلافی میان علماء اسلامی واقع شده است. برخی تعیین مکان و جایگاه هر سوره در قرآن و ترتیب سوره‌ها را توقیفی می‌دانند و معتقدند این امر در زمان رسول خدا | صورت گرفته است. در مقابل برخی دیگر معتقدند بر اساس گزارش‌های تاریخی، این امر به صورت‌های مختلفی انجام شده است. ترتیب برخی سوره‌ها به امر رسول خدا | معین گشته است و ترتیب برخی دیگر را صحابه پس از رحلت پیامبر، یا بر اساس امر قبلی پیامبر و یا بنا بر اجتهاد خود، تعیین نموده‌اند. پنجمین و ششمین مرحله از جمع قرآن به نوعی مبحث اصلی این موضوع محسوب می‌گردند، که در خصوص آن‌ها اختلاف های فراوانی رخ داده است. جمع و تدوین قرآن به صورت مصحف و کتاب و نیز توحید و یک پارچه سازی مصاحفی که توسط اصحاب تدوین شده بود. نظر به اهمیت این مراحل هر یک را در فصلی جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم. ادامه دارد 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙روضه خوانی خانم غیر مسلمان برای دولتمردان... شهدا احیاءگران میراث شیعه هستند 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ماجرای عجیب مشاهده دعوای اعمال خوب و بد یک میت در قبرستان تخت فولاد توسط شیخ بهایی...! ☘شیخ حسین انصاریان 🆔 @miras_shia