#داستانک
❖ داستانهایی از زندگى حضرت فاطمه عليهاالسلام
🏷 اوّل همسایه، بعد اهل خانه
● امام حسن عليهالسلام گويد: يک شب جمعه مادرم را ديدم كه در محراب عبادت ايستاد و همواره نماز مىگذارد و در ركوع و سجود بود تا شب به صبح رسيد و شنيدم كه براى زنان و مردان مؤمن با ذكر نام آنها دعا مىكند و هر چه بيشتر براى آنها از خداوند درخواست مىكند اما براى خود دعا نمىكند.
● عرض كردم: مادر! چرا براى خود دعا نمىكنى همانگونه كه براى ديگران دعا مىكنى؟ فرمود: «فرزندم! اوّل همسايه بعد اهل خانه».
📚 علل الشرايع؛ ج ۱ باب ۱۴۵
#فاطمیه
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✨﷽✨
✍استاد فاطمي نيا:
• حضورقلب در نماز •
مرحوم فيض كاشاني در اين مورد مثالي دارد :
انسان كه شيريني ميخورد ،اگر شيريني به اطراف دهانش اصابت كرده باشد وآن را تمييز نكند ، مگس ها اطراف او جمع ميشوندو هرچه آنها را براند، باز هم برميگردند.
حال اين مگس ها افكار وانديشه هاي ما هستند و آن شيريني ، تعلقات ما به امور دنيوي!
وقتي انسان با تعلقات فراوان وارد نماز ميشود، اين مگس هاي تخيلات وافكار ، به دنبال آن ، به دل انسان هجوم مياورند!
راه حلش اين است كه از قبل آمادگي نماز داشته باشيم و ذهن خودرا ازاين تعلقات دنيوي پاك كنيم تا جلوي هجوم افكار گرفته شود!
اين تعلقات دنيا بد نيست، ما بديم كه از اينها بت ميسازيم!
پس بايد هميشه درحالت توجه وحضور باشيم تا درزمان نماز، اين افكار هجوم نياورد.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی
معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه
زبان قرآن
موضوع زبان قرآن مشتمل بر 6 فصل میباشد.
فصل اول: مفهوم شناسی
در فصل اول ابتدا راجع به ماهیت زبان مطالبی را مطرح نموده و سپس زبان دین و زبان قرآن را شرح داده و در نهایت تفاوت بین زبان دین و زبان قرآن را ذکر نمودهایم.
زبان گذشته از مفهوم لغوی آن که اندام ماهیچهای و متحرک داخل دهان میباشد، مهمترین ابزار گویایی و نیز گفتار مخصوص یک ملت یا جماعتی معرفی شده است.
فصل دوم: توصیف قرآن از زبان قرآن
بی تردید قرآن کریم به زبان عربی فصیح و روشن نازل شده است و افزون به گواهی خبرگان به فصاحت آن، آیات بسیاری این مطلب را به صراحت بیان کردهاند که به چند نمونه از آیات اشاره میشود.
«و ما ارسلنا مِن رسولٍ الّا بلسانِ قومِه» ابراهیم / 4
ما هیچ رسولی را جز به زبان قومش نفرستادیم.
«هذا لسانٌ عربیٌّ مبین» نحل / 103
این قرآن به زبان عربی مبین است.
«انّا انزلناه قرآناً عربیاً» یوسف / 2
حقا که ما قرآن را به زبان عربی فرو فرستادیم.
«قرآناً عربیّاً غیر ذی عوج» زمر / 28
قرآنی عربی بدون هیچ کسری و انحراف.
فصل سوم: ویژگیهای زبان قرآن
در این فصل به 7 مورد از ویژگیهای زبان قرآن اشاره مینمائیم.
1. قیاس ناپذیری با زبان بشر؛
2. پیوستگی واژگان و مفاهیم قرآن در شبکهای ارتباطی و نظام مند؛
3. برخورداری از سطوح گوناگون بیان؛
4. چند سطحی و طولی بودن معنا؛
5. برخورداری از احکام و تشابه؛
6. برخورداری از زبانی سهل و ممتنع؛
7. داشتن کارکردهای متنوع.
فصل چهارم: راههای شناخت زبان قرآن
در فصل چهارم در مورد راههای شناخت زبان قرآن سه راه مطرح شده است.
1. شناخت عقلی زبان: به واسطه 5 مورد میتوان به شناخت عقلی زبان رسید:
الف: از راه شناخت گوینده؛
ب: از راه شناخت متن؛
ج: از راه گستره مخاطب؛
د: از راه ویژگی متن.
هـ : از راه محتوای پیام متن
2. شناخت تجربی: یکی از روشهایی که میتوان زبان قرآن را شناسایی کرد روش تجربی است. بعد از طرح این مورد به نقد و بررسی و ارزیابی آن پرداخته شده است.
3. شناخت پدیدار شناسی:
صاحب این نظریه میگوید، پدیدار شناسی تاریخی دینی که امروز تنها روش نسبتاً قابل قبول دین شناسی است، نشان میدهد که ذاتیات ادیان غیر از جنبههای عارضی آنها است.
پس از طرح، این مسأله مورد ارزیابی قرار میگیرد.
فصل پنجم: نظریات زبان شناختی در مورد قرآن
درباره زبان قرآن نظریههای گوناگونی مطرح شده است که به چند مورد از آنها که از اهمیت بیشتری برخوردارند اشاره میشود.
1. زبان قرآن، زبان عرف خاص:
قائلین به این نظریه قائلاند: با آن که زبان قرآن از نظر دارا بودن اصطلاحات دارای عرف خاص است و در عین حال که واژههای قرآن از زبان قوم اخذ شده در بسیاری از موارد معانی لغوی و عرفی آنها مورد نظر نیست. توضیح آن که واژههای هر زبان در طول زمان دچار تحول و تغيير میشود. بدین صورت که هر تغییر و تحولی در زندگی انسان بر زبان و اصطلاحات آن اثر میگذارد.
2. نظریه زبان سمبلیک:
بر اساس این نظریه، بیانات موجود در متون مقدّس دینی از جمله قرآن، نه به زبان عرفی و نه به زبان مستقیم و صریح است، بلکه به زبان رمز و اشاره میباشد. از این رو آنچه از ظاهر عبارات آنها فهمیده میشود مراد نیست.
3. زبان قرآن، زبان ترکیبی و تلفیقی:
با اندکی تأمل در موضوعات و محتوای قرآن کریم میتوان دریافت که این کتاب آسمانی با شیوههای مختلف و روی کردهای متفاوت به تربیت و هدایت خلق پرداخته است. حضرت امام ; میفرماید هر کس بخواهد تربیت و تعلیم و انذار و تبشیر کند باید مقصد خود را با عبارات مختلفه بیان کند.
4. زبان قرآن زبانی دو لایه است:
به تصریح روایات، قرآن دارای ظهر و بطن است. با این فرض باید گفت که زبان قرآن، زبانی دو لایه است. زبانی در ظاهر و زبانی در باطن دارد. زبان ظاهر قرآن ناطق و زبان باطن آن صامت است که به تعبیر امیرالمؤمنین علی 7 در نهج البلاغه كه میفرمایند:
ذلک القرآن فاستنقطوه ولن ینطق ولکن اخبرکم عنه خطبه 158
درخواست کنید از آن قرآن تا به سخن آید اما هرگز گویا نشود اما من شما را از آن آگاه میسازم.
5. نظریه زبان عرفی:
بر اساس این دیدگاه زبان قرآن همان زبان تفاهم و تخاطب عرف عقلاست و خداوند برای القاء و ابلاغ پیام خود به مردم طریق و زبان دیگری را انتخاب نکرده است.
فصل ششم: بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن
در این فصل ابتدا پیشینه بحث عرفی بودن زبان قرآن در میان مسلمانان و غربیها مطرح میشود سپس به ذکر مشخصات نظریه عرفی بودن زبان قرآن پرداخته شده از جمله این که:
1. قرآن از همان واژگان و با همان معانی موجود در عصر نزول در بیان مقاصدش استفاده کرده است.
2. قرآن از همان تعابیر مجازی و ضرب المثلها و تشبیهات و دیگر صناعات ادبی آن عصر در بیان مراد و مقاصد خود بهره گرفته است.
3. در قرآن خصوصیات زبان شناختی خاصی متمایز از خصوصیات زبان عرب عصر نزول وجود ندارد و ...
در بخش بعدی مبانی نظریه عرفی بودن زبان قرآن مطرح شده است. که 4 مورد میباشد:
1. قرآن کتاب هدایت 2. زبان ابزار ارتباط 3. خداوند رئیس عقلا 4. هدایت فلسفه بعثت انبیاء
بعد از ذکر مبانی به ادله عرفی بودن زبان قرآن پرداخته میشود.
الف. عقل ب. سیره عقلاء ج. قرآن د. روایات و احادیث
سپس به ایراد شبهات وارده به این نظریه و پاسخ این شبهات اشاره شده است.
در اين جا به ذکر چند نمونه از این اشکالات میپردازیم: الف. تأثیر پذیری از فرهنگ جاهلی ب. تسامح و مبالغه در قرآن ج. عدم فهم پارهای از آیات د. کهنگی قرآن هـ . خصوصی بودن خطاب قرآن ی. ذو بطون بودن آیات قرآن و. تأویل پذیری آیات قرآن ن. وجود متشابهات در قرآن و ....
و در پایان نتیجه گیری از این مباحث صورت گرفته که جمع بندی مطالب این نظریه مطرح میشود.
مهمترین منابع
1. آیت الله معرفت، التمهید فی علوم القرآن
2. آیت الله خوئی، البیان فی تفسیر القرآن
3. محمد بن عبد الله زرکشی، البرهان فی علوم القرآن
4. جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن
5. محمد حسین ذهبی، التفسیر و المفسرون
6. شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه
7. علامه طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن؛ و قرآن در اسلام
8. امام خمینی ;، آداب الصلاة
9. مرتضی مطهری، کلام و عرفان؛ و آشنایی با قرآن
10. محمد باقر سعیدی روشن، تحلیل زبان قرآن؛ و زبان قرآن و مسائل آن
11. محمود رجبی، روش تفسیر قرآن
12. ناهید دامن پاک مقدم، بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن
13. محمد کاظم شاکر، مبانی و روشهای تفسیری
14. محمد علی ایازی، قرآن و تفسیر عصری
15. ابوبکر باقلانی، اعجاز القرآن
16. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن
17. نصر حامد ابو زید، مفهوم النص
18. محمد مجتهد شبستری، نقدی به قرائت رسمی از دین
19. الیاس کلانتری، سلسله مباحث قرآن شناسی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معیار پیداکردن رفیق چیست؟
در کلام استاد قرائتی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
آیت الله العظمی گلپایگانی (ره): تضعیف شما را حرام می دانم
مرجع تقلید جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی، برای رهبر معظم عبای ظریفی هدیه فرستادند و فرمودند: اگر دیدم کاری را شما انجام می دهید و خلاف مطلب اسلامی است، من تذکر می دهم، اگر تغییر دادید بسیار خوب، اگر تغییر ندادید من دیگر صحبت نمی کنم و تضعیف شما را حرام می دانم. عمده عظمت شماست. شما رهبر مسلمین هستید و نمی خواهم صحبتی کنم در یک فرعی که شما را تضعیف کرده ام.
منبع سایت حوزه
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ای ملتی که با وحدت کلمه برای خدا قیام کردید... مبادا وحدت کلمه را از دست بدهید... تنها حربه این ملّت در برابر آمریکا وحدت کلمه است. این اسلحه ملت، ظهورش در نمازجمعه است.
شهید محراب آیتالله دستغیب
شهید آیتالله سیدعبدالحسیـن دستغیب ۲۰آذر۱۳۶۰ هنگامی به همراه چند تـن از یارانش عازم نماز جمعه بود، توسط یکی از اعضاء گروهک منافقین مورد سوء قصد قرار گرفت و به همراه ۱۱تن دیگر به فیض عظیم شهادت نائل شد.
عامل ترور ایشان دختری ۱۹ساله به نام «گوهر ادبآواز» از اعضاء گروهک منافقین بود که با بستن چند کیلو مواد منفجره(TNT) خود را به شکل خانمی باردار درآورده بود و وقتی به بهانه سوال پرسیدن از شهید دستغیب قصد داشت نقشه شومش را اجرایی کند،
محافظین مانع جلو رفتن وی شده بودند؛ اما او با اصرار به اینکه نامهای دارم که شخصا باید به آقا برسانم، خود را به آیتالله دستغیب رسانده بود و با منفجر کردن مواد منفجرهای که به شکم خود بسته بود، شهید دستغیب و یازده تن از همراهان وی را به شهادت رساند.
شدت انفجار به حدی بود که بسیاری از پیکرها قابل شناسایی نبودند. دیوارها و کف کوچه و در منازل غرق خون بودند و هر تکه از اجساد مطهر شهدا گوشهای افتاده بود...
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی
معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه
پیامبر اُمّی
کلمه «اُمّی» به عنوان یکی از صفات پیامبر اسلام | در قرآن آمده و مفسرین تفاسیر مختلفی از آن ارائه دادهاند.
این موضوع به بحث و بررسی، پیرامون اُمّی بودن پیامبر |، در ضمن هشت فصل به شرح زیر میپردازد:
فصل اول: پیشینه
در این فصل به تاریخچه مختصری از شروع و ورود بحث پیامبر اُمّی در کتب تفسیر و علوم قرآنی پرداخته شده.
فصل دوم: مفهوم شناسی
در این فصل پیرامون معنای لفظ «امّی» بحث و اقوال مختلفی که در این خصوص وجود داشته مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به بعضی شاخصها و معیارها معتبرترین و مشهورترین قول معیّن و مشخص گردیده است.
از جمله احتمالات مطرح شده در خصوص لفظ «امّی» که در این فصل آورده شده عبارتند از: منسوب بودن به امّ (مادر)، منسوب بودن به امّت (جمعیت) و منسوب بودن به امّ القری (مکّه) و ... .
فصل سوم: موارد کاربرد کلمه اُمّی در قرآن
در این فصل آیاتی که لفظ «اُمّی» با مشتقاتش در آنها به کار رفته است به تفکیک نام سوره و شماره آیه آمده و همچنین بعضی از آیات که لفظ اُمّی در آنها به کار نرفته ولی دلالت بر اُمّی بودن پیامبر | دارند آورده شده است.
فصل چهارم: دلایل اُمّی بودن
در این قسمت اُمّی بودن پبامبر | با دلایلی گوناگون از جمله آیات و روایات اثبات شده. از جمله دلائلی که در دفاع از این نظریه بیان شده عبارتند از: تصریح قرآن به اُمّی بودن پیامبر |، قول پیامبر |، محدود و محصور بودن افراد با سواد صدر اسلام و عدم ذکر نام حضرت در لیست افراد با سواد آن زمان، اشاره نکردن صحابه و یاران پیامبر به اُمّی بودن آن حضرت با وجود آگاهی کامل آنان به صفات و خصوصیات ایشان، نقلهای تاریخی که گویای اُمّی بودن پیامبر | است.
ادامه دارد
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
آیا کتاب «تحف العقول» معتبر است؟
مؤلف کتاب تحف العقول، ابو محمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی حلبی، از محدثان شیعه است.
برای اینکه جایگاه حقیقی این کتاب مشخص شود، با توجه به ملاکهای مختلف مانند جایگاه مؤلف، سند و متن مورد بررسی قرار میگیرد.
اعتبار و جایگاه کتاب تحف العقول
الف. جایگاه مؤلف
کتاب تحف العقول توسط ابو محمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی حلبی، از محدثان شیعه تألیف گردیده است. تاریخ دقیق تولد و وفات مؤلف کتاب تحف العقـول مشخص نیست اما ازآنجاکه وی از محمـد بـن همام اسـکافی (متـوفی ۳۳۶ ق) روایات زیادی نقل کرده است باید گفت او در قرن چهارم هجری قمری میزیسته است.
در منابع متقدم رجالی مانند رجال نجاشی و فهرست شیخ طوسی از ابن شعبه حرانی و کتاب وی، نام برده نشده است، اما شیخ حُرّ عاملی از عالمان قرن یازده هجری قمری در کتاب امل الآمال درباره ابن شعبه مینویسد: «الشیخ أبو محمد الحسن بن علی بن شعبه فاضل محدّث جلیل؛ ابو محمد، حسن بن علـی بن شعبه، دانشمندی با فضل و حدیثشناسی بزرگ است.» ایشان همچنین کتاب تحف العقول را از کتابهای مشهور شیعه شمرده است.
علامه مجلسی هم درباره ابن شعبه و کتاب تحف العقول میگوید: «نظم و ترتیب آن، دلالت بر بلندی مرتبه مؤلّفش میکند.»از عالمان معاصر نیز آیتالله شیخ محمد فاضـل لنکرانی ابن شعبه حرانی را از محدثان جلیلالقدر شیعه دانسته و کتاب وی را از کتب حدیثی معتبر و کمنظیر در تاریخ معرفی نمود.
ب. اعتبار سندی
سند، ازجمله معیارهای سنجش اعتبار روایات یک کتاب است. هرچه اعتبار سندی احادیث یک کتاب بیشتر باشد، ارزش آن روایات بیشتر میگردد. روایات کتاب تحف العقول سند ندارد ازاینرو در مورد اعتبار آنها، بین علما اختلاف شده است. برخی عالمان مانند امام خمینی و آیتالله خـویی، روایات تحف العقول را به دلیل نداشتن سند، ضعیف دانستهاند.
اما عدهای دیگر از عالمان، به احادیث این کتاب اعتماد کردهاند. بهعنوان نمونه شیخ مرتضی انصاری در اول کتاب مکاسب خود، حدیث طولانی درباره کسبوکار از کتاب تحف العقول نقل نموده و بسیاری از احکام معاملات را از آن استنباط کرده است. علامه مجلسی درباره این کتاب مینویسد: «اکثـر مطالـب آن، در مـواعظ و اصول ثابتشدهای است که در آنها نیازی به ذکر سند نیست.»
آیتالله جوادی آملی ازجمله عالمانی است که جایگاه سند را در اعتبار حدیث، چندان مهم نمیداند. ایشان معتقد است از هر راهی که اطمینان به صدور روایت از امام معصوم علیهالسلام حاصل شود، کفایت میکند؛ خواه به عدالت راوی باشد یا وثاقت وی؛ به علو متن باشد یا عمل کردن فقها به آن یا هر راه دیگری. بهعنوان نمونه، ایشان درباره زیارت جامعه کبیره گفتهاند: «متن زیارت بهگونهای است که هر منصفی صدور این معارف را از غیر معصوم محال عادی میداند؛ افزون بر آنکه خطوط کلی آن را با خطوط کلی معارف قرآن، هماهنگ میبیند و این چیزی است که ما را از بحث سندی آن بینیاز میکند.»
ج. اعتبار متن و محتوا
یکی دیگر از ملاکهای بررسی اعتبار حدیث، متن و محتوای روایت است. عدم مخالفت متن حدیث با قرآن کریم، احادیث و سنت قطعی معصومان علیهمالسلام، مقتضیات عقلی، واقعیات تاریخی و قطعیات علمی، بر اعتبار آن میافزاید. بیشتر روایت تحف العقول با این ملاکها همخوانی دارند. از سوی دیگر، روایاتی که علائم جعل در آن باشد، در این کتاب یافت نشد؛ بنابراین، مهمترین ملاک اعتبار احادیث کتاب تحف العقول، قوت متن و محتوا و کمی آسیبهای آن است.
د. عمل مشهور
یکی دیگر از معیارهایی که میتوان بهواسطه آن بر اعتبار کتاب تحف العقول افزود، عمل مشهور عالمان شیعه به این کتاب است. آیتالله بروجردی معتقـد است: «اگر روایتی صحیح السند نباشد، ولی مشهور به آن عمل کرده باشند، ما باید به آن روایت عمل کنیم.»کتاب تحف العقول، در طول تاریخ مورد عمل عالمان بوده است.
نتیجه
با توجه به مطالبی که گفته شد، این نتیجه حاصل میشود که شخصیت ابن شعبه حرانی و کتاب تحف العقول در آثار قدما، شناختهشده نیست، ولی علمای متأخر و معاصر شخصیت و کتاب او را ستودهاند، اما این برای شناخت جایگاه مؤلف، کافی نیست. ازنظر سند نیز روایات این کتاب، ضعیف است اما قوت متن و محتوای احادیث این کتاب، جبران ضعف سند میکند. در جمعبندی میتوان گفت احادیثی که از این کتاب در مصادر دیگر وجود داشته و همچنین با مؤیدات متنی مانند قرآن و سنت قطعیه تعارض نداشته باشند، قابل پذیرش است.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج