eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
369 دنبال‌کننده
174 عکس
166 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بمناسبت میلاد باسعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها 🌹 ✅زندگی علمی، حضرت زینب(س)، قرآن، حدیث، سبک زندگی جایگاه اهل بیت (ع) در قرآن با آیاتی که در شأن این خانواده نازل شده، به خوبی نمایان است. از جمله این آیات می‌توان آیه تطهیر، آیه مباهله، آیه مودّت، سوره هل أتی، آیه تبلیغ و آیه ﴿إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ...﴾ را نام برد که همه به نوعی تجلّی‌گر تقدیر خداوند از آنهاست و در تجلیل از مقامات علمی ایشان سخنانی آمده که جایگاه والای علمی ایشان را اثبات می‌کند. از این خاندان مقدّس، شخصیّتی ممتاز و فرهیخته ظهور می‌کند که درباره حیات درخشان این بانو تاکنون ده‌ها کتاب و مقاله نگارش یافته است و تاریخ‌نگاران شیعه و سنّی از دیدگاه خویش به زندگانی و قهرمانی این بانوی بزرگ نگریسته و آن را مورد تحلیل و تجلیل قرار داده‌اند. ✅ در بررسی زندگی حضرت‌ زینب کبری علیها سلام اغلب به نقش‌آفرینی بی‌بدیل او در کربلا پرداخته شده است و در توجّه به سایر ابعاد شخصیّتی او مانند «زندگی علمی این بانوی فرهیخته» به اشاراتی گذرا بسنده شده است و سبک زندگی علمی ایشان زاویه‌ای بودکه نیاز به واکاوی و تحلیل دقیق‌تری داشت. ✅زینب کبری(س)، عقیله بنی‌هاشم، سومین فرزند حضرت امیرالمؤمنین، علیّ بن أبی‌طالب و حضرت فاطمه زهرا، علیهماالسّلام، است که در روز پنجم جمادی‌الأوّل سال پنجم یا ششم هجری، در مدینه طیّبه دیده به جهان گشود و پیامبر خدا (ص) نام «زینب» را برای وی برگزید که این نام به وسیله جبرئیل از طرف خداوند به او عرضه شد (ر.ک؛ صفری، بی‌تا، ج 2: 1 و غروی، 1375: 193). ✅اگرچه آن حضرت مدّت بسیار کمی سعادت همنشینی با جدّ بزرگوار و مادر ارجمندش را داشت،امّا شکل‌گیری شخصیّت او از همان زمان آغاز شد و از انوار تابناک آن دو معصوم، درس‌هایی کسب کرد و در موقعیّت‌های مختلف خصوصاً در مکتب کربلا آنها را پیاده ساخت.او وارث خاندانی بود که یزید، سرسخت‌ترین و پست‌ترین دشمن اهل بیت (علیهم‌السّلام)،درباره آنها می‌گفت: «إنَّ هَؤُلاَء وَرَثُوا العِلمَ وَ الفَصَاحَه وَ زُقّوا العِلمَ زُقّاً» (مقرّم، بی‌تا: 371 و حاج حسن، بی‌تا: 141). ✅در برخی از روایات، «زُقّوا العِلمَ زُقّاً» (امین، بی‌تا: 179 و قرشی، بی‌تا: 132). اینان خاندانی هستند که فصاحت و دانش را (از پیامبر (ص)) به ارث برده‌اند و آن را همراه شیرخوارگی از پستان مادر می‌مکند.از میان بانوان فرهیخته اهل بیت (ع)حضرت زینب (س) را انتخاب کردیم و به بررسی سیره علمی ایشان پرداختیم،چراکه ایشان همچون مادر بزرگوار خود،حضرت زهرا (س)، بانوی فرهیخته‌ای بود که جامعه عرصه را بر او و خاندانش بسی تنگ نمود و متقابلاً ایشان همچون مادر خود با علم و درایت خود، به نقش‌آفرینی و ایفای نقشی ماندگار در عالم هستی پرداختند. ✅حضرت زینب (س) هفت معصوم را درک کرده بود و کلام و کردار آنها در او متجلّی شده بود.کلام یک معصوم دارای ویژگی‌هایی است که با کلام یک فرد معمولی (ولو آن فرد به نسبت افراد دیگر، فردی متعالی محسوب شود،) بسیار متفاوت است.برخی ویژگی‌های کلامی آنها را می‌توان شکر نعمت در ابتدای کلام، شهادت به توحید الهی،تذکّر برخی از تکالیف،از جمله امر به معروف و نهی از منکر،حلال و حرام و...، تبعیّت از امام بر حق، موقعیّت‌شناسی:راحت، بیان فلسفه برخی احکام، افشاگری ظالمان، مناعت و مظلومیّت برشمرد که برخی علل این ویژگی‌ها را می‌توان عصمت الهی، علم لدنّی، وراثت، تعالی روح و فکر، پشتیبانی الهی و... دانست. ✅جایگاه علمی حضرت زینب (س) برای حضرت زینب(س) القاب علمی گوناگونی ذکر نموده‌اند که عبارتند از: 1⃣«عالمه غیرَ مُعلمه: دانای نیاموخته»، 2⃣«فهمه غیرَ مُفهِّمه: فهمیده بی‌آموزگار»، 3⃣«نائبه الزّهراء: جانشین حضرت زهرا، سلام‌الله علیها»، 4⃣«عَقیله النِّساء: خردمند بانوان»، 5⃣«سیّده العَقائِل: بانوی بانوان خردمند»، 6⃣ «سُلاله الوِلایه: فشرده، خلاصه و چکیده ولایت»، 7⃣ «وَلیده الفَصاحه: زاده شیواسخنی»، 8⃣«عَقیله خِدر الرّساله: خردمند پرده‌نشینان رسالت»، 9⃣«بلیغه: سخنور رسا»، 0⃣1⃣«فصیحه: سخنور»، 1⃣1⃣ «صدیقه الصّغری: راستگوی کوچک (در مقابل صدیقه کبری سلام‌الله علیها)»، 2⃣1⃣ «المُوثَّقه: بانوی مورد اطمینان»، 3⃣1⃣«عقیله الطّالبین: بانوی خردمند از خاندان حضرت ابوطالب (و در بین طالبیان)»، 4⃣1⃣«الفاضله: بانوی بافضیلت»، «الکامله: بانوی تامّ و کامل»، 5⃣1⃣«عقلیه الوحی: بانوی خردمند وحی»، 6⃣1⃣«عقیلهالنّبوّه: بانوی خردمند پیامبری»، 7⃣1⃣«رَبیعَه الفضل: پیش‌زاده فضیلت و برتری»، 8⃣1⃣«عقلیه القریش: بانوی خردمند قریش»، 9⃣1⃣«سلیله الزّهراء: چکیده و خلاصه حضرت زهرا، سلام‌الله علیها»، 0⃣2⃣«آیه مِن آیات‌الله: نشانی از نشانه‌های خداوند» (ر.ک؛ رسولی، بی‌تا: 13؛ بحرانی اصفهانی، 1409 ق.، ج 11: 948 و اصفهانی، بی‌تا: 137). 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرکز احیاء میراث شیعه
اشعریان از یمن تا قم (قسمت اول) اشعریان از قبایل ساکن در سواحل غربی یمن بودند. (اشعری قمی، 1385، ص7
اشعریان از یمن تا قم (قسمت دوم) با قتل عثمان در 35ق، اختلافات به‌وجود آمده در میان مسلمانان و نزاع علوی ـ عثمانی، دامن خاندان اشعری را نیز گرفت و افراد این قبیله چونان سایر امّت اسلامی، به سه گرایش سیاسی (ر.ک. طه حسین، 1379، ص44 و 45) موجود آن زمان منشعب شدند: گروه نخست تحت رهبری ابوموسی اشعری، به تبعیت از امثال عبدالله بن عمر، از هر دوگروه علویان و عثمانیان کناره گرفت. (ر.ک. احمدی، 1379، ص411-413/ سلیمانی، 1383، ص113-128) این شاخه دوام چندانی نیافت و با حاکمیت بعدی عثمانیان به رهبری معاویه، در این جریان هضم و جزو شاخة تسنّن این خاندان گردید. گروه دوم اشعریانی بودند که پیش از آن و در زمان فتوحات، در شام ساکن شده بودند. این گروه در صفّین از هواداران معاویه بودند و جنگاوری‌هایی نیز از خود نشان دادند. (ر.ک. ابن مزاحم، 1370، ص594 و 595) گروه سوم به رهبری مالک بن عامر، در کوفه شاخة علوی و تشیّع بودند. این گروه بعد‌ها در کوفه و قم، از هوادران و معتقدان تشیّع امامی شدند. (ر.ک. اشعری قمی، 1385، ص779 و 780) مالک بن عامر نخستین اشعری بود که اسلام آورد، در فتوحات شرکت کرد و در قادسیه از خود رشادت بی نظیری نشان داد. (اشعری قمی، 1385، ص270) فرزندش سعد از گواهان بر شراب‌خواری ولید بن عقبه و سبب عزل او از حکومت کوفه در زمان عثمان شد. (اشعری قمی، 1385، ص291) اگرچه منابع تاریخی در نبرد جمل، از مالک یادی نکرده‌اند، اما توصیة سائب فرزند او به ابو موسی، که پدر زن سائب نیز بود، برای یاری حضرت علی† در جمل (طبری، 1387ق، ج4، ص499) می‌تواند حاکی از حضور خود وی همراه پدر و برادرانش در این نبرد باشد. آخرین گزارش از مالک در منابع تاریخی، تصریح صاحب تاریخ قم به حضور وی در صفین با حضرت علی† است. (اشعری قمی، 1385، ص271) 🆔 @miras_shia
قال الصادق علیه السلام: 🔹افْتَتِحُوا نَهَارَكُمْ بِخَيْرٍ وَ أَمْلُوا عَلَى حَفَظَتِكُمْ فِي أَوَّلِهِ خَيْراً وَ فِي آخِرِهِ خَيْراً يُغْفَرْ لَكُمْ مَا بَيْنَ ذَلِكَ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ 🔸روز خود را با کار خیر آغاز، و با کار خیر به آخر برسانید تا ان شاء الله در میان آن برایتان آمرزش باشد. 🔸ترجمه تحت اللفظی: آغاز کنید روز خود را با خیر، و املاء کنید بر (فرشتگان) محافظتان در اول و آخر روز، خیر را. تا ان شاالله در میان آن برایتان آمرزش باشد 📚 الکافی باب ایمان و کفر جلد ۲ صفحه ۱۴۲ 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 امام عسکری علیه السلام فرمودند : 🔵 کسی که این دو صفت رو داشته باشه، دلش پر میکشه به طرف امام زمان(عج)... 🎙حجت الاسلام والمسلمین کفعمی در کتاب «مصباح» فرموده است: این دعای حضرت مهدی (عج) است: اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ، وَبُعْدَ الْمَعْصِيَةِ، وَصِدْقَ النِّيَّةِ، وَعِرْفانَ الْحُرْمَةِ، وَأَكْرِمْنا بِالْهُدىٰ وَالاسْتِقامَةِ، وَسَدِّدْ أَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِكْمَةِ، وَامْلَأْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ، وَطَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَالشُّبْهَةِ.... 🆔 @miras_shia
مجموعه کتابهای «جوانان مواظب خود باشید» به بحث و نقد آئین‌ها و مذاهب و عرفان‌های نو ظهور همچون شیطان پرستی، وهابیت، بهائیت، صوفیه و ... می‌پردازد. این کتب با قلمی روان و زبانی ساده به معرفی این آئین‌ها پرداخته و وارد بحث نقدهای سنگین نمی‌شود. جوانان عزیز با مطالعه این کتب هم با آئین‌ها و مذاهب منحرف آشنا می‌شوند و هم با تحلیلی ساده و کمی تفکر به باطل بودن آن‌ها پی می برند. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویدیویی جالب از لحظه ورود صبح امروز رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی با صدای زنگ زورخانه # 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سه نشانه ی خردمندان: 1⃣ سکوت ، موقعی که ابلهان سخن می گویند. 2⃣ اندیشه، موقعی که دیگران خیال می کنند. 3⃣ عمل ، موقعی که تن پروران در خوابند. 🆔 @miras_shia
21.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام(ره) خاص‌ترین اجازه شرعی را به چه کسی داده بود؟ آیت الله سید جواد حیدری، استاد اخلاق و امام جماعت مسجد برخوردار یزد»، اما برای مردم یزد او همان «آسید جواد» است، آنهم بدون پیشوند و پسوند. آسید جواد با اینکه متولد سال 1305 بود و از علمای قدیمی محسوب می شد، اصلا اهل ایجاد شان و مقام خاص برای خودش نبود، سال های سال در مسجد برخوردار یزد منبر رفت و حتی برای تبلیغ در سنین جوانی تا پیری تک تک روستاهای یزد و استان های اطراف را از نزدیک درک کرده بود. بیشتر بخوانید https://www.farsnews.ir/news/13961116000810 🆔 @miras_shia
"عین الله دید و ید الله زد" ✅علامه اميني (ره) (عالم بزرگ معاصر، صاحب كتاب ارزشمند الغدير) در يكي از سفرها در مجلسي شركت كرد، يكي از علماي اهل تسنّن به او گفت: «شما شيعيان در مورد حضرت علي ـ عليه السّلام ـ غلو و زياده‌روي مي‌كنيد، مثلاً او را با لقب «يَدُالله»، «عَيْنُ الله» (دست خدا، چشم خدا) و… مي‌خوانيد، توصيف صحابه، تا اين حد، نادرست است.» ✅علاّمه بي‌درنگ جواب داد: «اگر عمر بن خطاب، علي ـ عليه السّلام ـ را با چنين القابي خوانده باشد، چه مي‌گوييد؟» او گفت: سخن عمر براي ما حجت است. علامه اميني در همان مجلس، يكي از كتاب‌هاي اصيل اهل تسنّن را طلبيد، آن كتاب را حاضر كردند، علامه آن را ورق زد، صفحه‌اي از آن را گشود كه در آن صفحه اين حديث آمده بود: «مردي به طواف كعبه اشتغال داشت، در همانجا به زن نامحرمي، نگاه نامشروع كرد، حضرت علي ـ عليه السّلام ـ او را در آن حال ديد، با دست، ضربه به صورت او زد و به اين ترتيب او را مجازات كرد. او در حالي كه دستش را بر صورتش نهاده بود و بسيار ناراحت بود، به عنوان شكايت از علي ـ عليه السّلام ـ، نزد عمر بن خطاب آمد، و ماجرا را گفت. ✅ عمر در پاسخ او گفت: قد راي عين الله و ضرب يدالله:(۱) «همانا چشم خدا ديد و دست خدا زد.» كنايه از اينكه: چشم علي ـ عليه السّلام ـ آنچه مي‌بيند خطا نمي‌كند، زيرا چشم او چشمي است كه آميخته با اعتقاد به خدا است و چنين چشمي، اشتباه نمي‌كند، و دست علي ـ عليه السّلام ـ نيز جز در راه رضاي خدا حركت نمي‌نمايد. سؤال كننده وقتي كه اين حديث را ديد مطلب را دريافت، و قانع شد. ✅توضيح اينكه: اينگونه تعبيرات، شبيه جملة «روح الله» براي حضرت مسيح ـ عليه السّلام ـ است، كه به منظور «اضافه تشريفي» گفته مي‌شود، نه اينكه منظور، آن باشد كه خدا، روح يا دست و چشم دارد. 📚 ۱) محب الدین طبري، رياض النضره، نشر: مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی 1378 ش، ج 3، ص 164 يكصد و يك مناظرة، محمّد محمّدي اشتهاردي، ص ۱۹۷ 🆔 @miras_shia
با سلام بانهایت تاسف وتاثردرگذشت مرحومه حاجیه خانم نظری والده محترم حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجتبی فاطمی رابه اطلاع کلیه دوستان اشنایان محترم میرساند مراسم تشییع آن مرحومه روزیکشنبه مورخ 1402/9/5 ساعت9:30صبح ازباب الجوادحرم حضرت معصومه سلام الله علیها به سمت حرم مطهر و سپس بعد از اقامه نمازبه سمت شهرستان اردستان روستای کهنگ جهت تشییع و خاکسپاری رهسپار خواهد شد . مرکز احیاء میراث شیعه مصیبت وارده را به جناب حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی تسلیت عرض نموده و برای ایشان و بازماندگان محترم از خداوند متعال صبر و اجر و برای آن مرحومه رحمت و مغفرت الهی مسألت می نماید. 🆔 @miras_shia
مرکز احیاء میراث شیعه
✅اشعریان از یمن تا قم (قسمت دوم) با قتل عثمان در 35ق، اختلافات به‌وجود آمده در میان مسلمانان و نزاع
اشعریان از یمن تا قم (قسمت سوم) پس از شهادت حضرت علی† تا سال 65 ق نامی از این خاندان برده نشده است. در این سال، از سائب بن مالک به‌عنوان یکی از رهبران قیام مختار سخن گفته شده است (ر.ک. طبری، 1387ق، ج6، ص9، 11 و 91/ ابن اعثم، 1411، ص6 و 108/ اشعری قمی، 1385، ص280) که در رمضان 67 ق به دستور مصعب بن زبیر، همراه مختار و برخی از بزرگان کوفه به شهادت رسید. (اشعری قمی، 1385، ص290/ طبری، 1387ق، ج6، ص107) بنا بر گزارشی، گروهی از خاندان مالک در سال 83 ق به سبب جانب‌داری از قیام ضد اموی عبدالرحمن بن اشعث، مغضوب حجّاج واقع و مجبور به ترک کوفه و هجرت به قم شدند. (ابوالفداء، 1840، ص473) اما بنا بر گزارش دیگری، در 93ق، به علت بدرفتاری احوص اشعری با روستاییان ایرانی که در املاک او کار می‌کردند، حجّاج وی را زندانی کرد، اما با وساطت عبدالله، برادر احوص، که نزد حجّاج ارج و قربی داشت، وی آزاد شد. پس از آن، عبدالله از بیم آنکه رأی حجّاج برگردد و احوص مجدّداً زندانی شود، چارة کار را خروج از کوفه دید که سرانجام منجر به سکونت آنان در قم شد. (اشعری قمی، 1385، ص245 و 246) در روایت سومی هم کشته شدن محمّد بن سائب به‌دست حجّاج، علت کوچ ایشان دانسته شده است. (اشعری قمی، 1385، ص260) اشعریان نخست با اشراف محلّی قم، که هنوز زرتشتی بودند، از در صلح درآمدند، اما پس از مدتی، رشد سریع نفرات و توان سیاسی ـ اجتماعی آنان، موجب نگرانی زرتشتیان و نقض پیمان‌نامة صلح از سوی بومیان شد. در واکنش به این نقض پیمان، اشعریان به سرکردگی احوص، در یک شب بزرگان آنان را ترور کردند و بر شهر مسلط شدند. (اشعری قمی، 1385، ص251-257) 🆔 @miras_shia
🔰مكان سكونت امام زمان (عج) كجاست؟ ✍️پاسخ: ✅روایاتى که درباره مکان امام زمان(ع) وجود دارند چند دسته اند: 1⃣ برخى از روایات محل خاصى را تعیین نکرده و جایگاه آن حضرت را در بیابانها و کوهها معرفى مى کند. از آن جمله حضرت مهدى(ع) به پسر مهزیار فرمود: «فرزند مهزیار! پدرم امام حسن(ع) از من پیمان گرفت و فرمان داد که براى سکونت کوهاى سخت و سرزمینهاى خشک و دور دست را برگزینیم».[۱] از این روایت استفاده مى شود که حضرت از دسترسى مردم دور است و کسى که از محل سکونت وى آگاه نیست. 2⃣ برخى روایات محل خاصى را به عنوان محل سکونت آن حضرت یاد نموده اند، مثلا در برخى از روایات در مدینه و پیرامون آن اشاره شده است. ابوبصیر مى گوید از امام باقر(ع) شنیدم که فرمود: «لابد لصاحب هذا الامر من عزلة و لابد فى عزلته من قوة و ما بثلاثین من وحشته، و نعم المنزل طیبة[۲]، صاحب زمان(ع) را عزلت و غیبتى است که در آن، غیبت، نیرومند است به سى نفرى که با حضرت هستند وحشت و تنهایى را از وى دور مى کنند (و به قوت وى مى افزاید) و خوب جایگاهى است (مدینه) طیبه.» از این روایات استفاده مى شود که حضرت در مدینه منوره منزل دارد و افرادى همواره با ایشان به صورت ناشناس هستند. 3⃣ برخى روایات مکان امام زمان(ع) را کوه«رضوان» که در اطراف مدینه است، بیان کرده اند، عبدالاعلى آل سام مى گوید: با امام صادق(ع) از مدینه خارج شدیم، به روحاء (اطراف مدینه) که رسیدیم حضرت نگاهش را به کوهى دوخت و مدت زمانى ادامه داد، و فرمود: این کوه رضوان نام دارد، خوب پناهگاهى است براى خائف (امام غائب) در غیب صغرا و غیبت کبرى.[۳] 4⃣ از روایات دیگر استفاده مى شود که امام زمان(ع) در مکانى به نام «ذى طوى» که در اطراف مکه است، زندگى مى کند و از همان جا نیز با یاران خود قیام مى کنند. امام باقر(ع) فرمود: «امام زمان را غیبتى است در بعضى از دره ها و اشاره کرد به منطقه ذى طوى».[۴] 5⃣ برخى روایات جایگاه خاصى را براى امام زمان(ع) نام نمى برد، ولى از حضرت به عنوان فردى یاد مى کند که با مردم و در میان مردم و با آنان حشر و نشر دارد و به گونه اى ناشناس زندگى مىکند. امام صادق(ع) فرمود: «صاحب الامر شباهتى نیز به حضرت یوسف پیامبر(ع) دارد جاى انکار نیست که خداوند با حجت خود همان کارى را انجام دهد که با یوسف انجام داد. صاحب الزمان(ع)، آن مظلوم حق از دست داده، در میان مردم رفت و آمد مى کند و در بازار قدم مى نهد و گاهى بر فرش منزلهاى دوستان مى نشیند، لیکن او را نمى شناسند تا زمانى که خداوند به وى اذن دهد تا وى خود را معرفى کند، آن گونه که یوسف(ع) اجازه داد هنگامى که برادرانش گفتند: تو یوسفى؟ گفت: آرى من یوسفم».[۵] از این روایت استفاده مى شود که امام زمان(ع) مکان معین نداشته در میان جمع و جامعه است، با مردم حشر و نشر دارد و زندگى طبیعى و معمولى دارد. در مراسم مذهبى و مناسک حج شرکت مى جوید، ولى شناخته شده نیست و این امرى است که سابقه داشته و دارد. عنایت امام(ع) به مردم و هدایت و رهبرى مردم از سوى دیگر نشان از آن دارد که آن حضرت در همه جا بوده و در همه جا حضور دارد. از جمع بین روایات نیز مى توان استفاه کرد که امام زمان(ع) در همه جا حضور دارد و این منافات ندارد به آن دسته از روایت که مکان معین مانند مدینه و مکه را بیان کردهاند؛ زیرا آن دسته روایات ناظر بر آن است که در برخى از زمانها و مکانهاى خاص حضور پیدا مى کند. آن دسته از روایات که مکان مشخصى را براى امام بیان نکرده ناظر بر آن است که حضرت در همه جا حضور دارد. بى تردید یکى از مصادیق حضور امام در همه جا، همان مکانهاى خاصى مى باشد. [۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۲۶۶. [۲]. بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳ و اصول کافى، ج ۱، ص ۳۴۰. [۳]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [۴]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۸۲. [۵]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۴. 🆔 @miras_shia
"رسم رفاقت..." این است که در "غیاب" یکدیگر" حافظ آبروی" هم باشیم... روزي شاه عباس اول براي گردش از شهر خارج شده بود به همراه شاه، دو عالم آن زمان ميرداماد و شيخ بهائي حضور داشتند: ميرداماد مردي جسيم و سنگين وزن بود ولي شيخ لاغر اندام و سبك. از اين جهت اسب ميرداماد هميشه در عقب کاروان حركت مي‌كرد، اما مركب شيخ پيشاپيش ساير اسب‌ها. شاه عباس خواست آن دو را آزمايش نمايد و صفاي خاطرشان را بيازمايد. در بين راه خود را به ميرداماد نزديك نموده گفت ببين اسب شيخ چطور به رقص در آمده و شيخ بهائي مثل شما با وقار در ميان جمعيت حركت نمي‌كند ميرداماد گفت اسب شيخ، نمي‌تواند آرام باشد از خوشحالي كه دارد. هيچ فكر مي‌كنيد چه كسي سوار بر آن اسب است ؟! شاه اين قصه را در خاطر گرفت و بعد از گذشتن ساعتي خود را به شيخ بهائي نزديك كرده گفت: شيخ ببين چگونه سنگيني ميرداماد اسب را ناراحت كرده و او را به تعب انداخته است دانشمند واقعي بايد مانند شما مرتاض و سبك وزن باشد نه چنان سنگين و پر گوشت. شيخ در جواب گفت اينكه مشاهده مي‌كنيد اسب عاجز از حمل سيد شده است نه از سنگيني آن جناب است بلكه تاب برداشتن مقام علمي ايشان را ندارد كه كوه‌هاي محكم از حمل چنين مقامي عاجزند. چون شاه عباس اين صدق و صفا را در ميان دو عالم عصر خود ملاحظه نمود از اسب به زير آمده روي خاك سر به سجده گذاشت به واسطه شكر اين نعمت. 📚روضات الجنات، ص 115. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴 السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ سخنان مرجع عالیقدر مرحوم آیت‌الله العظمی علوی گرگانی قدس سره در اهمیت و برپایی مجالس فاطمیه 🆔 @miras_shia
مرکز احیاء میراث شیعه
با سلام بانهایت تاسف وتاثردرگذشت مرحومه حاجیه خانم نظری والده محترم حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید
باسمه تعالی مجلس ترحیم و یادبود والده مکرمه استاد محترم جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سید مجتبی فاطمی (چهارشنبه 1402/9/8) بعد از نماز مغرب و عشاء خیابان صفائیه، نبش کوچه ۳۳، مسجد رفعت 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️پیامبر صلی الله علیه وآله: لَوْ كَانَ الْحُسْنُ شَخْصاً لَكَانَتْ فَاطِمَةَ بَلْ‏ هِيَ‏ أَعْظَمُ‏ إِنَّ‏ فَاطِمَةَ ابْنَتِي خَيْرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً‌ وَ شَرَفاً وَ كَرَماً. اگر تمام خوبی‌ها به شکل یک شخص مجسّم شود آن شخص فاطمه سلام الله علیها است! و فاطمه سلام الله علیها از آن هم بالاتر است. دخترم فاطمه سلام الله علیها از لحاظ اصالت و شرافت و کرامت، برترین فرد زمین است. 📚 عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال ج ۱۱، ص ۱۲۷، مائة منقبة، ابن شاذان، ص۱۳۵. 🆔 @miras_shia
۸ آذر سال ۱۳۷۳ش (۲۵ جمادی‌الثانی سال ۱۴۱۵ق) سالروز ارتحال مرجع عالیقدر مرحوم آیت‌الله العظمی اراکی قدس سره محمد علی اراکی (۱۳۱۲-۱۴۱۵ق) از مراجع تقلید شیعه . او حدود ۳۰ سال امام جماعت مسجد امام حسن عسکری(ع) قم بود. وی همچنین نماز جمعه را واجب می‌دانست و در همین مسجد نماز جمعه اقامه می‌کرد. وی در تأسیس حوزه علمیه قم نقش مهمی داشت. ✅بالای هر صفحه کتابشان می‌نوشتند یا فاطمة اشفعی فی الجنة ایشان هر روز 45 دقیقه وقت می‌گذاشتند و یک جزء قرآن قرائت می‌کردند و در روزهای ماه رمضان این تعداد به سه جزء می رسید، یکی از اخلاق‌های دیگر ایشان این بود که همیشه به اندازه غذا می‌خوردند همسرشان گاهی که غذایی ته بشقابشان باقی می‌ماند می‌گفتند من این غذا را چه کنم اسراف است. آقا می‌گفتند اسراف این است که من این را بخورم بگذارید برای شب. ایشان پیاده روی زیادی می‌کردند به طوری که دو بار در صبح و دوبار بعدازظهر پای پیاده به مدرسه و یا حرم می‌رفتند و این مسیر تقریبا حدود 1000 متر بود یکی از کارهایی که باعث سلامت ایشان هم بود همین پیاده‌روی بود. ایشان توسل زیادی به حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) داشتند به طوری که در کتاب‌های دست‌نوشته‌شان بالای تمامی صفحه‌ها یا به امام زمان توسل کرده‌اند و یا نوشته‌اند یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة و با توسل به حضرت زهرا(س) هم بود که مشکلات علمی خود را حل می‌کردند. 📚برگرفته ازصحبت‌های نوه این عالم گرانقدر حجت الاسلام والمسلمین مصلحی در برنامه ضیافت شبکه قرآن و معارف سیما که شرحی از احوالات جدش آیت‌الله محمدعلی اراکی بیان داشتند. 🆔 @miras_shia
تسبيح حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام ✨ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْمَشْهَدِيِّ فِي اَلْمَزَارِ اَلْكَبِيرِ ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلثَّقَفِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ سُبْحَتُهَا مِنْ خَيْطِ صُوفٍ مُفَتَّلٍ مَعْقُودٍ عَلَيْهِ عَدَدَ اَلتَّكْبِيرَاتِ وَ كَانَتْ عَلَيْهَا السَّلاَمُ تُدِيرُهَا بِيَدِهَا تُكَبِّرُ وَ تُسَبِّحُ حَتَّى قُتِلَ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ فَاسْتَعْمَلَتْ تُرْبَتَهُ وَ عَمِلَتِ اَلتَّسَابِيحَ فَاسْتَعْمَلَهَا اَلنَّاسُ فَلَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عُدِلَ بِالْأَمْرِ إِلَيْهِ فَاسْتَعْمَلُوا تُرْبَتَهُ لِمَا فِيهِ مِنَ اَلْفَضْلِ وَ اَلْمَزِيَّةِ . ✨امام صادق عليه السلام فرمود: تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام نخى بود كه بر آن به تعداد تكبيرات ـ ۳۴ عدد ـ گره زده بود و آن را در دستش مى چرخانيد و تكبير و تسبيح مى گفت، تا وقتى كه حمزه شهيد شد، تسبيحى از تربت او ساخت. و از آن پس ساختن تسبيح در ميان مردم رواج يافت. تربت شهيد، يادآور فرهنگ جهاد و شهادت و ايثار جان در راه خداوند است. ذكر گفتن با تسبيحى كه ازتربت قبر يك شهيد بزرگ مثل حمزه سيدالشهدا باشد، يا سجده بر تربت حسينى، يادآور آن مجاهدات و الهام بخش روح جهاد و فداكارى است تربت شهيد، يادآور فرهنگ جهاد و شهادت و ايثار جان در راه خداوند است. ذكر گفتن با تسبيحى كه ازتربت قبر يك شهيد بزرگ مثل حمزه سيدالشهدا باشد، يا سجده بر تربت حسينى، يادآور آن مجاهدات و الهام بخش روح جهاد و فداكارى است. 📚[وسائل الشيعه ج 4: 1033.] مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۴، ص ۱۲ 🆔 @miras_shia
🔹برکت چیست؟ 📨 و يزيد بن عبد الملك نوفلى، از پدرش، از جدّش روايت كرده است كه گفت: من بر حضرت فاطمه عليها السّلام وارد شدم، او در سلام پيش دستى كرد و گفت: چه چيزى تو را به اينجا آورده است؟ گفتم: طلب بركت آن حضرت گفت: بركت اين است كه پدرم فرموده و گفت: هر كس بر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و بر من سه روز پى در پى درود فرستد بهشت بر او واجب مى‏شود. گفتم: در زمان حيات او و شما؟ گفت: هم در زمان حيات و هم بعد از آن. عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى فَاطِمَةَ ع فَابْتَدَأَتْنِي بِالسَّلَامِ ثُمَّ قَالَتْ مَا غَدَا بِكَ قُلْتُ طَلَبُ الْبَرَكَةِ فَقَالَتْ أَخْبَرَنِي أَبِي وَ هُوَ ذَا هُوَ أَنَّهُ مَنْ سَلَّمَ عَلَيْهِ وَ عَلَيَّ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ قَالَ فَقُلْتُ لَهَا فِي حَيَاتِهِ وَ حَيَاتِكِ قَالَتْ نَعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنَا 📚 مزار شیخ مفيد ، ص ۱۷۷ 🆔 @miras_shia
مرکز احیاء میراث شیعه
✅اشعریان از یمن تا قم (قسمت سوم) پس از شهادت حضرت علی† تا سال 65 ق نامی از این خاندان برده نشده اس
✅اشعریان از یمن تا قم (قسمت چهارم) موسی بن عبدالله بن سعد بن مالک بن عامر، از اصحاب امام صادق† (مهاجر، 1386، ص180) برای نخستین بار به ترویج آشکار و بدون تقیّة مذهب تشیّع امامی در قم پرداخت و پس از آن، تشیّع امامی مذهب رسمی اشعریان قم شد. (اشعری قمی، 1385، ص778 و 779) تا پیش از آن، باید تشیّع خاندان مالک بن عامر را نوعی تبعیت سیاسی از حضرت علی† و تعالیم فقهی برجای مانده از آن حضرت دانست که در میان تابعان کوفی باقی مانده بود. (ر.ک. پاکتچی، 1383، ص318) بنابراین، می‌توان با توجه به سابقة خاندان مالک در حمایت از حضرت علی†، چنان نتیجه گرفت که آنان به علت جوّ خفقان حاکم بر کوفه و دوری از مدینه، که محل استقرار امامان شیعه بود، تعالیم دینی خود را از صحابة حضرت علی† در کوفه اخذ می‌کردند و با از بین رفتن موانع ارتباط با امامان، که وارثان حقیقی حضرت علی† بودند، آنها راه صحیح را یافته، به جرگة اصحاب ائمّة اطهار‰ پیوستند. قیس بن رمانه، از اشعریان کوفه، نخستین فرد این خاندان بود که به ائمّة اطهار‰ پیوست و از اصحاب امامان سجّاد، باقر و صادق‰ گردید. (مهاجر، 1386، ص135) به گفتة تاریخ قم، بیش از یکصد تن از اعقاب عبدالله، احوص و نعیم، فرزندان سعد بن مالک بن عامر و اعقاب سائب بن مالک بن عامر، از ائمّة معصوم‰ روایت کرده‌اند. (اشعری قمی، 1385، ص777و 778) البته در آمار دیگری، مجموع محدّثان و فقهای اشعری 83 تن ذکر شده‌اند که 4 نفر از اصحاب امام باقر†، 16 نفر از اصحاب امام صادق†، 14 نفر صحابی امام کاظم†، 21 نفر صحابی امام رضا†، 20 نفر صحابی امام جواد†، 15 نفر صحابی امام هادی†، 13 نفر صحابی امام حسن عسکری†، و 3 نفر از مرتبطان و صاحبان مکاتبه با امام زمان† بوده‌اند. (حسینیان مقدّم و دیگران، 1386، ج2، ص174 و 175) 🆔 @miras_shia
من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق با نهایت احترام و رعایت ادب و در کمال تواضع و ارادت و با عرض سپاس، بدین وسیله مراتب قدردانی و تشکر خود را از یکایک شما سروران، دوستان، آشنایان، بستگان و مسئولان ارجمندی که در مراسم تشییع، تدفین مجالس ترحیم و یادبود مادر عزیزمان حاجیه خانم نظری شرکت نموده و با ابراز همدردی، موجب تسلی خاطرمان شدید صمیمانه تقدیر و سپاسگزاری می‌نماییم. از این که به علت تألمات روحی، توفیق تشکر حضوری میسر نشد، قلباً پوزش می‌طلبیم امیدواریم خداوند بزرگ عنایت فرماید تا بتوانیم لطف و زحمات یکایک عزیزان را جبران نماییم از طرف خانواده مرحوم سید حسن فاطمی
🔰ترغیب به نمازشب بادیدن مردفقیری که درسحرگاهان برای گدایی به حرم آمده بود ​ «کاشف الغطا»شبى براى خواندن نماز شب از خواب بر مى خیزد. فرزند جوانش را هم از خواب بیدار مى کند و از او مى خواهد با هم براى خواندن نماز به حرم امام على(ع) بروند. پسرش که در آن وقت شب، برخاستن از خواب برایش سخت بود، بهانه مى آورد، اما شیخ مصمم است که با هم به حرم بروند. حرم امام علی علیه السلام​ فرزندش با اکراه بلند مى شود و وضو مى گیرد و با پدر راهی حرم امیرالمؤمنین علیه السلام مى شوند. در صحن مطهر که مى رسند، مرد فقیرى را مى بینند که نشسته و دست به طرف مردم دراز مى کند(گدایی). «شیخ جعفرکاشف الغطا» از فرزندش مى پرسد: این شخص در این وقت شب اینجا چه مى کند؟ براى چه نشسته اینجا؟ پسر ش مى گوید: براى گدایى از مردم. «کاشف الغطا» مى گوید:ببین فرزندم ! این آدم(سائل) به خاطر مبلغ اندک ، این وقت شب از خواب و آسایش دست شسته و دست به سوى مردم دراز مى کند. آیا تو به اندازه این سائل به وعده هاى خدا درباره شب زنده داران اعتماد ندارى! که مى فرماید: فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ/ هیچ کس نمی ‌داند چه پاداش های مهمّی که مایه روشنی چشم هاست برای آنها نهفته شده، این پاداش کارهائی است که انجام می‌ دادند! فرزند جوانش از شنیدن این جمله ، به شدت منقلب مى شود و در وجودش‍ تحولى پدید مى آید، به طورى که تا آخر عمر نماز شب او ترک نشد. 📚 شب مردان خدا، ص۴۴ – ۴۵؛ داستان‌هاى نماز شب، ص۹۸ 🆔 @miras_shia
ﯾﮏ ﭼﻮﺏ ﮐﺒﺮﯾﺖ ﺳﺮ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭﻟﯽ ﻣﻐﺰ ﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ، ﮐﻤﯽ ﺍﺻﻄﮑﺎﮎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻓﻮﺭﺍ ﻣﺸﺘﻌﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺍﯾﻦ ﺍﺷﺘﻌﺎﻝ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻭﯾﺮﺍﻧﮕﺮ ﺑﺎﺷﺪ. 🔰همهٔ ﻣﺎ ﺳﺮ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﭼﻮﺏ ﮐﺒﺮﯾﺖ، ﻣﻐﺰ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﯾﻢ. ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﻭﺍﮐﻨﺶ ﻧﺸان ﻧﺪﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﺩﺗﯽ ﮔﺮﺍﻧﻘﺪﺭ ﺍﺳﺖ. ✅ بهترین جواب‌ها: بهترین جواب بدگویی: سکوت بهترین جواب خشم: صبر بهترین جواب درد: تحمل بهترین جواب تنهایی: تلاش بهترین جواب سختی: توکل بهترین جواب خوبی: تشکر بهترین جواب زندگی: قناعت بهترین جواب شکست: امیدواری 🆔 @miras_shia
مرکز احیاء میراث شیعه
✅اشعریان از یمن تا قم (قسمت چهارم) موسی بن عبدالله بن سعد بن مالک بن عامر، از اصحاب امام صادق† (مها
✅اشعریان از یمن تا قم (قسمت پنجم) دولت‌شهر اشعریان «دولت‌شهر» یا «کشورشهر» (city-state) شکلی از جامعة سیاسی است که قلمرو آن یک شهر است. این شکل در دوران تمدن یونان باستان پدید آمد و نام باستانی آن «پولیس» بود. قلمرو پولیس چندان محدود بود که شهروندان (پولیتیای) همه یکدیگر را می‌شناختند. در باب منشأ دولت‌شهرها نظرها ناهمگون است. گمان می‌رود که نظام‌های قبیله‌ای آغازین در یک دورة پسرفت اقتصادی و از هم گسیختگی از 1000 تا 800 سال پیش از میلاد در شبه جزیرة یونان، جزیره‌های اژه و غرب آسیای صغیر جاگیر شدند و هستة دولت‌شهرها را به‌وجود آوردند. نظام دولت‌شهری در شهرهای قرون وسطایی ایتالیا نگاه داشته و بازآفریده شد. هزاران دولت‌شهری، که در این سده‌ها به‌وجود آمدند، هریک شیوة حکومت و زندگی خود را ـ از پادشاهی گرفته تا کمونیسیم ـ داشتند و اصول سیاسی آنها را فیلسوفانشان تنظیم می‌کردند. همین دولت‌شهرها پایة تمدن یونانی ـ رومی جدید غربی را گذاشتند. (آشوری، 1384، ص166 و 167) 🔰 اشعریان نیز قومی بودند که به مدد قدرتی که برای آنان از وحدت کلمه، کثرت ثروت و نفرات زاییده شده بود، دولتی را، که قریب به سه سده در اختیارشان بود، بنیان نهادند (اشعری قمی، 1385، ص682) تا در قالب آن به‌گونه‌ای منسجم و نظام‌مند، قدرت خویش را در راه گسترش دین و عقیده‌شان به‌کار بندند. 🔰 در حقیقت، در سلسله مراتب دولت‌هایی که قدرت خود را در خدمت تشیّع به‌کار گرفتند، اشعریان نخستین دولت‌شهر شیعه را به‌وجود آوردند. این دولت در طول حیاتش، که عصر حضور امامان معصوم‰ را هم دربر می‌گرفت، توانست میراثی از امامیه گرد آورد[2] تا با تشکیل دولت شیعی آل بویه، که به‌مراتب قدرتی فراتر از دولت اشعریان داشت، این میراث را به بغداد منتقل کند و در نسل عالمان بغدادی مستقر سازد. میراث امامان معصوم‰ بعدها در دورة قدرت یافتن مغولان، به همّت افرادی همچون خواجه نصیر طوسی و علّامه حلی محافظت شد و با استقرار سلسلة مقتدر صفوی در ایران و پس از آن، دولت‌های شیعی دیگر، تا امروز جاودان مانده است؛ همان‌گونه که ابن خلدون در جمع‏بندی تحلیل خود دربارة علل رواج و زوال دانش و عقلانیت در جوامع اسلامی می‏نویسد: و باید از آنچه دربارة وضع بغداد و قرطبه و بصره و کوفه بیان کردیم، عبرت گرفت که چون در صدر اسلام، عمران شهرهای مزبور توسعه یافت و اصول حضارت در آنها مستقر گردید، چگونه دانش در آنها فزونی یافت و به منزلة‏ دریاهای بیکرانی از دانش و هنر درآمدند و در اصطلاحات تعلیم و اقسام دانش‏ها و استنباط مسائل و فنون، انواع شیوه‏های گوناگون ابتکار کردند؛ چنان‌که از پیشینیان درگذشتند و بر متأخّران پیشی جستند. ولی همین که به عمران آنها نقصان و خلل راه یافت و ساکنان آنها پراکنده شدند، آن بساط و آنچه در آن بود، یکسره در هم پیچیده شد و آن‌همه دانش و تعلیم را از دست دادند و علوم آنها به شهرهای دیگر اسلامی منتقل شدند. (ابن خلدون، 1375، ج2، ص882) 🆔 @miras_shia
بهائيت يكي از فرقه‌هاي ساخته و پرداخته سرويس‌هاي جاسوسي روس و انگليس است كه در سده اخير در اختيار آمريكا و اسرائيل قرار گرفته است؛ استعمارگران در قرن نوزدهم ميلادي با مطالعاتي كه در مذهب شيعه داشتند، مسأله "مهدويت و موعود آخرالزمان" را بستر مناسبي براي در هم شكستن سد استوار مذهب جعفري واقتدارملي ايرانيان و تحقق منافع نامشروع خويش دانسته و به همين جهت مسأله بابيت و به دنبال آن بهائيت را مطرح كردند. امروزه نيزاخبار فراواني با مضمون گسترش تشكيلاتي اين فرقه در ايران گزارش مي‌شود كه حكايت از تجديد سازمان بهائيت در جهت تحقق اهداف و منافع شوم بيگانگان در داخل كشوردارد. نوشتار حاضر ضمن مروري بر چگونگي شكل گيري اين فرقه، فعاليت‌هاي تشكيلاتي آن در سطح جهان و داخل ايران را مورد بررسي و تحليل قرار مي‌دهد. 🆔 @miras_shia