➖علت بعضی گریههای کودکان در خواب
🛑…عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي عَنْ آبَائِهِ أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
«اِغْسِلُوا صِبْيَانَكُمْ مِنَ اَلْغَمَرِ فَإِنَّ اَلشَّيْطَانَ يَشَمُّ اَلْغَمَرَ فَيَفْزَعُ اَلصَّبِيُّ مِنْ رُقَادِهِ وَ يَتَأَذَّى بِهِ اَلْكَاتِبَانِ.»
🔰از امام صادق، از پدرشان، از پدرانشان، از امیرالمؤمنین (علیهمالسلام) نقل شده است:
«کودکانتان را از چربی1 بشویید؛ چراکه شیطان چربی را بو میکشد و (موجب میشود) کودک در بسترش بترسد و (نیز) آن دو فرشتهی کاتب2 آزرده شوند.»
📚عللالشرایع، ج۲، ص۵۵۷
👇پاورقی👇
1: مقصود از «غمر» در متن حدیث، چربی و بوی باقیمانده از پیه و گوشت است.
2: مقصود دو فرشتهای هستند که همواره با انسان همراهند و اعمال نیک و بد او را ثبت میکنند.
#امام_زمان
#حجاب
#غیرت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تولد نوزاد بر فطرت پاک
🛑...عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ...سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلىٰ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قٰالُوا بَلىٰ» اَلْآيَةَ. قَالَ: «أَخْرَجَ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ ذُرِّيَّتَهُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ فَخَرَجُوا كَالذَّرِّ فَعَرَّفَهُمْ وَ أَرَاهُمْ نَفْسَهُ وَ لَوْ لاَ ذَلِكَ لَمْ يَعْرِفْ أَحَدٌ رَبَّهُ.» وَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى اَلْفِطْرَةِ» يَعْنِي اَلْمَعْرِفَةَ بِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَالِقُهُ كَذَلِكَ قَوْلُهُ: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اَللّٰهُ».»
🔰از زرارة بن أعین نقل شده است:
از امام باقر (علیهالسلام) در مورد این سخن خداوند (عزّوجلّ) سؤال کردم:
«وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ» [أعراف:۱۷۲]
«و (ای پیامبر! یاد کن) آنگاه که پروردگارت از فرزندان آدم؛ از پشتهاشان، نسلشان را برگرفت و آنان را بر خودشان گواه گرفت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: بله، شهادت دادیم. (خداوند این گواهی را گرفت) تا (جلوگیری کند از اینکه) در روز قیامت بگویید: بهراستی ما از این (که خداوند پروردگار ماست،) غافل بودیم.»
حضرت [در پاسخ] فرمودند:
«خداوند از پشتِ آدم، نسلش - تا روز قیامت - را خارج نمود. آنها مانند ذرههایی خارج شدند. آنگاه خود را به آنها شناساند و نشان داد. اگر چنین نبود، هیچکس پروردگار خود را نمیشناخت.»
آنگاه حضرت فرمودند:
«رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند:
«هر نوزادی بر پایه "فطرت" متولد میشود.»
منظور پیامبر (از فطرت) این است که (نوزاد اعتقاد دارد:) "الله" (عزّوجلّ) خالقِ اوست؛
چنانچه خداوند میفرماید:
🔆«وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اَللّٰهُ» [لقمان:۲۵]
🔅«و اگر از آنان (مشرکان) سؤال کنی "چه کسی آسمانها و زمین را خلق کردهاست؟"، حتماً خواهند گفت: "الله".»»
📚الكافي، ج۲، ص۱۲
#امام_زمان
#حجاب
#غیرت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فرق نماز با خالصانه و غیر خالصانه
🛑إِنَّمَا لَكَ مِنْ صَلَاتِكَ مَا أَقْبَلْتَ عَلَيْهِ مِنْهَا فَإِنْ أَوْهَمَهَا كُلَّهَا أَوْ غَفَلَ عَنْ أَدَائِهَا لُفَّتْ فَضُرِبَ بِهَا وَجْهُ صَاحِبِهَا.
🔰امام باقر علیه السلام:
از نمازهایت آن قسمتی پذیرفته خواهد شد که با روح و دل به آن توجه کنی، اگر کسی سراسر نماز خود را بهغفلت بگذراند طومار نماز او را در هم میپیچند و به صورتش میکوبند.
📚: الکافی، ج ۳، ص: ۳۶۳
#امام_زمان
#حجاب
#غیرت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اهمیت نماز
🛑 اَلْعِيصِ بْنِ اَلْقَاسِمِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : وَ اَللَّهِ إِنَّهُ لَيَأْتِي عَلَى اَلرَّجُلِ خَمْسُونَ سَنَةً وَ مَا قَبِلَ اَللَّهُ مِنْهُ صَلاَةً وَاحِدَةً فَأَيُّ شَيْءٍ أَشَدُّ مِنْ هَذَا وَ اَللَّهِ إِنَّكُمْ لَتَعْرِفُونَ مِنْ جِيرَانِكُمْ وَ أَصْحَابِكُمْ مَنْ لَوْ كَانَ يُصَلِّي لِبَعْضِكُمْ مَا قَبِلَهَا مِنْهُ لاِسْتِخْفَافِهِ بِهَا إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يَقْبَلُ إِلاَّ اَلْحَسَنَ فَكَيْفَ يَقْبَلُ مَا يُسْتَخَفُّ بِهِ .
🔰عيص بن قاسم گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود:
به خدا سوگند! بسا پنجاه سال از عمر كسى مىگذرد و خداوند يك نماز از او قبول نمىكند. آيا چه چيزى از اين بدتر است؟!
به خدا سوگند! شما از همسايگان و دوستان خود كسانى را مىشناسيد كه اگر براى بعضى از شما نماز مىخواند، به خاطر سبك شمردن آن، از او نمىپذيرفت. خداوند جز (عمل) خوب قبول نمىكند، پس چگونه مىپذيرد عملى را كه سبك شمرده شده باشد؟!
📚:الکافي ج۳ص۲۶۹
#امام_زمان
#حجاب
#غیرت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ترس همیشگی مومن
🛑الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ فَهُوَ لَا يُصْبِحُ إِلَّا خَائِفاً وَ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْخَوْفُ.
🔰امام صادق علیه السلام:
مؤمن میان دو ترس قرار دارد:
ترس از گناهی که انجام داده و نمیداند خدا در باره او چه میکند،
و ترس از اینکه عمری باقی مانده و نمیداند چه گناهانی که مایه هلاک او است مرتکب خواهد شد، پس هر صبح (و هر دم) ترسان است، و اصلاح نمیکند او را مگر همین ترس.
📚: الکافی، ج ۲، ص: ۷۱
#ترس
#حجاب
#مومن
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اینگونه از خدا بترسیم
🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا إِسْحَاقُ خَفِ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ وَ إِنْ كُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ فَإِنْ كُنْتَ تَرَى أَنَّهُ لَا يَرَاكَ فَقَدْ كَفَرْتَ وَ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ يَرَاكَ ثُمَّ بَرَزْتَ لَهُ بِالْمَعْصِيَةِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ مِنْ أَهْوَنِ النَّاظِرِينَ عَلَيْك
🔰اسحاق بن عمار گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود:
اى اسحاق! چنان از خدا بترس كه گويا ترا ميبيند، و اگر تو او را نبينى، او ترا ميبيند، و اگر معتقد باشى او ترا نمىبيند، كافر شوى و اگر بدانى او ترا ميبيند و سپس نافرمانى او آشكار كنى [با گناهكارى بمبارزه او روى] او را پست ترين بينندگان خود دانستهئى (زيرا هيچ بندئى در برابر چشم آقاى خويش چنين نافرمانى نكند).
📚:الكافي ج2، ص: 68
#ترس
#حجاب
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖معنایی صحیح خوف و رجاء
🛑ارْجُ اللَّهَ رَجَاءً لَا يُجَرِّئُكَ عَلَى مَعَاصِيهِ وَ خَفِ اللَّهَ خَوْفاً لَا يُؤْيِسُكَ مِنْ رَحْمَتِهِ.
🔰امام صادق علیه السلام:
به خدا آن گونه امید داشته باش که جرئت معصیت پیدا نکنی، و از خدا چنان بترس که از رحمت او نومید نشوی.
📚; الأمالي( للصدوق) ص: 14
#امام_زمان
#حجاب
#ترس
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖کسی که از خدا بترسد
🛑عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ وَاقِدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ مَنْ خَافَ اللَّهَ أَخَافَ اللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَيْءٍ وَ مَنْ لَمْ يَخَفِ اللَّهَ أَخَافَهُ اللَّهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ.
🔰امام صادق عليه السّلام ميفرمود: هر كه از خدا بترسد، خدا همه چيز را از او بترساند و هر كه از خدا نترسد، خدا او را از همه چيز بترساند.
📚: الكافي ج2، ص: 68
#امام_زمان
#حجاب
#ترس
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖رجاء مطلق ممنوع
🛑َ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ قَوْمٌ يَعْمَلُونَ بِالْمَعَاصِي وَ يَقُولُونَ نَرْجُو فَلَا يَزَالُونَ كَذَلِكَ حَتَّى يَأْتِيَهُمُ الْمَوْتُ فَقَالَ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ يَتَرَجَّحُونَ فِي الْأَمَانِيِّ كَذَبُوا لَيْسُوا بِرَاجِينَ إِنَّ مَنْ رَجَا شَيْئاً طَلَبَهُ وَ مَنْ خَافَ مِنْ شَيْءٍ هَرَبَ مِنْهُ.
🔰يكى از اصحاب گويد: بامام صادق عليه السّلام عرضكردم:
مردمى هستند كه گناه ميكنند و ميگويند ما اميدواريم (برحمت خدا) و همواره چنينند تا مرگشان فرا ميرسد (يعنى توبه هم نميكنند) فرمود:
اينها مردمى باشند كه در ميان آرزوها ميلولند، دروغ گويند، اينها اميدوار نيستند، هر كه بچيزى اميدوار باشد آن را طلب كند، (اعمال نیک که موجب رضوان خدا میشود)
و هر كه از چيزى بترسد از آن بگريزد (گناهان که موجب عذاب الهی می شود)
📚: الكافي ج2، ص: 68
#امام_زمان
#حجاب
#ترس
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖همیشه به یاد معاد
🛑يَا بُنَيَّ أَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ وَ ذِكْرِ مَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ وَ تُفْضِي بَعْدَ الْمَوْتِ إِلَيْهِ حَتَّى يَأْتِيَكَ وَ قَدْ أَخَذْتَ مِنْهُ حِذْرَكَ وَ شَدَدْتَ لَهُ أَزْرَكَ وَ لَا يَأْتِيَكَ بَغْتَةً فَيَبْهَرَكَ.
🔰 امیرالمومنین علیه السلام:
ای فرزندم، بسی به یاد مرگ باش و به یاد ناگهان تاختن آن و به یاد آنچه پس از مرگ به آن در میرسی تا چون بر تو درآید با همه نیرو آماده باشی، آماده و کمر بسته، نه که ناگهان فرا رسد و بر تو چیره گردد.
📚: نهج البلاغه، نامه ۳۱
#امام_زمان
#حجاب
#معاد
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖معنای حُسن ظن به خداوند
🛑سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ حُسْنُ الظَّنِّ بِاللَّهِ أَنْ لَا تَرْجُوَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا تَخَافَ إِلَّا ذَنْبَك
🔰سفيان بن عيينه گويد:
شنيدم امام صادق عليه السّلام فرمود:
حسن ظن بخدا اينست كه: بغير خدا اميدوار نباشى و جز از گناهت نترسى.
👇شرح روایت👇
🛑و فيه إشارة إلى أن حسن الظن بالله ليس معناه و مقتضاه ترك العمل و الاجتراء على المعاصي اتكالا على رحمة الله، بل معناه أنه مع العمل لا يتكل على عمله و إنما يرجو قبوله من فضله و كرمه
🔰مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه در ذیل این حدیث:
معنای حسن ظن داشتن به خداوند متعال این نیست که شخص ترک عمل بکند و دچار گناه بشود با امید به رحمت خداوند. بلکه معنای حسن ظن این است که با وجود عمل، متکی بر عمل خویش به تنهای نباشد بلکه قبول عمل با توجه به فضل و کرم خداوند متعال است
📚:منابع
1: الكافي ج2، ص: 72
2: مرآة العقول ج8، ص: 45
#امام_زمان
#حجاب
#شرح_روایت
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ٍمغرور به اعمال خود نباشیم
🛑عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَتَّكِلِ الْعَامِلُونَ عَلَى أَعْمَالِهِمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُمْ أَعْمَارَهُمْ فِي عِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ النَّعِيمِ فِي جَنَّاتِي وَ رَفِيعِ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى فِي جِوَارِي وَ لَكِنْ بِرَحْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَى حُسْنِ الظَّنِّ بِي فَلْيَطْمَئِنُّوا فَإِنَّ رَحْمَتِي عِنْدَ ذَلِكَ تُدْرِكُهُمْ وَ مَنِّي يُبَلِّغُهُمْ رِضْوَانِي وَ مَغْفِرَتِي تُلْبِسُهُمْ عَفْوِي فَإِنِّي أَنَا اللَّهُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ وَ بِذَلِكَ تَسَمَّيْتُ. 1
🔰رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود:
خداى تبارك و تعالى فرمايد: آنها كه براى ثواب من عملى ميكنند، نبايد باعمالى كه انجام ميدهند تكيه كنند، زيرا ايشان اگر در تمام عمر خويش كوشش كنند و در راه عبادتم خود را بزحمت اندازند، باز مقصر باشند و در عبادت خود بكنه بندگيم نرسند نسبت بآنچه از من طلب ميكنند، كه كرامت و نعمت در بهشت و رفعت بدرجات عالى در جوارم باشد، ولى تنها برحمتم بايد اعتماد كنند و بفضلم اميدوار باشند و بحسن ظن بمن اطمينان كنند. آنگاه است كه رحمتم ايشان را دريابد و رضوانم بآنها برسد، و آمرزشم بر آنها لباس گذشت پوشاند، زيرا من خداى رحمان و رحيمم و بدين ناميده شدهام.
👇شرح روایت👇
🛑لا يعتمدوا في دخول الجنة و نيل و درجاتها على محض تلك الاعمال و ان كان صحيحة تامة الاركان في نفسها و واقعة مع المبالغة في الاجتهاد لانها بالنسبة الى عظمة الحق و ما يستحقه من العبادة ناقصة
🔰مرحوم ملاصالح مازندرانی علیه الرحمه:
بنده نباید به صرف اعمال خود انتظار دخول به بهشت را داشته باشد اگر چه اعمال شخص بنده صحیح و کامل باشند و در واقعیت برای انجام اعمال نیز تلاش کرده باشد زیرا این اعمال نسبت به عظمت خدائی متعال ناقص هستند
📚: منابع
1: الكافي ج2، ص: 71
2:شرح الكافي (للمولى صالح المازندراني)، ج8، ص: 218
#امام_زمان
#حجاب
#شرح_روایت
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ناتوانیم در شکرش
🛑اللَّهُمَّ إِنَّ أَحَداً لَا يَبْلُغُ مِنْ شُكْرِكَ غَايَةً إِلَّا حَصَلَ عَلَيْهِ مِنْ إِحْسَانِكَ مَا يُلْزِمُهُ شُكْراً. وَ لَا يَبْلُغُ مَبْلَغاً مِنْ طَاعَتِكَ وَ إِنِ اجْتَهَدَ إِلَّا كَانَ مُقَصِّراً دُونَ اسْتِحْقَاقِكَ بِفَضْلِكَ فَأَشْكَرُ عِبَادِكَ عَاجِزٌ عَنْ شُكْرِكَ، وَ أَعْبَدُهُمْ مُقَصِّرٌ عَنْ طَاعَتِكَ لَا يَجِبُ لِأَحَدٍ أَنْ تَغْفِرَ لَهُ بِاسْتِحْقَاقِهِ، وَ لَا أَنْ تَرْضَى عَنْهُ بِاسْتِيجَابِهِ فَمَنْ غَفَرْتَ لَهُ فَبِطَوْلِكَ، وَ مَنْ رَضِيتَ عَنْهُ فَبِفَضْلِك
🔰بار خدايا، كس هنوز سپاس نعمتت را چنان كه بايد به جاى نياورده كه نعمت ديگرش ارزانى دارى و شكرى ديگرش واجب گردانى.
بار خدايا، بنده تو، هر چه در طاعت تو كوشد به جايى نرسد و از طاعت تو، آن سان كه در خور فضل توست، قاصر آيد.
بار خدايا، شكرگزارترين بندگان تو از سپاس تو عاجزاند و عبادت كنندهترين عابدان تو در عبادت خويش قاصر.
هيچ كس مستحق آن نيست كه تواش بيامرزى و آمرزش تو به پاس شايستگى او باشد، و هيچ كس مستحق آن نيست كه تو از او خشنود باشى و بحق سزاوار اين خشنودى تو بود. پس هر كه را آمرزيدهاى از انعام توست و از هر كه خشنود گشتهاى از فضل و احسان تو.
📚:دعائی 37 صحیفه سجادیه
#امام_زمان
#حجاب
#شرح_روایت
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
صلی الله علیک یا اباعبدلله الحسین علیه السلام
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadis
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖آیا در طول این همه سال با وجود این همه عالم و شهید هنوز ۳۱۳ نفر به وجود نیامده که امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف "ظهور کند⁉️
👈 در این سوال یک مغالطه به کار رفته است ⏬
🔸اینکه کدام روایت گفته است که ظهور متوقف هست به وجود آمدن ۳۱۳ نفر⁉️
🔷وقتی به روایات رجوع می کنیم میبینیم که محقق شدن ظهور متوقف بر اذن الهی است و هیچ روایتی ظهور را متوقف به وجود آمدن ۳۱۳ نفر نکرده است .
💠در آخرین توقیع شریفی که از وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صادر شدفرمودند:
َ 🛑فَقَدْ وَقَعَتِ الْغَيْبَةُ الثَّانِيَةُ 👈فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ👉 وَ ذَلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوب
🔰امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به سفیر آخر خود می فرمایند :👈 که غیبت کبری شروع شده است و ظهور واقع نمی شود مگر بعد از اذن الهی واین اذن بعد از زمان طولانی است .
👇نتیجه👇
ظهور متوقف بر اذن الهی است و بس .لذا ۳۱۳ نفر ممکن است قرن ها پیش به دنیا آمده باشند(در این صورت بحث رجعت به کار می آید) یا ممکن است یک روز قبل از ظهور
✍:فدک الرافضی
📚:کمال الدین وتمام النعمه/ج ۲ص ّ۵۱۶
#امام_زمان
#دهه_فجر
#حجاب
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تعداد یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در روایات
🔘 در روایات های مختلف بیان شده است که: 👇
🛑قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا خَرَجَ يَجْتَمِعُ إِلَيْهِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا عَدَدَ رِجَالِ بَدْر1
تعداد یاران امام زمان" عجل الله تعالی فرجه الشریف" به تعداد اصحاب در جنگ بدر هستند یعنی ۳۱۳نفر .
چه تعداد از این 313 نفر جوان و چه تعداد پیر مرد هستند⁉️
🛑عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: أَصْحَابُ الْمَهْدِيِّ شَبَابٌ لَا كُهُولَ فِيهِمْ إِلَّا مِثْلَ كُحْلِ الْعَيْنِ وَ الْمِلْحِ فِي الزَّادِ وَ أَقَلُّ الزَّادِ الْمِلْحُ2
🔰در روایات وارد شده است اکثر قریب به اتفاق ۳۱۳نفر جوان هستند و پیرمرد در این 313 نفر مثل نمک در غذا است .
( اشاره به کم بودن پیرمرد در این تعداد است)
♦️حال سوال اساسی این است یاران امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف" ۳۱۳ نفر هستند فقط⁉️
🛑قَالَ أَبُو بَصِيرٍ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، لَيْسَ عَلَى الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مُؤْمِنٌ غَيْرُهُمْ؟
قَالَ: بَلَى، وَ لَكِنْ هَذِهِ [الْعِدَّةُ] الَّتِي يُخْرِجُ اللَّهُ فِيهَا الْقَائِمَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، هُمُ النُّجَبَاءُ وَ الْقُضَاةُ وَ الْحُكَّامُ وَ الْفُقَهَاءُ فِي الدِّين3
🔰در روایات وارد شده است که این ۳۱۳ نفر نفرات اصلی هستند و الا بغیر از ۳۱۳ نفر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یاران دیگری نیز دارد.
📚منابع:
1:کفایه الأثر ص: ۸۲۶
2:الغيبة للطوسي ص476
3:دلائل الإمامة ص: 562
#امام_زمان
#حجاب
#شرح_روایت
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نزدیک ظهور تقیه شدیدتر است
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كُلَّمَا تَقَارَبَ هَذَا اَلْأَمْرُ كَانَ أَشَدَّ لِلتَّقِيَّةِ .
🔰امام صادق عليه السّلام فرمود: هر چه اين امر (ظهور امام قائم عليه السّلام) نزديكتر شود تقيه شديدتر شود (زيرا بدعت و ستم توسعه يابد و اظهار حق خطرش بيشتر شود).
📚:الکافي ج۲ ص۲۲۰
👇نکته👇
مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی بابی دارند به نام باب التقیه که در این باب ۲۳ روایت نقل کرده اند.
متن عربی احادیث باب التقیه الکافی
https://lib.eshia.ir/11005/2/217
ترجمه احادیث باب التقیه الکافی
https://lib.eshia.ir/12541/3/307
#امام_زمان
#حجاب
#شرح_روایت
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شیعه قبل از ظهور ترس در دل دارد
🛑عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ يُلْقِي فِي قُلُوبِ شِيعَتِنَا اَلرُّعْبَ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَ ظَهَرَ مَهْدِيُّنَا كَانَ اَلرَّجُلُ أَجْرَأَ مِنْ لَيْثٍ وَ أَمْضَى مِنْ سِنَانٍ
🔰 امام صادق علیهالسلام فرمود:
خدای عزوجل در دلهای شیعیان ما رعب و وحشت میافکند (که تقيه کنند و خود را نگهدارند)؛ پس وقتی قائم ما عجلالله فرجه، قیام میکند و مهدی ما ظهور فرمود، هر مردی از آنها از شیر دلیرتر و بُرنده تر از نیزه میشود
📚: کشف الغمة ج ۲ ص ۱۳۳
#امام_زمان
#حجاب
#شرح_روایت
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖همیشه خود را مقصر بدانیم در عبادات
🛑عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْم قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: «إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً، فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ، فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ، وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ». قَالَ:
«فَأَوْحَى اللَّهُ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى- إِلَيْهِ: ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً».
🔰أبو الحسن (علیه السلام) مىفرمود:
مردى در بنى اسرائيل چهل سال خدا را عبادت كرد و سپس يك قربانى تقديم داشت و از او پذيرفته نشد، با خود گفت: اين نالايقى را از خوددارى و گناه جز از تو نيست، خدا تبارك و تعالى به او وحى كرد كه: اين نكوهشى كه از خود كردى بهتر است از پرستش چهل سالهات.
👇نکته اول👇
مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی بابی دارند به نام: بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِير که در این باب 4 روایت نقل کرده است.
لینک احادیث باب التقصیر
https://lib.eshia.ir/11005/2/72
👇نکته دوم👇
➖ مرحوم مجلسی علیه الرحمه در توضیح این باب: 👇
🛑عد نفسك مقصرا في طاعة الله و إن
بذلت الجهد فيها، فإن الله لا يمكن أن يعبد حق عبادته كما قال سيد البشر: ما عبدناك حق عبادتك.
🔰همیشه باید در طاعت خداوند خود را مقصر{ کم کاری کردن} بدانیم اگر چه در طاعت خدا کوشش و تلاش کرده باشیم زیرا امکان ندارد، طاعت خداوند به طور تمام و کمال انجام شود همانطور که پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: ما خداوند را آنگونه که شایسته است عبادت نکردیم
📚: منابع
2: كافي ج3، ص: 186
3: مرآة العقول ج8، ص: 46
#امام_زمان
#حجاب
#فدک_الرافضی
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖جمع بندی
احادیث ارسالی در روز چهار شنبه و پنچ شنبه در موضوع معنای حقیقی خوف و رجاء در روایات بودند
و عرض کردیم که رجاء مطلق در تفکر شیعه ممنوع اشت.
https://eitaa.com/mirasehadisi/2307
⬅️ایضا عرض کردیم که طبق روایات: 👇
اولا: هیچ وقت نمیشود آنچنان که باید و شاید خداوند را عبادت کرد.
ثانیا: هر چقدر هم عبادات ما زیاد باشد باید همیشه خود را مقصر و کم کار در عبادت خدا بدانیم.
https://eitaa.com/mirasehadisi/2310
👈لذا است که اهل البیت علیهم السلام همیشه در دعاء و عبادت از همه بیشتر اهل تضرع بوده اند {چون هر چقدر معرفت به خدائی عز و جل پیدا میکردند احساس نیاز به خداوند عز و جل نیز بیشتر حس میشد همانطور که خداوند عز و جل فرمودند : يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ)
➖با توجه به مطالب این دو روز قصد داریم انشاءالله معنائ واقعی این حدیث شریف را طی چند پست با روایت مختلف را روشن کنیم انشاءالله👇
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ بَعُوضَةٍ [الذُّبَابِ] غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْر
🔰حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:
كسى كه نام ما نزد او برده شود و از چشمانش اشگ بيايد اگر چه به قدر بال پشه باشد گناهانش آمرزيده شود و لو به اندازه روى درياها باشد.ِ
📚: كامل الزيارات، النص، ص: 103
✍: انشاءالله ادامه دارد
#امام_زمان
#حجاب
#فدک_الرافضی
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قسمت دوم
محکم و متشابه در احادیث
👈در بحث احادیث وارده از ائمه علیهم السلام هیچ وقت نباید با تک روایت دنبال اثبات گزاره دینی باشیم بلکه باید مجموع روایات را نگاه کنیم .
به این روایت شریف دقت کنید👇
🛑ِ عَنْ أَبِي حَيُّونٍ مَوْلَى الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ رَدَّ مُتَشَابِهَ الْقُرْآنِ إِلَى مُحْكَمِهِ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ ثُمَّ قَالَ إِنَّ فِي أَخْبَارِنَا مُتَشَابِهاً كَمُتَشَابِهِ الْقُرْآنِ وَ مُحْكَماً كَمُحْكَمِ الْقُرْآنِ فَرُدُّوا مُتَشَابِهَهَا إِلَى مُحْكَمِهَا وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهَا دُونَ مُحْكَمِهَا فَتَضِلُّوا1
🔰ابو حيّون از امام رضا عليه السّلام نقل كرده است كه حضرت فرمودند:
هر كس متشابهات قرآن را به محكمات آن ارجاع دهد، به راه راست هدايت شده است، سپس فرمودند: در اخبار ما نيز همانند قرآن محكم و متشابه وجود دارد، لذا متشابهات آن را به محكمات آن ارجاع دهيد و صرفا به دنبال متشابهات آن نرويد كه گمراه ميشويد.
توضیح مرحوم مجلسی علیه الرحمه در مورد محکم و متشابه در روایت👇
🛑انظروا إلى محكمات الأخبار التي لا تحتمل إلا وجها واحدا و ردوا المتشابهات التي تحتمل وجوها إليها بأن تعملوا بما يوافق تلك المحكمات من الوجوه2
🔰 در عمل به محکمات احادیث عمل کنید که فقط یک وجه دارند{ اطمینان خاطر نسبت به معنائی واقعی حدیث داریم} و متشبهاتی که وجوه مختلفی دارند را به محکمات رجوع بدهیم و به متشابهی عمل کنیم که موافق محکمات هستند.
👇نتیجه👇
پس همانظور که در آیات قرآن محکم و متشابه وجود دارد در روایت نیز محکم و متشابه وجود دارد و برای اینکه بخاطر عمل به متشابهات در ورطه گمراهی قرار نگیریم لاجرم باید متشابهات را حمل بر محکمات کنیم تا معنا و مقصود واقعی اهل البیت علیهم السلام روشن شود .
📚: منابع
1: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص: 290
2: بحار الأنوار ، ج2، ص: 185
#امام_زمان
#حجاب
#شهادت_حضرت_حمزه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قسمت سوم
اگر قرار باشد که ما باشیم و این یک روایت
🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ بَعُوضَةٍ [الذُّبَابِ] غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْر 1
🔰حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:
كسى كه نام ما نزد او برده شود و از چشمانش اشگ بيايد اگر چه به قدر بال پشه باشد گناهانش آمرزيده شود و لو به اندازه روى درياها باشد.ِ
👈چیزی که از دل این روایت خارج میشود اباحهی گری است { العیاذ بالله} بدین معنا شخصی که نه از منهیات الهی منعی دارند و نه از اوامر الهی اطاعتی دارد.
➖ به این روایت شریف دقت کنید👇
🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: قَالَ لِي: «يَا جَابِرُ، أَ يَكْتَفِي مَنْ يَنْتَحِلُ التَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ؟ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ، وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ، وَ التَّخَشُّعِ، وَ الْأَمَانَةِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ، وَ الصَّوْمِ، وَ الصَّلَاةِ، وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ، وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِينَ وَ الْأَيْتَامِ، وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ، وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ، وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ، وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي الْأَشْيَاءِ».
قَالَ جَابِرٌ: فَقُلْتُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، مَا نَعْرِفُ الْيَوْمَ أَحَداً بِهذِهِ الصِّفَةِ.
فَقَالَ: «يَا جَابِرُ، لَاتَذْهَبَنَ بِكَ الْمَذَاهِبُ، حَسْبُالرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلَّاهُ، ثُمَّ لَايَكُونَ مَعَ ذلِكَ فَعَّالًا ؟! فَلَوْ قَالَ: إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ، فَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ، ثُمَّ لَايَتَّبِعُ سِيرَتَهُ، وَ لَا يَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ، مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً؛ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّهِ، لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَّ- وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ، وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ يَا جَابِرُ، وَ اللَّهِ مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى- إِلَّا بِالطَّاعَةِ، وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ، وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً، فَهُوَ لَنَا وَلِيٌ؛ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً، فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ؛ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَل2
🔰جابر گويد: امام باقر عليه السّلام بمن فرمود: اى جابر! آيا كسى كه ادعاء تشيع ميكند، او را بس است كه از محبت ما خانواده دم زند؟ بخدا شيعه ما نيست، جز آنكه از خدا پروا كند و او را اطاعت نمايد، اى جابر! ايشان شناخته نشوند، جز با فروتنى و خشوع و امانت و بسيارى ياد خدا
و روزه و نماز و نيكى بپدر و مادر و مراعات همسايگان فقير و مستمند و قرضداران و يتيمان و راستى گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم، جز از نيكى آنها، و آنها امانت نگهدار فاميل خويش باشند.
جابر گويد عرضكردم: يا ابن رسول اللَّه! ما امروز كسى را داراى اين صفات نميشناسيم، فرمود: اى جابر! براههاى مختلف مرو، آيا براى مرد كافى است كه بگويد، من على را دوست دارم و از او پيروى ميكنم، و با وجود اين فعاليت دينى نكند؟! پس اگر بگويد: من رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله را دوست دارم- رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كه بهتر از على عليه السّلام است- سپس از رفتار او پيروى نكند و بسنتش عمل ننمايد، محبتش بپيغمبر باو هيچ سودى ندهد، پس از خدا پروا كنيد و براى آنچه نزد خداست عمل كنيد، خدا با هيچكس خويشى ندارد، دوست ترين بندگان خداى عز و جل [و گراميترينشان نزد او] با تقواترين و مطيع ترين آنهاست.
اى جابر! بخدا جز با اطاعت بخداى تبارك و تعالى تقرب نميتوان جست. و همراه ما برات آزادى از دوزخ نيست و هيچ كس بر خدا حجت ندارد، هر كه مطيع خدا باشد دوست ما و هر كه نافرمانى خدا كند دشمن ماست، ولايت ما جز با عمل كردن بورع بدست نيايد.
👇نتیجه👇
روایت کامل الزیارت که فرمودند هر کسی به اندازه بال مگسی ..... باید با توجه با مابقی احادیثی که به شدت امر به انجام واجبات و ترک محرمات کرده اند ترجمه شود و الا اگر به تنهائی ترجمه شود مصداق عمل به متشابهات می شود .
📚منابع:
1:كامل الزيارات، النص، ص: 103
2: كافي ج3، ص: 189
#امام_زمان
#حجاب
#شهادت_حضرت_حمزه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قسمت چهارم و آخر
عرض کردیم که شیعه واقعی کسی است که عمل به واجبات و ترک محرمات کند .
⬅️ولی اگر کسی اعقتادی به ولایت اهل البیت علیهم السلام نداشت اعمال عبادی وی چه حکمی دارد⁉️
1: 🛑عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الْوَلَايَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُن وَ الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْه 1
🔰امام باقر عليه السّلام فرمود: بناى اسلام روى پنج چيز است؟ نماز و زكاة و حج و روزه و ولايت.
زراره گويد بحضرت عرضكردم: كداميك از اينها برتر است؟ فرمود: ولايت برتر است. زيرا ولايت كليد آنهاست و شخص والى دليل و راهنماى آنهاست (ائمه عليهم السّلام راهنماى نماز و زكاة و حج و روزه ميباشند و اين اعمال بدون راهنمائى آنها درست نيست).
2:🛑أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَيْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وَلَايَةَ وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَيْهِ مَا كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِي ثَوَابِه2
🔰امام باقر علیه السلام : همانا اگر مردى شبها را بعبادت بپا خيزد و روزها را روزه دارد و تمام اموالش را صدقه دهد و در تمام دوران عمرش بحج رود، و امر ولايت ولى خدا را نشناسد تا از او پيروى كند و تمام اعمالش با راهنمائى او باشد، براى او از ثواب خداى جل و عز حقى نيست
📚; منابع
1: الكافي ج2، ص: 18
2:الكافي ج2، ص: 19
👈حکم مستضعفین از مخالفین انشاءالله در پست بعدی👉
#امام_زمان
#حجاب
#شهادت_حضرت_حمزه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حکم مستضعفین از مخالفین چیست؟
قسمت اول
🛑َ أُولَئِكَ الْمُحْسِنُ مِنْهُمْ يُدْخِلُهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِفَضْلِ رَحْمَتِه1
امام باقر علیه السلام فرمودند:
خدا نيكوكاران از ايشان را بفضل رحمت خود داخل بهشت كند.
👇شرح روایت👇
🛑أنه إشارة إلى المخالفين، و المراد بهم المستضعفون فإنهم مرجون لأمر الله، و لذا قال: بفضل رحمته في مقابلة قوله: ما كان له على الله حق، و الحاصل أن المؤمنين لهم على الله حق لوعده، و المستضعفون ليس لهم على الله حق لأنه لم يعدهم الثواب بل قال: إما يعذبهم و إما يتوب عليهم، فإن أدخلهم الجنة فبمحض فضله2
🔰علامه مجلسی علیه الرحمه: روایت اشاره به مخالفین دارد و مرا از ضمیر بهم مستضعفین هستند زیرا انان امیدوار به امر الهی هستند به خاطر همین در روایت شریف فرمودند: بفضل رحمت خدا وارد جنت می شوند در مقابل کسانی که با وجود اعمال عبادی، بخاطر قبول نداشتن ولایت ائمه علیهم السلام هیچ ثوابی نمیبرند.نتیجه: مومنین { کسانی که ولایت را قبول دارند} بخاطر وعده الهی حقی دارند ولی مستضعفین{ کسانی که مستضعف هستند ولی ولایت را قبول ندارند} هیچ ثوابی برای انان نیست که خداوند یا آنان را عذاب میکند یا اینکه آنان را مورد رحمت قرار میدهد و اگر وارد بهشت بکند بخاطر فضل الهی است نه بخاطر اعمال آنان .
📚منابع:
1:الكافي ج2، ص: 19
2:مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج7، ص: 108
👈ادامه دارد انشاءالله
#امام_زمان
#حجاب
#شهادت_حضرت_حمزه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi