eitaa logo
علم الحدیث
13.2هزار دنبال‌کننده
81 عکس
250 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 مدیریت: @Isaund24 https://daigo.ir/secret/656118817 ناشناس👆 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
‏➖با چه کسی همنشینی کنیم 🛑قَالُوا (الحَوارِيّونَ لِعِيسَى‌) «يَا رُوحَ اللَّهِ فَمَنْ نُجَالِسُ» إِذًا قَالَ «مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُهُ». 🔰رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏: حواریون حضرت عیسی (علیه‌السلام) پرسیدند: با چه کسی هم‌نشینی کنیم؟ فرمود آنکه دیدارش شما را به یاد خدا اندازد و سخنش دانش شما را زیاد کند و کردارش شما را مایل به آخرت نماید. 📚: الکافی، ج ۱، ص: ۳۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور قسمت اول _ مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه : در مورد احادیثی که دلالت بر دولت آخر زمانی میکند با دو گروه از احادیث روبرو هستند 1: احادیثی که با محوریت شهر قم بیان شده اند 🛑ِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع‏ قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا يَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ يَتَوَكَّلُونَ‏ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ‏.1 🔰از ابى الحسن يكم عليه السّلام: كه مردى از اهل قم مردم را بحق بخواند و با گروهى چون پاره‏هاى آهن بپاخيزند كه بادهاى تند آنها را نلغزاند، و جز نبرد ندانند و نخواهند و بر خدا توكل دارند و سرانجام از آن پرهيزكارانست. 2: احادیثی که با محوریت شهر قم بیان نشده اند 🛑عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ‏ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَا يُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.2 🔰ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است: كه آن حضرت فرمود: گوئى مى‏بينم كه قومى در مشرق خروج كرده‏اند و خواستار حقّ‏اند ولى به ايشان داده نمى‏شود، باز خواستار آن مى‏شوند و به آنان داده نمى‏شود، پس چون چنين مى‏بينند شمشيرهاى خود را بر گردن خويش مى‏افكنند (آماده كارزار مى‏شوند) پس آنچه مى‏طلبند به ايشان بدهند ولى ايشان از پذيرفتن آن خوددارى مى‏كنند تا اينكه قيام نمايند و آن را به كسى باز ندهند مگر به صاحب شما، كشتگانشان شهيدند، بدانيد اگر من خود آن را در مى‏يافتم حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه مى‏داشتم». 📚: منابع 1: بحار الأنوار ج‏57، ص: 216 2: الغيبة للنعماني ص: 273 ✍: ادامه دارد انشاءالله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
‏➖عمل خالص چه عملی است 🛑الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔰امام صادق علیه السلام‏: عمل خالص آن است که نخواهی هیچ کسی جز خدای ﻋﺰوﺟﻞ ترا بر آن بستاید. 📚: الکافی، ج ۲، ص: ۱۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نگهداری از اعمال نیک 🛑 قالَ الإمامُ الباقرُ عليه السلام : الإبقاءُ عَلى العَمَلِ أشَدُّ مِن العَمَلِ ، قالَ : و ما الإبقاءُ على العَمَلِ ؟ قالَ : يَصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ و يُنفِقُ نَفَقَةً للّه ِِ وَحدَهُ لا شريكَ لهُ فَكُتِبَ لَهُ سِرّا ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى فَتُكتَبُ لَهُ عَلانِيَةً ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى و تُكتَبُ لَهُ رياءً . 🔰امام باقر عليه السلام فرمود : نگهدارى عمل، از خود عمل دشوارتر است . عرض شد : منظور از نگهدارى عمل چيست؟ حضرت فرمود : آدمى براى خداى يگانه بى انباز بخشش و انفاقى مى كند و اين عمل پنهانى برايش نوشته مى شود، اما سپس كارش را به زبان مى آورد كه در نتيجه آن ، ثواب نهانى [كه بيشتر است] پاك مى شود و برايش [ثواب عملِ ]آشكار مى نويسند ، بار ديگر آن را به زبان مى آورد، كه در اين بار عملش پاك مى شود و عمل ريايى نوشته مى شود . 📚: الكافي ج 2ص296 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور قسمت دوم مرحوم مجلسی وقتی به احادیثی که با محوریت شهر قم هستند؛ می‌رسند بدون تطبیق بر دولت صفوی رد می‌شوند1 👇دلیل👇 زیرا: دولت صفوی هیچ عُلقه و وابستگی اعم از حکومتی و نسبی به شهر قم ندارند} 👇تطبیق بر صفویه👇 اما احادیثی با محوریت شهر قم نیستند را بر دولت صفوی منطبق میدهند2 لذا ذیل حدیث قیام از مشرق بیان می‌دارند: بيان: لا يبعد أن يكون إشارة إلى الدولة الصفوية شيدها الله تعالى و وصلها بدولة القائم ع.3 👈دور نيست كه مضمون اين روايت اشاره بدولت، صفويه «شيدها اللَّه» باشد، و اتصال آن بقيام قائم باشد ادامه دارد..... 📚: منابع 1: بحار الأنوار ج‏57، ص: 216 2:بحار الأنوار ج‏52، ص: 243 3:بحار الأنوار ج‏52، ص: 243 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖‏اهمیت قرائت قرآن از روی صفحات قرآن 🛑قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ فِي الْمُصْحَفِ تُخَفِّفُ الْعَذَابَ عَنِ الْوَالِدَيْنِ وَ لَوْ كَانَا كَافِرَيْنِ. 🔰امام صادق علیه السلام‏: خواندن قرآن از روی آن عذاب را از پدر و مادر سبک کند اگر چه آن دو کافر باشند. 📚الکافی، ج ۲، ص: ۶۱۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قرآن مهجور 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ثَلَاثَةٌ يَشْكُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا يُصَلِّي فِيهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَيْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَيْهِ الْغُبَارُ لَا يُقْرَأُ فِيهِ. 🔰امام صادق(علیه السلام) فرمود: سه گروه نزد خدا شکایت می‌برند، مسجد ویرانی که مردم در آن نماز نخوانند، عالمی که بین جاهلان تنها بماند و قرآن رها شده و غبار گرفته ای که خوانده نمی شود. 📚: الكافي ج2ص613 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قرآن را از حفظ بخوانیم یا از رُو 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي فَأَقْرَؤُهُ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِي الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِي بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِي الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ 🔰 از اسحاق بن عمار روايت شده كه فرمود: به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم:فدايت شوم.من قرآن را حفظ‍‌ هستم آيا از حفظ‍‌ بخوانم بهتر است و يا از روى قرآن بخوانم‌؟اسحاق بن عمار گفت:امام در پاسخ من فرمود:نه،بلكه قرآن را بخوان و در كتاب نگاه كن!و اين بهتر است آيا نمى‌دانى كه نگاه به قرآن عبادت است‌؟ 📚:الكافي ج2ص613 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور قسمت سوم مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه کتابی دارند به نام رجعت 👇مقدمه کتاب 👇 علامه مجلسی علیه الرحمه: چون از پرتو خورشید این سلطنت روز افزون، این ذّره بی مقدار توفیق یافت که اخبار حضرت ائمه صلوات الله علیهم اجمعین را در بیست و پنج مجلد از کتاب بحارالانوار جمع نمونده و جمیع طلبه علوم دینیه را از کتاب مزبور انتفاع عظیم حاصل گردید و در اثناء جمع احادیث، دو حدیث به نظر قاصر رسید که ائمه اهل البیت علیهم السلام احمعین به ظهور این دولت علیه خبر داده‌اند و به اتصال این سلطنت بهیّه به دولت«قائم آل محمد» صلوات الله علیهم اجمعین شیعیان را بشارت فرموده‌اند به خاطر فاتر رسید که ترجمه این دو حدیث شریف را با دوازده حدیث دیگر که مشتمل بر احوال شریف خاتم الاوصیاء و نقاوه ازکیا و شفیع روز جزاء و مخزون اسرار سید انبیاء، اعنی صاحب الزمان و خلیفه الرحمن علیه و علی آبائه الصلاه و السلام بوده باشد....... 👈امید که اطناب این سلطنت عظمی به اوتاد خیام سعادت فرجام خاتم اوصیاء پیوند یابد و صبح صادق این دولت کبری تا اطلاع خورشید عالم افروز قائم آل محمد علیهم السلام از آسیب ظلمت‌ها و فتنه‌های زمانی تیرگی نیابد 📚: کتاب رجعت ص ۵۱؛ تحقیق سید حسن موسوی، انتشارات دلیل ما تابستان 90 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
در خانه قرآن داشته باشیم 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّهُ لَيُعْجِبُنِي أَنْ يَكُونَ فِي الْبَيْتِ مُصْحَفٌ يَطْرُدُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الشَّيَاطِينَ. 🔰امام صادق (علیه السلام) فرمود: من خوش دارم كه در خانه قرآنى باشد، كه خدا عز و جل به وسیله آن شياطين را دور مى‏كن 📚: الكافي ج‏2، ص: 613 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قرآن را با حزن بخوانیم 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْقُرْآنَ نَزَلَ بِالْحُزْنِ‏ فَاقْرَءُوهُ بِالْحُزْن‏1 🔰حضرت صادق عليه السلام فرمود: قرآن براى اندوه (و تاثر در نفوس مردمان) نازل شده پس آن را با آواز حزين بخوانيد. 👇شرح روایت شریف👇 🔺قوله: (ان القرآن نزل بالحزن) لاشتماله على ما يوجب الحزن من أحوال الحشر و النشر و الثواب و العقاب و أحوال الامم الماضية و اهلاكهم و مسخهم و غير ذلك‏2 🔰حدیث شریف فرمود قرآن را با حزن بخوانید: بخاطر اینکه محتوایات قرآن شامل مواردی است که موجب حزن هستند مثل حشر و نشر و ثواب و عقاب و احوال امت های گذشته و هلاک شدن و مسخ شدن آنان 🔺قوله: (فاقرءوه بالحزن) معناه اقرءوه بصوت يوجب الحزن و انما أمر بذلك لانه يوجب للنفس خشية و خضوعا و ميلا الى الآخرة و يؤثر فى قلوب السامعين.3 🔰قسمتی که فرمود با حزن بخوانید: یعنی با صوت حزنین که موجب حزن بشود دلیل اینکه امر به خواندن با صوت حزنین شده ایم این است که نفس خشوع پیدا کند و میل به آخرت پیدا کند و در قلوب شنوندگان تاثیر بگذارد..... 📚منابع: 1:الكافي ج‏2، ص: 614 2شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج‏11، ص: 38 3: همان... ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
برای تبادل به ایدی زیر پیام دهید(فقط کانال بالای دو کا) 👇 @A8R5N3