➖عمل خالص چه عملی است
🛑الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
🔰امام صادق علیه السلام:
عمل خالص آن است که نخواهی هیچ کسی جز خدای ﻋﺰوﺟﻞ ترا بر آن بستاید.
📚: الکافی، ج ۲، ص: ۱۶
#عمل_خالص
#ریا
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نگهداری از اعمال نیک
🛑 قالَ الإمامُ الباقرُ عليه السلام : الإبقاءُ عَلى العَمَلِ أشَدُّ مِن العَمَلِ ، قالَ : و ما الإبقاءُ على العَمَلِ ؟ قالَ : يَصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ و يُنفِقُ نَفَقَةً للّه ِِ وَحدَهُ لا شريكَ لهُ فَكُتِبَ لَهُ سِرّا ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى فَتُكتَبُ لَهُ عَلانِيَةً ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى و تُكتَبُ لَهُ رياءً .
🔰امام باقر عليه السلام فرمود :
نگهدارى عمل، از خود عمل دشوارتر است . عرض شد : منظور از نگهدارى عمل چيست؟ حضرت فرمود : آدمى براى خداى يگانه بى انباز بخشش و انفاقى مى كند و اين عمل پنهانى برايش نوشته مى شود، اما سپس كارش را به زبان مى آورد كه در نتيجه آن ، ثواب نهانى [كه بيشتر است] پاك مى شود و برايش [ثواب عملِ ]آشكار مى نويسند ، بار ديگر آن را به زبان مى آورد، كه در اين بار عملش پاك مى شود و عمل ريايى نوشته مى شود .
📚: الكافي ج 2ص296
#عمل_خالص
#ریا
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور
قسمت دوم
مرحوم مجلسی وقتی به احادیثی که با محوریت شهر قم هستند؛ میرسند بدون تطبیق بر دولت صفوی رد میشوند1
👇دلیل👇
زیرا: دولت صفوی هیچ عُلقه و وابستگی اعم از حکومتی و نسبی به شهر قم ندارند}
👇تطبیق بر صفویه👇
اما احادیثی با محوریت شهر قم نیستند را بر دولت صفوی منطبق میدهند2
لذا ذیل حدیث قیام از مشرق بیان میدارند:
بيان: لا يبعد أن يكون إشارة إلى الدولة الصفوية شيدها الله تعالى و وصلها بدولة القائم ع.3
👈دور نيست كه مضمون اين روايت اشاره بدولت، صفويه «شيدها اللَّه» باشد، و اتصال آن بقيام قائم باشد
ادامه دارد.....
📚: منابع
1: بحار الأنوار ج57، ص: 216
2:بحار الأنوار ج52، ص: 243
3:بحار الأنوار ج52، ص: 243
#آخرالزمان
#صفویه_علامه_مجلسی
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اهمیت قرائت قرآن از روی صفحات قرآن
🛑قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ فِي الْمُصْحَفِ تُخَفِّفُ الْعَذَابَ عَنِ الْوَالِدَيْنِ وَ لَوْ كَانَا كَافِرَيْنِ.
🔰امام صادق علیه السلام:
خواندن قرآن از روی آن عذاب را از پدر و مادر سبک کند اگر چه آن دو کافر باشند.
📚الکافی، ج ۲، ص: ۶۱۳
#والدین
#قرآن
#ثواب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قرآن مهجور
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ثَلَاثَةٌ يَشْكُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا يُصَلِّي فِيهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَيْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَيْهِ الْغُبَارُ لَا يُقْرَأُ فِيهِ.
🔰امام صادق(علیه السلام) فرمود:
سه گروه نزد خدا شکایت میبرند، مسجد ویرانی که مردم در آن نماز نخوانند، عالمی که بین جاهلان تنها بماند و قرآن رها شده و غبار گرفته ای که خوانده نمی شود.
📚: الكافي ج2ص613
#قرآن
#مهجور
#شکایت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قرآن را از حفظ بخوانیم یا از رُو
🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي فَأَقْرَؤُهُ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِي الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِي بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِي الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ
🔰 از اسحاق بن عمار روايت شده كه فرمود:
به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم:فدايت شوم.من قرآن را حفظ هستم آيا از حفظ بخوانم بهتر است و يا از روى قرآن بخوانم؟اسحاق بن عمار گفت:امام در پاسخ من فرمود:نه،بلكه قرآن را بخوان و در كتاب نگاه كن!و اين بهتر است آيا نمىدانى كه نگاه به قرآن عبادت است؟
📚:الكافي ج2ص613
#قرآن
#قرائت
#افضلیت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور
قسمت سوم
مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه
کتابی دارند به نام رجعت
👇مقدمه کتاب 👇
علامه مجلسی علیه الرحمه:
چون از پرتو خورشید این سلطنت روز افزون، این ذّره بی مقدار توفیق یافت که اخبار حضرت ائمه صلوات الله علیهم اجمعین را در بیست و پنج مجلد از کتاب بحارالانوار جمع نمونده و جمیع طلبه علوم دینیه را از کتاب مزبور انتفاع عظیم حاصل گردید و در اثناء جمع احادیث، دو حدیث به نظر قاصر رسید که ائمه اهل البیت علیهم السلام احمعین به ظهور این دولت علیه خبر دادهاند و به اتصال این سلطنت بهیّه به دولت«قائم آل محمد» صلوات الله علیهم اجمعین شیعیان را بشارت فرمودهاند به خاطر فاتر رسید که ترجمه این دو حدیث شریف را با دوازده حدیث دیگر که مشتمل بر احوال شریف خاتم الاوصیاء و نقاوه ازکیا و شفیع روز جزاء و مخزون اسرار سید انبیاء، اعنی صاحب الزمان و خلیفه الرحمن علیه و علی آبائه الصلاه و السلام بوده باشد.......
👈امید که اطناب این سلطنت عظمی به اوتاد خیام سعادت فرجام خاتم اوصیاء پیوند یابد و صبح صادق این دولت کبری تا اطلاع خورشید عالم افروز قائم آل محمد علیهم السلام از آسیب ظلمتها و فتنههای زمانی تیرگی نیابد
📚: کتاب رجعت ص ۵۱؛
تحقیق سید حسن موسوی، انتشارات دلیل ما تابستان 90
#آخرالزمان
#صفویه_علامه_مجلسی
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖در خانه قرآن داشته باشیم
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّهُ لَيُعْجِبُنِي أَنْ يَكُونَ فِي الْبَيْتِ مُصْحَفٌ يَطْرُدُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الشَّيَاطِينَ.
🔰امام صادق (علیه السلام) فرمود:
من خوش دارم كه در خانه قرآنى باشد، كه خدا عز و جل به وسیله آن شياطين را دور مىكن
📚: الكافي ج2، ص: 613
#قرآن
#قرائت
#افضلیت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قرآن را با حزن بخوانیم
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْقُرْآنَ نَزَلَ بِالْحُزْنِ فَاقْرَءُوهُ بِالْحُزْن1
🔰حضرت صادق عليه السلام فرمود: قرآن براى اندوه (و تاثر در نفوس مردمان) نازل شده پس آن را با آواز حزين بخوانيد.
👇شرح روایت شریف👇
🔺قوله: (ان القرآن نزل بالحزن)
لاشتماله على ما يوجب الحزن من أحوال الحشر و النشر و الثواب و العقاب و أحوال الامم الماضية و اهلاكهم و مسخهم و غير ذلك2
🔰حدیث شریف فرمود قرآن را با حزن بخوانید:
بخاطر اینکه محتوایات قرآن شامل مواردی است که موجب حزن هستند مثل حشر و نشر و ثواب و عقاب و احوال امت های گذشته و هلاک شدن و مسخ شدن آنان
🔺قوله: (فاقرءوه بالحزن) معناه اقرءوه بصوت يوجب الحزن و انما أمر بذلك لانه يوجب للنفس خشية و خضوعا و ميلا الى الآخرة و يؤثر فى قلوب السامعين.3
🔰قسمتی که فرمود با حزن بخوانید:
یعنی با صوت حزنین که موجب حزن بشود دلیل اینکه امر به خواندن با صوت حزنین شده ایم این است که نفس خشوع پیدا کند و میل به آخرت پیدا کند و در قلوب شنوندگان تاثیر بگذارد.....
📚منابع:
1:الكافي ج2، ص: 614
2شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج11، ص: 38
3: همان...
#قرآن #حزن
#قرائت
#افضلیت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور
قسمت چهارم
✍اولین روایتی که مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه بر دولت صفوی منطبق میدهند👇
🛑عنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَا يُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.1
🔰ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است:
كه آن حضرت فرمود: گوئى مىبينم كه قومى در مشرق خروج كردهاند و خواستار حقّاند ولى به ايشان داده نمىشود، باز خواستار آن مىشوند و به آنان داده نمىشود، پس چون چنين مىبينند شمشيرهاى خود را بر گردن خويش مىافكنند (آماده كارزار مىشوند) پس آنچه مىطلبند به ايشان بدهند ولى ايشان از پذيرفتن آن خوددارى مىكنند تا اينكه قيام نمايند و آن را به كسى باز ندهند مگر به صاحب شما، كشتگانشان شهيدند، بدانيد اگر من خود آن را در مىيافتم حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه مىداشتم».
👇توضیح علامه مجلسی👇
بر صاحبان بصیرت ظاهر است که از جانب مشرق کسی که دین حق را طلب نمود و مردم را به دین حق دعوت کرد و پادشاهی یافت به غیر از سلسله علیّه صفویّه_خلّدالله ملکهم_ نبود و در این حدیث شریف، جمیع شیعیان، خصوصا انصار و اعوان این دولت ابد توامان را بشارتهاست که بر عاقل پوشیده نیست2
📚منابع:
1: الغيبة للنعماني ص: 273
2: کتاب رجعت ص ۵6؛
تحقیق سید حسن موسوی، انتشارات دلیل ما تابستان 90
#آخرالزمان
#صفویه_علامه_مجلسی
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قرآن خوانان سه گروه هستند...
🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُرَّاءُ الْقُرْآنِ ثَلَاثَةٌ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضَاعَةً وَ اسْتَدَرَّ بِهِ الْمُلُوكَ وَ اسْتَطَالَ بِهِ عَلَى النَّاسِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَيَّعَ حُدُودَهُ وَ أَقَامَهُ إِقَامَةَ الْقِدْحِ- فَلَا كَثَّرَ اللَّهُ هَؤُلَاءِ مِنْ حَمَلَةِ الْقُرْآنِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَوَضَعَ دَوَاءَ الْقُرْآنِ عَلَى دَاءِ قَلْبِهِ فَأَسْهَرَ بِهِ لَيْلَهُ وَ أَظْمَأَ بِهِ نَهَارَهُ وَ قَامَ بِهِ فِي مَسَاجِدِهِ وَ تَجَافَى بِهِ عَنْ فِرَاشِهِ فَبِأُولَئِكَ يَدْفَعُ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْبَلَاءَ وَ بِأُولَئِكَ يُدِيلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ بِأُولَئِكَ يُنَزِّلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْغَيْثَ مِنَ السَّمَاءِ فَوَ اللَّهِ لَهَؤُلَاءِ فِي قُرَّاءِ الْقُرْآنِ أَعَزُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ
🔰حضرت باقر عليه السّلام فرمود: قرآنخوانان سه گروهاند:
يكى آنكه قرآن خواند و آن را سرمايه كسب خود كند و پادشاهان را با آن بدو شد و بمردم بزرگى بفروشد.
و ديگر مردى است كه قرآن را بخواند و حروف آن را نگهدارى كند ولى حدود آن را ضايع سازد و آن را چون قدح (جام آب) نگهدارى كند (يعنى براى خودنمائى و هنگام سودجوئى از آن منتفع گردد و در ساير اوقات پشت سر اندازد چنان كه شخص سواره جام آبش را پشت سرش مىآويزد ) خداوند امثال اينان را در قرآنخوانان زياد نكند.
و ديگر مردى است كه قرآن خواند و داروى قرآن را بر دل دردمندش نهد و براى (خواندن و بكار بستن و دقت و غور در معانيش) شب زنده دارى كند و روزش را بتشنگى بسر برد، و در هنگام نمازهايش و جاهاى آن بدان قيام كند، و از بستر خواب بخاطر آن دورى گزيند، و بخاطر اين دسته از مردمان است كه خداى عزيز جبار بلا را بگرداند، و ببركت ايشان است كه خداى عز و جل شر دشمنان را باز دارد، و بسبب آنان است كه خداى عز و جل از آسمان باران فرستد، پس بخدا سوگند اينها در ميان قرآنخوانان از كبريت احمر كميابترند.
📚: الكافي ج2، ص: 627
#قرآن
#قرائت
#افضلیت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi