eitaa logo
علم الحدیث
13هزار دنبال‌کننده
82 عکس
240 ویدیو
74 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
لیله المبیت قسمت سوم 🛑فقال بعضهم : احبسوه في الحديد وأغلقوا عليه باباً ثم تربصوا به ما أصاب الشعراء قبله ، فقال النجدي : ما هذا لكم برأي لو حبستموه يخرج أمره من وراء الباب إلى أصحابه فلأوشكوا أن يثبوا عليكم فينتزعوه من أيديكم ، فقال آخر : نخرجه وننفيه من بلدنا ولا نبالي أين وقع إذا غاب عنا ، فقال النجدي : ألم تروا حُسْنَ حديثه وحلاوة منطقه ؟ لو فعلتم ذلك لحلَّ على حي من أحياء العرب فيغلب عليهم بحلاوة منطقه ثم يسير بهم إليكم حتى يطأكم ويأخذ أمركم من أيديكم ، فقال أبو جهل : أرى أنْ نأخذ من كل قبيلة فتى نسيباً ونعطي كل فتى منهم سيفاً ، ثم يضربوه ضربة رجل واحد فيقتلوه ، فإذا فعلوا ذلك تفرق دمه في القبائل كلها فلم يقدر بنو عبد مناف على حرب قومهم جميعاً ورضوا منا بالعَقْل ، فقال النجدي : القول ما قال الرجل هذا الرأي . فتفرقوا على ذلك . 🔰عده ای از آنان گفتند وی را در زندانی آهنین زندانی کنیم و درب آن را قفل کنیم شخص نجدی{ابلیس} در جواب آنان گفت: اگر وی را زندانی کنید صدای اوامر وی از پشت درب آهنی به گوش اصحابش می‌رسد و وی را فراری می‌دهند شخص دیگری از قریش گفت: وی را تبعید کنیم و برای ما مهم نیست کجا برود همین که از ما دور است کفایت می‌کند. شخص نجدی{ ابلیس} در جواب وی گفت: آیا حلاوت و شیرینی سخن وی را نشنیدید؟ اگر وی را تبعید کنیم با سخنان شیوا و شیرین خود عرب را مجذوب خود می‌کند و با حلاوت منطق خود بر عرب چیره می‌شود سپس با خیل اصحاب خود به سمت شما می آید تا از شما انتقام بگیرد. در این هنگام ابوجهل گفت: از هر قبیله ای یک جوان انتخاب شود و هر کدام یک شمیشیر به دست بگیرند و همه ی آنان با هم به پیامبر صلی الله علیه و اله ضربه بزند و او را بکشند و زمانی که این‌گونه شود خون وی بر گردن تمام قبائل عرب می افتد و بنی هاشم توانائی جنگ با تمام قبائل عرب را ندارد لذا به خون بها رضایت می‌دهد. شخص نجدی{ابلیس} گفت: حرف درست همین حرفی است که این شخص{ابوجهل} گفته است. و بر همین قول اجتماع کردند. 📚: الكامل في التاريخ ج2  ص۱۰۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖لیله المبیت قسمت چهارم 🛑فأتى جبرائيل النبي صلى الله عليه وسلم ، فقال : لا تَبِتْ الليلة على فراشك ، فلما كان العتمة اجتمعوا على بابه يرصدونه متى ينام فيثبون عليه ، فلما رآهم رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : لعلي بن أبي طالب نَمْ على فراشي واتشح ببردي الأخضر فنم فيه ...... . وسأل أولئك الرهط علياً عن النبي صلى الله عليه وسلم ، فقال : لا أدري أمرتموه بالخروج فخرج . فضربوه وأخرجوه إلى المسجد فحبسوه ساعة ثم تركوه 🔰در این هنگام جبرائیل علیه الرحمه بر پیامبر صلی الله علیه و اله نازل شد و فرمود که امشب در جایگاه خود نخواب.لذا پیامبر صلی الله علیه و اله به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند امشب در جایگاه من بخواب و پارچه سبزی که برای من است را بر روی خود بینداز. وقتی مشرکین وارد منزل پیامبر صلی الله علیه و اله شدند، در این هنگام امیرالمومنین علیه السلام بلند شد و مشرکین فهمیدند که وی علی است. گروه مشرکین از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند که پیامبر صلی الله علیه و اله کجاست امام علی علیه السلام فرمودند من نمی دانم شما به وی امر کردید که خارج شود و وی خارج شد. مشرکین شروع به کتک زدن امیرالمومنین علیه السلام کردند و وی را به سمت مسجد بردند و او را حبس کردند سپس وی را رها کردند. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖ابلیس لعین در چهار مورد شبیه انسان شد 🛑جابِرَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حزام [حَرَامٍ] اَلْأَنْصَارِيَّ (رَحِمَهُ اَللَّهُ) يَقُولُ: تَمَثَّلَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اَللَّهُ فِي أَرْبَعِ صُوَرٍ: تَمَثَّلَ يَوْمَ بَدْرٍ فِي صُورَةِ سُرَاقَةَ بْنِ جُعْشُمٍ اَلْمُدْلِجِيِّ فَقَالَ لِقُرَيْشٍ : «لاٰ غٰالِبَ لَكُمُ اَلْيَوْمَ مِنَ اَلنّٰاسِ وَ إِنِّي جٰارٌ لَكُمْ فَلَمّٰا تَرٰاءَتِ اَلْفِئَتٰانِ نَكَصَ عَلىٰ عَقِبَيْهِ وَ قٰالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكُمْ» . وَ تَصَوَّرَ يَوْمَ اَلْعَقَبَةِ فِي صُورَةِ مُنَبِّهِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ فَنَادَى: أَنَّ مُحَمَّداً وَ اَلصُّبَاةَ مَعَهُ عِنْدَ اَلْعَقَبَةِ فَأَدْرِكُوهُمْ، فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لِلْأَنْصَارِ : لاَ تَخَافُوا فَإِنَّ صَوْتَهُ لَنْ يَعْدُوهُمْ. وَ تَصَوَّرَ يَوْمَ اِجْتِمَاعِ قُرَيْشٍ فِي دَارِ اَلنَّدْوَةِ فِي صُورَةِ شَيْخٍ مِنْ أَهْلِ نَجْدٍ ، وَ أَشَارَ عَلَيْهِمْ فِي اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) بِمَا أَشَارَ، فَأَنْزَلَ اَللَّهُ (تَعَالَى): «وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اَللّٰهُ وَ اَللّٰهُ خَيْرُ اَلْمٰاكِرِينَ» . وَ تَصَوَّرَ يَوْمَ قُبِضَ اَلنَّبِيُّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فِي صُورَةِ اَلْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ فَقَالَ: أَيُّهَا اَلنَّاسُ، لاَ تَجْعَلُوهَا كِسْرَوَانِيَّةً وَ لاَ قَيْصَرَانِيَّةً، وَسِّعُوهَا تَتَّسِعْ، فَلاَ تَرُدُّوهَا فِي بَنِي هَاشِمٍ ، فَتَنْتَظِرَ بِهَا اَلْحَبَالَى . 🔰ثعلبة بن زيد انصارى مى‌گويد: شنيدم كه جابر بن عبد اللّه انصارى مى‌گويد:ابليس- كه نفرين خدا بر او باد-در چهار صورت ظاهر گشت:در روز جنگ بدر در چهره سراقة بن جعشم مدلجى ظاهر شد.پس به قريش گفت:امروز هيچ كس بر شما پيروز نخواهد شد و من شما را پناه خواهم داد ولى وقتى دوگروه رودررو شدند از تصميم خود منصرف شد و گفت: من از شما بيزارم[انفال :آيۀ 48]و در روز عقبه در چهره منبّه بن حجاج ظاهر شد پس ندا درداد:همانا محمد و جوانان همراه او در عقبه هستند،آنان را دريابيد.پس رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله به انصار گفت:نهراسيد.همانا صدايش به آنان نخواهد رسيد.و در روز گردهماى قريش در دار النّدوة،در چهره پيرمردى از اهل نجد آشكار شد و درباره[چگونگى قتل]آنها،مشورت داد.پس خداوند اين آيه را فروفرستاد«آنگاه كه كافران بدخيالى مى‌كردند كه تو را به زندان بيندازند يا بكشند و يا بيرونت كنند آنان مكر ورزيدند و خدا هم مكر ورزيد و خدا بهترين چاره‌انديشان است.»[انفال :آيۀ 30] و روزى كه پيامبر وفات نمود شيطان در چهره مغيرة بن شعبه ظاهر شد و گفت:اى مردم. خلافت را همچون حكومت كسرى و قيصر قرار ندهيد و آن را گسترش دهيد تا گسترش داده شود.و آن را به بنى هاشم بازنگردانيد تا انتظار[به دنيا آمدن خليفه توسط‍‌]زنان حامله كشيده شود. 📚 الأمالي (للطوسي)،ص: 176 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مکر خدا در لیلة المبیت 🛑 إن قوله تعالى و يمكر الله و الله خير الماكرين كناية عن علي ع لأنه مكر بهم و أول الآية و إذ يمكر بك الذين كفروا ليثبتوك أو يقتلوك أو يخرجوك و يمكرون و يمكر الله و الله خير الماكرين أنزلت في ليلة الهجرة و مكرهم كان توزيع السيوف على بطون قريش و مكر الله تعالى هو منام علي ع على الفراش‏ 🔰 ابن ابی الحدید معتزلی نقل می کند: قول خداوند متعال در آیه شریفه یمکرالله و الله خیر الماکرین (انفال30) کنایه از امیر مؤمنین علیه السلام است، زیرا خداوند به کسانی که قصد ترور پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در لیلة المبیت را داشتند نیرنگ کرد همچنان که ابتدای آیه و [یاد کن] هنگامی را که کفرپیشگان درباره تو نیرنگ می زدند تا تو را به زندان دراندازند، یا به قتل برسانند یا [از وطن] بیرونت کنند، و [در آینده هم، همواره بر ضد تو] نیرنگ می زنند و خدا هم جزای نیرنگشان را می دهد و خدا بهترین جزا دهنده نیرنگ زنندگان است. آیه شریفه در لیلة المبیت نازل شد و نیرنگ آنان توزیع شمشیر بین همه قبایل قریش بود تا خون پیامبر گردن تمامی آنها باشد، و خداوند در برابر آنان مکر کرد و امیر مؤمنین علیه السلام را در جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم قرار داد تا پیامبر از مکه خارج شود. 📚 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد / ج‏13 ص 215 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖فداکاری امیرالمومنین علیه السلام در لیله المبیت والاتر از ذبح حضرت اسماعیل علیه السلام 🛑«... و صف
جانفدایی حضرت امیر در شبهای شعب ابی طالب 🛑 ابتلى الله إبراهيم بقربان الولد إني أرى في المنام‏ أني أذبحك و أبات أبو طالب عليا على فراش رسول الله كل ليلة في الشعب ‏ 🔰 ابن شهر آشوب در کتاب مناقب می آورد: خداوند عزوجل ابراهیم را یک مرتبه مبتلی و آزمایش کرد به قربانی کردن فرزندش و سپس به این آیه استدلال می کند«در خواب دیدم که که تو را ذبح می کنم» و این درحالی است که جناب ابوطالب علیه الرحمة هر شب در شعب ابی طالب فرزندش را به قربانگاه می فرستاد و در بستر پیامبر می خواباند. 📚 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج‏3 ص 245 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مهمان زورکی 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «إِذَا دُعِيَ أَحَدُكُمْ إِلَى طَعَامٍ فَلَا يَسْتَتْبِعَنَّ وَلَدَهُ فَإِنَّهُ إِنْ فَعَلَ أَكَلَ حَرَاماً وَ دَخَلَ غَاصِباً.» (۱) 🔰از امام صادق علیه‌السلام نقل شده‌است که فرمودند: «هرگاه یکی از شما به غذایی دعوت شد، فرزندش را دنبال خود نبرد، که اگر چنین کند، غذایی که (فرزندش) می‌خورد، حرام است و ورودش (به منزل میزبان) غاصبانه است.» 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «مَنْ أَكَلَ طَعَاماً لَمْ يُدْعَ إِلَيْهِ فَإِنَّمَا أَكَلَ قِطْعَةً مِنَ النَّارِ.» (۲) 🔰از امام صادق علیه‌السلام نقل شده‌است که فرمودند: «کسی که غذایی بخورد که به آن دعوت نشده، در واقع پاره‌ای آتش خورده‌است.» 📚: منابع (1)الكافي، ج۶، ص۲۷۰. (2)الكافي، ج۶، ص۲۷۰. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نامه امام صادق به شیعیان 🛑 مرحوم کلینی در اول «كِتَابُ الرَّوْضَة» حدیثی از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند. اسماعیل بن جابر که راوی این حدیث است می گوید: امام صادق عليه السلام نامه ای را به اصحاب خود نوشت و به آن ها دستور داد که آن را به يكديگر درس دهند، در آن تدبّر و تفكّر کنند و به مضامین آن عمل کنند. در این نامه مفصّل، حضرت به مسائل مختلف دینی و اجتماعی اشاره و تکلیف پیروان خود را مشخص کرده است. شیعیان نیز این نامه را در جاى نمازهاى خود در خانه‏ هاشان گذاشته بودند و چون از نماز فراغ می شدند در آن مى‏ نگريستند. ✅ این نامه را می توانید در الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص2، الجزء الثامن‏، «كِتَابُ الرَّوْضَة» 👈مطالعه کنید. ✅یکی از علمای قرن یازدهم هجری به شرح و تفسیر این نامه پرداخته و آن را در قالب کتابی با عنوان «منهج الیقین (شرح نامه امام صادق (ع) به شیعیان)» منتشر کرده است؛ برای مطالعه این کتاب به کتابخانه مدرسه فقاهت 👈 مراجعه کنید. ❇ این کتاب با تحقيق، آقایان «سید مجتبی صحفی» و «علی صدرایی خویی» توسط انتشارات دارالحدیث در 528 صفحه چاپ شده است. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چهار وظیفه امت رسول خدا صلی الله علیه و آله 🛑 عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: يَلْزَمُ أُمَّتِيَ الْحَقُّ فِي أَرْبَعٍ يُحِبُّونَ التَّائِبَ وَ يُعِينُونَ الْمُحْسِنَ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلْمُذْنِبِ وَ يَدْعُونَ لِلْمَلَإِ. ✅ امام صادق علیه السلام به نقل از پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: امّت من ، چهار وظيفه دارند: 1️⃣ توبه كار را دوست بدارند؛ 2️⃣ نيكوكار را يارى برسانند؛ 3️⃣ براى گنهكار آمرزش بطلبند؛ 4️⃣ براى عموم ، دعا كنند. 📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص: 151 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖رفع القلم 🔸رُفِعَ الْقَلَم به معنای إباحی گری و ترخیص در معصیت و بلا مانع بودن گناه نیست. 🛑 عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السّلام قَالَ رُفِعَ الْقَلَمُ عَنْ شِیعَتِنَا. فَقُلْتُ یَا سَیِّدِی کَیْفَ ذَاکَ؟ قَالَ لِأَنَّهُمْ أُخِذَ عَلَیْهِمُ الْعَهْدُ بِالتَّقِیَّةِ فِی دَوْلَةِ الْبَاطِلِ ، یَأْمَنُ النَّاسُ وَ یَخَافُونَ ، وَ یُکَفَّرُونَ فِینَا وَ لَا نُکَفَّرُ فِیهِمْ ، وَ یُقْتَلُونَ بِنَا وَ لَا نُقْتَلُ بِهِمْ ، مَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِنَا ارْتَکَبَ ذَنْباً أَوْ خَطْباً إِلَّا نَالَهُ فِی ذَلِکَ غَمٌّ مَحَّصَ عَنْهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ أَنَّهُ أَتَی بِذُنُوبٍ بِعَدَدِ الْقَطْرِ وَ الْمَطَرِ وَ بِعَدَدِ الْحَصَی وَ الرَّمْلِ وَ بِعَدَدِ الشَّوْکِ وَ الشَّجَرِ. فَإِنْ لَمْ یَنَلْهُ فِی نَفْسِهِ فَفِی أَهْلِهِ وَ مَالِهِ ، فَإِنْ لَمْ یَنَلْهُ فِی أَمْرِ دُنْیَاهُ مَا یَغْتَمُّ بِهِ تَخَایَلَ لَهُ فِی مَنَامِهِ مَا یَغْتَمُّ بِهِ فَیَکُونُ ذَلِکَ تَمْحِیصاً لِذُنُوبِهِ. 🔰 إمام رضا علیه السّلام فرمودند: از پیروان ما قلم برداشته شده است. راوى گفت پرسیدم چگونه چنین چیزی ممکن است اى آقای من؟ فرمود چون مأمور شده‏ اند در دولت باطل به تقیّه رفتار کنند و در این کار از ایشان پیمان گرفته شده است. مردم همه در أمانند و آنان در کمال خوف و بیم بسر میبرند، و به خاطر ما ایشان را تکفیر میکنند ، ولى ما به خاطر آنان تکفیر نمیشویم ، و آنان در راه ما کشته میشوند، لکن ما براى ایشان کشته نمیشویم. هیچ کدام از شیعیان ما نیست که مرتکب گناهى شود مگر آنکه اندوه و غمّ او را فرا میگیرد بگونه ای که گناهان او را برطرف میکند هر چند گناهانش به تعداد دانه های باران باشد، یا به تعداد ریگ و شن بیابان ها و خارها و درخت ها. و چنانچه در امور شخصی اش مبتلا به اندوه نشود دربارۀ خانواده ‏اش یا اموالش غمى به او خواهد رسید. و اگر در امر دنیایش غمى به او نرسد و مبتلا به مصیبتى نگردد ، خواب ناراحت‏ کننده‏ اى بیند که موجب ریختن گناهان او گردد. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۲۳۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖اباحی گری ممنوع 🛑سمِعْتُ الرِّضَا ع يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ إِسْمَاعِيلَ قَالَ لِلصَّادِقِ ع يَا أَبَتَاهْ مَا تَقُولُ فِي الْمُذْنِبِ مِنَّا وَ مِنْ‏ غَيْرِنَا فَقَالَ ع لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِه‏ 🔰از حضرت رضا عليه السّلام شنيدم كه از پدرش حديث ميكرد كه اسماعيل به پدرش امام صادق عليه السّلام گفت: اى پدر- جان، نظر شما در باره گنهكار از ما خاندان و گنهكار از غير ما خاندان‏ چيست؟ فرمود: به آرزوهاى شما يا آرزوهاى اهل كتاب نيست، بلكه هر كس كار بدى انجام دهد سزاى آن را (بى ‏چون و چرا) خواهد ديد (نساء: 123). 📚: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 235 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖تقرب به خدا با عمل است نه امید فقط 🛑عنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَمَدَانِيِّ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ مَنْ أَحَبَّ عَاصِياً فَهُوَ عَاصٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُطِيعاً فَهُوَ مُطِيعٌ وَ مَنْ أَعَانَ ظَالِماً فَهُوَ ظَالِمٌ وَ مَنْ خَذَلَ عَادِلًا فَهُوَ ظَالِمٌ إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ وَ لَا يَنَالُ أَحَدٌ وَلَايَةَ اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِبَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ ايتُونِي بِأَعْمَالِكُمْ لَا بِأَحْسَابِكُمْ وَ أَنْسَابِكُمْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُون‏ 🔰محمّد همدانىّ روايت كرد كه گفت: از حضرت رضا عليه السّلام شنيدم مي‌فرمود: هر كس شخص معصيت‏‌كارى را دوست بدارد او خود معصيت‏‌كار است، و هر كس مطيعى را دوست بدارد او مطيع است، و هر كس ستمكارى را اعانت نمايد خود ظالم است، و هر كس عادلى را پشتيبانى نكند خود ستمكار است، آرى ميان خدا و احدى خويشى نيست، و هيچ كس به‌ولايت و دوستى خداوند نمی‌رسد مگر از راه طاعت، و رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله به‌فرزندان عبد المطّلب فرمود: با اعمال نيك خود نزد من آئيد نه با نسبهاى خود، و خداوند متعال می‌فرمايد: فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ* فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ‏ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُونَ (چون در صور دميده شود نسبها در ميان نباشند (خويشى به‌كار نيايد) و از آن نپرسند، پس آنان كه ميزان سنجش اعمالشان افزون باشد آنان رستگارند، و آن كسان كه ميزان اعمالشان سبك باشد اينانند كه زيان داده‏‌اند خود را و در دوزخ جاودان ماندگار باشند- مؤمنون 103 تا 101) 📚: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 235 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سخت‌ترین بلاء 🛑الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: ما بَلا اللّهُ العِبادَ بشَيءٍأشَدَّ علَيهِم مِن إخْراجِ الدِّرْهَمِ. 🔰امام صادق عليه السلام: خداوند بندگان را به چيزى سخت‌تر از خرج کردن مال نيازموده است. 📚: خصال، ص۲۷. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi