eitaa logo
علم الحدیث
12.7هزار دنبال‌کننده
78 عکس
229 ویدیو
73 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
➖ با این دعا ایمان خود را به کمال برسانید 🛑 محمّدبن‌سلیمان دیلمی گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: «جانم فدای شما باد، شیعه‌ی شما می‌گویند ایمان، پایدار و ناپایدار است، به من چیزی را بیاموز که اگر بگویم، ایمان خود را با آن به کمال می‌رسانم.» فرمود: «در پایان هر نماز واجب بگو: ♦️«رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِمُحَمَّدٍ نَبِيّاً وَ بِالْإِسْلاَمِ دِيناً وَ بِالْقُرْآنِ كِتَاباً وَ بِالْكَعْبَةِ قِبْلَةً وَ بِعَلِيٍّ وَلِيّاً وَ إِمَاماً وَ بِالْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ اَلْأَئِمَّةِ صَلَوَاتُُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ اَللَّهُمَّ إِنِّي رَضِيتُ بِهِمْ أَئِمَّةً فَارْضَنِي لَهُمْ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» 🔰«راضی شدم به اینکه الله پروردگارم؛ و محمّد صلی الله علیه و آله پیامبرم؛ و اسلام دینم؛ و قرآن کتابم؛ و کعبه قبله‌ام؛ و علی علیه السلام و حسن و حسین و ائمّه علیهم‌السلام ولی و امامم هستند. خداوندا من راضی شدم به اینکه آن‌ها امامان من هستند پس تو هم به حق آن‌ها از من راضی باش که تو بر هر چیزی قادری». 📚: تهذيب الأحکام ج ۲، ص ۱۰۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
این سه خصلت را از کلاغ بیاموزیم! 🛑قَالَ الصَّادِقُ ع: «تَعَلَّمُوا مِنَ الْغُرَابِ ثَلَاثَ خِصَالٍ اسْتِتَارَهُ بِالسِّفَادِ وَ بُكُورَهُ فِي طَلَبِ الرِّزْقِ وَ حَذَرَهُ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «سه خصلت را از کلاغ بیاموزید: پوشاندن (پنهان کردنِ) خود، هنگام نزدیکی صبح بسیار زود برخواستن، برای طلب روزی و احتیاط (هوش‌یاریِ) شدید (در قبال تهدیدها.)» 📚من‌لايحضره‌الفقيه، ج۱، ص۴۸۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
«صبر جمیل» چیست؟ 🛑...عَنْ جَابِرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع يَرْحَمُكَ اللَّهُ مَا الصَّبْرُ الْجَمِيلُ؟ قَالَ: «ذَلِكَ صَبْرٌ لَيْسَ فِيهِ شَكْوَى إِلَى النَّاسِ.»   🔰از جابربن‌عبدالله‌انصاری نقل شده‌است، که گفت: به امام باقر (علیه‌السلام) عرض کردم: خداوند شما را رحمت کند! «صبر جمیل» چیست؟ حضرت فرمودند: «صبری است که در آن عرض شکایتی به مردم نباشد.» 📚الكافي، ج۲، ص۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖انواع صبر در روایات 🛑قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِيَةِ فَمَنْ صَبَرَ عَلَى الْمُصِيبَةِ حَتَّى يَرُدَّهَا بِحُسْنِ عَزَائِهَا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ثَلَاثَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَ مَنْ صَبَرَ عَلَى الطَّاعَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ سِتَّمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ تُخُومِ الْأَرْضِ إِلَى الْعَرْشِ وَ مَنْ صَبَرَ عَنِ الْمَعْصِيَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ تِسْعَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ تُخُومِ الْأَرْضِ إِلَى مُنْتَهَى الْعَرْش‏ 🔰رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: ، صبر بر سه قسم است: صبر در مصيبت و صبر بر طاعت و صبر از گناه، پس هر كه بر مصيبت صبر كند تا آن را با تسلى خوبى رد كند، خدا برايش 300 درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر باندازه فاصله ميان آسمان و زمين باشد و هر كه بر طاعت صبر كند خدا برايش 600 درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر باندازه فاصله ميان قعر زمين تا عرش باشد و هر كه‏ از گناه صبر كند، خدا برايش 900 درجه نويسد كه ميان هر دو درجه باندازه فاصله ميان قعر زمين تا پايان عرش باشد. 📚: الكافي ج‏2، ص: 91 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖تکلمه نصب و ناصبی این چند روزه که ما در مورد نواصب مطلب عرض کردیم عده از دوستان احادیثی رو برای ادمین های بنده ارسال کردند و به طور جد معتقد بودند طبق این احادیث تمام عامه، ناصبی هستند: قبل از اینکه جواب این دوستان را عرض کنیم : دو نکته عرض کنم 1: اینکه بعضی از دوستان به دور از تشکیل خانواده حدیث و بدور از برداشت محدثین و شروح محدثین بر یک حدیث و با دیدن یک حدیث حکم صادر میکند خطرناک است، چون کلام اهل البیت علیهم السلام مفسر همدیگر است و در فهم احادیث باید به فهم متقدمین رجوع رد 2: بعضی از دوستان هم با بی ادبی محدثین علیهم الرحمه رو خطاب میکردند چون ما کلام مرحوم شیخ طوسی و شیخ صدوق را عرض کردیم که تمام مخالفین ناصبی نیستند خدمت این دوستان عرض کنیم شما با دیدن یک روایت اینگونه به محدثین جسارت میکنید، در حالی که مرحوم شیخ طوسی و شیخ صدوق مشرف به روایات ائمه علیهم السلام بودند{ هرچند معصوم نیستند و امکان خطا نفی نمیشود} ولی الحق و الانصاف اکثریت دوستان مودبانه اشکال را به ما منتقل کردند. 👈🏻امروز سعی میکنم انشاءالله جواب دوستانی که اشکالات دوستان را همراه جواب در کانال قرار بدهیم. ✍🏻: عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اشکال اول دوستان به بحث ناصبی ♦️حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ وَ مُوسَى بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام أَسْأَلُهُ عَنِ النَّاصِبِ هَلْ أَحْتَاجُ فِي امْتِحَانِهِ إِلَى أَكْثَرَ مِنْ تَقْدِيمِهِ👈 الْجِبْتَ وَ الطَّاغُوتَ وَ اعْتِقَادِ إِمَامَتِهِمَا فَرَجَعَ الْجَوَابُ مَنْ كَانَ عَلَى هَذَا فَهُوَ نَاصِبٌ.👉1 🔸امام هادی علیه السلام میفرمایند: کسی که معتقد باشد به مقدم بودن عمر و ابوبکر بر امیرالمؤمنین علی علیه السّلام پس همانا او ناصبی است. 👇جواب👇 قاعداتا اول باید از منبع روایت بحث کنیم : به طور اجمال عرض میکنم منبع روایت کتاب السرائر مرحوم ابن ادریس قرن 6 است روایت در قسمت مستطرفات مرحوم ابن ادریس نقل شده است و اولین و تنها منبع این روایت هم کتاب السرائر است و منابع بعدی مثل بحار و وسائل از السرائر نقل کرده اند{ پس خبر منفرد است} 👈 اعتبار احادیث مستطرفات بحث دگیری است که جائی بحث در این باره نیست 👇اما فهم علماء از این روایت👇 ♦️و إنما حملنا هذا الحديث على سابقه لأن المعتقد لإمامة الجبت و الطاغوت إن‏ لم‏ ينصب‏ الحرب‏ أو العداوة لشيعة أهل البيت ع من جهة أنهم شيعتهم فليس بناصب2 🔸مرحوم ملامحسن فیض کاشانی ذیل این روایت : کسانی که به امامت ابوبکر و عمر معتقد هستند اگر جنگ با اهل البیت علیهم السلام را جایز ندانسته و با آنان به جنگ نپردازند و با اینکه شیعیان اهل البیت بخاطر تشیع و ارادتشان به اهل ابیت علیهم السلام عداوت ودشمنی نکنند، ناصبی نیستند مرحوم صاحب جواهر ♦️و احتمال التلازم [بين تقديم الجبت و الطاغوت و بين العداوة للأئمّة (عليهم السلام)] مجازفة، و هو [احتمال الملازمة]- مع معلوميّة بطلانه بالسيرة القاطعة و العمل المستمر، و لذا نسبه في نكاح الفقيه إلى الجهلاء، فقال: «و الجهلاء يتوهّمون أنّ كلّ مخالف ناصب، و ليس كذلك ... إلى آخره و مع أنّا لم نعرف له شاهداً أصلًا عدا الخبر المتقدّم [المروي في مستطرفات السرائر] المغضى عن سنده3 🔸مرحوم صاحب جواهر ذیل این روایت بیان میدارند: احتمال تلازم بین مقدم داشتن جبت و طاغوت و بین عداوت ائمه علیهم السلام درست نیست بخاطر سیره علماء{ که با اهل تسنن حشر و نشر داشتند} و عمل مستمر{ رفتار همیشگی جامعه شیعه با مخالفین} 👈بخاطر همین مرحوم شیخ صدوق کسانی که این تلازم را قبول داشتنه باشند را جاهل خطاب کرده است. و با توجه به اینکه ما برای این موضوع بغیر از روایت السرائر، روایت دیگری در دست نداریم{ اشاره به منفرد بودن روایت دارد} با توجه به چشم پوشی از ضعف سند روایت مورد بحث. 📚منابع: 1:السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات)، ج‏3، ص: 583 2: الوافي، ج‏2، ص: 230 3: جواهر الكلام في ثوبه الجديدج3 ص300 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دوستانی که این روایت رو برای ما ارسال کرده بودند{ البته قبل از اینکه دوستان ارسال کنند روایت رو مطالعه کرده بودیم} ذیل روایت 13 تا منبع ردیف کرده بودند{ اسکرین شات رو دقت کنید} پیام قبلی عرض کردیم روایت منفرد است و تمام منابع بعد از مرحوم ابن ادریس از السرائر نقل کرده اند و تعداد بالای نقل از السرائر باعث خروج روایت از تفرد نمیشود. بحث ضمیر خوانی دوستانی که اینگونه با تجمیع منابع سعی در القاء تفکر خاص خود، در مخاطب دارند هم جالبه. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اشکال دوم‌دوستان به بحث ناصبی ♦️ يَقُولُ‏ لَيْسَ النَّاصِبُ مَنْ نَصَبَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لِأَنَّكَ لَا تَجِدُ أَحَداً يَقُولُ أَنَا أُبْغِضُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ لَكِنَّ النَّاصِبَ مَنْ نَصَبَ لَكُمْ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّكُمْ تَتَوَلَّوْنَا أَوْ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ أَعْدَائِنَا وَ قَالَ ع مَنْ أَشْبَعَ عَدُوّاً لَنَا فَقَدْ قَتَلَ وَلِيّاً لَنَا.)1 🔸معلّى بن خنيس گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه ميفرمود: كسى نيست كه با ما خاندان جملگى دشمنى ورزد، چون نميتوانى فردى را پيدا كنى كه آشكارا بگويد: «من با محمّد و آل محمّد دشمن هستم»، و لكن «ناصب» كسى است كه در مقابل شما قد علم كند، در حالى كه ميداند شما دوستداران ما هستيد و يا دشمن دشمنان ما ميباشيد، و امام عليه السّلام فرمود: شخصى كه شكم يكى از دشمنان ما را سير گرداند چنان است كه يكى از دوستان ما را كشته باشد. 👇جواب👇 روایت فوق می فرمایند: کسی که با شیعیان دشمن باشد به دلیل تشیع شیعیان ناصبی است و دوستان از این روایت حکم کردند که تمام اهل سنت ناصبی هستند: 👈اگر به متن روایت شریف دقت کنید: هُوَ يَعْلَمُ أَنَّكُمْ تَتَوَلَّوْنَا أَوْ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ أَعْدَائِنَا زمانی دشمنی شخصی با شیعیان دلیل بر ناصبی بودن وی می شود که دشمنی وی بخاطر تشیع آن شیعه باشد و الا اگر کسی با یک شیعه ای دشمن باشد به خاطر مسائل مالی یا به خاطر مسائل اختلافی سیاسی و قومی و قبیله ای که دلیل بر نصب او نمیشود به قید هو یعلم انکم تتولونا دقت کنید. ➖قرینه این برداشت بنده سخن مرحوم کاشف الغطاء علیه الرحمه است👇 ♦️الناصب و هو الذي يتظاهر بعداوة أهل البيت (ع) أو لمواليهم لاجل متابعتهم لهم و في حاشية المدقق النواصب الذين ينصبون العداوة لاهل البيت (ع) و لو نصبوا لشيعتهم لانهم يدينون بحبهم فكذلك)2 🔸ناصبی کسی است که یا عداوت اهل البیت علیهم السلام را داشته باشد یا عداوت یکی از شیعیان اهل البیت علیهم در حاشیه مدقق نقل شده است که نواصب کسانی هستند که دشمنی با اهل البیت علیهم السلام دارند و اگر دشمنی با شیعیان داشتند باشند به خاطر دوستی شیعیان نسبت به ائمه علیهم السلام است 👇مرحوم مجلسی علیه الرحمه👇 ♦️و يظهر من بعض الأخبار بل من كثير منها أنّهم في الدنيا أيضا في حكم الكفّار، لكن لمّا علم اللّه أنّ أئمّة الجور و أتباعهم يستولون على الشيعة و هم يبتلون بمعاشرتهم، و لا يمكنهم الاجتناب عنهم و ترك معاشرتهم و مخالطتهم و مناكحتهم أجرى اللّه عليهم حكم الإسلام توسعة)3 مرحوم مجلسی در ذیل روایت شریف بیان می دارند: از برخی از روایات برداشت می شود که مخالین در دنیا حکم کفار را دارند ولی بخاطر اینکه خداوند متعال می دانست ائمه جور و سلاطین بر شیعه سیطره پیدا میکند و شیعیان بالاجبار باید با آنان معاشرت بکند و اجتناب و ترک معاشرت و نکاح و هم زیستی با مخالفین ممکن نیست خداوند متعال بر مخالفین حکم اسلام وارد کرده است. 👈مرحوم ملا محسن فیض کاشانی: ذیل این روایت نصب را بر عداوت ترجمه میکند و شامل همه مخالفین نمیداند)4 👇 نکته👇 ناگفته نماند خلاف این نظر نیز: توسط دو نفر از محدثین متاخر را دیدم: 1: مرحوم شیخ یوسف بحرانی در حدائق الناظره)5 2: مرحوم سید نعمت الله جزائری در کشف الاسرار)6 با اندک اختلافی باهم 📚منابع: 1: معاني الأخبار 365 2: شرح طهارة قواعد الأحكام ج 1 ص280 3: بحار الأنوار ج‏8 ص 368 4: الوافي، ج‏2 ص230 5: الحدائق الناضرة ج :18 ص 158 6: كشف الأسرار ج‏2، ص: 177 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نواصب در کلام فقهاء شیعه 1⃣: محقق حلی: متوفی 672 🔺«الناصب» و يعني به من يظهر العداوة و الشنآن لأهل البيت (عليه السلام)، و ينسبهم الى ما يقدح في العدالة، كالخوارج، و من ماثلهم. )1 🔸نواصب کسانی که دشمنی خود را با اهل البیت علیهم السلام اظهار بکند و مواردی را به اهل البیت علیهم السلام نسبت بدهند که باعث خدشه دار شدن عدالت شود مثل خوارج 2⃣: علامه حلی متوفی 726 🔺وليس الناصب إلّا من نصب العداوة لأئمة الدين كالخوارج)2 🔸ناصبی کسی نیست مگر اینکه دشمنی خود را با اهل البیت علیهم السلام علنی کند مثل خوارج 3⃣: شهید ثانی متوفی 965 🔺الناصب، و هو من نصب العداوة لأهل البيت عليهم السّلام أو لأحدهم، نطقا و تصريحا، أو لزوما ككراهة ذكرهم و نشر فضائلهم من حيث إنّها فضائلهم و العداوة لمحبّيهم بسبب محبّتهم.)3 🔸ناصبی کسی است که دشمنی خود را با همه اهل البیت علیهم السلام یا با یکی از آنان علنی کند چه به صورت زبانی یا تصریحی یا کنایه ای: مثل کراهت نام بردن اهل البیت علیهم السلام یا کراهت از نشر فضائل اهل البیت علیهم السلام از این جهت که فضلیت اهل البیت علیهم السلام است یا دشمنی با شیعیان به خاطر محبتشان به اهل البیت علیهم السلام 4⃣: مقدس اردبیلی متوفی 993 🔺وأمّا الناصب بمعنى المبغض والعدو لأهل البيت فهو كافر لان بغضهم (نعوذ بالله) كفر ، لأنّه إنكار للضروري)4 🔸ناصبی کسی است که مبغض و دشمن اهل البیت علیهم السلام باشد و چنین شخصی کافر است زیر بغض اهل البیت علیهم السلام کفر است چون انکار یکی از ضروریات دین است 5⃣: شیخ انصاری متوفی ۱۲۸۱ 🔺 العامة منهم ناصب ومنهم مستضعف ومنهم الواسطة بينهما والمحكوم بنجاسته بالاخبار والاجماع هو الأول دون الثانيين)5 🔸شیخ انصاری اهل سنت را به سه گروه تقسیم میکند : 1: ناصبی 2: مستضعف 3: واسطه بین مستضعف و ناصبی و فقط گروه اول یعنی ناصبی ها نجس میداند به دلیل احادیث و اجماع علماء شیعه بر این مطلب 👇نکته👇 اقوال زیادتری بودند که به خاطر طولانی نشدن عرض نکردم همین مقدار من باب مشت نمونه خروار عرض کردم: قبلا هم نظر صریح شیخ صدوق و شیخ طوسی علیهما الرحمه رو عرض کرده بودم 👈انشاءالله احادیث دال بر اسلام اهل تسنن را هم عرض میکنیم خدمت دوستان 📚منابع: 1: : المعتبر في شرح المختصر ج 2 ص766 2: الرسائل التسع ج1ص278 3: المقاصد العلية في شرح الرسالة الألفيةج1 ص141 4: جمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان ج6 ص101 5:كتاب الطهارة ج 2 ص358 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فرق بین ایمان(تشیع)و اسلام(اهل تسنن)⁉️ 🛑سَأَلَ رَجُلٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام عَنِ الْإِسْلَامِ وَ الْإِيمَانِ مَا الْفَرْقُ بَيْنَهُمَا ... فَقَالَ- الْإِسْلَامُ هُوَ الظَّاهِرُ الَّذِي عَلَيْهِ النَّاسُ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءُ الزَّكَاةِ وَ حِجُّ الْبَيْتِ وَ صِيَامُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَهَذَا الْإِسْلَامُ وَ قَالَ الْإِيمَانُ مَعْرِفَةُ هَذَا الْأَمْرِ مَعَ هَذَا فَإِنْ أَقَرَّ بِهَا وَ لَمْ يَعْرِفْ هَذَا الْأَمْرَ كَانَ مُسْلِماً وَ كَانَ ضَالًّا . 🔰امام جعفرصادق سلام الله علیه فرمودند: اسلام همان اعتقاد آشکاری است که مردم بر آن هستند . یعنی گواهی به توحید خداوند متعال و نبوت پیامبر اکرم و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات و انجام حج و روزه ماه رمضان ، این اسلام است . ولی ایمان عبارت است از اعتقاد به امامت اهل‌بیت سلام الله علیهم همراه با مبانی قبل (توحید، نبوت و.....) پس اگر فرد، به اسلام اقرار نمود و ولایت اهل‌بیت سلام الله علیهم را نشناخت ، مسلمان گمراه است. (مؤمن نخواهد بود) 📚:کافی جلد۲ صفحه ۲۵_۲۴ حدیث۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تحلیل روایت شریف سلام در رابطه با پستی که ریپ زده شده{ فرق بین اسلام و ایمان} آیا اهل تسنن ایمان دارند یا اسلام❓ مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی چند باب در رابطه با اسلام و ایمان دارد 👈برای فهم صحیح اسلام و ایمان سه تا از این باب‌ هارو ببینیم 👇 نکته اول👇 اسلام در روایت: شهادت به یگانگی الله و شهادت به نبوت پیامیر صلی الله علیه و آله ایمان در روایات: شهادت به امامت ائمه اثنی عشر علیهم السلام+شهادت به نبوبت و یگانگی خدا 👇 پلان اول👇 🔺بَابُ أَنَّ الْإِسْلَامَ يُحْقَنُ بِهِ الدَّمُ وَ تُؤَدَّى بِهِ الْأَمَانَةُ وَ أَنَّ الثَّوَابَ عَلَى الْإِيمَان‏1 🔰اسلام باعث حفظ خون{ حرام بودن ریختن خون} و باعث اداء کردن امانت می‌شود ولی ثواب وقتی مترتب می‌شود که ایمان باشد 👇پلان دوم👇 🔺بَابُ أَنَّ الْإِيمَانَ يَشْرَكُ الْإِسْلَامَ وَ الْإِسْلَامَ لَا يَشْرَكُ الْإِيمَان‏2 🔰 هر کسی که ایمان داشت لاجرم اسلام نیز دارد ولی هر کسی که اسلام داشت اینطور نیست که حتما ایمان نیز دارد{ عموم و خصوص مطلق} 👇پلان سوم👇 🔺بَابٌ آخَرُ مِنْهُ وَ فِيهِ أَنَّ الْإِسْلَامَ قَبْلَ الْإِيمَان‏2 🔰 اسلام آوردن قبل از ایمان آوردن است{ یعنی اول باید اسلام اورد بعد ایمان} 👇نکته دوم👇 این سه تا اسم سه تا باب بودند که هر باب چندتا روایت با موضوع نام باب ذیل اون هست لذا دوستان میتوند مراجعه کنند و مطالعه کنند 👇 نکته سوم👇 خواستم از بحث نتیجه گیری کنم ولی دیدیم الحمدلله مرحوم کلینی به نحوی زیبا باب هارو کنار قرار داده که با دیدن ابواب خود به خود نتیجه دقیق به ذهن خطور میکند و نیازی به بیان نتیجه نیست ✍:عیسوند 📚:منابع 1)الكافي ج‏2ص24 2)الكافي ج‏2ص25 3)الكافی ج‏2ص27 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سلام بحث نصب و ناصبی و اهل تسنن بحث جنجالی شد( بخاطر هجوم یه عده از دوستان به پی وی ادمین های کانال) عده ای هم‌ سر خود به کانال و ما تحدی به بحث کردند. ولی به هر حال بنده بلاگر نیستم که بخوام برای جمع کردن عضو، از یه سری از مباحث چشم پوشی کنم. سعی کردم اهم مطالب و شبهات به بحث را عرض کنم بعضی از دوستانم گفتند در این لحظات حساس کاش این بحث مطرح نمیشود: ولی واقعیت امر اینه که این بحث و شبهه به طور گسترده در بعضی از کانال و گروه های مجازی در حال پخش است. عده ای از دوستان هم کلیپ های ارسال میکردند و ادعاء میکردند شما از این کسان در حال دفاع هستید: ما از کسی دفاع نکردیم فقط احادیث ائمه علیهم السلام و کلام فقهاء و محدثین را عرض کردیم.( و حرفی هم از خودم‌نگفتم) 👈و در انتهاء کتاب نصب و ناصبی نوشته اقای بلقان آبادی که انتشارات دلیل ما چاپ کرده برای مطالعه این مبحث مناسب است دعامون کنید ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مال حرام بی‌برکت است 🛑...عَنْ دَاوُدَ اَلصَّرْمِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «يَا دَاوُدُ إِنَّ اَلْحَرَامَ لاَ يَنْمِي وَ إِنْ نَمَى لاَ يُبَارَكُ لَهُ فِيهِ وَ مَا أَنْفَقَهُ لَمْ يُؤْجَرْ عَلَيْهِ وَ مَا خَلَّفَهُ كَانَ زَادَهُ إِلَى اَلنَّارِ.» 🔰از داود صَرمی نقل شده است: امام هادی (علیه‌السلام) فرمودند: «ای داود! به‌راستی که مال حرام، رشد نمی‌کند و اگر رشد کند، برکت نخواهد داشت و اگر آن را انفاق کند، اجری به او داده نمی‌شود و هرچه از خود به‌جا گذارد، توشه‌اش به‌سوی آتش (جهنم) خواهد بود.» 📚الکافي، ج۵، ص۱۲۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
طلب رزق حلال هیچ وقت نباید ترک شود 🛑...عَنْ شِهَابِ بْنِ عَبْدِ رَبِّهِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «إِنْ ظَنَنْتَ أَوْ بَلَغَكَ أَنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ كَائِنٌ فِي غَدٍ فَلاَ تَدَعَنَّ طَلَبَ اَلرِّزْقِ وَ إِنِ اِسْتَطَعْتَ أَنْ لاَ تَكُونَ كَلاًّ فَافْعَلْ.» 🔰از شِهاب بن عبدِربّه نقل شده است: امام صادق (علیه‌السلام) به من فرمودند: «اگر گمان کردی یا به تو خبر رسید که فردا، این امر (قیام حضرت مهدی عجل‌الله‌فرجه و تشکیل حکومت اسلامی) محقق خواهد شد، هرگز تلاش برای کسب روزی را کنار مگذار! و اگر توانستی [طوری اقدام کنی که] سربارِ (دیگران) نباشی، چنین کن!» 📚الکافي، ج۵، ص۷۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اول صبح دنبال رزق باشیم 🛑...عَنْ خَالِدِ بْنِ نَجِيحٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «أَقْرِءُوا مَنْ لَقِيتُمْ مِنْ أَصْحَابِكُمُ اَلسَّلاَمَ وَ قُولُوا لَهُمْ إِنَّ فُلاَنَ بْنَ فُلاَنٍ يُقْرِئُكُمُ اَلسَّلاَمَ وَ قُولُوا لَهُمْ عَلَيْكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا يُنَالُ بِهِ مَا عِنْدَ اَللَّهِ إِنِّي وَ اَللَّهِ مَا آمُرُكُمْ إِلاَّ بِمَا نَأْمُرُ بِهِ أَنْفُسَنَا فَعَلَيْكُمْ بِالْجِدِّ وَ اَلاِجْتِهَادِ وَ إِذَا صَلَّيْتُمُ اَلصُّبْحَ وَ اِنْصَرَفْتُمْ فَبَكِّرُوا فِي طَلَبِ اَلرِّزْقِ وَ اُطْلُبُوا اَلْحَلاَلَ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ سَيَرْزُقُكُمْ وَ يُعِينُكُمْ عَلَيْهِ.» 🔰از خالد بن نَجیح نقل شده است: امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «به دوستانتان که رسیدید، سلام برسانید و بگویید: «فلانی پسر فلانی [جعفر بن محمد] به شما سلام رساند.» و به آن‌ها بگویید: «بر شما باد؛ تقوای خداوند (عزّوجلّ) و بر شما باد؛ هرچه که به‌وسیله آن چیزهایی که نزد خداوند است، به‌دست می‌آید. من - به خدا قسم - شما را به چیزی دستور می‌دهم که خودمان (نزدیکانمان) را به آن دستور می‌دهم. پس بر شما باد؛ جدیت و به‌کارگیری نهایت تلاشتان 👈و این‌که وقتی نماز صبح را به‌جا آوردید و فارغ شدید، صبح زود برای کسب روزی اقدام کنید و برای کسب مال حلال تلاش کنید؛ چراکه خداوند (عزّوجلّ) به‌خاطر همین (تلاشتان) به شما روزی خواهد داد و یاری‌تان می‌فرماید.»» 📚الکافي، ج۵، ص۷۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای از تو حرکت از خدا برکت 🛑عَنِ اَلطَّيَّارِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «أَيَّ شَيْءٍ تُعَالِجُ أَيَّ شَيْءٍ تَصْنَعُ؟» فَقُلْتُ: مَا أَنَا فِي شَيْءٍ. قَالَ: «فَخُذْ بَيْتاً وَ اُكْنُسْ فِنَاهُ وَ رُشَّهُ وَ اُبْسُطْ فِيهِ بِسَاطاً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ فَقَدْ قَضَيْتَ مَا وَجَبَ عَلَيْكَ. قَالَ: فَقَدِمْتُ فَفَعَلْتُ فَرُزِقْتُ. 🔰از طیّار نقل شده است: امام باقر (علیه‌السلام) به من فرمودند: «چه مهارتی داری و چه‌کار می‌کنی؟» عرض کردم: مشغول کاری نیستم. حضرت فرمودند: «اتاق (مغازه)ای تهیه کن، حیاط (مقابل)اش را جارو کن و آب بپاش و بساطت را پهن کن؛ که هرگاه چنین کردی، به‌راستی که آن‌چه بر تو واجب است را به‌جا آورده‌ای» طیار گوید: پس من اقدام کردم و این کار را انجام دادم و به من روزی داده شد. 📚الکافي، ج۵، ص۷۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بدتر از کسی که پدر و مادر ندارد 🛑أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى‌ 🔰امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند: ناگوارتر از نداشتن پدر و مادر، یتیمی آن کسی است که از امام خود دور افتاده و توان وصول به او را ندارد و پاسخ مسائل مورد نیازش را نمی داند. پس بدانید: شیعه ما دانای به علوم ما است. افرادی که از علم ما بی خبرند، همچون یتیمی در کنف حمایت ایشانند. بدانید جایگاه کسی که هدایت می کند و دستورات ما را تعلیم می دهد، همراه ما در گروه اعلی علیین است. 📚 : الاحتجاج، ج۱، ص۱۶ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓❔ چرا امیرالمومنین علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام و برخی دیگر از ائمه علیهم السلام به خلفای وقت مشورت و مدد رسانده اند ؟ صحبت های زیبای آیت الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله در پاسخ به این سوال بسیار شنیدنی‌ است. ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
امام حسن عسکری علیه السلام فقط یک فرزند داشتند 🛑"وَ كَانَ الْإِمَامُ بَعْدَ أَبِي مُحَمَّدٍ ع ابْنَهُ الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِ اللَّهِ ص الْمُكَنَّى بِكُنْيَتِهِ وَ لَمْ يُخَلِّفْ أَبُوهُ وَلَداً غَيْرَهُ ظَاهِراً وَ لَا بَاطِنا" 🔰مرحوم شیخ مفید: امام پس از امام عسکری علیه السلام بود که به اسم و کنیه پیامبر بود و پدرش غیر او فرزندی نداشت چه در ظاهر و چه در باطن 📚: الارشاد ج ٢ ص ٣٣٩ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
رفع یک باور غلط قسمت اول عده ای فکر کردند که اگر قبل از نام مبارک حضرت ام البنین، حضرت زینب، حضرت معصومه سلام الله علیهن اجمعین، لفظ شهیده آورده نشود العیاذ بالله باعث تنقیص مقام آنان میشوند. به این خاطر به هر مطلب و اما و اگر دست میزند تا استدلالی برپا کند ولی واقعیت امر این است که قابل قبول نیست 2: فضیلت حضرت زینب سلام الله علیها: حضور در کربلا و ماموریت ایشان در دوران اسارت بود 2: فضیلت حضرت ام البنین علیها السلام: تربیت کردن فرزندانی همچون عباس ، جعفر و... علیهم السلام بود که در کربلا در رکاب امام زمانشان شهید شدند 3: فضیلت حضرت معصومه سلام الله علیها: احادیثی هست که از طریق صحیح و در منابع معتبر ما در فضیلت زیارت ایشان صادر شده است . ♦️و روى‏ مشايخ‏ قم‏ أنه لما أخرج المأمون علي بن موسى الرضا ع من المدينة إلى المرو في سنة مائتين خرجت فاطمة أخته في سنة إحدى و مائتين تطلبه فلما وصلت إلى ساوه مرضت فسألت كم بيني و بين قم قالوا عشرة فراسخ فأمرت خادمها فذهب بها إلى قم و أنزلها في بيت موسى بن خزرج بن سعد....... فكانت فيها ستة عشر يوما ثم مضت إلى رحمة الله و رضوانه‏)1 🔰مرحوم مجلسی به نقل از کتاب تاریخ قم : مشایخ و بزرگان قم نقل کرده اند: زمانی که مامون، امام رضا علیه السلام را در سال 200 از مدینه به مرو فراخواند، حضرت معصومه سلام الله علیها در سال 201 به قصد دیدار برادر از مدینه خارج شد و زمانی که به ساوه رسید مریض شدند، حضرت معصومه سلام الله سوال کردند بین ما و قم چقدر فاصله است، همراهان گفتند 10 فرسخ، حضرت معصومه سلام الله علیها به همراهان امر کردند که به سمت قم بروند و در قم در منزل موسی بن خزرج سکونت یافتند. حضرت معصومه سلام الله علیها در قم 16 روز حضور داشتند و بعد از 16 روز وفات کردند 👇نکات👇 1: در این متن هیچ تاریخی برای ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم بیان نشده است و فقط زمان خروج از مدینه(۲۰۱) و زمان حضور(۱۶ روز) در قم بیان شده است 2: در متن موجود فقط اشاره ای به مریضی حضرت معصومه سلام الله علیها شده است و هیچ اشاره ای به مسموم شدن ندارد 3: در متن موجود از کتاب تاریخ قم در قرن 4 است که الان در دسترس ما نیست مرحوم مجلسی با تمام فحصی که داشتند فقط یک نسخه فارسی که ترجمه آن بوده را پیدا کردند و متن فارسی را به عربی برگردانند. ♦️تاريخ بلدة قم كتاب معتبر لكن لم يتيسر لنا أصل الكتاب و إنما وصل إلينا ترجمته و قد أخرجنا بعض أخباره في كتاب السماء و العالم)2 📚منابع: 1: بحار الأنوار ج‏57، ص: 219 2:بحار الأنوار ج‏1، ص: 42 ✍️: عیسوند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖رفع یک باور غلط قسمت دوم برای نوشتن این مطالب چند روز با خودم کلنجار می رفتم که بگم یا نه، ابتداء تصمیم گرفتم که نگم ولی امروز صبح که دیدم استاد آقای دهبان عزیز تو کانالشون این مطلب رو بیان کردند، منم جرات بیان کردن گرفتم. 👈🏻تاریخ فعلی که در تقویم برای ولادت و وفات حضرت معصومه سلام الله علیها بیان شده است یک زمان برای بزرگداشت است فقط و الا دلیلی نه تاریخی و نه روائی بر زمان دقیق ولادت و وفات حضرت معصومه سلام الله علیها نداریم . این چند روز در بعضی از کانال شواهدی که به گمان خودشان دال بر شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها است را بیان میکردند، 👇برخی از ادله رو بیان میکنم👇 1️⃣: در کتاب ابی مخنف که به ترجمه سید رازی است مطلبی بر شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها بیان شده است 👇نکات👇 الف: ابی مخنف حدود 20 سال قبل از حضرت معصومه سلام الله علیها از دنیا رفتند پس عقلا ممکن نیست در کتاب ایشان مطلبی در مورد چگونگی وفات حضرت معصومه سلام الله علیها بیان شده باشد ب: هر کتابی که مورد استناد قرار بگیرید خصوصا کتب خطی اولا باید انتساب کتاب به مولف تائید شود ثانیا: کتاب در سلسله اجازات علماء شیعه باشد. در مورد کتاب فوق هم ابتداء باید انتساب کتاب به ابی مخنف اثبات شود{ با مراجعه به کتب فهرست مثل فهرست مرحوم نجاشی، مرحوم شیخ طوسی، الذریعه آقا بزرگ و....} و در صورت اثبات انتساب باید کتاب در سلسله اجازات حدیثی علماء شیعه موجود باشد. با این توضیح: کتاب تحف العقول نوشته ابن شعبه حرانی برای ما مورد اعتماد است چون در سلسله اجازات علماء شیعه است کتاب حقائق اسرار الدین با اینکه منتسب به ابن شعبه حرانی است ولی چون از طریق غلات نصیری به ما رسیده است برای ما مورد اعتما د نیست. 2️⃣: استناد کردن به احادیث ما منا الا مقتول بالسیف او مسموم بالسم: 👈🏻دائره شمول این احادیث برای معصومین علیهم السلام است{ 14 نفر} 3️⃣: استناد کردن به مطالب کتبی که معاصر هستند بدون پشتوانه از کتب قدماء: 👈🏻علماء معاصر مادامی که مطالبشان، خصوصا در بحث تاریخ ائمه و امامزادگان علیهم السلام بدون پشتوانه مطالب قدماء باشند، حجیت ندارند. ✍عیسوند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
تتمه بحث رفع یک باور غلط 👈بعضی از دوستان معتقد هستند که این نکات نباید گفته شود و چه اشکالی دارد لفظ شهیده بیان شود: ✍در جواب دوستان گرامی عرض کنیم: 1⃣: ما موظف هستیم از ورد جعلیات چه در تاریخ چه در احادیث جلوگیری کنیم 2⃣: اگر دروازه ورود مطالب بی سند سست سند باز شود، راه ورود برای مطالب خلاف واقعیت دیگر هم باز میشود 3⃣: اگر یک مخالف شیعه با طرح کردن، و سوال پرسیدن از مستندات همچین مطالبی، در صدد محکوم کردن مستدِّل شیعه برآید و در انتهاء نتیجه بگیرد که تمام مطالب شیعه از این قبیل است، چه؟ همانطور که الان بعضی از شبکه های وهابی من جمله عقیل بی عقل این رویه را انجام می دهند 4⃣: آقای شبیری حفظه الله در کتاب جرعه ای از دریا توضیحاتی در مورد چگونگی جعل تاریخ وفات و ولادت و هدف جاعل این تواریخ برای حضرت معصومه سلام الله علیها داده اند(جرعه ای از دریا، ج۲، صص۵۱۶ و ۵۱۷) ✍: عیسوند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
به علت شمایل جوانی، منکر ایشان می‌شوند 🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام أَنَّهُ قَالَ: لَوْ خَرَجَ الْقَائِمُ لَقَدْ أَنْكَرَهُ النَّاسُ يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ شَابّاً مُوَفَّقاً فَلَا يَلْبَثُ‌ عَلَيْهِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَهُ فِي الذَّرِّ الْأَوَّلِ‌ . 🔰امام صادق سلام الله عليه فرمودند: اگر قائم سلام‌ الله‌ علیه خروج كند مردم ايشان را انكار مى‌كنند، به دليل اين‌ كه او در صورت و شمايل جوان رشيد و نيرومندى به سمت آن‌ها برمى‌گردد و ظهور مى‌فرمايد. ‏بنابراين فقط‍‌ مؤمنى در اعتقاد به ولايت و امامت او باقى و ثابت‌ قدم مى‌ماند كه خداوند متعال در عالم ذر از او عهد و پيمان گرفته باشد . 📚:الغيبة للطوسي ج1 ص 420 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi