➖تکمله ارزش مالی فدک
قسمت اول
👇گزارش شیعه👇
🔺وَ مَا كَانَ لَنَا مِنْ طُعْمَةٍ فَلِوَلِيِّ الْأَمْرِ بَعْدَنَا أَنْ يَحْكُمَ فِيهِ بِحُكْمِهِ وَ قَدْ جَعَلْنَا مَا حَاوَلْتِهِ فِي الْكُرَاعِ وَ السِّلَاحِ يُقَاتِلُ بِهَا الْمُسْلِمُونَ وَ يُجَاهِدُون الْكُفَّارَ وَ يُجَالِدُونَ الْمَرَدَةَ الْفُجَّارَ )1
🔸ابوبکر گفت: آنچه در دست ماست متعلق به ولی امری است که بعد از ماست.که به حکم خویش درباره آن حکم کند. ما انچه را که شما به آن نظر دارید{فدک} 👈برای تهیه اسب و سلاح قرار دادیم تا مسلمانان از آن در جنگ استفاده کنند و با کفار جهاد نمایند ب اشوبگران و فتنه جویان داخلی مبارزه کنند
👇گزارش مخالفین👇
🔺أنه رضي اللّه تعالى عنه كتب لها بفدك، و دخل عليه عمر رضي اللّه تعالى عنه فقال: ما هذا. فقال: كتاب كتبته لفاطمة بميراثها من أبيها فقال: مما ذا تنفق على المسلمين و قد حاربتك العرب كما ترى، ثم أخذ عمر الكتاب فشقه)2
🔸وقتی ابوبکر قباله فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها دادند
عمر بن الخطاب بر ابابکر وارد شد و سوال کرد این قباله چیست؟
ابوبکر گفت: قباله فدک است که به حضرت زهرا سلام الله علیها دادهام
عمر بن الخطاب گفت: ما در حال جنگ با عرب هستیم همانگونه که میدانی(یعنی نیاز به منبع مالی بزرگ داریم)
سپس عمر قباله فدک را گرفت و پاره کرد.
👇نتیجهگیری👇
🔺و هذا يدلّ على أنّ حاصلات فدك و وارداتها وحدها كانت تفي لإدارة الدولة و سدّ حاجاتها، و لا يخفى إنّ أهمّ حاجات الدولة هو: توفير السلاح و المعدّات و أدوات الحرب من الخيل و الزاد، و هذا يستدعي صفقة ضخمة من المال، و كانت فدك تسدّ كلّ ذلك.)۳
🔸این روایات دلالت میکنند که محصولات فدک(ارزش فدک) به تنهایی برای اداره دولت و برطرف کردن نیازهای دولت کافی بوده است
و پنهان نیست که بزرگترین حاجات دولتها فراهم کردن سلاح و اسلحه و ادوات جنگی است
و مخارج دولت نیاز به منبع مالی بزرگ دارد که فدک این نیاز را برطرف میکند
📚منابع
1:الإحتجاج ج1، ص: 104
2:السيرة الحلبية ج3 ص512
3:فدك و العوالي أو الحوائط السبعة في الكتاب و السنة و التاريخ و الأدب ص 100
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تکمله ارزش مالی فدک
برای بررسی اموالی که از حضرت زهرا سلام الله علیها غصب شد👇
معرفی چند منبع
1:کتاب : فدك و العوالي أو الحوائط السبعة في الكتاب و السنة و التاريخ و الأدب 👈کلیک کنید👉
2: کتاب یهود و سازماندهی نفاق نوشته مرحوم علامه آشیخ محمدرضا جعفری اشکوری
3:غصبهای مالی سقیفه از آقای مددی حفظه الله
4: دو سخنرانی از شیخ احمد سلمان حفظه الله(به زبان عربی فصیح)
5:فدک در تاریخ مرحومسید محمد باقر صدر
👈منابع مورد اشاره (جز منبع دوم) انشاءالله در کانال بارگذاری خواهد شد.
✍عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
الحصار الاقتصادي
👈از سلسله جلسات "ما بعد السقیفه" استاد شیخ احمد سلمان حفظه الله
🎤 الشيخ أحمد سلمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
الثروة الفاطمية
👈از سلسله جلسات "ما بعد السقیفه" استاد شیخ احمد سلمان حفظه الله
🎤 الشيخ أحمد سلمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تاریخ دقیق ولادت حضرت عیسی علیه السلام
🛑 ابْنُ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِي طَاهِرِ بْنِ حَمْزَةَ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي وَ أَنَا غُلاَمٌ فَتَعَشَّيْنَا عِنْدَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَيْلَةَ خَمْسَةٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ ذِي اَلْقَعْدَةِ فَقَالَ لَهُ « لَيْلَةُ خَمْسَةٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ ذِي اَلْقَعْدَةِ وُلِدَ فِيهَا إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وُلِدَ فِيهَا عِيسَى اِبْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ فِيهَا دُحِيَتِ اَلْأَرْضُ مِنْ تَحْتِ اَلْكَعْبَةِ فَمَنْ صَامَ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ كَانَ كَمَنْ صَامَ سِتِّينَ شَهْراً» .
🔰از حسن بن علىّ وشّاء روايت شده است كه گفت:
من در زمان كودكى با پدرم در شب بيست و پنجم ذى القعده شام را نزد حضرت رضا عليه السّلام صرف كرديم، آن حضرت به پدرم فرمود:
شب بيست و پنجم ذى القعده شبى است كه ابراهيم و عيسى بن مريم عليهما السّلام در آن شب متولّد شدهاند، و در آن شب زمين از زير كعبه گسترش يافته است، پس كسى كه روز آن را روزه بدارد، به مانند كسى است كه شصت ماه روزه داشته باشد.
📚: من لا يحضره الفقيه ج ۲ ص ۸۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فقر دستگاه غاصب سقیفه
🛑لما استخلف أبو بكر أصبح غاديا إلى السوق وعلى رقبته أثواب يتجر بها فلقيه عمر بن الخطاب وأبو عبيدة بن الجراح فقالا له أين تريد يا خليفة رسول الله قال السوق قالا تصنع ماذا وقد وليت أمر المسلمين قال فمن أين أطعم عيالي قالا له انطلق حتى نفرض لك شيئا فانطلق معهما ففرضوا له كل يوم
🔰ابن سعد نقل میکند:
زمانی که ابوبکر خلیفه شد روزی اول صبح به بازار رفت و مقداری پارچه به دوش گرفت و در کوچه های مدینه به راه افتاد، تا با آنها تجارت کند پس عمربن خطاب و ابوعبیده جراح با او برخورد کردند و گفتند چه کار میکنی؟
ای خلیفه رسول خدا؟ گفت: کاسبی.
گفتند دست فروشی میکنی در حالی که امارت مسلمین را داری؟
گفت از کجا شکم زن و فرزندانم را سیر کنم؟
گفتند: این کار را رها کن برای تو سهمی در نظر می گیریم. او نیز این کار را رها کرد، پس برای او هر روز سهمی مقرر کردند
📚: الطبقات الكبرى ابن سعد ج3 ص 184
👇 نکته👇
🔺گزارش فوق به صراحت نشان از وضعیت مالی افتضاح خلافت ابوبکر دارد برای رفع همچین معضلی چه چیزی بهتر از فدک که ارزش مالی ما فوق تصوری دارد⁉️
👈لذا دستگاه غاصب خلافت به فکر غصب فدک و ... افتاد به دو دلیل اصلی👇
1⃣ : جبران فقر مادی حکومت غاصب و پیش برد افکار شوم سقیفه
2⃣: فدک ارزش مالی فوق العاده ای داشت لذا دستگاه خلافت نمیتوانست ببیند این ارزش مالی به دست کسانی باشند که خود داعیه دار حکومت هستند لذا دست به خلع سلاح اقتصادی بنی هاشم زد تا بنی هاشم نه تنها در یار و انصار تنها بمانند بلکه از حیث مالی هم نتواند حق خود را پس بگیرند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖رشوه دادن دستگاه غاصب خلافت
🛑فَلَمَّا اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ، قَسَّمَ بَيْنَهُمْ قَسْمًا، فَبَعَثَ إِلَى عَجُوزٍ مِنْ بَنِي عَدِيِّ بْنِ النَّجَّارِ يقسمها مع زيد بن ثابت. فقال: ما هذا؟ قال: قسم قسمه أبو بَكْرٍ.
فَقَالَتْ: أَتَرْشُونِي عَنْ دِينِي؟ قَالَ: لا. قالت: أَتَخَافُونِي أَنْ أَدَعَ مَا أَنَا عَلَيْهِ؟
قَالَ: لا. قالت: فو اللَّه لا آخُذُ مِنْهُ شَيْئًا. فَرَجَعَ زَيْدٌ إِلَى أَبِي بَكْرٍ، فَأَخْبَرَهُ بِمَا قَالَتْ. فَقَالَ: وَنَحْنُ واللَّه لا نَأْخُذُ مِمَّا أَعْطَيْنَاهَا شَيْئًا أَبَدًا.
🔰وقتی مردم دور ابوبکر جمع شدند{ دیگر مخالفتی با او نبود و او خلیفه شد} تقسیمیای( مال، پول) میان مردم قسمت کرد سهمیه پیرزنی از بنی عدی بن النجار را توسط زید بن ثابت فرستاد پیرزن به زید بن ثابت گفت، این چه پولی است؟
زید گفت، تقسیمیای است که ابوبکر برای زنان قرار داده است.آن زن گفت آیا به من در امر دین رشوه میدهی؟
گفتند: خیر، گفت: میترسید من آنچه را که در دست دارم و به آن ملتزم هستم را کنار بگذارم؟ گفتند: خیر، گفت: به خدا سوگند من چیزی از این پول را نمیگیرم. پس زید، نزد ابوبکر بازگشت و این خبر را به او رساند. ابوبکر گفت: ما هم از پولی که بخشیدهایم چیزی پس نمیگیریم.
📚: انساب الاشراف ج 1 ص580
👇 نکات گزارش👇
1⃣: وقتی که ابوبکر فدک را با آن ارزش مالی هنگفت غصب کرد پس باید شروع به تقسیم کردن پول بکند تا مردم را ساکت نگه دارد.
وقتی مردم بفهمند که با غصب فدک به آنان هم سهمی رسیده است دیگر تمایلی برای احقاق حق ندارند.
2⃣: پیرزن به عُمّال ابوبکر گفت «أَتَرْشُونِي عَنْ دِينِي» آیا قصد دارید به من در مقابل دینم رشوه بدهید؟
رشوه به معنای آن است که کسی در مقابل انجام{فعل یا ترکِ} کاری، چیزی بدهند.
در زبان عربی حرف«عن» به معنای اعراض و روی برگرداندن است .
و معنای دقیق حرف پیرزن این است آیا به من رشوه می دهید که دست از دین خود بردارم؟
👈به عبارت دیگر پیرزن قصد حفظ دین خود را دارد، نباید پول را بپذیرد و در صورت پذیرفتن پول باید از دینش دست بردارد.
بنابراین می شود فهمید که این زن از شیعیان امیرالمومنین علیه السلام است.
و الا اگر از موافقین ابوبکر بود معنا نداشت که بگوید به من رشوه می دهید دست از اعتقاد خود به خلافت ابوبکر بردارم؟
✍:ادامه نکاتگزارش در پست بعدی انشاءالله
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ادامه نکات پست قبل
3⃣: پیرزن در ادامه میگوید: 《ان ادع ما انا علیه؟》آیا می ترسید من از انچه بدان ملتزم هستم دست بکشم؟
اگر منظور پیرزن از«ما انا علیه» اعتقاد به خلافت ابوبکر باشد.در این صورت؛ عبارت«اتراشونی عن دینی» بی معنا خواهد بود.پس ابوبکر به پیرزن رشوه داد برای اینکه از اعتقاد خود دست بردارد.
👈و منظور از«ما انا علیه» عقیده بر صحت خلافت ابوبکر نمی تواند باشد چون در این صورت تناقض لازم میآید، در نتیجه منظور از « آنچه بدان ملتزم هستم» عدم مخالفت علنی و قیام، علیه ابوبکر میباشد زیرا شیعیان ملتزم بودند تقیه نمایند، و علیه خلفا اقدامی نکنند.
4⃣: در انتها وقتی زید بن ثابت نزد ابابکر می رود و به وی می گوید که آن پیرزن اموال را قبول نکرد.ابابکر می گوید چیزی که ما داده ایم پس نمیگیرم!
👇 سوال👇
جناب خلیفه: شما که مالی از خود نداشتید پس این پول هم که قصد داشتید به پیرزن بدهید از بیت المال بوده است. شما چه حقی در بیت المال دارید که می گویید من چیزی که داده ام پس نمیگیرم؟
و در انتها 👈نه پیرزن اموال را قبول کرد و نه ابابکر؛ این یعنی تمام آن اموال به سمت زید بن ثابت رفت
5⃣: اینکه چرا ابابکر برای این پیرزن پول فرستاده بود نشان از صاحب نفوذ بودن آن پیرزن است.
زنان به خودی خود در خلافت ابابکر اهمیتی نداشتند نه در بیعت گرفتن و نه در....
ولی زنان بر روی مردان تاثیر داشتند مثل زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها برای زنان انصار و مهاجر خطبه خواندند و باعث رسوایی خلفای غاصب شدند.
6⃣: همین گزارشدر کتاب طبقات ابن سعد ج ۲ ص ۱۸۲ وارد شده اند با اندک اختلافی در متن «فقالت أتراشوني عن ديني فقالوا لا» دقت کنید وقتی پیرزن از آنان سوال میکند با لفظ «قالوا» که جمع است جواب می دهند یعنی در این تقسیمی زید بن ثابت تنها نبوده است بلکه عدهای به سرکردگی زید بن ثابت مسئول تقسیم کردن پول بیعت مردم مدینه را داشته اند.
7⃣: زید بن ثابت شخصیت مرموز و صاحب نفوذ در دستگاه خلافت بود که به عقیده کسانی مثل مرحوم علامه آشیخ محمدرضا جعفری: زید بن ثابت نفوذی یهودیت بود در دل دستگاه خلافت
👇خلاصه👇
پیرزن انصاری به زید بن ثابت می گوید اگر به من رشوه میدهید تا دست از ولایت حضرت امیرالمومنین علیه السلام بردارم، من هرگز دست از عقیده خویش برنخواهم داشت، و اگر رشوه به این جهت است که من با ابوبکر مخالفت نکنم و از انچه {که به عنوان شیعه} بدان ملتزم هستم، دست برندارم، من این کار را نخواهم کرد و به عنوان شیعه حضرت امیرالمومنین علیه السلام به التزام خود پایبند خواهم ماند در نتیجه نیازی به رشوه نیست و من هم به پول شما احتیاجی ندارم
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖بدعتهای خلفای غاصب
➖ چند مورد از این بدعتها 👇
1⃣: جا به جا کردن مقام ابراهیم از کنار کعبه توسط خلیفه غاصب دوم👇
1:هو (عمر) الّذی اخّر المقام الی موضعه الیوم و کان ملصقاً بالبیت.۱
🔺عمر بن الخطاب بود که مقام را به عقب کشید و در محل کنونی قرار داد در حالی که قبلًا چسبیده به کعبه بود
۲:َ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى إِبْرَاهِيمَ ع أَنْ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ أَخَذَ الْحَجَرَ الَّذِي فِيهِ أَثَرُ قَدَمَيْهِ وَ هُوَ الْمَقَامُ فَوَضَعَهُ بِحِذَاءِ الْبَيْتِ لَاصِقاً بِالْبَيْتِ بِحِيَالِ الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ الْيَوْمَ ثُمَّ قَامَ عَلَيْهِ فَنَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ بِمَا أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ فَلَمَّا تَكَلَّمَ بِالْكَلَامِ لَمْ يَحْتَمِلْهُ الْحَجَرُ فَغَرِقَتْ رِجْلَاهُ فِيهِ فَقَلَعَ إِبْرَاهِيمُ ع رِجْلَيْهِ مِنَ الْحَجَرِ قَلْعاً فَلَمَّا كَثُرَ النَّاسُ وَ صَارُوا إِلَى الشَّرِّ وَ الْبَلَاءِ ازْدَحَمُوا عَلَيْهِ فَرَأَوْا أَنْ يَضَعُوهُ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ الْيَوْمَ لِيَخْلُوَ الْمَطَافُ لِمَنْ يَطُوفُ بِالْبَيْتِ فَلَمَّا بَعَثَ اللَّهُ تَعَالَى مُحَمَّداً ص رَدَّهُ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي وَضَعَهُ فِيهِ إِبْرَاهِيمُ ع فَمَا زَالَ فِيهِ حَتَّى قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ فِي زَمَنِ أَبِي بَكْرٍ وَ أَوَّلِ وِلَايَةِ عُمَرَ ثُمَّ قَالَ عُمَرُ قَدِ ازْدَحَمَ النَّاسُ عَلَى هَذَا الْمَقَامِ فَأَيُّكُمْ يَعْرِفُ مَوْضِعَهُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ أَنَا أَخَذْتُ قَدْرَهُ بِقَدَرٍ قَالَ وَ الْقَدَرُ عِنْدَكَ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَائْتِ بِهِ فَجَاءَ بِهِ فَأَمَرَ بِالْمَقَامِ فَحُمِلَ وَ رُدَّ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ السَّاعَةَ. 2
🔰 حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام.
يا از عمّار، از سليمان بن خالد، از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام، آن حضرت فرمودند:
وقتى خداوند تعالى به ابراهيم عليه السّلام وحى فرمود كه به مردم اعلام حج نمايند، آن حضرت سنگى را كه در آن اثر دو قدمش بود يعنى مقام را برداشت و آن را محاذى بيت و چسبيده به آن در مقابل آن مكانى كه فعلا در آن هست قرار داد و سپس روى آن ايستاد و با صداى بلند امر خداوند را به مردم ابلاغ كرد و ايشان را به حج دعوت فرمود و وقتى شروع به سخن گفتن نمود سنگ تحمّل نياورد و پاهاى آن حضرت در سنگ فرو رفت، ابراهيم عليه السّلام دو پاى خود را از سنگ بيرون كشيد و وقتى مردم نفراتشان انبوه شد و آماده شدند براى انجام اعمال مشقّت بار و رنج آور حج اطراف سنگ ازدحام و اجتماع كردند، آنها رأيشان بر اين قرار گرفت كه سنگ را در همين جايى كه امروزه در آن هست قرار دهند تا بدين ترتيب مطاف و محل طواف براى كسانى كه اطراف بيت دور مىزنند خالى از مانع باشد بارى پس از آنكه حق تعالى حضرت پيامبر خاتم صلى اللَّه عليه و آله را مبعوث فرمود و نيز در زمان ابو بكر و ابتدای حكومت عمر سنگ همچنان در مطاف بود ولى بعدا عمر گفت:
مردم بر اين مقام اجتماع كردهاند اينك از شما مىپرسم كه كداميك از شما جايگاه اين سنگ را در زمان جاهليّت مىدانيد؟
مردى گفت: من قدر و اندازه جاى آن را دقيق مىدانم.
عمر گفت: آيا مقدار جاى اين سنگ و اندازهاش را تو مىدانى؟
آن مرد گفت: آرى.
عمر گفت: موضع آن را نشان بده.
آن مرد موضع آن در عصر جاهليّت را نشان داد، پس از آن سنگ را حمل نمود و به جايى كه امروزه در آن هست برگرداند.
📚:منابع:
۱:ابن ابیالحدیدج 12، ص 75
۲:علل الشرائع، ج2، ص: 423
👈ادامه پست بعدی انشاءالله
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ادامه بدعتهای خلفای غاصب
2⃣:تخریب منزل جعفر بن ابی طالب علیهم السلام
🛑عَنْ أَبَانٍ، قَالَ: قَالَ سُلَیْمٌ: ... وَ الْعَجَبُ لِهَدْمِهِ مَنْزِلَ أَخِی جَعْفَرٍ وَ إِلْحَاقِهِ فِی الْمَسْجِدِ، وَ لَمْ یُعْطِ بَنِیهِ مِنْ ثَمَنِهِ قَلِیلًا وَ لَا کَثِیراً، ثُمَّ لَمْ یَعِبْ ذَلِکَ عَلَیْهِ النَّاسُ وَ لَمْ یُغَیِّرُوهُ، فَکَأَنَّمَا أَخَذَ مَنْزِلَ رَجُلٍ مِنَ الدَّیْلَمِ ... .1
🔰 امیرالمومنین علیه السلام: ... شگفت این که عمر خانه برادرم جعفر را خراب کرد و آن را به مسجد ملحق نمود و از قیمت آن نه کم و نه زیاد، چیزی به پسرانش نداد. مردم هم این را بر او عیب نگرفتند و تغییر ندادند، گویی که خانه مردی از اهل دیلم را گرفته است ... .
👇نکته👇
دلیل این کینه خلیفه دوم با جناب جعفر بن أبی طالب اگر سببی غیر از قرابت ایشان با حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام باشد، آن را نیافتیم.
3⃣: بدعت نماز تراویح توسط خلیفه غاصب دوم
🛑عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدٍ القَارِيِّ، أَنَّهُ قَالَ: خَرَجْتُ مَعَ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، لَيْلَةً فِي رَمَضَانَ إِلَى المَسْجِدِ، فَإِذَا النَّاسُ أَوْزَاعٌ مُتَفَرِّقُونَ، يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفْسِهِ، وَيُصَلِّي الرَّجُلُ فَيُصَلِّي بِصَلاَتِهِ الرَّهْطُ، فَقَالَ عُمَرُ: إِنِّي أَرَى لَوْ جَمَعْتُ هَؤُلاَءِ عَلَى قَارِئٍ وَاحِدٍ، لَكَانَ أَمْثَلَ» ثُمَّ عَزَمَ، فَجَمَعَهُمْ عَلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ، ثُمَّ خَرَجْتُ مَعَهُ لَيْلَةً أُخْرَى، وَالنَّاسُ يُصَلُّونَ بِصَلاَةِ قَارِئِهِمْ، قَالَ عُمَرُ: «نِعْمَ البِدْعَةُ هَذِهِ، وَالَّتِي يَنَامُونَ عَنْهَا أَفْضَلُ مِنَ الَّتِي يَقُومُونَ» يُرِيدُ آخِرَ اللَّيْلِ وَكَانَ النَّاسُ يَقُومُونَ أَوَّلَهُ2
🔰عبدالرحمن بن عبدالقاری در اینباره گوید: شب ماه رمضانی همراه عمربن خطاب به مسجد رفته و مشاهده کردیم، مردم برای خود نماز میخوانند( نماز های دو رکعتی مستحبی شبهای ماه رمضان)؛ پس عمر برای جلوگیری از تفرقه دستور داد مردم به ابی بن کعب اقتدا کرده و نماز را به جماعت بخوانند. عمر شب دیگری به مسجد آمد و وقتی دید مردم پشت سر یکی از قاریان نماز میخوانند، گفت: نِعمَ البِدعَةً هذِهِ: این چه بدعت خوبی بود
4⃣: غصب فدک که مباحث حول فدک گذشت
👇نکته👇
این چهار مورد؛ مشتی از خروار بدعت خلفای غاصب بود
👇سوال👇
واکنش امیرالمومنین علیه السلام بعد از به خلافت رسیدن در مورد بدعتهای غاصبان چه بود❓
جواب: پست بعدی انشاءالله
📚منابع:
۱:سُليم ج ۲، ص ۶۷۵
۲: صحيح البخاري ج 3 ، ص45
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi