➖فداکاری امام کاظم علیه السلام در حق شیعیان
🛑موسى(علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي»؛)1
🔰ابو الحسن موسى عليه السّلام فرمود:
به راستى خداى عز و جل بر شيعه خشم كرد و مرا مخير كرد يا خود فدا شوم يا شيعه،بخدا من با دادن جانم آنها را حفظ كردم.
👇شرح👇
🛑غضب على الشيعة » إما لتركهم التقية فانتشر أمر إمامته عليهالسلام فتردد الأمر بين أن يقتل الرشيد شيعته وتتبعهم أو يحبسه عليهالسلام ويقتله ، فدعا عليهالسلام لشيعته واختار البلاء لنفسه ، أو لعدم انقيادهم لإمامهم وخلوصهم في متابعته وإطاعة أو أمره ،
فوقيتهم والله بنفسي)2
🔰مرحوم مجلسی:
اینکه خداوند بر شیعه غضب کرد احتمالا بخاطر یکی از این دو دلیل بود.👇
1⃣: بخاطر اینکه شیعه تقیه را ترک کرد و امر امامت را منتشر کرد و خداوند نیز امام کاظم علیه السلام را بین اینکه شیعیان کشته شوند و بین محبوس شدن امام و قتل امام مخیر کرد.
امام کاظم علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد
2⃣: بخاطر اینکه شیعیان در امر اطاعت و اخلاص در اطاعت از امام نداشتند که امام علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد
📚منابع:
1):الکافی ج 1، ص 260
2)مرآة العقول ج3ص 126
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حاجتمندان بخوانند
🛑عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى، قَالَ:، دَخَلْتُ، عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ (علیه السلام) فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ ادْعُ اللَّهَ لِي أَنْ يَرْزُقَنِي دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ الْحَجَّ فِي كُلِّ سَنَةٍ! فَقَالَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْهُ دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ الْحَجَّ خَمْسِينَ سَنَةً،. قَالَ حَمَّادٌ فَلَمَّا اشْتَرَطَ خَمْسِينَ سَنَةً عَلِمْتُ أَنِّي لَا أَحُجُّ أَكْثَرَ مِنْ خَمْسِينَ سَنَةً، قَالَ حَمَّادٌ وَ حَجَجْتُ ثَمَانِياً وَ أَرْبَعِينَ سَنَةً وَ هَذِهِ دَارِي قَدْ رُزِقْتُهَا وَ هَذِهِ
زَوْجَتِي وَرَاءَ السِّتْرِ تَسْمَعُ كَلَامِي وَ هَذَا ابْنِي وَ هَذَا خَادِمِي قَدْ رُزِقْتُ كُلَّ ذَلِكَ، فَحَجَّ بَعْدَ هَذَا الْكَلَامِ حَجَّتَيْنِ تَمَامَ الْخَمْسِينَ، ثُمَّ خَرَجَ بَعْدَ الْخَمْسِينَ حَاجّاً: فَزَامَلَ أَبَا الْعَبَّاسِ النَّوْفَلِيَّ الْقَصِيرَ، فَلَمَّا صَارَ فِي مَوْضِعِ الْإِحْرَامِ دَخَلَ يَغْتَسِلُ: فَجَاءَ الْوَادِي فَحَمَلَهُ فَغَرَقَهُ الْمَاءُ رَحِمَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاهُ، قَبْلَ أَنْ يَحُجَّ زِيَادَةً عَلَى الْخَمْسِينَ، عَاشَ إِلَى وَقْتِ الرِّضَا (علیه السلام)
🔰، حماد بن عيسى گفت خدمت حضرت موسى بن جعفر رسيده عرضكردم:
فدايت شوم از خدا بخواه بمن خانه و زن و فرزند و خادم و توفيق انجام حج در هر سال عنايت كند. امام عليه السّلام دست بلند نموده گفت: «اللهم صل على محمّد و آل محمّد و ارزقه دارا و زوجة و ولدا و خادما و الحج خمسين سنة»
خدايا باو خانه و زن و فرزند و خدمتكار عنايت كن و توفيق ده كه پنجاه سال بحج برود.
حماد گفت: از اينكه شرط كرد پنجاه سال فهميدم بيشتر از پنجاه مرتبه نميتوانم بحج بروم گفت چهل و هشت حج گزاردهام اكنون اين همان خانه است كه بدعاى موسى بن جعفر عليه السّلام نصيبم شده و اين همسرم كه پشت پرده است كه سخن مرا ميشنود و اين پسرم و اين خدمتكارم كه تمام بدعاى آن آقا نصيبم شده بعد از نقل اين جريان دو مرتبه ديگر بحج رفتم و پنجاه مرتبه تمام شد.
حج پنجاه و يكم كه خارج شد همپايگى با ابو العباس نوفلى گرديد به محل احرام كه رسيد داخل آب شد تا غسل كند آب او را برد و غرق شد خداوند او و پدرش را رحمت كند. هنوز حج پنجاه و يكم تمام نشده بود. تا زمان حضرت رضا علیه السلام زندگى كرد و در سال دويست و نه از دنيا رفت.
📚 رجال الكشي 316
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
6.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖سخنان :شیخ بدر بن نادر المشاری، مبلغ سلفی عربستان
در فضیلت امام کاظم علیه السلام
👈گزارش مورد اشاره کلیپ با اندک اختلاف👇
🔺فكانت أخت السندي إذا نظرت إليه قالت خاب قوم تعرضوا لهذا الرجل وكان عبدا صالحا
🔸خواهر سندی بن شاهک ملعون وقتی عبادات و خضوع امام کاظم علیه السلام را دیدند، گفتند بدبخت شد قومی که به این مرد صالح تعرّض کنند
📚 تاريخ بغداد ج 13ص۳۲_ 33.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اختلاف فِرق مختلف در مورد ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام
🛑و اختلف الناس في إيمان أبي طالب فقالت الإمامية و أكثر الزيدية ما مات إلا مسلما و قال بعض شيوخنا المعتزلة بذلك منهم الشيخ أبو القاسم البلخي و أبو جعفر الإسكافي و غيرهما. و قال أكثر الناس من أهل الحديث و العامة من شيوخنا البصريين و غيرهم مات على دين قومه
🔰ابن ابی الحدید معتزلی بیان میدارند:
مَردم در ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام اختلاف نظر دارند:
گروه امامیه(شیعه اثنی عشریه) و اکثر زیدیه و بعضی از مشایخ و اساتید معتزلی ما مثل شیخ ابوقاسم بلخی و ابوجعفر اسکافی و...قائل به مسلمان بودن حضرت ابوطالب علیه السلام هستند
ولی اکثریت اهل حدیث(تفکری خاصی در بین علماء اهل تسنن) و اهل تسنن از اساتید در بصره و غیر اینان قائل به این هستند که حضرت ابوطالب علیه السلام بر دین قریشیان(العیاذ بالله) کافر از دنیا رفته است
📚: شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج14، ص: 66
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تقیه نمودن حضرت ابوطالب علیه السلام ...
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْن .
🔰امام صادق عليه السلام فرمودند : حكايت ابو طالب حكايت اصحاب كهف است كه ايمان را نهان كردند و شرك را اظهار داشتند، پس خدا پاداششان را دو بار به آنها داد. (يك بار به جهت ايمان آوردن و يك بار بجهت تقيه كردن).
📚:الكافي: ج ۱ ص ۴۴۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دلیل تقیه کردن حضرت ابوطالب علیه السلام
🛑قالوا و إنما لم يظهر أبو طالب الإسلام و يجاهر به لأنه لو أظهره لم يتهيأ له من نصرة النبي ص ما تهيأ له و كان كواحد من المسلمين الذين اتبعوه نحو أبي بكر و عبد الرحمن بن عوف و غيرهما ممن أسلم و لم يتمكن من نصرته و القيام دونه حينئذ و إنما تمكن أبو طالب من المحاماة عنه بالثبات في الظاهر على دين قريش و إن أبطن الإسلام كما لو أن إنسانا كان يبطن التشيع مثلا و هو في بلد من بلاد الكرامية و له في ذلك البلد وجاهة و قدم و هو يظهر مذهب الكرامية و يحفظ ناموسه بينهم بذلك و كان في ذلك البلد نفر يسير من الشيعة لا يزالون ينالون بالأذى و الضرر من أهل ذلك البلد و رؤسائه فإنه ما دام قادرا على إظهار مذهب أهل البلد يكون أشد تمكنا من المدافعة و المحاماة عن أولئك النفر فلو أظهر ما يجوز من التشيع و كاشف أهل البلد بذلك صار حكمه حكم واحد من أولئك النفر و لحقه من الأذى و الضرر ما يلحقهم و لم يتمكن من الدفاع أحيانا عنهم كما كان أولا.
🔰ابن ابی الحدید معتزلی بیان میدارد:
گفتند: « ابوطالب اسلام خود را آشکار نکرد و آن را بروز نداد(تقیه میکرد) ، زیرا اگر اسلام خویش را آشکار میکرد توان حمایت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را نداشت، چنان که با تظاهر به کفر توانش را داشت. و مانند یکی از مسلمانانی بود که از پیامبر پیروی کردند، همچون ابوبکر و عبدالرحمن بن عوف و دیگران که اسلام آوردند، اما نتوانستند از او حمایت کنند برای دفاع از او قیام کنند
.در آن زمان، ابوطالب تنها با پایبندی ظاهری به مذهب قریش می توانست از او دفاع کند، حتی اگر اسلام را کتمان می کرد، همانند شخصی که در باطن شیعه باشد و در شهری از شهرهای کرامیه(نام فرقهای) ساکن باشد و در آن شهر دارای وجاهت و قدمت باشد و تظاهر به مذهب کرامیه کند تا ناموس وی در بین آنان محفوظ بماند و در حالی که در آن شهر نیز گروهی از شیعیان باشند که از آزار و اذیت اهل آن شهر و روسای آن شهر در امان نباشند، و مادامی که عقیدهی فرقه کرامیه را به نمایش بگذارد(تقیه کند) در دفاع و حمایت از آن گروه(شیعه) تواناتر خواهد بود.
اما در صورت اظهار تشیع مانند آن گروه مورد آزار و اذیت قرار میگرفت و توانایی حمایت از وی سلب میشد.
📚:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج14، ص: 82
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖دلیل تقیه کردن حضرت ابوطالب علیه السلام 🛑قالوا و إنما لم يظهر أبو طالب الإسلام و يجاهر به لأنه لو
سلام
این تحلیل قشنگ از ابن ابی الحدید رو با دقت بخونید
👈انشاءالله نکات گزارش رو بیان میکنم
➖اولین مسلمانها
🛑《وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه(ص) وَخَدِیجَةَ(س) وَاَنَا ثَالِثُهُمَا!
اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ》
🔰 امیرالمومنین علیه السلام در خطبهی قاصعه میفرماید :
در آن روز در هیچ خانه ای، اسلام راه نیافت، جز خانه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و خدیجه(سلام الله علیها)!
و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبّوت را استشمام می کردم
📚:نهج البلاغة301
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ گزارشی از نماز جماعت پیامبر صلی الله علیه و آله در زمان جاهلیت
🛑عَنْ عَفِيفٍ قَالَ عَفِيفٌ : كُنْتُ اِمْرَأً تَاجِراً وَ كَانَ عَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ لِي صَدِيقاً وَ كَانَ يَخْتَلِفُ إِلَى اَلْيَمَنِ يَشْتَرِي اَلْعِطْرَ أَيَّامَ اَلْمَوْسِمِ فَقَدِمْتُ أَيَّامَ اَلْحَجِّ فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ إِلَى مَكَّةَ فَنَزَلْتُ عَلَى اَلْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ قَالَ فَلَمَّا طَلَعَتِ اَلشَّمْسُ وَ حَلَقَتْ إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ أَنَا أَنْظُرُ إِلَى اَلْكَعْبَةِ أَقْبَلَ شَابٌّ فَرَمَى بِبَصَرِهِ إِلَى اَلسَّمَاءِ ثُمَّ اِسْتَقْبَلَ فَقَامَ مُسْتَقْبِلُهَا فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ جَاءَ غُلاَمٌ فَقَامَ عَنْ يَمِينِهِ فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ جَاءَتِ اِمْرَأَةٌ فَقَامَتْ خَلْفَهُمَا فَرَكَعَ اَلشَّابُّ وَ رَكَعَ اَلْغُلاَمُ وَ اَلْمَرْأَةُ فَخَرَّ اَلشَّابُّ سَاجِداً فَسَجَدَا مَعَهُ فَرَفَعَ اَلشَّابُّ فَرَفَعَ اَلْغُلاَمُ وَ اَلْمَرْأَةُ فَقُلْتُ يَا عَبَّاسُ أَمْرٌ عَظِيمٌ قَالَ أَمْرٌ عَظِيمٌ تَدْرِي مَنْ هَذَا فَقُلْتُ لاَ فَقَالَ هَذَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ اِبْنُ أَخِي يَزْعُمُ أَنَّ رَبَّهُ أَرْسَلَهُ وَ أَمَرَ بِهَذَا وَ أَنَّ كُنُوزَ كِسْرَى وَ قَيْصَرَ سَتُفْتَحُ عَلَيْهِ أَ تَدْرِي مَنْ هَذَا اَلْغُلاَمُ فَقُلْتُ لاَ قَالَ هَذَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ اِبْنُ أَخِي أَ تَدْرِي مَنْ هَذِهِ اَلْمَرْأَةُ إِلَى خَلْفِهِمَا قُلْتُ لاَ قَالَ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ زَوْجَةُ اِبْنِ أَخِي وَ اَيْمُ اَللَّهِ مَا أَعْلَمُ عَلَى ظَهْرِ اَلْأَرْضِ كُلِّهَا أَحَداً عَلَى هَذَا اَلدِّينِ غَيْرَ هَؤُلاَءِ. قَالَ عَفِيفٌ بَعْدَ مَا أَسْلَمَ وَ رَسَخَ اَلْإِسْلاَمُ فِي قَلْبِهِ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ رَابِعاً .
🔰عفيف نقل مىكند كه مىگفته است:
من مرد بازرگانى بودم و عباس بن عبد المطلب از دوستان من بود و او براى خريد عطر به يمن مىآمد كه عطر لازم براى ايام موسم حج را فراهم كند.من در دورۀ جاهلى و به هنگام مراسم حج به مكه آمدم و ميهمان عباس بن عبد المطلب بودم.همين كه خورشيد برآمد، همچنان كه من به كعبه مىنگريستم،
جوانى آمد و نخست چشم به آسمان دوخت و سپس روى به قبله ايستاد و چيزى نگذشت كه نوجوانى آمد و در سمت راست او ايستاد.
اندكى بعد زنى آمد و پشت سر آن دو ايستاد.آن جوان ركوع كرد،آن دو هم ركوع كردند.آن جوان سجده كرد،آن دو هم سجده كردند و چون آن جوان سر از سجده برداشت،آن دو هم سر برداشتند.من گفتم:اى عباس!بزرگ كارى است. گفت:آرى،چه بزرگ كارى!آيا مىدانى اين كيست؟گفتيم:نه.گفت:اين محمد بن عبد الله بن عبد المطلب و برادرزادۀ من است و مىپندارد كه خدايش به پيامبرى فرستاده است و مأمور به اين كار است و به زودى گنجهاى خسرو و قيصر براى او گشوده و فتح خواهد شد.
آيا مىدانى اين نوجوان كيست؟گفتم:نه.گفت:اين على بن ابى طالب، برادرزادۀ ديگر من است.
آيا مىدانى اين بانو كه پشت سر ايشان ايستاده است كيست؟ گفتم:نه.گفت:خديجه،دختر خويلد و همسر برادرزادهام است و به خدا سوگند مىخورم كه بر روى تمام زمين كسى جز اين سه نفر را نمىشناسم كه بر اين دين و آيين باشند.
عفيف پس از اينكه مسلمان و اسلام او راسخ شد،مىگفت:اى كاش من چهارمى ايشان بودم .
📚روضة الواعظین ج ۱، ص ۸۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ناله ابلیس در روز مبعث
🛑بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ أَوَّلُهُنَّ يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى اَلْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى حِينِ فَتْرَةٍ مِنَ اَلرُّسُلِ وَ حِينَ أُنْزِلَتْ أُمُّ اَلْكِتَابِ وَ نَخَرَ نَخْرَتَيْنِ حِينَ أَكَلَ آدَمُ مِنَ اَلشَّجَرَةِ وَ حِينَ أُهْبِطَ مِنَ اَلْجَنَّةِ .
🔰امام صادق(عليه السّلام)فرمود:
ابليس چهار بار ناله كرد
اولين نالهاش روزى بود كه از رحمت خدا دور شد
۲-هنگامى كه بزمين فرود شد ۳-وقتى كه محمد(صلّى الله عليه و آله)بهنگام خاموشى چراغ هدايت پيغمبران به پيغمبرى مبعوث گرديد ۴-موقعى كه سورۀ فاتحة بر پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)فرود آمد و دو بار از شادى باد در بينى انداخت ۱-هنگامى كه آدم بار درخت خورد ۲-هنگامى كه آدم از بهشت فرود آمد.
📚:الخصال ج ۱، ص ۲۶۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi