eitaa logo
علم الحدیث
12.1هزار دنبال‌کننده
76 عکس
212 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
جالبه بدونیدام فضل قاتل امام‌جواد علیه السلام از امام معصوم صاحب فرزند نشد ➖جعده بنت اشعث، قاتل امام حسن علیه السلام از امام معصوم صاحب فرزند نشد ➖عائشه بنت ابابکر، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله ..... از پیامبر صاحب فرزند نشد ➖حفصه بنت عمر بن الخطاب، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله ....از پیامبر صاحب فرزند نشد 👈اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ۗ 👇نکته👇 بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا 🔰شهادت می دهیم که شما نوری بودید در صلب های بلند (پدران پاک)و ارحام پاک(مادران پاک دامن) که پلیدی های جاهلیت شما را آلوده نکرده است 📚:تهذيب الأحكام ج‏6ص114 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اول ذی الحجه سالروز ازدواج دو نور سلام الله علیهما 🛑أول يوم منه لسنتين من الهجرة زوج رسول الله صلى الله عليه وآله أمير المؤمنين علي بن أبي طالب بسيدة نساء العالمين فاطمة الزهراء البتول عليهما السلام. 🔰مرحوم شیخ مفید رحمه الله علیه: روز اول از ماه ذی الحجه در سال دوم هجری، پیامبر صلی الله علیه و اله امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها را به ازدواج هم در اوردند. 📚: مسار الشيعة ج1ص 36 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اولین خواستگاران حضرت زهرا سلام الله‌علیها چه کسانی بودند؟ 🛑كَانَ أَبُو بَكْرٍ خَطَبَ فَاطِمَةَ، [فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وسلم: أَنَا أَنْتَظِرُ بِهَا الْقَضَاءَ.] ثُمَّ خَطَبَهَا عُمَرُ، فَقَالَ لَهُ مِثْلَ ذَلِكَ 🔰ابو بكر؛ حضرت فاطمه سلام الله علیها را خواستگارى كرد و پيامبر فرمود كه در اين رابطه منتظر فرمان الهى هستم و سپس عمر خواستگارى كرد و پيامبر به او نيز همين پاسخ را داد. 📚:انساب الاشراف ج ۱ ص402 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چه کسانی از این ازدواج ناراحت شدند؟ 🛑عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ لَقَدْ عَاتَبَتْنِي رِجَالٌ مِنْ قُرَيْشٍ فِي أَمْرِ فَاطِمَةَ وَ قَالُوا خَطَبْنَاهَا إِلَيْكَ فَمَنَعْتَنَا وَ تَزَوَّجْتَ عَلِيّاً فَقُلْتُ لَهُمْ وَ اللَّهِ مَا أَنَا مَنَعْتُكُمْ وَ زَوَّجْتُهُ بَلِ اللَّهُ تَعَالَى مَنَعَكُمْ وَ زَوَّجَهُ فَهَبَطَ عَلَيَّ جَبْرَئِيلُ ع فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ يَقُولُ لَوْ لَمْ أَخْلُقْ عَلِيّاً ع لَمَا كَانَ لِفَاطِمَةَ ابْنَتِكَ كُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ 🔰 از على بن ابى طالب (علیه السلام) روايت ميكنند كه آن جناب فرمود : رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بمن فرمود يا على چند نفر از قريش مرا ملامت كردند در امر فاطمه و مرا مؤاخذه كردند و گفتند كه ما نزد تو از فاطمه خواستگاری كرديم و تو ما را منع نمودى و او را به على تزويج كردى من در جواب آنها گفتم؛ كه سوگند بخداوند كه من شما را منع نكردم و به على تزويج نكردم. بلكه خدا شما را منع كرد و به على تزويج نمود؛ پس جبرئيل بر من نازل شد و گفت يا محمد خداوند ميفرمايد كه اگر على را نيافريده بودم هر آينه بر روى زمين از براى دختر تو فاطمه كفو و هم شأنى نبود نه از آدمى و نه از غير آن‏ 📚: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 225 👇نکته اول👇 با توجه به گزارش قبلی، مشخص میشود کسانی که پیامبر صلی الله علیه و آله را در ماجرای ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها با امیرالمومنین علیه السلام توبیخ کردند، چه کسانی بودند. 👇نکته دوم👇 ابوبکر و عمر از دو طایفه تَیم و عَدیّ بودند که این دو طایفه زیر مجموعه طایفه بزرگ قریش بودند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شریک کردن دیگران در ثواب حج 🛑...عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ يُشْرِكُ أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ قَرَابَتَهُ فِي حَجِّهِ فَقَالَ: «إِذاً يُكْتَبَ لَكَ حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تَزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: که در مورد مردی که پدر و برادر و نزدیکانش را در (ثوابِ) حجش شریک کرده بود، فرمودند: «دراین‌صورت برای تو هم مثل حج آن‌ها، حج نوشته می‌شود و به‌خاطر این صله(رحم)ات، اجرت بیشتر خواهد بود.» 📚الكافي، ج۴، ص۳۱۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سالروز منع ابابکر از ابلاغ سوره برائت 🛑وفي اليوم الثالث منه سنة تسع من الهجرة نزل جبربل عليه السلام برد أبي بكر عن أداء سورة براءة وتسليمها إلى أمير المؤمنين عليه السلام، فكان ذلك عزلا لابي بكر من السماء، وتولية  لامير المؤمنين عليه السلام من السماء 🔰مرحوم شیخ مفید: در روز سوم ذی الحجه سال نُهم هجری، با نزول جبرائیل علیه السلام، ابابکر از ابلاغ سوره برائت بازگردانده شد و امیرالمومنین علیه السلام مامور به این ابلاغ شد. این عزل کردن ابابکر و مامور کردن امیرالمومنین علیه السلام از طرف خداوند بود 📚:مسار الشيعة ج1ص36 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
یکی از دلائل دشمنی عائشه با امیرالمومنین علیه السلام 🛑وبعث رسول الله صلى الله عليه وآله أباها ليؤدي سورة براءة وأمره أن ينبذ العهد للمشركين فمضى حتى انحرف فأوحى الله إلى نبيه أن يرده ويأخذ الآيات فيسلمها إلي فعرف أباها باذن الله عزوجل وكان فيما أوحى الله عزوجل إليه لا يؤدي عنك إلا رجل منك وكنت من رسول الله وكان مني فاضطغن لذلك علي أيضا واتبعته عائشة في رأيه 🔰 وقتی یکی از اصحاب امیرالمومنین علیه السلام از ایشان در مورد چرائی دشمنی عائشه با ایشان سوال می‌کند: (امیرالمومنین علیه السلام طی چند دلیل یکی از دلائل را )👇 پيامبر (صلّى الله عليه و آله) پدر او را براى ابلاغ سورۀ برائت گسيل داشت و به او دستور داد پيمان با مشركان را لغو كند و او حركت كرد، آنگاه خداوند به پيامبرش وحى كرد كه او را برگرداند و آيات را از او بگيرد و به من تسليم كند، و پدر او مى‌دانست اين فرمان خداست، و خداوند به پيامبر وحى فرموده بود كه اين آيات را بايد مردى از تو ابلاغ كند و من از پيامبر بودم و او از من. با وجود اين عايشه به سبب كينۀ پدرش، بر من كينه گرفت. 📚الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة ج ۱، ص ۴۰۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فضیلت منحصر به فَرد ابلاغ سوره برائت برای امیرالمومنین علیه السلام 🛑إِنْ أَنَا قَاتَلْتُهُ بَعْدَ أَرْبَعٍ سَمِعْتُهُنَّ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِيهِ لَأَنْ تَكُونَ لِي وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا أُعَمَّرُ فِيهَا عُمُرَ نُوحٍ قُلْنَا سَمِّهِنَّ لَنَا قَالَ مَا ذَكَرْتُهُنَّ إِلاَّ وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أُسَمِّيَهُنَّ - بَعَثَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَبَا بَكْرٍ بِبَرَاءَةَ لِيَنْبُذَ إِلَى اَلْمُشْرِكِينَ فَلَمَّا سَارَ لَيْلَةً أَوْ بَعْضَ لَيْلَةٍ بَعَثَ بِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ نَحْوَهُ فَقَالَ اِقْبِضْ بَرَاءَةَ مِنْهُ وَ اُرْدُدْهُ إِلَيَّ فَمَضَى إِلَيْهِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَبَضَ بَرَاءَةَ مِنْهُ وَ رَدَّهُ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَلَمَّا مَثُلَ بَيْنَ يَدَيْهِ عَلَيهِ وَ آلِهِ السَّلامُ بَكَى وَ قَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ حَدَثَ فِيَّ شَيْءٌ أَمْ نَزَلَ فِيَّ قُرْآنٌ - فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَمْ يَنْزِلْ فِيكَ قُرْآنٌ وَ لَكِنَّ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ جَاءَنِي عَنِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ لاَ يُؤَدِّي عَنْكَ إِلاَّ أَنْتَ أَوْ رَجُلٌ مِنْكَ وَ عَلِيٌّ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ عَلِيٍّ وَ لاَ يُؤَدِّي عَنِّي إِلاَّ عَلِيٌّ قُلْنَا لَهُ 🔰سعد بن ابی وقاص گوید: اگر من پس از آنكه چهار مطلب از رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)در بارۀ امام علی علیه السلام شنيدم با وى به جنگ پردازم گمراه شده‌ام و از راه يافتگان نيستم،آن چهار چيزى كه اگر يكى از آنها براى من بود نزد من بهتر بود از دنيا و ما فيها كه به اندازۀ عمر دراز نوح در آن زندگى كنم. گفتيم:آنها را براى ما بازگو،گفت:من نيز به همين جهت از آنها ياد كردم. 👈رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)ابو بكر را فرستاد تا آيۀ برائت را بر مشركين بخواند.چون شب يا پاسى از آن را پشت سر سپرد علىّ‌ بن ابى طالب را بسوى او فرستاد و فرمود:برائت را از وى بستان و به من رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)باز گرداند،چون ابو بكر نزد آن حضرت آمد گريست و گفت:يا برگردان،امير المؤمنين به سوى او روان شد و برائت را از وى گرفت و به حضور رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)باز گرداند،چون ابو بكر نزد آن حضرت آمد گريست و گفت:يا رسول اللّٰه آيا خلافى از من سر زده يا آيه‌اى در باره‌ام نازل گشته است‌؟ رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود: آيه‌اى در بارۀ تو نازل نشده ليكن جبرئيل(عليه السّلام)از جانب خدا -عزّ و جلّ‌-نزد من آمده گفت:«هيچ كس از جانب تو نمى‌تواند پيامى برساند جز خودت يا مردى كه بمنزلۀ تو باشد»،و على از من است و من از على هستم هيچ كس جز على از جانب من پيام نرساند و مطلبى ادا نكند. 📚:الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۵۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هرگز کسی را از حج رفتن منصرف نکنید! 🛑قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «لِيَحْذَرْ أَحَدُكُمْ أَنْ يُعَوِّقَ أَخَاهُ مِنَ اَلْحَجِّ فَتُصِيبَهُ فِتْنَةٌ فِي دُنْيَاهُ مَعَ مَا يُدَّخَرُ لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «هریک از شما باید خیلی حذر کند از این‌که برادرش را از حج باز دارد؛ چراکه (دراین‌صورت) علاوه بر عقوبتی که در آخرت برایش ذخیره می‌شود، در دنیا هم دچار فتنه‌ای می‌شود.» 📚:الفقیه ج۲ ص۲۲۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مجازات کسی که دیگری را از حج منصرف کند 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ رَجُلاً اِسْتَشَارَنِي فِي اَلْحَجِّ وَ كَانَ ضَعِيفَ اَلْحَالِ فَأَشَرْتُ إِلَيْهِ أَنْ لاَ يَحُجَّ. فَقَالَ: «مَا أَخْلَقَكَ أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً.» قَالَ: فَمَرِضْتُ سَنَةً. 🔰از اسحاق بن عمار صیرفی نقل شده است: به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کردم: مردی ضعیف‌الحال درباره حج (رفتن یا نرفتن) با من مشورت کرد. به او گفتم: حج نرود. امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «سزاوار است که (به‌خاطر این حرفت) یک سال مریض شوی.» اسحاق گوید: پس از آن، یک سال مریض شدم. 📚الکافي، ج۴، ص۲۷۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اگر حج ترک شود وظیفه حاکم اسلامی چیست؟ 🛑هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ وَ غَيْرِهِمْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَوْ أَنَّ اَلنَّاسَ تَرَكُوا اَلْحَجَّ لَكَانَ عَلَى اَلْوَالِي أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى ذَلِكَ وَ عَلَى اَلْمُقَامِ عِنْدَهُ وَ لَوْ تَرَكُوا زِيَارَةَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَكَانَ عَلَى اَلْوَالِي أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى ذَلِكَ وَ عَلَى اَلْمُقَامِ عِنْدَهُ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ أَمْوَالٌ أَنْفَقَ عَلَيْهِمْ مِنْ بَيْتِ مَالِ اَلْمُسْلِمِينَ . 🔰امام صادق عليه السّلام فرمود: اگر مردم حجّ ‌ را ترك كنند، والى وظيفه دارد كه آنها را به انجام آن و اقامت در حرم مجبور سازد، و اگر زيارت پيامبر صلّى اللّه عليه و اله را ترك كنند، بر والى واجب است كه آنها را به اين كار و اقامت در حرم آن حضرت وادار كند و در صورتى كه مالى نداشته باشند، بايد از بيت المال مسلمانان به آنان انفاق كند تا اين كارها صورت پذيرد. 📚الکافي ج ۴، ص ۲۷۲ 👇نکته👇 پس اجبار بر انجام فروعات دینی در روایات وارد شده است و برداشت غلط از آیه شریفه" لَا إِکرَاهَ فِی الدِّینِ " روشن می‌شود ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اگر شخص مستطیع حج به جا نیاورد 🛑عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ اَلْقَدَّاحِ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ عَلِيّاً صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ لِرَجُلٍ كَبِيرٍ لَمْ يَحُجَّ قَطُّ إِنْ شِئْتَ أَنْ تُجَهِّزَ رَجُلاً ثُمَّ اِبْعَثْهُ أَنْ يَحُجَّ عَنْكَ)1 🔰امام صادق از پدر بزرگوارش عليهما السّلام نقل مى‌كند كه حضرتش فرمود: حضرت على عليه السّلام به پيرمرد سالمندى كه هيچ‌گاه حجّ‌ نكرده بود، فرمود: اگر مى‌توانى مردى را با دادن هزينه سفر به حج روانه كن تا به نيابت از تو حجّ‌ انجام دهد. 👇شرح 👇 🔺أجمع الأصحاب على أنه إذا وجب الحج على كل مكلف و لم يحج حتى استقر في ذمته ثم عرض له مانع من الحج لا يرجى زواله عادة من مرض أو كبر أو خوف أو نحو ذلك يجب عليه الاستنابة)2 🔰شیعیان اجماع دارند: زمانی که حج بر مسلمانی واجب شود (بخاطر استطاعت مالی) ولی حج به جا نیاورد تا مادامی که مانعی برای وی پیش بیاید مثل کهولت سن یا مریضی که می‌داند خوب نمی‌شود یا هر مانع‌دیگری که می‌داند رفع نمی‌شود بر چنین شخصی واجب است که نائب بگیرد تا حج را به نیابت از وی انجام بدهد 📚منابع: 1:الکافي ج ۴، ص ۲۷۲ 2:مراه العقول ج ۱۷ص۱۵۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیا امام باقر علیه السلام در کربلا حضور داشتند؟ ✍فاجعه عاشوراء در سال ۶۱ هجری رخ داد، و امام باقر علیه السلام در سال ۵۷ هجری متولد شدند)1 (یعنی در سال ۶۱، امام باقر علیه السلام ۴ سال داشتند) 👇به این دو روایت دقت کنید:👇 🔺قال أبو جعفر: قتل جدي الحسين و لي أربع سنين و إني لأذكر مقتله)2 🔰جدّم امام حسین(علیه السلام) کشته شدند، در حالی که من چهار ساله بودم و کشته شدن او را به یاد می آورم 🔺عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع قَدْ أَدْرَكْتَ الْحُسَيْنَ ع قَالَ نَعَمْ)3 🔰از امام باقر علیه السلام سوال کردند آیا شما زمان امام حسین علیه السلام را درک کردید؟ فرمودند: بله 📚:منابع 1:الکافی ج ۱ ص ۴۶۹ 2: تاریخ یعقوبی ج2  ص320 3:الکافی ج ‏4، ص 223 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
توسل امام باقر برای شفا به حضرت فاطمه علیهما السلام 🛑 ...كان إذا وعك استعان بالماء البارد فيكون له ثوبان ثوب في الماء البارد و ثوب على جسده يراوح بينهما. ثمّ ينادي حتى يسمع صوته على باب الدار يا فاطمة بنت محمد💔... 🔰هرگاه امام باقر علیه السلام دچار تب میشد از آب سرد استفاده میکرد؛ دو پیراهن برمیداشت که یکی را با آب سرد خیس می کرد و دیگری را بر بدنش، و به نوبت آن دو را تعویض می فرمود. سپس ( به نیت شفا ) با صدای بلندی که از در خانه شنیده می شد، صدا می زد: یا فاطمة بنت محمد😭(صلی الله علیه و آله اجمعین) 📚کافی ج۸ ص ۶۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امام باقر علیه السلام چگونه دعا می‌کردند 🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) قَالَ: كَانَ أَبِي (علیه‌السلام) إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ جَمَعَ النِّسَاءَ وَ الصِّبْيَانَ ثُمَّ دَعَا وَ أَمَّنُوا. 🔰امام صادق(علیه السلام) فرمود: هرگاه امری پدرم را اندوهگین می‌ساخت، زنان و کودکان را جمع می‌کرد و دعا می‌کرد و آنها آمین می‌گفتند. 📚 کافی، ج۲، ص۴۸۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖تحلیلی بر روایت شریف این روایت امام باقر علیه السلام برام جالب و سوال بر انگیز بود .👈که چرا امام باقر علیه السلام کودکان و زنان را جمع کرده اند که برای دعا کردن آمین بگویند⁉️ قطعا یکی از دلائل: اولا: آموزش اهمیت دعاء به اهل خدا است 👈 ثانیا: نشان دادن اهمیت دعا کردن در فرهنگ شیعی روایت قسمت اول👇 🛑قَالَ النَّبِيُّ ص أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى سِلَاحٍ يُنْجِيكُمْ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ يُدِرُّ أَرْزَاقَكُمْ قَالُوا بَلَى قَالَ تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ)1 🔰پيغمبر (ص) فرمود: آيا شما را به سلاحى رهنمائى نكنم كه از دشمنتان نجات بخشد و روزى شما را فراوان و سرشار كند؟ گفتند: چرا، فرمود: به درگاه پروردگارتان در شب و روز دعا كنيد، زيرا سلاح مؤمن دعاء است. روایت قسمت دوم👇 🛑الدَّاعِی وَ الْمُؤَمِّنُ فِی الْأَجْرِ شَرِیکَانِ)2 🔰 امام صادق علیه السلام فرمود: دعاگو و آمین گو در پاداش شریکند نکته بعدی 👈از اهمیت حضور زنان و کودکان در دعا است به این سه روایت دقت کنید روایت اول: 🛑 اِنَّ اللّه‏َ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ)3 🔰امام صادق عليه ‏السلام فرمودند: بدون ترديد ، خداوند بر بنده خود به خاطر شدّت محبّت به فرزندش ، رحم مى ‏كند. روایت دوم: 🛑إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ)4 🔰از رسول خدا (صلوات‌الله علیهما) نقل شده است: «به‌راستی که خداوند (تبارک‌وتعالی) نسبت به زنان از مردان دل‌سوزتر است. روایت سوم : 🛑«إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ مُنَادِياً يُنَادِي مَهْلًا مَهْلًا عِبَادَ اللَّهِ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَلَوْ لَا بَهَائِمُ رُتَّعٌ وَ صِبْيَةٌ رُضَّعٌ وَ شُيُوخٌ رُكَّعٌ لَصُبَّ عَلَيْكُمُ الْعَذَابُ صَبّاً تُرَضُّونَ بِهِ رَضّاً)5 🔰امام رضا علیه السلام: در هر روز و شب از جانب خداوند عزّ و جلّ، منادی‏اى ندا مى‏دهد که اى بندگان خدا! از نافرمانى خدا باز ايستيد، باز ايستيد زيرا اگر به خاطر حيواناتِ چرنده و كودكان شيرخواره و سال‏خورده‏گانِ خميده پشت نبود، چنان عذابى بر سر شما ريخته مى شد كه خرد و خمير مى‏شديد. 👇 نتیجه👇 حضور زنان و کودکان بخاطر اینکه خداوند متعال به کودکان و زنان مهربان‌تر است اهمیت ویژه‌ای در استجابت دعا دارد و دست جمعی دعا کردن در فرهنگ شیعی توصیه زیادی شده است به معنای واقعی نُورٌ عَلى‏ نُور است ✍عیسوند 📚: منابع: 1:الكافي ج‏2ص468 2:الكافى ج6ص50 3:الكافی ج2ص487 4:الکافي ج6 ص6 5:الكافي ج‏2ص276 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: شیخ احمد سلمان حفظه الله موضوع: امام باقر علیه‌السلام از معجزات ناگفته پیامبر صلی الله علیه و آله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بشارت پیامبر صلی الله علیه و آله به امامت امام باقر علیه‌السلام 🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيَّ كَانَ آخِرَ مَنْ بَقِيَ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اَللَّهِ وَ كَانَ رَجُلاً مُنْقَطِعاً إِلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ كَانَ يَقْعُدُ فِي مَسْجِدِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ مُعْتَجِرٌ بِعِمَامَةٍ سَوْدَاءَ وَ كَانَ يُنَادِي يَا بَاقِرَ اَلْعِلْمِ يَا بَاقِرَ اَلْعِلْمِ فَكَانَ أَهْلُ اَلْمَدِينَةِ يَقُولُونَ جَابِرٌ يَهْجُرُ فَكَانَ يَقُولُ لاَ وَ اَللَّهِ مَا أَهْجُرُ وَ لَكِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلاً مِنِّي اِسْمُهُ اِسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ اَلْعِلْمَ بَقْراً ....الحدیث... 🔰امام صادق عليه السلام فرمود: جابر بن عبد اللّٰه انصارى آخرين كس از اصحاب پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله بود كه زنده مانده بود و او مردى بود كه تنها به ما اهل بيت متوجه بود، در مسجد پيغمبر مي‌نشست و عمامه سياهى دور سر مي‌بست و فرياد ميزد: يا باقر العلم، يا باقر العلم! اهل مدينه مي‌گفتند جابر هذيان ميگويد، ميگفت: نه بخدا من هذيان نمي‌گويم، بلكه من از پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله شنيدم ميفرمود: تو به مردى از خاندان من ميرسى كه همنام و هم شمائل من است و علم را مي‌شكافد و توضيح و تشريح ميكند، اين‌است سبب آنچه ميگويم. راوى گويد: روزى جابر از يكى از كوچه‌هاى مدينه كه در آن مكتب خانه‌ئى بود ميگذشت و محمد بن على عليه السلام (براى كارى) آنجا بود (زيرا در هيچ روايت و تاريخى نرسيده كه امام براى دانش‌آموزى بمكتب رود) چون جابر نگاهش باو افتاد، گفت: اى پسر پيش بيا، او پيش آمد، سپس گفت: برگرد، او برگشت، جابر گفت: سوگند بآن كه جانم در دست اوست كه شمائل اين پسر شمائل پيغمبر است، اى پسر اسم تو چيست‌؟ گفت اسمم محمد بن على بن الحسين است، جابر بسويش رفت و سرش را بوسيد و ميگفت: پدر و مادرم بقربانت، پدرت رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله سلامت ميرسانيد و چنين ميگفت. محمد بن على بن الحسين هراسان بسوى پدر آمد و گزارش را بيان كرد، زين العابدين عليه السلام فرمود: پسر جان، راستى جابر چنين كارى كرد؟ گفت آرى، فرمود: پسر جان در خانه بنشين (زيرا او بر خلاف تقيه رفتار كرد، چون دشمنان و مخالفين ترا خواهند شناخت و منزلت و كرامت ترا نزد خدا و پيغمبر خواهند دانست، و بر تو حسد خواهند برد) سپس جابر در هر بامداد و پسين خدمتش ميرفت، أهل مدينه ميگفتند، شگفتا از جابر كه در هر بامداد و پسين نزد اين كودك ميرود، در صورتى كه او آخرين كس از اصحاب رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله است! چيزى نگذشت كه على بن الحسين عليه السلام درگذشت، آنگاه محمد ابن على باحترام مجالست جابر با پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله نزدش ميرفت و مينشست و از خداى تبارك و تعالى براى آنها حديث ميكرد، اهل مدينه گفتند: ما جسورتر از اين را نديده‌ايم (زيرا با اين كودكى از جانب خدا حديث ميگويد) چون ديد چنين ميگويند، از پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله حديث گفت، اهل مدينه گفتند: ما دروغگوتر از اين مرد را هرگز نديده‌ايم، از كسى بما حديث ميكند كه او را نديده است، چون ديد چنين ميگويند از جابر بن عبد اللّٰه حديثشان گفت، آنگاه تصديقش كردند، در صورتى كه جابر خدمت او مى‌آمد و از او دانش مى‌آموخت. 📚:الکافي ج ۱، ص ۴۶۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دعا کردن در روز عرفه 🛑 عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: رَأَيْتُ عَبْدَ اَللَّهِ بْنَ جُنْدَبٍ فِي اَلْمَوْقِفِ فَلَمْ أَرَ مَوْقِفاً كَانَ أَحْسَنَ مِنْ مَوْقِفِهِ مَا زَالَ مَادّاً يَدَيْهِ إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ دُمُوعُهُ تَسِيلُ عَلَى خَدَّيْهِ حَتَّى تَبْلُغَ اَلْأَرْضَ فَلَمَّا صَدَرَ اَلنَّاسُ قُلْتُ لَهُ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ مَا رَأَيْتُ مَوْقِفاً قَطُّ أَحْسَنَ مِنْ مَوْقِفِكَ قَالَ وَ اَللَّهِ مَا دَعَوْتُ إِلاَّ لِإِخْوَانِي وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَخْبَرَنِي أَنَّ مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ بِظَهْرِ اَلْغَيْبِ نُودِيَ مِنَ اَلْعَرْشِ وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفٍ فَكَرِهْتُ أَنْ أَدَعَ مِائَةَ أَلْفٍ مَضْمُونَةً لِوَاحِدَةٍ لاَ أَدْرِي تُسْتَجَابُ أَمْ لاَ. 🔰على بن ابراهيم از پدرش اين‌گونه نقل مى‌كند: عبد اللّه بن جندب را در موقفِ [عرفات] دیدم و وقوفی نیکوتر از وقوف او ندیدم. پیوسته، دو دستش به سوی آسمان، بلند و اشک هایش بر گونه هایش روان بود، به طوری که به زمین می ریخت. وقتی مردم [از عرفات] باز گشتند، به او گفتم: ای ابو محمّد! هرگز وقوفی بهتر از وقوف تو ندیده ام. گفت: به خدا سوگند که من، جز برای برادرانم دعا نکردم؛ زیرا ابو الحسن موسی [کاظم](علیه السلام) به من خبر داد که هر کس برای برادرش، پشت سرِ او دعا کند، از عرش ندا می آید: «و برای تو باد، صد هزار برابر [آنچه برای برادرت دعا و درخواست کردی]!». از این رو، من خوش نداشتم که یکصد هزار دعای تضمین شده را به خاطر یک دعا که نمی دانم مستجاب می شود یا نه، رها کنم 📚: الکافی ج۲ص۵۰۸. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت روز عرفه 🛑وَ سَمِعَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : يَوْمَ عَرَفَةَ سَائِلاً يَسْأَلُ اَلنَّاسَ فَقَالَ لَهُ « وَيْحَكَ أَ غَيْرَ اَللَّهِ تَسْأَلُ فِي هَذَا اَلْيَوْمِ إِنَّهُ لَيُرْجَى لِمَا فِي بُطُونِ اَلْحَبَالَى فِي هَذَا اَلْيَوْمِ أَنْ يَكُونَ سَعِيداً 🔰 علىّ‌ بن الحسين عليهما السّلام سائلى را در روز عرفه شنيد كه از مردم سؤال مى‌كرد(درخواست کمک می‌کرد از مردم)، امام سجاد علیه السلام فرمود: واى بر تو! آيا در اين روز از غير خدا سؤال مى‌كنى‌؟! همانا كه در اين روز براى آنچه در شكمهاى زنان باردار وجود دارد، اميد مي‌رود كه سعيد(عاقبت بخیر) باشند. 📚من لا يحضره الفقيه ج ۲، ص ۲۱۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای التماس دعا 🔺أَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى قَالَ لِمُوسَى اُدْعُنِي عَلَى لِسَانٍ لَمْ تَعْصِنِي بِهِ فَقَالَ يَا رَبِّ أَنَّى لِي بِذَلِكَ فَقَالَ اُدْعُنِي عَلَى لِسَانِ غَيْرِكَ)1 🔰خداوند به موسى فرمود: با زبانى كه معصيت مرا نكردى دعاکن ! موسی علیه السلام عرضه داشت:كجا چنان زبانى را پيدا كنم؟ خداوند فرمود: به زبان ديگران مرا دعا كن. 👇فضیلت دعا برای برای مومن👇 🔺إِذَا دَعَا الرَّجُلُ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ نُودِیَ مِنَ الْعَرْشِ وَ لَکَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفِ مِثْلِهِ وَ إِذَا دَعَا لِنَفْسِهِ کَانَتْ لَهُ وَاحِدَةٌ. فَمِائَةُ أَلْفٍ مَضْمُونَةٌ خَیْرٌ مِنْ وَاحِدَةٍ لَا یَدْرِى یُسْتَجَابُ لَهُ أَمْ لَا) 2 🔰امام صادق علیه السلام : اگر شخصی در پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا کند، ، از عرش ندا می آید: برای تو صدهزار برابر مثل او است ( صد هزار برابر برای تو است). این در حالی است که اگر برای خودش دعا می کرد، فقط به اندازه همان یک دعایش به او داده می شد. پس دعای تضمین شده ای که صدهزار برابر آن داده می شود بهتر است از دعایی(دعای شخص دعا کننده برای خود) که معلوم نیست مستجاب بشود یا نشود. 🔺أوشَک دَعوَةً‌ وَ أسرَعُ إجابَةُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ‌ بِظَهرِ الغَیبِ)3 🔰امام کاظم علیه السلام: دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا برای برادر دینی در پشت سر اوست 📚: منابع 1:عدة الداعي ج۱ص۱۳۱ 2:الفقیه ج2 ص 212 3: کافی، ج 2، ص 507 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
روزه‌های حرام 🛑قال رسول الله "صلی الله علیه و آله": يَا عَلِيُّ صَوْمُ يَوْمِ الْفِطْرِ حَرَامٌ وَ صَوْمُ يَوْمِ الْأَضْحَى حَرَامٌ وَ صَوْمُ الْوِصَالِ حَرَامٌ وَ صَوْمُ الصَّمْتِ حَرَامٌ وَ صَوْمُ نَذْرِ الْمَعْصِيَةِ حَرَامٌ‌ وَ صَوْمُ الدَّهْرِ حَرَامٌ 🔰رسول خدا "صلی الله علیه و آله": یاعلی! روزه روز (عید) فطر حرام است و روزه روز (عید) قربان حرام است و روزه وصال (متّصل کردن روزهای روزه داری بی افطار شب) حرام است و روزه صمت (روزه صمت یعنی سکوت مطلق و حرف نزدن) حرام است و روزه نذر معصیت حرام است و روزه دهر (تمام سال) حرام است. 📚: الفقیه ج۴ص۳۶۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اندوهی به وسعت هزاران عید .. 🛑 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ" علیه السلام" قَالَ قَالَ: یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ "صلی الله علیه و آله" حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ.)1 🔰حنّان بن سدیر از عبد اللَّه بن دینار، از امام باقر "علیه السّلام "نقل کرده که آن جناب فرمودند: ای عبد اللَّه! هیچ عیدی برای مسلمین نمی آید چه قربان و چه فطر مگر آنکه برای آل محمّد "علیهم السّلام" حزن و اندوه تجدید می‌شود. عبد اللَّه می‌گوید: عرضه داشتم برای چه ؟! حضرت فرمودند: چون می‌بینند که حقّشان در دست دیگری است . ✍توضیح مرحوم علامه مجلسی "رضوان الله تعالی علیه" مینویسد👇 🛑«لأن العيد إنما وضع ليجتمع الناس عند الإمام و يأخذوا عنه معالم دينهم فإذا رأوا أئمة الضلال غاصبين لحقوقهم يضلون الناس عن الصراط المستقيم يحزنون لما يصيب الناس من الهلاك و الضلال لا لأنفسهم فإنهم في جميع الحالات فائزون بأعظم السعادات.)2 🔰 حکمت عید برای این است که مردم گِرد امام معصوم آیند و معالم دینشان را از ایشان اخذ کنند، اما اهل بیت علیهم السلام وقتی می‌بینند که حقشان در دست سرانِ گمراهی است و مردم را از صراط مستقیم منحرف می‌کنند و به هلاکت و ضلالت می‌کِشانند، محزون می‌شوند. لذا این حزن بخاطر خودشان نیست، چراکه آنان در اوج سعادتند. ⬅️ مرحوم شیخ حرّ عاملی" رضوان الله علیه " در وسائل الشیعۀ یکی از تکالیف روز عید فطر و عید قربان را میفرمایند : 🔺بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِي الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ .)3 🔰إستحباب غمگینی در دو عید فطر و قربان، به دلیل آن که حقّ آل محمد" صلوات الله علیهم اجمعین،" غصب شده است . ✍کلام علامه مجلسی (ره) در توضیح این روایت:👇 🔺يدل على استحباب إظهار الحزن في العيدين عند استيلاء أئمة الضلال و مغلوبية أئمة الهدى" صلوات الله عليهم")4 🔰این روایت دلالت دارد بر مستحب بودن اظهار غم و اندوه در عیدفطر و قربان در روزگار تسلط ائمه ی گمراهی و مغلوبیت ائمه ی هدایت "صلوات الله علیهم" وقتی بزرگان اصحاب ائمه معصومین (علیه السلام) چنین رفتار کرده اند به علاوه اینکه اظهار اندوه اقتدایی است به ائمه (علیه السلام) آنچنان که نقل شده در هر عیدی به خاطر دیدن حقِ خویش در دست دیگران غم و اندوه شان تجدید می شود. 📚:منابع 1: الفقیه ج۱ ص۵۱۱ 2: مرآة العقول ج ۱۶ص۴۱۱ 3: وسائل الشیعه ج۷ ص ۴۷۷ 4: بحارالأنوار ج ۸۸ ص۱۳۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖اندوه و غم معلی بن خنیس در روز عید 🛑 أَبُو جَعْفَرٍ أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ الْقُرَشِیُّ قَالَ أَخْبَرَنِی بَعْضُ أَصْحَابِنَا ، قَالَ کَانَ الْمُعَلَّی بْنُ خُنَیْسٍ رَحِمَهُ الله إِذَا کَانَ یَوْمُ الْعِیدِ خَرَجَ إِلَی الصَّحْرَاءِ شَعِثاً مُغْبَرّاً فِی زِیِّ مَلْهُوفٍ ، فَإِذَا صَعِدَ الْخَطِیبُ الْمِنْبَرَ مَدَّ یَدَهُ نَحْوَ السَّمَاءِ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ هَذَا مَقَامُ خُلَفَائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ وَ مَوَاضِعُ أُمَنَائِکَ الَّذِینَ خَصَصْتَهُمْ ، ابْتَزُّوهَا وَ أَنْتَ الْمُقَدِّرُ لِلْأَشْیَاءِ ، لَا یُغَالَبُ قَضَاؤُکَ وَ لَا یُجَاوَزُ الْمَحْتُومُ مِنْ تَدْبِیرِکَ ، کَیْفَ شِئْتَ وَ أَنَّی شِئْتَ ، عِلْمُکَ فِی إِرَادَتِکَ کَعِلْمِکَ فِی خَلْقِکَ ، حَتَّی عَادَ صَفْوَتُکَ وَ خُلَفَاؤُکَ مَغْلُوبِینَ مَقْهُورِینَ مُبْتَزِّینَ ، یَرَوْنَ حُکْمَکَ مُبَدَّلًا وَ کِتَابَکَ مَنْبُوذاً وَ فَرَائِضَکَ مُحَرَّفَهً عَنْ جِهَاتِ شَرَائِعِکَ وَ سُنَنَ نَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مَتْرُوکَةً. اللَّهُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ الْغَادِینَ وَ الرَّائِحِینَ وَ الْمَاضِینَ وَ الْغَابِرِینَ. اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَهَ زَمَانِنَا وَ أَشْیَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ وَ أَحْزَابَهُمْ وَ أَعْوَانَهُمْ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ. 🔰 راوی میگوید: معلّی بن خُنیس رحمة الله علیه هر وقت روز عید میشد با قیافه گرفته و درهم با موی پریشان و غبار آلود همانند مصیبت زدگان به بیابان میرفت ، وقتی خطیب بر منبر میرفت: معلّی دست به آسمان بر میداشت و میگفت بار خدایا این جایگاه خلفاء و بر گزیدگان تو است. این مقام امناء وحی تو است کسانی که به آنها اختیار بخشیده ای، حال آن را غصب نموده اند و بزور بر این مقام تکیه کرده اند. خدایا زمام امور بدست تو است کسی نمیتواند تصمیم تو را در هم شکند و نقشه تو را بنابودی سپارد، هر طور و هر وقت که تو بخواهی ، خواسته ، خواسته توست ، دانش تو در اراده و آفرینش یکسان است. اینک برگزیدگان و خلفای تو مغلوب و شکست خورده هستند. چرا که مقام آنها را بزور صاحب شده اند. آشکارا مشاهده میکنند که دستورات تو را زیر پا نهاده اند و کتاب آسمانی را کنار گذاشته و واجبات دینی را تغییر داده اند و سنّت پیامبر را پشت سر انداخته اند. خدایا لعنت کن دشمنان آنها را از پیشینیان و طبقات بعد و آنها که صبح و شام بدر خانه این دغل بازان رفت و آمد دارند ، و کسانی که مرده اند و آنها که می آیند. خدایا ستمکاران زمان ما و پیروان آنها و همکارانشان را لعنت فرما تو بر هر کار قادر و توانا هستی. 📚: رجال الکشی ج۱ ص۳۸۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
41.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خروج امام حسین علیه السلام از مکه به سمت کوفه 🛑مرحوم علامه آشیخ محمدرضا جعفری اشکوری ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi