➖چرا شیعیان از اول محرم عزاداری میکنند؟
قسمت اول
استناد به روایت غیر معتبر
✍برای پاسخ به این سوال چندسالی است که حدیثی منتسب به امام صادق علیهالسلام در فضای مجازی دست به دست میشود.
منبع روایت مورد نظر کتاب ثمرات الاعواد است.
متن روایت منتسب مورد اشاره👇
🛑قیل للصادق علیه السلام سیدی جعلت فداک ان المیت یجلسون بالنیاحه بعد موته او قتله و أراکم تجلسون انتم و شیعتکم من اول الشهر بالماتم و العزاء علی حسین علیه السلام !! فقال علیه السلام: یا هذا اذا هل هلال محرم نشرت الملائکة ثوب الحسین علیه
السلام و هو مخرق من ضرب السیوف و ملطخ بالدماء فنراه نحن و شیعتنا بالبصیرة لا بالبصر، فتنفجر دموعنا.
🔰به حضرت امام صادق علیهالسلام عرض شد: آقای من! فدایتان شوم، وقتی کسی می میرد یا کشته میشود جلسه نوحه ای برای او میگیرند، و من مشاهده میکنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه ماتم و عزاداری میکنید! امام صادق علیه السلام فرمودند: این چه حرفی است!؟ هنگامی که ماه محرم دمیده میشود ملائکه پیراهن حضرت حسین علیه السلام را آویزان میکنند. در حالی که پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است، ما و شیعیان ما این پیراهن را با چشم بصیرت و نه بصر آنرا میبینیم، پس اشکهای ما سرازیر میشود
📚ثمرات الأعواد، الهاشمي، ج۱، ص٢٤
روایت مورد اشاره از حیث منبع و اعتبارسنجی، شانیت انتساب به امام صادق علیهالسلام را ندارد
جواب تفصیلی👇
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
Article.pdf
561.9K
"بررسی متن «هلال محرّم و پیراهن خونین امام حسین علیه السلام»
👇چکیده👇
قیام امام حسین علیهالسلام واقعهای بینظیر بود که تأثیر بزرگی بر تاریخ اسلام گذاشت. در کتابهای حدیثی روایات فراوانی درباره این واقعه نقل شده است. اقبال درست شیعیان به این موضوع، زمینهای شد تا عدّهای، متونی فاقد اعتبار را درباره واقعه عاشورا به معصومان علیهم السلام نسبت دهند و از این راه، مقاصد مختلفی را دنبال کنند. در این نوشتار یکی از متون منسوب به ائمّه علیهم السلام درباره ورود به ماه محرّم و اقامه عزا برای امام حسین علیه السلام بررسی میشود. این روایت در فضای مجازی و برخی از منابر به «حدیث هلال محرّم» معروف شده است.
✍وحید عیسوند براتی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا شیعیان از اول محرم عزاداری میکند؟
قسمت دوم
✍با توجه به اینکه روایت منتشر شده از ثمرات الاعواد فاقد اعتبار میباشد.
برای سوال مورد نظر دو جواب میتوان عرض کرد
1⃣: تَأسّی به امام معصوم علیه السلام
🛑كانَ أبي عليهالسلام إذا دَخَلَ شَهرُ الُمحَرَّمِ لا يُرى ضاحِكا، وكانَتِ الكَآبَهُ تَغلِبُ علَيهِ حَتّى تَمضِيَ عَشرَةُ أيّامٍ، فإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ وحُزنِهِ وبُكائهِ، و يَقولُ: هُوَ اليَومُ الَّذي قُتِلَ فيهِ الحُسَينُ.
🔰امام رضا علیه السلام فرمودند:
چون ماه محرّم مىرسيد كسى پدرم (امام کاظم) را خندان نمىديد.
غم و اندوه بر او چيره بود تا آن كه ده روز مىگذشت، روز دهم (عاشورا) روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود و مىفرمود: عاشورا، روزى است كه حسين عليهالسلام در آن كشته شد
2⃣: اخبار و حوادث ناگوار از اول محرم بر اهل البیت علیهم السلام جاری شدند
🛑وحيث إنّ الإمام الحسين عليهالسّلام كان في العاشر من هذا الشهر استشهاده وكان خلال هذه الأيّام العشرة كذلك حزيناً مهموماً في الغالب وكانت تصله أخبار مفزعة، ينبغي لشيعته أن يقوموا بلوازم عزائه في مجموع هذه الأيّام العشرة ويكونوا حزينين مكروبين أيضاً، وأن يقرأوا الأخبار والأحاديث الّتي تتحدّث عن مصائبه عليهالسّلام.
وقال بعض العلماء بترك بعض اللذات أيضاً.)2
🔰 محمد باقر بن محمد تقى مجلسی:
از آنجا که شهادت امام حسین علیهالسلام در دهم این ماه (محرم) است و در خلال این دهه (دهه اول محرم) غالباً حزین و غمزده بود و دائماً اخبار هولناک به او میرسید سزاوار است که شیعیان آن حضرت لوازم عزای او را در همه این ده روز به پا دارند و همچنین حزین و ناراحت باشند و اینکه اخبار و احادیثی را بازگو کنند که از مصائب او خبر میدهد.
و بعضی از علما نیز به ترک بعضی از لذتها سفارش کردند.
📚: منابع:
1: الأمالي( للصدوق) ص: 128
2: زاد المعاد، ج۱، ص۲۰۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 سقیفه قاتل امام حسین علیه السلام و تمام فرزندان رسول الله صلی الله علیه و اله
✍ علامه عسکری در کتاب سقیفه مینویسد:
در اثر اجتماع در آن سقيفه شريعت اسلام پس از پيامبر اكرم ص دگرگون شد!. در اثر سقيفه تاريخ اسلام دگرگون شد.
در اثر سقيفه به در خانه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) آتش بردند وشد آنچه شد.در اثر سقيفه شمشير ابن ملجم بر فرق امير المؤمنين علي (علیه السلام) فرود آمد.
در اثر سقيفه امام حسن (علیه السلام) با زهر شهيد شد👈در اثر سقيفه حضرت امام حسين (علیه السلام) شهيد شد! وزينب (سلام الله علیها) وديگر دختران پيامبر (صلی الله علیه و آله) اسير شدند👉 در اثر آن سقيفه مسير تاريخ بشريت دگرگون شد.آثار سقيفه از آن روز تا كنون وتاظهور حضرت مهدي موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ادامه دارد!!.
📚کتاب سقیفه ،علامه عسکری، صفحه 2
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖صحیفه ملعونه اول
🛑ِّ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْحَصِيرَةِ الْأَسَدِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كُنْتُ دَخَلْتُ مَعَ أَبِي الْكَعْبَةَ فَصَلَّى عَلَى الرُّخَامَةِ الْحَمْرَاءِ بَيْنَ الْعَمُودَيْنِ فَقَالَ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ تَعَاقَدَ الْقَوْمُ إِنْ مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوْ قُتِلَ أَلَّا يَرُدُّوا هَذَا الْأَمْرَ فِي أَحَدٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ أَبَداً قَالَ قُلْتُ وَ مَنْ كَانَ قَالَ كَانَ الْأَوَّلُ وَ الثَّانِي وَ أَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ وَ سَالِمُ بْنُ الْحَبِيبَةِ.
🔰حارث بن حصيره اسدى گويد:
امام باقر عليه السّلام فرمود:
با پدرم(امام سجاد) عليه السّلام داخل كعبه شدم،
حضرتش بر روى سنگ سرخ ميان دو ستون نماز گزارد.
آنگاه فرمود:
در اينجا آن منافقان با يكديگر پيمان بستند كه اگر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله مُرد و يا كشته شد هرگز اين امر خلافت را به هيچيك از اهل بيت او بر نگردانند.
گويد:
گفتم: آنها چه كسانى بودند؟
فرمود:
اولى(خلیفه غاصب اول)
دومى،(خلیفه غاصب دوم)
ابو عبيدة بن جرّاح
سالم بن حبيبه.
📚: الکافی ج4 ص 545
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖صحیفه ملعونه دوم
🛑دَخَلَ اَلْمَدِينَةَ وَ اِجْتَمَعَ اَلْقَوْمُ جَمِيعاً وَ كَتَبُوا بَيْنَهُمْ صَحِيفَةً عَلَى ذِكْرِ مَا تَعَاقَدُوا عَلَيْهِ فِي هَذَا اَلْأَمْرِ وَ كَانَ أَوَّلُ مَا فِي اَلصَّحِيفَةِ اَلنَّكْثَ لِوَلاَيَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ أَنَّ اَلْأَمْرَ لِأَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ أَبِي عُبَيْدَةَ وَ سَالِمٌ مَعَهُمْ لَيْسَ بِخَارِجٍ عَنْهُمْ وَ شَهِدَ بِذَلِكَ أَرْبَعَةٌ وَ ثَلاَثُونَ رَجُلاً هَؤُلاَءِ أَصْحَابُ اَلْعَقَبَةِ وَ عِشْرُونَ رَجُلاً آخَرَ اِسْتَوْدَعُوا اَلصَّحِيفَةَ أَبَا عُبَيْدَةَ بْنَ اَلْجَرَّاحِ وَ جَعَلُوهُ أَمِينَهُمْ
🔰حذیفه بن یمان در جواب سوال جوانی گفت:
وقتی کاروان حجه البلاغ وارد مدینه شدند تمام مخالفان گرد هم آمدند نامهاى نوشتند راجع به همان پيمانى كه بسته بودند(پیمان صحیفه ملعونه اول که در کعبه نوشته شده بود)
اول چيزى كه در صحیفه ملعونه دوم بود شكستن ولايت و دوستى حضرت على(علیه السلام) بود
مطلب دوم واگذار کردن خلافت به ابى بكر
در بین آنان عمر،ابو عبيده الجراح و سالم مولاى حذيفه با آنان بود و چهارده نفر دیگر که همگی گواهى دادند و امضا كردند اينان اصحاب عقبه بودند كه شتر پيامبر را خواستند رم بدهند و بيست نفر ديگر. نامه را به ابو عبيدهى جراح سپردند و او را امين خويش قرار دادند
📚: إرشاد القلوب ج ۲، ص ۳۲۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فلسفه روضه خوانی در منازل
🛑حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْوَشَّاءِ، قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عُقْبَةَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ:، قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِنَّ لَنَا خَادِماً لَا تَعْرِفُ مَا نَحْنُ عَلَيْهِ، فَإِذَا أَذْنَبَتْ ذَنْباً وَ أَرَادَتْ أَنْ تَحْلِفَ بِيَمِينٍ:قَالَتْ لَا وَ حَقِّ الَّذِي إِذَا ذَكَرْتُمُوهُ بَكَيْتُمْ، قَالَ، فَقَالَ: رَحِمَكُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ الْبَيْتِ.
🔰شخصی خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد:
ما خادمه ای داریم که به آنچه ما از امامت و محبت شما اهل بیت معتقدیم اعتقاد ندارند؛ ولی هرگاه تقصیری از او سر میزند و میخواهیم او را مؤاخذه کنیم ، ما را چنین قسم میدهد: لَا وَ حَقِ الَّذِی إِذَا ذَکَرْتُمُوهُ بَکَیْتُمْ؛ نه به حق کسی که وقتی او را یاد میکنید گریه میکنید😭. امام علیه السلام در حق آن خانه دعا کردند و فرمود: رَحِمَکُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتٍ.
📚:إختيارالرجال ج 1ص344
👈 این روایت دلالت دارد که در منازل شیعیان ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام میشده که آن کنیز چنین قسمی بر زبان جاری کرده است.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖برگزاری مجلس روضه در زمان تقیه توسط امام صادق علیه السلام
🛑عَن سُفْیَانَ بْن مُصْعَبٍ الْعَبْدِیِّ ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَ: قُولُوا لِأُمِّ فَرْوَةَ تَجِی ءُ فَتَسْمَعُ مَا صُنِعَ بِجَدِّهَا. قَالَ: فَجَاءَتْ فَقَعَدَتْ خَلْفَ السِّتْرِ، ثُمَّ قَالَ: أنْشِدْنَا، قَالَ فَقُلْتُ: فَرْوُ جُودِی بِدَمْعِکِ الْمَسْکُوبِ، قَالَ: فَصَاحَتْ وَ صِحْنَ النِّسَاءُ، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: الْبَابَ الْبَابَ، فَاجْتَمَعَ أَهْلُ الْمَدِینَةِ عَلَی الْبَابِ، قَالَ: فَبَعَثَ إِلَیْهِمْ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام صَبِیٌّ لَنَا غُشِیَ عَلَیْهِ، فَصِحْنَ النِّسَاءُ؛
🔰سفیان بن مصعب عبدی [شاعر اهل بیت]میگوید:
به محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم.آن حضرت فرمودند:بهام فروه بگویید بیاید و مصائبی راکه بر جدش وارد کردندبشنود.راوی میگوید:ام فروه آمد و پشت پرده نشست.سپس حضرت به من فرمودند:برای ما شعر بخوان.من نیز این شعر راخواندم: ایام فروه اشکهای جاری خود را هدیه کن و ارزانی بدار.در این هنگام فریاد گریۀام فروه بلند شد و تمام بانوان به گریه فریاد کردند.در این حال امام صادق علیه السلام هشدار دادند: 👈🏼درب خانه درب خانه[مراقب درب خانه باشید].در اثر این صداها، مردم مدینه بر در خانۀ حضرت اجتماع کرده بودند.راوی میگوید: امام صادق علیه السلام کسی را به نزد آنان فرستاد تا بگوید:کودکی از ما غش کرد و بانوان برای این امر فریاد بر آوردند👉🏼.
📚الكافي- ج8 ص 216
👇نکات روایت شریف👇
1⃣ در زمان وقوع این روایت،شرایط تقیه به حدی بوده که در شهر مدینه امام صادق علیه السلام و خانواده اش از طرف همسایگان، عابرین کوچه و خیابان و اغلب مردم مدینه مورد تهدید و خطر بوده اند.
2⃣ دوم خاندان اهل بیت علیهم السلام در هنگام ذکر مصائب کربلا آنچنان از خود بی خود شده و به گریه و عزاداری میپرداخته اند که فریاد گریۀ ایشان از درون اتاقها و پشت پردهها به گوش همسایگان و عابرین کوچه میرسیده است.
3⃣بعضا میبنیم عده ای به ما میگن چرا امام صادق علیه السلام دوماه محرم و صفر و دهه فاطمیه هیئت راه نینداختند و سینه نزدند !!اینها نمیدانند که با توجه به اینروایت میبینیم چقدر اوضاع نسبت به شیعیان و امام سخت بوده که حتی برای گریه باید تقیه میکردند حالا در چنین شرایطی که تمام پیروان متکب خلفا از بنی عباس و بنی امیه همه سنگ یزید و معاویه و ابوبکر و عمر را به سینه میزدند ایا میشد در کوچه های مدینه امام دسته عزا راه بیندازد وقتی که حتی خانه امام هم زیر نظر آنها بود چه برسد به اینکه امام شیعیان را جمع کند ودسته عزا راه بیندازد در حالیکه امام حتی در خانه باید با تقیه روضه میگرفتن.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا امام حسین علیه السلام در زمان معاویه، قیام نکردند....
🛑مِنْ أَصْحَابِ السِّيرَةِ قَالُوا لَمَّا مَاتَ الْحَسَنُ ع تَحَرَّكَتِ الشِّيعَةُ بِالْعِرَاقِ وَ كَتَبُوا إِلَى الْحُسَيْنِ ع فِي خَلْعِ مُعَاوِيَةَ وَ الْبَيْعَةِ لَهُ فَامْتَنَعَ عَلَيْهِمْ وَ ذَكَرَ أَنَّ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مُعَاوِيَةَ عَهْداً وَ عَقْداً لَا يَجُوزُ لَهُ نَقْضُهُ حَتَّى تَمْضِيَ الْمُدَّةُ فَإِذَا مَاتَ مُعَاوِيَةُ نَظَرَ فِي ذَلِكَ.
🔰شيخ مفيد در كتاب ارشاد مينویسد:
هنگامى كه حضرت امام حسن مجتبى عليه السّلام از دنيا رفت شيعيان در عراق به جنبش در آمدند
و نامهاى براى امام حسين عليه السّلام نوشتند كه مضمون آن، خلع معاويه و بيعت با آن حضرت بود.
امام حسين اين پيشنهاد را نپذيرفت و فرمود:
ما بين من و معاويه يك عهد و پيمانى است كه شكستن آن براى من جايز نيست تا مدت آن منقضى گردد.
راوی می گوید: هنگامى كه معاويه از دنیا رفت امام علیه السلام در این باره تامل کردند
📚:الارشاد ج2 ص 53
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ أُمُّ فَرْوَةَ در روایت کیست؟
✍در روایت قبل 👈اینجا👉 امام صادق علیه السلام خطاب به ام فروه فرمودند:
بیا و مصائب جد خود را بشنو.
دوستان گمان کردند ام فروه در کلام امام صادق علیهالسلام مادر امام می باشد در حالی که مادر ایشان از حیث نَسَب به امام حسین علیهالسلام نمیرسد.
🔺امفروه مادر امام صادق علیه السلام:
👈 ام فروه بنت قاسم بن محمد بن ابی ابکر.
لذا مقصود از ام فروه دختر امام صادق علیهالسلام است.
که هم از حیث مادری(نوهی امام سجاد علیه السلام) و هم پدری، از نسل امام حسین علیهالسلام میباشد.
🛑 كَانَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَشْرَةُ أَوْلَادٍ إِسْمَاعِيلُ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أُمُّ فَرْوَةَ أُمُّهُمْ فَاطِمَةُ بِنْتُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع
🔰آن حضرت( امام صادق علیه السلام) ده فرزند داشته:
فرزندان امامصادق علیه السلام از همسرشان فاطمه بنت حسین بن علی علیه السلام(امام سجاد)
1- اسماعيل
2- عبداللَّه
3- ام فروه
📚: الإرشاد ج2، ص: 209
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖وصیت معاویه به یزید لعین در مورد امام حسین علیه السلام و تَخَلُف یزید از وصیت پدر(لعین ابن لعین)
🛑ِ زَيْدٍ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَ: سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فَقُلْتُ حَدِّثْنِي عَنْ مَقْتَلِ ابْنِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ قَالَ لَمَّا حَضَرَتْ مُعَاوِيَةَ الْوَفَاةُ دَعَا ابْنَهُ يَزِيدَ لَعَنَهُ اللَّهُ فَأَجْلَسَهُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَقَالَ لَهُ يَا بُنَيَّ إِنِّي قَدْ ذَلَّلْتُ لَكَ الرِّقَابَ الصِّعَابَ وَ وَطَّدْتُ لَكَ الْبِلَادَ وَ جَعَلْتُ الْمُلْكَ وَ مَا فِيهِ لَكَ طُعْمَةً وَ إِنِّي أَخْشَى عَلَيْكَ مِنْ ثَلَاثَةِ نَفَرٍ يُخَالِفُونَ عَلَيْكَ بِجَهْدِهِمْ وَ هُمْ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَمَّا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ فَهُوَ مَعَكَ فَالْزَمْهُ وَ لَا تَدَعْهُ وَ أَمَّا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ فَقَطِّعْهُ إِنْ ظَفِرْتَ بِهِ إِرْباً إِرْباً فَإِنَّهُ يَجْثُو لَكَ كَمَا يَجْثُو الْأَسَدُ لِفَرِيسَتِهِ وَ يُوَارِبُكَ مُوَارَبَةَ الثَّعْلَبِ لِلْكَلْبِ وَ أَمَّا الْحُسَيْنُ ع فَقَدْ عَرَفْتَ حَظَّهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ هُوَ مِنْ لَحْمِ رَسُولِ اللَّهِ وَ دَمِهِ وَ قَدْ عَلِمْتُ لَا مَحَالَةَ أَنَّ أَهْلَ الْعِرَاقِ سَيُخْرِجُونَهُ إِلَيْهِمْ ثُمَّ يَخْذُلُونَهُ وَ يُضَيِّعُونَهُ فَإِنْ ظَفِرْتَ بِهِ فَاعْرِفْ حَقَّهُ وَ مَنْزِلَتَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ لَا تُؤَاخِذْهُ بِفِعْلِهِ وَ مَعَ ذَلِكَ فَإِنَّ لَنَا بِهِ خِلْطَةً وَ رَحِماً وَ إِيَّاكَ أَنْ تَنَالَهُ بِسُوءٍ وَ يَرَى مِنْكَ مَكْرُوه
🔰امام سجاد عليه السّلام فرمود:
آنگاه كه هنگام مرگ معاويه فرارسيد،پسر خود يزيد را خواست و مقابل خود نشاند و گفت:اى پسرم!من طغيانگران را براى تو رام ساختم و سرزمينها را براى تو مهيا كردم و حكومت را به كام تو افكندم.اما از جانب سه تن بر تو نگرانم.آنان با تمام توانمندى خود با تو در ستيز خواهند بود.
آنان عبد اللّه بن عمر خطاب،و عبد اللّه بن زبير و حسين بن على هستند.
اما عبد اللّه بن عمر در باطن با تو همراهى مىكند.
خودت را به او بچسبان و از او دست برندار.
اما عبد اللّه بن زبير را اگر به چنگ آوردى، تکه تکهاش كن مبادا كه مانند شير بر تو هجوم آورد و همانند روباه خود را از تو پنهان كند.
و اما حسين بن على مىدانى كه او چه خويشاوندى با پيامبر خدا دارد. حسين از گوشت و از خون اوست.مطمئنم كه عراقيان او را بر ضد تو خواهند شورانيد و آنگاه او را تنها و رها و ضايع مىسازند.
اگر به حسين دست يافتى، منزلت او را بشناس و مقام او را در ارتباط با خدا رعايت كن و هرگز او را مؤاخذه مكن.
مىدانى كه ما امويان با او همدم و خويشاوند هستيم.مبادا به او آزار رسانى يا او از تو آزار بيند.
📚: الأمالي للصدوق ص151
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
29.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖مناظره
موضوع
👈اگر در کربلاء بودیم در چه سمتی بودیم؟ یزیدی یا حسینی؟
👈چه مبناء و تفکری باعث وقوع فاجعه کربلاء شد؟
طرف شیعه: آقای حسینوند
طرف اهل سنت: آقای سیدزاده
👈قسمت اول
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
Sajjad Baghandeh - Mo Va Leila Che Begom.mp3
12.33M
مداحی لری
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖انتخاب امام حسین علیهالسلام از میان دو گزینه
🛑...عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:
«أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى النَّصْرَ عَلَى الْحُسَيْنِ ع حَتَّى كَانَ مَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ ثُمَّ خُيِّرَ النَّصْرَ أَوْ لِقَاءَ اللَّهِ فَاخْتَارَ لِقَاءَ اللَّهِ تَعَالَى.»
🔰از امام باقر (علیهالسلام) نقل شده است:
«خداوند نصرت و پیروزی (بر دشمن) را بر امام حسین (علیهالسلام) فرو فرستاد تا اینکه میان آسمان و زمین رسید (متوقف شد.)
آنگاه به ایشان اختیار داد که از میان "نصرت" یا "دیدار خداوند" (یکی را) انتخاب کند.
پس ایشان دیدار خداوند را برگزید.»
📚: الكافي، ج۱، ص۲۶۰
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شهادت امام حسین علیهالسلام و موهبتهای الهی
🛑قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ) يَقُولَانِ: إِنَّ اللَّهَ (تَعَالَى) عَوَّضَ الْحُسَيْنَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِي ذُرِّيَّتِهِ، وَ الشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ، وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِهِ، وَ لَا تُعَدُّ أَيَّامُ زَائِرِيهِ جَائِياً وَ رَاجِعاً مِنْ عُمُرِهِ.
🔰امام باقر و امام صادق (علیهما السّلام) میفرمودند:
همانا خداوندِ متعال به امام حسین (علیه السّلام) در برابر شهادت شدنش پاداش داد:
امامت در فرزندانش
و شفا در خاکش
و اجابت دعا در نزد قبرش باشد
و اینکه روزهایی که زائرینش [برای زیارت] میآیند و میروند از عمرشان محسوب نمیگردد.
📚: الأمالي (للطوسي)ص: 317
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ماه محرم در کلام امام رضا علیه السلام
🛑...عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَحْمُودٍ قَالَ: قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «إِنَّ اَلْمُحَرَّمَ شَهْرٌ كَانَ أَهْلُ اَلْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ اَلْقِتَالَ فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَ فِيهِ حُرْمَتُنَا وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أُضْرِمَتِ اَلنِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا وَ اُنْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثَقَلِنَا وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اَللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا إِنَّ يَوْمَ اَلْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِيزَنَا بِأَرْضِ كَرْبٍ وَ بَلاَءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا [يَا أَرْضَ كَرْبٍ وَ بَلاَءٍ أَوْرَثْتِنَا] اَلْكَرْبَ [وَ] اَلْبَلاَءَ إِلَى يَوْمِ اَلاِنْقِضَاءِ فَعَلَى مِثْلِ اَلْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ اَلْبَاكُونَ فَإِنَّ اَلْبُكَاءَ يَحُطُّ اَلذُّنُوبَ اَلْعِظَامَ.»
🔰از امام رضا (علیهالسلام) نقل شده است:
«بهراستی که محرّم ماهی است که اهل جاهلیت جنگ در آن را حرام میدانستند، اما در این ماه [ریختنِ] خون ما (اهلبیت) را حلال شمرده شد، حرمت ما هتک شد، فرزندان و زنانمان اسیر شدند، در خیمههایمان آتش افروخته شد، اموالمان که در آنها بود غارت شد و [لااقل] بهخاطر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) حرمتمان اصلاً رعایت نشد.
بهراستی که روز [شهادتِ] امام حسین (علیهالسلام) چشمهایمان را زخم کرد، اشکهایمان را جاری کرد، عزیزمان را در سرزمین کربوبلاء خوار کرد و این زمین تا روز قیامت برای ما کرب (اندوه) و بلاء به ارث گذاشت.
👈پس گریهکنندگان باید برای کسی مثل امام حسین (علیهالسلام) گریه کنند؛ چراکه این گریه، گناهان بزرگ را [مثل برگ پاییزی] فرو میریزد.
📚الأمالی (للصدوق)، ج۱، ص۱۲۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖غذای مجلس روضه امام حسین علیه السلام، یادگار امام سجاد علیه السلام
🛑عَنْ عُمْرَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ قَالَ: لَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ، لَبِسَ نِسَاءُ بَنِي هَاشِمٍ اَلسَّوَادَ وَ اَلْمُسُوحَ وَ كُنَّ لاَ يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لاَ بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ يَعْمَلُ لَهُنَّ اَلطَّعَامَ لِلْمَأْتَمِ .
🔰در روایتی نورانی، فرزند امام سجاد علیه السلام سیره پدرش را چنین بیان کرده است:
هنگامی كه حسين بن على عليهما السلام به شهادت رسيد، زنان بنى هاشم لباس هاى سياه و جامه هاى خشن از جنس پشم پوشيدند و از گرما و سرما شكايت نمىكردند و پدرم على بن الحسين عليهما السلام [به علت مشغولیت آنان به عزادارى]، دائما برای آنان غذا آماده میکرد.
📚المحاسن، ج2، ص420
👇نکات روایت شریف👇
1.اهل بیت و بنی هاشم مجالس عزاداری بر پا میکردند.
2.اهل بیت و بنی هاشم لباس مخصوص عزاداری داشتند.
3.اهل بیت و بنی هاشم در هر شرایط آب و هوایی عزاداری را ترک نمیکردند.
4.غذا دادن در مجالس عزاداری از سنت های اهل بیت و بنی هاشم بوده است که امام سجاد علیه السلام پایه ریزی کردند.
5.خدمت به عزاداران به قدری با ارزش است که امام سجاد علیه السلام با آن مقام بالا، خود مسئولیت آشپزی عزاداران را به عهده میگرفتند.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖عزاداری حضرت رباب سلام اللهعلیها
🛑ِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ ع أَقَامَتِ امْرَأَتُهُ الْكَلْبِيَّةُ عَلَيْهِ مَأْتَماً وَ بَكَتْ وَ بَكَيْنَ النِّسَاءُ وَ الْخَدَمُ حَتَّى جَفَّتْ دُمُوعُهُنَّ وَ ذَهَبَتْ فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذَا رَأَتْ جَارِيَةً مِنْ جَوَارِيهَا تَبْكِي وَ دُمُوعُهَا تَسِيلُ فَدَعَتْهَا فَقَالَتْ لَهَا مَا لَكِ أَنْتِ مِنْ بَيْنِنَا تَسِيلُ دُمُوعُكِ قَالَتْ إِنِّي لَمَّا أَصَابَنِي الْجَهْدُ شَرِبْتُ شَرْبَةَ سَوِيقٍ قَالَ فَأَمَرَتْ بِالطَّعَامِ وَ الْأَسْوِقَةِ فَأَكَلَتْ وَ شَرِبَتْ وَ أَطْعَمَتْ وَ سَقَتْ وَ قَالَتْ إِنَّمَا نُرِيدُ بِذَلِكِ أَنْ نَتَقَوَّى عَلَى الْبُكَاءِ عَلَى الْحُسَيْن
🔰مصقله گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام ميفرمود:
چون حسين عليهالسلام كشته شد، همسر كلبيه(حضرت رباب علیهاالسلام) آن حضرت برايش سوگوارى بپا كرد و خود گريست و زنان و خدمتگزاران او هم گريستند تا اشك چشمشان خشك شد و تمام گشت، آن هنگام يكى از كنيزانش را ديد ميگريد و اشك چشمش جاريست، او را طلبيد و گفت: چرا در ميان ما تنها اشك چشم تو جاريست؟
او گفت: من چون بسختى و مشقت مىافتم سويق (شربت مخصوصى) مىآشامم، او هم دستور داد غذا و سويق تهيه كنند، و خودش از آن خورد و نوشيد و بديگران هم خورانيد و نوشانيد و گفت مقصودم از اين عمل اينست كه براى گريستن بر حسين عليه السلام نيرو پيدا كنيم.
📚:الكافي ج1ص466
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يه دختري
🎤سيد محمد الحسيني
🌎عربی_فارسی
#یارقیه_بنت_الحسین علیهما السلام
#محرم_۱۴۴۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖امام حسین و حضرت یحیی علیهما السلام
🛑فَطِبتَ حَيّاً وطِبتَ مَيِّتاً، غَيرَ أنَّ قُلوبَ المُؤمِنينَ غَيرُ طَيِّبَةٍ لِفِراقِكَ، ولا شاكَّةٍ فِي الخِيَرَةِ لَكَ، فَعَلَيكَ سَلامُ اللَّهِ ورِضوانُهُ، وأشهَدُ أنَّكَ مَضَيتَ عَلى ما مَضى عَلَيهِ أخوكَ يَحيَى بنُ زَكَرِيّا.
🔰 جابر بن عبد الله انصاری، صحابی بزرگ پیامبر اسلام، در زیارت خویش از قبر امام حسین، به شباهت امام حسین با حضرت یحیی، علیهما السلام اشاره می کند:
👈پاك زيستى و پاك رفتى؛ امّا دلهاى مؤمنان، در فراق تو خوش نيست، بى آن كه در اين، ترديدى رود كه همه اينها به خيرِ تو بود. سلام و رضوان خدا بر تو باد! و گواهى مىدهم كه تو بر همان روشى رفتى(به شهادت رسیدی) كه برادرت يحيى بن زكريّا رفت(شهید شد).
📚:خوارزمی، مقتل الحسين، ج 2، ص 167
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
31.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖مناظره
موضوع
👈اگر در کربلاء بودیم در چه سمتی بودیم؟ یزیدی یا حسینی؟
👈چه مبناء و تفکری باعث وقوع فاجعه کربلاء شد؟
طرف شیعه: آقای حسینوند
طرف اهل سنت: آقای سیدزاده
👈قسمت دوم و اخر
♻️کانال: عِلمُ الحَدِیْث
@mirasehadisi
َ ➖یاد کردن از حضرت یحیی علیه السلام
🛑رَوَى سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: خَرَجْنَا مَعَ الْحُسَيْنِ ع فَمَا نَزَلَ مَنْزِلًا وَ لَا ارْتَحَلَ مِنْهُ إِلَّا ذَكَرَ يَحْيَى بْنَ زَكَرِيَّا وَ قَتْلَهُ وَ قَالَ يَوْماً وَ مِنْ هَوَانِ الدُّنْيَا عَلَى اللَّهِ أَنَّ رَأْسَ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا ع أُهْدِيَ إِلَى بَغِيٍّ مِنْ بَغَايَا بَنِي إِسْرَائِيل
🔰امام سجاد عليه السّلام فرمودهاند:
با پدرم امام حسين عليه السّلام از مدينه خارج شديم. او در هيچ منزلگاهى فرود نيامد مگر آنكه يحيى بن زكريا را ياد مىكرد.
پدرم روزى به من فرمود: دنيا چنان پست است كه سر يحيى بن زكريا را به زنى هرزه از زنان ولگرد بنى اسرائيل هديه كردند.
📚:الإرشاد ج2، ص: 132
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شهادت امام حسین علیه السلام و شباهت آن با شهادت حضرت یحیی علیه السلام
قسمت اول
1⃣: قاتل هر دو بزرگوار، زنا زاده بودند
🔺 قَالَ: كَانَ الَّذِي قَتَلَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع وَلَدَ زِناً وَ الَّذِي قَتَلَ يَحْيَى بْنَ زَكَرِيَّا ع وَلَدَ زِنا)1
🔰كسى كه حضرت حسين بن على عليهما السّلام و نيز شخصى كه حضرت يحيى بن زكريا را كشت زنازاده بود.
2⃣: قاتل هر دو بزرگوار، در آخرت، در بدترین جایگاه جهنم هستند
🔺إنَّ فِى النّارِ مَنزِلَةً لَم يَكُن يَستَحِقُّها أحَدٌ مِنَ النّاسِ إلّا بِقَتلِ الحُسَينِ بنِ عَلِىٍّ وَ يَحيَى بنِ زَكَرِيّا.)2
🔰در جهنّم، جايگاهى است كه بر هيچ كس روا نخواهد بود، جز با كشتن حسين بن علی و يحيى بن زكريا عليهما السلام.
3⃣: راس مبارک هر دو بزرگوار، در تشت طلا، به عنوان هدیه، فرستاد شد
🔺وفي حَديثِ مُقاتِلٍ عَن زَينِ العابِدينَ عليه السلام عَن أبيهِ عليه السلام: إنَّ امرَأَةَ مَلِكِ بَني إسرائيلَ كَبِرَت، وأرادَت أن تُزَوِّجَ بِنتَها مِنهُ لِلمَلِكِ، فَاستَشارَ المَلِكُ يَحيَى بنَ زَكَرِيّا عليه السلام فَنَهاهُ عَن ذلِكَ، فَعَرَفَتِ المَرأَةُ ذلِكَ، وزَيَّنَت بِنتَها وبَعَثَتها إلَى المَلِكِ، فَذَهَبَت ولَعَبَت بَينَ يَدَيهِ. فَقالَ لَهَا المَلِكُ: ما حاجَتُكِ؟ قالَت: رَأسُ يَحيَى بَنِ زَكَرِيّا. فَقالَ المَلِكُ: يا بُنَيَّةُ، حاجَةٌ غَيرُ هذِهِ! قالَت: ما اريدُ غَيرَهُ. وكانَ المَلِكُ إذا كَذَبَ فيهِم عُزِلَ عَن مُلكِهِ، فَخُيِّرَ بَينَ مُلكِهِ وبَينَ قَتلِ يَحيى عليه السلام، فَقَتَلَهُ، ثُمَّ بَعَثَ بِرَأسِهِ إلَيها في طَشتٍ مِن ذَهَبٍ.)3
🔰در حديث مُقاتل، از امام زين العابدين عليه السلام، از پدرش عليه السلام آمده است:
«زن پادشاه بنى اسرائيل، پير شد و خواست دخترش را به جاى خود، به ازدواج پادشاه در آورد. پادشاه با يحيى بن زكريّا عليه السلام رايزنى كرد و يحيى، او را از اين كار، باز داشت. زن، اين مطلب را فهميد. دخترش را آرايش كرد و نزد پادشاه فرستاد. او رفت و نزد شاه، بازى كرد. شاه به او گفت: چه نياز دارى؟ گفت: سر يحيى فرزند زكريّا را. شاه گفت: فرزندم! چيزى جز اين بخواه. گفت: جز اين نمىخواهم. رسم آنان، چنين بود كه شاه، اگر دروغ مىگفت، از شاهى بركنار مىشد. پس ميان پادشاهى و كشتن يحيى عليه السلام، مخيّر شد. پس يحيى را كشت و سرش را در تَشتى از طلا براى او فرستاد.
🔺رَوَى شَيْخٌ صَدُوقٌ مِنْ مَشَايِخِ بَنِي هَاشِمٍ وَ غَيْرُهُ مِنَ النَّاسِ: أَنَّهُ لَمَّا دَخَلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع وَ حَرَمُهُ عَلَى يَزِيدَ وَ جِيءَ بِرَأْسِ الْحُسَيْنِ ع وَ وُضِعَ بَيْنَ يَدَيْهِ فِي طَسْتٍ)4
🔰 هنگامى كه راس مبارک امام حسين علیه السلام آورده شد، ابن زیاد، فرمان داد كه آن را جلويش در تشتى از طلا گذاشتند
4⃣: راس مبارک هر دو بزرگوار بر دیوار دمشق، آویخته شد
🔺وعُلِّقَ رَأسُ الحُسَينِ عليه السلام [في دِمَشقَ] عِندَ قَتلِهِ، فِي المَكانِ الَّذي عُلِّقَ عَلَيهِ رَأسُ يَحيَى بنِ زَكَرِيّا).5
🔰 پس از كشتن امام حسين عليه السلام، سرش را در دمشق آويختند؛ همان جايى كه سر يحيى بن زكريّا را آويختند.
📚منابع:
1: کامل الزیارات ج 1ص 78
2: ثواب الأعمال، ص 216
3: المناقب، ج 4، ص 85
4: الإحتجاج ج2، ص: 307
5: صبح الاعشي في صناعه الانشاء ج 4 ص 100
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi