eitaa logo
علم الحدیث
13.1هزار دنبال‌کننده
82 عکس
242 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
➖درمان درد پهلو با ته مانده سفره 🛑 عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا يَلْقَى مِنْ وَجَعِ اَلْخَاصِرَةِ فَقَالَ مَا يَمْنَعُكَ مِنْ أَكْلِ مَا يَقَعُ مِنَ اَلْخِوَانِ . 🔰 امام كاظم عليه السّلام فرمود: شخصى از پهلو دردى كه داشت به امام صادق عليه السّلام شكايت نمود. امام عليه السّلام به او فرمود: چه چيزى تو را از خوردن آن‌چه كه از سفره مى‌افتد بازمى‌دارد؟! 📚: الکافي: ج6ص300 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖ثواب برداشتن تکه نان از روی زمین 🛑 عنْ عَمْرِو بْنِ جُمَيْعٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ وَجَدَ كِسْرَةً فَأَكَلَهَا كَانَتْ لَهُ حَسَنَةٌ وَ مَنْ وَجَدَهَا فِي قَذَرٍ فَغَسَلَهَا ثُمَّ رَفَعَهَا كَانَتْ لَهُ سَبْعُونَ حَسَنَةً . 🔰عمرو بن جميع گويد: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: هركس تكّه نانى بيابد و آن را بخورد، حسنه‌اى برايش خواهد بود و هركس آن را در نجاست و آلودگى بيابد و آن را بشويد، سپس آن را بردارد براى او هفتاد حسنه خواهد بود. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۰ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖خورده ریز سفره را دور نریزیم 🛑عنِ اَلْأَصَمِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَرَّجَانِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ يَأْكُلُ فَرَأَيْتُهُ يَتَتَبَّعُ مِثْلَ اَلسِّمْسِمِ مِنَ اَلطَّعَامِ مَا سَقَطَ مِنَ اَلْخِوَانِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ تَتَبَّعُ هَذَا فَقَالَ يَا عَبْدَ اَللَّهِ هَذَا رِزْقُكَ فَلاَ تَدَعْهُ أَمَا إِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ . 🔰عبد اللّه ارجانى گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه ايشان مشغول غذا خوردن بود، ديدم حضرتش آن‌چه را كه از سفره افتاده بود مانند كنجد غذا، جمع مى‌نمايد. عرض كردم: قربانت گردم! اين‌ها را جمع مى‌كنيد؟ فرمود: اى عبد اللّه! اين رزق توست، پس آن را وامگذار. آگاه باش! همانا در آن شفاى از هر بيمارى است. 📚الکافي ج۶ ص301 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اگر وقت نماز شود و سفره هم پهن باشد... 🛑...عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الصَّلَاةِ تَحْضُرُ وَ قَدْ وُضِعَ الطَّعَامُ قَالَ: «إِنْ كَانَ فِي أَوَّلِ الْوَقْتِ يُبْدَأُ بِالطَّعَامِ وَ إِنْ كَانَ قَدْ مَضَى مِنَ الْوَقْتِ شَيْ‏ءٌ وَ تَخَافُ أَنْ تَفُوتَكَ فَتُعِيدَ الصَّلَاةَ فَابْدَأْ بِالصَّلَاةِ.» 🔰از سماعة بن مهران نقل شده است: از امام صادق (علیه‌السلام) درباره این (موقعیت) سؤال کردم که وقت نماز فرا رسیده و (سفره‌ی) غذا نیز پهن شده است. حضرت فرمودند: «اگر در اول وقتِ (نماز) است، اول غذا را بخور، اما اگر مدتی از وقتِ (نماز) گذشته و می‌ترسی نمازت قضا شود و لازم شود قضایش را به‌جا آوری، اول نماز را بخوان.» 📚الكافي، ج۶، ص۲۹۸ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍🏻چند روز دیگه سالروز فتح بصره به دست مبارک امیرالمومنین علیه‌السلام است؛ بعد از آنانکه بصره به دست شورشیان سقوط کرده بود. از ترجمه کلیپ بخاطر مسائلی معذور هستیم (لذا ان‌شاءالله فعالیت این‌چند روز معطوف به مسائل جنگ جمل می‌شود) 🛑في اليوم العشرين منه سنة ست وثلاثين كان فتح البصرة، ونزول النصر من الله الكريم على أمير المؤمنين عليه السلام. 🔰مرحوم شیخ مفید: در روز 20 ربیع الثانی در سال 36، فتح بصره و نزول نصرت خداوند به امیرالمومنین علیه‌السلام صورت گرفته است 📚: مسار الشيعة ج1 ص 53 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖بهره برداری شیاطین انس و جن از خون عثمان ✍🏻دلیل اصلی سران جمل که شامل: «عائشه، طلحه، زبیر» بودند برای برپایی جنگ جمل ادعائی خوانخواهی عثمان بودند، در حالی که قاتلین اصلی عثمان، خودشان بودند. خون عثمان از ابتداء مورد بهره برداری شیاطین انس و جن شد. گزارش اول 🛑«فنصب معاوية القميص على منبر دمشق »1 🔰همسر عثمان پیراهن خونین عثمان را برای معاویه به شام فرستاد و معاویه پیراهن عثمان را بر منبر دمشق آویزان کرد. گزارش دوم: 🛑«تلْبِيسُهُمَا عَلَى النَّاسِ بِدَمِ عُثْمَانَ»2 🔰مرحوم شیخ طوسی در کتاب الامالی، از امیرالمؤمنینعلیه السلام نقل می‌کند: طلحه و زبیر با شعار خون‎خواهی عثمان، مردم را فریب دادند. گزارش سوم: 🛑«عَنْ عَبْدِ الصَّمَدِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ قَدْ سَأَلَهُ عُمَارَةُ الْهَمْدَانِيُّ فَقَالَ لَهُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِنَّ نَاساً يُعَيِّرُونَّا وَ يَقُولُونَ إِنَّكُمْ تَزْعُمُونَ أَنَّهُ سَيَكُونُ صَوْتٌ مِنَ السَّمَاءِ فَقَالَ لَهُ لَا تَرْوِ عَنِّي وَ ارْوِهِ عَنْ أَبِي كَانَ أَبِي يَقُولُ هُوَ فِي كِتَابِ اللَّهِ- إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ فَيُؤْمِنُ أَهْلُ الْأَرْضِ جَمِيعاً لِلصَّوْتِ الْأَوَّلِ فَإِذَا كَانَ مِنَ الْغَدِ صَعِدَ إِبْلِيسُ اللَّعِينُ حَتَّى يَتَوَارَى مِنَ الْأَرْض‏ فِي جَوِّ السَّمَاءِ ثُمَّ يُنَادِي أَلَا إِنَّ عُثْمَانَ قُتِلَ مَظْلُوماً فَاطْلُبُوا بِدَمِهِ فَيَرْجِعُ مَنْ أَرَادَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سُوءاً وَ يَقُولُونَ هَذَا سِحْرُ الشِّيعَةِ وَ حَتَّى يَتَنَاوَلُونَا وَ يَقُولُونَ هُوَ مِنْ سِحْرِهِمْ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ »3. 🔰عبدالصمدبن‎بشير از امام صادق روايت كرده كه عماره همدانى از آن حضرت پرسيد خداوند حال شما را اصلاح فرمايد. همانا مردمى(مخالفین شیعه) ما را سرزنش مى‏كنند و مى‏گويند شما چنين مى‏پنداريد كه در آينده نزديك، آوازى از آسمان برخواهد خواست. پس آن حضرت فرمود: از من روايت نكن، بلكه آن را از پدرم بازگو كن كه پدرم مى‏فرمود: اين مطلب در كتاب خداست كه اگر ما بخواهيم آيتى از آسمان بر ايشان فرو فرستيم كه گردن‎هاى ايشان براى آن خاضع گردد، پس مردم روى زمين جملگى به آواز نخستين ايمان آورند و چون فردا در رسد، ابليس لعين بالا رود تا اين‏كه در فضاى آسمان از ديد زمين پنهان شود، سپس آواز مى‏دهد آگاه باشيد كه عثمان مظلومانه كشته شد، خونش را مطالبه كنيد. پس هر كس كه خداى عزّوجلّ برايش بدى خواسته باشد، باز گردد و گويند اين سحر شيعيان است، تا آن¬جا كه ما را ناسزا گويند و ادعا كنند آن از سحر آل محمد است و اين خود مصداق فرمايش خداى عزّوجلّ است كه «و اگر آيتى ببينند، روى گردانند و گويند سحر سابقه‏دارى است». 📚: منابع: 1: تاريخ الاسلام ذهبی، ج3، ص. 452 2: الامالی، ص715. 3: الغیبة للنعمانی261 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
پایه و اساس جنگ جمل را چه کسانی پای ریزی کردند؟ ✍🏻طلحه و زبیر و عائشه به ظاهر برای خون خواهی عثمان شورش کردند ولی در واقعیت امر برای غصب خلافت شورش کرده بودند، اما دلیل اینکه طلحه و زبیر خود را در جایگاه خلیفه فرض می کردند چه چیزی بود؟ 🛑«ذكروا أن زيادا أوفد ابن حصين على معاوية، فأقام عنده ما أقام، ثم إن معاوية بعث إليه ليلا فخلا به، فقال له: يا ابن حصين، قد بلغني أن عندك ذهنا و عقلا؛ فأخبرني عن شي‌ء أسألك عنه قال: سلني عما بدا لك. أخبرني ما الذي شتّت أمر المسلمين و فرّق أهواءهم و خالف بينهم؟قال: نعم، قتل النّاس عثمان قال: ما صنعت شيئا. قال: فمسير عليّ إليك و قتاله إياك. قال: ما صنعت شيئا قال: فمسير طلحة و الزبير و عائشة و قتال عليّ إياهم قال ما صنعت شيئا. قال: ما عندي غير هذا يا أمير المؤمنين. قال: فأنا أخبرك، إنه لم يشتت بين المسلمين و لا فرّق أهواءهم و لا خالف بينهم إلا الشورى التي جعلها عمر إلى ستة نفر؛...ثم جعلها شورى بين ستة نفر، فلم يكن رجل منهم إلا رجاها لنفسه، و رجاها له قومه، و تطلعت إلى ذلك نفسه »؛ 🔰نقل شده است که علی بن حصین یک شب نزد معاویه تنها بود. معاویه به وی گفت: شنیده‌ام تو دارای عقل و درایت هستی. پس به سوالی که از تو می‌کنم جواب بده، ابن‌حصین گفت از هر چیزی می‌خواهی سوال کن. معاویه گفت چه چیزی باعث اختلاف بین مسلمانان شد؟ ابن‌حصین گفت قتل عثمان بن عفان. معاویه گفت خیر. ابن‌حصین گفت جنگ علی با تو (جنگ صفین). معاویه گفت خیر. ابن‌حصین گفت جنگ عایشه، طلحه و زبیر با علی (جنگ جمل). معاویه گفت خیر. ابن‌حصین گفت چیزی به¬غیر از این موارد نمی‌دانم. معاویه گفت من تو را از جواب این سوال آگاه می‌کنم. معاویه گفت: دلیل اصلی اختلاف و جنگ بین مسلمانان شورای خلیفه دوم بود؛ زیرا وقتی که خلیفه دوم شورای خلافت را بین شش نفر قرار داد، همه آن شش نفر خود و قبیله خود را صلاحیت‌دار برای خلافت بر مسلمانان فرض کردند و سعی کردند خلافت را برای خود به دست بیاورند(طلحه و زبیر نیز جزء، شش نفر بودند) 📚: العقد الفريد، ج5، ص34. ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظه‌الله جلسه چهارم از دوزادهم 👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉 👇سر فصل‌‌های این قسمت👇 1: چرایی نپذیرفتن نظر صریح پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در تایید تشیع از سوی دیگران 2: بررسی دیدگاه احمدبن‌حنبل نسبت به واقعه‌غدیر 3: بررسی جامعه شناختی علل گریز جامعه‌اسلامی از پذیرش ولایت حضرت علی(علیه‌السلام) 4: نقش قبیله گرایی در نپذیرفتن ولایت امیرمومنین(علیه‌السلام) 👈توصیه ویژه و اکید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
جنگ جمل2.pdf
1.7M
انتشار به مناسبت سالروز جنگ جمل فایل پی دی اف کتاب: «نگاهی کوتاه به جنگ جمل» نویسنده: وحید عیسوند براتی ✍🏻بررسی اتفاقات تاریخی از قتل عثمان تا فتح بصره به دست امیرالمومنین علیه السلام ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در کلیپ فوق از عثمان خمیس مبلغ سلفیت سوال میکند: آیا ما حق داریم بگویم عائشه بخاطر خروج بر خلیفه وقت یعنی امیرالمومنین علیه السلام خطا کرده است یا خیر؟ جواب عثمان خمیس: ما حق نداریم بگویم عائشه یا طلحه یا زبیر خطا کرده اند. ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi