➖بیهوش شدن حضرت زهرا سلام الله علیها وسط اذان بلال حبشی
🛑وَ رُوِيَ: «أَنَّهُ لَمَّا قُبِضَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اِمْتَنَعَ بِلاَلٌ مِنَ اَلْأَذَانِ وَ قَالَ لاَ أُؤَذِّنُ لِأَحَدٍ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ قَالَتْ ذَاتَ يَوْمٍ «إِنِّي أَشْتَهِي أَنْ أَسْمَعَ صَوْتَ مُؤَذِّنِ أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِالْأَذَانِ» فَبَلَغَ ذَلِكَ بِلاَلاً فَأَخَذَ فِي اَلْأَذَانِ فَلَمَّا قَالَ اَللَّهُ أَكْبَرُ اَللَّهُ أَكْبَرُ ذَكَرَتْ أَبَاهَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ وَ أَيَّامَهُ فَلَمْ تَتَمَالَكْ مِنَ اَلْبُكَاءِ فَلَمَّا بَلَغَ إِلَى قَوْلِهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ شَهَقَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ شَهْقَةً وَ سَقَطَتْ لِوَجْهِهَا وَ غُشِيَ عَلَيْهَا فَقَالَ اَلنَّاسُ لِبِلاَلٍ أَمْسِكْ يَا بِلاَلُ فَقَدْ فَارَقَتِ اِبْنَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلدُّنْيَا وَ ظَنُّوا أَنَّهَا قَدْ مَاتَتْ فَقَطَعَ أَذَانَهُ وَ لَمْ يُتِمَّهُ فَأَفَاقَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ وَ سَأَلَتْهُ أَنْ يُتِمَّ اَلْأَذَانَ فَلَمْ يَفْعَلْ وَ قَالَ لَهَا يَا سَيِّدَةَ اَلنِّسْوَانِ إِنِّي أَخْشَى عَلَيْكِ مِمَّا تُنْزِلِينَهُ بِنَفْسِكِ إِذَا سَمِعْتِ صَوْتِي بِالْأَذَانِ فَأَعْفَتْهُ عَنْ ذَلِكَ» .
🔰و روايت كردهاند كه:
وقتى رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا رفت، بلال از گفتن أذان امتناع ورزيد و گفت: پس از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله ديگر براى هيچ كس أذان نخواهم گفت، روزى حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها گفت: من ميل كردهام كه صداى أذان مؤذن پدرم را بشنوم، و اين خبر را به بلال رسانيدند، و او شروع كرد به أذان گفتن، هنگامى كه گفت:«اللّٰه أكبر، اللّٰه أكبر» حضرت زهرا سلام اللّٰه عليها بياد پدرش و روزگار زندگى او افتاد و نتوانست از گريه خويشتندارى كند،
و چون به نام آن حضرت رسيد و گفت:«أشهد أنّ محمّدا رسول اللّٰه» حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها فريادى بلند از گلو بر آورد و بيهوش شد و به رو بر زمين افتاد، مردمان فرياد كردند و گفتند: اى بلال از أذان دست بردار كه دخت رسول خدا خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا رفت، و گمان كردند كه او مرده است، و بلال أذان را متوقّف ساخت و آن را ناتمام گذاشت، پس از مدّتى حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها بهوش آمد و از بلال خواست كه أذانش را تمام كند، ولى او اين كار را انجام نداد، و به آن حضرت گفت: اى سرور و بانوى زنان عالم من ميترسم كه چون أذان مرا بشنوى روح از تنت بيرون رود (يا از آنچه بر سر خود مىآورى بيم دارم) پس آن حضرت بلال را از تمام كردن أذان معاف نمود.
📚 من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۲۹۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
َ ➖بلال بعد از پیامبر صلیاللهعلیهوآله
🛑كَانَ بِلَالٌ مُؤَذِّنَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَزِمَ بَيْتَهُ وَ لَمْ يُؤَذِّنْ لِأَحَدٍ مِنَ الْخُلَفَاءِ
🔰امام صادق علیهالسلام فرمودند:
بلال موذن مخصوص پیامبر صلیاللهعلیهواله بود و زمانی که پیامبر صلیاللهعلیهواله از دنیا رفتند؛ خانه نشین شد و برای هیچ کدام از خلفاء غاصب اذان نگفت
📚: الاختصاص 73
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا بلال برای خلفای غاصب اذان نگفت؟
✍️شخصیتی همانند بلال که موذن اختصاصی پیامبر صلیاللهعلیهوآله در سفر و غیر سفر بوده است اگر برای کسی بعد از پیامبر صلیاللهعلیهوآله اذان میگفت دلالت بر قبول خلافت غاصبین توسط بلال میکرد لذا دلیل اول عدم عقیده به خلافت غاصبین است.
👇عاقبت بخیری بلال👇
🔺َرحِمَ اللَّهُ بِلَالًا فَإِنَّهُ كَانَ يُحِبُّنَا أَهْلَ الْبَيْت)1
🔸امام صادق علیهالسلام:
خدا بلال را رحمت کندزیرا مُحب ما اهل البیت علیهمالسلام بود
👇دلیل دوم👇
🔺و روي أنه كان وجه الامتناع تكليفهم إياه ترك حي على خير العمل)2
مرحوم مجلسی:
دلیل امتناع بلال از اذان گفتن این بود که اهالی سقیفه گفتن حَیِّ عَلی خَیرِ العَمل را در اذان ممنوع کرده بودند.
✍سال قبل مبحثی حول حذف "حَیِّ عَلی خَیرِ العَمل" انجام دادیم
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
👇نکته👇
هر گاه قیام و انقلابی از سوی شیعیان انجام میشد یکی از نشانههایی که به وسیله آن تشیع خود را اعلام میکردند عبارت حی علی خیر العمل در اذان بود.
هر گاه دولتی شیعی شکل میگرفت در اذان رسمیشان حیّعله گفته میشد و وقتی غیر شیعیان حاکم میشدند آن را حذف میکردند.)3.4.5
✍: عیسوند
📚منابع:
1:الاخصاص ۷۳
2: روضة المتقین ج 2 ص 257
3: تاريخ الإسلام و وفيات المشاهير و الأعلام ج30ص11
4: الکامل في التاريخ،ج8ص590
5: مقاتل الطالبيين،ص:375
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
25.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ
توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظهالله
جلسه هفتم از سیزده
👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉
👇سر فصلهای این قسمت👇
1: بررسی تغییر یا ثبات اوصاف امامت از آغاز تا کنون
2: چرایی یکسان انگاشتن منکران امیر مومنین علی(علیهالسلام) با منکران وحی از سوی عبدالله بن عباس
3: دیدگاه ابوذر و مالک اشتر نسبت به ولایت حضرت علی (علیهالسلام )
4: بررسی سخنان اسکافی در المعیار و الموازنه پیرامون افضلیت امیر مومنان علی (علیهالسلام)
5: علت اختلاف شیعه و سنی در کاربرد واژههای امام و خلیفه
👈توصیه ویژه و اکید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖گریههای بی امان حضرت زهرا علیهاالسلام
قسمت اول
(شدت گریههای حضرت زهرا سلاماللهعلیها)
🔺أبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: الْبَكَّاءُونَ خَمْسَة
أَمَّا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ ص فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص حَتَّى تَأَذَّى بِهَا أَهْلُ الْمَدِينَةِ وَ قَالُوا لَهَا قَدْ آذَيْتِنَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ فَكَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى الْمَقَابِرِ مَقَابِرِ الشُّهَدَاءِ فَتَبْكِي حَتَّى تَقْضِيَ حَاجَتَهَا ثُمَّ تَنْصَرِفَ)1
🔸امام صادق علیهالسلام فرمودند کسانی که در طول تاریخ خیلی گریه کردند پنچ نفر هستند یکی از آنان:
حضرت فاطمه دختر محمد(علیهماالسلام) به شدت بر رسولالله (صلیاللهعلیهواله) گریه میکرد، تا جایی که اهل مدینه از این شرایط آزار میدیدند و به او گفتند: «به خاطر زیاد گریهات ما را آزار دادهای». بنابراین، او به قبرستان شهدا میرفت و آنجا میگریست تا نیازش برآورده شود، سپس برمیگشت.
🔺قالَ الصَّادِقُ ع أَمَّا فَاطِمَةُ فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى تَأَذَّى أَهْلُ الْمَدِينَةِ فَقَالُوا لَهَا آذَيْتِنَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ إِمَّا أَنْ تَبْكِي بِاللَّيْلِ وَ إِمَّا أَنْ تَبْكِي بِالنَّهَارِ وَ كَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى مَقَابِرِ الشُّهَدَاءِ فَتَبْكِي)2
🔸امام صادق عليهالسّلام فرمودند:
فاطمه عليهاالسّلام در فراق رسول خدا آنقدر گريست كه مردم مدينه اظهار ناراحتى نمودند و به فاطمه عليهاالسّلام گفتند: گريه شبانه روزى تو ما را آزار مىدهد، پس يا در شب گريه كن و يا در روز. بعد از آن حضرت فاطمه عليها السّلام به محلّ دفن شهدا مىرفت و در آنجا گريه مىكرد.
👇سوالات👇
1: آیا این شدت از گریه و حزن برای شخص معصوم بلا اشکال است؟
2: آزار و اذیت دیگران توسط معصوم بلا اشکال است؟
3: دلیل گریه های بی امان حضرت زهرا سلاماللهعلیها؟
4: بررسی بیت الاحزان یا بیت الحزن حضرت زهرا سلاماللهعلیها
✍️عیسوند
📚منابع:
1: امالی مرحوم صدوق ص 140
2: مناقب ابن شهرآشوب: ج 3 ص 322
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖گریههای بی امان حضرت زهرا علیهاالسلام
قسمت دوم
(دلائل گریههای بی امان حضرت زهراسلاماللهعلیها)
🔺وَ دَخَلَتْ أُمُّ سَلَمَةَ عَلَى فَاطِمَةَ ع فَقَالَتْ لَهَا كَيْفَ أَصْبَحْتِ عَنْ لَيْلَتِكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَتْ أَصْبَحْتُ بَيْنَ كَمَدٍ وَ كَرَبٍ فُقِدَ النَّبِيُّ ص وَ ظُلِمَ الْوَصِيُّ.
🔸ام سلمة به عیادت حضرت زهرا سلام الله علیها رقت و گفت: ای دختر رسول خدا«صلی الله علیه و اله» شب را چگونه سحر کردی؟ فرمود: صبح کردم در حالی که حزن و اندوه، قلبم را فرا گرفته، به سبب از دنیا رفتن پیامبر و ستمگری به وصي پیامبر«صلی الله علیه و اله»
👇توضیح👇
در این قسمت حضرت زهرا سلام الله علیها دلیل ناراحتی و گریه خود را دو دلیل فرمودند:
1: فُقِدَ النَّبِيُّ: شهادت پیامبر صلیالله علیهواله.
2: ظُلِمَ الْوَصِيُّ: غصب خلافت و ظلم به امیرالمومنین علیهالسلام.
دقت کنید حضرت زهرا سلاماللهعلیها نفرمودند فُقِدَ أبي یا نفرمودند ظُلِمَ بعلي بلکه فقدان نبی خدا و ظلم به امام زمان خویش باعث گریههای بی امان حضرت شده بود
👇عظمت فقدان نبی👇
1: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «مَنْ أُصِيبَ بِمُصِيبَةٍ، فَلْيَذْكُرْ مُصَابَهُ بِالنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؛ فَإِنَّهُ مِنْ أَعْظَمِ الْمَصَائِبِ»
🔸امام صادق عليهالسّلام فرمودند:
هر كس گرفتار مصيبتى شد، خوب است مصيبت وفات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را به ياد آورد كه از بزرگترين مصايب بود.
2: ظْلَمَتِ اَلْأَرْضُ لِغَيْبَتِهِ وَ كَسَفَتِ اَلشَّمْسُ وَ اَلْقَمَرُ وَ اِنْتَثَرَتِ اَلنُّجُومُ لِمُصِيبَتِهِ وَ أَكْدَتِ اَلْآمَالُ وَ خَشَعَتِ اَلْجِبَالُ وَ أُضِيعَ اَلْحَرِيمُ وَ أُزِيلَتِ اَلْحُرْمَةُ عِنْدَ مَمَاتِهِ فَتِلْكَ وَ اَللَّهِ اَلنَّازِلَةُ اَلْكُبْرَى وَ اَلْمُصِيبَةُ اَلْعُظْمَى لاَ مِثْلُهَا نَازِلَةٌ وَ لاَ بَائِقَةٌ عَاجِلَة
🔸حضرت زهرا سلاماللهعلیها:
زمین به خاطر غیبت او تاریک شد و خورشید و ماه کسوف کردند و ستارهها به خاطر مصیبت او پراکنده شدند. امیدها ناامید گشت و کوهها خاشع شدند و حرمتها از بین رفت و عظمت در زمان وفاتش فراموش شد. به خدا سوگند، این واقعه بزرگترین نازل شده و بزرگترین مصیبت است که هیچ مصیبتی همانند آن نه نازل شده و نه به سرعت زوال یافته است.
✍فقدان خاتم الانبیاء؛ افضل الخلائق قطعا اعظم مصائب از روز اول خلقت تا روز آخر محسوب میشود لذا شخصیت معصومی همانند حضرت زهرا و امیرالمومنین علیهماالسلام این مصیبت عظماء را درک میکند لذا گریههای بی امان حضرت زهرا سلام اللهعلیها بخاطر فقدان افضل الخلائق بود
✍عیسوند
📚منابع:
1: مناقب ابن شهرآشوب: ج 2 ص 205
2: الکافي: ج 5 ص 550
3: الاحتجاج ج 1 ص 97
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
6.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناظره
طرف شیعه: ابومحمد عراقی
طرفاهلتسنن: عثمان خمیس
موضوع: آزار و اذیتهای عائشه و حفصه نسبت به وجود نازنین پیامبر صلیاللهعلیهوآله
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مصحف حضرت زهرا سلاماللهعلیها
قسمت اول
(مشخصات مصحف)
🛑أبِي بَصِيرٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَنْ مُصْحَفِ فَاطِمَةَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا)، فَقَالَ: أُنْزِلَ عَلَيْهَا بَعْدَ مَوْتِ أَبِيهَا.
فَقُلْتُ: فَفِيهِ شَيْءٌ مِنَ الْقُرْآنِ؟
قَالَ: مَا فِيهِ شَيْءٌ مِنَ الْقُرْآنِ.
قَالَ: قُلْتُ: فَصِفْهُ لِي.
قَالَ: لَهُ دَفَّتَانِ مِنْ زَبَرْجَدَتَيْنِ عَلَى طُولِ الْوَرَقِ وَ عَرْضِهِ حَمْرَاوَيْنِ.
قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ صِفْ لِي وَرَقَهُ.
قَالَ: وَرَقُهُ مِنْ دُرٍّ أَبْيَضَ قِيلَ لَهُ: (كُنْ) فَكَانَ.
قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، فَمَا فِيهِ؟
قَالَ: فِيهِ خَبَرُ مَا كَانَ، وَ خَبَرُ مَا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ فِيهِ خَبَرُ سَمَاءٍ سَمَاءٍ، وَ عَدَدُ مَا فِي سَمَاءٍ سَمَاءٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ، وَ غَيْرُ ذَلِكَ، وَ عَدَدُ كُلِّ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مُرْسَلًا وَ غَيْرَ مُرْسَلٍ، وَ أَسْمَاؤُهُمْ، وَ أَسْمَاءُ الَّذِينَ أُرْسِلُوا إِلَيْهِمْ، وَ أَسْمَاءُ مَنْ كَذَّبَ وَ مَنْ أَجَابَ مِنْهُمْ، وَ فِيهِ أَسْمَاءُ جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْكَافِرِينَ، مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ أَسْمَاءُ الْبُلْدَانِ، وَ صِفَةُ- كُلِّ بَلَدٍ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَ غَرْبِهَا، وَ عَدَدُ مَا فِيهَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ، وَ عَدَدُ مَا فِيهَا مِنَ الْكَافِرِينَ، وَ صِفَةُ كُلِّ مَنْ كَذَّبَ، وَ صِفَةُ الْقُرُونِ الْأُوَلى وَ قِصَصُهُمْ، وَ مَنْ وُلِّيَ مِنَ الطَّوَاغِيتِ وَ مُدَّةُ مُلْكِهِمْ وَ عَدَدُهُمْ، وَ فِيهِ أَسْمَاءُ الْأَئِمَّةِ وَ صِفَتُهُمْ، وَ مَا يَمْلِكُ وَاحِداً وَاحِداً، وَ فِيهِ صِفَةُ كَرَّاتِهِمْ، وَ فِيهِ صِفَةُ جَمِيعِ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الْأَدْوَارِ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ.
قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ كَمِ الْأَدْوَارُ؟
قَالَ: خَمْسُونَ أَلْفَ عَامٍ، وَ هِيَ سَبْعَةُ أَدْوَارٍ؛ وَ فِيهِ أَسْمَاءُ جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِن الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ آجَالُهُمْ، وَ صِفَةُ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ عَدَدُ مَنْ يَدْخُلُهَا، وَ عَدَدُ مَنْ يَدْخُلُ النَّارَ، وَ أَسْمَاءُ هَؤُلَاءِ وَ أَسْمَاءُ هَؤُلَاءِ، وَ فِيهِ عِلْمُ الْقُرْآنِ كَمَا أُنْزِلَ، وَ عِلْمُ التَّوْرَاةِ كَمَا أُنْزِلَتْ، وَ عِلْمُ الْإِنْجِيلِ، وَ الزَّبُورِ ، وَ عَدَدُ كُلِّ شَجَرَةٍ وَ مَدَرَةٍ فِي جَمِيعِ الْبِلَادِ.
🔰ابی بصیر میگوید:
از امام باقر، ابا جعفر محمد بن علی (علیهالسلام) درباره مصحف فاطمه (سلامالله علیها) پرسیدم. ایشان فرمودند: این مصحف بعد از فوت پدرش بر او نازل شده است.گفتم: آیا در آن چیزی از قرآن وجود دارد؟ فرمود: در آن هیچچیز از قرآن نیست. گفتم: پس توصیفش را برای من بگو. فرمود: مصحف دو جلد از زبرجد دارد که به رنگ قرمز و به شکل طولی و عرضی است. گفتم: فدای تو شوم، ورق آن را برایم توصیف کن. فرمود: ورقهایش از درّ سفید است که به او گفته شده: «باش» و او بوده است. گفتم: فدای تو شوم، پس در آن چه چیزی هست؟
فرمود: در آن اخبار گذشته و آینده تا روز قیامت است، همچنین اخبار آسمانها و تعداد ملائکه در هر آسمان و جزئیات دیگر، و تعداد همه مخلوقاتی که خداوند فرستاده و فرستاده نشدهاند، و نام آنها، و نام کسانی که به سوی آنها فرستاده شدهاند، و نام کسانی که رد کردند و کسانی که پاسخ دادند. در آن، نام تمام مخلوقات مؤمن و کافر، از اولین ها و آخرین ها، و نام کشورها، و توصیف هر کشوری در شرق و غرب زمین، و تعداد مؤمنان و کافران در آن کشورها، و توصیف هر کسی که رد کرده، و توصیف قرون اولیه و داستانهای آنها، و حکومت طاغوتها و مدت سلطنت آنها و تعدادشان، و در آن، نام ائمه و توصیف آنها و آنچه را که هر یک از آنها مالکیاش هستند، و توصیف کارهای آنها، و توصیف همه کسانی که در دورانها آمدهاند از اولیها و آخریها وجود دارد. سپس گفتم: فدای تو شوم، تعداد این دورانها چند است؟ فرمود: پنجاههزار سال است که در واقع هفت دوران است. و در آن، نام تمام خلق خدا از اولیها و آخریها و مدت عمرشان، و توصیف اهل بهشت، و تعداد کسانی که به بهشت وارد میشوند و تعداد کسانی که به آتش میروند و نام آنها وجود دارد. و همچنین در آن، علم قرآن طبق آنچه نازل شده، علم تورات طبق آنچه نازل شده، علم انجیل و زبور، و تعداد هر درخت و گیاه در تمام بلاد نیز آمده است.
📚: دلائل الامامة 105
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مصحف حضرت زهرا سلاماللهعلیها
قسمت دوم
(عاقبت مصحف)
🛑و لَقَدْ كَانَتْ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا) طَاعَتُهَا مَفْرُوضَةً عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ، وَ الْإِنْسِ، وَ الطَّيْرِ، وَ الْبَهَائِمِ ، وَ الْأَنْبِيَاءِ، وَ الْمَلَائِكَةِ.
فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَلَمَّا مَضَتْ إِلَى مَنْ صَارَ ذَلِكَ الْمُصْحَفُ؟
فَقَالَ: دَفَعْتُهُ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فَلَمَّا مَضَى صَارَ إِلَى الْحَسَنِ، ثُمَّ إِلَى الْحُسَيْنِ، ثُمَّ عِنْدَ أَهْلِهِ حَتَّى يَدْفَعُوهُ إِلَى صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.
فَقُلْتُ: إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ كَثِيرٌ!
فَقَالَ: يَا أَبَا مُحَمَّدٍ، إِنَّ هَذَا الَّذِي وَصَفْتُهُ لَكَ لَفِي وَرَقَتَيْنِ مِنْ أَوَّلِهِ، وَ مَا وَصَفْتُ لَكَ بَعْدَ مَا فِي الْوَرَقَةِ الثَّالِثَةِ ، وَ لَا تَكَلَّمْتُ بِحَرْفٍ مِنْه
🔰امام باقر علیه السلام فرمودند:
اطاعت از فاطمه (سلامالله علیها) بر تمام مخلوقات خداوند از جن و انس، پرندگان، چهارپایان، پیامبران و ملایکه واجب بود.
سپس من پرسیدم: فدای تو شوم، این مصحف پس از وفات فاطمه (سلامالله علیها) به چه کسی رسید؟
فرمود: آن را به امیرالمؤمنین (علیهالسلام) سپردند، و پس از ایشان به حسن (علیهالسلام) و سپس به حسین (علیهالسلام) منتقل شد و اکنون در نزد اهلش است تا به صاحب این امر (امام زمان) تسلیم شود.(یعنی میراث امامت است)
گفتم: این علم بسیار زیاد است!
فرمود: ای ابا محمد، آنچه را که توصیف کردهام در دو ورق اول موجود است و آنچه را که درباره ورقه سوم گفتم، و من سخنی از آن نگفتهام.
📚: دلائل الامامة 105
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
َ➖مصحف حضرت زهراسلاماللهعلیها
قسمت سوم
(چگونگی نگارش این مصحف)
🛑قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ تَظْهَرُ الزَّنَادِقَةُ فِي سَنَةِ ثَمَانٍ وَ عِشْرِينَ وَ مِائَةٍ وَ ذَلِكَ أَنِّي نَظَرْتُ فِي مُصْحَفِ فَاطِمَةَ ع قَالَ قُلْتُ وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمَّا قَبَضَ نَبِيَّهُ ص دَخَلَ عَلَى فَاطِمَةَ ع مِنْ وَفَاتِهِ مِنَ الْحُزْنِ مَا لَا يَعْلَمُهُ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَرْسَلَ اللَّهُ إِلَيْهَا مَلَكاً يُسَلِّي غَمَّهَا وَ يُحَدِّثُهَا فَشَكَتْ ذَلِكَ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ إِذَا أَحْسَسْتِ بِذَلِكِ وَ سَمِعْتِ الصَّوْتَ قُولِي لِي فَأَعْلَمَتْهُ بِذَلِكَ فَجَعَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَكْتُبُ كُلَّ مَا سَمِعَ- حَتَّى أَثْبَتَ مِنْ ذَلِكَ مُصْحَفاً قَالَ ثُمَّ قَالَ أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ فِيهِ شَيْءٌ مِنَ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامِ وَ لَكِنْ فِيهِ عِلْمُ مَا يَكُونُ.
🔰حماد بن عيسى گويد: شنيدم از امام صادق عليهالسلام كه فرمود:
زنادقه در سال صد و بيست و هشت ظهور كنند من اين مطلب را در مصحف فاطمه عليهاالسلام ديدم، عرضكردم: مصحف فاطمه عليهاالسلام چيست؟
فرمود: چون خداى تعالى پيغمبرش صلّىاللَّهعليهوآله را قبض روح فرمود، فاطمه عليهاالسلام را از وفات آن حضرت اندوهى گرفت كه جز خداى عز و جل مقدارش را نداند، بدان جهت خدا فرشتهاى برايش فرستاد كه او را دلدارى دهد و با او سخن گويد، فاطمه از اين داستان بهامير المؤمنين عليهالسلام
شكايت كرد (يعنى گزارش داد و يا شكايتش از نظر ننوشتن سخنان فرشته بود) على عليه السلام فرمود: چون آمدن فرشته را احساس كردى و صدايش را شنيدى، بمن بگو، پس فاطمه بهامير المؤمنين عليه السلام خبر داد و آن حضرت هر چه ميشنيد مينوشت، تا آنكه از آن سخنان مصحفى ساخت، اما در آن مصحف چيزى از حلال و حرام نيست(فقهی نیست)، بلكه در آن علم به پيش آمدهاى آينده است.
📚: الکافي: ج 1 ص 240
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
َ➖مصحف حضرت زهراسلاماللهعلیها
قسمت چهارم
(مصحف یکی از منابع علم اهلالبیت علیهمالسلام )
🛑عنْ فُضَيْلِ بْنِ سُكَّرَةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ يَا فُضَيْلُ أَ تَدْرِي فِي أَيِّ شَيْءٍ كُنْتُ أَنْظُرُ قُبَيْلُ قَالَ قُلْتُ لَا قَالَ كُنْتُ أَنْظُرُ فِي كِتَابِ فَاطِمَةَ ع لَيْسَ مِنْ مَلِكٍ يَمْلِكُ الْأَرْضَ إِلَّا وَ هُوَ مَكْتُوبٌ فِيهِ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِيهِ وَ مَا وَجَدْتُ لِوُلْدِ الْحَسَنِ فِيهِ شَيْئاً.
🔰فضيل بن سكرة گويد:
بر امام صادق عليه السلام وارد شدم، فرمود اى فضيل ميدانى اندكى پيش چه مطالعه ميكردم؟ عرضكردم: نه، فرمود: كتاب فاطمه عليها السلام را مطالعه ميكردم، تمام سلاطينى كه در زمين فرمانروائى ميكنند، بنام خود و نام پدرانشان در آن نوشته است و من براى فرزندان حسن چيزى در آن نديدم
👇🏻نکته👇🏻
روایت شریف اشاره به «محمد بن عبدالله بن الحسن علیه السلام_سادات حسني_» معروف به «نفس زکیه» و خروجش بر منصور دوانیقی حاکم عباسي دارد.
📚: الکافي: ج 1 ص 242
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖منابع علوم اهلالبیتعلیهمالسلام
🛑عُمَرَ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَسْأَلُكَ عَنْ مَسْأَلَةٍ هَاهُنَا أَحَدٌ يَسْمَعُ كَلَامِي قَالَ فَرَفَعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع سِتْراً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ بَيْتٍ آخَرَ فَاطَّلَعَ فِيهِ ثُمَّ قَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ شِيعَتَكَ يَتَحَدَّثُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص عَلَّمَ عَلِيّاً ع بَاباً يُفْتَحُ لَهُ مِنْهُ أَلْفُ بَابٍ قَالَ فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ عَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ ص- عَلِيّاً ع أَلْفَ بَابٍ يُفْتَحُ مِنْ كُلِّ بَابٍ أَلْفُ بَابٍ قَالَ قُلْتُ هَذَا وَ اللَّهِ الْعِلْمُ قَالَ فَنَكَتَ سَاعَةً فِي الْأَرْضِ ثُمَّ قَالَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ وَ مَا هُوَ بِذَاكَ قَالَ ثُمَّ قَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ عِنْدَنَا الْجَامِعَةَ وَ مَا يُدْرِيهِمْ مَا الْجَامِعَةُ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا الْجَامِعَةُ قَالَ صَحِيفَةٌ طُولُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعاً بِذِرَاعِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِمْلَائِهِ مِنْ فَلْقِ فِيهِ وَ خَطِّ عَلِيٍّ بِيَمِينِهِ فِيهَا كُلُّ حَلَالٍ وَ حَرَامٍ وَ كُلُّ شَيْءٍ يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ حَتَّى الْأَرْشُ فِي الْخَدْشِ وَ ضَرَبَ بِيَدِهِ إِلَيَّ فَقَالَ تَأْذَنُ لِي يَا أَبَا مُحَمَّدٍ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّمَا أَنَا لَكَ فَاصْنَعْ مَا شِئْتَ قَالَ فَغَمَزَنِي بِيَدِهِ وَ قَالَ حَتَّى أَرْشُ هَذَا كَأَنَّهُ مُغْضَبٌ قَالَ قُلْتُ هَذَا وَ اللَّهِ الْعِلْمُ قَالَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ وَ لَيْسَ بِذَاكَ ثُمَّ سَكَتَ سَاعَةً ثُمَّ قَالَ وَ إِنَّ عِنْدَنَا الْجَفْرَ
🔰ابى بصير گويد: خدمت امام صادق (علیهالسلام) رسيدم و عرض:
كردم: قربانت، مىخواهم از شما پرسشى خصوصى كنم، در اينجا كسى هست كه سخن مرا بشنود؟ گويد: امام پردهاى كه ميان او و اتاق ديگرى آويخته بود بالا زد و سرى در آن كشيد(که نامحرمی نباشد)، و سپس فرمود: اى ابو محمد، از هر چه خواهى بپرس، گويد: گفتم: قربانت، شيعيان باز مىگويند كه: رسول خدا (صلیه الله علیه و اله) به على (علیه السلام) بابى از دانش آموخته كه از آن هزار باب براى وى گشوده شده؟ گويد:
فرمود: اى ابا محمد، رسول خدا (صلیه الله علیه و اله) به على (علیه السلام) هزار باب آموخت كه از هر باب آن هزار باب گشوده مىشد، گويد: گفتم: بخدا علم اين است، ساعتى آن حضرت سر انگشت به زمين زد و سپس فرمود:
محققاً اين علم است ولى باز آن علم كامل و نهائى نيست و به راستى
👈جامعه نزد ما است و مردم چه مىفهمند كه جامعه چيست؟ گويد:
گفتم: قربانت، جامعه چيست؟
فرمود: يك دفترى است كه هفتاد ذراع به ذراع رسول خدا (صلیه الله علیه و اله) درازا دارد و به املاء آن حضرت است كه از زبان خود بيان كرده و على (علیه السلام) به دست خود نوشته، هر حلال و حرام و هر چه مورد نياز مردم باشد در آن است تا برسد به حكم ارش يك خراش در تن، و دست بر من زد و فرمود: اى ابو محمد، به من اجازه مىدهى؟ گويد: عرض كردم: قربانت، من در اختيار شما هستم هر چه خواهيد بكنيد، گويد: يك وشكنى از من گرفت و فرمود: حتى ارش اين عمل هم در آن ذكر شده و در اين حال چهره خشمگينى داشت، گويد: گفتم: به خدا علم اين است، فرمود: اين هم علم است ولى باز علم نهائى و كامل نيست و ساعتى خاموش شد و باز فرمود: و به راستى در نزد ما است
👈 جفر و چه مىفهمند كه جفر چيست؟ گويد: عرض كردم كه: جفر چيست؟
فرمود: يك ظرفى است از پوست كه در آن است علم انبياء و
اوصياء و علم دانشمندان گذشته از بنى اسرائيل، گويد: گفتم: به راستى اين است همان علم كامل، فرمود: اين هم علمى است ولى باز آن علم نهائى و كامل نيست، و ساعتى خاموش شد و باز فرمود: به راستى نزد ما است
👈مصحف فاطمه (علیها السلام) و چه مىفهمند كه مصحف فاطمه چيست؟ گويد: گفتم: مصحف فاطمه (علیها السلام) چيست؟ فرمود:
سه برابر اين قرآنى كه ميان شما است در آن است و به خدا يك كلمه از اين قرآن شما هم در آن نيست، گويد: گفتم: به خدا علم كامل اين است، فَرمود: اين هم علمى است ولى آن علم نهائى و كامل نيست، و ساعتى خاموش شد و باز فرمود: به راستى در نزد ما است علم آنچه بوده و علم هر چه خواهد بود تا قيام ساعت، گويد:
گفتم:
قربانت بخدا علم نهائى اين است، فرمود: اين هم علمى است ولى آن علم نهائى نيست، گويد: عرض كردم: قربانت، پس علم نهائى و كامل چيست؟ فرمود: آن علمى كه در هر شب و هر روز نسبت به كارى دنبال كارى و چيزى دنبال چيزى پديد شود تا روز قيامت.
📚: الکافی ج ۱ ص ۵۹۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi