eitaa logo
علم الحدیث
13هزار دنبال‌کننده
81 عکس
240 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
بازخوانی هدف شوم سران سقیفه قسمت هشتم (دلیل انتخاب خالد) 🛑قلت له فما الذي تقوله أنت قال أنا أستبعد ذلك و إن روته الإمامية . ثم قال أما خالد فلا أستبعد منه الإقدام عليه بشجاعته في نفسه و لبغضه إياه و لكني أستبعده من أبي بكر فإنه كان ذا ورع و لم يكن ليجمع بين أخذ الخلافة و منع فدك و إغضاب فاطمة و قتل علي ع حاش لله من ذلك فقلت له أ كان خالد يقدر على قتله قال نعم و لم لا يقدر على ذلك و السيف في عنقه وعلي أعزل غافل عما يراد به قد قتله ابن ملجم غيلة و خالد أشجع من ابن ملجم . 🔰ابن ابی الحدید از استاد خویش نقیب سوال می‌کند: نظر خود شما راجع‌به اقدام خالد بن ولید برای ترور علی‌بن‌ابی‌طالب‌علیهما‌السلام چیست؟ نقیب: از خالد بن ولید بعید نبود که این اقدام را انجام بدهد بخاطر شجاعت و بغض، کینه‌ای که از امیرالمومنین‌علیه‌السلام داشت ولی این اقدام از طرف ابابکر بعید بود(یعنی قبول ندارد که ابابکر همچنین دستوری داده باشد) بخاطر ورع ابابکر زیرا ابابکر با اینکه خلافت را تصاحب کرده بود و فدک را نیز گرفته بود و حتی فاطمه را غضبناک کرده بود ولی دست به قتل علی‌بن‌ابی‌طالب نمی‌زد ابن ابی الحدید: آیا خالد می‌توانست علی‌بن‌ابی‌طالب‌علیه‌السلام را ترور کند؟ نقیب: بله چرا نتواند در حالی که شمشیر در دستان خالد بود و علی‌بن‌ابی‌طالب‌علیهما‌السلام نیز آگاه از نیت خالد نبود همانگونه که ابن‌ملجم غافلگیرانه، علی‌بن‌ابی‌طالب‌ علیهما‌السلام را ترور کرد در حالی که خالد شجاع‌تر از ابن ملجم بود 📚: شرح نهج البلاغة‌ابن ابي الحديد ج13ص302 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖بازخوانی هدف شوم سران سقیفه قسمت نهم (چگونه امام در دوران خلفاء غاصب ترور نشد) 🛑سألت النقيب أبا جعفر يحيى بن أبي زيد رحمه الله فقلت له إني لأعجب من علي ع كيف بقي تلك المدة الطويلة بعد رسول الله ص و كيف ما اغتيل و فتك به في جوف منزله مع تلظي الأكباد عليه. فقال لو لا أنه أرغم أنفه بالتراب و وضع خده في حضيض الأرض لقتل و لكنه أخمل نفسه و اشتغل بالعبادة و الصلاة و النظر في القرآن و خرج عن ذلك الزي الأول و ذلك الشعار و نسي السيف و صار كالفاتك يتوب و يصير سائحا في الأرض أو راهبا في الجبال و لما أطاع القوم الذين ولوا الأمر و صار أذل لهم من الحذاء تركوه و سكتوا عنه و لم تكن العرب لتقدم عليه إلا بمواطاة من متولي الأمر و باطن في السر منه فلما لم يكن لولاة الأمر باعث و داع إلى قتله وقع الإمساك عنه و لو لا ذلك لقتل ثم أجل بعد معقل حصين. 🔰ابن ابی الحدید می گوید: به نقيب ، ابو جعفر يحيى بن ابى زيد ـ كه رحمت خدا بر او باد ـ گفتم : در شگفتم كه چگونه على عليه السلام پس از پيامبر خدا مدّتى طولانى دوام آورد و چگونه با افروخته بودن كينه ها عليه او ، در درون خانه اش ترور نشد! او پاسخ داد : چنانچه على عليه السلام تواضع نشان نمى داد و گونه اش را بر روى خاك نمى نهاد ، حتما كشته مى شد ؛ امّا او خود را پنهان داشت و به عبادت و نماز و تدبّر در قرآنْ مشغول شد و از آن روش و شعار نخستين ، فاصله گرفت ، شمشير را كنار نهاد و چون عيّارانى گشت كه توبه مى كنند و به سياحت مى پردازند و يا در كوه ها رهبانيت را در پيش مى گيرند . چون از كسانى كه زمام حكومت را به دست گرفتند ، اطاعت كرد و در برابرشان فروتنى و تواضع نشان داد ، رهايش كردند و از وى دست شستند . عرب به او روى نياورد ، مگر با موافقت سردَمداران و يا به طور مخفيانه . بدين ترتيب ، زمانى كه حاكمان ، انگيزه و دليلى براى كشتن وى نداشتند ، از اين كار ، دست كشيده شد . اگر چنين نبود ، حتما على عليه السلام كشته مى شد 👇🏻نکته👇🏻 با توجه به ترورهای هدفمندی که در دوران خلفاء غاصب صورت گرفته بود و با توجه به انگیزه‌های که برای ترور امیرالمومنین «علیه‌السلام» بود و حتی اقدامات ناموفقی هم برای ترور امیرالمومنین «علیه‌السلام» داشتند . لذا تعجب کسی مثل ابن‌ابی‌الحدید از زنده ماندن امیرالمومنین «علیه‌السلام» کاملا معقول و منطقی است. 📚: شرح نهج ابن ابی الحدید: ج 13 ص 301 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖امام زمان حضرت زهراسلام‌الله‌علیها کیست؟ ✍مخالفین شیعه در منابع معتبر خود احادیثی با این مضمون ک
مناظره جالب شیخ بهائی 🛑قال: كنت فى الشّام مظهرا انّى على مذهب الشّافعى، فقال لى يوما أفضل فضلائهم؛ يا فلان تحصل عند الشّيعة حجّة يعتمد عليها فقال له حججهم كثيرة، فطلب منّي أن احكى له شيئا منها فقلت له: يقولون انّ البخارى روى فى صحيحه عن النّبى صلّى اللّه عليه و اله و سلّم انّه قال: فاطمة بضعة منّى فمن أذاها فقد اذانى و من أغضبها فقد أغضبنى ثمّ روى بعد هذا بأربع ورقات انّها خرجت من الدّنيا و هى غاضبة عليهما يعنى على الشّيخين- فما ندرى كيف الجواب؟! فاطرق مليّا و قال: هذا كذب على البخارىّ أنا أراجعه الليلة فغدوت عليها من الصّباح، فلما رآنى ضحك، ثمّ قال أما قلت لك أنّ الرّافضة تكذب، راجعت صحيح البخارىّ البارحة فرأيت بين الحديثين أزيد من خمس ورقات[!!]، و كان يتبجبج بهذا الجواب 🔰مرحوم خوانساري در روضات الجنان نقل می کند: مرحوم شیخ بهائی در یکی از سفرهای خود، با یکی از علمای اهل تسنّن ملاقات نمود، و خود را در مقابل او، در ظاهر شافعی وانمود کرد. آن دانشمند اهل_سنت که از علمای شافعی بود، وقتی که دانست شیخ بهائی، شافعی است، و از مرکز تشیع (ایران) آمده، به او گفت: «آیا شیعه برای اثبات مطلوب و ادّعای خود، شاهد و دلیل دارد؟». شیخ بهائی گفت: من گاهی در ایران با آنها روبرو شده‌ام، می‌بینم آنها برای ادّعای خود شواهد بسیاری دارند. دانشمند شافعی گفت: اگر ممکن است یکی از آنها را نقل کنید. شیخ بهائی گفت: مثلاً می‌گویند در صحیح بخاری (که از کتب معتبر اهل‌سنّت است) آمده، پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: «فاطِمَهُ بَضْعَه مِنِّی مَنْ آذاها فَقَد آذانِی وَ مَنْ اَغْضَبَها فَقَدْ اَغْضَبَنِی» «فاطمه ـ سلام‌الله علیها ـ پاره تن من است، کسی که او را آزار دهد، مرا آزار داده و کسی که او را خشمگین نماید مرا خشمگین نموده است.» و در چهار ورق دیگر در همان کتاب است «وَ خَرَجَتْ فاطِمَهُ مِنَ الدُّنْیا وَ هِی غاضِبَه عَلَیهِما «و فاطمه وفات کرد در حالی که نسبت به ابوبکر و عمر، خشمگین بود.»[ جمع این دو روایت و پاسخ به این سؤال طبق مبنای اهل‌سنّت چگونه است؟ دانشمند شافعی در فکر فرو رفت (که با توجّه به این دو روایت، نتیجه این است که آن دو نفر (عمر و ابوبکر)، عادل نبودند پس لیاقت رهبری و خلافت امت را ندارند). پس از ساعتی تأمّل گفت: گاهی شیعیان دروغ می‌گویند، ممکن است این هم از دروغ‌های آنها باشد، به من مهلت بده امشب به کتاب «صحیح بخاری» مراجعه کنم، و صدق و کذب دو روایت فوق را دریابم، و در صورت صدق، پاسخی برای سؤال فوق پیدا کنم. شیخ بهاء می‌گوید: فردای آن روز، آن دانشمند شافعی را دیدم، از او سؤال کردم که مطالعه و بررسی تو به کجا رسید؟ او گفت همانگونه که گفتم؛ شیعیان دروغ می‌گویند، زیرا من صحیح بخاری را دیدم، هر دو روایت فوق در آن مذکور است، ولی بین نقل این دو روایت، بیش از پنج ورق فاصله است، در حالی که شیعه می‌گفت چهار ورق فاصله است!!‌ 📚: روضات الجنان: ج 7 ص71 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بازخوانی هدف شوم سران سقیفه قسمت دهم و آخر (خالد‌بن‌ولید کیست) ✍🏻: خالد بن ولید یکی از معلوم الخبث ترین افراد تاریخ است: جزء 19نفری بود که به خانه امیرالمومنین «علیه‌السلام» حمله کرد و جزء سه نفری بود بود که حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها» را مورد ضرب قرار داد. 👇🏻مامور ویژه👇🏻 خالد بن ولید مامور ویژه دستگاه خلافت در آدم کشی بود: 1: کشتن مالک بن نویره و انجام جنایت هولناک در حق مالک بن نویزه و قبیله مالک (مالک بن نویزه جزء شیعیان امیرالمومنین «علیه السلام» بود. و دلیل قتل مالک عدم بیعت با خلیفه خودخوانده بود.) 2: کشتن سعد بن عباده از مخالفین مهم خلیفه خود خوانده 3: حمله به خانه وحی 4: اقدام به ترور امیرالمومنین علیه‌السلام 5: ضرب دختر پیامبر «صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» 6: شرکت در جنگ‌های ردّه وکشتن مخالفین خلیفه خودخوانده 7: اقدام به ترور پیامبر «صلی الله علیه و اله» بعد از جنگ تبوک. 8: جزء شرکت کنندگان در صحیفه ملعونه 👇جنگ‌های رده👇 ✍🏻در طول تاریخ مخالفین شیعه همیشه سعي در القاء این موضوع داشتند که جنگ‌های ردّه با مرتدین و کسانی که از دین اسلام خارج شده بودند، بوده است در حالی که جنگ‌های ردّه برای کشتن مخالفین خلیفه خود خوانده بود به اسم ارتداد دست به قتل‌عام مخالفین زدند (ان شاءالله عمري باشد روزی مباحث مربوط به جنگ‌های ردّه را بیان خواهیم کرد تا ناگفته‌های که قرن‌ها علماء مخالفین پنهان کردند، روشن شود.) با وجود این همه رذالت؛ دشمنان شیعه به خالد بن ولید لقب «سیف الاسلام» داده‌اند برای تفصیل این موضوع و جواب به «سیف‌الاسلام» بودن خالد به کتاب قاموس‌الرجال مرحوم مامقانی مراجعه کنید مدخل خالد بن ولید. ✍️عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖بازخوانی هدف شوم سران سقیفه قسمت چهارم (اقدام به ترور) ✍🏻دستگاه سقیفه اق
🖐🏻سلام. ✍🏻: در بیان «اقدام خالد بن ولید برای ترور امیرالمومنین علیه السلام» این عبارت ذهن رو درگیر میکرد: «فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ إِذَا قُمْنَا فِي الصَّلَاةِ صَلَاةِ الْفَجْرِ» که نشان از این دارد امیرالمومنین «علیه السلام » پشت سر خلیفه خود خوانده نماز خوانده است. بررسی این نکته: نیاز به کنکاش تاریخی، روائی دارد ولی نکته جالب تر برای بنده این بود که برای هیچ کدام از دوستان این موضوع سوال برانگیز نبود. بیان این موضوع هم برای وقت دیگر ان شاءالله.
جواب دندان‌شکن امیرالمومنین علیه‌السلام به خباثت خلیفه خود‌خوانده ✍یکی از ادله‌ای که مخالفین شیعه برای اثبات حقانیت خلیقه خود خوانده بیان می‌کند تمسک به اجماع مسلمیم است. یعنی قبول خلافت خلیفه خود خوانده توسط همه مسلمین. اما آیا اجماع بر خلافت ابابکر حاصل شد؟ 🛑فقَالَ أَبُو بَكْرٍ حَدِيثٌ سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ لَا يَجْمَعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالٍ وَ لَمَّا رَأَيْتُ اجْتِمَاعَهُمْ اتَّبَعْتُ حَدِيثَ النَّبِيِّ ص وَ أَحَلْتُ أَنْ يَكُونَ اجْتِمَاعُهُمْ عَلَى خِلَافِ الْهُدَى وَ أَعْطَيْتُهُمْ قَوَدَ الْإِجَابَةِ وَ لَوْ عَلِمْتُ أَنَّ أَحَداً يَتَخَلَّفُ لَامْتَنَعْتُ قَالَ فَقَالَ عَلِيٌّ ع أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ حَدِيثِ النَّبِيِّ ص إِنَّ اللَّهَ لَا يَجْمَعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالٍ أَ فَكُنْتُ مِنَ الْأُمَّةِ أَوْ لَمْ أَكُنْ قَالَ بَلَى قَالَ وَ كَذَلِكَ الْعِصَابَةُ الْمُمْتَنِعَةُ عَلَيْكَ مِنْ سَلْمَانَ وَ عَمَّارٍ وَ أَبِي ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادِ وَ ابْنِ عُبَادَةَ وَ مَنْ مَعَهُ مِنَ الْأَنْصَارِ قَالَ كُلٌّ مِنَ الْأُمَّةِ فَقَالَ عَلِيٌّ ع فَكَيْفَ تَحْتَجُّ بِحَدِيثِ النَّبِيِّ ص وَ أَمْثَالُ هَؤُلَاءِ قَدْ تَخَلَّفُوا عَنْك‏ 🔰ابو بكر گفت: بخاطر حديثى كه از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شنيده بودم كه خداوند نمي‌گذارد امت من بر گمراهى اتفاق و اجماع داشته باشند و چون ديدم همگى اجماع كرده‏اند از حديث پيغمبر پيروى نمودم كه اجتماعشان را بر خلاف راه هدايت محال ميديدم و زمام پذيرش خود را به‌دست آنان سپردم و اگر مي‌دانستم كه يك‌نفر مخالفت مي‌كند از پذيرش اين كار خوددارى مي‌نمودم حضرت على عليه‌السّلام فرمودند: اما آنچه از پيغمبر نقل كردى كه فرموده است (امت من بر گمراهى اتفاق و اجماع نكنند) من از افراد اين امت بودم يا نبودم؟ گفت: بلى بودى فرمود: هم چنين آن عده‏اى كه از بيعت تو خود- دارى كردند مانند سلمان و عمار و ابى ذر و مقداد و ابن عباده و از طايفه انصار هر كس كه با او بود از امت بودند يا نه؟ گفت: همگى از امت بودند حضرت‌على عليه‌السّلام فرمود: پس چگونه حديث پيغمبر را دليل مى‏آورى؟ با اينكه اين گونه افراد از بيعت تو خوددارى نموده‏اند؟ 📚: الخصال، ج‏2، ص: 549 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پذیرفته نشدن شفاعت در دشمنان و غاصبان حق حضرت صدیقة طاهره سلام‌الله‌علیها 🛑روِيَ عَنِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا فَاطِمَةُ لَوْ أَنَّ كُلَّ نَبِيٍّ بَعَثَهُ اَللَّهُ وَ كُلَّ مَلَكٍ قَرَّبَهُ اَللَّهُ شَفَعُوا فِي مُبْغِضٍ لَكِ غَاصِبٍ لَكِ مَا أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ أَبَداً. 🔰از رسول خدا(صلی الله علیه و اله) روایت شده: ای فاطمه، اگر همه انبیاء مبعوث شده و همه فرشتگان مقرب، درباره کسی که به تو بغض بورزد و حق تو را غصب کند، بخواهند شفاعت کنند، خداوند هرگز او را از آتش جهنم خارج نمی کند. 📚: کنزالفوائد(کراجکی)، ص۶۴. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖رفتار امت با امیرالمومنین بعد از پیامبر علیهما‌السلام 🛑فلسنا نشك في أنه قد تبرأت منه الخوارج و لعنه معاوية و من بعده من بني أمية على المنابر و تقرب الناس إلى ولاة الجور بذمه و نشأ أولادهم على سماع البراءة منه و سبه‏ 🔰مرحوم کراجکی نقل می‌کند: ما شكى نداريم كه خوارج از آن حضرت بيزارى جستند و معاويه و ديگران از بنى‌اميه پس از وى آن حضرت را بر فراز منبرها لعن كردند و بيشتر مردم به‌مذمت آن حضرت خود را به‌واليان و حكمرانان خود نزديك ساختند و فرزندان خود را بآهنگ بيزارى و دشنام دادن به حضرت پرورش دادند. 📚کنز الفوائد: ج1 ص 146 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سلسه ظالمین به اهل البیت علیهم السلام 🛑هذا ثابت من أحاديث أهل البيت عليهم السّلام، و ثابت في الواقع الّذي حصل بعد النبي صلّى اللّه عليه و آله؛ إذ لو لا الأوّل لما جاء الثاني، و لو لا الثاني لما جاء الثالث، و لو لا الثاني و الثالث لما تأمّر معاوية و من بعده يزيد،)1 🔰مرحوم سید بن طاووس: همه کسانی که غصب خلافت کردند در این ظلم و جرم شریک هستند: زیرا اگر اولی«ابابکر» نبود نوبت به دومی«عمر» نمی رسید و اگر دومی«عمر» نبود نوبت به سومی«عثمان» نمی رسید و اگر دومی و سومی نبودند نبوبت به خلافت «معاویة» نمی رسید و اگر «معاویه» نبود نبوبت به حکومت «یزید»نمی رسید. 🔺فإنْ قیلَ فمِنْ علماءِ المَذْهبِ مَنْ لَمْ یُجَوّزْ اللعنَ عَلى یَزید ، مَعَ عِلْمِهِم بأنّه یستحِقُّ ما یَربُوا عَلى ذلک و یزید. قلنا تحامیاً عَنْ أنْ یَرْتَقی إلى الأعلى فالأعلى ، کما هو شعارُ الروافضِ على ما یروى فی أدعیتهم و یجری فی أندیتهم)2 🔸تفتازاتی از علمای عامه می‌نویسد: اگر گفته شود برخی از علمای ما هستند که لعن «یزید» را جائز ندانسته‌اند با اینکه میدانند «یزید» مستحق بالاتر از لعن است. می‌گوئیم به این دلیل جایز نمیدانند؛ چرا که لعن «یزید» منجر به لعن معاویه و عثمان و عمر و أبوبکر می‌شود 👇توضیح👇 یزید توسط معاویه منصوب شد معاویه توسط عمر منصوب شد و عمر توسط ابابکر منصوب شد 📚:منابع: 1: طرف من الأنباء و المناقب‏ 474 2: شرح المقاصد ج۵ ص ۳۱۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بنیانگذاران ظلم بر اهل البیت سلام الله علیهم اجمعین 🛑عنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْهُمَا فَقَالَ يَا أَبَا اَلْفَضْلِ مَا تَسْأَلُنِي عَنْهُمَا فَوَ اَللَّهِ مَا مَاتَ مِنَّا مَيِّتٌ قَطُّ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا وَ مَا مِنَّا اَلْيَوْمَ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا يُوصِي بِذَلِكَ اَلْكَبِيرُ مِنَّا اَلصَّغِيرَ إِنَّهُمَا ظَلَمَانَا حَقَّنَا وَ مَنَعَانَا فَيْئَنَا وَ كَانَا أَوَّلَ مَنْ رَكِبَ أَعْنَاقَنَا وَ بَثَقَا عَلَيْنَا بَثْقاً فِي اَلْإِسْلاَمِ لاَ يُسْكَرُ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا أَوْ يَتَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَوْ تَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا لَأَبْدَى مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُكْتَمُ وَ لَكَتَمَ مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُظْهَرُ وَ اَللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لاَ قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِلاَّ هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا «لَعْنَةُ اَللّٰهِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلنّٰاسِ أَجْمَعِينَ». 🔰حنان بن سدير از پدرش روايت می كند كه گفت: از امام باقر سلام الله علیه از آن دو نفر (خليفۀ اول و دوم) پرسيدم‌❓ حضرت فرمود: اى ابو الفضل (كنيۀ سدير است) راجع به آن دو نفر از من چه ميپرسى‌؟ به خدا سوگند هيچ گاه كسى از ما نمرده است جز آنكه بر آن دو نفر خشمگين بوده است، و امروزه نيز كسى از ما نيست جز آنكه بر آن دو خشمگين است، و اين چيزى است كه پيران ما به خردسالانمان سفارش می كنند، به راستى كه آن دو نفر به حق ما ستم كردند و سهم ما را از ما جلوگيرى كردند، و نخستين كسى بودند كه بر گردن ما سوار شدند (و ما را كوبيدند) و رخنه‌اى را به روى ما در اسلام باز كردند كه هرگز مسدود نشود تا قائم ما قيام كند يا سخن گوى ما به سخن آيد. سپس فرمود: هان بخدا سوگند اگر قائم ما قيام كند يا سخنگوى ما به سخن آيد از كارهاى آن دو چيزهایی را كه تا آن وقت مكتوم و پنهان است آشكار سازد، و مكتوم سازد از كارهاى آن دو آنچه را كه بدان تظاهر كردند، به خدا سوگند هيچ گرفتارى و واقعه‌اى كه بر سر ما خاندان آيد پايه‌گذارى نشد جز آنكه اساس و پايۀ آن را آن دو نفر پايه‌گذارى كردند، پس بر آن دو لعنت خدا و فرشتگان و همه مردمان باد. 📚الکافي ج ۸، ص ۲۴۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نتیجه نیکی کردن به خانواده 🛑قال الامام الصادق «عَلَیْهِ السَّلامُ» مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأهلِ بَیتِهِ مُدَّ لَهُ فی عُمرِهِ. 🔰امام صادق «علیه السلام »فرمود: هر کس به خانواده اش نیکی کند، بر عمرش افزوده شود. 📚:الکافی ج ۲ص 105 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
Article.pdf
582.3K
روش ارجاع‌‌دهی ابن شهر آشوب در کتاب مناقب چکیده مقاله : منظور از ارجاع‌دهی در این نوشتار، مشخّص کردن منابع نقل حدیث و یا منابعی است که حدیثی مشابه با حدیث نقل‌شده را آورده باشند. ارجاع‌دهی توسّط مؤلف کتاب صورت می‌گیرد. ابن شهرآشوب از عالمان شیعه در قرن ششم و صاحب تألیفات متعدّدی مانند «معالم العلماء»، «متشابه القرآن و مختلفه»، «مثالب النواصب» و «مناقب آل ابی طالب^» است. وی در کتاب مناقب، هنگام نقل از منابع، روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرد که هر یک از آنها معنای خاصّی را به مخاطب منتقل می‌کند. آشنایی با روش ارجاع ابن شهر آشوب می‌تواند، مقصود وی را برای خواننده آشکار سازد. در نوشتار پیش ‌رو، روش ارجاع دادن در «ابتدا و انتهای حدیث» بررسی می‌شود. نویسنده: وحید عیسوند براتی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi