➖تعداد یاران امام زمان عجلالله تعالیفرجهالشریف در روایات
🛑قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا خَرَجَ يَجْتَمِعُ إِلَيْهِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا عَدَدَ رِجَالِ بَدْر)1
🔸پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
یا علی زمانی که قائم ما خروج کند به دور او ۳۱۳ نفر جمع میشوند که تعداد اصحاب در جنگ بدر هستند
👈چه تعداد از این 313 نفر جوان و چه تعداد پیرمرد هستند⁉️
🛑عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: أَصْحَابُ الْمَهْدِيِّ شَبَابٌ لَا كُهُولَ فِيهِمْ إِلَّا مِثْلَ كُحْلِ الْعَيْنِ وَ الْمِلْحِ فِي الزَّادِ وَ أَقَلُّ الزَّادِ الْمِلْحُ)2
🔰 امير المؤمنين عليهالسّلامفرمودند:
اصحاب مهدى عليهالسّلام همگى جوان هستند و پير در ميانشان نيست،مگر به اندازه سرمه چشم و به اندازه نمك زاد و توشه،و كمترين زاد و توشه سفر،نمك است.
( اشاره به کم بودن پیرمردان در این تعداد است)
♦️حال سوال اساسی این است یاران امام زمان "عجلاللهتعالیفرجهالشریف" ۳۱۳ نفر هستند فقط⁉️
🛑قَالَ أَبُو بَصِيرٍ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، لَيْسَ عَلَى الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مُؤْمِنٌ غَيْرُهُمْ؟
قَالَ: بَلَى، وَ لَكِنْ هَذِهِ [الْعِدَّةُ] الَّتِي يُخْرِجُ اللَّهُ فِيهَا الْقَائِمَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، هُمُ النُّجَبَاءُ وَ الْقُضَاةُ وَ الْحُكَّامُ وَ الْفُقَهَاءُ فِي الدِّين)3
🔰ابوبصیر از امام علیهالسلام سوال کردند:
آیا در هنگام ظهور، مؤمنی غیر از آن سیصد و سیزده نفر نیست؟»
ایشان فرمود: بله، ولی این عدهای که حضرت قائم با آنها قیام میکند، از نجیبان و قاضیان و حاکمان و فقیهان دین هستند».
📚منابع:
1: کفایه الأثر ص: ۸۲۶
2: الغيبة للطوسي ص476
3: دلائل الإمامة ص: 562
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
24.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ
توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظهالله
جلسه هشتم از سیزده
👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉
👇سر فصلهای این قسمت👇
1: جایگاه عصمت در امامت و شبهات مطرح در این خصوص
2: زمان آغاز انتساب علم و عصمت به ائمه اطهار (علیهمالسلام)
3: بررسی نقش هشامبنحکم در انتساب عصمت به ائمه اطهار(علیهمالسلام)
4: بررسی دیدگاه تطور و تکامل علم و عصمت در اثر گذر زمان و نو شدن اندیشهها
👈توصیه ویژه و اکید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖بررسی اشکالات سران سقیفه به شخصیت امیرالمومنین علیهالسلام قسمت اول ✍🏻مقد
➖بررسی اشکالات سران سقیفه به شخصیت امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت دوم
(جوان بودن امیرالمومنین علیه السلام)
✍🏻یکی از اشکالاتی که سران سقیفه به شخصیت منحصر به فرد امیرالمومنین «علیهالسلام» کردند: کم سن و جوان بودن امیرالمومنین «علیهالسلام» بود در طرف مقابل سن بالای ابابکر را یکی از دستاویزهای شانیت ابابکر برای خلافت اعلام میکرند
🛑بإسناد رفعه إلى ابن عباس قال إني لأماشي عمر في سكة من سكك المدينة يده في يدي فقال يا ابن عباس ما أظن صاحبك إلا مظلوما فقلت في نفسي و الله لا يسبقني بها فقلت يا أمير المؤمنين فاردد إليه ظلامته فانتزع يده من يدي ثم مر يهمهم ساعة ثم وقف فلحقته فقال لي يا ابن عباس ما أظن القوم منعهم من صاحبك إلا أنهم استصغروه)1
🔸ابن عباس میگوید:
در کوچهای از کوچههای مدینه با عمر بن الخطاب همراه بودم که گفت: ای پسر عباس، رفیقت مظلوم است، گفتم پس حق او را بازگردان، او دست از دستم کشید و مدتی آهسته با خود سخن گفت و آنگاه ایستاد و من بدو پیوستم، گفت ای پسر عباس به باور من تنها چیزی که موجب شد مردمان رفیقت را به خلافت نپذیرند آن بود که وی را کم سن و سال شمردند.
🛑فقال له أبو عبيدة يا أبا الحسن إنك حديث السن و هؤلاء مشيخة قريش قومك ليس لك مثل تجربتهم و معرفتهم بالأمور و لا أرى أبا بكر إلا أقوى على هذا الأمر منك و أشد احتمالا له و اضطلاعا به)2
🔸وقتی امیرالمومنین علیه السلام را بالاجبار برای بیعت آوردند:
ابوعبیده جراح به امیرالمومنین علیهالسلام گفت: ای پسر عمو ما خویشاوندی، سابقه، دانش و نصرت تو را منکر نیستیم لیکن تو کم سن هستی و ابابکر پیری از پیران قوم توست و بیش از تو توان حمل سنگینی خلافت را دارد.
🛑و قد روي عن ابن عباس أيضا قال دخلت على عمر يوما فقال يا ابن العباس لقد أجهد هذا الرجل نفسه في العبادة حتى نحلته رياء قلت من هو فقال هذا ابن عمك يعني عليا قلت و ما يقصد بالرياء أمير المؤمنين قال يرشح نفسه بين الناس للخلافة قلت و ما يصنع بالترشيح قد رشحه لها رسول الله ص فصرفت عنه قال إنه كان شابا حدثا فاستصغرت العرب سنه)3
🔸ابن عباس می گوید:
وارد بر عمر بن خطاب شدم که عمر گفت: این مرد خودش را در عبادت به زحمت انداخته است تا جائی که نحیف شده است و این از سر ریا می باشد گفتم مقصودت کیست؟ گفت پسر عمویت یعنی علي گفتم: چرا ریا کند؟ گفت: می خواهد خودش را در میان مردم برای خلافت آماد کند، گفتم چرا جنین کند؟ رسول خدا«صلی الله علیه و اله» او را انتخاب نموده بود ولی خلافت را از او گرفتند، عمر گف: او جوان بود و عرب کم سن و سال به حسابش می آورد
📚منابع:
1: شرح ابن ابی الحدید ج 6 ص 45 و کشف الغمة ج 1 ص 419 و تاریخ مدینه الدمشق ج 42ص 349
2: الاحتجاج ج 1 ص 226، شرح نهج ج6ص 12.
3: شرح نهج ج 12 ص 80
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖عطسه از جانب خداوند است و خمیازه از جانب ابلیس
🛑، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ، قَالَ:
سَمِعْتُ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: «التَّثَاؤُبُ مِنَ الشَّيْطَانِ، وَ الْعَطْسَةُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
🔸 راوی می گوید شنيدم ابوالحسن الرضا (علیهالسلام) مىگفت:
خميازه پيام شيطان است و عطسه پيام خداى رحمان.
👇🏻شرح👇🏻
🔺 إنما جعله من الشيطان كراهة له لأنه إنما يكون مع ثقل البدن و امتلائه و استرخائه و ميلة إلى الكسل و النوم، و إضافته إلى الشيطان لأنه الذي يدعو إلى إعطاء النفس شهوتها و أراد به التحذير من السبب الذي يتولد منه و هو التوسع في المطعم و الشبع. فيثقل عن الطاعات و يكسل عن الخيرات.
🔸مرحوم مجلسی:
دلیل اینکه خمیزه به ابلیس نسبت داده شده است، زیرا این حالت معمولاً با سنگینی بدن، پر خوری، به وجود می آید که تمایل به کسالت و خواب همراه است. و نسبت دادن این احساس به شیطان به این خاطر است که او انسان را به دنبال خواستههای نفسانیاش تشویق میکند(پرخوری). هدف از این امر هشدار دادن نسبت به علتی است که منجر به ایجاد این حالت میشود و آن، زیاده روی در غذا خوردن و پرخوری است؛ چراکه این امر باعث سنگینی و کسالت در انجام اعمال عبادی و نیکیها میشود.»
👇🏻نتیجه کسالت👇🏻
🔺عنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ قَالَ أَبِي ع لِبَعْضِ وُلْدِهإِيَّاكَ وَ الْكَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا يَمْنَعَانِكَ مِنْ حَظِّكَ مِنَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.
🔸امام کاظم علیهالسلام فرمودند:
پدرم به یکی از فرزندانش گفت: «مراقب باش که به کسالت و بیحوصلگی مبتلا نشوی؛ زیرا آنها تو را از برخورداری از نعمتها و فرصتهای زندگی در دنیا و آخرت محروم میکنند.»
📚:منابع:
1: الکافي ج 4 ص 722
2: مراه العقول ج 12 ص 554
3: الکافي ج 5 ص 85
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فلسفه عطسه کردن
🛑عَنْ صَالِحِ بْنِ أَبِي حَمَّادٍ قَالَ: سَأَلْتُ الْعَالِمَ ع عَنِ الْعَطْسَةِ وَ مَا الْعِلَّةُ فِي الْحَمْدِ لِلَّهِ عَلَيْهَا فَقَالَ إِنَّ لِلَّهِ نِعَماً عَلَى عَبْدِهِ فِي صِحَّةِ بَدَنِهِ وَ سَلَامَةِ جَوَارِحِهِ وَ إِنَّ الْعَبْدَ يَنْسَى ذِكْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى ذَلِكَ وَ إِذَا نَسِيَ أَمَرَ اللَّهُ الرِّيحَ فَتَجَاوَزَ «3» فِي بَدَنِهِ ثُمَّ يُخْرِجُهَا مِنْ أَنْفِهِ فَيَحْمَدُ اللَّهَ عَلَى ذَلِكَ فَيَكُونُ حَمْدُهُ عِنْدَ ذَلِكَ شُكْراً لِمَا نَسِيَ.
🔰از صالح بن ابی حماد نقل شده است که گفت: از امام کاظم «علیه السلام»:
درباره عطسه و علت حمد خداوند پس از آن پرسیدم.
فرمود: «خداوند نعمتهایی بر بندهاش در سلامتی بدن و سلامت اعضای او دارد و بنده در این باره یاد خداوند عزوجل را فراموش میکند و غفلت می کند. پس اگر بنده غافل از این نعمت شد، خداوند فرمان میدهد که باد (هوا) در بدن او عبور کند و سپس آن را از بینیاش خارج میکند.
آنگاه بنده، خدا را حمد میکند و این حمدش در واقع شکر نسبت به چیزی است که فراموش کرده است.»
📚الکافي: ج 2 ص 654
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حضرت زهرا سلاماللهعلیها مادر مومنین است
السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَهَ وَلِیِّ اللَّهِ وَ خَیْرِ خَلْقِهِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ👈 السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ
📚: إقبالالأعمالص624
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قابل توجه آقایان در این روز مبارک
🛑 رَسُولُ اَللهِ صَلَّىاَللهعَلَيْهِوَآلِهِ وَ سَلَّمَ: هِبَةُ الرَّجُلِ لِزَوْجَتِهِ تَزِيدُ فِي عِفَّتِهَا.
🔰 رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم میفرمایند :
هدیه شوهر به همسرش، عفت را در وی میافزاید.
📚من لايحضره الفقيه ج4 ص381
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لحظاتی از مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در دیدار مداحان و شاعران اهل بیت(علیهمالسلام) با رهبر انقلاب
تشنه وخین دشمن علی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آقایون دقت کنند برای این روز فرخنده
🛑 عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ قَالَ كَانَ أَبُو اَلْخَطَّابِ قَبْلَ أَنْ يَفْسُدَ وَ هُوَ يَحْمِلُ اَلْمَسَائِلَ لِأَصْحَابِنَا وَ يَجِيءُ بِجَوَابَاتِهَا رَوَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ "عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ" قَالَ:
اِشْتَرُوا وَ إِنْ كَانَ غَالِياً فَإِنَّ اَلرِّزْقَ يَنْزِلُ مَعَ اَلشِّرَاءِ.
🔰على بن عقبه گويد:
ابو الخطّاب - كه پيش از فاسد شدنش، پاسخ مسائل را براى شيعيان مىآورد - از امام صادق "عليه السّلام" روايت مىكرد كه آن حضرت فرمود:
اجناس را بخريد حتّى اگر گران باشد، چون رزق و روزى با خريدن فرود مىآيد.
📚:الکافي ج۵ ص۱۵۰
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پاداش شاد کردن خانمهایی که به شما مَحرماند‼️
🛑...عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى اِمْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلاَّ فَرَّحَهُ اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.»
🔰از امام رضا از رسول خدا (صلواتالله علیهما) نقل شده است:
«بهراستی که خداوند (تبارکوتعالی) نسبت به زنان از مردان دلسوزتر است.
هیچ مردی نیست که شادیای بر دلِ زنی که از محارم اوست، وارد کند، مگراینکه خداوند (تعالی) در روز قیامت او را شاد گرداند.»
📚: الکافي، ج۶، ص ۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آیا سوزاندن کاغذی که اسماء متبرک در آن است جایز است؟
🛑 عنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَرَاطِيسِ تَجْتَمِعُ هَلْ تُحْرَقُ بِالنَّارِ وَ فِيهَا شَيْءٌ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ قَالَ لَا تُغْسَلُ بِالْمَاءِ أَوَّلًا قَبْلُ.
🔰 از ابو الحسن موسى «علیه السلام» پرسيدم:
مقدارى ياد داشت باطله جمع مىشود، آيا مىتوان با آتش سوزانيد با آن كه نام خدا در آن است؟ ابو الحسن گفت: نه. اول با آب بشوئيد.
📚الکافي: ج 2 ص 674
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پاک کردن اسماء متبرک با آب دهن ممنوع است
🛑عنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الِاسْمِ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ يَمْحُوهُ الرَّجُلُ بِالتُّفْلِ قَالَ امْحُوهُ بِأَطْهَرِ مَا تَجِدُون
🔰زراره گويد: از حضرت صادق عليه السّلام سؤال شد:
از يكى از نامهاى خداوند (كه در جايى نوشته شده) و انسان آن را با آب دهان پاك كند؟
فرمود: آن را با پاكترين چيزى كه بآن دسترسى داريد پاك كنيد.
📚: الکافي ج 2 ص 674
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖بررسی اشکالات سران سقیفه به شخصیت امیرالمومنین علیهالسلام قسمت دوم (جوان بودن ام
➖بررسی اشکالات سران سقیفه به شخصیت امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت سوم
(پاسخ به اشکال اول)
✍🏻موافقین سقیفه برای اثبات حقانیت ابابکر برای خلافت از سوی به کهولت سن ابابکر استناد میکردند و از سوی به جوان بودن امیرالمومنین «علیهالسلام» برای تصدی خلافت اشکال میکردند:
برای پاسخ به این اشکال:
زمان ابلاغ سوره برائت که پیامبر«صلیاللهعلیهواله» ابتدا ابابکر را راهی کردند ولی در ادامه به دستور خداوند متعال ابابکر برگردانده شد و امیرالمومنین «علیهالسلام» فرستاده شد در این قضیه با اینکه ابابکر کهولت سن داشت ولی معیار برای انتخاب نشد
🔺عنْ حبشي عَنْ عَلِيٍّ قَالَ: " لَمَّا نَزَلَتْ عَشْرُ آيَاتٍ من براءة دعا رسول الله أَبَا بَكْرٍ فَبَعَثَهُ بِهَا لِيَقْرَأَهَا عَلَى أَهْلِ مَكَّةَ ثُمَّ دَعَانِي فَقَالَ لِي: أَدْرِكْ أَبَا بَكْرٍ فَحَيْثُ لَحِقْتَهُ فَخُذِ الْكِتَابَ مِنْهُ فَاذْهَبْ بِهِ إِلَى أَهْلِ مَكَّةَ فَاقْرَأْهُ عَلَيْهِمْ، فَلَحِقْتُهُ بِالْجُحْفَةِ فَأَخَذْتُ الْكِتَابَ مِنْهُ وَرَجَعَ أَبُو بَكْرٍ)1
🔸ابن کثیر نقل میکند:
زمانی که ده آیه ابتداء سوره برائت نازل شد، پیامبر«صلیاللهعلیهواله» ابتدا ابابکر را فراخواند و که آیات را برای اهل مکه قرائت کند ولی در ادامه به امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند به سمت ابابکر برو و آیات را از وی بگیر و خود آنان را بر اهل مکه قرائت کن امیرالمومنین علیهالسلام در جحفه به ابابکر رسید و آیات را از وی پس گرفت و ابابکر به مدینه بازگشت.
✍🏻چند روز قبل از وفات پیامبر صلیاللهعلیهواله دستور دادند که تمام بزرگان انصار و مهاجر ذیل لواء و فرماندهی اسامه بن زید، به نبرد روم برودند در حالی که سن اسامه؛ 18، 19، یا 20 سال بیشتر نبود.
🔺فلَمْ يَبْقَ أَحَدٌ مِنْ وُجُوهِ الْمُهَاجِرِينَ الْأَوَّلِينَ وَالْأَنْصَارِ إِلَّا انْتُدِبَ فِي تِلْكَ الْغَزْوَةِ فِيهِمْ أَبُو بَكْرٍ الصِّدِّيقُ وَعُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ وَأَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ)2
🔸ابن سعد نقل میکند:
وقتی لشگر اسامه اعزام شد هیچ کسی از بزرگان مهاجرین و انصار باقی نماند مگر اینکه در زیر لواء و فرماندهی اسامه فراخوانده شده بود من جمله ابابکر و عمر و ابوعبیده الجراح.
✍🏻چرا زمان جنگ خیبر و احد و بدر که هیچ کسی توان رویارویی با جنگجویان عرب را نداشت، و تنها کسی که راهی میدان میشد و قتال العرب بود امیرالمومنین علیهالسلام بود چرا در آن زمان کم سنی ملاک نبود؟
الف: قال فأردت أن أقول: كان رسول الله صلّى الله عليه وسلّم يبعثه فينطح كبشها فلم يستصغره، أفتستصغره أنت وصاحبك؟ )
🔸راغب نقل میکند:
زمانی که عمر نزد ابن عباس از جوان بودن امیرالمومنین «علیهالسلام» سخن به میان أورد، ابن عباس: خواستم به او بگویم، پیامبر«صلیالله علیهواله» او را میفرستاد و او پهلوان عرب را مضروب میساخت پس پیامبر«صلیاللهعلیهواله» ایشان را کوچک نشمردند؛ حال تو و رفیقت او را کوچک می شمارید؟
ب: وقال عمر لعبد الله بن عبّاس: أتدري ما منع الناس من ابن عمّك أن [يولّوه هذا الأمر؟ قال: ما أدري، قال عمر: لحداثة سنّه.
قال: فقد كان يوم بدر أحدثهم سنّا، يقدّمونه في المؤازرة ويؤخرونه في الإمامة.)4
🔸نقل شده است:
عمر به ابن عباس گفت میدانی چرا مردم پسر عمویت را به خلافت نپذیرفتند؟
ابن عباس گفت خیر
عمر، به خاطر جوان بودن او
ابن عباس گفت : در روز بدر نیز کم سال ترین آنان بود ولی پیامبر «صلی اللهعلیهواله» او را در نبرد جلو انداخت، ولی در امامت کنار میزنند؟
ج: هلا استحدثتم سنة يوم الخندق إذ خرج عمرو بن عبدود، و قد كعم عنه الأبطال، و تأخرت عنه الأشياخ، و يوم بدر إذ كان يقط الأقران قطا)5
🔸در روایتی دیگری ابن عباس پاسخ داد:
چرا سن او را در نبرد خندق آن هنگام که عمرو بن عبدود به میدان آمد در حالی که پهلوانان از پیکار با او خودداری میکردند و بزرگسالان از او دوری گزیدند و نیز در جنگ بدر که جنگاوران را دور می کرد، کم نشماردند؟
📚منابع:
1: البدايه والنهايه ج 7 ص 394
2: طبقات الکبری ج 2 ص 190
3: محاضرات الأدباء ج 2 ص 496
4: أخبار الدولة العباسية 129.
5: تاریخ یعقوبی ج 2 ص 159
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖پاک کردن اسماء متبرک با آب دهن ممنوع است 🛑عنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سُئِل
➖آداب نگهداری از اسماء متبرک
🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص امْحُوا كِتَابَ اللَّهِ تَعَالَى وَ ذِكْرَهُ بِأَطْهَرِ مَا تَجِدُونَ وَ نَهَى أَنْ يُحْرَقَ كِتَابُ اللَّهِ وَ نَهَى أَنْ يُمْحَى بِالْأَقْلَامِ.
🔰حضرت صادق عليهالسلام فرمود:
رسول خدا «صلی الله علیه و آله» فرموده: كلمات قرآن و نام خدا را با پاكترين چيزى كه بدستتان رسد پاك كنيد، و از سوزاندن قرآن و محو آن با قلم نهى فرمودند(خط کشیدن).
📚: الکافي: ج 2 ص 674
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آيا مؤمنی (که از دنیا رفته) خانوادۀ خود را زيارت مىکند❓
🛑عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَزُورُ اَلْمُؤْمِنُ أَهْلَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِي كَمْ قَالَ عَلَى قَدْرِ فَضَائِلِهِمْ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ قَالَ ثُمَّ رَأَيْتُ فِي مَجْرَى كَلاَمِهِ أَنَّهُ يَقُولُ أَدْنَاهُمْ مَنْزِلَةً يَزُورُ كُلَّ جُمْعَةٍ قَالَ قُلْتُ فِي أَيِّ سَاعَةٍ قَالَ عِنْدَ زَوَالِ اَلشَّمْسِ وَ مِثْلِ ذَلِكَ قَالَ قُلْتُ فِي أَيِّ صُورَةٍ قَالَ فِي صُورَةِ اَلْعُصْفُورِ أَوْ أَصْغَرَ مِنْ ذَلِكَ فَيَبْعَثُ اَللَّهُ تَعَالَى مَعَهُ مَلَكاً فَيُرِيهِ مَا يَسُرُّهُ وَ يَسْتُرُ عَنْهُ مَا يَكْرَهُ فَيَرَى مَا يَسُرُّهُ وَ يَرْجِعُ إِلَى قُرَّةِ عَيْنٍ.
🔰اسحاق بن عمّار گويد: به امام كاظم عليه السّلام گفتم:
آيا مؤمن خانوادۀ خود را زيارت مىنمايد؟
فرمود: آرى.
گفتم: چقدر؟
فرمود: به مقدار مقام و منزلتش. بعضى هر روز به ديدار مىآيند و كسانى هستند كه هر دو روز يك بار و بعضى ديگر هر سه روز يك بار. اسحاق گويد: من از طرز گفتار آن حضرت چنين فهميدم كه مى فرمايد : پايينترين فرد از نظر منزلت، هفتهاى يك بار خويشان خود را زيارت مىكند. گفتم: در چه ساعتى به زيارت مىآيند؟ فرمود: هنگام زوال خورشيد و مانند آن.
اسحاق گويد: گفتم: در چه صورتى؟ فرمود: در صورت گنجشك، يا پرندهاى كوچكتر از آن.
خداوند فرشتهاى را به همراه او مىفرستد كه آنچه او را خوشحال مىسازد به او نشان دهد و آنچه را كه دوست نمىدارد، از او بپوشاند.
او حالاتى از آنها مىبيند كه او را شادمان مىكند و با چشمروشنى باز مىگردد.
📚:الکافي ج ۳، ص ۲۳۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آیا میت غیر مومن نیز خانواده خود را میبیند؟
🛑عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَ لاَ كَافِرٍ إِلاَّ وَ هُوَ يَأْتِي أَهْلَهُ عِنْدَ زَوَالِ اَلشَّمْسِ فَإِذَا رَأَى أَهْلَهُ يَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ حَمِدَ اَللَّهَ عَلَى ذَلِكَ وَ إِذَا رَأَى اَلْكَافِرُ أَهْلَهُ يَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ كَانَتْ عَلَيْهِ حَسْرَةً .
🔰 ابو بصير گويد: امام صادق عليهالسّلام فرمود:
هر مؤمن و كافرى به هنگام زوال خورشيد به زيارت اقوام خود مىآيد. پس اگر مؤمن خانواده خود را ببيند كه عمل صالح انجام مىدهند، خدا را حمد مىگويد، و هرگاه كافر ببيند كه خانوادهاش عمل صالح انجام مىدهند، حسرت مىخورد.
📚: الکافي ج ۳، ص ۲۳۰
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖سالروز از دنیا رفتن خلیفه خودخوانده
🛑وفي اليوم السابع والعشرين منه سنة (13) ثلاث عشرة من الهجرة كانت وفاة أبي بكر عتيق بن أبي قحافة وولاية عمر بن الخطاب مقامه بنصه
🔰مرحوم شیخ مفید:
روز 27 جمادی الاخر، سال 13 هجری سالروز وفات ابابکربنابیقحافه، و به حکومت رسیدن عمربنالخطاب به دستور و وصیت ابابکر است
📚: مسار الشیعه 56
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ابابکر به دست چه کسی به قتل رسید؟
✍🏻برای پاسخ به این مطلب دو موضوع باید بررسی شود
1: آیا ابابکر به قتل رسید؟
2 : ابابکر به دست چه کسی به قتل رسید؟
⚡️پاسخ:
🔺الليث بن سعد عن الزهري قال: أهدي لأبي بكر طعام، وعنده الحارس بن كلدة طبيب العرب؛ فأكلا منه، فقال الحارث لأبي بكر: لقد أكلنا والله في هذا الطعام سم سنة، وإني وإياك لميتان عند رأس الحول، فماتا جميعا عند انقضاء السنة.)1
🔸زهری نقل میکند: غذائی برای ابابکر آورده شد در آن هنگام حارس بن کلدة، طبیب مشهور عرب نزد ابابکر بود حارث، که آن هنگام با ابوبکر هم غذا شد، پس از خوردن چند لقمه دست کشید و گفت که ما را مسموم کرده اند و تا یک سال دیگر خواهیم مرد و چنین نیز شد و سر سال هر دو نفر از دنیا رفتند
✍🏻در این نقل از فعل مجهول «أهدي» استفاده شده است یعنی مشخص نیست چه کسی این طعام مسموم را برای ابابکر آورده است.
لذا اصل مسموم شدن ابابکر توسط سم ثابت میشود ولی اینکه قاتل ابابکر چه کسی است خیر؟
البته ناگفته نماند در تاریخ طبری علت وفات ابابکر را مسموم شدن توسط یهود اعلام میکند:
«وكان سبب وفاته أن اليهود سمته في أرزة»2
➖آیا عمربنالخطاب قاتل ابابکر است⁉️
🔸عدهای از پژوهشگران معاصر معتقد هستند که قاتل ابابکر، عمربنالخطاب است ولی واقعیت امر این است که هیچ نص تاریخی بر وجود همچین مطلبی وجود ندارد و کسانی که قائل به این قول هستند با توجه به قرائن این قول را اختیار کردند قرائنی مثل این مورد:
«کسی که بیشتر سود از مرگ ابابکر شامل حال وی می شد، عمر بن الخطاب بود» و قرائن دیگری که مجال بیانشان نیست.
✍🏻عیسوند
📚: منابع
1: العقد الفريد/ج7/ص305
2: تاریخ طبری ج2 ص 215
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖بررسی القاب خلفاء خودخوانده
قسمت اول
(دزدی و جعل القاب)
✍🏻مخالفین شیعه برای فضیلت تراشی برای خلفاء خودخوانده شروع به تلاشهای مختلفی کردند یکی از راههای که انتخاب کردند جعل القاب دروغین برای خلفاء خودخوانده بود:
برای ابابکر جعل لقب صدیق
برای عمر جعل لقب فاروق
برای عثمان جعل لقب ذیالنورین
👈🏻البته باید توجه کرد مخالفین شیعه برای جعل این القاب دست به دزدی زدند یعنی القاب امیرالمومنین «علیهالسلام» را برای خلفاء خود خوانده استفاده کردند در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد ان شاءالله
⚡️معاویه برای این جعلیات گروه مخصوص جعل روایت تشکیل داد.
🔺أن معاوية وضع قوما من الصحابة و قوما من التابعين على رواية أخبار قبيحة في علي ع تقتضي الطعن فيه و البراءة منه و جعل لهم على ذلك جعلا يرغب في مثله فاختلقوا ما أرضاه منهم أبو هريرة و عمرو بن العاص و المغيرة بن شعبة و من التابعين عروة بن الزبير)1
🔸«معاویه گروهی از صحابه و گروهی از تابعین را موظف کرد به نقل اخبار زشت و قبیح درباره علی «علیه السلام» که به طعن او و بیتوجهی به او منجر میشود، و برای این کار برای آنها پاداشی تعیین کرد که انگیزهای برای انجام چنین کاری داشته باشند. از این گروه، ابو هریره، عمرو بن عاص، مغیره بن شعبه و از تابعین عروة بن زبیر می شود اشاره کرد.»
👇🏻 نتیجه این گروه👇🏻
🔺لا تتركوا خبرا يرويه أحد من المسلمين في أبي تراب إلا و تأتوني بمناقض له في الصحابة
فقرئت كتبه على الناس فرويت أخبار كثيرة في مناقب الصحابة مفتعلة لا حقيقة لها)2
🔸معاویه در نامه به کارگزار خود نوشت: هیچ فضیلتی از ابیتراب نباشد مگر اینکه همان فضیلت را برای صحابه بیان کنید(دزدین فضائل امیرالمومنین «علیهالسلام» و جعل این فضائل برای دشمنان امیرالمومنین«علیهالسلام») نامه معاویه قرائت شد و بعد از نامه معاویه اخبار و فضائل زیادی در باب فضائل صحابه پخش شد که هیچ واقعیت خارجی نداشتند(دورغ بودند).
✍🏻جعلیات بنیامیه به آنجا رسید که اصحاب ما در رد این جعلیات کتاب بالاخصوص نوشتند:
مرحوم نجاشی وقتی یکی از اصحاب به نام «ثبيت بن محمد أبو محمد» را مدخل میکند در فهرست آثار ایشان به کتابی به نام: «توليدات بني أمية في الحديث و ذكر الأحاديث الموضوع» اشاره میکند )2
برای مطالعه بیشتر
1: فصل في ذكر الأحاديث الموضوعة في ذم علي)3
2: فصل في ذكر المنحرفين عن علي)4
✍🏻عیسوند
📚منابع:
1: شرح ابن ابی الحدید: ج 4 ص 63
2: رجال النجاشي 117
3: شرح ابن ابی الحدید ج4ص 63
4: 4: شرح ابن ابی الحدید ج 4 ص 74
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖احترام به سالمندان
🛑عنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ مِنْ إِجْلَالِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِجْلَالَ الشَّيْخِ الْكَبِير
🔰عبد اللَّه بن سنان گويد:
حضرت صادق عليه السّلام بمن فرمود: از احترام خداى عز و جل احترام به پيرمرد سالمند است.
📚: الکافي: ج 2 ص 658
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
4072-fa-ezdevaje-omme-kolsum-ba-omar (1).pdf
873.6K
دانلود کتاب
📗عنوان :
حکایت ازدواج عمر با حضرت ام کلثوم سلام الله علیها دختر امیر المومنین علیه السلام
آیا عمر داماد امیر المومنین علیهالسلام است⁉️
۵۷ صفحه
✨اثری ماندگار از
استاد سیدعلی حسینی میلانی
توصیه ویژه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖وقتی قهقهه زدی این دعا بگو ...
🛑عنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : إِذَا قَهْقَهْتَ فَقُلْ حِينَ تَفْرُغُ اَللَّهُمَّ لاَ تَمْقُتْنِي.
🔰 امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند :
هر گاه قهقهه(خنده با صدای بلند) زدى پس از فراغت از آن بگو :
«اَللَّهُمَّ لاَ تَمْقُتْنِي»
يعنى بار خدايا مرا دشمن مدار.
📚:الکافي ج ۲، ص ۶۶۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖قیاس بین امیرالمومنین «علیه السلام» و معاويه توسط رهبر سابق لیبی قذافی
🛑كنت في أيام رسول الله ص كجزء من رسول الله ص ينظر إلي الناس كما ينظر إلى الكواكب في أفق السماء ثم غض الدهر مني فقرن بي فلان و فلان ثم قرنت بخمسة أمثلهم عثمان فقلت وا ذفراه ثم لم يرض الدهر لي بذلك حتى أرذلني فجعلني نظيرا لابن هند و ابن النابغة
🔰ابن ابی الحدید نقل می کند:
در زمان رسول خدا «صلی الله علیه و اله» جزئی از ایشان محسوب میشدم. مردم همچنانکه در افق آسمان به ستارگان نگاه میکنند به من نگاه میکردند. سپس روزگار از من چشم پوشاند و مرا همسنگ این و آن قرار داد و بعد از آن نیز همردیف پنج نفر دیگر- در شوری - قرار داد که بالاترینشان عثمان بود. گفتم عجب بد شد، روزگار به این هم بسنده نکرد تا اینکه مرا تنزّل داد و قرین افرادی چون معاویه و عمرو عاص قرار داد»
📚شرح ابن ابی الحدید ج 20 ص 326
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تاریخ دقیق ولادت عیسی علینبیناوآلهعلیهالسلام
✍🏻 اساسا تاریخ میلاد حضرت عیسی علیه السلام در روایات شیعه و از لسان امام رضا علیه السلام بیان شده است و شب ۲۵ ذی القعدة که همان یوم دحو الأرض میباشد ، بعنوان تاریخ میلاد حضرت ابراهیم خلیل الرحمن علیه السلام و حضرت عیسی علیه السلام ذکر شده است.
🛑 ابْنُ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِي طَاهِرِ بْنِ حَمْزَةَ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي وَ أَنَا غُلاَمٌ فَتَعَشَّيْنَا عِنْدَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَيْلَةَ خَمْسَةٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ ذِي اَلْقَعْدَةِ فَقَالَ لَهُ « لَيْلَةُ خَمْسَةٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ ذِي اَلْقَعْدَةِ وُلِدَ فِيهَا إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وُلِدَ فِيهَا عِيسَى اِبْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ فِيهَا دُحِيَتِ اَلْأَرْضُ مِنْ تَحْتِ اَلْكَعْبَةِ فَمَنْ صَامَ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ كَانَ كَمَنْ صَامَ سِتِّينَ شَهْراً» .
🔰از حسن بن علىّ وشّاء روايت شده است كه گفت:
من در زمان كودكى با پدرم در شب بيست و پنجم ذى القعده شام را نزد حضرت رضا عليه السّلام صرف كرديم، آن حضرت به پدرم فرمود: شب بيست و پنجم ذى القعده شبى است كه ابراهيم و عيسى بن مريم عليهما السّلام در آن شب متولّد شدهاند، و در آن شب زمين از زير كعبه گسترش يافته است، پس كسى كه روز آن را روزه بدارد، به مانند كسى است كه شصت ماه روزه داشته باشد.
📚: من لا يحضره الفقيه ج ۲ ص ۸۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ فرق غبطه و حسادت
🛑إِنَّ الْمُؤْمِنَ یَغْبِطُ وَ لَا یَحْسُدُ وَ الْمُنَافِقُ یَحْسُدُ وَ لَا یَغْبِطُ.
🔰امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
مؤمن غبطه میخورد و حسادت نمی ورزد، منافق حسادت میورزد و غبطه نمی خورد.
👇توضیح👇
غبطه آن است که آرزو کنی آنچه دیگری دارد، داشته باشی بدون اینکه آرزوی نابودی نعمت دیگری را داشته باشی
و حسد آن است که بخواهی نعمتی را که دیگری دارد، نداشته باشد
📚: الکافی ج۲ص ۳۰۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖سالروز شهادت امام هادی علیه السلام
🛑. وفي اليوم الثالث منه سنة أربع وخمسين ومئتين من الهجرة كانت وفاة سيدنا أبي الحسن علي بن محمد صاحب العسكر عليه السلام وله يومئذ أربعون سنة
🔰مرحوم شیخ مفید:
در روز سوم از ماه رجب سال 214 هجری، شهادت امام هادی «علیه السلام» است و امام در زمان شهادت سن مبارکشان 40 سال بود.
📚مسار الشیعه: 58
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
ای که از زهر کین جان دادی.mp3
9.06M
🔺مَوْلاَيَ أَنْتَ اَلْحُجَّةُ عَلَى اَلْعِبَادِ، وَ اَلْهَادِي إِلَى اَلرَّشَادِ، وَ اَلْعُدَّةُ لِلْمَعَادِ
🔰امام هادی علیه السلام در زیارت غدیریه خطاب به امیرالمومنین علیه السلام:
مولاى من تو حجّت بر بندگانى و راهنماى به سوى راه راستى،و ذخيره روز معادى
📚المزار (للشهید الأوّل) ج ۱، ص ۶۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ گریبان چاک زدن امام عسکری در شهادت امام هادی علیهماالسلام
🛑 أَحْمَدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ کُلْثُومٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ وَ غَیْرِهِ قَالَ: خَرَجَ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام فِی جَنَازَةِ أَبِی الْحَسَنِ علیه السلام وَ قَمِیصُهُ مَشْقُوقٌ فَکَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو عَوْنٍ الْأَبْرَشُ قَرَابَةُ نَجَاحِ بْنِ سَلَمَةَ مَنْ رَأَیْتَ أَوْ بَلَغَکَ مِنَ الْأَئِمَّةِ شَقَّ ثَوْبَهُ فِی مِثْلِ هَذَا فَکَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام یَا أَحْمَقُ وَ مَا یُدْرِیکَ مَا هَذَا قَدْ شَقَّ مُوسَی عَلَی هَارُونَ.
🔰محمدبنالحسنبنشمون و غیر او میگویند:
امام عسکری علیهالسلام در تشییع بدن مطهر پدرشان حضرت هادی علیهالسلام با گریبان چاک زده خارج شد. ابو عون ابرش که از نزدیکان نجاح بن سلمه بود
گفت: کدام یک از امامان را دیدی یا خبرش به شما رسید که گریبان چاک کند؟
امام علیهالسّلام در جواب او نوشت: نادان! این کار به تو مربوط نیست. حضرت موسی بر برادر خود هارون گریبان چاک کرد.
📚:رجال الکشی ۵۷۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
دنیای ما هم تاریک است
برای ما هم چراغ بیاور آقا جانم
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi