eitaa logo
علم الحدیث
12.9هزار دنبال‌کننده
79 عکس
233 ویدیو
74 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر برای خدا کار میکردیم😔 🛑الامام باقر عليه السلام: ما بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ اِلاّ قِلَّةُ الْعَقْلِ. قيلَ: وَ كَيْفَ ذلِكَ يَابْنَ رَسولِ اللّه ِ؟قالَ: اِنَّ الْعَبْدَ يَعْمَلُ الْعَمَلَ الَّذى هُوَ لِلّهِ رِضا فَيُريدُ بِهِ غَيْرَ اللّه ِ فَلَو اَنَّهُ اَخْلَصَ لِلّهِ لَجاءَهُالَّذى يُريدُ فى اَسْرَعَ مِنْ ذلِكَ؛ 🔰امام باقر عليه السلام: ميان حق و باطل جز 👈👉 فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسولخدا❓ فرمودند: انسان كارى را كه موجب رضاى خداست براى غير خدا انجام مى دهد درصورتى كه اگر آن را 👈خالص براى رضاى خدا👉 انجام مى داد، زودتر به هدف خود مى رسيدتا براى غير خدا 📚محاسن، ج ۱، ص ۲۵۴، ح ۲۸۰ @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
➖مخالفین جز در قبله ؛ در اسلام اشتراک ندارند❗️❗️❗️ آقا امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🛑لاَ وَاَللَّهِ مَا هُمْ عَلَى شَيْءٍ مِمَّا جَاءَ بِهِ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمْ إِلاَّ اِسْتِقْبَالَ اَلْكَعْبَةِ فَقَطْ. 🔰نه! به خدا سوگند، آنان (اهل بدعت) *به هیچکدام از آنچه حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آورده معتقد نیستند جز رو نمودن به کعبه.* 📚المحاسن ج ۱ ص ۱۵۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
05- پیامبر وهابیت 39-52.pdf
405.7K
با سلام: در راستای حدیث قبل👇 شاید برای خیلی ها سوال پیش بیاید که ما با مخالفین و اهل بدعت اشتراکات فراوانی فرضا اشتراک در پیامبر یا اشتراک در اعتقاد به خداوند داریم ولی 👇 پیامبر و خدایی که در متون دینی مخالفین معرفی میشود به هیچ وجه شبیه خدا و پیامبری که در متون شیعه معرفی میشود نیست. لذا برای فهم بیشتر مطلب این مقاله رو زمینه حدیث شریف میکنیم برای فهم صحیح حدیث نکته: فیلم های ضد اسلامی و ضد پیامبر که گاها سینمای جهان میسازد تماما طبق منابع دینی مخالفین و عامه هستند ⬅️پیامبر از دیدگاه وهابیت کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
آباء و اجداد پیامبر صلی الله علیه و آله. ⁉ ➖شیخ مفید رضوان الله علیه در کتاب "اوائل المقالات" می نویسد: 🛑القول فی آباء رسول الله (صلی الله علیه وآله ) وأمه وعمه أبی طالب - رحمة الله تعالى علیهم: واتفقت الامامیة على أن آباء رسول الله (صلی الله علیه وآله ) من لدن آدم إلی عبد الله بن عبد المطلب مؤمنون بالله - عزوجل - موحدون له 🔰گفتاری درباره پدران رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) و مادر و عمویش ابوطالب رحمة الله علیه، امامیه اتفاق نظر دارند که پدران رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) از آدم تا عبدالله بن عبدالمطلب، همگی مومن به خدای عزوجل و موحد بوده اند 📕موسوعة الشیخ المفید(اوائل المقالات).ج4 ص45.ط دار المفید ➖شیخ صدوق رضوان الله علیه نیز در کتاب📕 "الاعتقادات" می نویسد: 🛑قال الشیخ - رضی الله عنه - : اعتقادنا فی آباء النبی(صلی الله علیه وآله ) أنهم مسلمون من آدم إلى أبیه عبد الله ، وأن أبا طالب کان مسلما ، وأمه آمنة بنت وهب کانت مسلمة وقال النبی صلى الله علیه وآله وسلم : ( خرجت من نکاح ولم أخرج من سفاح من لن آدم) 🔰اعتقاد ما درباره پدران پیامبر(صلی الله علیه وآله ) این است که همه آنها، ار آدم تا پدرش عبدالله، مسلمان بوده اند. و ابوطالب و همچنین مادر پیامبر(صلی الله علیه وآله ) آمنه بنت وهب مسلمان بوده اند. پیامبر(صلی الله علیه وآله ) فرمود: من از زمان آدم (نسل اندر نسل) از طریق ازدواج زاده شده ام و از زنا بیرون نیامده ام 📕الاعتقادات.ص354.ط موسسة الامام المهدی(عجل الله فرجه ) ➖ روایت عجیبی از کتاب "صحیح مسلم" به نمایش می گذاریم 📛مسلم در صحیحش می نویسد: 🛑حَدَّثَنَا أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِی شَیْبَةَ، حَدَّثَنَا عَفَّانُ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ ثَابِتٍ، عَنْ أَنَسٍ، أَنَّ رَجُلًا قَالَ: یَا رَسُولَ اللهِ، أَیْنَ أَبِی؟ قَالَ: «فِی النَّارِ»، فَلَمَّا قَفَّى دَعَاهُ، فَقَالَ: «إِنَّ أَبِی وَأَبَاکَ فِی النَّارِ» 🔰انس نقل کرده: مردی به رسول خدا گفت: پدر من کجاست؟ پیامبرفرمود: در آتش، آن شخص برگشت که برود، پیامبر(صلی الله علیه وآله ) او را صدا زد و فرمود: پدر من و پدر تو در آتش هستند 📕صحیح مسلم.ص114.ط دار الطیبة نکته: مقایسه کنید پیامبری که شیعه ترسیم میکند و پیامبری که منابع عامه ترسیم میکنند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖چرا نماز میت شیعیان پنج تکبیر دارد ولی برای اهل بدعت چهار تکبیر ⁉️ ... 🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) لِأَيِّ عِلَّةٍ يُكَبَّرُ عَلَى الْمَيِّتِ خَمْسُ تَكْبِيرَاتٍ وَ يُكَبِّرُ مُخَالِفُونَا بِأَرْبَعِ تَكْبِيرَاتٍ قَالَ لِأَنَّ الدَّعَائِمَ الَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا الْإِسْلَامُ خَمْسٌ الصَّلَاةُ وَ الزَّكَاةُ وَ الصَّوْمُ وَ الْحَجُّ وَ الْوَلَايَةُ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَجَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْمَيِّتِ مِنْ كُلِّ دِعَامَةٍ تَكْبِيرَةً وَ إِنَّكُمْ أَقْرَرْتُمْ بِالْخَمْسِ كُلِّهَا وَ أَقَرَّ مُخَالِفُوكُمْ بِأَرْبَعٍ وَ أَنْكَرُوا وَاحِدَةً فَمِنْ ذَاكَ يُكَبِّرُونَ عَلَى مَوْتَاهُمْ أَرْبَعَ تَكْبِيرَاتٍ وَ تُكَبِّرُونَ خَمْساً 🔰از ابو بصیر روایت شده که گفت: از امام صادق (صلوات الله علیه) پرسیدم: به چه علت ما شیعیان در نماز میّت پنج بار تکبیر می گوییم در حالی که مخالفان ما چهار بار تکبیر می گویند؟ امام فرمود: به دلیل اینکه اسلام بر پنج پایه بنیان نهاده شده است: نماز، زکات، روزه، حج، دوستی و ولایت پذیری ما اهل بیت، خداوند با عنایت به هر یک از این پایه ها تکبیری را در نماز میّت قرار داده است، شما به هر پنج پایه اقرار کرده و به آن­ها گردن نهاده اید در حالی که مخالفان شما چهار پایه را پذیرفته و یکی را انکار کرده اند، از این روست که آنان بر مردگان خویش چهار بار تکبیر می گویند و شما پنج بار . 📚علل الشرائع جلد 1 صفحه 303 باب 245 العلة التي من أجلها يكبر المخالفون على الميت أربعا ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
خداوند منکر ولایت مولا علی علیه السلام را در هر نمازی لعن و نفرین میکند⁉️ 🛑سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَیْهِ السَّلَام يَقُولُ إِنَّ الله عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ وَقْتٍ صَلاَةً يُصَلِّيهَاٰ هَذَاٰ اَلْخَلْقُ‌ يَلْعَنُهُمْ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاٰكَ وَ لِمَ قَالَ عَلَیْهِ السَّلَامُ؛ بِجُحُودِهِمْ حَقَّنَا وَ تَكْذِيبِهِمْ إِيَّانَاٰ. 🔰راوی گوید از امام موسی کاظم علیه السلام شنیدم که فرمودند همانا خداوند در هر نمازی که این جماعت (مخالفین ولایت امیر المومنین علیه السلام) بخوانند آنان را لعنت می‌کند راوی گوید پرسیدم فدایتان شوم به چه دلیل فرمودند به سبب انکار نمودن حق ما و تکذیب ما اهل بیت علیهم السلام. 📚:علل الشرایع/ج۲/ص۶۰۲. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
در مَذمّت تجسس ⁉️ 🛑مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ الْمُسْلِمِینَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ یفْضَحْه وَ لَوْ فِی جَوْفِ بَیتِه. 🔰 امام‌الرحمة پيامبرخدا صلّى الله علیه و آله فرمودند : لغزش های مؤمنین را جستجو نکنید ، زیرا هر که لغزش های برادرش را جستجو کند ، خداوند لغزش هایش را دنبال می کند ، و هر که را خداوند لغزش هایش را دنبال کند ، رسوایش می سازد ، گر چه در درون خانه اش باشد. 📚اصول كافى، ج 2، ص 355 کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ایمان عاریه ای چیست⁉️ وَ هُوَ الَّذِي أَنشَأَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ ﴿سورة الأنعام ٩٨﴾ و اوست که شما را از یک تن آفرید، برخی [از شما] استقرار یافته و برخی به ودیعت نهاده ؛ ما آیات خود را برای قومی که می فهمند، بیان کردیم. 🛑عن أبى بصير عن ابى جعفر عليه السلام قال: قلت. «هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ» قال: ما يقول أهل بلدك الذي أنت فيه؟ قال. قلت. يقولون مستقر في الرحم، و مستودع في الصلب، فقال. كذبوا، المستقر ما استقر الايمان في قلبه فلا ينزع منه أبدا، و المستودع الذي يستودع الايمان زمانا ثم يسلبه و قد كان الزبير منهم. 🔰ابو بصیر روایت می کند از حضرت آقا امام باقر صلوات الله علیه در مورد قول الهی (و اوست که شما را از یک تن آفرید، برخی استقرار یافته و برخی به ودیعت نهاده) پرسیدم. حضرت آقا امام باقر صلوات الله علیه فرمود اهل سرزمینی که تو در آن هستی چه می گویند؟ گفتم می گویند منظور از مستقر، وجود آدمي در رحم مادر و منظور از مستودع، وجود او در صُلب پدر است. حضرت فرمود: دروغ گفتند. مستقر يعني كسي كه ايمان در قلبش پايدار گشته و هرگز از او جدا نشود و مستودع كسي است كه ايمان را براي مدّتي به امانت گرفته، سپس آن را از دست مي‌دهد. و زبير از جمله ی اينان بود. 📚تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص: 750 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖معنایی صحیح خوف و رجاء ‏امام صادق علیه السلام‏ 🛑ارْجُ اللَّهَ رَجَاءً لَا يُجَرِّئُكَ عَلَى مَعَاصِيهِ وَ خَفِ اللَّهَ خَوْفاً لَا يُؤْيِسُكَ مِنْ رَحْمَتِهِ. 🔰به خدا آن گونه امید داشته باش که جرئت معصیت پیدا نکنی، و از خدا چنان بترس که از رحمت او نومید نشوی. 📚بحار الانوار، ج ۶۷، ص: ۳۸۴ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
👌پدر و مادر من آدم های خوبی نیستند و مرا بسیار اذیت می کنند. آیا می توانم آن ها را ترک کنم❓ ✅پاسخ : هرگز ! زیرا :👇 🛑۱_عن مُعَمَّرِ بن خَلَّادٍ قال: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا أَدْعُو لِوَالِدَيَّ إِذَا كَانَا لَا يَعْرِفَانِ الْحَقَّ قال ادْعُ لَهُمَا وَ تَصَدَّقْ عَنْهُمَا وَ إِنْ كَانَا حَيَّيْنِ لَا يَعْرِفَانِ الْحَقَّ فَدَارِهِمَا فَإِنَّ رَسُولَ اللَّه قَالَ إِنَّ اللَّهَ بَعَثَنِي بِالرَّحْمَةِ لَا بِالْعُقُوق 🔰معمر بن خلاد گوید به امام رضا صلوات الله علیه گفتم : آیا برای پدر و مادرم دعا کنم در صورتی که نسبت به حق معرفت نداشته اند؟ فرمود : برای آنها کن و از جانب آن ها بده و اگر زنده هستند و حق را نمی شناسند با آن ها کن زیرا رسول اللّه صلی الله علیه و آله فرمود : همانا خدا مرا برای رحمت مبعوث نموده است نه برای عقوق! 📚 الكافي ج۲ص۱۵۹ 🛑۲_عن جابر قال: سَمِعْتُ رَجُلًا يَقُولُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ إِنَّ لِي أَبَوَيْنِ مُخَالِفَيْنِ فَقَالَ بَرَّهُمَا كَمَا تَبَرُّ الْمُسْلِمِينَ مِمَّنْ يَتَوَلَّانا 🔰جابر گوید شنیدم مردی به امام صادق صلوات اللَّه علیه می گفت : همانا برای من پدر و مادر مخالفی می باشد! امام فرمود: به آن دو احسان و نیکی کن، همانگونه که به دو مسلمان از کسانی که ما را دارد، احسان و نیکی می کنی! 📚 الكافي ج۲ص۱۶۲ 🛑۳_عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ عَنْ أَبِي جَعْفَر قال: ثَلَاثٌ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لِأَحَدٍ فِيهِنَّ رُخْصَةً أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ و الْفَاجِرِ و الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ و الْفَاجِرِ و بِرُّ الْوَالِدَيْنِ بَرَّيْنِ كَانَا أَوْ فَاجِرَيْن 🔰امام باقر صلوات الله علیه فرمود : سه چیز است که خدا برای هیچکس در مورد آن قرار نداده است : به نیکوکار و بدکار و برای نیکوکار و بدکار و چه آن دو نیکوکار باشند یا بدکار و فاجر! 📚 الكافي ج۲ص۱۶۲ 🛑۴_عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ قال: مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَيْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ لَهُمَا وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاة 🔰امام صادق صلوات الله علیه فرمود : کسی که به پدر و مادر خود نگاه خشم آلود کند در حالی که آن دو نسبت به او ظلم کننده هم باشند، خدا نمازی از او قبول نمی کند! 📚 الكافي ج۲ص۳۴۹ 🛑۵_عن بکر بن صالح قال: كَتَبَ صِهْرٌ لِي إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي إِنَّ أَبِي نَاصِبٌ خَبِيثُ الرَّأْيِ وَ قَدْ لَقِيتُ مِنْهُ شِدَّةً وَ جَهْداً فَرَأْيُكَ جُعِلْتُ فِدَاكَ فِي الدُّعَاءِ لِي وَ مَا تَرَى جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ فَتَرَى أَنْ أُكَاشِفَهُ أَمْ أُدَارِيَهُ فَكَتَبَ قَدْ فَهِمْتُ كِتَابَكَ وَ مَا ذَكَرْتَ مِنْ أَمْرِ أَبِيكَ وَ لَسْتُ أَدَعُ الدُّعَاءَ لَكَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ الْمُدَارَاةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْمُكَاشَفَةِ وَ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرٌ فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ ثَبَّتَكَ اللَّهُ عَلَى وَلَايَةِ مَنْ تَوَلَّيْتَ نَحْنُ وَ أَنْتُمْ فِي وَدِيعَةِ اللَّهِ الَّتِي لَا تَضِيعُ وَدَائِعُهُ قَالَ بَكْرٌ فَعَطَفَ اللَّهُ بِقَلْبِ أَبِيهِ حَتَّى صَارَ لَا يُخَالِفُهُ فِي شَيْءٍ 🔰بکر بن صالح گوید داماد من به امام جواد صلوات الله علیه نوشت : همانا پدر من ناصبی و خبيث النظر است و از جانب او سختی و آزار شدیدی به من رسیده است! پس فدایت شوم! نظر شما در مورد دعا کردن برای من چیست؟ و فدایت شوم! چه صلاح مرا می بینید : آیا آشکارا با او دشمنی کنم و مقابلش بایستم یا با او مدارا کنم؟ امام نوشتند : نامه تو و آنچه از أمر پدرت ذکر کردی را متوجه شدم و إن شاء الله دعا کردن برای تو را ترک نمی کنم و مدارا برای تو از دشمنی کردن بهتر است و همراه سختی، آسانی هست، پس صبر کن که همانا عاقبت برای متقین است ! خدا تو را بر ولایت آن کسانی که ولایت آن ها را داری ثابت قدم بدارد. ما و شما در ودیعه الهی هستیم که امانت های خود را ضایع نمی کند. بکر گوید : پس خدا قلب پدرش را به او مهربان کرد به گونه ای که در هیچ چیز با او را مخالفت نمی کرد! 📚 أمالي المفيد ص ۱۹۱ ح ۲۰ ‼️ هر کسی مدعی پیروی از احاديث اهل‌ بیت علیهم السلام می باشد، باید به احادیث فوق و موارد فراوان شبیه به آن توجه کامل داشته باشد و به بهانه اختلاف فقهی و عقیدتی، مشغول به اهانت و بی توجهی به حقوق والدين نشود و بداند که اهل بیت علیهم السلام اجازه و رخصت را نداده اند و کسانی که به بهانه اهل حدیث بودن به والدین خود بی توجهی می کنند، سخت از فرهنگ و علوم اهل بیت علیهم السلام به دور هستند و باعث ننگ محدثین می باشند. ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا توهین بی شرمانه و ناصبی وار مولوی گرگیج به ائمه اطهار انوار الهی علیهم السلام رو به شدت محکوم میکنیم. خوی ناصبی بودن خودشون رو به هر نحوی که شد نشان دادند. اللهم العن صنمی قریش و ابتیهما
❓آیا مسّ کردن و برخورد بدن با قطعه جدا شده از بدن انسان زنده هم موجب لزوم غسل مسّ میّت می شود؟ ✅پاسخ : به روایت زیر توجه فرمایید :👇 ▪️عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَيُّوبَ بْنِ نُوحٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: 🔺إِذَا قُطِعَ مِنَ الرَّجُلِ قِطْعَةٌ فَهِيَ مَيْتَةٌ فَإِذَا مَسَّهُ إِنْسَانٌ فَكُلُّ مَا كَانَ فِيهِ عَظْمٌ فَقَدْ وَجَبَ عَلَى مَنْ يَمَسُّهُ الْغُسْلُ 🔺فَإِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ عَظْمٌ فَلَا غُسْلَ عَلَيْهِ. 🔸امام صادق" صلوات اللَّه علیه" فرمود : هنگامی که قطعه ای از بدن شخصی جدا و بریده گردد، پس آن ميته (مردار) می باشد، پس اگر شخصی آن را مَسّ کند(با بدن کسی برخورد نماید)، آنهایی که در آن استخوان باشد، بر عهده کسی که آن را مَسّ می کند غسل (مَسّ ميت) واجب است ، ولی اگر در آن قطعه استخوان نباشد، غسلي بر عهده او نیست! 📚 التهذيب ج۱ص۴۲۹ ‼️طبق روایت فوق، در صورتی که عضو جدا شده دارای استخوان هم باشد، مَسّ آن موجب وجوب می شود ولی اگر در آن استخوان وجود ندارد، برخورد آن با بدن شخص، غسل مس ميت لازم ندارد. ‼️بعنوان مثال کسی که انگشت قطع شده کسی را در تصادف و غیره برداشته است تا برای پیوند مجدد به دست اطباء برساند، چون دارای استخوان می باشد لازم است غسل مس ميت نماید. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای سجده‌های نماز چیست⁉️ 🛑سَأَلَ رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ لَهُ: يَا ابْنَ عَمِّ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ! مَا مَعْنَى السَّجْدَةِ الْأُولَى؟ فَقَالَ: «تَأْوِيلُهَا اللَّهُمَّ إِنَّكَ مِنْهَا خَلَقْتَنَا يَعْنِي مِنَ الْأَرْضِ وَ تَأْوِيلُ رَفْعِ رَأْسِكَ وَ مِنْهَا أَخْرَجْتَنَا وَ تَأْوِيلُ السَّجْدَةِ الثَّانِيَةِ وَ إِلَيْهَا تُعِيدُنَا وَ رَفْعِ رَأْسِكَ وَ مِنْهَا تُخْرِجُنَا تَارَةً أُخْرَى.» 📚من‌لايحضره‌الفقيه، ج۱، ص۳۱۴ 🔰مردی از امیر مؤمنان (علیه‌السلام) پرسید: 🔹ای پسرعموی بهترین مخلوقات خداوند! معنای سجده اول چیست؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«تأویلِ*⃣ سجده اول، این است: خدایا! تو ما را از این – یعنی از زمین – خلق فرموده‌ای. 🔸تاویل این‌که سرت را (از سجده اول) برمی‌داری، این است: خدایا! تو ما را از این خاک خارج نمودی [و به دنیا آوردی.] 🔸تأویل سجده دوم، این است: خدایا تا ما را به زمین باز خواهی گرداند. 🔸و تأویل این‌که سرت را (از سجده دوم) برمی‌داری، این است: خدایا! ما را بار دیگر از آن خارج می‌گردانی.» ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
هدایت شده از  علم الحدیث
چرا گاهی بدون دلیل غمگین میشویم❓ 🖊گاهی غمی در جان انسان رخنه کرده و حزنی بر قلب او می نشیند بی آنکه علت و سببی برای آن بیابد. مانند غروب غمگین جمعه ها. اما در روایت علتی بسیار زیبا برای این لحظات سراسر غم وجود دارد. ابابصیر می گوید: به خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم و عرض کردم: جُعِلْتُ فِدَاکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّی لَأَغْتَمُّ وَ أَحْزَنُ مِنْ غَیْرِ أَنْ أَعْرِفَ لِذَلِکَ سَبَباً فدایتان شوم ای فرزند رسول خدا! من گاهی غمگین و محزون می شوم بدون آنکه علت و سببی برای آن بدانم. حضرت فرمودند: إِنَّ ذَلِکَ الْحَزَنَ‏ وَ الْفَرَحَ یَصِلُ إِلَیْکُمْ مِنَّا إِذَا دَخَلَ عَلَیْنَا حَزَنٌ‏ أَوْ سُرُورٌ کَانَ ذَلِکَ دَاخِلًا عَلَیْکُمْ لِأَنَّا وَ إِیَّاکُمْ مِنْ نُورِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَجَعَلَنَا وَ طِینَتَنَا وَ طِینَتَکُمْ وَاحِدَهً این حزن و یا سروری که به شما می رسید از سوی ماست. هرگاه ما محزون یا مسرور شویم این حزن و سرور بر شما نیز وارد می شود. زیرا ما و تنها شما از نور الهی هستیم و خدا طینت ما و طینت شما را یکی خلق کرد. 📚علل الشرائع: ج۱، ص۹۳٫ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖معنای سجده‌های نماز چیست⁉️ 🛑سَأَلَ رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ لَهُ: يَا ابْنَ عَمِّ
معنای کشیدنِ گردن در حالت رکوع 🛑سَأَلَ رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ: يَا ابْنَ عَمِ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ! مَا مَعْنَى مَدِّ عُنُقِكَ فِي الرُّكُوعِ؟ فَقَالَ: «تَأْوِيلُهُ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ لَوْ ضُرِبَتْ عُنُقِي.» 🔰مردی از امیر مؤمنان (علیه‌السلام) پرسید: 🔹ای پسرعموی بهترین مخلوقات خداوند عزّوجلّ! معنای این‌که در رکوع گردنت را می‌کشی، چیست؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«تأویلش این است: به خداوند ایمان دارم، حتی اگر گردنم را بزند.» 📚:من‌لايحضره‌الفقيه، ج۱، ص۳۱۱ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فدک کجاست ...؟ 📎 فدك ؛ نام يكى از دهكده ‏هاى آباد و حاصل‏ خيزِ نزديكِ شرقِ خيبر است و تا مدينه ، حدودا 165 كيلومتر فاصله دارد .۱ ✿ چگونه فدک به پیامبر صلی الله علیه وآله رسید ...❓ 📎 در سال هفتم هجرى ، قلعه‏ هاى خيبر که منطقه یهود نشین بود ، يكى پس از ديگرى فتح شدند و قدرت مركزى يهود در هم شكست 📎 ساكنان منطقه فدك تسليم شدند و در برابر پيامبر صلی الله علیه وآله متعهد شدند كه نيمى از زمين‏ ها و باغ‏ هاى خود را به آن حضرت واگذار كنند و نيمى ديگر را براى خود نگه دارند. افزون بر اين ، آن ها كشاورزى سهم پيامبر را هم بر عهده گرفتند ؛ تا در برابرش مزدى دريافت كنندبه چه دلیل فدک به حضرت فاطمه سلام الله علیها به ارث رسید ...❓ 📎 سرزمين ‏هايى كه بدون هجوم نظامى و با صلح به دست مسلمانان میفتاد ، به شخص رسول خدا(صلى الله عليه وآله) تعلق داشت و مسلمانان در آن هيچ حقى نداشتند . فدك نيز اين گونه به دست مسلمانان افتاد و به گفته مورخ بزرگ ، طبرى، «فدك ملك خالص پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) بود؛ زيرا مسلمانان آن را با سواره نظام و پياده نظام نگشودند .۲ سرانجام فدک چه شد ...❓ 📎 وقتى آيه « وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ...»؛اسراء (17)، آيه 26 «حق خويشان خود را بپرداز» ، نازل شد؛ پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله ، دخترش فاطمه(عليها السلام) را خواست و فدك را به او بخشيد .۳ 📚حموى، معجم البلدان، ج 5، ص 417 .۱ 📚تاريخ طبرى، ج 2، ص 302 .۲ 📚مجمع البيان، ج 3، ص 411 .۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
چرا بعد از پیامبر مردم به سراغ غیر امیر المومنین علیه السلام رفتند با اینکه یقین داشتند افضل الناس امیر المومنین علیه السلام است⁉️ 🛑عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع كَيْفَ مَالَ النَّاسُ عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ قَدْ عَرَفُوا فَضْلَهُ وَ سَابِقَتَهُ وَ مَكَانَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنَّمَا مَالُوا عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ لِأَنَّهُ كَانَ قَدْ قَتَلَ آبَاءَهُمْ وَ أَجْدَادَهُمْ وَ أَعْمَامَهُمْ وَ أَخْوَالَهُمْ وَ أَقْرِبَاءَهُمْ الْمُحَارِبِينَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ عَدَداً كَثِيراً فَكَانَ حِقْدُهُمْ عَلَيْهِ لِذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ فَلَمْ يُحِبُّوا أَنْ يَتَوَلَّى عَلَيْهِمْ وَ لَمْ يَكُنْ فِي قُلُوبِهِمْ عَلَى غَيْرِهِ مِثْلُ ذَلِكَ لِأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي الْجِهَادِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص مِثْلُ مَا كَانَ لَهُ فَلِذَلِكَ عَدَلُوا عَنْهُ وَ مَالُوا إِلَى غَيْرِهِ. 🔰 از حضرت ابى الحسن عليه السّلام، راوى مى‏گويد: راجع به امير المؤمنين على عليه السّلام از آن حضرت پرسيده و عرضه داشتم: چگونه مردم از آن حضرت روى گردانده و مايل به ديگرى شده با اين كه فضل و سابقه آن حضرت و موقعيّتش نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را مى‏دانستند؟ حضرت فرمودند: جهت روى گردانيدن مردم از آن حضرت و مايل شدن به ديگرى اين بود كه آن جناب پدران و اجداد و عموها و دايى‏ها و نزديكانشان را كه تعداد زيادى بوده و با خدا و رسول خدا به محاربه برخاسته بودند كشت لذا كينه آن حضرت در دل ايشان جاى گرفت از اين رو دوست نداشتند كه حضرتش بر آنها ولايت و سرورى داشته باشد امّا نسبت به غيرش چنين كينه‏اى نداشتند لا جرم از آن حضرت عدول كرده و متمايل به غير او گرديدند. 📚علل الشرایع ج ۱ ص ۱۴۵ نکته:همین عده که بغض امیر المومنین علیه السلام رو به دل داشتند به بیت وحی حمله کردند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تمام گناهان گردن دو خلیفه غاصب🔥🔥 است 🛑قالَ الأَمِيرُ الْمُؤْمِنِين‏ صلوات الله علیه: إِنَّ عَلَيْهِمَا خَطَايَا أُمَّةِ مُحَمَّدٍ. إِنَّ كُلَّ دَمٍ سُفِكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ مَالٍ يُؤْكَلُ حَرَاماً وَ فَرْجٍ يُغْشَى حَرَاماً وَ حُكْمٍ يُجَارُ فِيهِ عَلَيْهِمَا مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ إِثْمِ مَنْ عَمِلَ بِهِ شَيْ‏ءٌ. 🔰حضرت آقا امیرالمومنین صلوات الله علیه: بر عهده آن دو نفر {دو خلیفه غاصب🔥🔥) است گناهان امّت محمّد صلی اللَّه علیه و آله. هر خونی که تا روز قیامت ریخته شود و هر مالی که به حرام خورده شود و هر زنی که به حرام تصرف شود و هر حکمی که در آن ظالمانه قضاوت شود بر عهده آن دو نفر است 👈بدون آنکه از گناه کسانی که آن را انجام داده اند چیزی کم شود. 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 921 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا خلیفه دوم از قنفذ ملعون مالیات نگرفت❓ 🛑 قالَ سُلَيْم‏: فَأَغْرَمَ‏ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ تِلْكَ‏ السَّنَةَ جَمِيعَ‏ عُمَّالِهِ‏ أَنْصَافَ أَمْوَالِهِمْ لِشِعْرِ أَبِي الْمُخْتَارِ، وَ لَمْ يُغْرِمْ قُنْفُذَ الْعَدَوِيِّ شَيْئاً، وَ قَدْ كَانَ مِنْ عُمَّالِهِ. فَلَقِيتُ عَلِيّاً (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَسَأَلْتُهُ عَمَّا صَنَعَ عُمَرُ؟ فَقَالَ: هَلْ‏ تَدْرِي‏ لِمَ‏ كَفَ‏ عَنْ‏ قُنْفُذٍ وَ لَمْ يُغْرِمْهُ شَيْئاً؟! قُلْتُ: لَا. قَالَ: لِأَنَّهُ هُوَ الَّذِي ضَرَبَ فَاطِمَةَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا) بِالسَّوْطِ حِينَ جَاءَتْ لِتَحُولَ‏ بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ، فَمَاتَتْ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا)، وَ إِنَّ أَثَرَ السَّوْطِ لَفِي عَضُدِهَا مِثْلُ الدُّمْلُجِ. 🔰سليم گفت: عمر بن خطاب در آن سال از همه کارگزارانش، نصف اموالشان را به خاطر شعر ابو المختار، به عنوان مالیات گرفت، ولى از قنفذ هيچ مالیاتی نگرفت، در حالى كه او هم از عمّالش بود. لذا على (عليه السّلام) را ملاقات كردم و در باره اين كار عمر از آن حضرت سؤال كردم. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: آیا می دانی چرا عمر خوددارى كرد و از قنفذ، مالیات نگرفت؟ عرض كردم: نه. فرمود: زيرا قنفذ بود كه وقتی فاطمه (علیهاالسلام) آمد و بین من و آنها فاصله شد، آن بانو را با تازيانه زد. پس فاطمه (عليها السّلام) از دنيا رفت در حالى كه اثر آن تازيانه در بازويش، مانند بازوبند باقى مانده بود. 📚 :كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص673-674 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
به چه دلیل قبرمادرمخفی است⁉️ ➖مرحوم شيخ صدوق در علت دفن شبانه آن حضرت مى‌نويسد: 🛑عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام لِأَيِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (عليها السلام) بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ‏]. 🔰علي بن ابوحمزه از امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود: فاطمه سلام الله عليها وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند. 📕 الصدوق، أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين (متوفاي381هـ)، علل الشرايع، ج‏1، ص185 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
امیرالمومنین سکوت نکردندفقط شمشیر نکشیدندواکنش مولا امیرالمومنین علیه السلام نسبت به جسارت خلیفه دوم 🛑فَوَثَبَ عَلِيٌّ (صلوات الله علیه) فَأَخَذَ بِتَلَابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَ وَجَأَ أَنْفَهُ وَ رَقَبَتَهُ وَ هَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَكَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ مَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَ الَّذِي كَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ يَا ابْنَ صُهَاكَ لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَ عَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ‏ (صلی الله علیه و آله) لَعَلِمْتَ أَنَّكَ لَا تَدْخُلُ بَيْتِي 🔰حضرت علی (صلوات الله علیه) ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید و خواست او را بکشد؛ ولی سخن پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله) و وصیتی را که به او کرده بود به یاد آورد و فرمود: ای پسر صُهاک، قسم به آنکه محمّد (صلی الله علیه و آله) را به پیامبری مبعوث نمود ، اگر نبود مقدّری که از طرف خداوند گذشته و عهدی که پیامبر با من نموده است میدانستی که تو نمی توانی به خانه من داخل شوی. 📚:كتاب سليم بن قيس الهلالي،ج‏2،ص: 586 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اگر اجازه داده بودند حق بر محور خود بچرخد ... 🛑أَمَا وَ الله لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلَی أَهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبِیِّهِ لَمَا اخْتَلَفَ فِی الله اثْنَانِ ، وَ لَوَرِثَهَا سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ وَ خَلَفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتَّی یَقُومَ قَائِمُنَا التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام. 🔰حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها فرمودند : به خدا سوگند ، اگر اجازه داده بودند حق بر محور خود بچرخد و از خاندان پیامبر خدا پیروی می کردند ، هیچ گاه دو نفر درباره خدا با یکدیگر اختلاف نمی کردند ، و آیندگان از گذشتگان ، آن را به ارث می بردند ، تا اینکه قائم ِما که نهمین فرزند حسین سلام الله علیه است ، به پاخیزد. 📚بحارالأنوار جلد ۳۶ صفحه ۳۵۲ حدیث ۲۲۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سلام الله علیهم اجمعین 🛑عنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْهُمَا فَقَالَ يَا أَبَا اَلْفَضْلِ مَا تَسْأَلُنِي عَنْهُمَا فَوَ اَللَّهِ مَا مَاتَ مِنَّا مَيِّتٌ قَطُّ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا وَ مَا مِنَّا اَلْيَوْمَ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا يُوصِي بِذَلِكَ اَلْكَبِيرُ مِنَّا اَلصَّغِيرَ إِنَّهُمَا ظَلَمَانَا حَقَّنَا وَ مَنَعَانَا فَيْئَنَا وَ كَانَا أَوَّلَ مَنْ رَكِبَ أَعْنَاقَنَا وَ بَثَقَا عَلَيْنَا بَثْقاً فِي اَلْإِسْلاَمِ لاَ يُسْكَرُ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا أَوْ يَتَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَوْ تَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا لَأَبْدَى مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُكْتَمُ وَ لَكَتَمَ مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُظْهَرُ وَ اَللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لاَ قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِلاَّ هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا «لَعْنَةُ اَللّٰهِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلنّٰاسِ أَجْمَعِينَ». 🔰حنان بن سدير از پدرش روايت می كند كه گفت: از امام باقر سلام الله علیه از آن دو نفر () پرسيدم‌؟❓ حضرت فرمود: اى ابو الفضل (كنيۀ سدير است) راجع به آن دو نفر از من چه ميپرسى‌؟ به خدا سوگند هيچ گاه كسى از ما نمرده است جز آنكه بر آن دو نفر خشمگين بوده است، و امروزه نيز كسى از ما نيست جز آنكه بر آن دو خشمگين است، و اين چيزى است كه پيران ما به خردسالانمان سفارش می كنند، به راستى كه آن دو نفر به حق ما ستم كردند و سهم ما را از ما جلوگيرى كردند، و نخستين كسى بودند كه بر گردن ما سوار شدند (و ما را كوبيدند) و رخنه‌اى را به روى ما در اسلام باز كردند كه هرگز مسدود نشود تا قيام كند يا سخن گوى ما به سخن آيد. سپس فرمود: هان بخدا سوگند اگر قائم ما قيام كند يا سخنگوى ما به سخن آيد از كارهاى آن دو چيزهایی را كه تا آن وقت مكتوم و پنهان است آشكار سازد، و مكتوم سازد از كارهاى آن دو آنچه را كه بدان تظاهر كردند، 👈به خدا سوگند هيچ گرفتارى و واقعه‌اى كه بر سر ما خاندان آيد پايه‌گذارى نشد جز آنكه اساس و پايۀ آن را آن دو نفر پايه‌گذارى كردند، پس بر آن دو لعنت خدا و فرشتگان و همه مردمان باد. 📚:الکافي ج ۸، ص ۲۴۵ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
ایمان 10 درجه دارد❗️ 🛑عَنْ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ اَلْقَرَاطِيسِيِّ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا عَبْدَ اَلْعَزِيزِ إِنَّ اَلْإِيمَانَ عَشْرُ دَرَجَاتٍ بِمَنْزِلَةِ اَلسُّلَّمِ يُصْعَدُ مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ اَلْمِرْقَاةِ فَلاَ تَقُولَنَّ صَاحِبُ اَلْوَاحِدِ لِصَاحِبِ اَلاِثْنَيْنِ لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى اَلْعَاشِرَةِ وَ لاَ تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَكَ فَيُسْقِطَكَ اَلَّذِي هُوَ فَوْقَكَ فَإِذَا رَأَيْتَ مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنْكَ فَارْفَعْهُ إِلَيْكَ بِرِفْقٍ وَ لاَ تَحْمِلَنَّ عَلَيْهِ مَا لاَ يُطِيقُ فَتَكْسِرَهُ فَإِنَّهُ مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَيْهِ جَبْرُهُ وَ كَانَ اَلْمِقْدَادُ فِي اَلثَّامِنَةِ وَ أَبُو ذَرٍّ فِي اَلتَّاسِعَةِ وَ سَلْمَانُ فِي اَلْعَاشِرَةِ . 🔰عبد العزيز قراطيسى مى‌گويد:امام صادق به من فرمود:اى عبد العزيز همانا ايمان ده درجه دارد و به منزلۀ نردبان است كه از آن پله پله بالا روند،پس آنكه يك درجه از ايمان دارد به آنكه دو درجه دارد نگويد كه تو چيزى نيستى تا برسد به درجۀ دهم،و كسى را كه پايين‌تر از توست،از ايمان ساقط‍‌ مكن كه آنكه بالاتر از توست تو را ساقط‍‌ مى‌كند،پس چون كسى را ديدى كه از تو پايين‌تر است به ملايمت او را به طرف خود بالا بكش و چيزى كه او طاقت ندارد به او تحميل مكن كه مى‌شكند،چون هر كس مؤمنى را بشكند بايد جبران كند.و مقداد در درجه هشتم و ابو ذر در درجه نهم و سلمان در درجۀ دهم بود. 📚الخصال , جلد۲ , صفحه۴۴۷ 📚بحار الأنوار , جلد۲۲ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
هدایت شده از  علم الحدیث
چرا گاهی بدون دلیل غمگین میشویم❓ 🖊گاهی غمی در جان انسان رخنه کرده و حزنی بر قلب او می نشیند بی آنکه علت و سببی برای آن بیابد. مانند غروب غمگین جمعه ها. اما در روایت علتی بسیار زیبا برای این لحظات سراسر غم وجود دارد. ابابصیر می گوید: به خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم و عرض کردم: جُعِلْتُ فِدَاکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّی لَأَغْتَمُّ وَ أَحْزَنُ مِنْ غَیْرِ أَنْ أَعْرِفَ لِذَلِکَ سَبَباً فدایتان شوم ای فرزند رسول خدا! من گاهی غمگین و محزون می شوم بدون آنکه علت و سببی برای آن بدانم. حضرت فرمودند: إِنَّ ذَلِکَ الْحَزَنَ‏ وَ الْفَرَحَ یَصِلُ إِلَیْکُمْ مِنَّا إِذَا دَخَلَ عَلَیْنَا حَزَنٌ‏ أَوْ سُرُورٌ کَانَ ذَلِکَ دَاخِلًا عَلَیْکُمْ لِأَنَّا وَ إِیَّاکُمْ مِنْ نُورِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَجَعَلَنَا وَ طِینَتَنَا وَ طِینَتَکُمْ وَاحِدَهً این حزن و یا سروری که به شما می رسید از سوی ماست. هرگاه ما محزون یا مسرور شویم این حزن و سرور بر شما نیز وارد می شود. زیرا ما و تنها شما از نور الهی هستیم و خدا طینت ما و طینت شما را یکی خلق کرد. 📚علل الشرائع: ج۱، ص۹۳٫ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی سیاه شدن قلب ‏امام باقر علیه السلام‏ 🛑مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ بَيْضَاءُ فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِي النُّكْتَةِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ ذَهَبَ ذَلِكَ السَّوَادُ وَ إِنْ تَمَادَى فِي الذُّنُوبِ زَادَ ذَلِكَ السَّوَادُ حَتَّى يُغَطِّيَ الْبَيَاضَ فَإِذَا غَطَّى الْبَيَاضَ لَمْ يَرْجِعْ صَاحِبُهُ إِلَى خَيْرٍ أَبَداً وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، «كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ‌». 🔰هیچ بنده‌ای نیست جز آنکه در قلبش نقطه سفیدی است، و هرگاه گناهی کند در آن نقطه سیاهی برآید، اگر توبه کند آن سیاهی برود، و اگر دنبال گناه رود سیاهی بیفزاید تا آنجا که همه سفیدی قلب را فرو گیرد، و چون آن سفیدی از سیاهی گناهان پوشیده شد دیگر صاحب آن قلب سیاه هرگز به‌خوبی و صلاح برنگردد، و این است فرموده خدا «هرگز چنین نیست (که آن‌ها گمان می‌کنند) بلکه به سبب آنچه کرده‌اند بر دل‌هایشان زنگار بسته است» (سوره مطففین، آیه ۱۴). 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۲۷۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بیمارانی که هیچ چاره ای برای درمان آنها وجود ندارد‼️ 🛑[الإختصاص] الصَّدُوقُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ علیه السلام قَالَ دَاوَیْتُ الْمَرْضَی فَشَفَیْتُهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أَبْرَأْتُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَالَجْتُ الْمَوْتَی فَأَحْیَیْتُهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَالَجْتُ الْأَحْمَقَ فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَی إِصْلَاحِهِ فَقِیلَ یَا رُوحَ اللَّهِ وَ مَا الْأَحْمَقُ قَالَ الْمُعْجَبُ بِرَأْیِهِ وَ نَفْسِهِ الَّذِی یَرَی الْفَضْلَ کُلَّهُ لَهُ لَا عَلَیْهِ وَ یُوجِبُ الْحَقَّ کُلَّهُ لِنَفْسِهِ وَ لَا یُوجِبُ عَلَیْهَا حَقّاً فَذَلِکَ الْأَحْمَقُ الَّذِی لَا حِیلَةَ فِی مُدَاوَاتِهِ. 🔰از امام صادق علیه السلام روایت شده که عیسی بن مریم علیه السلام گفته است: بیماران را مداوا کردم و به اذن خداوند آنها را شفا بخشیدم، به اذن خداوند نابینایان و بیماران مبتلا به پیسی را بهبود بخشیدم، و مردگان را معالجه کردم و به إذن خداوند آنان را زنده گرداندم، ولی را معالجه کردم و از عهدۀ نیک گرداندن حالش بر نیامدم، گفته شد: ای روح خدا، أحمق کیست ؟! عیسی گفت: خود رأی و خود پسندی که فضل و برتری را به صورت کامل از آنِ خود می داند و هیچ عیبی در خود نمی‌بیند. هر چه حق و حقوق است برای خودش می‌داند و برای دیگران نسبت به خود، حقی قائل نیست. پس او همان أحمقی است که هیچ چاره ای برای درمان او وجود ندارد. 📚 بحارالأنوار ٫ جلد 14 ٫ صفحه 323 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
سلسله مباحث اخلاقی 📌 گزیده ای از بیانات ارزشمند حضرت آیت‌الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته _ ❇️ در روایتی از امیرالمؤمنین و امام صادق علیهما السلام است می‌فرمایند: «لَا تَقُلْ بِمَا لَا تَعْلَمُ‏»👈 چیزی را که نمیدانی نگو ❇️ در مرحله دوم حضرت می‌فرمایند: «بَلْ لَا تَقُلْ كُلَ‏ مَا تَعْلَمُ‏»👈هر چیزی را که میدانی نگو بر فرض از فلان شخص، فلان گناه سر زده , آیا دیگران باید آگاه شوند از آن کار خلاف که در آنجا واقع شده❓ ❇️ والله اگر به این دو جمله عمل کنیم که «لَا تَقُلْ بِمَا لَا تَعْلَمُ بَلْ لَا تَقُلْ كُلَ‏ مَا تَعْلَمُ‏» جامعه ما اصلاح می‌شود، چون جامعه از من و شما و امثال ما تشکیل شده، اگر ما خودمان را اصلاح کنیم جامعه اصلاح می‌شود. اگر جامعه اصلاح شود آیا این همه محکمه لازم است؟ آیا این همه ماموران پلیس لازم است؟ شما را به خدا فکر بکنید. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi