eitaa logo
علم الحدیث
11.9هزار دنبال‌کننده
75 عکس
208 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
Article.pdf
802.5K
📕مقاله 〽️ "تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی" 👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی 👤 محمد لطفی پور 🖇 فصلنامه دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، شماره 16، بهار 1401 📝 چکیده: بحث و گفتگو درباره طبقه روایی و تعاملات حدیثی محمدبن‌عیسی به دلیل تاثیر فراوان در اعتبارسنجی روایات وی، از قرن سوم پیوسته مورد توجه دانشیان و پژوهش‌گران قرار گرفته‌است. نخستین خاستگاه گفتگو پیرامون طبقه محمدبن‌ عیسی عبارت نصربن‌ صباح می‌باشد که به کتاب رجال کشی و به تبع آن به رجال نجاشی راه‌یافته‌است. سخن وی چالش جدی را در تعامل حدیثی گسترده محمد بن عیسی با حسن بن محبوب و یونس بن عبدالرحمن و نیز بهره‌گیری مستقیم وی از امام رضا علیه‌السلام پیش آورده‌است. برخی از دانشیان رجال و فقیهان چنین برداشت‌کرده‌اند که استثنای ابن ولید قمی نیز به دلیل ایجاد خلل در طبقه محمدبن‌عیسی بوده‌است؛ بدین بیان که وی با توجه به خردسال بودن، امکان عملی نقل از یونس بن عبدالرحمن بدون واسطه را ندارد. در این فصل، پس از بررسی و تعیین دوره زندگی محمد بن عیسی بن عبید بر پایه قرینه‌‌ها به بحث تحمل حدیث وی از امامان شیعه علیهم‌السلام و دادوستد حدیثی او با اصحاب پرداخته شده‌است. گفتنی‌است در این پژوهه به هدف برون‌رفت چالش‌های موجود پیرامون رابطه روایی محمدبن‌عیسی در اخذ حدیث، به سه راهکار نوین در تعیین طبقه راوی روی آورده شده‌است. ره‌اورد این تلاش، خالی‌بودن طبقه محمد بن عیسی از هرگونه ابهام است که رابطه روایی وی را با امام رضا علیه‌السلام و برخی مشایخ حدیثی همچون یونس و حسن بن محبوب دست‌خوش تردید قراردهد.
اگر وقت نماز شود و سفره هم پهن باشد... 🛑...عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الصَّلَاةِ تَحْضُرُ وَ قَدْ وُضِعَ الطَّعَامُ قَالَ: «إِنْ كَانَ فِي أَوَّلِ الْوَقْتِ يُبْدَأُ بِالطَّعَامِ وَ إِنْ كَانَ قَدْ مَضَى مِنَ الْوَقْتِ شَيْ‏ءٌ وَ تَخَافُ أَنْ تَفُوتَكَ فَتُعِيدَ الصَّلَاةَ فَابْدَأْ بِالصَّلَاةِ.» 🔰از سماعة بن مهران نقل شده است: از امام صادق (علیه‌السلام) درباره این (موقعیت) سؤال کردم که وقت نماز فرا رسیده و (سفره‌ی) غذا نیز پهن شده است. حضرت فرمودند: «اگر در اول وقتِ (نماز) است، اول غذا را بخور، اما اگر مدتی از وقتِ (نماز) گذشته و می‌ترسی نمازت قضا شود و لازم شود قضایش را به‌جا آوری، اول نماز را بخوان.» 📚الكافي، ج۶، ص۲۹۸ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فایده خوردن ته‌مانده سفره 🛑عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: أَكَلْنَا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمَّا رُفِعَ اَلْخِوَانُ لَقَطَ مَا وَقَعَ مِنْهُ فَأَكَلَهُ ثُمَّ قَالَ لَنَا إِنَّهُ يَنْفِي اَلْفَقْرَ وَ يُكْثِرُ اَلْوَلَدَ . 🔰معاوية بن وهب گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام غذا خورديم، هنگامى كه سفره برداشته شد، حضرتش آن‌چه را كه از سفره افتاده بود برمى‌داشت و آن را مى‌خورد. سپس به ما فرمود: اين كار، فقر را از بين مى‌برد و فرزند را فراوان مى‌سازد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۰ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
آداب سفره در خانه و بیرون خانه 🛑عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ مَنْ أَكَلَ فِي مَنْزِلِهِ طَعَاماً فَسَقَطَ مِنْهُ شَيْ‏ءٌ فَلْيَتَنَاوَلْهُ وَ مَنْ أَكَلَ فِي الصَّحْرَاءِ أَوْ خَارِجاً فَلْيَتْرُكْهُ لِطَائِرٍ أَوْ سَبُعٍ. 🔰معمر بن خلاد گوید شنيدم ابو الحسن الرضا (علیه السلام) مى‏گفت: هركس در داخل منزل غذا تناول كند و پاره‏اى از دست او فروريزد، بايد بردارد و تناول كند، و هركس در صحرا و خارج منزل غذا تناول كند و پاره‏اى از دست او فرو ريزد، بايد براى پرندگان و درندگان وا بنهد. 📚: الكافي ج‏6، ص: 298 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم صلی الله علیک یا اباعبدلله الحسین علیه السلام صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
هدایت شده از  علم الحدیث
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
آیا در طول این همه سال با وجود این همه عالم و شهید هنوز ۳۱۳ نفر به وجود نیامده که امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف "ظهور کند⁉️ 👈 در این سوال یک مغالطه به کار رفته است ⏬ ‌ 🔸اینکه کدام روایت گفته است که ظهور متوقف هست به وجود آمدن ۳۱۳ نفر⁉️ 🔷وقتی به روایات رجوع می کنیم میبینیم که محقق شدن ظهور متوقف بر اذن الهی است و هیچ روایتی ظهور را متوقف به وجود آمدن ۳۱۳ نفر نکرده است . 💠در آخرین توقیع شریفی که از وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صادر شدفرمودند: َ 🛑فَقَدْ وَقَعَتِ الْغَيْبَةُ الثَّانِيَةُ 👈فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ👉 وَ ذَلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوب‏ 🔰امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به سفیر آخر خود می فرمایند :👈 که غیبت کبری شروع شده است و ظهور واقع نمی شود مگر بعد از اذن الهی واین اذن بعد از زمان طولانی است . 👇نتیجه👇 ظهور متوقف بر اذن الهی است و بس .لذا ۳۱۳ نفر ممکن است قرن ها پیش به دنیا آمده باشند(در این صورت بحث رجعت به کار می آید) یا ممکن است یک روز قبل از ظهور ✍:فدک الرافضی 📚:کمال الدین وتمام النعمه/ج ۲ص ّ۵۱۶ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای دو اسم مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🛑قالَ إِلامَامُ جَعْفَرٍ الصّادقِ عَلَيْهِ السَّلامُ: وَإنَّمَا سُمِّيَ الْقَائِمُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يَهْدِي إِلَى أَمْرٍ قَدْ ضَلُّوا عَنْهُ وَسُمِّيَ بِالْقَائِمِ لِقِيَامِهِ بِالْحَقِّ. 🔰 امام صادق علیه السلام فرمودند: حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه) «مهدی» نامیده شد چرا که او به سوی امری هدایت میکند که مردم از آن گمراه شده اند و «قائم» نامیده شد چرا که به حق قیام میکند. 📚: الارشاد ص:383 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اول نان‌‌ 🛑بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِذَا أُوتِيتُمْ بِالْخُبْزِ وَ اَللَّحْمِ فَابْدَءُوا بِالْخُبْزِ فَسُدُّوا بِهِ خِلاَلَ اَلْجُوعِ ثُمَّ كُلُوا اَللَّحْمَ . 🔰سكونى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: هرگاه نزد شما نان و گوشت آوردند با نان شروع كنيد و به وسيلۀ آن شدت گرسنگى را برطرف نماييد سپس گوشت را بخوريد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
آداب نگهداری نان 🛑عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَقْطِينٍ قَالَ قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : صَغِّرُوا رُغْفَانَكُمْ فَإِنَّ مَعَ كُلِّ رَغِيفٍ بَرَكَةً وَ قَالَ يَعْقُوبُ بْنُ يَقْطِينٍ رَأَيْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ يَعْنِي اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَكْسِرُ اَلرَّغِيفَ إِلَى فَوْقُ . 🔰 يعقوب بن يقطين گويد: امام رضا عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: نان‌هاى خود را كوچك قرار دهيد؛ زيرا با هر نانى بركتى است. يعقوب گويد: امام رضا عليه السّلام را ديدم كه نان را به قسمت بالا پاره مى‌نمود. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
محترم داشتن نان به چه معناست؟ 🛑عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَكْرِمُوا اَلْخُبْزَ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا إِكْرَامُهُ قَالَ إِذَا وُضِعَ لَمْ يُنْتَظَرْ بِهِ غَيْرُهُ وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مِنْ كَرَامَتِهِ أَنْ لاَ يُوطَأَ وَ لاَ يُقْطَعَ . 🔰يكى از اصحاب ما گويد: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: نان را گرامى بداريد. عرض كردند: اى پيامبر خدا! گرامى داشتن آن چگونه است‌؟ فرمود: هرگاه نان در سفره نهاده شود، منتظر چيزى ديگرى نمانند. و فرمود: و از موارد گرامى داشتن نان اين است كه لگدمال نشود و (به وسيلۀ چاقو) بريده نگردد. (بریدن نان به وسیله چاقو کراهت دارد) 📚الکافي ج۶ ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
گذاشتن نان زیر کاسه غذا ممنوع 🛑عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ قَالَ: تَغَدَّى عِنْدِي أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَجِيءَ بِقَصْعَةٍ وَ تَحْتَهَا خُبْزٌ فَقَالَ أَكْرِمُوا اَلْخُبْزَ أَنْ لاَ يَكُونَ تَحْتَهَا وَ قَالَ لِي مُرِ اَلْغُلاَمَ أَنْ يُخْرِجَ اَلرَّغِيفَ مِنْ تَحْتِ اَلْقَصْعَةِ . 🔰 فضل بن يونس گويد: روزى امام كاظم عليه السّلام نزد من ناهار ميل مى‌نمود، كاسه‌اى آوردند كه زير آن نانى بود، فرمود: نان را گرامى بداريد كه زير چيزى نگذاريد. حضرتش به من فرمود: به غلام دستور ده كه نان را از زير كاسه بيرون آورد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۴ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
کلامِ اهل‌بیت عصمت سلام‌الله‌علیهم، کلام خداوند متعال هست 🛑 حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وَ غَيْرِهِ قَالُوا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: حَدِيثِي حَدِيثُ أَبِي وَ حَدِيثُ أَبِي حَدِيثُ جَدِّي وَ حَدِيثُ جَدِّي حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ وَ حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ وَ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . 🔰هشام بن سالم و حماد بن عثمان و ديگران گفته‌اند ؛ شنيديم امام صادق سلام الله عليه مى‌فرمودند : حديث من حديث پدرم مى‌باشد و حديث پدرم حديث جدّم على بن الحسين سلام الله علیهما و حديث او حديث حسين سلام الله عليه است و حديث حسين سلام الله عليه حديث حسن سلام الله عليه و حديث حسن سلام الله عليه حديث اميرالمؤمنين سلام الله علیه و حديث اميرالمؤمنين سلام الله علیه حديث رسول خدا صلّى الله عليه و آله و حديث رسول خدا صلّى الله عليه و آله قول خداى عزّ و جلّ است. 📚الکافي ج۱ ص ۵۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
امیدوارتر از امید داشته باشیم 🛑عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ذَهَبَ لِيَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَانْصَرَفَ إِلَيْهِمْ وَ هُوَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ 🔰ابو جميله گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمود: نسبت به چيزى كه اميدوار نيستى بيش از آن‌چه اميدوار هستى اميدوار باشد. چون موسى عليه السّلام رفت كه براى خانواده‌اش آتشى برگيرد و بياورد و هنگامى كه بازگشت پيامبرى مرسل شده بود. 📚:الکافي ج۵  ص۸۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
Amali 23.mp3
20.75M
جلسه بیستم و سوم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امیدی فراتر از امید 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ خَرَجَ يَقْتَبِسُ لِأَهْلِهِ نَارا فَكَلَّمَهُ اَللَّهُ وَ رَجَعَ نَبِيّا وَ خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَإٍ كَافِرَة فَأَسْلَمَتْ مَعَ سُلَيْمَانَ وَ خَرَجَ سَحَرَةُ فِرْعَوْنَ يَطْلُبُونَ اَلْعِزَّ لِفِرْعَوْنَ فَرَجَعُوا مُؤْمِنِينَ. 🔰امام صادق عليه السّلام از قول على عليه السّلام نقل مى كند: نسبت به آنچه اميد ندارى اميدوارتر از آنچه به آن اميد دارى باش،چون موسى عليه السّلام رفت كه براى خانواده‌اش آتشى برگيرد و بياورد ولی خدا با وی صحبت کرد و در حالی برگشت که نبئ الهی شده بود. تا براى امتش از خدا طلب آتش كند،خداوند با او سخن گفت و به عنوان رسالت مراجعت كرد،ملكۀ سبا نيز كافر از شهر خارج شد ولى نزد سليمان مسلمان شد،و جادوگران فرعون برايش طلب عزّت مى كردند ولى خودشان با ايمان بازگشتند. 📚:الکافي ج۵  ص۸۴ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راز ماندگاری حکیم فردوسی از زبان آیت الله جوادی آملی 🟢 ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گرامی باد ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
4_5836860804372106435.pdf
221.9K
به مناسبت ۲۵ اردیبهشت، سالروز بزرگداشت شاعر بزرگ شیعه حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی 📖 مقاله جالب توجه جناب دکتر مهدی دشتی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، با عنوان «تأثیر پذیری فردوسی از کلینی»، چاپ شده در مجلهٔ «متن شناسی ادب فارسی دانشگاه اصفهان»، سال چهل و نهم، شماره یک، بهار 1392، صص 1-12نویسنده در این مقاله به مقایسهٔ مقدمهٔ دو کتاب «کافی»، نوشته محمد بن یعقوب کلینی، و «شاهنامه» سروده فردوسی پرداخته است. ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
تنهایی امام صادق علیه السلام 🛑عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ الله عليه السّلام یَقُولُ ؛ أَشْکُو إِلَی الله عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی وَ تَقَلْقُلِی بَیْنَ أَهْلِ الْمَدِینَةِ حَتَّی تَقْدَمُوا وَ أَرَاکُمْ وَ آنَسَ بِکُمْ ، فَلَیْتَ هَذِهِ الطَّاغِیَةَ أَذِنَ لِی فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِی الطَّائِفِ فَسَکَنْتُهُ وَ أَسْکَنْتُکُمْ مَعِیَ وَ أَضْمَنَ لَهُ أَنْ لَا یَجِیءَ مِنْ نَاحِیَتِنَا مَکْرُوهٌ أَبَداً.1 🔰از عنبسة بن مصعب روایت است که إمام صادق سلام الله علیه فرمود ؛ از تنهایی و پریشانی خود در میان مردم مدینه به خدا شکایت می‌کنم ، تا زمانی که شما [ شیعیانِ کوفه و...] می‌آیید و می‌بینمتان و به شما انس می‌گیرم. ای کاش این ظالمِ سرکش [ منصور دوانیقی ] مرا رها می‌کرد تا در طائف حصاری سنگی بنا کنم و به همراه شما در آن ساکن شوم و به او ضمانت می‌دادم که هرگز از جانب ما هیچ گزندی به او نخواهد رسید. 👇نکته اول👇 🛑قوله عليه السلام: حتى تقدموا أي من الكوفة و غيرها للحج فأراكم و آنس بكم.2 🔰مرحوم مجلسی علیه الرحمه: قسمتی که امام علیه السلام فرمودند صبر میکنم تا شما بیایید منظور امام علیه السلام شیعیان کوفه و مابقی بلاد هستند که برای حج سمت مکه و مدینه می آیند تا امام صادق علیه السلام با شیعیان دیدار کند و ارامش خاطر یابند 👇نکته دوم 👇 اینکه امام صادق علیه از منصور دوانیقی علیه اللعنه و العذاب اینگونه شکوائیه میکند به این گزارش دقت کنید👇 🛑عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ أَنَّ الْمَنْصُورَ قَدْ كَانَ هَمَّ بِقَتْلِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع غَيْرَ مَرَّةٍ3 🔰مفضل بن عمر نقل میکند: منصور دوانیقی علیه اللعنه و العذاب بارها قصد ترور امام صادق علیه السلام را کرده بود 👇نکته سوم👇 مدینه هیچ وقت یک شهر محب اهل بیت علیهم السلام‌نبوده است برای فهم بهتر این‌نکته به این حدیث امام سجاد علیه السلام دقت کنید👇 🛑 روى أبوعمر النهدي قال : سمعت علي بن الحسين يقول : ما بمكة والمدينة عشرون رجلا يحبنا 4 🔰 ابوعمر نهدی نقل می‌کند که خودم از حضرت علی بن حسین (علیه‌السلام) شنیدم که می‌فرمود: در تمام مکه و مدینه بیست مرد که ما را دوست بدارند وجود ندارد 📚:منابع 1:الکافی ج ۸ ص ۲۱۵ 2:مرآة العقول ج۲۶ص ۱۳۶ 3:مناقب آل أبي طالب ج 4ص238 4:شرح نهج البلاغة لابن أبى الحديد ج ٤ ص ١٠١ ✍:وحید؛ فدک ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
کمک‌های شبانه امام صادق علیه السلام 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ: کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) إِذَا أَعْتَمَ وَ ذَهَبَ مِنَ اللَّیْلِ شَطْرُهُ أَخَذَ جِرَاباً فِیهِ خُبْزٌ وَ لَحْمٌ وَ الدَّرَاهِمُ فَحَمَلَهُ عَلَی عُنُقِهِ ثُمَّ ذَهَبَ بِهِ إِلَی أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ فَقَسَمَهُ فِیهِمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ فَلَمَّا مَضَی أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فَقَدُوا ذَلِکَ فَعَلِمُوا أَنَّهُ کَانَ أَبَاعَبْدِاللَّهِ علیه السلام. 🔰 هشام بن سالم نقل میکند: وقتی پاسی از شب می‌گذشت، امام صادق علیه السلام کیسه‌ای از نان و گوشت و پول برمی‌داشت و بر دوش خود گذاشته و نزد مستمندان مدینه می‌برد و در میانشان تقسیم می‌کرد، ولی آنان او را نمی‌شناختند. وقتی امام صادق علیه السلام بشهادت رسید، دیگر آن صدقات شبانه را ندیدند و فهمیدند که آن مرد، امام صادق علیه السلام بوده است. 📚:الکافی ج7ص224 👇نکته👇 دقت کنید؛ اهالی مدینه که امام صادق علیه السلام شبانه به آنان کمک میکردند شیعه نبودند(پست قبلی را مطالعه کنید) ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
آتش بر خانه وحی 🛑عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: وَجَّهَ‏ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ إِلَى الْحَسَنِ بْنِ زَيْدٍ وَ هُوَ وَالِيهِ عَلَى الْحَرَمَيْنِ أَنْ أَحْرِقْ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ دَارَهُ فَأَلْقَى النَّارَ فِي دَارِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فَأَخَذَتِ النَّارُ فِي الْبَابِ وَ الدِّهْلِيزِ فَخَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَتَخَطَّى النَّارَ وَ يَمْشِي فِيهَا وَ يَقُولُ أَنَا ابْنُ أَعْرَاقِ الثَّرَى‏ أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ ع1 🔰مفضل بن عمر،گويد: ابو جعفر منصور(عباسى)(خليفه عباسى)به حسين بن زيد كه از طرف او والى مكه و مدينه بود پيغام داد كه خانه جعفر بن محمد را آتش بزن او هم خانه را آتش زد و امام صادق عليه السّلام بيرون شد و در ميان آن آتش افروخته،گام مى‌زد و مى‌فرمود:منم پسر اعراق الثرى (لقب اسماعيل بوده)منم پسر ابراهيم خليل خدا(كه آتش نمرود بر او گلستان شد) 👇نکته👇 🛑 أرسل و الحسن هو ابن زيد بن الحسن بن علي بن أبي طالب، و يدل على ذمه و انحرافه عن الأئمة عليهم السلام‏ 2 🔰علامه مجلسی علیه الرحمه: در متن روایت نوشته بود که الحسن بن زید از طرف منصور عباسی برای اتش زدن خانه امام صادق علیه السلام فرستاده شده بود : اسم کامل وی حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب است { .....} که این روایت دلالت بر ذم وی و انحراف وی از عقیده ائمه علیهم السلام میکند. 👈{ انشاءالله بزودی اطلاعاتی در مورد سادات حسنی و رابطه ایشان با ائمه علیهم السلام به زودی عرض میکنیم} 📚:منابع 1:الكافي ج‏1، ص: 473 2: مرآة العقول ج‏6، ص: 28‌ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فرزندان تاثیر گذار امام صادق علیه السلام ⬅️در بین فرزندان امام صادق علیه السلام سه فرزند با سه تاثیرگذاری عمیق و متفاوت بر جامعه شیعه وجود دارد: 1⃣: امام کاظم علیه السلام: امام هفتم شیعیان 2⃣: اسماعیل بن جعفر علیهما السلام: انشعاب اسماعیلیه از وی (تاثیر اسماعیل بن جعفر علیهما السلام‌بعد از وفات ایشان‌و شهادت امام صادق علیه السلام‌نمایان شد) 3⃣: عبدالله بن الجعفر افطع : انشعاب فطحیه از وی بود 👈انشاءالله اطلاعاتی در باب هر سه قسم به مرور عرض خواهیم کرد. ✍: وحید؛ فدک ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
روضه ماثور محمد بن ربیع از پدرش ربیع، که وزیر دربار منصور دوانقی بود، نقل می کند که؛ شبی منصور به من گفت : 📋《أَنْتَ صِرِ السَّاعَةَ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ(ع) فَأْتِنِي بِهِ عَلَى الْحَالِ الَّذِي تَجِدُهُ عَلَيْهِ لَا تُغَيِّرْ شَيْئاً مِمَّا عَلَيْهِ》 ♦️هم اکنون پیش جعفر بن محمّد(علیه السلام) برو و او را در هر حالتى که بود، بدون اینکه بگذارى وضع خود را تغییر دهد، نزد من بیاور. محمّد می گوید : پدرم مرا خواست که از همه فرزندانش سختگیرتر و بى‏ رحم‏تر بودم، و گفت : برو پیش جعفر بن محمّد(علیه السلام) و بدون اینکه درب منزل او را بکوبی، از دیوار او بالا برو که لباس خود را تغییر ندهد، ناگهان بر او وارد شو و به همان حالتى که هست، او را نزد ما بیاور. من وقتى رفتم، که چیزى از شب باقى نمانده بود، نردبان گذاشتم و از دیوار وارد خانه ایشان شدم، وقتى وارد اطاقش شدم، او مشغول نماز بود و پیراهنى بر تن داشت‏ و حوله ‏اى بر کمر بسته بود. نمازش را که سلام داد، عرض کردم : بفرمائید! امیرالمؤمنین شما را می خواهد! ایشان فرمود : 📋《دَعْنِي أَدْعُو وَ أَلْبَسُ ثِيَابِي》 ♦️بگذار لباسهایم را بپوشم. گفتم: به من اجازه نداده‏ اند! فرمود : 📋《فَأَدْخُلُ الْمُغْتَسَلَ فَأَطَّهَّرُ》 ♦️اجازه بده بروم غسل کنم و خود را تمیز نمایم. گفتم : غیر ممکن است وقت خود را نگیرید من نمی گذارم این وضع را کوچک ترین تغییرى بدهید. 📋《فَأَخْرَجْتُهُ حَافِياً حَاسِراً فِي قَمِيصِهِ وَ مِنْدِيلِهِ وَ كَانَ قَدْ جَاوَزَ السَّبْعِينَفَلَمَّا مَضَى بَعْضُ الطَّرِيقِ ضَعُفَ الشَّيْخُ فَرَحِمْتُهُ فَقُلْتُ لَهُ ارْكَبْ فَرَكِبَ بَغْلَ شَاكِرِيٍ‏ كَانَ مَعَنَا ثُمَّ صِرْنَا إِلَى الرَّبِيعِ》 ♦️من ایشان را همان طور، سر و پاى برهنه با همان پیراهن و قطیفه‏ اى که داشت ایشان را از خانه خارج کردم. در حالی که سن او از هفتاد سال تجاوز می کرد. مقدارى که پیاده رفت از راه رفتن باز ماند و سخت خسته شد، دلم به حال آن ایشان سوخت و عرض کردم سوار شو! سوار قاطر یکى از همراهان من شد،.... 📚: مهج الدعوات ص ۱۹۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi