eitaa logo
علم الحدیث
12.1هزار دنبال‌کننده
75 عکس
210 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
وصی قرار دادن امام صادق علیه السلام 🛑رَوَی أَبُو أَیُّوبَ الْخُوزِیُّ قَالَ: بَعَثَ إِلَیَّ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ فَدَخَلْتُ عَلَیْهِ وَ هُوَ جَالِسٌ عَلَی کُرْسِیٍّ وَ بَیْنَ یَدَیْهِ شَمْعَةٌ وَ فِی یَدِهِ کِتَابٌ فَلَمَّا سَلَّمْتُ عَلَیْهِ رَمَی الْکِتَابَ إِلَیَّ وَ هُوَ یَبْکِی وَ قَالَ هَذَا کِتَابُ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ یُخْبِرُنَا أَنَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ قَدْ مَاتَ فَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ ثَلَاثاً وَ أَیْنَ مِثْلُ جَعْفَرٍ- ثُمَّ قَالَ لِی اکْتُبْ فَکَتَبْتُ صَدْرَ الْکِتَابِ ثُمَّ قَالَ اکْتُبْ إِنْ کَانَ أَوْصَی إِلَی رَجُلٍ بِعَیْنِهِ فَقَدِّمْهُ وَ اضْرِبْ عُنُقَهُ قَالَ فَرَجَعَ الْجَوَابُ إِلَیْهِ أَنَّهُ قَدْ أَوْصَی إِلَی خَمْسَةٍ أَحَدُهُمْ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ وَ مُحَمَّدُ بْنُ سُلَیْمَانَ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ مُوسَی ابْنَیْ جَعْفَرٍ وَ حَمِیدَةَ فَقَالَ الْمَنْصُورُ لَیْسَ إِلَی قَتْلِ هَؤُلَاءِ سَبِیلٌ. 1 🔰 ابو ایوب خوزی گفت: منصور دوانیقی نیمه شب به دنبال من فرستاد، وقتی رفتم روی تخت نشسته بود، شمعی در مقابلش می‌سوخت و در دست نامه ای داشت، تا سلام کردم نامه را پیش من انداخت و شروع به گریه کرد. گفت این نامه محمّد بن سلیمان است که نوشته جعفر بن محمّد از دنیا رفته است «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» سه مرتبه این عبارت را گفت کجا می‌توان کسی چون جعفر بن محمّد پیدا کرد. سپس به من گفت بنویس. اول نامه را نوشتم، گفت بنویس اگر شخص معینی را وصی خود قرار داده گردنش را بزن. جواب آمد که پنج نفر را وصی خود قرار داده است، یکی از آن‌ها خود منصور ابو جعفر است، علی بن سلیمان، عبد اللَّه و موسی دو پسرش و حمیده. منصور گفت نمی توان این‌ها را کشت. 👇شرح روایت👇 🛑وجه التقية في تشريك هؤلاء ظاهر و مع ذلك أوضح الأمر إذ معلوم أن ذكر منصور بن سليمان للتقية، و معلوم أيضا أن حميدة لم تكن قابلة للإمامة فبقي الأمر مترددا بين الوالدين، و لو كان الأكبر قابلا للإمامة لم يضم إليه الأصغر فبين عليه السلام بذلك أنه غير قابل لذلك، فتعين موسى عليه السلام.2 🔰 علامه مجلسی علیه الرحمه: وجه تقیه در حدیث مشهود است با وجود تقیه امر{امامت} واضح است چون معلوم است که نام بردن منصور دوانیقی برای تقیه است{ چون انسان فاجر صلاحیت امام شدن را ندارد و همچنین حمیده{ همسر امام صادق علیه السلام} زیرا نِسوان قابلیت امام شدن را ندارند.پس امامت مردد میشود بین دو فرزند امام صادق علیه السلام یعنی عبدالله و موسی و اگر فرزند بزرگتر { عبدالله} لیاقت امامت را داشت هیچ وقت فرزند کوچکتر { امام کاظم علیه السلام} را در وصیت نام نمیبرد لذا امام صادق علیه السلام امر را واضح بیان کرده است و در بین وصی ها فقط امام موسی کاظم علیه السلام قابلیت امام شدن برای جامعه را دارد . 📚: منابع 1:الکافی ،ج ۱ ،ص ۳۱۰ 2: مرآة العقول ج‏3، ص: 338 پ ن : حدیث بعدی را انشاءالله در تکمیل فرمایش علامه مجلسی علیه الرحمه مطالعه کنید . پ ن : این‌چند روز انشاءالله مطالب کانال در راستای اتفاقات بعد از شهادت امام صادق علیه السلام فعالیت میکند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
وصیّ واقعی امام صادق علیه السلام 🛑دَاوُدُ بْنُ كَثِيرٍ الرَّقِّيُّ قَالَ- أَتَى أَعْرَابِيٌّ إِلَى أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ فَسَأَلَهُ خَبَراً فَقَالَ تُوُفِّيَ جَعْفَرٌ الصَّادِقُ فَشَهِقَ شَهْقَةً وَ أُغْمِيَ عَلَيْهِ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ هَلْ أَوْصَى إِلَى أَحَدٍ قَالَ نَعَمْ أَوْصَى إِلَى ابْنِهِ عَبْدِ اللَّهِ وَ مُوسَى وَ أَبِي جَعْفَرٍ الْمَنْصُورِ فَضَحِكَ أَبُو حَمْزَةَ وَ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا إِلَى الْمَهْدِيِّ وَ بَيَّنَ لَنَا عَنِ الْكَبِيرِ وَ دَلَّنَا عَلَى الصَّغِيرِ وَ أَخْفَى عَنْ أَمْرٍ عَظِيمٍ فَسُئِلَ عَنْ قَوْلِهِ فَقَالَ بَيَّنَ عُيُوبَ الْكَبِيرِ وَ دَلَّ عَلَى الصَّغِيرِ لِإِضَافَتِهِ إِيَّاهُ وَ كَتَمَ الْوَصِيَّةَ لِلْمَنْصُورِ لِأَنَّهُ لَوْ سَأَلَ الْمَنْصُورُ عَنِ الْوَصِيِّ لَقِيلَ أَنْتَ. 🔰داود بن كثير رقى گفت: مرد عربى پيش ابو حمزه ثمالى آمده چيزى پرسيد-ابو حمزه گفت حضرت صادق از دنيا رفت. عرب ناله‌اى زده بيهوش شد. وقتى بهوش آمد پرسيد كسى را وصى قرار داده گفت بلى و پسر خود عبد اللّٰه و موسى و منصور دوانيقى را وصى خود قرار داده ابو حمزه لبخندى زده گفت الحمد للّٰه كه ما را هدايت نمود و ما را به بزرگتر آشنا كرد و كوچكتر را معرفى نمود و مطلب بزرگى را پنهان داشت. توضيح خواستند از اين جملات مبهمش گفت عيب‌هاى پسر بزرگتر را نمود و ما را راهنمائى به فرزند كوچكتر موسى بن جعفر نمود و وصى واقعى را از منصور پنهان كرد اگر او بگويد وصى جعفر بن محمّد كيست بگويند خودت. 📚: مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏4، ص: 320 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
جواب دندان شکن به ابوحنفیه 🛑ولما مات الصادق عليه السلام رأى أبو حنيفة مؤمن الطاق فقال له: مات إمامك؟ قال: نعم. أما إمامك من المنظرين إلى يوم الوقت المعلوم. 🔰پس از وفات امام صادق عليه السّلام أبو حنيفه به مؤمن الطّاق برخورده و بدو گفت: امام تو مُرد. احول(مومن طاق) گفت: آرى، ولى امام تو (شيطان) از مهلت داده‏شدگان تا روز قيامت است. 📚: الإحتجاج ج‏2، ص: 381 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فرزندان امام صادق علیه السلام 🛑 كَانَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَشْرَةُ أَوْلَادٍ إِسْمَاعِيلُ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أُمُّ فَرْوَةَ أُمُّهُمْ فَاطِمَةُ بِنْتُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ مُوسَى وَ إِسْحَاقُ وَ مُحَمَّدٌ لِأُمِّ وَلَدٍ وَ الْعَبَّاسُ وَ عَلِيٌّ وَ أَسْمَاءُ وَ فَاطِمَةُ لِأُمَّهَاتِ أَوْلَادٍ شَتَّى. 🔰آن حضرت( امام صادق علیه السلام) ده فرزند داشته 1- اسماعيل (مورد بحث ما) 2- عبداللَّه الافطح 3- ام فروه(بغیر از ام فروه مادر امام صادق علیه السلام هست) 👈 كه مادرشان فاطمه بنت الحسين بن على السجاد سلام الله علیهما بوده ➖➖➖➖➖➖➖ 4- موسى( امام کاظم علیه السلام) 5- اسحاق 6- محمد 👈 كه مادرشان ام ولد بوده (حضرت حمیده سلام الله علیها) ➖➖➖➖➖➖➖ 7- عباس 8- على 9- اسماء 10- فاطمه 👈 مادرانشان متفرق بوده‏اند(دیگر همسران امام صادق علیه السلام) 📚: الإرشاد ج‏2، ص: 209 👇نکته👇 اسماعیل فرزند ارشد بود بعد عبدالله فرزند ارشد بود .یعنی امام کاظم علیه السلام از حیث سن از اسماعیل و عبدالله کوچکتر بود ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه قسمت اول 👇تعریف اسماعیلیه 👇 🛑قد ذكرنا أن الإسماعيلية امتازت عن الموسوية و عن الاثني عشرية بإثبات الإمامة لإسماعيل بن جعفر1 🔰 اسماعیلیه جدا میشود از واقفیه و شیعه اثنی عشریه با توجه به اینکه قائل به امامت اسماعیل بن جعفر{ فرزند ارشد امام صادق علیه السلام }هستند 👇انواع اسماعیلیه👇 🛑 فرقةزعمت ان الامام بعد جعفر بن محمد ابنه (اسماعيل بن جعفر....... «وفرقة» ثالثة زعمت أن الامام بعد جعفر بن محمد «محمدبن‌ اسماعيل بن جعفر» 2 🔰 عده ای قائل به امامت اسماعیل بن جعفر شدند و عده ای قائل به امامت محمد بن اسماعیل بن جعفر{ پسر اسماعیل شدند}علاقه زیاد امام صادق علیه السلام به اسماعیل👇 🛑سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ: إِنِّي سَأَلْتُ اللَّهَ فِي إِسْمَاعِيلَ أَنْ يُبْقِيَهُ بَعْدِي فَأَبَى، وَ لَكِنَّهُ قَدْ أَعْطَانِي فِيهِ مَنْزِلَةً أُخْرَى‏ 3 🔰امام صادق علیه السلام فرمودند من از خدا درخواست کردم که اسماعیل بعد از من از دنیا برود ولی خداوند منزلت و درجه دیگری{ در بهشت} برای وی در نظر گرفته بود. 👈لذا اسماعیل در زمان حیات امام صادق علیه السلام وفات کردند 👇 تشیع اسماعیل👇 🛑عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: لَمَّا مَاتَ إِسْمَاعِيلُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع خَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَتَقَدَّمَ السَّرِيرَ بِلَا حِذَاءٍ وَ لَا رِدَاء4 🔰وقتى اسماعيل مُرد،امام صادق عليه السّلام نزد ما آمد و در جلوى تابوت بى‌كفش و رداء حركت مى‌كرد. ادامه دارد انشاءالله ✍ : وحید، فدک 📚منابع: 1:الملل و النحل ج1ص226: 2:فرق الشیعة نوبختی،ج 1ص222 3:رجال الكشي ص217 4:الكافي ج‏3، ص204 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه قسمت دوم شیعیان در زمان حیات اسماعیل با توجه به دو عامل به گمان خود می پنداشتند که امام بعد از امام صادق علیه السلام اسماعیل است . 1⃣: محبت زیاد امام صادق علیه السلام به اسماعیل 2⃣: با توجه به حدیث معروف که از ائمه علیهم السلام صادر شده بود 👇 ٍ 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْأَمْرَ فِي‏ الْكَبِيرِ مَا لَمْ تَكُنْ فِيهِ عَاهَةٌ.1 🔰امام صادق عليه السلام فرمود: امر امامت به فرزند بزرگ مى‏رسد، در صورتى كه عيبى نداشته باشد. مرحوم مجلسی علیه الرحمه در شرح این حدیث: ✍آفة بدنية، فإن الإمام مبرأ من نقص في الخلقة يوجب شينه أو دينية2 🔰منظور از عیب: عیب بدنی چون امام مبرا از عیب در ظاهر است که موجب وهن شود و عیب دینی { بی سوادی} است. ➖با توجه به این نکات خیلی ها گمان کردند که امام بعد از امام صادق علیه السلام، اسماعیل بن جعفر است . به این گزارش دقت کنید👇 🛑عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَامِرٍ، قَالَ:، دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) فَوَصَفْتُ لَهُ الْأَئِمَّةَ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَيْهِ، قُلْتُ وَ إِسْمَاعِيلُ مِنْ بَعْدِكَ، فَقَالَ: أَمَّا ذَا فَلَا، قَالَ حَمَّادٌ، فَقُلْتُ لِإِسْمَاعِيلَ وَ مَا دَعَاكَ إِلَى أَنْ تَقُولَ وَ إِسْمَاعِيلُ مِنْ بَعْدِكَ قَالَ أَمَرَنِي الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ. 3 🔰اسماعیل بن عامر نقل میکند : بر امام صادق علیه السلام وارد شدم و از نام ائمه علیهم السلام را گفتم تا به خود امام صادق علیه السلام رسیدم بعد گفتم بعد از شما اسماعیل امام است؟ امام علیه السلام فرمودند خیر. حماد بن عیسی می گوید از اسماعیل بن عامر سوال کردم که چه کسی به تو گفت که نامی از اسماعیل در صحبتت با امام صادق علیه السلام ببری. اسماعیل بن عامر گفت مفضل بن عمر از من این درخواست را کرد 👈یعنی حتی کسی مثل مفضل بن عمر نیز گمان کرده بود که امام بعد اسماعیل است . ➖لذا یکی از کسانی که امام صادق علیه السلام بعد از مرگ اسماعیل برای وی پیغام فرستاد بود مفضل بن عمر بود. 🛑 يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ، قَالَ: أَمَرَنِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ أَنْ آتِيَ الْمُفَضَّلَ، وَ أُعَزِّيَهُ بِإِسْمَاعِيلَ ، وَ قَالَ: «أَقْرِئِ الْمُفَضَّلَ السَّلَامَ، وَ قُلْ لَهُ: إِنَّا قَدْ أُصِبْنَا بِإِسْمَاعِيلَ، فَصَبَرْنَا، فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرْنَا؛ إِنَّا أَرَدْنَا أَمْراً وَ أَرَادَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- أَمْراً، فَسَلَّمْنَا لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ».4 🔰از يونس بن يعقوب، گفت: امام صادق (ع) به من فرمان داد بروم نزد مفضل و او را به اسماعيل تسليت گويم و فرمود: به مفضل سلام برسان، و به او بگو: ما به غم مرگ اسماعيل گرفتار نشديم و صبر كرديم، تو هم صبر كن چنانچه ما صبر كرديم، ما چيزى قصد كرديم و خدا عز و جل چيزى ديگر و ما به امر خدا عز و جل دل نهاديم. 👈این کار امام صادق علیه السلام در اصل برطرف کردن شبهه برای مفضل بود 📚:منابع 1:الكافي ج‏1، ص: 285 2:مرآة العقول ج‏3، ص: 207 3:رجال الكشي ص: 326 4:الكافي ج‏3، ص: 237 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه قسمت سوم 👈به خاطر این خطر بزرگ{ ایجاد شکاف و انحراف در بدنه شیعه} امام صادق علیه السلام بر مرگ اسماعیل شاهدانی را گواه گرفت که اسماعیل فوت کرده است به این گزارش دقت کنید. 🛑َ رُوِيَ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ أَنَّهُ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ عَنْ يَمِينِهِ سَيِّدُ وُلْدِهِ مُوسَى ع وَ قُدَّامَهُ مَرْقَدٌ مُغَطًّى فَقَالَ لِي يَا زُرَارَةُ جِئْنِي بِدَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ الرَّقِّيِّ وَ حُمْرَانَ وَ أَبِي بَصِيرٍ وَ دَخَلَ عَلَيْهِ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ فَخَرَجْتُ‏ فَأَحْضَرْتُهُ مَنْ أَمَرَنِي بِإِحْضَارِهِ وَ لَمْ يَزَلِ النَّاسُ يَدْخُلُونَ وَاحِداً أَثَرَ وَاحِدٍ حَتَّى صِرْنَا فِي الْبَيْتِ ثَلَاثِينَ رَجُلًا فَلَمَّا حَشَدَ الْمَجْلِسُ قَالَ يَا دَاوُدُ اكْشِفْ لِي عَنْ وَجْهِ إِسْمَاعِيلَ فَكَشَفَ عَنْ وَجْهِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا دَاوُدُ أَ حَيٌّ هُوَ أَمْ مَيِّتٌ قَالَ دَاوُدُ يَا مَوْلَايَ هُوَ مَيِّتٌ فَجَعَلَ يَعْرِضُ ذَلِكَ عَلَى رَجُلٍ رَجُلٍ حَتَّى أَتَى عَلَى آخِرِ مَنْ فِي الْمَجْلِسِ وَ انْتَهَى عَلَيْهِمْ بِأَسْرِهِمْ كُلٌّ يَقُولُ هُوَ مَيِّتٌ يَا مَوْلَايَ فَقَالَ اللَّهُمَّ اشْهَدْ ثُمَّ أَمَرَ بِغُسْلِهِ وَ حَنُوطِهِ وَ إِدْرَاجِهِ فِي أَثْوَابِهِ فَلَمَّا فَرَغَ مِنْهُ قَالَ لِلْمُفَضَّلِ يَا مُفَضَّلُ احْسِرْ عَنْ وَجْهِهِ فَحَسَرَ عَنْ وَجْهِهِ فَقَالَ أَ حَيٌّ هُوَ أَمْ مَيِّتٌ فَقَالَ مَيِّتٌ قَالَ اللَّهُمَّ اشْهَدْ عَلَيْهِمْ ثُمَّ حُمِلَ إِلَى قَبْرِهِ فَلَمَّا وُضِعَ فِي لَحْدِهِ قَالَ يَا مُفَضَّلُ اكْشِفْ عَنْ وَجْهِهِ وَ قَالَ لِلْجَمَاعَةِ أَ حَيٌّ هُوَ أَمْ مَيِّتٌ قُلْنَا لَهُ مَيِّتٌ فَقَالَ اللَّهُمَّ اشْهَدْ وَ اشْهَدُوا فَإِنَّهُ سَيَرْتَابُ الْمُبْطِلُونَ يُرِيدُونَ إِطْفَاءَ نُورِ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ ثُمَّ أَوْمَأَ إِلَى مُوسَى ع وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ ... وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ ثُمَّ حَثَوْنَا عَلَيْهِ التُّرَابَ ثُمَّ أَعَادَ عَلَيْنَا الْقَوْلَ فَقَالَ الْمَيِّتُ الْمُحَنَّطُ الْمُكَفَّنُ الْمَدْفُونُ فِي هَذَا اللَّحَدِ مَنْ هُوَ قُلْنَا إِسْمَاعِيلُ قَالَ اللَّهُمَّ اشْهَدْ ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِ مُوسَى ع وَ قَالَ هُوَ حَقٌّ وَ الْحَقُّ مِنْهُ إِلَى أَنْ يَرِثَ اللَّهُ الْأَرْضَ وَ مَنْ عَلَيْها. 🔰 از زرارة بن أعين روايت شده كه گفت: «بر امام صادق عليه السّلام وارد شدم، و در سمت راست آن حضرت مير فرزندان او موسى عليه السّلام و روبرويش رختخواب و بسترى پوشيده شده قرار داشت، پس به من فرمود: اى زراره، داود بن كثير رقى و حمران و ابا بصير را نزد من بياور، و در اين ميان مفضّل بن عمر به محضر آن حضرت وارد شد، من بيرون رفتم و كسانى را كه آن حضرت دستور به احضارشان داده بود نزد او آوردم، و مردم يك يك از پى هم وارد مى‏شدند تا اينكه سى نفر در آن خانه جمع شديم، هنگامى كه مجلس پر شد، آن حضرت فرمود: اى داود پوشش روى اسماعيل را برايم كنار بزن، داود صورت او را باز كرد. امام صادق عليه السّلام فرمود: اى داود او زنده است يا مرده؟ داود گفت: مولاى من او مرده است، پس آن را به يكايك افراد نشان داد تا به آخرين كسى كه در مجلس بود رسيد و به جملگى ايشان (اين مراسم را) به پايان رسانيد هر يك از آنان مى‏گفت: مولاى من او مرده است، پس فرمود: خدايا شاهد باش، سپس دستور غسل و حنوط و در كفن پيچيدن او را داد، هنگامى كه از كار او فراغت يافت به مفضّل فرمود: اى مفضّل كفن را از صورت او كنار بزن، و او كفن را از رويش كنار زد، پس فرمود: او زنده است يا مرده؟ مفضّل گفت: مرده است، فرمود: خدا آنان گواه باش سپس او را به جانب قبرش برداشتند، هنگامى كه در لحدش گذاشته شد. آن حضرت فرمود: اى مفضّل صورتش را باز كن، و به جمعيّت فرمود: او زنده است يا مرده؟ ما عرض كرديم: مرده است، فرمود: خدايا گواه باش و شما نيز شاهد باشيد كه به زودى باطل انديشان دچار شكّ و ترديد خواهند شد آنان مى‏خواهند نور خدا را با دهانهاى خويش خاموش كنند- و به موسى عليه السّلام اشاره فرمود «و خداوند نور خود را كامل خواهد ساخت هر چند مشركان را خوش نيايد»، سپس ما بر او خاك ريختيم، و بعد آن حضرت همان سخن را بر ما تكرار نموده فرمود: آن مرده حنوطشده كفن گشته كه در اين لحد مدفون است چه كسى است؟ عرض كرديم: اسماعيل، فرمود: خدايا گواه باش، سپس دست موسى عليه السّلام را گرفت و فرمود: او حقّ است و حقّ از اوست تا آنكه خداوند زمين و هر كه را كه بر روى زمين است وارث گردد». 📚: الغيبة للنعماني، النص، ص: 328 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم صلی الله علیک یا اباعبدلله الحسین علیه السلام صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه قسمت چهارم 👈با اینکه امام صادق علیه السلام تمام تلاش خود را کردند که مرگ اسماعیل به گوش همگان برسد تا برای کسی شبهه ای باقی نماند . ⬅️ولی بعد از مرگ اسماعیل شبهه افکنان شروع به کار کردند.👇 🛑(و فرقة) زعمت ان الامام بعد جعفر بن محمد ابنه (اسماعيل بن جعفر و انكرت موت إسماعيل في حياة ابيه و قالوا كان ذلك على جهة التلبيس من ابيه على الناس لأنه خاف فغيبه عنهم، و زعموا أن اسماعيل لا يموت حتى يملك الأرض يقوم بأمر الناس و أنه هو القائم‌1 🔰گروهی گمان کردند که امام بعد از امام صادق علیه السلام اسماعیل است . و مرگ اسماعیل را انکار کردند گفتند که اسماعیل از دنیا نرفته است و آن تشیع جنازه یک تشیع جنازه نمادین بوده است که اسماعیل از خطر و گزند بنی العباس دور باشد . و اسماعیل زنده است و فوت نکرده است تا زمانی که ظهور کند و زمین را پر از عدل کند و او قائم موعود است . 👇شبهه افکنی👇 پس از وفات اسماعیل عده ای شروع به شبهه افکنی کردند من جمله شخصی به نام سلیمان بن جریر که باعث گرویدن عده ای به زیدیه شد2 { شبهاتی حول مبحث تقیه و بَداء؛ که با توجه به اینکه قصد ایحاد شبهه را نداریم مطالب سلیمان بن جریر را عرض نمیکنم ولی دوستان محقق میتواند به کتاب مرحوم‌نوبختی رجوع کنند) 👇نتیجه👇 👈 با وجود اینکه اسماعیل در زمان حیات امام صادق علیه السلام از دنیا رفت و با توجه به اینکه امام صادق علیه السلام تمام سعی خود را کردند که با اعلام عموی فوت اسماعیل، شبهه امامت اسماعیل را برطرف کند. ولی بعد از شهادت امام صادق علیه السلام عده ای قائل به امامت اسماعیل بن جعفر شدند . { خود اسماعیل هیج دخالتی در این انحراف نداشتند و همواره مورد احترام امام صادق علیه السلام بودند } 📚: منابع 1: فرق الشیعة نوبختی،ج1ص67 2: فرق الشیعه ج ۱ ص ۶۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه قسمت پنچم 👈اسماعیلیه با این تفکر قائل به امامت اسماعیل شدند که امام صادق علیه السلام بارها در باب امامت اسماعیل سخن گفته انداما آیا امام صادق علیه السلام در باب اثبات امامت اسماعیل حدیثی فرمودند؟ 🛑لم يشر الامام إلى إمامة اسماعيل قط و انما الناس كانوا يزعمون ذلك لكبره و ما تسالموا عليه من أن الأمر في الاكبر ما لم يكن به عاهة و في الأحاديث الكثيرة أن الامام عليه السلام سئل عن إمامة اسماعيل في حياته و مماته فنفاها غير مرة 🔰امام صادق علیه السلام هیچ اشاره ای به امامت اسماعیل نکرده بود، بلکه مردم بخاطر اینکه اسماعیل فرزند ارشد امام صادق علیه السلام است با توجه به حدیث امامت در فرزند بزرگتر است مادامی که عیبی در وی نباشد. (ولی با توجه به اینکه اسماعیل در زمان حیات امام‌صادق علیه السلام فوت کرده بودند لذا این حدیث در مورد وی صدق نمیکند). 👈و در احادیث زیادی از امام صادق علیه السلام در مورد امامت اسماعیل سوال کردند و امام صادق علیه السلام امامت اسماعیل را رد کرده بودند 📚: پاورقی شماره 1 کتاب فرق الشیعة ج 1ص 64 الناشر دار الأضواء - بيروت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه قسمت ششم و آخر 👇مَخلَص بحث👇 🛑أَمَّا إِسْمَاعِيلُ: فَكَانَ أَكْبَرَ إِخْوَتِهِ وَ كَانَ أَبُوهُ شَدِيدَ الْمَحَبَّةِ لَهُ وَ الْبِرِّ بِهِ وَ قَدْ كَانَ قَوْمٌ مِنَ الشِّيعَةِ فِي حَيَاةِ الصَّادِقِ ع يَظُنُّونَ أَنَّهُ الْقَائِمُ بَعْدَهُ وَ الْخَلِيفَةُ لَهُ لِمَيْلِ أَبِيهِ إِلَيْهِ وَ إِكْرَامِهِ لَهُ وَ لِأَنَّهُ أَكْبَرُ إِخْوَتِهِ سِنّاً فَمَاتَ فِي حَيَاةِ أَبِيهِ الصَّادِقِ ع........ الکلام 🔰اما اسماعيل كه بزرگترين فرزندان حضرت صادق عليه السّلام بود، فوق العاده مورد مهر و علاقه پدرش بودند، گروهى از شيعيان در زمان حضرت صادق معتقد بودند كه اسماعيل جانشين پدرش ميباشد، زيرا كه پدر بوى علاقه داشت و او را از فرزندان ديگرش بيشتر مورد لطف و احسان قرار ميداد، و ليكن اسماعيل در زمان حيات پدرش از دنيا رفت. اسماعيل در ناحيه عريض ديده از جهان پوشيد و مردم او را روى دوش خود تا مدينه آوردند، امام صادق سلام اللَّه عليه در مرگ اين فرزندش بسيار بيتابى ميكرد و در پيشاپيش جنازه او بدون كفش حركت مينمود، و امر كرد جنازه او را بر زمين گذاشتند و كفن را از روى او برداشت و به وى نگاه كرد. علت اين امر براى اين بود كه حضرت بدين وسيله مرگ او را اعلان كرد تا كسانى كه وى را جانشين پدرش ميدانستند از شبهه بيرون شوند و بمرگ آن يقين پيدا كنند، سپس جنازه او را در بقيع دفن كردند، و چون وى از دنيا رفت كسانى كه به امامت او اعتقاد داشتند از عقيده خود دست برداشتند، و ليكن گروهى از مردم كه از نزديكان پدر او نبودند ميگفتند: وى نمرده است. پس از وفات حضرت صادق عليه السّلام: دسته‏اى از اين جمعيت به امامت موسى بن جعفر عقيده پيدا كردند، و بقيه هم دو دسته شدند، گروهى از زنده بودن اسماعيل برگشتند و به امامت فرزندش محمد عقيده پيدا كردند، زيرا آنان گمان ميكردند امامت حق اسماعيل بود و پس از آن اين مقام بفرزندش ميرسد، و جماعتى هم گفتند اسماعيل نمرده است، 👈 اينك عده اندكى از اين‏ها مانده‏اند كه آنان را اسماعيليه ميگويند. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
❁﷽❁ پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما به صورت ناشناس هستیم: https://abzarek.ir/service-p/msg/1179504 ♻️کانال: علم الحدیث
شبیه شدن‌شیطان به اسماعیل 🛑 عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ صَبِيحٍ قَالَ: جَاءَنِي رَجُلٌ فَقَالَ لِي تَعَالَ حَتَّى أُرِيَكَ ابْنَ الرَّجُلِ قَالَ فَذَهَبْتُ مَعَهُ قَالَ فَجَاءَ بِي إِلَى قَوْمٍ يَشْرَبُونَ فِيهِمْ إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ فَخَرَجْتُ مَغْمُوماً فَجِئْتُ إِلَى الْحَجَرِ فَإِذَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ مُتَعَلِّقٌ بِالْبَيْتِ يَبْكِي قَدْ بَلَّ أَسْتَارَ الْكَعْبَةِ بِدُمُوعِهِ قَالَ فَخَرَجْتُ أَشْتَدُّ فَإِذَا إِسْمَاعِيلُ جَالِسٌ مَعَ الْقَوْمِ فَرَجَعْتُ فَإِذَا هُوَ آخِذٌ بِأَسْتَارِ الْكَعْبَةِ قَدْ بَلَّهَا بِدُمُوعِهِ قَالَ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَقَدِ ابْتُلِيَ ابْنِي بِشَيْطَانٍ يَتَمَثَّلُ فِي صُورَتِهِ. وَ قَدْ رُوِيَ أَنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ فِي صُورَةِ نَبِيٍّ وَ لَا فِي صُورَةِ وَصِيِّ نَبِيٍّ .. فكيف يجوز أن ينص عليه بالإمامة مع صحة هذا القول منه فيه. 🔰وليد بن صبيح مى‏گويد: مردى به نزد من آمد و گفت بيا تا فرزند آن مرد بزرگ را به تو نشان بدهم، همراه او رفتم و مرا به نزد گروهى ميگسار برد و اسماعيل بن جعفر در ميان ايشان بود، گويد اندوهناك از آنجا خارج شدم و به بيت اللَّه در آمدم و ناگهان اسماعيل بن جعفر را نزد «حجر» ديدم كه به بيت آويخته بود و گريه مى‏كرد و پرده‏هاى كعبه را به اشك ديده خود تر كرده بود، گويد بيرون آمدم و مى‏دويدم و اسماعيل را ديدم كه با آن قوم نشسته است، دوباره بازگشتم و او را ديدم كه پرده‏هاى خانه خدا آويخته است و آن را به اشك ديده خود تر ساخته است، گويد اين مطلب را به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم فرمود: پسرم گرفتار شيطانى شده است كه به صورت او در مى‏آيد. و روايت شده است كه شيطان به صورت نبيّ و يا وصيّ پيامبرى در نمى‏آيد، 👈 چگونه ممكن است به امامت او تصريح كرده باشد در حالى كه سخن فوق را در باره وى بيان كرده است. 📚: كمال الدين ج‏1، ص: 70 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مباهله میان اسماعیلیه و شیعیان 🛑و روي ان أبا عبد اللّه عليه السّلام كان محبّا لإسماعيل ابنه و كان يثني عليه خيرا فتشاجر قوم من مواليه و موالي أبي الحسن موسى عليه السّلام في ذلك و ادّعوا لإسماعيل الأمر في حياة أبي عبد اللّه عليه السّلام فقال لهم أصحاب أبي الحسن: باهلونا فيه. فخرجوا معهم الى الصحراء ليباهلوهم فأظلّت الجمع غمامة فأمطرت على أصحاب أبي الحسن عليه السّلام دون أولئك. فاستبشروا و رجعوا الى أبي عبد اللّه فأخبروه بذلك فسمّاهم الممطوره 🔰 روايت شده كه: حضرت صادق اسماعيل را كه پسر آن حضرت بود دوست ميداشت، در حق او دعاى خير ميكرد، لذا بين دوستان اسماعيل و دوستان موسى بن جعفر عليه السّلام مشاجره در گرفت، دوستان اسماعيل در زمان حيات امام صادق عليه السّلام مقام امامت را براى اسماعيل ادعا كردند، دوستان موسى بن جعفر عليه السّلام بآنان گفتند: راجع به اين موضوع با ما مباهله كنيد ، بطرف صحرا رفتند تا مباهله نمايند، ابرى بر سر آنان سايه افكند و براى دوستان حضرت موسى‏ ابن جعفر باران ريخت. ولى براى دوستان اسماعيل باران نريخت، ياران موسى بن جعفر نزد حضرت صادق عليه السّلام آمدند، اين مژده را بآن بزرگوار دادند، از اين لحاظ بود كه حضرت صادق عليه السّلام آنان را ممطوره ناميد 👇 ممطوره يعنى مكانى كه باران بر آن ببارد ولى در اينجا منظور افرادى است كه براى آنان باران آمده باشد 📚:اثبات الوصية، ص: 192 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖شبیه شدن‌شیطان به اسماعیل 🛑 عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ صَبِيحٍ قَالَ: جَاءَنِي رَجُلٌ فَقَالَ لِي تَعَا
نکته در حدیثی که ارسال شده بود. نشان از این‌داشت‌که شیطانی خود را به شباهت اسماعیل بن جعفر علیهما السلام در آورده بود. به صریح قرآن ابلیس و شیاطین از جنس اجنه هستند إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ 👇سوال اول👇 آیا شیطان می تواند خود را شبیه معصومین و انبیاء علیهم السلام کند؟ و اگر خیر! پس کسانی که ادعاء میکند که امام معصوم را در خواب دیده اند آیا تماما راستگو هستند؟ 👇سوال دوم👇 اصلا آیا اجنه می تواند به اشکال مختلف در بیایند؟ 👈جواب به زودی انشاءالله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شیطانی به نام المتکون به خواب مردم می‌آید و خود را به عنوان اهل بیت علیهم السلام جا می‌زند!!! 🛑 عَنْ زُرَارَةَ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَخْبِرْنِي عَنْ حَمْزَةَ أَ يَزْعُمُ أَنْ أَبِي آتِيهِ قُلْتُ نَعَمْ، قَالَ كَذَبَ وَ اللَّهِ مَا يَأْتِيهِ إِلَّا الْمُتَكَوِّنُ، إِنَّ إِبْلِيسَ سَلَّطَ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ الْمُتَكَوِّنُ «3» يَأْتِي النَّاسَ فِي أَيِّ صُورَةٍ شَاءَ، إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ صَغِيرَةٍ وَ إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ كَبِيرَةٍ، وَ لَا وَ اللَّهِ مَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَجِي‏ءَ فِي صُورَةِ أَبِي (ع). 🔰 زراره گفت: امام صادق علیه السلام به من فرمود: در رابطه با حمزه به من بگو، آیا فکر می‌کند که پدرم به خواب او می‌آید؟! عرض کردم: بله. آن حضرت علیه السلام فرمودند: به خدا قسم دروغ می‌گوید پدرم به خواب او نیامده است بلکه شیطانی به نام المتکون به خوابش می‌آید. ابلیس یکی از شیاطیان به نام المتکون را مامور کرد که با هر صورت و شکلی که می‌خواهد به خواب مردم می‌آید چه به صورت بزرگ و چه به صورت کوچک و به خدا قسم به صورت پدرم نمی‌تواند در بیاید. 👇 (یعنی: شیطان نمی‌تواند به صورت اهل بیت علیهم السلام در بیاید، اما می‌تواند در خواب به شکلی در بیاید و خود را به جای امام جا بزند، مثلا خود را به شکل مردی نورانی با لباس سبز و ... جا بزند و به فرد خوابیده القاء بکند که او یکی از اهل بیت است؛ خصوصا با این حساب که مردم چهره معصومین علیهم السلام را ندیده‌اند.) 📚 رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، النص، ص: 300 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیا اجنه توانایی دارد به اَشکال مختلف در آیند❓ 🛑لا خلاف بین الإمامیة بل بین المسلمین في أن الجنّ و الشیاطین أجسام لطیفة یرون في بعض الأحیان و لا یرون في بعضها و لهم حرکات سریعة و قدرة علَی أعمال قویّة و یجرون في أجساد بني آدم مجری الدم،و قد یشکلهم الله بحسب المصالح بأشکال مختلفة و صور متنوّعة کما ذهب إلیه السیّد المرتضیٰ(رضي الله عنه) أو جعل الله لهم القدرة علَی ذلک کما هو الأظهر من الأخبار و الآثار ! 🔰علامه مجلسی(رحمه الله علیه): خلافی میان شیعیان اِمامیّه بلکه میان مسلمانان نیست در اینکه جِنّ و شیاطین اَجسامی لطیف هستند که گاهی دیده میشوند و گاهی دیده نمیشوند،و دارای حرکاتی سریع و قدرت بر انجام کارهای سخت هستند. و در بدنهایِ بنی آدم،مانند خون،جاری میشوند. و چه بسا خداوند به خاطر مَصالحی،آن‌ها را به اَشکال مُختلفه و صورتهای متنوّعه در می آورد،چنانچه سیّد مرتضیٰ(رضی الله عنه) چنین عقیده ای دارد. یا اینکه خداوند به آن‌ها چنین توانی داده است(که به اَشکال مختلفه درآیند) چنانکه این مطلب،ظاهرتر است از اَخبار و آثار. 📚: بحارالأنوار؛ج۶۰ص۲۸۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پاداش شاد کردن خانم‌هایی که به شما مَحرم‌اند‼️ 🛑...عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى اِمْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلاَّ فَرَّحَهُ اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.» 🔰از امام رضا از رسول خدا (صلوات‌الله علیهما) نقل شده است: «به‌راستی که خداوند (تبارک‌وتعالی) نسبت به زنان از مردان دل‌سوزتر است. هیچ مردی نیست که شادی‌ای بر دلِ زنی که از محارم اوست، وارد کند، مگراین‌که خداوند (تعالی) در روز قیامت او را شاد گرداند.» 📚:📚الکافي، ج۶، ص ۶ 😄ترویج در راستای تحکیم روز دختر ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ظرافت برخورد با دخترها و خانم‌ها 🛑...عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَنْ دَخَلَ السُّوقَ فَاشْتَرَى تُحْفَةً فَحَمَلَهَا إِلَى عِيَالِهِ كَانَ كَحَامِلِ صَدَقَةٍ إِلَى قَوْمٍ مَحَاوِيجَ وَ لْيَبْدَأْ بِالْإِنَاثِ قَبْلَ الذُّكُورِ فَإِنَّ مَنْ فَرَّحَ‏ ابْنَةً فَكَأَنَّمَا أَعْتَقَ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ مُؤْمِنَةً فِي سَبِيلِ اللَّهِ ..... 🔰از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل شده است: «هرکس به بازار برود و هدیه‌هایی بخرد و برای خانواده‌اش ببرد، مانند کسی است که صدقه‌هایی را برای افراد نیازمند حمل می‌کند. (وقتی خواست هدیه‌ها را بدهد،) قبل از این‌که به پسرها بدهد، به دخترها و زنان بدهد؛ 👈زیرا کسی که دختری را شادمان سازد، مثل این است که کنیز مؤمنی از نسل اسماعیل (علیه‌السلام) را در راه خدا آزاد نموده... 📚الأمالي(للصدوق)، ص۵۷۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هفتاد پیامبر از نسل یک دختر 🛑عنِ اَلْحَسَنِ بْنِ سَعِيدٍ اَللَّخْمِيِّ قَالَ: وُلِدَ لِرَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا جَارِيَةٌ فَدَخَلَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَرَآهُ مُتَسَخِّطاً فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَيْكَ أَنْ أَخْتَارُ لَكَ أَوْ تَخْتَارُ لِنَفْسِكَ مَا كُنْتَ تَقُولُ قَالَ كُنْتُ أَقُولُ يَا رَبِّ تَخْتَارُ لِي قَالَ فَإِنَّ اَللَّهَ قَدِ اِخْتَارَ لَكَ قَالَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اَلْغُلاَمَ اَلَّذِي قَتَلَهُ اَلْعَالِمُ اَلَّذِي كَانَ مَعَ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَأَرَدْنٰا أَنْ يُبْدِلَهُمٰا رَبُّهُمٰا خَيْراً مِنْهُ زَكٰاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً» أَبْدَلَهُمَا اَللَّهُ بِهِ جَارِيَةً وَلَدَتْ سَبْعِينَ نَبِيّاً . 🔰حسن بن سعيد لخمى گويد: براى يكى از ياران ما دخترى متولّد شد. او نزد امام صادق عليه السّلام شرف‌ياب شد. وقتى آن حضرت آثار خشم را در چهرۀ او مشاهده نمود به او فرمود: به نظر تو اگر خداوند به تو وحى مى‌نمود كه «من (پسر يا دختر را) براى تو انتخاب كنم يا خودت براى خود برمى‌گزينى‌؟» چه مى‌گفتى‌؟ عرض كرد: مى‌گفتم:«پروردگارا! خودت برايم انتخاب كن». فرمود: بنابراين خداوند براى تو (دختر را) انتخاب نمود. سپس فرمود: به راستى آن پسرى را كه عالم همراه حضرت موسى عليه السّلام (حضرت خضر عليه السّلام) كشت و همان فرموده خداوند است كه «ازاين‌رو خواستيم كه پروردگارشان به جاى او فرزندى پاك‌تر و مهربان‌تر به آن دو بدهد» خداوند به جاى آن پسر، دخترى به پدر و مادرش عطا نمود كه هفتاد پيامبر (از نسل او) به دنيا آورد. 📚: الكافي ج‏6، ص: 6 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
َ ➖ابا بنات( پدر دختران) چه کسی بود 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَبَا بَنَاتٍ. 🔰 ابو عبد الله صادق (علیه السلام) فرمودند: جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله صاحب چند دختر بود. ➖دختران پیامبران صلی الله علیه وآله👇 ً 🛑فَوُلِدَ لَهُ مِنْهَا قَبْلَ مَبْعَثِهِ ع الْقَاسِمُ وَ رُقَيَّةُ وَ زَيْنَبُ وَ أُمُّ كُلْثُومٍ وَ وُلِدَ لَهُ بَعْدَ الْمَبْعَثِ الطَّيِّبُ‏ وَ الطَّاهِرُ وَ فَاطِمَةُ ع‏2 🔰فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از بعثت: قاسم، رقیه، زینب، ام کلثوم و بعد از بعثت طیب؛ طاهر و حضرت فاطمه سلام الله علیها 📚: منابع 1: الكافي ج‏6، ص: 5 2:الكافي ج‏1، ص: 440 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تاملی در احادیث ⏩ گاهی در احادیث از تعبیر 1: دَخَلَ الجَنَّه👈داخل شدن در بهشت 2: فَلَهُ الجَنّه 👈بهشت متعلق به اوست. استفاده میشود ➖ به این مثال دقت کنید👇 🛑 منْ شَهِدَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ دَخَلَ الْجَنَّة1 🔰هر کسی شهادت بدهد که خدایی جز خدای یگانه نیست وارد بهشت می شود . حالا این مثال را دقت کنید👇 🛑 عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ. 2 🔰کسی که عمه من(حضرت معصومه سلام الله علیها) را در قم زیارت کند بهشت برای اوست . 👇تعبیر 👇 👈فلَهُ الْجَنَّةُ 👈 دَخَلَ الْجَنَّة ➖تعبیر فلَهُ الْجَنَّةُ 👈 یعنی بهشت از آن اوست به این معنا که: وقتی خانه برای خود شخص باشد می تواند هر کسی را دوست داشته باشد را در خانه وارد کند. حال در مواجهه با بهشت یعنی شخصی که در مورد وی گفته شده است فلَهُ الْجَنَّةُ 👈 میتواند شفاعت کند ولی تعبیر دَخَلَ الْجَنَّة یعنی 👈فقط خود شخص وارد بهشت میشود و توانایی وارد کردن(شفاعت) دیگران به بهشت را ندارد. 📚منابع: 1:المحاسن، ج‏1، ص: 181 2:كامل الزيارات ص: 324 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه دوستانی که دنبال اطلاعات بیشتری در باب اسماعیلیه هستند میتوند به این کتاب مراجعه کنند.(ترجمه هم شده). نکته پایانی بحث👇 ➖چه کسانی بر عقیده امامت اسماعیلیه باقی ماندند؟ 🛑وَ لَمَّا مَاتَ إِسْمَاعِيلُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ انْصَرَفَ عَنِ الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ بَعْدَ أَبِيهِ مَنْ كَانَ يَظُنُّ ذَلِكَ فَيَعْتَقِدُهُ مِنْ أَصْحَابِ أَبِيهِ ع وَ أَقَامَ عَلَى حَيَاتِهِ شِرْذِمَةٌ لَمْ تَكُنْ مِنْ خَاصَّةِ أَبِيهِ وَ لَا مِنَ الرُّوَاةِ عَنْهُ وَ كَانُوا مِنَ الْأَبَاعِدِ وَ الْأَطْرَافِ. 🔰و چون اسماعيل از دنيا رفت اصحاب امام عليه السّلام آنان كه گمان امامت او را پس از امام صادق عليه السّلام داشتند از اين عقيده بازگشتند، و گروهى اندك كه نه در زمره نزديكان امام عليه السّلام بودند و نه از راويان حديث از آن بزرگوار بلكه گروهى از مردمان دور دست و بى‏خبر از جريان كار امامت بودند گفتند: اسماعيل زنده است و امام پس از پدرش او است و باين عقيده باقى ماندند. 📚: الإرشاد ج۲ ص۲۰۹ ✍: انشاءالله بحث بعدی عبدالله الافطح ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi