eitaa logo
علم الحدیث
11.3هزار دنبال‌کننده
72 عکس
199 ویدیو
71 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم صلی الله علیک یا اباعبدلله الحسین علیه السلام صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه قسمت چهارم 👈با اینکه امام صادق علیه السلام تمام تلاش خود را کردند که مرگ اسماعیل به گوش همگان برسد تا برای کسی شبهه ای باقی نماند . ⬅️ولی بعد از مرگ اسماعیل شبهه افکنان شروع به کار کردند.👇 🛑(و فرقة) زعمت ان الامام بعد جعفر بن محمد ابنه (اسماعيل بن جعفر و انكرت موت إسماعيل في حياة ابيه و قالوا كان ذلك على جهة التلبيس من ابيه على الناس لأنه خاف فغيبه عنهم، و زعموا أن اسماعيل لا يموت حتى يملك الأرض يقوم بأمر الناس و أنه هو القائم‌1 🔰گروهی گمان کردند که امام بعد از امام صادق علیه السلام اسماعیل است . و مرگ اسماعیل را انکار کردند گفتند که اسماعیل از دنیا نرفته است و آن تشیع جنازه یک تشیع جنازه نمادین بوده است که اسماعیل از خطر و گزند بنی العباس دور باشد . و اسماعیل زنده است و فوت نکرده است تا زمانی که ظهور کند و زمین را پر از عدل کند و او قائم موعود است . 👇شبهه افکنی👇 پس از وفات اسماعیل عده ای شروع به شبهه افکنی کردند من جمله شخصی به نام سلیمان بن جریر که باعث گرویدن عده ای به زیدیه شد2 { شبهاتی حول مبحث تقیه و بَداء؛ که با توجه به اینکه قصد ایحاد شبهه را نداریم مطالب سلیمان بن جریر را عرض نمیکنم ولی دوستان محقق میتواند به کتاب مرحوم‌نوبختی رجوع کنند) 👇نتیجه👇 👈 با وجود اینکه اسماعیل در زمان حیات امام صادق علیه السلام از دنیا رفت و با توجه به اینکه امام صادق علیه السلام تمام سعی خود را کردند که با اعلام عموی فوت اسماعیل، شبهه امامت اسماعیل را برطرف کند. ولی بعد از شهادت امام صادق علیه السلام عده ای قائل به امامت اسماعیل بن جعفر شدند . { خود اسماعیل هیج دخالتی در این انحراف نداشتند و همواره مورد احترام امام صادق علیه السلام بودند } 📚: منابع 1: فرق الشیعة نوبختی،ج1ص67 2: فرق الشیعه ج ۱ ص ۶۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه قسمت پنچم 👈اسماعیلیه با این تفکر قائل به امامت اسماعیل شدند که امام صادق علیه السلام بارها در باب امامت اسماعیل سخن گفته انداما آیا امام صادق علیه السلام در باب اثبات امامت اسماعیل حدیثی فرمودند؟ 🛑لم يشر الامام إلى إمامة اسماعيل قط و انما الناس كانوا يزعمون ذلك لكبره و ما تسالموا عليه من أن الأمر في الاكبر ما لم يكن به عاهة و في الأحاديث الكثيرة أن الامام عليه السلام سئل عن إمامة اسماعيل في حياته و مماته فنفاها غير مرة 🔰امام صادق علیه السلام هیچ اشاره ای به امامت اسماعیل نکرده بود، بلکه مردم بخاطر اینکه اسماعیل فرزند ارشد امام صادق علیه السلام است با توجه به حدیث امامت در فرزند بزرگتر است مادامی که عیبی در وی نباشد. (ولی با توجه به اینکه اسماعیل در زمان حیات امام‌صادق علیه السلام فوت کرده بودند لذا این حدیث در مورد وی صدق نمیکند). 👈و در احادیث زیادی از امام صادق علیه السلام در مورد امامت اسماعیل سوال کردند و امام صادق علیه السلام امامت اسماعیل را رد کرده بودند 📚: پاورقی شماره 1 کتاب فرق الشیعة ج 1ص 64 الناشر دار الأضواء - بيروت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه قسمت ششم و آخر 👇مَخلَص بحث👇 🛑أَمَّا إِسْمَاعِيلُ: فَكَانَ أَكْبَرَ إِخْوَتِهِ وَ كَانَ أَبُوهُ شَدِيدَ الْمَحَبَّةِ لَهُ وَ الْبِرِّ بِهِ وَ قَدْ كَانَ قَوْمٌ مِنَ الشِّيعَةِ فِي حَيَاةِ الصَّادِقِ ع يَظُنُّونَ أَنَّهُ الْقَائِمُ بَعْدَهُ وَ الْخَلِيفَةُ لَهُ لِمَيْلِ أَبِيهِ إِلَيْهِ وَ إِكْرَامِهِ لَهُ وَ لِأَنَّهُ أَكْبَرُ إِخْوَتِهِ سِنّاً فَمَاتَ فِي حَيَاةِ أَبِيهِ الصَّادِقِ ع........ الکلام 🔰اما اسماعيل كه بزرگترين فرزندان حضرت صادق عليه السّلام بود، فوق العاده مورد مهر و علاقه پدرش بودند، گروهى از شيعيان در زمان حضرت صادق معتقد بودند كه اسماعيل جانشين پدرش ميباشد، زيرا كه پدر بوى علاقه داشت و او را از فرزندان ديگرش بيشتر مورد لطف و احسان قرار ميداد، و ليكن اسماعيل در زمان حيات پدرش از دنيا رفت. اسماعيل در ناحيه عريض ديده از جهان پوشيد و مردم او را روى دوش خود تا مدينه آوردند، امام صادق سلام اللَّه عليه در مرگ اين فرزندش بسيار بيتابى ميكرد و در پيشاپيش جنازه او بدون كفش حركت مينمود، و امر كرد جنازه او را بر زمين گذاشتند و كفن را از روى او برداشت و به وى نگاه كرد. علت اين امر براى اين بود كه حضرت بدين وسيله مرگ او را اعلان كرد تا كسانى كه وى را جانشين پدرش ميدانستند از شبهه بيرون شوند و بمرگ آن يقين پيدا كنند، سپس جنازه او را در بقيع دفن كردند، و چون وى از دنيا رفت كسانى كه به امامت او اعتقاد داشتند از عقيده خود دست برداشتند، و ليكن گروهى از مردم كه از نزديكان پدر او نبودند ميگفتند: وى نمرده است. پس از وفات حضرت صادق عليه السّلام: دسته‏اى از اين جمعيت به امامت موسى بن جعفر عقيده پيدا كردند، و بقيه هم دو دسته شدند، گروهى از زنده بودن اسماعيل برگشتند و به امامت فرزندش محمد عقيده پيدا كردند، زيرا آنان گمان ميكردند امامت حق اسماعيل بود و پس از آن اين مقام بفرزندش ميرسد، و جماعتى هم گفتند اسماعيل نمرده است، 👈 اينك عده اندكى از اين‏ها مانده‏اند كه آنان را اسماعيليه ميگويند. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
❁﷽❁ پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما به صورت ناشناس هستیم: https://abzarek.ir/service-p/msg/1179504 ♻️کانال: علم الحدیث
شبیه شدن‌شیطان به اسماعیل 🛑 عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ صَبِيحٍ قَالَ: جَاءَنِي رَجُلٌ فَقَالَ لِي تَعَالَ حَتَّى أُرِيَكَ ابْنَ الرَّجُلِ قَالَ فَذَهَبْتُ مَعَهُ قَالَ فَجَاءَ بِي إِلَى قَوْمٍ يَشْرَبُونَ فِيهِمْ إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ فَخَرَجْتُ مَغْمُوماً فَجِئْتُ إِلَى الْحَجَرِ فَإِذَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ مُتَعَلِّقٌ بِالْبَيْتِ يَبْكِي قَدْ بَلَّ أَسْتَارَ الْكَعْبَةِ بِدُمُوعِهِ قَالَ فَخَرَجْتُ أَشْتَدُّ فَإِذَا إِسْمَاعِيلُ جَالِسٌ مَعَ الْقَوْمِ فَرَجَعْتُ فَإِذَا هُوَ آخِذٌ بِأَسْتَارِ الْكَعْبَةِ قَدْ بَلَّهَا بِدُمُوعِهِ قَالَ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَقَدِ ابْتُلِيَ ابْنِي بِشَيْطَانٍ يَتَمَثَّلُ فِي صُورَتِهِ. وَ قَدْ رُوِيَ أَنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ فِي صُورَةِ نَبِيٍّ وَ لَا فِي صُورَةِ وَصِيِّ نَبِيٍّ .. فكيف يجوز أن ينص عليه بالإمامة مع صحة هذا القول منه فيه. 🔰وليد بن صبيح مى‏گويد: مردى به نزد من آمد و گفت بيا تا فرزند آن مرد بزرگ را به تو نشان بدهم، همراه او رفتم و مرا به نزد گروهى ميگسار برد و اسماعيل بن جعفر در ميان ايشان بود، گويد اندوهناك از آنجا خارج شدم و به بيت اللَّه در آمدم و ناگهان اسماعيل بن جعفر را نزد «حجر» ديدم كه به بيت آويخته بود و گريه مى‏كرد و پرده‏هاى كعبه را به اشك ديده خود تر كرده بود، گويد بيرون آمدم و مى‏دويدم و اسماعيل را ديدم كه با آن قوم نشسته است، دوباره بازگشتم و او را ديدم كه پرده‏هاى خانه خدا آويخته است و آن را به اشك ديده خود تر ساخته است، گويد اين مطلب را به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم فرمود: پسرم گرفتار شيطانى شده است كه به صورت او در مى‏آيد. و روايت شده است كه شيطان به صورت نبيّ و يا وصيّ پيامبرى در نمى‏آيد، 👈 چگونه ممكن است به امامت او تصريح كرده باشد در حالى كه سخن فوق را در باره وى بيان كرده است. 📚: كمال الدين ج‏1، ص: 70 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مباهله میان اسماعیلیه و شیعیان 🛑و روي ان أبا عبد اللّه عليه السّلام كان محبّا لإسماعيل ابنه و كان يثني عليه خيرا فتشاجر قوم من مواليه و موالي أبي الحسن موسى عليه السّلام في ذلك و ادّعوا لإسماعيل الأمر في حياة أبي عبد اللّه عليه السّلام فقال لهم أصحاب أبي الحسن: باهلونا فيه. فخرجوا معهم الى الصحراء ليباهلوهم فأظلّت الجمع غمامة فأمطرت على أصحاب أبي الحسن عليه السّلام دون أولئك. فاستبشروا و رجعوا الى أبي عبد اللّه فأخبروه بذلك فسمّاهم الممطوره 🔰 روايت شده كه: حضرت صادق اسماعيل را كه پسر آن حضرت بود دوست ميداشت، در حق او دعاى خير ميكرد، لذا بين دوستان اسماعيل و دوستان موسى بن جعفر عليه السّلام مشاجره در گرفت، دوستان اسماعيل در زمان حيات امام صادق عليه السّلام مقام امامت را براى اسماعيل ادعا كردند، دوستان موسى بن جعفر عليه السّلام بآنان گفتند: راجع به اين موضوع با ما مباهله كنيد ، بطرف صحرا رفتند تا مباهله نمايند، ابرى بر سر آنان سايه افكند و براى دوستان حضرت موسى‏ ابن جعفر باران ريخت. ولى براى دوستان اسماعيل باران نريخت، ياران موسى بن جعفر نزد حضرت صادق عليه السّلام آمدند، اين مژده را بآن بزرگوار دادند، از اين لحاظ بود كه حضرت صادق عليه السّلام آنان را ممطوره ناميد 👇 ممطوره يعنى مكانى كه باران بر آن ببارد ولى در اينجا منظور افرادى است كه براى آنان باران آمده باشد 📚:اثبات الوصية، ص: 192 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نکته در حدیثی که ارسال شده بود. نشان از این‌داشت‌که شیطانی خود را به شباهت اسماعیل بن جعفر علیهما السلام در آورده بود. به صریح قرآن ابلیس و شیاطین از جنس اجنه هستند إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ 👇سوال اول👇 آیا شیطان می تواند خود را شبیه معصومین و انبیاء علیهم السلام کند؟ و اگر خیر! پس کسانی که ادعاء میکند که امام معصوم را در خواب دیده اند آیا تماما راستگو هستند؟ 👇سوال دوم👇 اصلا آیا اجنه می تواند به اشکال مختلف در بیایند؟ 👈جواب به زودی انشاءالله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شیطانی به نام المتکون به خواب مردم می‌آید و خود را به عنوان اهل بیت علیهم السلام جا می‌زند!!! 🛑 عَنْ زُرَارَةَ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَخْبِرْنِي عَنْ حَمْزَةَ أَ يَزْعُمُ أَنْ أَبِي آتِيهِ قُلْتُ نَعَمْ، قَالَ كَذَبَ وَ اللَّهِ مَا يَأْتِيهِ إِلَّا الْمُتَكَوِّنُ، إِنَّ إِبْلِيسَ سَلَّطَ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ الْمُتَكَوِّنُ «3» يَأْتِي النَّاسَ فِي أَيِّ صُورَةٍ شَاءَ، إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ صَغِيرَةٍ وَ إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ كَبِيرَةٍ، وَ لَا وَ اللَّهِ مَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَجِي‏ءَ فِي صُورَةِ أَبِي (ع). 🔰 زراره گفت: امام صادق علیه السلام به من فرمود: در رابطه با حمزه به من بگو، آیا فکر می‌کند که پدرم به خواب او می‌آید؟! عرض کردم: بله. آن حضرت علیه السلام فرمودند: به خدا قسم دروغ می‌گوید پدرم به خواب او نیامده است بلکه شیطانی به نام المتکون به خوابش می‌آید. ابلیس یکی از شیاطیان به نام المتکون را مامور کرد که با هر صورت و شکلی که می‌خواهد به خواب مردم می‌آید چه به صورت بزرگ و چه به صورت کوچک و به خدا قسم به صورت پدرم نمی‌تواند در بیاید. 👇 (یعنی: شیطان نمی‌تواند به صورت اهل بیت علیهم السلام در بیاید، اما می‌تواند در خواب به شکلی در بیاید و خود را به جای امام جا بزند، مثلا خود را به شکل مردی نورانی با لباس سبز و ... جا بزند و به فرد خوابیده القاء بکند که او یکی از اهل بیت است؛ خصوصا با این حساب که مردم چهره معصومین علیهم السلام را ندیده‌اند.) 📚 رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، النص، ص: 300 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیا اجنه توانایی دارد به اَشکال مختلف در آیند❓ 🛑لا خلاف بین الإمامیة بل بین المسلمین في أن الجنّ و الشیاطین أجسام لطیفة یرون في بعض الأحیان و لا یرون في بعضها و لهم حرکات سریعة و قدرة علَی أعمال قویّة و یجرون في أجساد بني آدم مجری الدم،و قد یشکلهم الله بحسب المصالح بأشکال مختلفة و صور متنوّعة کما ذهب إلیه السیّد المرتضیٰ(رضي الله عنه) أو جعل الله لهم القدرة علَی ذلک کما هو الأظهر من الأخبار و الآثار ! 🔰علامه مجلسی(رحمه الله علیه): خلافی میان شیعیان اِمامیّه بلکه میان مسلمانان نیست در اینکه جِنّ و شیاطین اَجسامی لطیف هستند که گاهی دیده میشوند و گاهی دیده نمیشوند،و دارای حرکاتی سریع و قدرت بر انجام کارهای سخت هستند. و در بدنهایِ بنی آدم،مانند خون،جاری میشوند. و چه بسا خداوند به خاطر مَصالحی،آن‌ها را به اَشکال مُختلفه و صورتهای متنوّعه در می آورد،چنانچه سیّد مرتضیٰ(رضی الله عنه) چنین عقیده ای دارد. یا اینکه خداوند به آن‌ها چنین توانی داده است(که به اَشکال مختلفه درآیند) چنانکه این مطلب،ظاهرتر است از اَخبار و آثار. 📚: بحارالأنوار؛ج۶۰ص۲۸۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پاداش شاد کردن خانم‌هایی که به شما مَحرم‌اند‼️ 🛑...عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى اِمْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلاَّ فَرَّحَهُ اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.» 🔰از امام رضا از رسول خدا (صلوات‌الله علیهما) نقل شده است: «به‌راستی که خداوند (تبارک‌وتعالی) نسبت به زنان از مردان دل‌سوزتر است. هیچ مردی نیست که شادی‌ای بر دلِ زنی که از محارم اوست، وارد کند، مگراین‌که خداوند (تعالی) در روز قیامت او را شاد گرداند.» 📚:📚الکافي، ج۶، ص ۶ 😄ترویج در راستای تحکیم روز دختر ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ظرافت برخورد با دخترها و خانم‌ها 🛑...عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَنْ دَخَلَ السُّوقَ فَاشْتَرَى تُحْفَةً فَحَمَلَهَا إِلَى عِيَالِهِ كَانَ كَحَامِلِ صَدَقَةٍ إِلَى قَوْمٍ مَحَاوِيجَ وَ لْيَبْدَأْ بِالْإِنَاثِ قَبْلَ الذُّكُورِ فَإِنَّ مَنْ فَرَّحَ‏ ابْنَةً فَكَأَنَّمَا أَعْتَقَ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ مُؤْمِنَةً فِي سَبِيلِ اللَّهِ ..... 🔰از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل شده است: «هرکس به بازار برود و هدیه‌هایی بخرد و برای خانواده‌اش ببرد، مانند کسی است که صدقه‌هایی را برای افراد نیازمند حمل می‌کند. (وقتی خواست هدیه‌ها را بدهد،) قبل از این‌که به پسرها بدهد، به دخترها و زنان بدهد؛ 👈زیرا کسی که دختری را شادمان سازد، مثل این است که کنیز مؤمنی از نسل اسماعیل (علیه‌السلام) را در راه خدا آزاد نموده... 📚الأمالي(للصدوق)، ص۵۷۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هفتاد پیامبر از نسل یک دختر 🛑عنِ اَلْحَسَنِ بْنِ سَعِيدٍ اَللَّخْمِيِّ قَالَ: وُلِدَ لِرَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا جَارِيَةٌ فَدَخَلَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَرَآهُ مُتَسَخِّطاً فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَيْكَ أَنْ أَخْتَارُ لَكَ أَوْ تَخْتَارُ لِنَفْسِكَ مَا كُنْتَ تَقُولُ قَالَ كُنْتُ أَقُولُ يَا رَبِّ تَخْتَارُ لِي قَالَ فَإِنَّ اَللَّهَ قَدِ اِخْتَارَ لَكَ قَالَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اَلْغُلاَمَ اَلَّذِي قَتَلَهُ اَلْعَالِمُ اَلَّذِي كَانَ مَعَ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَأَرَدْنٰا أَنْ يُبْدِلَهُمٰا رَبُّهُمٰا خَيْراً مِنْهُ زَكٰاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً» أَبْدَلَهُمَا اَللَّهُ بِهِ جَارِيَةً وَلَدَتْ سَبْعِينَ نَبِيّاً . 🔰حسن بن سعيد لخمى گويد: براى يكى از ياران ما دخترى متولّد شد. او نزد امام صادق عليه السّلام شرف‌ياب شد. وقتى آن حضرت آثار خشم را در چهرۀ او مشاهده نمود به او فرمود: به نظر تو اگر خداوند به تو وحى مى‌نمود كه «من (پسر يا دختر را) براى تو انتخاب كنم يا خودت براى خود برمى‌گزينى‌؟» چه مى‌گفتى‌؟ عرض كرد: مى‌گفتم:«پروردگارا! خودت برايم انتخاب كن». فرمود: بنابراين خداوند براى تو (دختر را) انتخاب نمود. سپس فرمود: به راستى آن پسرى را كه عالم همراه حضرت موسى عليه السّلام (حضرت خضر عليه السّلام) كشت و همان فرموده خداوند است كه «ازاين‌رو خواستيم كه پروردگارشان به جاى او فرزندى پاك‌تر و مهربان‌تر به آن دو بدهد» خداوند به جاى آن پسر، دخترى به پدر و مادرش عطا نمود كه هفتاد پيامبر (از نسل او) به دنيا آورد. 📚: الكافي ج‏6، ص: 6 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
َ ➖ابا بنات( پدر دختران) چه کسی بود 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَبَا بَنَاتٍ. 🔰 ابو عبد الله صادق (علیه السلام) فرمودند: جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله صاحب چند دختر بود. ➖دختران پیامبران صلی الله علیه وآله👇 ً 🛑فَوُلِدَ لَهُ مِنْهَا قَبْلَ مَبْعَثِهِ ع الْقَاسِمُ وَ رُقَيَّةُ وَ زَيْنَبُ وَ أُمُّ كُلْثُومٍ وَ وُلِدَ لَهُ بَعْدَ الْمَبْعَثِ الطَّيِّبُ‏ وَ الطَّاهِرُ وَ فَاطِمَةُ ع‏2 🔰فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از بعثت: قاسم، رقیه، زینب، ام کلثوم و بعد از بعثت طیب؛ طاهر و حضرت فاطمه سلام الله علیها 📚: منابع 1: الكافي ج‏6، ص: 5 2:الكافي ج‏1، ص: 440 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تاملی در احادیث ⏩ گاهی در احادیث از تعبیر 1: دَخَلَ الجَنَّه👈داخل شدن در بهشت 2: فَلَهُ الجَنّه 👈بهشت متعلق به اوست. استفاده میشود ➖ به این مثال دقت کنید👇 🛑 منْ شَهِدَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ دَخَلَ الْجَنَّة1 🔰هر کسی شهادت بدهد که خدایی جز خدای یگانه نیست وارد بهشت می شود . حالا این مثال را دقت کنید👇 🛑 عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ. 2 🔰کسی که عمه من(حضرت معصومه سلام الله علیها) را در قم زیارت کند بهشت برای اوست . 👇تعبیر 👇 👈فلَهُ الْجَنَّةُ 👈 دَخَلَ الْجَنَّة ➖تعبیر فلَهُ الْجَنَّةُ 👈 یعنی بهشت از آن اوست به این معنا که: وقتی خانه برای خود شخص باشد می تواند هر کسی را دوست داشته باشد را در خانه وارد کند. حال در مواجهه با بهشت یعنی شخصی که در مورد وی گفته شده است فلَهُ الْجَنَّةُ 👈 میتواند شفاعت کند ولی تعبیر دَخَلَ الْجَنَّة یعنی 👈فقط خود شخص وارد بهشت میشود و توانایی وارد کردن(شفاعت) دیگران به بهشت را ندارد. 📚منابع: 1:المحاسن، ج‏1، ص: 181 2:كامل الزيارات ص: 324 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه دوستانی که دنبال اطلاعات بیشتری در باب اسماعیلیه هستند میتوند به این کتاب مراجعه کنند.(ترجمه هم شده). نکته پایانی بحث👇 ➖چه کسانی بر عقیده امامت اسماعیلیه باقی ماندند؟ 🛑وَ لَمَّا مَاتَ إِسْمَاعِيلُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ انْصَرَفَ عَنِ الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ بَعْدَ أَبِيهِ مَنْ كَانَ يَظُنُّ ذَلِكَ فَيَعْتَقِدُهُ مِنْ أَصْحَابِ أَبِيهِ ع وَ أَقَامَ عَلَى حَيَاتِهِ شِرْذِمَةٌ لَمْ تَكُنْ مِنْ خَاصَّةِ أَبِيهِ وَ لَا مِنَ الرُّوَاةِ عَنْهُ وَ كَانُوا مِنَ الْأَبَاعِدِ وَ الْأَطْرَافِ. 🔰و چون اسماعيل از دنيا رفت اصحاب امام عليه السّلام آنان كه گمان امامت او را پس از امام صادق عليه السّلام داشتند از اين عقيده بازگشتند، و گروهى اندك كه نه در زمره نزديكان امام عليه السّلام بودند و نه از راويان حديث از آن بزرگوار بلكه گروهى از مردمان دور دست و بى‏خبر از جريان كار امامت بودند گفتند: اسماعيل زنده است و امام پس از پدرش او است و باين عقيده باقى ماندند. 📚: الإرشاد ج۲ ص۲۰۹ ✍: انشاءالله بحث بعدی عبدالله الافطح ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حواسمان به سائل باشد( شخص محتاج) 🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا تضامت [تَصَامَّتْ‏] أُمَّتِي عَنْ سَائِلِهَا وَ مَشَتْ بِتَبَخْتُرِهَا حَلَفَ رَبِّي عَزَّ وَ جَلَّ بِعِزَّتِهِ فَقَالَ لَأُعَذِّبَنَّ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ. 🔰 عاصم كوفى مى‏گويد: امام صادق (علیه السلام) از پدرش نقل كرد كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: هر گاه كسى از امّت من در برابر سائل خود را به كرى زند و با تكبّر بگذرد، پروردگارم به عزّت خود قسم ياد كرده و فرموده است: به عزّتم سوگند كه برخى از آنان را به سبب برخى ديگر عذاب خواهم كرد 📚: ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 251 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
در روز به چند محتاج کمک کنیم تا از گردنمان ساقط شود؟ 🛑..عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ فِي السُّؤَّالِ: «أَطْعِمُوا ثَلَاثَةً إِنْ شِئْتُمْ أَنْ تَزْدَادُوا فَازْدَادُوا وَ إِلَّا فَقَدْ أَدَّيْتُمْ حَقَّ يَوْمِكُمْ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: که درمورد درخواستِ سائل‌ها فرمودند: «به سه نفر غذا دهید. اگر خواستید، به افراد بیشتری بدهید و الّا (اگر نخواستید، گناهی بر شما نیست؛ زیرا) شما حقی را که آن روز بر گردنتان بوده، ادا کرده‌اید.» 📚الكافي، ج۴، ص۱۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دعای شخص محتاج مستجاب است، اما نه در حق خودشان! 🛑...عَنْ زِيَادٍ الْقَنْدِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ قَالَ: «إِذَا أَعْطَيْتُمُوهُمْ فَلَقِّنُوهُمُ الدُّعَاءَ فَإِنَّهُ يُسْتَجَابُ الدُّعَاءُ لَهُمْ فِيكُمْ وَ لَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ.» 🔰از امام صادق یا امام کاظم (علیهماالسلام) نقل شده است: «هرگاه به آنان (کسانی که درخواست کمک کرده‌اند) چیزی بخشیدید، دعایی از زبانشان (در حق خودتان) بگیرید؛ زیرا دعای آنان در حق شما مستجاب است، اما دعایشان در حق خودشان مستجاب نیست.» 📚:📚الكافي، ج۴، ص۱۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
صدقه؛ راه‌کاری برای رفع فقر! 🛑...عَنْ عَلِيِّ بْنِ سُوَيْدٍ السَّائِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أَوْصِنِي. فَقَالَ: «آمُرُكَ بِتَقْوَى اللَّهِ.» ثُمَّ سَكَتَ فَشَكَوْتُ إِلَيْهِ قِلَّةَ ذَاتِ يَدِي وَ قُلْتُ: وَ اللَّهِ لَقَدْ عَرِيتُ حَتَّى بَلَغَ مِنْ عُرْيَتِي أَنَّ أَبَا فُلَانٍ نَزَعَ ثَوْبَيْنِ كَانَا عَلَيْهِ وَ كَسَانِيهِمَا. فَقَالَ: «صُمْ وَ تَصَدَّقْ.» قُلْتُ: أَتَصَدَّقُ مِمَّا وَصَلَنِي بِهِ إِخْوَانِي وَ إِنْ كَانَ قَلِيلًا؟ قَالَ: «تَصَدَّقْ بِمَا رَزَقَكَ اللَّهُ وَ لَوْ آثَرْتَ عَلَى نَفْسِكَ.» 🔰علی بن سُوَید گوید: به امام کاظم (علیه‌السلام) عرض کردم: توصیه‌ای به من بفرمایید. حضرت فرمودند: «تو را به تقوای خداوند امر می‌کنم.» سپس سکوت کردند. من نیز از دست‌تنگی‌ام به ایشان شکایت کردم و عرض کردم: به خدا قسم، لباسی نداشتم که بپوشم، تاجایی‌که فلانی دو تا از لباس‌های تنش را درآورد و به من پوشانید. حضرت فرمودند: «روزه بگیر و صدقه بده.» عرض کردم: آیا از آن‌چه برادران(ایمانی)ام به من بخشیده‌اند، صدقه دهم، هرچند کم باشد؟ حضرت فرمودند: «از آن‌چه خداوند به تو روزی فرموده، صدقه بده؛ هرچند (آن‌قدر کم باشد که مجبور شوی آن فقیر را) بر خودت ترجیح دهی.» 📚:الكافي، ج۴، ص۱۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
باید تشکر کنیم 🛑...عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ أُتِیَ إِلَیْهِ مَعْرُوفٌ فَلْیُکَافِئْ بِهِ فَإِنْ عَجَزَ فَلْیُثْنِ عَلَیْهِ فَإِنْ لَمْ یَفْعَلْ فَقَدْ کَفَرَ النِّعْمَةَ.» 🔰از امام صادق از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «هرکس در حقش کار نیکی انجام شد، باید آن را جبران کند و اگر نتوانست (جبران کند)، باید به‌خاطر کاری که در حقش شده، تشکر و قدردانی کند 👈که اگر این کار را هم نکند، کفران نعمت (ناسپاسی) کرده است.» 📚الکافي، ج۴، ص۳۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حق الناس باید جبران شود 🛑 شَيْخٍ مِنَ النَّخَعِ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ إِنِّي لَمْ أَزَلْ وَالِياً مُنْذُ زَمَنِ الْحَجَّاجِ إِلَى يَوْمِي هَذَا فَهَلْ لِي مِنْ تَوْبَةٍ قَالَ فَسَكَتَ ثُمَّ أَعَدْتُ عَلَيْهِ فَقَالَ لَا حَتَّى تُؤَدِّيَ إِلَى كُلِّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ. 🔰 يكى از بزرگان قبيلۀ نخع گويد : به حضرت امام باقر صلوات الله عليه عرض كردم : من از زمان (حكومت) حجاج تا كنون پيوسته والى (و فرماندار) بوده‌ام آيا توبه براى من ميسر است‌؟ گويد: آن حضرت سكوت فرمودند (و جوابم را ندادند) من دوباره پرسيدم، فرمودند : نه، تا به هر صاحب حقّى حقّش را بپردازى. 📚الكافی ج2 ص331 ح3 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قسمت اول در حدیثی که دیروز ارسال شده بود سند حدیث اینگونه بود: َزِيَادٍ الْقَنْدِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ قَالَ: «إِذَا أَعْطَيْتُمُوهُمْ ....1 راوی یعنی زیاد القندی از کسی که ذکر کرده است نقل میکند َزِيَادٍ الْقَنْدِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ { و ادامه متن حدیث شریف} 👇سوال👇 منظور از َعَمَّنْ ذَكَرَهُ چه کسی است؟ و چه راه کاری برای تشخیص مصداق َعَمَّنْ ذَكَرَهُ هست؟ برای تشخیص عَمَّنْ ذَكَرَهُ ابتداء باید طبقه راوی مشخص شود طبقه راوی: زمانی که راوی در قید حیات بوده است و از امام معصوم نقل روایت کرده است.(بازده فعالیت حدیثی راوی) لذا باید در کتب رجالی طبقه زیاد القندی را پیدا کنیم 👇طبقه زیاد القندی👇 🛑روى عن أبي عبد الله و أبي الحسن عليهما السلام و وقف في الرضا [عليه السلام‏].2 مرحوم نجاشی: زیاد القندی از امام صادق و امام کاظم علیه السلام نقل روایت کرده است .و در امام رضا علیه السلام وقت کرده است{ واقفیه است} نظر محققین درایه النور: 🛑زیاد القندی من روساء الواقفیه والظاهر اخذ المشایخ عنه قبل وقفه3 زیاد القندی از روساء واقفیه بود و راویان شیعه قبل از اینکه زیادالقندی پیرو واقفیه بشود از وی اخذ روایت کرده است . 👇نتیجه👇 لذا منظور از عمن ذکره . یا امام صادق علیه السلام است یا امام کاظم علیه السلام . ✍️: ادامه دارد ...... منابع: 1:الكافي، ج۴، ص۱۷ 2:رجال‏ النجاشي ص : 171 3:نرم افزار درایه النور قسمت اسناد ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi