➖چرا امام رضا علیه السلام ولیعهدی را قبول کردند
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَرَفَه قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا حَمَلَكَ عَلَى الدُّخُولِ فِي وِلَايَةِ الْعَهْدِ فَقَالَ مَا حَمَلَ جَدِّي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَلَى الدُّخُولِ فِي الشُّورَى.
🔰 حمّد بن عرفه گفت:
بحضرت رضا عليه السّلام عرضكردم چه موجب شد كه اين كار (ویلعهدی)را پذيرفتى فرمود: آنچه جدم امير المؤمنين را وادار نمود كه در شورى وارد شود.
👇شرح روایت👇
🛑بيان: أي لئلا ييأس الناس من خلافتنا و يعلموا بإقرار المخالف أن لنا في هذا الأمر نصيبا و يحتمل أن يكون التشبيه في أصل الاشتمال على المصالح الخفية.
🔰علامه مجلسی علیه الرحمه:
يعنى تا مردم از خلافت ما مأيوس نشوند و بفهمند كه مخالفين هم اعتراف دارند كه ما را در خلافت حقى است ممكن است اين تشبيه از جهت يك نحو مصالح مخفى باشد.
👈پست بعدی در تکمیل این پست ارسال می شود انشاءالله
📚منابع
1: عيون أخبار ج2ص141
2: بحار الأنوار - ج49ص140
#امام_زمان
#ولیعهدی
#امام_رضا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا امیرالمومنین علیه السلام در شوری شش نفره شرکت کردند؟
🛑رفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا كَتَبَ عُمَرُ كِتَابَ الشُّورَى بَدَأَ بِعُثْمَانَ فِي أَوَّلِ الصَّحِيفَةِ وَ أَخَّرَ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَجَعَلَهُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ فَقَالَ الْعَبَّاسُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَا أَبَا الْحَسَنِ أَشَرْتُ عَلَيْكَ فِي يَوْمَ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ أَنْ تَمُدَّ يَدَكَ فَنُبَايِعَكَ فَإِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لِمَنْ سَبَقَ إِلَيْهِ فَعَصَيْتَنِي حَتَّى بُويِعَ أَبُو بَكْرٍ وَ أَنَا أُشِيرُ عَلَيْكَ الْيَوْمَ أَنَّ عُمَرَ قَدْ كَتَبَ اسْمَكَ فِي الشُّورَى وَ جَعَلَكَ آخِرَ الْقَوْمِ وَ هُمْ يُخْرِجُونَكَ مِنْهَا فَأَطِعْنِي وَ لَا تَدْخُلْ فِي الشُّورَى فَلَمْ يُجِبْهُ بِشَيْءٍ فَلَمَّا بُويِعَ عُثْمَانُ قَالَ لَهُ الْعَبَّاسُ أَ لَمْ أَقُلْ لَكَ قَالَ لَهُ يَا عَمِّ إِنَّهُ قَدْ خَفِيَ عَلَيْكَ أَمْرٌ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَهُ عَلَى الْمِنْبَرِ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَجْمَعَ لِأَهْلِ هَذَا الْبَيْتِ الْخِلَافَةَ وَ النُّبُوَّةَ فَأَرَدْتُ أَنْ يُكْذِبَ نَفْسَهُ بِلِسَانِهِ فَيَعْلَمَ النَّاسُ أَنَّ قَوْلَهُ بِالْأَمْسِ كَانَ كَذِباً بَاطِلًا وَ أَنَّا نَصْلُحُ لِلْخِلَافَةِ فَسَكَتَ الْعَبَّاسُ.
🔰 از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام نقل كرده: امام عليه السّلام فرمودند:
زمانى كه عمر مكتوب شورى را مىنوشت و اسامى نامزدهاى براى خلافت پس از خويش را در آن درج مىكرد ابتداء اسم عثمان را در صدر مكتوبه قرار داد و نام على عليه السّلام را مؤخّر از همه نوشت، عبّاس به امير المؤمنين عليه السّلام عرض كرد:
يا امير المؤمنين، يا ابا الحسن روزى كه رسول خدا از دنيا مىرفتند من به شما اشاره كردم دست دراز كن تا ما با تو بيعت كنيم چون خلافت از آن كسى است كه سابق بر ديگران است شما مخالفت كرده و از آن امتناع نموديد.
تا مردم با ابو بكر بيعت كردند.
و امروز نيز گوشزد مىكنم كه عمر اسم شما را در شورى نوشته و آخرين نفر قرار داده و مىدانم كه آنها تو را از آن خارج خواهند كرد پس نصيحت مرا بشنو و داخل شورى مشو.
امير المؤمنين عليه السّلام جواب عبّاس را نداد و زمانى كه مردم با عثمان بيعت كردند عبّاس به حضرت عرضه داشت: نگفتم ايشان با تو چنين خواهند نمود؟
امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: اى عمو محقّقا يك امر بر تو پوشيده و مخفى مىباشد و آن اين است كه:👈 مگر نشنيدى خلیفه به ناحق روى منبر گفت: خداوند متعال براى بيت پيامبرش بين نبوّت و خلافت جمع نمىكند.
حال، من نفس گفتار او را تكذيب كنم تا مردم بدانند كه حرف ديروز آن شخص كذب و باطل بوده و من براى خلافت شايستهام؟! عبّاس پس از شنيدن اين كلام ساكت شد.
📚:علل الشرائع، ج1، ص: 171
#امام_زمان
#ولیعهدی
#امام_رضا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شروط امام رضا علیه السلام برای قبول کردن ولیعهدی
🛑 َ الرَّيَّانِ بْنِ الصَّلْتِ جَمِيعاً قَالَ: لَمَّا انْقَضَى أَمْرُ الْمَخْلُوعِ وَ اسْتَوَى الْأَمْرُ لِلْمَأْمُونِ كَتَبَ إِلَى الرِّضَا ع يَسْتَقْدِمُهُ إِلَى خُرَاسَانَ فَاعْتَلَّ عَلَيْهِ أَبُو الْحَسَنِ ع بِعِلَلٍ فَلَمْ يَزَلِ الْمَأْمُونُ يُكَاتِبُهُ فِي ذَلِكَ حَتَّى عَلِمَ أَنَّهُ لَا مَحِيصَ لَهُ وَ أَنَّهُ لَا يَكُفُّ عَنْهُ فَخَرَجَ ع وَ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع سَبْعُ سِنِينَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ الْمَأْمُونُ لَا تَأْخُذْ عَلَى طَرِيقِ الْجَبَلِ وَ قُمْ وَ خُذْ عَلَى طَرِيقِ الْبَصْرَةِ وَ الْأَهْوَازِ وَ فَارِسَ حَتَّى وَافَى مَرْوَ فَعَرَضَ عَلَيْهِ الْمَأْمُونُ أَنْ يَتَقَلَّدَ الْأَمْرَ وَ الْخِلَافَةَ فَأَبَى أَبُو الْحَسَنِ ع قَالَ فَوِلَايَةَ الْعَهْدِ فَقَالَ عَلَى شُرُوطٍ أَسْأَلُكَهَا قَالَ الْمَأْمُونُ لَهُ سَلْ مَا شِئْتَ فَكَتَبَ الرِّضَا ع إِنِّي دَاخِلٌ فِي وِلَايَةِ الْعَهْدِ عَلَى أَنْ لَا آمُرَ وَ لَا أَنْهَى وَ لَا أُفْتِيَ وَ لَا أَقْضِيَ وَ لَا أُوَلِّيَ وَ لَا أَعْزِلَ وَ لَا أُغَيِّرَ شَيْئاً مِمَّا هُوَ قَائِمٌ وَ تُعْفِيَنِي مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ فَأَجَابَهُ الْمَأْمُونُ إِلَى ذَلِكَ كُلِّه....
🔰 ياسر خادم و ريان بن صلت هر دو گفتند
: چون كار مخلوع (امين) گذشت و مأمون بر كار خلافت استوار شد، به امام رضا (علیه السلام) نامهاى نوشت و او را به خراسان خواند و امام (علیه السلام) عذر آورد و مأمون پى در هم نامه نوشت به آن حضرت در اين باره تا دانست كه چاره ندارد و مأمون دست از او بر نمىدارد، از مدينه بيرون شد و أبى جعفر (امام محمد تقى علیه السلام) هفت سال داشت.
مأمون به آن حضرت نوشت از راه كوهستان و قم سفر نكن و از راه بصره و اهواز و فارس بيا، آن حضرت آمد تا به مرو رسيد،
👈مأمون به او پيشنهاد كرد كه زمام امور را بدست گيرد و متصدى خلافت گردد، امام رضا (علیه السلام) سر باز زد و نپذيرفت.
مأمون گفت: پس ولايت عهد را بپذير،
فرمود: به چند شرط كه از تو خواستارم، مأمون گفت: هر شرطى خواهى بكن،
امام رضا (علیه السلام) نوشت من در ولايت عهد در آيم.
👈 به شرط آن كه نه امرى كنم و نه نهى، نه فتوى دهم و نه قضاوت كنم، نه منصب دهم و نه عزل كنم و نه در آنچه جريان دارد تغييرى بدهم و بايد مرا از همه اينها معاف دارى، مأمون همه اين شرايط را از آن حضرت پذيرفت.
📚: الكافي ج1، ص: 489
👈نکات روایت شریف انشاءالله در پست بعدی
#امام_زمان
#ولیعهدی
#امام_رضا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نکات روایت شریف قبل
1⃣: سمي مخلوعا لأنه لما ضاق الأمر عليه خلع نفسه عن الخلافة أو خلعه أمراؤه و جنده و أخذه الطاهر ذو اليمينين و هو كان أمير العساكر، و بعث برأسه إلى المأمون و هو بمرو.و المخلوع هو محمد الملقب بالأمين أخي المأمون من أبيه، و أمه زبيدة بنت جعفر بن منصور الدوانيقي، و كان هارون أخذ البيعة لابنه الأمين و بعده للمأمون، و قسم البلاد بينهما
🔰وجه تسمیه مخلوع{ امین، برادر مامون}زمانی امر جنگ بر امین تنگ آمد خود را از خلافت خلع کرد و یا اینکه سپاهیان وی او را از خلافت خلع کردند به این خاطر به وی مخلوع{ خلع شده} گفتند.
اسم وی محمد بود که ملقب به امین بود برادر مامون از طرف پدر ولی مادر وی زبیده بنت جعفر بن منصور دوانیقی بود.
هارون{پدر مامون و امین} اول برای امین اخذ بیعت کرد سپس برای مامون و بلاد اسلامی را بین آن دو تقسیم کرد.
2⃣: " لا تأخذ على طريق الجبل" أي همدان و نهاوند و قم، و لعله لكثرة شيعته في تلك البلاد لئلا يتوازروا عليه فيمنعوه عن المصير إليه، قال ......، فحمل على طريق البصرة و الأهواز و فارس حتى وافى مرو
🔰مامون به امام رضا علیه السلام گفت: از طرق کوه ها نیایید که منظور مامون، همدان و نهاوند و قم بود شاید به خاطر کثرت شیعیان در این مناطق بود تا شیعیان در گرداگر امام رضا علیه السلام اجتماع نکند به این خاطر مامون، امام رضا علیه السلام را از این مسیر نهی کردند .......در نتیجه امام رضا علیه السلام از مسیر بصره و اهواز و فارس حرکت کردند تا به مرو رسیدند
📚:مرآة العقول ج6، ص83
#امام_زمان
#ولیعهدی
#امام_رضا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دلیل اینکه امام رضا علیه السلام ویلعهد شدند
🛑إن قيل كيف تولى علي بن موسى الرضا ع العهد للمأمون و تلك جهة لا يستحق الإمامة منها أ و ليس هذا إيهاما فيما يتعلق بالدين؟ الجواب قلنا قد مضى من الكلام في سبب دخول أمير المؤمنين ع في الشورى ما هو أصل في هذا الباب و جملته أن ذا الحق له أن يتوصل إليه من كل جهة و بكل سبب لا سيما إذا كان يتعلق بذلك الحق تكليف عليه فإنه يصير واجبا عليه التوصل و التحمل و التصرف في الإمامة مما يستحقه الرضا صلوات الله عليه و آله بالنص من آبائه ع فإذا دفع عن ذلك و جعل إليه من وجه آخر أن يتصرف فيه وجب عليه أن يجيب إلى ذلك الوجه ليصل منه إلى حقه و ليس في هذا إيهام لأن الأدلة على استحقاقه ع للإمامة بنفسه تمنع من دخول الشبهة بذلك و إن كان فيه بعض الإيهام لحسنة إلجاء دفع الضرورة إليه كما حملته و آباءه ع على إظهار متابعة الظالمين و القول بإمامتهم و لعله ع أجاب إلى ولاية العهد للتقية و الخوف و أنه لم يؤثر الامتناع على من ألزمه ذلك و حمله عليه فيفضي الأمر إلى المباينة و المجاهرة
🔰سيد مرتضى در كتاب تنزيه الأنبياء مينويسد:
اگر اشكال شود كه چگونه حضرت رضا ولايتعهدى مأمون را پذيرفت مگر نه اينست كه قبول ولايتعهد اشاره است باينكه شايسته مقام رهبرى و امامت نيست و اين خود اشكال است در دين.
جواب ميدهم كه قبلا يادآور شديم در وارد شدن امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه در شورى كه اصل اشكال در آنجا است خلاصه جواب اينست حق مال اوست و ميتواند بهر وسيلهاى كه ممكن است بحق خود برسد مخصوصا موقعى مكلف نيز بشود كه از اين راه وارد گردد كه در اين صورت بر او واجب مىشود اقدام و توصل با هر وسيلهاى كه امكان رسيدن بمقصود را موجب مىشود.
امامت حق حضرت رضا است با تصريح آباء گرامش و نص آنها وقتى حقش را بگيرند ولى راه ديگرى برايش باز كنند لازم است از آن راه برود تا بحق خود برسد.
اين كار نيز موجب شك و ترديد نميشود زيرا دلائلى كه امامت آن جناب را ثابت ميكند مانع از شك و شبهه است گر چه مختصر ايهامى وجود داشته باشد كه الزام و اجبار آن جناب بر اين كار آن ايام را نيز رفع ميكند چنانچه همين مطلب وادار كرد آن جناب و آباء گرامش را كه با ظالمين بيعت كنند و آنها را بنام امام بخوانند شايد حضرت رضا از روى ترس و تقيه ولايتعهد را پذيرفت زيرا قبول نكردن در مأمون اثر نداشت و بزور وادار كرد بايد از در مخالفت علنى وارد ميشد و آن زمان چنين كارى صحيح نبود.
📚:تنزيه الأنبياء عليهم السلام، ص: 179
#امام_زمان
#ولیعهدی
#امام_رضا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖جمع بندی بحث ولیعهدی
👇هدف مامون👇
از اینکه به امام رضا علیه السلام پیشنهاد ولیعهدی دادند این بود که برای خود و حکومت خود یک وجهه مثبت درست کند.
👈{ چون ظلم های بنی العباس و از همه مهمتر مامون با ریختن خون برادر خود، به حکومت رسیده بود باعث سیاه شدن وجهه بنی العباس شده بودند}
👇موفقیت نسبی مامون👇
و اتفاقا مامون تقریبا در این امر موفق بود، هر چند امام رضا علیه السلام با شروطی که قرار دادند باعث شدند مامون به موفقیت کامل و اتم نرسید.
فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ النَّاسَ يَقُولُونَ إِنَّكَ قَبِلْتَ وِلَايَةَ الْعَهْدِ مَعَ إِظْهَارِكَ الزُّهْدَ فِي الدُّنْيَا1
⬅️ در این روایت راوی از زبان جامعه آن زمان سوال مطرح میکند که سوال پرسیدند چرا امام رضا علیه السلام تن به ولایت عهدی یک ظالم داده است؟ که امام رضا علیه السلام دلیل را تبین میکند{ در پست های قبل عرض کردیم}
👇مقاومت کردن امام👇
امام رضا علیه السلام با درخواست های مکرر مامون مجبور به قبول ولایت عهدی شدند:
َکتَبَ إِلَى الرِّضَا ع يَسْتَقْدِمُهُ إِلَى خُرَاسَانَ فَاعْتَلَّ عَلَيْهِ أَبُو الْحَسَنِ ع بِعِلَلٍ فَلَمْ يَزَلِ الْمَأْمُونُ يُكَاتِبُهُ فِي ذَلِكَ حَتَّى عَلِمَ أَنَّهُ لَا مَحِيصَ لَه2
👈چون مأمون بر كار خلافت استوار شد، به امام رضا (علیه السلام) نامهاى نوشت و او را به خراسان خواند و امام (علیه السلام) عذر آورد و مأمون پى در هم نامه نوشت به آن حضرت در اين باره تا دانست كه چاره ندارد و مأمون دست از او بر نمىدارد،
👇مردّد بین قتل و قبول👇
👈و اگر امام رضا علیه السلام قبول نمیکردند، مامون دست به قتل امام رضا علیه السلام میزدند :
قَدْ عَلِمَ اللَّهُ كَرَاهَتِي لِذَلِكَ فَلَمَّا خُيِّرْتُ بَيْنَ قَبُولِ ذَلِكَ وَ بَيْنَ الْقَتْلِ اخْتَرْتُ الْقَبُولَ عَلَى الْقَتْلِ3
👈آن حضرت فرمود خدا ميدانست كه من از آن بدم مىآيد ولى چون ناچار شدم ميان قبول آن و ميان كشته شدن قبول را بر كشته شدن پذيرفتم
👇سوال👇
اما آیا واقعا اگر امام رضا علیه السلام ولایت عهدی را قبول نمیکردند به شهادت می رسیدند؟ برای جواب این سوال حدیث بعدی را مطالعه کنید:
📚منابع:
1: الأمالي( للصدوق)،ص: 72
2: الكافي ج1ص489
3: الأمالي( للصدوق)ص: 72
#امام_زمان
#ولیعهدی
#امام_رضا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دلیل قتل امامرضا علیه السلامتوسط مامون
🛑أَخْبَرَنَا الرَّيَّانُ بْنُ شَبِيبٍ خَالُ الْمُعْتَصِمِ أَخُو مَارِدَةَ أَنَّ الْمَأْمُونَ لَمَّا أَرَادَ أَنْ يَأْخُذَ الْبَيْعَةَ لِنَفْسِهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ وَ لِأَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع بِوِلَايَةِ الْعَهْدِ وَ لِلْفَضْلِ بْنِ سَهْلٍ بِالْوِزَارَةِ أَمَرَ بِثَلَاثَةِ كَرَاسِيَّ تُنْصَبُ لَهُمْ فَلَمَّا قَعَدُوا عَلَيْهَا أَذِنَ لِلنَّاسِ فَدَخَلُوا يُبَايِعُونَ فَكَانُوا يُصَفِّقُونَ بِأَيْمَانِهِمْ عَلَى أَيْمَانِ الثَّلَاثَةِ مِنْ أَعْلَى الْإِبْهَامِ إِلَى أَعْلَى الْخِنْصِرِ وَ يَخْرُجُونَ حَتَّى بَايَعَ آخِرَ النَّاسِ فَتًى مِنَ الْأَنْصَارِ فَصَفَّقَ بِيَمِينِهِ مِنَ الْخِنْصِرِ إِلَى أَعْلَى الْإِبْهَامِ فَتَبَسَّمَ أَبُو الْحَسَنِ ع ثُمَّ قَالَ كُلُّ مَنْ بَايَعَنَا بَايَعَ بِفَسْخِ الْبَيْعَةِ غَيْرَ هَذَا الْفَتَى فَإِنَّهُ بَايَعَنَا بِعَقْدِهَا فَقَالَ الْمَأْمُونُ وَ مَا فَسْخُ الْبَيْعَةِ مِنْ عَقْدِهَا قَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع عَقْدُ الْبَيْعَةِ هُوَ مِنْ أَعْلَى الْخِنْصِرِ إِلَى أَعْلَى الْإِبْهَامِ وَ فَسْخُهَا مِنْ أَعْلَى الْإِبْهَامِ إِلَى أَعْلَى الْخِنْصِرِ قَالَ فَمَاجَ النَّاسُ فِي ذَلِكَ وَ أَمَرَ الْمَأْمُونُ بِإِعَادَةِ النَّاسِ إِلَى الْبَيْعَةِ عَلَى مَا وَصَفَهُ أَبُو الْحَسَنِ ع وَ قَالَ النَّاسُ كَيْفَ يَسْتَحِقُّ الْإِمَامَةَ مَنْ لَا يَعْرِفُ عَقْدَ الْبَيْعَةِ إِنَّ مَنْ عَلِمَ لَأَوْلَى بِهَا مِمَّنْ لَا يَعْلَمُ قَالَ فَحَمَلَهُ ذَلِكَ عَلَى مَا فَعَلَهُ مِنْ سَمِّهِ.
🔰وقتى مأمون خواست براى خودش از مردم بيعت بگيرد تا او را امير المؤمنين خوانند و براى حضرت ابى الحسن على بن موسى الرّضا عليهما السّلام از آن بيعت گرفته تا آن حضرت را وليعهد او دانند و براى فضل بن سهل بيعت بگيرد تا وى را وزيرش بگويند امر كرد سه كرسى براى آنها قرار دهند.
و وقتى هر سه بر كرسىها نشستند به مردم اذن داد تا داخل شده و بيعت نمايند، مردم داخل مىشدند و دست راستشان را به دست راست ايشان داده به طورى كه از بالاى انگشتان ابهام تا بالاى انگشتان كوچكشان با هم منطبق مىگشت و بدين وسيله بيعت كرده و خارج مىشدند تا آن كه همه بيعت كرده و آخرين نفر جوانى از انصار بود وى بر خلاف همه دست راستش را از بالاى انگشت كوچك تا بالاى انگشت ابهام در دست آن سه نفر گذارد و با ايشان بيعت نمود، امام عليه السّلام تبسّم نموده و سپس فرمودند: تمام آنان كه با ما بيعت كردند بيعتشان در صورت فسخ بيعت انجام گرفت غير از اين جوان كه بيعتش در صورت عقد بيعت واقع گرديد.
مأمون عرض كرد: امتياز بين اين دو در چيست؟
حضرت فرمودند: عقد بيعت عبارتست از اين كه طرفين مبايعه از بالاى انگشت
كوچك تا بالاى انگشت ابهام دستشان را با هم منطبق كنند يعنى طورى با هم دست دهند كه انگشتان كوچك بالا و انگشتان ابهامشان پائين قرار گيرد ولى فسخ بيعت به عكس آن است يعنى از اعلاى انگشت ابهام تا اعلاى انگشت ابهام طرفين با هم منطبق مىگردد و به عبارت ديگر طورى با هم دست مىدهند كه انگشتان ابهام بالا و انگشتان كوچكشان پائين واقع مىگردد.
راوى مىگويد: مردم بينشان اختلاف و اضطراب پيدا شد، مأمون امر كرد همه بيعت را اعاده كرده و همان طورى كه امام عليه السّلام توصيف فرموده بودند آن را انجام دادند، ايشان مىگفتند: كسى كه عقد بيعت را بلد نيست چگونه مستحق امامت باشد، قطعا كسى كه به آن علم دارد سزاوارتر است از كسى كه به آن جاهل است.
👈راوى مىگويد: همين سرزنش مردم مأمون را وادار كرد كه امام عليه السّلام را با سمّ مسموم نمايد
👇نتیجه👇
وقتی مامون برای یک امری مثل تفاوت بیعت قصد قتل امام رضا علیه السلام را کردند پس به طریق اولی برای قبول نکردن ولایت عهدی نیز اینکاور میکردند
📚: علل الشرائع، ج1، ص: 240
#امام_زمان
#ولیعهدی
#امام_رضا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
Amali 24.mp3
16.24M
جلسه بیست و چهارم: از کلاس حدیث خوانی استاد #علیرضاهزار
موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید
لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید
https://lib.eshia.ir/15035/1/1
#امام_زمان
#حجاب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
#امام_زمان
#حجاب
#شب_جمعه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
👌قابل توجه افرادی که مدام به زمین و زمان و طبیعت فحش میدهند ...
▪️الْعِلَلُ، عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ علیهما السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: لَا تَسُبُّوا الرِّیَاحَ فَإِنَّهَا مَأْمُورَةٌ وَ لَا تَسُبُّوا الْجِبَالَ وَ لَا السَّاعَاتِ وَ لَا الْأَیَّامَ وَ لَا اللَّیَالِیَ فَتَأْثَمُوا وَ تَرْجِعَ عَلَیْکُمْ.
🔸از امام صادق علیه السلام روایت است که امام باقر علیه السلام فرمودند : حضرت رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله فرمودند : بادها را دشنام ندهید که مأمور خداوند هستند ، و کوه ها و ساعت و روزها و شب ها را دشنام ندهید ، پس گناهکار میشوید و دشنام به شما بر میگردد!
‼️علامه مجلسی رحمه الله ذيل این روایت مینویسد : مقصود این است که همه این ها در فرمان خدایند و از خود اختیاری ندارند ، و دشنام و لعن آن ها بی جاست زیرا حق آنان نیست ، و به دشنام دهنده بر می گردد ، بلکه در زمینه کفر و شرک است. زیرا همه این ها به امر خداوند متعال است ، و دشنام دهنده انگار به خداوند متعال دشنام می دهد.
📚بحارالانوار، ج ٥٧ ص ٩ به نقل از "علل الشرایع" صدوق رحمه الله
💐تَذَاكَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَحَدَّثُوا فَإِنَّ الْحَدِيثَ جِلَاءٌ لِلْقُلُوب💐
@mirasehadisi
➖خیر دنیا و آخرت
🛑 عن الصَّادِقِ جعفر بن محمد علیه السلام ؛
كَتَبَ رَجُلٌ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام ، يَا سَيِّدِي أَخْبِرْنِی بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ .
فَكَتَبَ علیه السلام إِلَيْهِ ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ، أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّهُ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ كَفَاهُ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ ، وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ وَ السَّلَام .
🔰 امام صادق علیهالسّلام فرمودند ؛
مردى خدمت امام حسين علیه السّلام نامهای نوشت و از آن حضرت درخواست کرد که مرا از خير دنيا و آخرت آگاه كن .
حضرت در پاسخ چنین نوشتند ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ أمّا بَعْد ، هر كسی در پی کسب رضاى خدا باشد ، هرچند مردم از او ناراحت باشند ، خدا امور او را به سرانجام میرساند . و هر کسی به دنبال کسب رضایت مردم باشد در حالی که خدا را خشمگین کرده باشد ، خدا کار او را به مردم واگذار میکند . و السّلام .
📚 امالى شيخصدوق / ۲۰۱ .
#خیر_دنیا_آخرة
#امام_صادق
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ آشنایی با منابع حدیثی (۱)
الدرة الباهرة
کتاب « الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة» مجموعهاى گرانبها از احاديث پيامبر اكرم و ائمه معصومين عليهم الصلاة و السلام است كه توسط مرحوم محمد بن مكّى، معروف به #شهيد_اول به رشته نگارش درآمده است. كتاب شامل 169 حديث از سخنان گهربار معصومين عليهم السّلام مىباشد كه در زمينه آداب و مسائل اخلاقى وارد شده است.
این کتاب با تصحيح و ترجمه عبد الهادى مسعودى همراه با آدرس آيات و نيز مصادر روايى كه احاديث كتاب در آنها موجود است در پاورقى، از سوى انتشارات زائر، قم در سال 1379 به چاپ رسيده است.
#معرفی_کتاب
#الدرة_الباهرة
#کتاب_شناسی
#معرفی_منابع_حدیثی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadis
➖جلای قلبها
🛑 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
تَذاكَروا و تَلاقَوا و تَحَدَّثوا فَإِنَّ الحَديثَ جِلاءٌ لِلقُلوبِ إنَّ القُلوبَ لَتَرينُ كَما يَرينُ السَّيفُ جِلاؤُهَا الحَديثُ.
🔰 رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود:علم را مورد مذاكره سازيد، با هم ملاقات كنيد و باز گو كنيد،زيرا حديث وسيله زلال كردن دلها است كه زنگ زده،به راستى دلها زنگ گيرد چنانچه شمشير زنگ گيرد و زلال كردن و جلاى دلها به حديث گفتن است.
📚: الکافی ج۱،ص41، ح۸
#جلاء_القلوب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadis
➖ شکم هم بر ما حقی دارد که ...
🛑قَالَ اَلْإِمَامُ اَلسَّجَّادُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : وَ أمّا حَقُّ بَطْنِکَ فَأنْ لا تَجْعَلْهُ وِعاءً لِقَلیل مِنَ الْحَرامِ وَ لا لِکَثیر، وَ أنْ تَقْتَصِدَ لَهُ فِى الْحَلالِ.
🔰حضرت امام سجاد صلوات الله علیه می فرمایند :
حقّى که شکم بر تو دارد این است که آن را ظرف چیزهاى حرام ـ چه کم و چه زیاد ـ قرار ندهى و بلکه در چیزهاى حلال هم صرفه جوئى کنى و به مقدار نیاز استفاده نمائى.
📚:تحف العقول: ص ۱۸۶
#حلال_حرام
#حق
#شکم
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖با چه کسی همنشینی کنیم
🛑قَالُوا (الحَوارِيّونَ لِعِيسَى) «يَا رُوحَ اللَّهِ فَمَنْ نُجَالِسُ» إِذًا قَالَ «مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُهُ».
🔰رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم):
حواریون حضرت عیسی (علیهالسلام) پرسیدند: با چه کسی همنشینی کنیم؟ فرمود آنکه دیدارش شما را به یاد خدا اندازد و سخنش دانش شما را زیاد کند و کردارش شما را مایل به آخرت نماید.
📚: الکافی، ج ۱، ص: ۳۹
#دوست
#همنشینی
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
با سلام و وقت بخیر به همراهان همیشگی و عزیز علم الحدیث
اطلاعات بارگذاری شده در کانال حول محور حدیث و مطالب حدیثی است که؛ در روزهایی با مناسبات خاص و دینی مطالب و احادیث مربوط به همان روز و در سایر روزها مطالب و احادیث مختلف بارگذاری خواهند شد.
➖مطالب روزهای آتی:
1: چرائی تکتف در عامه{ دست بسته نماز خواندن اهل تسنن}
2: بررسی فطحیه و عبدالله افطح
3: بررسی سه تا از القاب امام رضا علیه السلام در روایات
4: نکاتی در مورد دولت متصل به دولت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف در روایات از منظر علامه مجلسی علیه الرحمه
5: ایمان عاریهای
6: توضیح حدیث شورا که پیش از این بارگذاری شد
۷: معرفی منابع حدیثی و مقدمه خوانی کتب حدیثی
8: صوتهای حدیثی و رجالی از اساتید مطرح
انشاءالله به شرط حیات و گوشه چشمی از اهل البیت علیهم السلام مطالب بارگذاری خواهند شد
با معرفی کانال به دیگران در راستای میراث ائمه علیهم السلام کوشا باشیم
❁﷽❁
پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما به صورت ناشناس هستیم:
https://abzarek.ir/service-p/msg/1179504
♻️کانال: علم الحدیث
➖علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور
قسمت اول
_ مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه : در مورد احادیثی که دلالت بر دولت آخر زمانی میکند با دو گروه از احادیث روبرو هستند
1: احادیثی که با محوریت شهر قم بیان شده اند
🛑ِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا يَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ يَتَوَكَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ.1
🔰از ابى الحسن يكم عليه السّلام:
كه مردى از اهل قم مردم را بحق بخواند و با گروهى چون پارههاى آهن بپاخيزند كه بادهاى تند آنها را نلغزاند، و جز نبرد ندانند و نخواهند و بر خدا توكل دارند و سرانجام از آن پرهيزكارانست.
2: احادیثی که با محوریت شهر قم بیان نشده اند
🛑عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَا يُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.2
🔰ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است:
كه آن حضرت فرمود: گوئى مىبينم كه قومى در مشرق خروج كردهاند و خواستار حقّاند ولى به ايشان داده نمىشود، باز خواستار آن مىشوند و به آنان داده نمىشود، پس چون چنين مىبينند شمشيرهاى خود را بر گردن خويش مىافكنند (آماده كارزار مىشوند) پس آنچه مىطلبند به ايشان بدهند ولى ايشان از پذيرفتن آن خوددارى مىكنند تا اينكه قيام نمايند و آن را به كسى باز ندهند مگر به صاحب شما، كشتگانشان شهيدند، بدانيد اگر من خود آن را در مىيافتم حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه مىداشتم».
📚: منابع
1: بحار الأنوار ج57، ص: 216
2: الغيبة للنعماني ص: 273
✍: ادامه دارد انشاءالله
#آخرالزمان
#صفویه_علامه_مجلسی
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖عمل خالص چه عملی است
🛑الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
🔰امام صادق علیه السلام:
عمل خالص آن است که نخواهی هیچ کسی جز خدای ﻋﺰوﺟﻞ ترا بر آن بستاید.
📚: الکافی، ج ۲، ص: ۱۶
#عمل_خالص
#ریا
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نگهداری از اعمال نیک
🛑 قالَ الإمامُ الباقرُ عليه السلام : الإبقاءُ عَلى العَمَلِ أشَدُّ مِن العَمَلِ ، قالَ : و ما الإبقاءُ على العَمَلِ ؟ قالَ : يَصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ و يُنفِقُ نَفَقَةً للّه ِِ وَحدَهُ لا شريكَ لهُ فَكُتِبَ لَهُ سِرّا ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى فَتُكتَبُ لَهُ عَلانِيَةً ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى و تُكتَبُ لَهُ رياءً .
🔰امام باقر عليه السلام فرمود :
نگهدارى عمل، از خود عمل دشوارتر است . عرض شد : منظور از نگهدارى عمل چيست؟ حضرت فرمود : آدمى براى خداى يگانه بى انباز بخشش و انفاقى مى كند و اين عمل پنهانى برايش نوشته مى شود، اما سپس كارش را به زبان مى آورد كه در نتيجه آن ، ثواب نهانى [كه بيشتر است] پاك مى شود و برايش [ثواب عملِ ]آشكار مى نويسند ، بار ديگر آن را به زبان مى آورد، كه در اين بار عملش پاك مى شود و عمل ريايى نوشته مى شود .
📚: الكافي ج 2ص296
#عمل_خالص
#ریا
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور
قسمت دوم
مرحوم مجلسی وقتی به احادیثی که با محوریت شهر قم هستند؛ میرسند بدون تطبیق بر دولت صفوی رد میشوند1
👇دلیل👇
زیرا: دولت صفوی هیچ عُلقه و وابستگی اعم از حکومتی و نسبی به شهر قم ندارند}
👇تطبیق بر صفویه👇
اما احادیثی با محوریت شهر قم نیستند را بر دولت صفوی منطبق میدهند2
لذا ذیل حدیث قیام از مشرق بیان میدارند:
بيان: لا يبعد أن يكون إشارة إلى الدولة الصفوية شيدها الله تعالى و وصلها بدولة القائم ع.3
👈دور نيست كه مضمون اين روايت اشاره بدولت، صفويه «شيدها اللَّه» باشد، و اتصال آن بقيام قائم باشد
ادامه دارد.....
📚: منابع
1: بحار الأنوار ج57، ص: 216
2:بحار الأنوار ج52، ص: 243
3:بحار الأنوار ج52، ص: 243
#آخرالزمان
#صفویه_علامه_مجلسی
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اهمیت قرائت قرآن از روی صفحات قرآن
🛑قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ فِي الْمُصْحَفِ تُخَفِّفُ الْعَذَابَ عَنِ الْوَالِدَيْنِ وَ لَوْ كَانَا كَافِرَيْنِ.
🔰امام صادق علیه السلام:
خواندن قرآن از روی آن عذاب را از پدر و مادر سبک کند اگر چه آن دو کافر باشند.
📚الکافی، ج ۲، ص: ۶۱۳
#والدین
#قرآن
#ثواب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قرآن مهجور
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ثَلَاثَةٌ يَشْكُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا يُصَلِّي فِيهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَيْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَيْهِ الْغُبَارُ لَا يُقْرَأُ فِيهِ.
🔰امام صادق(علیه السلام) فرمود:
سه گروه نزد خدا شکایت میبرند، مسجد ویرانی که مردم در آن نماز نخوانند، عالمی که بین جاهلان تنها بماند و قرآن رها شده و غبار گرفته ای که خوانده نمی شود.
📚: الكافي ج2ص613
#قرآن
#مهجور
#شکایت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖قرآن را از حفظ بخوانیم یا از رُو
🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي فَأَقْرَؤُهُ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِي الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِي بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِي الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ
🔰 از اسحاق بن عمار روايت شده كه فرمود:
به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم:فدايت شوم.من قرآن را حفظ هستم آيا از حفظ بخوانم بهتر است و يا از روى قرآن بخوانم؟اسحاق بن عمار گفت:امام در پاسخ من فرمود:نه،بلكه قرآن را بخوان و در كتاب نگاه كن!و اين بهتر است آيا نمىدانى كه نگاه به قرآن عبادت است؟
📚:الكافي ج2ص613
#قرآن
#قرائت
#افضلیت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور
قسمت سوم
مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه
کتابی دارند به نام رجعت
👇مقدمه کتاب 👇
علامه مجلسی علیه الرحمه:
چون از پرتو خورشید این سلطنت روز افزون، این ذّره بی مقدار توفیق یافت که اخبار حضرت ائمه صلوات الله علیهم اجمعین را در بیست و پنج مجلد از کتاب بحارالانوار جمع نمونده و جمیع طلبه علوم دینیه را از کتاب مزبور انتفاع عظیم حاصل گردید و در اثناء جمع احادیث، دو حدیث به نظر قاصر رسید که ائمه اهل البیت علیهم السلام احمعین به ظهور این دولت علیه خبر دادهاند و به اتصال این سلطنت بهیّه به دولت«قائم آل محمد» صلوات الله علیهم اجمعین شیعیان را بشارت فرمودهاند به خاطر فاتر رسید که ترجمه این دو حدیث شریف را با دوازده حدیث دیگر که مشتمل بر احوال شریف خاتم الاوصیاء و نقاوه ازکیا و شفیع روز جزاء و مخزون اسرار سید انبیاء، اعنی صاحب الزمان و خلیفه الرحمن علیه و علی آبائه الصلاه و السلام بوده باشد.......
👈امید که اطناب این سلطنت عظمی به اوتاد خیام سعادت فرجام خاتم اوصیاء پیوند یابد و صبح صادق این دولت کبری تا اطلاع خورشید عالم افروز قائم آل محمد علیهم السلام از آسیب ظلمتها و فتنههای زمانی تیرگی نیابد
📚: کتاب رجعت ص ۵۱؛
تحقیق سید حسن موسوی، انتشارات دلیل ما تابستان 90
#آخرالزمان
#صفویه_علامه_مجلسی
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi