01- مقالات-غدیرآخرین جایگاه اعلام عمومی جانشینی امیرالمومنین 3-28.pdf
5.65M
غدیراخرین جایگاه اعلامعمومی جانشینی امیرالمومنین علیه السلام
👇چکیده👇
غدیر یادآور امامت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) و انتصاب رسمی ایشان بر این مقام والاست. امامت عهد و پیمانی بسان نبوت است و به دست خدای متعال بوده و هیچ کس بدان مقام نایل نمی گردد، مگر اینکه او اراده کند.
پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) از آغازین روز رسالت خویش در هر فرصت و موقعیت و در میان هر گروه و جماعت مردم را به امامت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) فرا می خواند و با عبارات و کلمات گوناگون آن را به امت خویش می رساند؛ تا اینکه در غدیر هر آنچه را که به صورت پراکنده دربارۀ امامت و ولایت علی(علیه السلام) فرموده بود، در یک مجلس بیان کرد.
این نوشتار مراحل اعلام جانشینی امیر المؤمنین(علیه السلام) را از آغاز بعثت در شش مرحله بر شمرده، و غدیر را آخرین جایگاه اعلام عمومی جانشینی آن حضرت میداند. سپس با نقل واقعۀ غدیر، به بیان خطبه و معانی واژۀ «مولی» و دلالت آن بر امامت امیر المؤمنین میپردازد و در ادامه به تشکیکها و ایرادهای برخی از اهل سنت، پاسخ می دهد.
✍: نویسنده: آیت الله سید علی میلانی حفظه الله
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نزول آیه طعام
🛑وفي الليلة الخامسة والعشرين منه تصدق امير المؤمنين وفاطمة والحسن والحسين عليهم السلام على المسكين واليتيم والاسير بثلاثة أقراص شعير كانت قوتهم واثروهم على أنفسهم وأوصلوا الصيام.1
🔰مرحوم شیخ مفید:
در شب 25 ذی الحجه، امیرالمومنین علیه السلام، حضرت زهرا ، امامین حسنین علیهم السلام سه قرص نان جوئی که داشتند را به مسکین و یتیم و اسیر، صدقه دادند این قوت و آنها بر خودشان بود و روزه گرفته بودند .
این قوت و تأثیر آنها بر خودشان بود و روزه گرفتند.
"ایه طعام نازل شد
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا"2
🔰و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» میدهند!
📚منابع:
1: مسار الشيعة ج1 ص42
2: سوره انسان ایه 8
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونگی نزول آیه طعام
🛑وَ رَوَى الْوَاحِدِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ أَنَّ عَلِيّاً ع آجَرَ نَفْسَهُ لَيْلَةً إِلَى الصُّبْحِ يَسْقِي نَخْلًا بِشَيْءٍ مِنْ شَعِيرٍ فَلَمَّا قَبَضَهُ طَحَنَ ثُلُثَهُ وَ اتَّخَذُوا مِنْهُ طَعَاماً فَلَمَّا تَمَّ أَتَى مِسْكِينٌ فَأَخْرَجُوا إِلَيْهِ الطَّعَامَ وَ عَمِلُوا الثُّلُثَ الثَّانِيَ فَأَتَاهُمْ يَتِيمٌ فَأَخْرَجُوهُ إِلَيْهِ وَ عَمِلُوا الثُّلُثَ الثَّالِثَ فَأَتَاهُمْ أَسِيرٌ فَأَخْرَجُوا الطَّعَامَ إِلَيْهِ وَ طَوَى عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ع وَ عَلِمَ اللَّهُ حُسْنَ مَقْصَدِهِمْ وَ صِدْقَ نِيَّاتِهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِنَّمَا أَرَادُوا بِمَا فَعَلُوهُ وَجْهَهُ وَ طَلَبُوا بِمَا أَتَوْهُ مَا عِنْدَهُ وَ الْتَمَسُوا الْجَزَاءَ مِنْهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِمْ قُرْآناً وَ أَوْلَاهُمْ مِنْ لَدُنْهُ إِحْسَاناً وَ نَشَرَ لَهُمْ بَيْنَ الْعَالَمِينَ دِيوَاناً وَ عَوَّضَهُمْ عَمَّا بَذَلُوا جِنَاناً وَ حُوراً وَ وِلْدَاناً فَقَالَ وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً إِلَى آخِرِهَا.
🔰واحدى در تفسير خود آورده:
كه امير المؤمنين (علیه السلام) يك شبى تا صبح نخلستان كسى را آب داد و اجرت آن را گرفته پاره جو خريد آرد كرده فرمود تا ثلث آن را نان پختند، چون تمام شد، مسكينى آمده سؤال كرد اين طعام را به وى دادند، و بثلث ديگر همين عمل كردند يتيمى آمده درخواست نمود آن را هم به وى دادند، و ثلث باقى را هم پختند أسيرى آمده طلب كرد آن را هم به وى دادند
و با آنكه خود احتياج داشتند ايثار كردند و امير المؤمنين (علیه السلام) و فاطمه و حسن و حسين (علیهم السلام) از آن چيز نخوردند،
و چون حق سبحانه و تعالى عالم بود بحسن مقصد و صدق نيات ايشان كه آن خير و بذل خاصه از براى رضاى حقتعالى بود بىشائبه غرضى از اغراض حضرت حق در آن باب قرآن فرستاده
و ايشان را سود در آن احسان، و نشر اين معنى فرمود در ميان عالميان، و عوض داد بآن بذل وجود دار خلد و چنان، و حور و قصور و ولدان كه وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً.
📚:كشف الغمة، ج1، ص: 169
👇نکته👇
روایت بالا نشان از این دارد که انفاق طعام از طرف اهل البیت علیهم السلام به مسکین و یتیم و اسیر در یک روز اتفاق افتاده است.
اما روایت دیگری نیز وجود دارد که این اتفاق در سه روز به وقوع پیوسته است( امالی الصدوق ص ۲۵۷)
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖انفاق امیرالمومنین علیه السلام در واقعه آیه طعام زکات واجب نبود
🛑الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ کُنَّا عِنْدَ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) وَ مَعَنَا بَعْضُ أَصْحَابِ الْأَمْوَالِ فَذَکَرُوا الزَّکَاهًَْ فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) إِنَّ الزَّکَاهًَْ لَیْسَ یُحْمَدُ بِهَا صَاحِبُهَا وَ إِنَّمَا هُوَ شَیْءٌ ظَاهِرٌ إِنَّمَا حَقَنَ بِهَا دَمَهُ وَ سُمِّیَ بِهَا مُسْلِماً وَ لَوْ لَمْ یُؤَدِّهَا لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاهًٌْ وَ إِنَّ عَلَیْکُمْ فِی أَمْوَالِکُمْ غَیْرَ الزَّکَاهًِْ فَقُلْتُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ وَ مَا عَلَیْنَا فِی أَمْوَالِنَا غَیْرُ الزَّکَاهًِْ ... قُلْتُ لَهُ وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً قَالَ لَیْسَ مِنَ الزَّکَاهًِْ.
🔰 ابوبصیر گوید:
نزد امام صادق (علیه السلام) بودیم و بعضی از ثروتمندان نیز در میان ما بودند که سخن از زکات به میان آمد، فرمود: «زکات چیزی نیست که زکاتدهنده بدان ستایش شود، بلکه وظیفهای رسمی است؛ که خون او بهوسیلهی آن حفظ میشود، و با پرداخت آن، شخص «مسلمان» نامیده میشود،
و اگر آن را نپردازد، نمازش پذیرفته نیست. و بدانید که در اموال شما حقّی اداکردنی جز زکات نیز هست ... گفتم: منظور از این آیه چیست:
وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً
فرمود: «این زکات نیست».
📚: الکافی، ج۳، ص۴۹۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
سلسله مباحث اخلاقی
📌 گزیده ای از بیانات ارزشمند حضرت آیتالله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته _ #حدیث_الأربعاء
❇️ در روایتی از امیرالمؤمنین و امام صادق علیهما السلام است میفرمایند:
«لَا تَقُلْ بِمَا لَا تَعْلَمُ»👈 چیزی را که نمیدانی نگو
❇️ در مرحله دوم حضرت میفرمایند:
«بَلْ لَا تَقُلْ كُلَ مَا تَعْلَمُ»👈هر چیزی را که میدانی نگو
بر فرض از فلان شخص، فلان گناه سر زده , آیا دیگران باید آگاه شوند از آن کار خلاف که در آنجا واقع شده❓
❇️ والله اگر به این دو جمله عمل کنیم که «لَا تَقُلْ بِمَا لَا تَعْلَمُ بَلْ لَا تَقُلْ كُلَ مَا تَعْلَمُ» جامعه ما اصلاح میشود، چون جامعه از من و شما و امثال ما تشکیل شده، اگر ما خودمان را اصلاح کنیم جامعه اصلاح میشود. اگر جامعه اصلاح شود آیا این همه محکمه لازم است؟ آیا این همه ماموران پلیس لازم است؟ شما را به خدا فکر بکنید.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونگی سیاه شدن قلب
امام باقر علیه السلام
🛑مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ بَيْضَاءُ فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِي النُّكْتَةِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ ذَهَبَ ذَلِكَ السَّوَادُ وَ إِنْ تَمَادَى فِي الذُّنُوبِ زَادَ ذَلِكَ السَّوَادُ حَتَّى يُغَطِّيَ الْبَيَاضَ فَإِذَا غَطَّى الْبَيَاضَ لَمْ يَرْجِعْ صَاحِبُهُ إِلَى خَيْرٍ أَبَداً وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، «كَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ».
🔰هیچ بندهای نیست جز آنکه در قلبش نقطه سفیدی است، و هرگاه گناهی کند در آن نقطه سیاهی برآید، اگر توبه کند آن سیاهی برود، و اگر دنبال گناه رود سیاهی بیفزاید تا آنجا که همه سفیدی قلب را فرو گیرد، و چون آن سفیدی از سیاهی گناهان پوشیده شد دیگر صاحب آن قلب سیاه هرگز بهخوبی و صلاح برنگردد، و این است فرموده خدا «هرگز چنین نیست (که آنها گمان میکنند) بلکه به سبب آنچه کردهاند بر دلهایشان زنگار بسته است» (سوره مطففین، آیه ۱۴).
📚:الکافی، ج ۲، ص: ۲۷۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖جنگ بین حق و باطل
🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«إِنَّ لِلْقَلْبِ أُذُنَيْنِ فَإِذَا هَمَّ اَلْعَبْدُ بِذَنْبٍ قَالَ لَهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ لاَ تَفْعَلْ وَ قَالَ لَهُ اَلشَّيْطَانُ اِفْعَلْ وَ إِذَا كَانَ عَلَى بَطْنِهَا نُزِعَ مِنْهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«بهراستی که قلبِ [هر بندهای] دو گوش دارد. پس هرگاه بنده قصد انجام گناهی را کند؛
روح ایمان (در یکی از گوشها) به او میگوید: این کار را نکن!
و شیطان (در گوش دیگرش) به او میگوید: این کار را بکن!
📚: الکافي، ج۲، ص۲۶۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فواید روزه روز اول محرم
🛑عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ: «يَا ابْنَ شَبِيبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ؟» قُلْتُ: لَا. فَقَالَ: «إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ «رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ» فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَا اسْتَجَابَ اللَّهُ لِزَكَرِيَّا.»
🔰از ریّان بن شَبیب نقل شده است:
در اولین روز محرم نزد امام رضا (علیهالسلام) رفتم.
حضرت فرمودند:
ای پسر شبیب! روزهای؟»
عرض کردم:
خیر.
فرمودند:
«امروز روزی است که زکریّا پروردگارش (عزّوجلّ) را خواند و عرض کرد: «رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ»؛
«پروردگارا! به من نسلی پاک عطا فرما. تو شنونده دعاها هستی.»
(آلعمران:۳۸)
🔸آنگاه خداوند دعایش را مستجاب فرمود و به فرشتگان دستور داد تا هنگامی که زکریا در محراب به نماز ایستاده بود، به او بگویند: خداوند تو را به (فرزندی به نامِ) یحیی بشارت میدهد.
👈پس هرکس این روز (اول محرم) را روزه بگیرد، سپس خداوند را بخواند، خداوند دعایش را مستجاب میفرماید، همانطور که دعای زکریا را مستجاب فرمود.»
📚عيونأخبارالرضا، ج۱، ص۲۹۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
13.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من برات مشکی میپوشم یه درده...💔
قتلونا بقتل الحسین علیه السلام
و قتلناهم بحب الحسین علیه السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ورود به کربلا😭😭
در گزارش سید بن طاووس، این جمله وارد شده که حضرت بعد از رسیدن به کربلا و سوال از مکان این جمله را فرمودند:
🛑...وَ أَخَذَ حُسَيْناً بِالنُّزُولِ فَسَأَلَهُ ع عَنِ الْأَرْضِ قِيلَ كَرْبَلَاءُ فَقَالَ أَرْضُ كَرْبٍ وَ بَلَاءٍ وَ كَانَ الْيَوْمُ الثَّانِي مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ انْزِلُوا هَاهُنَا مَحَطُّ رِكَابِنَا وَ سَفْكُ دِمَائِنَا...
🔰 اینجا فرود آیید. به خدا قسم، اینجا جایگاه کاروان ما و محل ریخته شدن خون ماست. به خدا قسم، همین جا، جای قبرهای ماست. به خدا سوگند، اینجا همان جایی است که اهل حرم ما به اسارت گرفته میشوند. جدم این خبر را به من داد.
📚:الملهوف علی قتلی الطفوف ص۱۳۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا امام حسین علیه السلام در زمان معاویه مخالفت با حکومت نکردند
🛑مِنْ أَصْحَابِ السِّيرَةِ قَالُوا لَمَّا مَاتَ الْحَسَنُ ع تَحَرَّكَتِ الشِّيعَةُ بِالْعِرَاقِ وَ كَتَبُوا إِلَى الْحُسَيْنِ ع فِي خَلْعِ مُعَاوِيَةَ وَ الْبَيْعَةِ لَهُ فَامْتَنَعَ عَلَيْهِمْ وَ ذَكَرَ أَنَّ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مُعَاوِيَةَ عَهْداً وَ عَقْداً لَا يَجُوزُ لَهُ نَقْضُهُ حَتَّى تَمْضِيَ الْمُدَّةُ فَإِذَا مَاتَ مُعَاوِيَةُ نَظَرَ فِي ذَلِكَ.
🔰شيخ مفيد در كتاب ارشاد مينگارد:
هنگامى كه حضرت امام حسن مجتبى عليه السّلام از دنيا رفت شيعيان در عراق به جنبش در آمدند
و نامهاى براى امام حسين عليه السّلام نوشتند كه مضمون آن، خلع معاويه و بيعت با آن حضرت بود.
امام حسين اين پيشنهاد را نپذيرفت و فرمود:
ما بين من و معاويه يك عهد و پيمانى است كه شكستن آن براى من جايز نيست تا مدت آن منقضى گردد.
هنگامى كه معاويه بميرد در اين باره فكرى خواهم كرد.
📚:الارشاد ج2 ص 53
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖فواید روزه روز اول محرم 🛑عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِي أَوَّ
دوستانی که چشم انتظار فرزند هستند.
دستور عمل امام رضا علیه السلام را انجام بدهند
انشاءالله صاحب فرزند میشوند