➖ابلیس لعین در چهار مورد شبیه انسان شد
🛑جابِرَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حزام [حَرَامٍ] اَلْأَنْصَارِيَّ (رَحِمَهُ اَللَّهُ) يَقُولُ: تَمَثَّلَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اَللَّهُ فِي أَرْبَعِ صُوَرٍ: تَمَثَّلَ يَوْمَ بَدْرٍ فِي صُورَةِ سُرَاقَةَ بْنِ جُعْشُمٍ اَلْمُدْلِجِيِّ فَقَالَ لِقُرَيْشٍ : «لاٰ غٰالِبَ لَكُمُ اَلْيَوْمَ مِنَ اَلنّٰاسِ وَ إِنِّي جٰارٌ لَكُمْ فَلَمّٰا تَرٰاءَتِ اَلْفِئَتٰانِ نَكَصَ عَلىٰ عَقِبَيْهِ وَ قٰالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكُمْ» . وَ تَصَوَّرَ يَوْمَ اَلْعَقَبَةِ فِي صُورَةِ مُنَبِّهِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ فَنَادَى: أَنَّ مُحَمَّداً وَ اَلصُّبَاةَ مَعَهُ عِنْدَ اَلْعَقَبَةِ فَأَدْرِكُوهُمْ، فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لِلْأَنْصَارِ : لاَ تَخَافُوا فَإِنَّ صَوْتَهُ لَنْ يَعْدُوهُمْ. وَ تَصَوَّرَ يَوْمَ اِجْتِمَاعِ قُرَيْشٍ فِي دَارِ اَلنَّدْوَةِ فِي صُورَةِ شَيْخٍ مِنْ أَهْلِ نَجْدٍ ، وَ أَشَارَ عَلَيْهِمْ فِي اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) بِمَا أَشَارَ، فَأَنْزَلَ اَللَّهُ (تَعَالَى): «وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اَللّٰهُ وَ اَللّٰهُ خَيْرُ اَلْمٰاكِرِينَ» . وَ تَصَوَّرَ يَوْمَ قُبِضَ اَلنَّبِيُّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فِي صُورَةِ اَلْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ فَقَالَ: أَيُّهَا اَلنَّاسُ، لاَ تَجْعَلُوهَا كِسْرَوَانِيَّةً وَ لاَ قَيْصَرَانِيَّةً، وَسِّعُوهَا تَتَّسِعْ، فَلاَ تَرُدُّوهَا فِي بَنِي هَاشِمٍ ، فَتَنْتَظِرَ بِهَا اَلْحَبَالَى .
🔰ثعلبة بن زيد انصارى مىگويد:
شنيدم كه جابر بن عبد اللّه انصارى مىگويد:ابليس- كه نفرين خدا بر او باد-در چهار صورت ظاهر گشت:در روز جنگ بدر در چهره سراقة بن جعشم مدلجى ظاهر شد.پس به قريش گفت:امروز هيچ كس بر شما پيروز نخواهد شد و من شما را پناه خواهم داد ولى وقتى دوگروه رودررو شدند از تصميم خود منصرف شد و گفت: من از شما بيزارم[انفال :آيۀ 48]و در روز عقبه در چهره منبّه بن حجاج ظاهر شد پس ندا درداد:همانا محمد و جوانان همراه او در عقبه هستند،آنان را دريابيد.پس رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله به انصار گفت:نهراسيد.همانا صدايش به آنان نخواهد رسيد.و در روز گردهماى قريش در دار النّدوة،در چهره پيرمردى از اهل نجد آشكار شد و درباره[چگونگى قتل]آنها،مشورت داد.پس خداوند اين آيه را فروفرستاد«آنگاه كه كافران بدخيالى مىكردند كه تو را به زندان بيندازند يا بكشند و يا بيرونت كنند آنان مكر ورزيدند و خدا هم مكر ورزيد و خدا بهترين چارهانديشان است.»[انفال :آيۀ 30]
و روزى كه پيامبر وفات نمود شيطان در چهره مغيرة بن شعبه ظاهر شد و گفت:اى مردم. خلافت را همچون حكومت كسرى و قيصر قرار ندهيد و آن را گسترش دهيد تا گسترش داده شود.و آن را به بنى هاشم بازنگردانيد تا انتظار[به دنيا آمدن خليفه توسط]زنان حامله كشيده شود.
📚 الأمالي (للطوسي)،ص: 176
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مکر خدا در لیلة المبیت
🛑 إن قوله تعالى و يمكر الله و الله خير الماكرين كناية عن علي ع لأنه مكر بهم و أول الآية و إذ يمكر بك الذين كفروا ليثبتوك أو يقتلوك أو يخرجوك و يمكرون و يمكر الله و الله خير الماكرين أنزلت في ليلة الهجرة و مكرهم كان توزيع السيوف على بطون قريش و مكر الله تعالى هو منام علي ع على الفراش
🔰 ابن ابی الحدید معتزلی نقل می کند:
قول خداوند متعال در آیه شریفه یمکرالله و الله خیر الماکرین (انفال30) کنایه از امیر مؤمنین علیه السلام است، زیرا خداوند به کسانی که قصد ترور پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در لیلة المبیت را داشتند نیرنگ کرد همچنان که ابتدای آیه و [یاد کن] هنگامی را که کفرپیشگان درباره تو نیرنگ می زدند تا تو را به زندان دراندازند، یا به قتل برسانند یا [از وطن] بیرونت کنند، و [در آینده هم، همواره بر ضد تو] نیرنگ می زنند و خدا هم جزای نیرنگشان را می دهد و خدا بهترین جزا دهنده نیرنگ زنندگان است.
آیه شریفه در لیلة المبیت نازل شد و نیرنگ آنان توزیع شمشیر بین همه قبایل قریش بود تا خون پیامبر گردن تمامی آنها باشد، و خداوند در برابر آنان مکر کرد و امیر مؤمنین علیه السلام را در جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم قرار داد تا پیامبر از مکه خارج شود.
📚 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد / ج13 ص 215
#لیلة_مبیت
#مکر_خداوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖فداکاری امیرالمومنین علیه السلام در لیله المبیت والاتر از ذبح حضرت اسماعیل علیه السلام 🛑«... و صف
➖جانفدایی حضرت امیر در شبهای شعب ابی طالب
🛑 ابتلى الله إبراهيم بقربان الولد إني أرى في المنام أني أذبحك و أبات أبو طالب عليا على فراش رسول الله كل ليلة في الشعب
🔰 ابن شهر آشوب در کتاب مناقب می آورد:
خداوند عزوجل ابراهیم را یک مرتبه مبتلی و آزمایش کرد به قربانی کردن فرزندش و سپس به این آیه استدلال می کند«در خواب دیدم که که تو را ذبح می کنم» و این درحالی است که جناب ابوطالب علیه الرحمة هر شب در شعب ابی طالب فرزندش را به قربانگاه می فرستاد و در بستر پیامبر می خواباند.
📚 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج3 ص 245
#لیلة_مبیت
#مکر_خداوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مهمان زورکی
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«إِذَا دُعِيَ أَحَدُكُمْ إِلَى طَعَامٍ فَلَا يَسْتَتْبِعَنَّ وَلَدَهُ فَإِنَّهُ إِنْ فَعَلَ أَكَلَ حَرَاماً وَ دَخَلَ غَاصِباً.» (۱)
🔰از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاست که فرمودند:
«هرگاه یکی از شما به غذایی دعوت شد، فرزندش را دنبال خود نبرد، که اگر چنین کند، غذایی که (فرزندش) میخورد، حرام است و ورودش (به منزل میزبان) غاصبانه است.»
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«مَنْ أَكَلَ طَعَاماً لَمْ يُدْعَ إِلَيْهِ فَإِنَّمَا أَكَلَ قِطْعَةً مِنَ النَّارِ.» (۲)
🔰از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاست که فرمودند:
«کسی که غذایی بخورد که به آن دعوت نشده، در واقع پارهای آتش خوردهاست.»
📚: منابع
(1)الكافي، ج۶، ص۲۷۰.
(2)الكافي، ج۶، ص۲۷۰.
#مهمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نامه امام صادق به شیعیان
🛑 مرحوم کلینی در اول «كِتَابُ الرَّوْضَة» حدیثی از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند. اسماعیل بن جابر که راوی این حدیث است می گوید: امام صادق عليه السلام نامه ای را به اصحاب خود نوشت و به آن ها دستور داد که آن را به يكديگر درس دهند، در آن تدبّر و تفكّر کنند و به مضامین آن عمل کنند.
در این نامه مفصّل، حضرت به مسائل مختلف دینی و اجتماعی اشاره و تکلیف پیروان خود را مشخص کرده است.
شیعیان نیز این نامه را در جاى نمازهاى خود در خانه هاشان گذاشته بودند و چون از نماز فراغ می شدند در آن مى نگريستند.
✅ این نامه را می توانید در الكافي (ط - الإسلامية)، ج8، ص2، الجزء الثامن، «كِتَابُ الرَّوْضَة» 👈مطالعه کنید.
✅یکی از علمای قرن یازدهم هجری به شرح و تفسیر این نامه پرداخته و آن را در قالب کتابی با عنوان «منهج الیقین (شرح نامه امام صادق (ع) به شیعیان)» منتشر کرده است؛ برای مطالعه این کتاب به کتابخانه مدرسه فقاهت 👈 مراجعه کنید.
❇ این کتاب با تحقيق، آقایان «سید مجتبی صحفی» و «علی صدرایی خویی» توسط انتشارات دارالحدیث در 528 صفحه چاپ شده است.
#معرفی_کتاب
#نامه_امام_صادق
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چهار وظیفه امت رسول خدا صلی الله علیه و آله
🛑 عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله:
يَلْزَمُ أُمَّتِيَ الْحَقُّ فِي أَرْبَعٍ يُحِبُّونَ التَّائِبَ وَ يُعِينُونَ الْمُحْسِنَ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلْمُذْنِبِ وَ يَدْعُونَ لِلْمَلَإِ.
✅ امام صادق علیه السلام به نقل از پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند:
امّت من ، چهار وظيفه دارند:
1️⃣ توبه كار را دوست بدارند؛
2️⃣ نيكوكار را يارى برسانند؛
3️⃣ براى گنهكار آمرزش بطلبند؛
4️⃣ براى عموم ، دعا كنند.
📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص: 151
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖رفع القلم
🔸رُفِعَ الْقَلَم به معنای إباحی گری و ترخیص در معصیت و بلا مانع بودن گناه نیست.
🛑 عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السّلام قَالَ رُفِعَ الْقَلَمُ عَنْ شِیعَتِنَا. فَقُلْتُ یَا سَیِّدِی کَیْفَ ذَاکَ؟ قَالَ لِأَنَّهُمْ أُخِذَ عَلَیْهِمُ الْعَهْدُ بِالتَّقِیَّةِ فِی دَوْلَةِ الْبَاطِلِ ، یَأْمَنُ النَّاسُ وَ یَخَافُونَ ، وَ یُکَفَّرُونَ فِینَا وَ لَا نُکَفَّرُ فِیهِمْ ، وَ یُقْتَلُونَ بِنَا وَ لَا نُقْتَلُ بِهِمْ ، مَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِنَا ارْتَکَبَ ذَنْباً أَوْ خَطْباً إِلَّا نَالَهُ فِی ذَلِکَ غَمٌّ مَحَّصَ عَنْهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ أَنَّهُ أَتَی بِذُنُوبٍ بِعَدَدِ الْقَطْرِ وَ الْمَطَرِ وَ بِعَدَدِ الْحَصَی وَ الرَّمْلِ وَ بِعَدَدِ الشَّوْکِ وَ الشَّجَرِ. فَإِنْ لَمْ یَنَلْهُ فِی نَفْسِهِ فَفِی أَهْلِهِ وَ مَالِهِ ، فَإِنْ لَمْ یَنَلْهُ فِی أَمْرِ دُنْیَاهُ مَا یَغْتَمُّ بِهِ تَخَایَلَ لَهُ فِی مَنَامِهِ مَا یَغْتَمُّ بِهِ فَیَکُونُ ذَلِکَ تَمْحِیصاً لِذُنُوبِهِ.
🔰 إمام رضا علیه السّلام فرمودند:
از پیروان ما قلم برداشته شده است. راوى گفت پرسیدم چگونه چنین چیزی ممکن است اى آقای من؟ فرمود چون مأمور شده اند در دولت باطل به تقیّه رفتار کنند و در این کار از ایشان پیمان گرفته شده است. مردم همه در أمانند و آنان در کمال خوف و بیم بسر میبرند،
و به خاطر ما ایشان را تکفیر میکنند ، ولى ما به خاطر آنان تکفیر نمیشویم ، و آنان در راه ما کشته میشوند،
لکن ما براى ایشان کشته نمیشویم. هیچ کدام از شیعیان ما نیست که مرتکب گناهى شود مگر آنکه اندوه و غمّ او را فرا میگیرد بگونه ای که گناهان او را برطرف میکند هر چند گناهانش به تعداد دانه های باران باشد،
یا به تعداد ریگ و شن بیابان ها و خارها و درخت ها. و چنانچه در امور شخصی اش مبتلا به اندوه نشود دربارۀ خانواده اش یا اموالش غمى به او خواهد رسید.
و اگر در امر دنیایش غمى به او نرسد و مبتلا به مصیبتى نگردد ، خواب ناراحت کننده اى بیند که موجب ریختن گناهان او گردد.
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۲۳۶
#ربیع_الأول_۹
#رفع_القلم
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اباحی گری ممنوع
🛑سمِعْتُ الرِّضَا ع يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ إِسْمَاعِيلَ قَالَ لِلصَّادِقِ ع يَا أَبَتَاهْ مَا تَقُولُ فِي الْمُذْنِبِ مِنَّا وَ مِنْ
غَيْرِنَا فَقَالَ ع لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِه
🔰از حضرت رضا عليه السّلام شنيدم كه از پدرش حديث ميكرد كه اسماعيل به پدرش امام صادق عليه السّلام گفت:
اى پدر- جان، نظر شما در باره گنهكار از ما خاندان و گنهكار از غير ما خاندان
چيست؟
فرمود: به آرزوهاى شما يا آرزوهاى اهل كتاب نيست، بلكه هر كس كار بدى انجام دهد سزاى آن را (بى چون و چرا) خواهد ديد (نساء: 123).
📚: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 235
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تقرب به خدا با عمل است نه امید فقط
🛑عنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَمَدَانِيِّ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ مَنْ أَحَبَّ عَاصِياً فَهُوَ عَاصٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُطِيعاً فَهُوَ مُطِيعٌ وَ مَنْ أَعَانَ ظَالِماً فَهُوَ ظَالِمٌ وَ مَنْ خَذَلَ عَادِلًا فَهُوَ ظَالِمٌ إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ وَ لَا يَنَالُ أَحَدٌ وَلَايَةَ اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِبَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ ايتُونِي بِأَعْمَالِكُمْ لَا بِأَحْسَابِكُمْ وَ أَنْسَابِكُمْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُون
🔰محمّد همدانىّ روايت كرد كه گفت:
از حضرت رضا عليه السّلام شنيدم ميفرمود: هر كس شخص معصيتكارى را دوست بدارد او خود معصيتكار است، و هر كس مطيعى را دوست بدارد او مطيع است، و هر كس ستمكارى را اعانت نمايد خود ظالم است، و هر كس عادلى را پشتيبانى نكند خود ستمكار است، آرى ميان خدا و احدى خويشى نيست، و هيچ كس بهولايت و دوستى خداوند نمیرسد مگر از راه طاعت، و رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله بهفرزندان عبد المطّلب فرمود: با اعمال نيك خود نزد من آئيد نه با نسبهاى خود، و خداوند متعال میفرمايد:
فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ* فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ
خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُونَ
(چون در صور دميده شود نسبها در ميان نباشند (خويشى بهكار نيايد) و از آن نپرسند، پس آنان كه ميزان سنجش اعمالشان افزون باشد آنان رستگارند، و آن كسان كه ميزان اعمالشان سبك باشد اينانند كه زيان دادهاند خود را و در دوزخ جاودان ماندگار باشند- مؤمنون 103 تا 101)
📚: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 235
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖سختترین بلاء
🛑الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: ما بَلا اللّهُ العِبادَ بشَيءٍأشَدَّ علَيهِم مِن إخْراجِ الدِّرْهَمِ.
🔰امام صادق عليه السلام: خداوند بندگان را به چيزى سختتر از خرج کردن مال نيازموده است.
📚: خصال، ص۲۷.
#بلا
#انفاق
#صدقه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آبرو بردن ممنوع
🛑…عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«هرکس به ضرر مؤمنی ماجرایی را نقل کند و قصدش این باشد که آبرویش را ببرد و شخصیتش را بشکند تا از چشم مردم بیفتد،
خداوند او را از ولایت خود خارج میکند تا تحت ولایت شیطان قرار گیرد.
اما شیطان هم او را (تحت ولایت خود) نمیپذیرد!»
📚الكافي، ج۲، ص۳۵۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖عاقبت اصحاب پیامبر بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله
🛑 قالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع إِنَّ الْعَامَّةَ يَزْعُمُونَ أَنَّ بَيْعَةَ أَبِي بَكْرٍ حَيْثُ اجْتَمَعَ النَّاسُ كَانَتْ رِضًا لِلَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَفْتِنَ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ ص مِنْ بَعْدِهِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ وَ مَا يَقْرَءُونَ كِتَابَ اللَّهِ أَ وَ لَيْسَ اللَّهُ يَقُولُ- وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ إِنَّهُمْ يُفَسِّرُونَ عَلَى وَجْهٍ آخَرَ فَقَالَ أَ وَ لَيْسَ قَدْ أَخْبَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنِ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْأُمَمِ أَنَّهُمْ قَدِ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ حَيْثُ قَالَ- وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُرِيدُ وَ فِي هَذَا مَا يُسْتَدَلُّ بِهِ عَلَى أَنَّ أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ ص قَدِ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ.
🔰عمرو بن ابى المقدام از پدرش روايت كند كه گويد: بامام باقر عليه السّلام گفتم: 👈اهل سنت پندارند كه چون همه مردم زير بار بيعت ابو بكر رفتند پس اين كار مورد رضايت خداى عز و جل نيز بود،👉 و خداوند چنان نيست كه امت محمد (ص) را پس از او بفتنه اندازد و گمراه كند!؟
حضرت باقر عليه السّلام فرمود: آيا كتاب خدا (قرآن) را نخواندهاند، آيا خدا نمي فرمايد: «و محمد جز فرستادهاى نيست كه پيش از او فرستادگانى درگذشتهاند آيا اگر او بميرد يا كشته شود شما بعقب باز گرديد، و هر كه بعقب باز گردد زيانى بخدا نرساند و خداوند پاداش دهد سپاسگزاران را» (سوره آل عمران آيه ١۴۴). عرض كردم: آنها اين آيه را جور ديگرى تفسير كنند.فرمود: آيا چنان نيست كه خداى عز و جل از امتهاى پيش از ايشان خبر داده كه آنها پس از آمدن دليلهاى قاطع روشن اختلاف كردند در آنجا كه فرمايد:
«و بعيسى بن مريم حجتها (و دليلهاى روشن) داديم و او را بروح القدس كمك كرديم، و اگر خدا ميخواست آنها كه پس از پيغمبران آمدند با وجود دليلهائى كه بر ايشان آمده بود با يك ديگر كارزار نمي كردند، ولى باز هم اختلاف كردند، از آنها كسانى بودند كه ايمان داشتند و كسانى بودند كه كفر ورزيدند، و اگر خدا ميخواست با هم كارزار نمي كردند ولى خدا هر چه خواهد ميكند» (سوره بقره آيه ٢۵٣) و همين آيه دليل است بر اينكه اصحاب محمد (ص) نيز پس از او اختلاف كردند پس برخى ايمان داشتند و برخى كافر شدند. (مقصود امام عليه السّلام اين است كه وقوع اختلاف و ارتداد امتها پس از پيمبرشان مطلبى است كه بصريح قرآن اتفاق افتاده و شده است و چنان نيست كه خداوند امتى را كه پيغمبرشان از دنيا رفت از ارتداد و گمراهيشان جلوگيرى كند
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج٨، ص: ٢٧۰
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi