eitaa logo
علم الحدیث
10.3هزار دنبال‌کننده
73 عکس
180 ویدیو
68 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ادمین تبادل: @A8R5N3 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
رفع یک باور غلط قسمت اول عده ای فکر کردند که اگر قبل از نام مبارک حضرت ام البنین، حضرت زینب، حضرت معصومه سلام الله علیهن اجمعین، لفظ شهیده آورده نشود العیاذ بالله باعث تنقیص مقام آنان میشوند. به این خاطر به هر مطلب و اما و اگر دست میزند تا استدلالی برپا کند ولی واقعیت امر این است که قابل قبول نیست 2: فضیلت حضرت زینب سلام الله علیها: حضور در کربلا و ماموریت ایشان در دوران اسارت بود 2: فضیلت حضرت ام البنین علیها السلام: تربیت کردن فرزندانی همچون عباس ، جعفر و... علیهم السلام بود که در کربلا در رکاب امام زمانشان شهید شدند 3: فضیلت حضرت معصومه سلام الله علیها: احادیثی هست که از طریق صحیح و در منابع معتبر ما در فضیلت زیارت ایشان صادر شده است . ♦️و روى‏ مشايخ‏ قم‏ أنه لما أخرج المأمون علي بن موسى الرضا ع من المدينة إلى المرو في سنة مائتين خرجت فاطمة أخته في سنة إحدى و مائتين تطلبه فلما وصلت إلى ساوه مرضت فسألت كم بيني و بين قم قالوا عشرة فراسخ فأمرت خادمها فذهب بها إلى قم و أنزلها في بيت موسى بن خزرج بن سعد....... فكانت فيها ستة عشر يوما ثم مضت إلى رحمة الله و رضوانه‏)1 🔰مرحوم مجلسی به نقل از کتاب تاریخ قم : مشایخ و بزرگان قم نقل کرده اند: زمانی که مامون، امام رضا علیه السلام را در سال 200 از مدینه به مرو فراخواند، حضرت معصومه سلام الله علیها در سال 201 به قصد دیدار برادر از مدینه خارج شد و زمانی که به ساوه رسید مریض شدند، حضرت معصومه سلام الله سوال کردند بین ما و قم چقدر فاصله است، همراهان گفتند 10 فرسخ، حضرت معصومه سلام الله علیها به همراهان امر کردند که به سمت قم بروند و در قم در منزل موسی بن خزرج سکونت یافتند. حضرت معصومه سلام الله علیها در قم 16 روز حضور داشتند و بعد از 16 روز وفات کردند 👇نکات👇 1: در این متن هیچ تاریخی برای ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم بیان نشده است و فقط زمان خروج از مدینه(۲۰۱) و زمان حضور(۱۶ روز) در قم بیان شده است 2: در متن موجود فقط اشاره ای به مریضی حضرت معصومه سلام الله علیها شده است و هیچ اشاره ای به مسموم شدن ندارد 3: در متن موجود از کتاب تاریخ قم در قرن 4 است که الان در دسترس ما نیست مرحوم مجلسی با تمام فحصی که داشتند فقط یک نسخه فارسی که ترجمه آن بوده را پیدا کردند و متن فارسی را به عربی برگردانند. ♦️تاريخ بلدة قم كتاب معتبر لكن لم يتيسر لنا أصل الكتاب و إنما وصل إلينا ترجمته و قد أخرجنا بعض أخباره في كتاب السماء و العالم)2 📚منابع: 1: بحار الأنوار ج‏57، ص: 219 2:بحار الأنوار ج‏1، ص: 42 ✍️: عیسوند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖رفع یک باور غلط قسمت دوم برای نوشتن این مطالب چند روز با خودم کلنجار می رفتم که بگم یا نه، ابتداء تصمیم گرفتم که نگم ولی امروز صبح که دیدم استاد آقای دهبان عزیز تو کانالشون این مطلب رو بیان کردند، منم جرات بیان کردن گرفتم. 👈🏻تاریخ فعلی که در تقویم برای ولادت و وفات حضرت معصومه سلام الله علیها بیان شده است یک زمان برای بزرگداشت است فقط و الا دلیلی نه تاریخی و نه روائی بر زمان دقیق ولادت و وفات حضرت معصومه سلام الله علیها نداریم . این چند روز در بعضی از کانال شواهدی که به گمان خودشان دال بر شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها است را بیان میکردند، 👇برخی از ادله رو بیان میکنم👇 1️⃣: در کتاب ابی مخنف که به ترجمه سید رازی است مطلبی بر شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها بیان شده است 👇نکات👇 الف: ابی مخنف حدود 20 سال قبل از حضرت معصومه سلام الله علیها از دنیا رفتند پس عقلا ممکن نیست در کتاب ایشان مطلبی در مورد چگونگی وفات حضرت معصومه سلام الله علیها بیان شده باشد ب: هر کتابی که مورد استناد قرار بگیرید خصوصا کتب خطی اولا باید انتساب کتاب به مولف تائید شود ثانیا: کتاب در سلسله اجازات علماء شیعه باشد. در مورد کتاب فوق هم ابتداء باید انتساب کتاب به ابی مخنف اثبات شود{ با مراجعه به کتب فهرست مثل فهرست مرحوم نجاشی، مرحوم شیخ طوسی، الذریعه آقا بزرگ و....} و در صورت اثبات انتساب باید کتاب در سلسله اجازات حدیثی علماء شیعه موجود باشد. با این توضیح: کتاب تحف العقول نوشته ابن شعبه حرانی برای ما مورد اعتماد است چون در سلسله اجازات علماء شیعه است کتاب حقائق اسرار الدین با اینکه منتسب به ابن شعبه حرانی است ولی چون از طریق غلات نصیری به ما رسیده است برای ما مورد اعتما د نیست. 2️⃣: استناد کردن به احادیث ما منا الا مقتول بالسیف او مسموم بالسم: 👈🏻دائره شمول این احادیث برای معصومین علیهم السلام است{ 14 نفر} 3️⃣: استناد کردن به مطالب کتبی که معاصر هستند بدون پشتوانه از کتب قدماء: 👈🏻علماء معاصر مادامی که مطالبشان، خصوصا در بحث تاریخ ائمه و امامزادگان علیهم السلام بدون پشتوانه مطالب قدماء باشند، حجیت ندارند. ✍عیسوند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
تتمه بحث رفع یک باور غلط 👈بعضی از دوستان معتقد هستند که این نکات نباید گفته شود و چه اشکالی دارد لفظ شهیده بیان شود: ✍در جواب دوستان گرامی عرض کنیم: 1⃣: ما موظف هستیم از ورد جعلیات چه در تاریخ چه در احادیث جلوگیری کنیم 2⃣: اگر دروازه ورود مطالب بی سند سست سند باز شود، راه ورود برای مطالب خلاف واقعیت دیگر هم باز میشود 3⃣: اگر یک مخالف شیعه با طرح کردن، و سوال پرسیدن از مستندات همچین مطالبی، در صدد محکوم کردن مستدِّل شیعه برآید و در انتهاء نتیجه بگیرد که تمام مطالب شیعه از این قبیل است، چه؟ همانطور که الان بعضی از شبکه های وهابی من جمله عقیل بی عقل این رویه را انجام می دهند 4⃣: آقای شبیری حفظه الله در کتاب جرعه ای از دریا توضیحاتی در مورد چگونگی جعل تاریخ وفات و ولادت و هدف جاعل این تواریخ برای حضرت معصومه سلام الله علیها داده اند(جرعه ای از دریا، ج۲، صص۵۱۶ و ۵۱۷) ✍: عیسوند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
به علت شمایل جوانی، منکر ایشان می‌شوند 🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام أَنَّهُ قَالَ: لَوْ خَرَجَ الْقَائِمُ لَقَدْ أَنْكَرَهُ النَّاسُ يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ شَابّاً مُوَفَّقاً فَلَا يَلْبَثُ‌ عَلَيْهِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَهُ فِي الذَّرِّ الْأَوَّلِ‌ . 🔰امام صادق سلام الله عليه فرمودند: اگر قائم سلام‌ الله‌ علیه خروج كند مردم ايشان را انكار مى‌كنند، به دليل اين‌ كه او در صورت و شمايل جوان رشيد و نيرومندى به سمت آن‌ها برمى‌گردد و ظهور مى‌فرمايد. ‏بنابراين فقط‍‌ مؤمنى در اعتقاد به ولايت و امامت او باقى و ثابت‌ قدم مى‌ماند كه خداوند متعال در عالم ذر از او عهد و پيمان گرفته باشد . 📚:الغيبة للطوسي ج1 ص 420 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اگر یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد 🛑 لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اَللَّهُ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي فَيَمْلَأَ اَلْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً. 🔰 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: اگر از عمر دنيا تنها یک روز باقى بماند، خداوند تبارك و تعالى آن روز را آن‌قدر طولانى مى‌كند، تا اين‌كه شخصیتى از فرزندان من قيام كرده و زمين را همچنان‌كه پر از ظلم و تبعيض شده، مملو از عدل و قسط‍‌ مى‌كند. 📚: الغیبة للطوسی، ج۱، ص۴۲۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
خدایا مرا ببخش... ♦️اللّهُمَّ إنّي أعتَذِرُ إلَيكَ مِن مَظلومٍ ظُلِمَ بِحَضرَتِي فلَم أنصُرْهُ 🔰 بار خدايا! من از درگاه تو عذر مى خواهم اگر در حضور من به ستمديده اى ستم رسيده و من ياريش نرسانده ام . 📚دعای ۳۸ صحیفه سجادیه ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هرکی نارَه چی تُونی ها و چی دل بَکه خش السلام‌علیک یا بنت موسی بن جعفر علیهم السلام
➖تنها راه رسیدن به توحید معصومین علیهم السلام می باشند ... 🛑عنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ علیه السلام بِمَا أُوَحِّدُ اللَّهَ فَقَالَ يَا يُونُسُ لَا تَكُونَنَّ مُبْتَدِعاً مَنْ نَظَرَ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ تَرَكَ أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّهِ صلی الله علیه وآله ضَلَّ وَ مَنْ تَرَكَ كِتَابَ اللَّهِ وَ قَوْلَ نَبِيِّهِ كَفَر . 🔰یونس می گوید: به امام كاظم عليه‏ السلام عرض كردم توحيد الهى را چگونه بيابم؟ فرمودند : در علم توحيد و خداشناسى بدعت‏گذار مباش و در اين راه با پاى خود گام مزن ، هر كس بر اساس نظر خويش بنگرد هلاك خواهد شد ، و هر كس اهل بيت پيامبرش علیهم السلام را واگذارد گمراه خواهد شد ، و هر كس كتاب خدا و گفتار رسولش را وانهد كافر خواهد شد. 📚:الكافي ج‏1 ص 56 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اگر ما نبودیم خداوند عبادت نمیشد 🛑قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ "سلام الله علیه": إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا فَأَحْسَنَ خَلْقَنَا وَ صَوَّرَنَا فَأَحْسَنَ صُوَرَنَا وَ جَعَلَنَا عَيْنَهُ فِي عِبَادِهِ وَ لِسَانَهُ النَّاطِقَ فِي خَلْقِهِ وَ يَدَهُ الْمَبْسُوطَةَ عَلَى عِبَادِهِ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ وَجْهَهُ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ وَ بَابَهُ الَّذِي يَدُلُّ عَلَيْهِ وَ خُزَّانَهُ فِي سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ بِنَا أَثْمَرَتِ الْأَشْجَارُ وَ أَيْنَعَتِ الثِّمَارُ وَ جَرَتِ الْأَنْهَارُ وَ بِنَا يَنْزِلُ غَيْثُ السَّمَاءِ وَ يَنْبُتُ عُشْبُ الْأَرْضِ وَ بِعِبَادَتِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ لَوْ لَا نَحْنُ مَا عُبِدَ اللَّهُ. 🔰 امام صادق "سلام الله علیه" فرمود: خداوند ما را آفرید، پس خلقت ما را نیکو ساخت. و ما را صورت بخشید، پس صورتهای نیکو به ما داد. و ما را چشم خود در میان بندگانش، و زبان گویای خود در میان خلقش، و دست باز خویش در مهربانی و رحمت بر بندگانش، و روی خود که وسیله توجه به اوست، و در خویش که بر او دلالت می کند، و گنجینه داران خود در آسمان و زمینش قرار داد. به سبب ما درختها میوه داده و میوه ها به ثمر رسیده و نهرها جاری گشته اند. و به سبب ما باران از آسمان می بارد و گیاه از زمین می روید. و به وسیله عبادت ما خدا پرستش می شود. و اگر ما نبودیم خدا عبادت نمی شد. 📚الكافي ج‏۱ ،ص: ۱۴۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
راه حل رفع بدهی سنگین ... 🛑 عنْ إِسْمَاعِیلَ‌بْنِ‌سَهْلٍ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَی أَبِی جَعْفَرٍ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِنِّی قَدْ لَزِمَنِی دَیْنٌ فَادِحٌ فَکَتَبَ أَکْثِرْ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ رَطِّبْ لِسَانَکَ بِقِرَاءَهًْ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ. 🔰 اسماعیل‌ بن‌ سهل گوید : در نامه‌ ای به امام باقر صلوات الله علیه چنین نوشتم : بدهی بسیار سنگینی بر عهده‌ ام می‌باشد [که از پرداخت آن ناتوانم]». امام سلام الله علیه در پاسخم نوشتند : «فراوان استغفار نما و پیوسته زبانت را به خواندن سوره‌ ی قدر مرطوب نگه‌دار». 📚:کافی، ج5، ص316 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نکته رجالی در روایت قبل سند به این نحو نقل شده بود:👈 عَنْ إِسْمَاعِیلَ‌بْنِ‌سَهْلٍ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَی أَبِی جَعْفَرٍ اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ( 1 🔺 که در ترجمه هم ابی جعفر به امام باقر علیه السلام ترجمه شده بود . 👇در حالی که👇 🔺 ابی جعفر در سند روایت منظور امام جواد علیه السلام است؛ نه امام باقر علیه السلام به چند دلیل: 👇 1⃣: ابی جعفر کنیه مشترک بین امام باقر علیه السلام و امام جواد علیه السلام است 2⃣: راوی حدیث اسماعیل بن سهل که طبق نقل مرحوم شیخ طوسی ایشون از راویان امام جواد علیه السلام است(2 3⃣: در متن روایت گفته شده كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ : همین كَتَبْتُ قرینه محسوب میشود که منظور از ابی جعفر، امام جواد علیه السلام است چون دسترسی به ائمه متاخر علیهم السلام بخاطر زندانی بودن و تحت نظر بود همیشه سخت تر بود👈 لذا شیعیان با کتابت مسائل خود را می پرسیدن 👇 پاورقی الکافی دار الحدیث👇 { استاد سید علیرضا حسینی شیرازی}🔺في «ط» و البحار، ج 95:- «أبي». و هو سهو؛ فإن إسماعيل بن سهل هذا، من أصحاب أبي جعفر محمّد بن‏على الجواد عليه السلام.(3 👈در بحار الانوار در ج 95 همین روایت نقل شده با این تعبیر: ِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ سَهْلٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى جَعْفَرٍ(4 که در این سند (ابی) اشتباه حذف شده است یعنی درستش باید بشود كَتَبْتُ إِلَى ابی جَعْفَرٍ. 👈 همین روایت در قسمت دیگری از بحار با سند درست نقل شده است ⬅️عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ سَهْلٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَر. (5 👇نتیجه👇 تایپست حدیث قبلی به خاطر اشتراک ابی جعفر بین امام جواد علیه السلام و امام باقر علیه السلام و کثرت استعمال ابی جعفر برای امام باقر علیه السلام 👈سر خود لفظ امام باقر علیه السلام را در سند و متن روایات اضافه کرده است. 🌹ممنون از دوستی که با تذکرشون مارو آگاه کردن ✍:عیسوند 📚:منابع 1:الکافی ج۵ص۳۱۶ 2:رجال الطوسی ص ۳۷۳ 3:الکافی ج۵ ص۳۱۶ پاورقی ۱۶ 4:بحار ج۹۲ص۳۰۳ 5:بحار ج ۸۹ ص ۳۲۹ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدیه بدهیم 🛑 رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : هِبَةُ الرَّجُلِ لِزَوْجَتِهِ تَزِيدُ فِي عِفَّتِهَا. 🔰 رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : هدیه شوهر به همسرش، عفت را در وی می افزاید. 📚من لايحضره الفقيه ج4 ص381 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مَرد باید آراسته باشد 🛑عن الحسن بن جهم: رَأَیتُ أبَا الحَسَنِ(ع) اختَضَبَ، فَقُلتُ: جُعِلتُ فِداک، اِختَضَبتَ؟! فَقالَ: نَعَم، إنَّ التَهیئَةَ مِمّا یزیدُ فی عِفَّةِ النِّساءِ، ولَقَد تَرَک النِّساءُ العِفَّةَ بِتَرک أزواجِهِنَّ التَّهیئَةَ. ثُمَّ قالَ: أیسُرُّک أن تَراها عَلی ما تَراک عَلَیهِ إذا کنتَ عَلی غَیرِ تَهیئَةٍ؟ قُلتُ: لا، قالَ: فَهُوَ ذاک. ثُمَّ قالَ: مِن أخلاقِ الأَنبِیاءِ التَّنَظُّفُ، وَالتَّطَیبُ، وحَلقُ الشَّعرِ... 🔰حسن بن جهم می گوید:‌ ابو الحسن(ع) {امام کاظم علیه السلام} را دیدم که خَضاب کرده بود. گفتم: قربانت گردم! خضاب کرده اید؟! فرمود: «آری. آراسته بودن، از عواملی است که بر پاک دامنی زن می افزاید. زنان، از آن رو ترک پاک دامنی می کنند که شوهرانشان آراسته بودن را ترک می نمایند». سپس فرمود: «آیا تو دوست داری که همسرت را مانند خودت، ناآراسته ببینی؟». گفتم: نه. فرمود: «او نیز همین طور». آن گاه افزود: «پاکیزگی، خوش بو بودن و اصلاح کردن مو، از صفات پیامبران است...». 👇نکته رجالی👇 در سند روایت شریف از کنیه ابی الحسن استفاده شوده است. 1: ابی الحسن یا ابی الحسن الاول: امام کاظم علیه السلام مد نظر است . 2: ابی الحسن الثانی: امام رضا علیه السلام 3: ابی الحسن الثالث یا ابی الحسن الاخیر: امام هادی علیه السلام 📚منابع 1:الکافی، ج ۵، ص ۵۶۷ 2معجم مصطلحات الرجال و الدرایه اقای جدیدی نژاد ص ۱۳ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖زیبا پوش باشیم 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اِبْنَ عَبَّاسٍ لَمَّا بَعَثَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى اَلْخَوَارِجِ لَبِسَ أَفْضَلَ ثِيَابِهِ وَ تَطَيَّبَ بِأَطْيَبِ طِيبِهِ وَ رَكِبَ أَفْضَلَ مَرَاكِبِهِ وَ خَرَجَ إِلَيْهِمْ فَوَاقَفَهُمْ فَقَالُوا يَا اِبْنَ عَبَّاسٍ بَيْنَنَا أَنْتَ خَيْرُ اَلنَّاسِ إِذْ أَتَيْتَنَا فِي لِبَاسِ اَلْجَبَابِرَةِ وَ مَرَاكِبِهِمْ فَتَلاَ عَلَيْهِمْ هَذِهِ اَلْآيَةَ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اَللّٰهِ اَلَّتِي أَخْرَجَ لِعِبٰادِهِ وَ اَلطَّيِّبٰاتِ مِنَ اَلرِّزْقِ فَأَلْبَسُ وَ أَتَجَمَّلُ فَإِنَّ اَللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ اَلْجَمَالَ وَ لْيَكُنْ مِنْ حَلاَلٍ . 🔰امام صادق عليه السّلام فرمود: هنگامى امير مؤمنان علیه السلام عباس را بسوى خوارج فرستاد،بهترين لباس خود را پوشيد و با بهترين عطر،خود را خوشبو كرد و بر بهترين مركب خود سوار شد و به سوى آنها رفت و با آنها رودررو شد.آنها گفتند:اى ابن عباس!تو كه بهترين مردم ميان ما هستى با لباس ستمگران و مستكبران و مركب‌هاى آنها نزد ما آمده‌اى‌؟ابن عباس در جواب اين آيه را براى آنها تلاوت كرد:(بگو چه كسى زينت و روزى پاك را كه خدا براى بندگانش آفريده حرام كرده است‌؟).پس مى‌پوشم و خود را آراسته مى‌كنم؛چراكه خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد.ولى بايد كه اينها از راه حلال باشد. 📚: مكارم الأخلاق، ص: 96 👇نکته👇 درسته که فاعل(ابن عباس) این فعل(زیبا پوشیدن) یک غیر معصوم‌بوده است. ولی وقتی امام معصوم، یعنی امام صادق علیه السلام با نقل این قضیه مهر تائیدی بر فعل ابن عباس زدند، پس برای ما حجت میشود(تقریر معصوم) ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😃موشک نقطه زن شیخ احمد سلمان حفظه الله 👈شیخ احمد سلمان روحانی شیعه از پدر و مادری تونسی و عربستانی 🔺قَالَ: سَمِعْتُ مَخْلَدًا الشَّعِيرِيَّ يَقُولُ: كُنْتُ عِنْدَ عَبْدِ الرَّزَّاقِ فَذُكِرَ رَجُلٌ عِنْدَ مُعَاوِيَةَ فَقَالَ: لَا تُقَذِّرْ مَجْلِسَنَا بِذِكْرِ وَلَدِ أَبِي سُفْيَانَ. بدون ترجمهفارسی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سلام چند نکته عرض کنم 1: روحانی در کلیپ بالا عرض کردم شیخ احمد سلمان هستند که از پدر و مادری عربستانی، تونسی متولد شده اند.( ظاهرا مستبصر هستند) خونسردی عجیب ایشان در مناظرات و جواب های موجز، مستدل و کمرشکن ایشان همیشه زبان زد بوده و هست 2: در کلیپ بالا از وی در مورد مناظره با ولید اسماعیل سوال می‌کند و ایشان گزارشی از عبدالرزاق صنعانی نقل میکند 3: ولید اسماعیل یک مبلغ سلفی تندرو اهل مصر هست که به شدت در مورد اهل البیت علیهم السلام جسارت میکند مثلا در اظهار نظری سابّ امیر المومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما(العیاذ بالله) را مسلمان خطاب میکند ولی سبّ صحابه را کفر میداند 4: انشاءالله مِن بعد در کانال کلیپ های با موضوع مباحث شیعه و سنی بارگذاری میشود که اکثرا بدون ترجمه هستند ولی با لسان عربی فصیح خواهند بود. با هشتک کلیپ_عربی، علامت گذاری میشوند 5: انشاءالله بارگذاری اصوات رجالی و حدیثی، از سر گرفته خواهد شد ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
راهزن های نیکی چه کسانی هستند⁉️ 🛑لَعَنَ اللَّهُ قَاطِعِي سَبِيلِ الْمَعْرُوفِ، وَ هُوَ الرَّجُلُ يُصْنَعُ إِلَيْهِ الْمَعْرُوفُ فَتُكَفِّرُهُ، فَيَمْنَعُ صَاحِبَهُ مِنْ أَنْ يَصْنَعَ ذَلِكَ إِلَى غَيْرِهِ. 🔰‏امام صادق علیه السلام‏: خدا لعنت کند کسی را که جلو راه احسان و نیکی را می‌گیرد، او آن کسی است که به او احسان و نیکی شود و او (در مقابل آن) ناسپاسی نماید، که در اثر آن شخص نیکوکار (به‌واسطه ناسپاسی وی) از احسان و نیکی به دیگران خودداری می‌کند. 📚:الفقيه ج۲ص۵۷   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سه دلیل برای پرهیز از آرزوهای دور و دراز 🛑...عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: «تَجَنَّبُوا اَلْمُنَى فَإِنَّهَا تُذْهِبُ بَهْجَةَ مَا خُوِّلْتُمْ وَ تَسْتَصْغِرُونَ بِهَا مَوَاهِبَ اَللَّهِ تَعَالَى عِنْدَكُمْ وَ تُعْقِبُكُمُ اَلْحَسَرَاتِ فِيمَا وَهَّمْتُمْ بِهِ أَنْفُسَكُمْ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «از آرزوها فاصله بگیرید؛ چراکه آرزوها... شادمانی از داشته‌هایتان را از بین می‌برد، موهبت‌های خداوند (تعالی) را نزدتان کوچک می‌سازد و حسرتِ اوهامی که در دل‌هاتان می‌ساختید را برایتان به‌جا می‌گذارد.» 📚الکافي، ج۵، ص۸۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فرق غبطه و حسادت 🛑إِنَّ الْمُؤْمِنَ یَغْبِطُ وَ لَا یَحْسُدُ وَ الْمُنَافِقُ یَحْسُدُ وَ لَا یَغْبِطُ. 🔰امام صادق علیه السلام می فرمایند: مؤمن غبطه می‌خورد و حسادت نمی ورزد، منافق حسادت می‌ورزد و غبطه نمی خورد. 👇توضیح👇 غبطه آن است که آرزو کنی آنچه دیگری دارد، داشته باشی بدون اینکه آرزوی نابودی نعمت دیگری را داشته باشی و حسد آن است که بخواهی نعمتی را که دیگری دارد، نداشته باشد 📚: الکافی ج۲ص ۳۰۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
توضیح روایت شریف در احادیث متعدد، از اهل بیت (علیهم‌السلام) این توصیه را بسیار شنیده‌ایم که باید از آرزوهای بلند (طول الأمل) پرهیز کنیم.)1 برای ما معمولاً عجیب است که علت این توصیه چیست؟ به‌خصوص که این‌سال‌ها در بسیاری از کتاب‌ها و سخنرانی‌های انگیزشی، خلاف آن را می‌شنویم. آرزوهای بلند باعث میشوند که نعمت های که در حال حاضر داریم را نبینیم اولا از وجود نعمت ها لذت نبریم ثانیا باعث کفر نعمت میشود که نتیجه کفر نعمت هم سلب نعمت فعلی و نعمت های میشود که قرار بود به ما برسند، به این روایت زیبا دقت کنید👇🏻 ➖رابطه شکرگذاری و جلب رزق 🔺إذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ.)2 🔰امیرالمومنین علیه السلام: هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى مى آورد دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید»; 👇شرح👇 نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. 👈هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود و به تعبیر دیگر به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند; 👈 ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود. همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند; هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود. این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «(وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ)3; به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است». 📚منابع: 1:الکافي، ج۵، ص۸۵ 2:حکمت ۱۳ نهج البلاغه 3: سوره مبارکه ابراهیم آیه شریفه 7 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi