➖معنای حُسن ظن به خداوند
🛑سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ حُسْنُ الظَّنِّ بِاللَّهِ أَنْ لَا تَرْجُوَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا تَخَافَ إِلَّا ذَنْبَك
🔰سفيان بن عيينه گويد:
شنيدم امام صادق عليه السّلام فرمود:
حسن ظن بخدا اين است كه: بغير خدا اميدوار نباشى و جز از گناهت نترسى.
👇شرح روایت👇
🛑و فيه إشارة إلى أن حسن الظن بالله ليس معناه و مقتضاه ترك العمل و الاجتراء على المعاصي اتكالا على رحمة الله، بل معناه أنه مع العمل لا يتكل على عمله و إنما يرجو قبوله من فضله و كرمه
🔰مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه در ذیل این حدیث:
معنای حسن ظن داشتن به خداوند متعال این نیست که شخص ترک عمل بکند و دچار گناه بشود با امید به رحمت خداوند. بلکه معنای حسن ظن این است که با وجود عمل، متکی بر عمل خویش به تنهای نباشد بلکه قبول عمل با توجه به فضل و کرم خداوند متعال است
📚:منابع
1: الكافي ج2، ص: 72
2: مرآة العقول ج8، ص: 45
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ٍمغرور به اعمال خود نباشیم
🛑عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَتَّكِلِ الْعَامِلُونَ عَلَى أَعْمَالِهِمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُمْ أَعْمَارَهُمْ فِي عِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ النَّعِيمِ فِي جَنَّاتِي وَ رَفِيعِ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى فِي جِوَارِي وَ لَكِنْ بِرَحْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَى حُسْنِ الظَّنِّ بِي فَلْيَطْمَئِنُّوا فَإِنَّ رَحْمَتِي عِنْدَ ذَلِكَ تُدْرِكُهُمْ وَ مَنِّي يُبَلِّغُهُمْ رِضْوَانِي وَ مَغْفِرَتِي تُلْبِسُهُمْ عَفْوِي فَإِنِّي أَنَا اللَّهُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ وَ بِذَلِكَ تَسَمَّيْتُ. )1
🔰رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود:
خداى تبارك و تعالى فرمايد:
آنها كه براى ثواب من عملى ميكنند، نبايد باعمالى كه انجام ميدهند تكيه كنند، زيرا ايشان اگر در تمام عمر خويش كوشش كنند و در راه عبادتم خود را بزحمت اندازند، باز مقصر باشند و در عبادت خود بكنه بندگيم نرسند نسبت بآنچه از من طلب ميكنند، كه كرامت و نعمت در بهشت و رفعت به درجات عالى در جوارم باشد، ولى تنها برحمتم بايد اعتماد كنند و بفضلم اميدوار باشند و بحسن ظن به من اطمينان كنند.
آنگاه است كه رحمتم ايشان را دريابد و رضوانم بآنها برسد، و آمرزشم بر آنها لباس گذشت پوشاند، زيرا من خداى رحمان و رحيمم و بدين ناميده شدهام.
👇شرح روایت👇
🛑لا يعتمدوا في دخول الجنة و نيل و درجاتها على محض تلك الاعمال و ان كان صحيحة تامة الاركان في نفسها و واقعة مع المبالغة في الاجتهاد لانها بالنسبة الى عظمة الحق و ما يستحقه من العبادة ناقصة)2
🔰مرحوم ملاصالح مازندرانی علیه الرحمه:
بنده نباید به صرف اعمال خود انتظار دخول به بهشت را داشته باشد اگر چه اعمال شخص بنده صحیح و کامل باشند و در واقعیت برای انجام اعمال نیز تلاش کرده باشد زیرا این اعمال نسبت به عظمت خدائی متعال ناقص هستند
📚: منابع
1: الكافي ج2، ص: 71
2:شرح الكافي (للمولى صالح المازندراني)، ج8، ص: 218
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ناتوانیم در شکرش
🛑اللَّهُمَّ إِنَّ أَحَداً لَا يَبْلُغُ مِنْ شُكْرِكَ غَايَةً إِلَّا حَصَلَ عَلَيْهِ مِنْ إِحْسَانِكَ مَا يُلْزِمُهُ شُكْراً. وَ لَا يَبْلُغُ مَبْلَغاً مِنْ طَاعَتِكَ وَ إِنِ اجْتَهَدَ إِلَّا كَانَ مُقَصِّراً دُونَ اسْتِحْقَاقِكَ بِفَضْلِكَ فَأَشْكَرُ عِبَادِكَ عَاجِزٌ عَنْ شُكْرِكَ، وَ أَعْبَدُهُمْ مُقَصِّرٌ عَنْ طَاعَتِكَ لَا يَجِبُ لِأَحَدٍ أَنْ تَغْفِرَ لَهُ بِاسْتِحْقَاقِهِ، وَ لَا أَنْ تَرْضَى عَنْهُ بِاسْتِيجَابِهِ فَمَنْ غَفَرْتَ لَهُ فَبِطَوْلِكَ، وَ مَنْ رَضِيتَ عَنْهُ فَبِفَضْلِك
🔰 امام سجاد علیه السلام:
بار خدايا، كس هنوز سپاس نعمتت را چنان كه بايد به جاى نياورده كه نعمت ديگرش ارزانى دارى و شكرى ديگرش واجب گردانى.
بار خدايا، بنده تو، هر چه در طاعت تو كوشد به جايى نرسد و از طاعت تو، آن سان كه در خور فضل توست، قاصر آيد.
بار خدايا، شكرگزارترين بندگان تو از سپاس تو عاجزاند و عبادت كنندهترين عابدان تو در عبادت خويش قاصر.
هيچ كس مستحق آن نيست كه تواش بيامرزى و آمرزش تو به پاس شايستگى او باشد، و هيچ كس مستحق آن نيست كه تو از او خشنود باشى و بحق سزاوار اين خشنودى تو بود. پس هر كه را آمرزيدهاى از انعام توست و از هر كه خشنود گشتهاى از فضل و احسان تو.
📚:دعائی 37 صحیفه سجادیه
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖همیشه خود را مقصر بدانیم در عبادات
🛑عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْم قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: «إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً، فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ، فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ، وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ». قَالَ:
«فَأَوْحَى اللَّهُ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى- إِلَيْهِ: ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً».
🔰أبو الحسن (علیه السلام) مىفرمود:
مردى در بنى اسرائيل چهل سال خدا را عبادت كرد و سپس يك قربانى تقديم داشت و از او پذيرفته نشد، با خود گفت: اين نالايقى را از خوددارى و گناه جز از تو نيست، خدا تبارك و تعالى به او وحى كرد كه: اين نكوهشى كه از خود كردى بهتر است از پرستش چهل سالهات.
👇نکته اول👇
مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی بابی دارند به نام: بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِير که در این باب 4 روایت نقل کرده است.
لینک احادیث باب التقصیر
https://lib.eshia.ir/11005/2/72
👇نکته دوم👇
➖ مرحوم مجلسی علیه الرحمه در توضیح این باب:👇
🛑عد نفسك مقصرا في طاعة الله و إن
بذلت الجهد فيها، فإن الله لا يمكن أن يعبد حق عبادته كما قال سيد البشر: ما عبدناك حق عبادتك.
🔰همیشه باید در طاعت خداوند خود را مقصر{ کم کاری کردن} بدانیم اگر چه در طاعت خدا کوشش و تلاش کرده باشیم زیرا امکان ندارد، طاعت خداوند به طور تمام و کمال انجام شود همانطور که پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: ما خداوند را آنگونه که شایسته است عبادت نکردیم
📚: منابع
2: كافي ج3، ص: 186
3: مرآة العقول ج8، ص: 46
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖عاقبت دو مَردی که باهم وارد مسجد شدند
🛑...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي دَاوُدَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ:
«دَخَلَ رَجُلَانِ الْمَسْجِدَ أَحَدُهُمَا عَابِدٌ وَ الْآخَرُ فَاسِقٌ فَخَرَجَا مِنَ الْمَسْجِدِ وَ الْفَاسِقُ صِدِّيقٌ وَ الْعَابِدُ فَاسِقٌ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ يَدْخُلُ الْعَابِدُ الْمَسْجِدَ مُدِلًّا بِعِبَادَتِهِ يُدِلُّ بِهَا فَتَكُونُ فِكْرَتُهُ فِي ذَلِكَ وَ تَكُونُ فِكْرَةُ الْفَاسِقِ فِي التَّنَدُّمِ عَلَى فِسْقِهِ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّا صَنَعَ مِنَ الذُّنُوبِ.»
🔰از امام باقر یا امام صادق (علیهماالسلام) نقل شده است:
«دو مرد وارد مسجد شدند؛ یکیشان عابد و دیگری فاسق بود. اما در حالی از مسجد خارج شدند که مرد فاسق، صِدّیق (مؤمنی راستین) و مرد عابد، فاسق گشته بود!
دلیلش این است که مرد عابد در حالی وارد مسجد میشود که به عبادتش مینازد، پس در همین فکر است.
اما مرد فاسق در فکر پشیمانی از گناهانش است و از خداوند (عزّوجلّ) میخواهد گناهانی را که مرتکب شده را بیامرزد.»
📚الكافي، ج۲، ص۳۱۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نکته رجالی
در سند روایت قبل؛ تعبیر"عَنْ أَحَدِهِمَا" بود👈منظور از این تعبیر یکی از امامین صادقین علیهما السلام است(امام باقر یا امام صادق علیهما السلام)
👇 اما دلیل این تعبیر👇
چرا راوی نگفته از امام باقر یا از امام صادق علیه السلام این روایت را نقل میکند؟
اینکه تعبیر "عَنْ أَحَدِهِمَا" از راوی است یا یکی کاتب های حدیث دقیق معلوم نیست مگر اینکه با بررسی نُسخ مختلف پی به این چرایی بُرد
ولی به احتمال قوی از طرف راوی نبوده است چون راوی می داند که از کدام معصوم نقل کرده است(ولی باز احتمال خلط راوی نیز است)
👇اهمیت فهمیدن👇
اینکه ما پی ببریم که منظور از عن احدهما؛ امام باقر یا امام صادق علیهما السلام است هیچ تاثیری در اعتبار سند ندارد .چون "کُلُّهُم نورٌ واحدٌ" هستند.
👇راوی مشترک👇
یک راه دیگر برای فهمیدن "عَنْ أَحَدِهِمَا"👈بررسی کنیمکه راوی که عن احدهما را نقل کرده است از روات امام باقر علیه السلام یا از روات امام صادق علیه السلام یا از روات مشترک امامین صادق علیهما السلام است
➖بررسی این نکته از حیث اعتبارسنجی روایت شاید اهمیت زیادی نداشته باشد ولی از حیث راوی شناسی و تاریخ حدیث قطعا اهمیت دارد
✍: عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ قوانین بازار دستفروشان در حکومت امیرالمومنین" علیه السلام "
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ "عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ" قَالَ:
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ" عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ" : سُوقُ اَلْمُسْلِمِينَ كَمَسْجِدِهِمْ فَمَنْ سَبَقَ إِلَى مَكَانٍ فَهُوَ أَحَقُّ بِهِ إِلَى اَللَّيْلِ وَ كَانَ لاَ يَأْخُذُ عَلَى بُيُوتِ اَلسُّوقِ اَلْكِرَاءَ
🔰 طلحة بن زيد گويد :
امام صادق "عليه السّلام" مىفرمايد: امير مؤمنان على "عليه السّلام "فرمود:
بازار مسلمانان مانند مسجد آنها است، بنابراين هركس زودتر به مكانى برسد، براى ماندن در آنجا در آن روز تا شب سزاوارتر از ديگران است.
آن حضرت براى حجرههايى كه در بازار بود كرايه نمىگرفت.
📚: الکافي ج ۵، ص ۱۵۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تحلیل روایت قبل
👇چرا کرایه خیر👇
🔺مرحوم مجلسی: قوله عليهالسلام: « كراء » إما لكونها وقفا أو لفتحها عنوة.)1
🔰دلیل اینکه امیرالمومنین علیه السلاماز مغازه های بازار کرایه نمی گرفتند:👇
1⃣: وقف بودند
یا
2⃣:مفتوح العنوه بوده اند
👇مفتوح العنوه چیست؟👇
مفتوح العنوه به سرزمین های گفته میشود که در با جنگ از کفار به غنیمت گرفته شده باشند دقیقا برعکس "فئ"
👇روایت شریف👇
🛑«سئل ابا عبد الله (ع) عن السواد ما منزلته فقال: هو لجميع المسلمين لمن هو اليوم و لمن يدخل في الاسلام بعد اليوم و لمن يخلق بعد»2
🔰 از امام صادق عليه السلام در مورد عراق سؤال شد (از آنجا كه عراق سرزمين پر درخت و حاصلخيزي بود و اگر از دور به زمينهاي پر درخت بنگريم آنجا را سياه مي بينيم لذا به عراق سواد مي گفتند) امام فرمودند: متعلق به همه مسلمين است چه آنهائيكه الان وجود دارند؛ چه كساني كه در آينده به اسلام مي گروند و چه كساني در آينده به دنيا خواهند آمد.(چون سرزمین های عراق با جنگ به غنمیت مسلمین در آمده بودند)
👇نکته👇
🔺اما جعل الغایه اللیل فهو ینحصر بالسوق الذی یکون المتعارف فیه التکسب فی مجموع النهار و الانتهاء الی اللیل فلا دلاله للروایه علی ثبوت هذه الغایه فی المسجد ایضا)3
🔰مرحوم لنکرانی:
اینکه در روایت شریف غایت اولویت را تا شب قرار داده است منحصر در قضیه بازار است چون در عرف جامعه خرید و فروش در طول روز تا انتهاء شب است اما دلالت روایت شریف در اثبات این غایت(اولویت تا شب) در بحث مسجد ثابت نمی شود).
(در تشبیه"تشبیه بازار به مسجد" صرف یک وجه شبه بودن کافی است.وجه شبه👈 داشتن اولویت برای کسی که زودتر آمده است👉)
✍: عیسوند
📚:منابع
1: مرآة العقول ج19ص141
2: تهذيب الأحکام ج۷ص۱۴۷
3: تفصيل الشريعة- الصوم و الاعتكاف ج1ص369
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖رابطه رزق و خانواده
🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْحَدِيثُ الَّذِي يَرْوِيهِ النَّاسُ حَقٌّ أَنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ ص فَشَكَا إِلَيْهِ الْحَاجَةَ فَأَمَرَهُ بِالتَّزْوِيجِ فَفَعَلَ ثُمَّ أَتَاهُ فَشَكَا إِلَيْهِ الْحَاجَةَ فَأَمَرَهُ بِالتَّزْوِيجِ حَتَّى أَمَرَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع [نَعَمْ] هُوَ حَقٌّ ثُمَّ قَالَ الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِيَالِ.
🔰اسحاق بن عمار می گوید:
به امام صادق(علیه السلام) عرض کردم: مردم می گویند مردی نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آمد و از فقر به او گلایه کرد و پیامبر(صلی الله علیهو آله) به او فرمود ازدواج کن و آن مرد بار دیگر نزد پیامبر آمد و از فقر شکایت کرد و دوباره پیامبر او را به ازدواج توصیه کرد تا بار سوم. آیا این روایت درست است؟
امام صادق(علیه السلام) فرمود: بله؛ درست است. سپس فرمود: 👈رزق و روزی به همراه همسر و فرزند است.
📚:کافی ج5ص330
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:۱
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نامه امام جواد علیه السلام به والی سیستان
🛑ِّ عَنْ رَجُلٍ مِنْ بَنِي حَنِيفَةَ مِنْ أَهْلِ بُسْتَ وَ سِجِسْتَانَ قَالَ: رَافَقْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع فِي السَّنَةِ الَّتِي حَجَّ فِيهَا فِي أَوَّلِ خِلَافَةِ الْمُعْتَصِمِ فَقُلْتُ لَهُ وَ أَنَا مَعَهُ عَلَى الْمَائِدَةِ وَ هُنَاكَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَوْلِيَاءِ السُّلْطَانِ إِنَّ وَالِيَنَا جُعِلْتُ فِدَاكَ رَجُلٌ يَتَوَلَّاكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُحِبُّكُمْ وَ عَلَيَّ فِي دِيوَانِهِ خَرَاجٌ فَإِنْ رَأَيْتَ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ أَنْ تَكْتُبَ إِلَيْهِ كِتَاباً بِالْإِحْسَانِ إِلَيَّ فَقَالَ لِي لَا أَعْرِفُهُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّهُ عَلَى مَا قُلْتُ مِنْ مُحِبِّيكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ كِتَابُكَ يَنْفَعُنِي عِنْدَهُ فَأَخَذَ الْقِرْطَاسَ وَ كَتَبَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مُوصِلَ كِتَابِي هَذَا ذَكَرَ عَنْكَ مَذْهَباً جَمِيلًا وَ إِنَّ مَا لَكَ مِنْ عَمَلِكَ مَا أَحْسَنْتَ فِيهِ فَأَحْسِنْ إِلَى إِخْوَانِكَ وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ سَائِلُكَ عَنْ مَثَاقِيلِ الذَّرِّ وَ الْخَرْدَلِ قَالَ فَلَمَّا وَرَدْتُ سِجِسْتَانَ سَبَقَ الْخَبَرُ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ النَّيْسَابُورِيِّ وَ هُوَ الْوَالِي فَاسْتَقْبَلَنِي عَلَى فَرْسَخَيْنِ مِنَ الْمَدِينَةِ فَدَفَعْتُ إِلَيْهِ الْكِتَابَ
فَقَبَّلَهُ وَ وَضَعَهُ عَلَى عَيْنَيْهِ ثُمَّ قَالَ لِي مَا حَاجَتُكَ فَقُلْتُ خَرَاجٌ عَلَيَّ فِي دِيوَانِكَ قَالَ فَأَمَرَ بِطَرْحِهِ عَنِّي وَ قَالَ لِي لَا تُؤَدِّ خَرَاجاً مَا دَامَ لِي عَمَلٌ ثُمَّ سَأَلَنِي عَنْ عِيَالِي فَأَخْبَرْتُهُ بِمَبْلَغِهِمْ فَأَمَرَ لِي وَ لَهُمْ بِمَا يَقُوتُنَا وَ فَضْلًا فَمَا أَدَّيْتُ فِي عَمَلِهِ خَرَاجاً مَا دَامَ حَيّاً وَ لَا قَطَعَ عَنِّي صِلَتَهُ حَتَّى مَاتَ....
🔰احمد بن زكريا صيدلانى نقل كرد:
از شخصى اهل سيستان كه از بنى حنيفه بشمار ميرفت آن مرد گفت من هم سفر بودم با حضرت جواد در آن سالى كه بحج رفته بود اول خلافت معتصم سر سفره نشسته بوديم گروهى نيز از مأمورين سلطان هم بودند.
عرض كردم آقا فدايت شوم فرماندار شهر ما ارادتمند بشما خانواده است من در دفتر مالياتى او مقدارى مقروضم اگر صلاح بدانى نامهاى بنويسى كه بمن كمك كند.
فرمود او را نميشناسم.
عرضكردم همان طورى كه توضيح دادم او از ارادتمندان بشما خانواده است نامهى شما براى من سودمند است كاغذى بدست گرفته چنين نوشت:
بسم اللّٰه الرحمن الرحيم آوردنده نامه من نقل كرد كه داراى مذهبى پسنديده هستى،بدان آنقدر از اين مأموريت براى تو بهره خواهد بود كه بمردم نيكى كنى،نسبت به برادران خود نيكوكار باش بدان كه خداى عزيز از تو بازخواست خواهد كرد حتى از يك ذره كوچك و دانه سپنجى.
گفت وارد سيستان كه شدم حسين بن عبد اللّٰه نيشابورى كه والى و فرماندار بود قبلا از جريان نامه اطلاع حاصل كرده بود دو فرسخ باستقبال من آمد نامه را به او دادم بوسيد و روى چشم گذاشت گفت چه حاجت دارى.
گفتم يك مالياتى دارم كه در دفتر تو مبلغ آن يادداشت شده دستور داد آن را از بين ببرند و گفت تا وقتى من فرماندار باشم ماليات از تو نخواهم گرفت بعد پرسيد چقدر زن و فرزند دارى،تعداد آنها را گفتم مقدارى كه مخارج من و آنها را تأمين مينمود باضافه مبالغ ديگري بمن بخشيد تا وقتى او زنده بود از من خراج نگرفت و از لطف و عنايت و بخشش او بىبهره نبودم تا از دنيا رفت.
📚:الكافي ج5، ص: 112
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
20.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امامت اعجاز امامتی امام جواد علیه السلام
مرحوم علامه آیت الله شیخ محمدرضا جعفری (رحمه الله علیه)
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi