eitaa logo
علم الحدیث
13هزار دنبال‌کننده
80 عکس
236 ویدیو
74 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
رابطه رزق و خانواده 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْحَدِيثُ الَّذِي يَرْوِيهِ النَّاسُ حَقٌّ أَنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ ص فَشَكَا إِلَيْهِ الْحَاجَةَ فَأَمَرَهُ بِالتَّزْوِيجِ فَفَعَلَ ثُمَّ أَتَاهُ فَشَكَا إِلَيْهِ الْحَاجَةَ فَأَمَرَهُ بِالتَّزْوِيجِ حَتَّى أَمَرَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع [نَعَمْ‏] هُوَ حَقٌّ ثُمَّ قَالَ الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِيَالِ. 🔰اسحاق بن عمار می گوید: به امام صادق(علیه السلام) عرض کردم: مردم می گویند مردی نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آمد و از فقر به او گلایه کرد و پیامبر(صلی الله علیهو آله) به او فرمود ازدواج کن و آن مرد بار دیگر نزد پیامبر آمد و از فقر شکایت کرد و دوباره پیامبر او را به ازدواج توصیه کرد تا بار سوم. آیا این روایت درست است؟ امام صادق(علیه السلام) فرمود: بله؛ درست است. سپس فرمود: 👈رزق و روزی به همراه همسر و فرزند است. 📚:کافی ج5ص330   کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖حدیث عاشقی 🛑"قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) : قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِ
حدیث قبلی دلالت بر محبت کلامی آقا نسبت به همسر میکرد ŸŸاما محبتی که در عمل نمایان میشود.👈</span> 👇عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ يَحْتَطِبُ وَ يَسْتَقِي وَ يَكْنُسُ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ سَلَامُ اللَّهِ عَلَيْهَا تَطْحَنُ وَ تَعْجِنُ وَ تَخْبِزُ. 🛑از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «امیرالمؤمنین (صلوات‌الله‌علیه) هیزم جمع می‌کرد، آب می‌آورد و جارو می‌زد و فاطمه (سلام‌الله‌علیها) گندم را آرد می‌کرد، (آن را) خمیر می‌کرد و نان می‌پخت. 🔰:الكافي ج 5 ص 86 ➖➖➖➖➖➖➖➖ نکته1 : مرحوم کلینی این روایت را در بَابُ عَمَلِ الرَّجُلِ فِي بَيْتِهِ‌ " کار کردن مرد در خانه" نقل کرده است. یعنی مرحوم کلینی نیز برداشتشون از این روایت کمک کردن مرد در کار خانه بوده است نکته2: روایت هم از حیث سند و هم از حیث دلالت و هم از حیث منبع غیر قابل خدشه است پس آقایون کانال زحمت نکشند برای راه در رو📚😐‍♂️ ✍:ادمین نوشت کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
رابطه شکرگذاری و جلب رزق إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ. حکمت ۱۳ نهج البلاغه  هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى مى آورد دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید»; 👇شرح👇 نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. 👈هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود و به تعبیر دیگر به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند; 👈 ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود. همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند; هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود. این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «(وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ); به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است».   کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مَرد باید آراسته باشد 🛑عن الحسن بن جهم قال: رأیت أبا الحسن – علیه السلام – اختضب، فقلت: جعلت فداک اختضبت؟ فقال: نعم، إن التهیئه مما یزید فی عفه النساء، ولقد ترک النساء العفه بترک أزواجهن التهیئه … . 🔰حسن بن جهم می گوید: ابوالحسن – علیه السلام – را دیدم که خضاب کرده است، عرض کردم: فدایت شوم! خضاب کرده اید؟ فرمود: آری! آراستگی بر عفت زنان می افزاید؛ به راستی زنان ترک عفت کرده اند، چون شوهرانشان آراستگی را ترک نموده اند. سپس فرمود: اگر آراسته نباشی آیا خوش داری که همسرت را نیز مانند خودت ببینی؟ عرض کردم: نه! فرمود: او نیز چنین است. 📚:الکافی، ج ۵، ص ۵۶۷ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا عمر اهل بیت علیهم السلام کوتاه بوده❓ 🛑عنْ حَرِيزٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ" علیه السلام" جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا أَقَلَّ بَقَاءَكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ أَقْرَبَ آجَالَكُمْ بَعْضَهَا مِنْ بَعْضٍ مَعَ حَاجَةِ النَّاسِ إِلَيْكُمْ فَقَالَ إِنَّ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنَّا صَحِيفَةً فِيهَا مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ أَنْ يَعْمَلَ بِهِ فِي مُدَّتِهِ فَإِذَا انْقَضَى مَا فِيهَا مِمَّا أُمِرَ بِهِ عَرَفَ أَنَّ أَجَلَهُ قَدْ حَضَرَ فَأَتَاهُ النَّبِيُّ ص يَنْعَى إِلَيْهِ نَفْسَهُ‏ وَ أَخْبَرَهُ بِمَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ ... 🔰حريز مي گويد: به امام صادق (عليه السلام) عرضه داشتم ، چقدر عمر شما اهل بيت (عليهم السلام) كوتاه است؟ امام (عليه السلام) فرمود: 👈براى هر يك از ما صحيفه ای است كه آنچه در مدت عمرش راجع به برنامه كارش احتياج دارد در آن نوشته شده است وقتي دستوراتي كه به امام شده، پايان يابد، امام می فهمد كه اجل او رسيده است. سپس پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) نزد او مي آيد و او را از وفاتش مطلع می سازد و درجاتش را كه نزد خداست به او گوشزد می كند. 📚: الغيبة النعماني ، ص۲۸۹ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دلیل سکوت و عدم سکوت اهل البیت علیهم السلام 🛑ٍ عَنْ ضُرَيْسٍ الْكُنَاسِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ لَهُ حُمْرَانُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ رَأَيْتَ مَا كَانَ مِنْ أَمْرِ عَلِيٍّ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع وَ خُرُوجِهِمْ وَ قِيَامِهِمْ بِدِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا أُصِيبُوا مِنْ قَتْلِ الطَّوَاغِيتِ إِيَّاهُمْ وَ الظَّفَرِ بِهِمْ حَتَّى قُتِلُوا وَ غُلِبُوا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَا حُمْرَانُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ كَانَ قَدَّرَ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ وَ قَضَاهُ وَ أَمْضَاهُ وَ حَتَمَهُ ثُمَّ أَجْرَاهُ فَبِتَقَدُّمِ عِلْمِ ذَلِكَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ قَامَ عَلِيٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ بِعِلْمٍ صَمَتَ مَنْ صَمَتَ مِنَّا 🔰حمران بامام باقر عليه السلام عرضكرد: قربانت گردم بمن خبر دهيد كه موضوع نهضت على و حسن و حسين عليهم السلام و قيام ايشان براى دين خداى عز و جل و مصيبتهائى كه ديدند، از كشته شدن بدست طغيانگران و پيروزى آنها بر ايشان تا آنجا كه كشته شدند و مغلوب گشتند چگونه بود؟ امام باقر عليه السلام فرمود: اى حمران: خداى تبارك و تعالى آن مصيبات را بر ايشان مقدر كرد و حكم فرمود و امضاء نمود و حتمى ساخت، و سپس اجرا كرد (پس همه آن مصيبات با علم و اجازه خدا بوده) و على و حسن و حسين از روى‏ بصيرت و دانشى كه قبلا از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله دريافته بودند قيام كردند، و هر كس از ما خانواده هم كه خاموشى گزيند. از روى علم است. 📚الكافي ج‏1، ص281 نکته: شرح و توضیح روایت شریف انشاءالله پست بعدی کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
👇شرح و توضیح روایت قبل👇 ŸŸأى أخبرنى ما سبب قيام هؤلاء الائمة بدين اللّه و اجتهادهم فى اظهاره مع علمهم بانهم يقتلون و يغلبون فأخبره بأن اللّه تعالى قدر ذلك عليهم و قضاه و أمضاه و حتمه لمصلحة ثم أجراه فى وقته بأمرهم بالقيام لئلا يكون للخلق على اللّه حجة يوم القيامة بأنهم لم يجدوا داعيا إليه و الى دينه و أما من صمت منا و لم يخرج و لم يتكلم فى افشاء الدين و اظهار علمه فهو أيضا مأمور بذلك و بالجملة هم تابعون لامره تعالى فاذا أمرهم بالخروج خرجوا و اذا أمرهم بالسكوت سكتوا)1 🛑راوی از امام علیه السلام سوال کردند: به من خبر دهید از دلیل قیام بالسیف بعضی از ائمه علیهم السلام با وجود اینکه می دانستند کشته می شوند امام علیه السلام جواب دادند: خداوند متعال این تقدیر را برای ائمه علیهم السلام قرار داده است و حتمی کرده است بخاطر مصلحت سپس این تقدیرات را در مکان مناسب اجرا کرد لذا خداوند به ائمه علیهم السلام امر به قیام بالسیف کردند برای اینکه در روز قیامت برای مردم حجتی نباشد که بگویند کسی نبود ما را به سوی حق دعوت کند. 🔰اما آن تعداد از ائمه علیهم السلام که سکوت کردند(قیام بالسیف نداشتند) از طرف خداوند مامور به سکوت بوده اند . ائمه علیهم السلام گوش به فرمان خداوند هستند اگر امر به قیام شوند قیام میکند و اگر امر به سکوت کنند؛ سکوت میکند 👈نکته اول👇 مرحوم کلینی این روایت را در باب 👇بَابُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ ع لَمْ يَفْعَلُوا شَيْئاً وَ لَا يَفْعَلُونَ إِلَّا بِعَهْدٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمْرٍ مِنْهُ لَا يَتَجَاوَزُونَه‏)2👈 👉(ائمه عليهم السلام جز بعهد و فرمان خدا كارى را انجام نداده و نميدهند و از آن تجاوز نميكنند) نقل کرده است 🔰نکته دوم👇</span> این روایت رو بزارید کنار این روایت شریف👇 ŸŸ اِبْنَايَ هَذَانِ إِمَامَانِ قَامَا أَوْ قَعَدَا)3 👇پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: امامین حسنین علیهما السلام امام هستند چه بلند شده(قیام کنند) چه نشسته باشند(سکوت کننده باشند) ✍:ادمین نوشت 🔺منابع: 1:شرح الكافي (للمولى صالح المازندراني)، ج‏6، ص: 84 2:الكافي ج‏1، ص281 3:الإرشاد ج۲ص۳۰ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
گزارشی از جنگ خیبر 👇فرماندهی ابوبکر👇 🔺فَأَخْذَ اللِّوَاءَ أَبُو بَكْرٍ فَانْصَرَفَ وَلَمْ يُفْتَحْ لَهُ)1 🔰ابوبکر فرماندهی را به دست گرفت و به جنگ رفت و برگشت بدون هیچ فتحی 👇فرماندهی عمر بن الخطاب 👇 🔺ثُمَّ بَعَثَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ فَقَاتَلَ ثُمَّ رَجَعَ وَلَمْ يَكُنْ فَتْحٌ)2 🔰عمر بن الخطاب بعد از ابوبکر فرماندهی لشکر را بر عهده گرفت جنگید سپس برگشت بدون هیچ فتحی 👇نتیجه این دو شکست👇</span> ŸŸوَأَصَابَ النَّاسَ يَوْمَئِذٍ شِدَّةٌ وَجَهْدٌ)2 🔺مسلمین نا امید و بی روحیه شدند 🔰دلیل نبودن امیرالمومنین علیه السلام👈 👇وَأَنَا أَرْمَدُ الْعَيْنِ يَوْمَ خَيْبَرَ)4 امیرالمومنین علیه السلام در جنگ خیبر به درد چشم مبتلاء بودند به نحوی که از شدت درد زیاد چشم مبارکشون رو با دستمال بسته بودند 🔺درمان چشم درد👇 👇يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أَرْمَدُ، فَتَفَلَ فِي عَيْنِي)5 🔺پیامبر صلی الله علیه و اله؛ آب دهن مبارک خود را به چشم مبارک امیرالمومنین علیه السلام زدند و شفاء پیدا کردند ادامه دارد انشاءالله ✍: ادمین نوشت 🔰منابع: 1) البدايه والنهايه ج7ص 337 2) البدايه والنهايه ج 7ص336 3)البدايه والنهايه ج7ص337 4)تاريخ الاسلام ج3 ص 625 کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
جنگ خیبر قسمت دوم ➖بعد شکست آن دو نفر، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند👇 🛑رَجُلًا يُحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ يُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ كَرَّارا غَيْرَ فَرَّارٍ لَا يَرْجِعُ حَتَّى يَفْتَحَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْه‏ 🔰فردا مَردی را میفرستم که 4 خصلت دارد : 1: رَجُلًا يُحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ👈خدا و رسولش او را دوس دارند 2:يُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ👈 او خدا و رسولش را دوست دارد 3: كَرَّارا غَيْرَ فَرَّارٍ 👈بسیار حمله کننده است و فرار نمیکند 4:لَا يَرْجِعُ حَتَّى يَفْتَحَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْه‏👈 برنمی گردد تا قلعه خیبر را با دست وی فتح کند 👇نکته خاص👇 اینکه 4 خصلت را برای امیر المومنین علیه السلام نام میبرند یعنی اون دو نفر اصلا این 4 خصلت را نداشته اند 👇 1⃣: نه پیامبر و خدا را دوس داشته اند 2⃣: نه خدا و پیامبر اونارو دوس داشته اند . 3⃣: به جایی حمله؛ فرار میکردند از ترس 4⃣: خدا دوست نداشت فتح به دست آنها محقق شود 📚:الأمالي شیخ مفید ج1 ص56 ✍: ادمین نوشت کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فداکاری امام کاظم علیه السلام در حق شیعیان 🛑موسى(ع): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ‏ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ‏ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي‏»؛)1 🔰ابو الحسن موسى عليه السّلام فرمود:به راستى خداى عز و جل بر شيعه خشم كرد و مرا مخير كرد يا خود فدا شوم يا شيعه،بخدا من با دادن جانم آنها را حفظ‍‌ كردم. 👇شرح👇 🛑غضب على الشيعة » إما لتركهم التقية فانتشر أمر إمامته عليه‌السلام فتردد الأمر بين أن يقتل الرشيد شيعته وتتبعهم أو يحبسه عليه‌السلام ويقتله ، فدعا عليه‌السلام لشيعته واختار البلاء لنفسه ، أو لعدم انقيادهم لإمامهم وخلوصهم في متابعته وإطاعة أو أمره ، فوقيتهم والله بنفسي)2 🔰مرحوم مجلسی: اینکه خداوند بر شیعه غضب کرد احتمالا بخاطر یکی از این دو دلیل بود. 1⃣: بخاطر اینکه شیعه تقیه را ترک کرد و امر امامت را منتشر کرد و خداوند نیز امام کاظم علیه السلام را بین اینکه شیعیان کشته شوند و بین محبوس شدن امام و قتل امام مخیر کرد. امام کاظم علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد 2⃣: بخاطر اینکه شیعیان در امر اطاعت و اخلاص در اطاعت از امام نداشتند که امام علیه السلام‌ بلاء را بر جان خویش قبول کرد 📚منابع: 1):الکافی ج 1، ص 260 2)مرآة العقول ج3ص 126 کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مقتل امام کاظم علیه السلام 🛑كَانَ اَلَّذِي تَوَلَّى بِهِ اَلسِّنْدِيُّ قَتْلَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سَمّاً جَعَلَهُ فِي طَعَامٍ قَدَّمَهُ إِلَيْهِ وَ يُقَالُ إِنَّهُ جَعَلَهُ فِي رُطَبٍ أَكَلَ مِنْهُ فَأَحَسَّ بِالسَّمِّ وَ لَبِثَ ثَلاَثاً بَعْدَهُ مَوْعُوكاً مِنْهُ ثُمَّ مَاتَ فِي اَلْيَوْمِ اَلثَّالِثِ . وَ لَمَّا مَاتَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَدْخَلَ اَلسِّنْدِيُّ بْنُ شَاهَكَ عَلَيْهِ اَلْفُقَهَاءَ وَ وُجُوهَ أَهْلِ بَغْدَادَ وَ فِيهِمُ اَلْهَيْثَمُ بْنُ عَدِيٍّ وَ غَيْرُهُ فَنَظَرُوا إِلَيْهِ لاَ أَثَرَ بِهِ مِنْ جَرَاحٍ وَ لاَ خَنْقٍ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنَّهُ مَاتَ حَتْفَ أَنْفِهِ فَشَهِدُوا عَلَى ذَلِكَ. وَ أُخْرِجَ وَ وُضِعَ عَلَى اَلْجِسْرِ بِبَغْدَادَ وَ نُودِيَ هَذَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ قَدْ مَاتَ فَانْظُرُوا إِلَيْهِ فَجَعَلَ اَلنَّاسُ يَتَفَرَّسُونَ فِي وَجْهِهِ وَ هُوَ مَيِّتٌ 🔰 سندى بن شاهك زهرى در غذاى آن بزرگوار ريخته و بنزد او آورد،و برخى گفته‌اند:آن زهر را در رطب قرار داد پس حضرت از آن(غذا يا رطب مسموم)ميل فرموده اثر زهر را در بدن خويش احساس فرمود،و پس از آن سه روز آن بزرگوار ببيمارى سختى مبتلا شد و در روز سيم از دنيا رفت.و چون حضرت از دنيا رفت سندى بن شاهك فقهاء و بزرگان اهل بغداد را بنزد آن بزرگوار گرد آورده و در ميان ايشان بود هيثم بن عدى و ديگران،پس همگى جنازۀ موسى بن جعفر عليهما السّلام را نگريستند و ديدند اثرى از زخم يا خفگى در بدن آن بزرگوار نيست،و همه را گواه گرفت كه او بمرگ طبيعى از دنيا رفته و آنان همگى باين مطلب گواهى دادند،پس جنازۀ آن حضرت را از زندان بيرون آورده كنار جسر بغداد گذاردند،و جار زدند اين موسى بن جعفر است كه مرده است او را بنگريد، مردم مى‌آمدند و چهرۀ آن جناب را بدقت مى‌نگريستند و ميرفتند 📚:الإرشاد ج۲ ص۲۳۷   کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم صلی الله علیک یا اباعبدلله علیه السلام صلی الله علیک یا اباعبدالله علیه السلام صلی الله علیک یا ابا عبدالله علیه السلام ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi