eitaa logo
علم الحدیث
13هزار دنبال‌کننده
81 عکس
240 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
منع آب نُمود تفکر عثمانی در کربلاء 🛑قالوا: وورد كتاب ابن زياد على عمر بن سعد، ان امنع الحسين واصحابه الماء، فلا يذوقوا منه حسوة كما فعلوا بالتقى عثمان بن عفان.(1) 🔰نامه ای از طرف عبیدالله ملعون به ابن سعد ملعون رسید: آب را از حسین و اصحاب حسین منع کن تا یک قطره از آن آب ننوشند همانگونه که بر آن مرد تقی و پرهیزگار عثمان بن عفان کردند 👇 منع آب در صفین👇 🛑فقال الوليد ابن عقبه: امنعهم الماء كما منعوه عثمان بن عفان رضى الله عنه، حصروه اربعين صباحا يمنعونه برد الماء، و لين الطعام، اقتلهم(2) 🔰ولید بن عقبه به معاویه گفت: آب را از آنان( لشگر امیرالمومنین علیه السلام در جنگ صفین) منع کن همانگونه که آنان آب را از عثمان بن عفان منع کردند که او را ۴۰ روز محاصره کردند و از رسیدن آب خنگ و غذا لین به او ممانعت کردند، پس آنان را بکش. 👇نکته👇 رفتار سیاسی ای که عثمانی مذهبان بعد از عثمان اتخاذ کردند، این بود که همچنان که عثمان با لب تشنه کشته شد شیعیان را نیز باید با لب تشنه بکشند و این عمل به عنوان شعار و مشخصه عمل سیاسی عثمانی مذهبان در تاریخ شناخته شد و البته ادعایی که هنوز ثابت نشده است بلکه در منابع اهل سنت به صراحت بیان شده است که امیر المومنین علیه السلام به عثمان آب رساندید ادامه دارد انشاءالله ✍عیسوند 📚منابع: 1:الأخبار الطوال ج1ص255 2تاريخ الأمم و الملوك ج4 ص 572 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ترور عثمان و امیرالمومنین علیه السلام 🛑لَوْ أَمَرْتُ بِهِ لَكُنْتُ قَاتِلًا أَوْ نَهَيْتُ عَنْهُ لَكُنْتُ نَاصِراً غَيْرَ أَنَّ مَنْ نَصَرَهُ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَقُولَ خَذَلَهُ مَنْ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ‏ وَ مَنْ خَذَلَهُ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَقُولَ نَصَرَهُ مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي‏ وَ أَنَا جَامِعٌ لَكُمْ أَمْرَهُ‏ اسْتَأْثَرَ فَأَسَاءَ الْأَثَرَةَ وَ جَزِعْتُمْ فَأَسَأْتُمُ الْجَزَعَ‏ وَ لِلَّهِ حُكْمٌ وَاقِعٌ فِي الْمُسْتَأْثِرِ وَ الْجَازِع‏(۱) 🔰اگر به كشتن او امر داده بودم هر آينه كشنده او بودم، و اگر جلوگيرى كرده بودم هر آينه ياورش بودم (پس كشندگان او در اين باب با من شور نكردند تا آنان را امر يا نهى كرده باشم) ليكن (مى‏دانم) كسيكه يارى كرد او را (مروان بن حكم و جمعى از بنى اميّه) نمى‏توانند بگويند: من بهترم از كسيكه خوار كرد (يارى ننمود) او را، و كسيكه خوار كرد او را (گروهى از مهاجرين و انصار) نمى‏تواند بگويد: يارى نمود او را كسيكه از من بهتر است (غرض حضرت در اينجا نكوهش عثمان است) 👇خلافت عثمان👇 🛑إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ‏ بَيْنَ نَثِيلِهِ‏ وَ مُعْتَلَفِهِ‏ وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو أَبِيهِ يَخْضَمُونَ‏ مَالَ اللَّهِ- [خَضْمَ‏] خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ‏ إِلَى أَنِ انْتَكَثَ‏ عَلَيْهِ فَتْلُهُ وَ أَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ وَ كَبَتْ‏ بِهِ بِطْنَتُهُ‏(۲) 🔰تا اینکه سومى به حكومت رسيد كه برنامه‏ اى جز انباشتن شكم و تخليه آن نداشت، و دودمان پدرى او (بنى اميّه) به همراهى او برخاستند، و چون شترى كه گياه تازه بهار را با ولع میخورد به غارت بيت‏ المال دست زدند، در نتيجه اين اوضاع رشته‏ اش پنبه شد، و اعمالش كار او را تمام ساخت، و شكمبارگى سرنگونش نمود 👇آنقدر دفاع کرد👇 🛑الله لقد نصر عثمان‏ نصرا لو كان المحصور جعفر بن أبي طالب لم يبذل له إلا مثل(3) 🔰بخدا علی بن ابی طالب آنقدری عثمان را یاری کرد که اگر جعفر بن ابی طالب در محاصره بود همان اندازه به او یاری می رساند. 👇 🛑عن أبيه علي بن الحسين ع قال‏ قال لي مروان ما كان‏ في‏ القوم‏ أدفع‏ عن صاحبنا من صاحبكم قلت فما بالكم تسبونه على المنابر قال إنه لا يستقيم لنا الأمر إلا بذلك.(۴) 🔰امام سجاد علیه السلام فرمودند : مروان بن الحکم به من گفت: هیچ کسی مثل صاحب شما{ امام علی علیه السلام} از صاحب ما { عثمان} دفاع نکرد . 👇عثمان تشنه نبود👇 منابع زیادی از اهل تسنن تصریح میکند که امیرالمومنین علیه السلام تمام‌سعی خود را کردند که به عثمان بن عفان آب برساند و بعضی ها هم تصریح کردند که امیرالمومنین علیه السلام موفق به رساندن آب به عثمان شدند(۵). 👈لذا تشنه بودن عثمان‌حین قتل، دورغ بنی امیه بود 📚منابع: 1:نهج البلاغة ص: 73 2:نهج البلاغة ص: 49 3:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏4، ص: 67 4:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏13، ص: 220 5: انساب الاشراف ج۵ص ۷۱ _تاریخ مدینه الدمشق ج۱۶ص۲۱۲ _تجارب الامم ج۱ص۲۸۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
43.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 خطای محاسباتی 🎤 دکتر علیرضا_هزار پست های مربوط با موضوع کلیپ👇 https://eitaa.com/mirasehadisi/2322 https://eitaa.com/mirasehadisi/2323 https://eitaa.com/mirasehadisi/2324 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
1057410.pdf
2.94M
مقاله بخوانیم ( اخلاق سیاسی امام سجاد علیه السلام بعد از واقعه کربلا ) چکیده با نگاهی به سیره ی امام سجاد (ع) به عنوان اسوه و الگوی چهارم شیعیان در عرصه ی سیاست و اخلاق سیاسی اقدامات و تدابیر آن حضرت به خوبی روشن می شود که گرچه آن امام به خاطر برهه ی خاص زمانی که در آن قرار داشت ,دست به جهاد مسلحانه نزد، اما امام همواره در مواجهه با رویدادهای سیاسی عصر خود، بهترین مواضع را انتخاب نمود، به طوری که امام در اولین اقدام سیاسی عصر خود بعد از واقعه کربلا با شهامت و قاطعیت و در لباس اسارت پیام عظیم واقعه کربلا را در مرکز خلافت جور و ستم و در مقابل یزید به مردمی که توسط امویان در غفلت نگه داشته شده بودند ابلاغ کرد و زمینه ای فراهم نمود که این پیام به نسل های بعدی هم برسد. سپس امام در مدینه با اقدامات بی نظیر خود به تثبیت موقعیت امامت و رهبری شیعه پرداخته و پناه مردم مدینه در جریان قیام حرّه ردد.امام در رویارویی با خلفای خونریزی چون عبدالملک و هشام با تدابیر سنجیده سیاسی و در فضای اختناق یاسی توانست ضمن حفظ هیبت و اقتدار امامت به هدایت شیعیان پرداخته و فرصت را دوباره برای بازسازی و زنده شدن روح اسلامی در عصر خود و در بعد از آن ایجاد نماید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖تحلیل مناظره قسمت اول دوستانی که دو قسمت مناظره آقای حسینوند رو دیدند: ایشون به حد
قسمت دوم‌ از تحلیل مناظره پلان سوم اکثریت صحابه و تابعین با یزید بن معاویه بیعت کردند پلان چهارم طبق عقیده اهل‌سنت تمام صحابه عادل هستند و کار اشتباهی نمیکند 🔺 اتفق أهل السنّة على أنّ الجميع عدول، و لم يخالف في ذلك إلا شذوذ من المبتدعة(۱) 🔰 ابن حجر عسقلانی از بزرگان اهل‌سنت: اهل سنت اتفاق دارند که همه صحابه عادل هستند و با این قاعده هیچ کسی بغیر از بدعت کنندگان مخالفت نکرده‌اند. 👇 نتیجه👇 صحابه و تابعین همگی با یزید بن معاویه بیعت کردند به عنوان خلیفه{ بجزء 5 نفری که قبلا عرض کردیم} 👈صحابه نیز طبق عقیده اهل‌سنت عادل هستند 👇نتیجه👇 یزید خلیفه اهل‌سنت است طبق همین بیان و عقیده اهل‌سنت امام حسین علیه السلام بر ضد خلیفه مُسلّم اهل‌سنت قیام کرده است و کسی که هم ضد خلیفه قیام کند محدور الدم است: 🛑عنْ أَبِي نَضْرَةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا بُويِعَ لِخَلِيفَتَيْنِ، فَاقْتُلُوا الْآخَرَ مِنْهُمَا»(2) 🔰 زمانی که دو خلیفه هم زمان بیعت میگرفتند یکی از آن دو خلیفه را بکشید 📚:منابع 1:الإصابة ج: 1 162. 2: صحيح مسلم ج3 ص1480 ادامه دارد ان شاءالله... ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
توصیف امام سجاد علیه السلام از اسارت😭 🛑فِي كِتَابِ اَلْمَصَابِيحِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لِي أَبِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍِّّ سَأَلْتُ أَبِي عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَنْ حَمْلِ يَزِيدَ لَهُ فَقَالَ حَمَلَنِي عَلَى بَعِيرٍ يَظْلَعُ بِغَيْرِ وِطَاءٍ وَ رَأْسُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى عَلَمٍ وَ نِسْوَتُنَا خَلْفِي عَلَى بِغَالٍ فأكف وَ اَلْفَارِطَةُ خَلْفَنَا وَ حَوْلَنَا بِالرِّمَاحِ إِنْ دَمَعَتْ مِنْ أَحَدِنَا عَيْنٌ قُرِعَ رَأْسُهُ بِالرُّمْحِ حَتَّى إِذَا دَخَلْنَا دِمَشْقَ صَاحَ صَائِحٌ يَا أَهْلَ اَلشَّامِ هَؤُلاَءِ سَبَايَا أَهْلِ اَلْبَيْتِ اللعون [اَلْمَلْعُونِ ]. 🔰امام باقر عليه السلام از پدرم على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام در باره بردن او به سوى يزيد پرسيدم. فرمود: «مرا بر شترى لَنگ و بدون جهاز، سوار كردند و سر حسين عليه السلام بر بالاى عَلَمى بود و زنانمان، پشت سرِ من بر استرانى بدون پالان، سوار بودند. كسانى كه ما را مى‏‌بردند، از پشت سر و گرداگردمان، با نيزه، ما را احاطه كرده بودند و آزار مى‏‌دادند. اگر اشكى از ديده يكى از ما فرو مى‏‌چكيد، با نيزه به سرش مى‏‌كوبيدند، تا آن كه وارد شام شديم. جارچى جار زد: اى شاميان! اينان، اسيران اهل بيتِ ملعون اند»😭😭. 📚: إقبال الأعمال ج۲ص۵۸۳   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امام سجاد علیه السلام در مسیر اسارت😭 🛑ثُمَّ إِنَّ عُبَيْدَ اَللَّهِ بْنَ زِيَادٍ بَعْدَ إِنْفَاذِهِ بِرَأْسِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَمَرَ بِنِسَائِهِ وَ صِبْيَانِهِ فَجُهِّزُوا وَ أَمَرَ بِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ فَغُلَّ بِغُلٍّ إِلَى عُنُقِهِ ثُمَّ سَرَّحَ بِهِمْ فِي أَثَرِ اَلرَّأْسِ مَعَ مُجْفِرِ بْنِ ثَعْلَبَة َ اَلْعَائِذِيِّ وَ شِمْرِ بْنِ ذِي اَلْجَوْشَنِ فَانْطَلَقُوا بِهِمْ حَتَّى لَحِقُوا بِالْقَوْمِ اَلَّذِينَ مَعَهُمُ اَلرَّأْسُ وَ لَمْ يَكُنْ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يُكَلِّمُ أَحَداً مِنَ اَلْقَوْمِ فِي اَلطَّرِيقِ كَلِمَةً حَتَّى بَلَغُوا 🔰سپس عبيد اللّٰه بن زياد پس از اينكه سر حسين عليه السّلام را بشام فرستاد دستور داد زنان و كودكان را آمادۀ رفتن بشام كنند،و دستور داد على بن الحسين عليه السّلام را غل و زنجير گران بگردنش نهادند،سپس ايشان را بدنبال سرها با محفر بن ثعلبۀ عائذى و شمر بن ذى الجوشن روان كرد،پس آنان را بياوردند تا بدان گروهى كه سرها با ايشان بود رسيدند، و على بن الحسين عليه السّلام در تمام راه با كسى سخن نگفت 📚: الإرشاد ج۲ ص۱۱۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سرنوشت یادگاری‌هایی از حضرت زهرا سلام الله علیها که در میان اموال غارت‌شده بود 🛑...وَ قَالَ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع: اذْكُرْ حَاجَاتِكَ الثَّلَاثَ اللَّاتِي وَعَدْتُكَ بِقَضَائِهِنَّ. فَقَالَ لَهُ: «الْأُولَى أَنْ تُرِيَنِي وَجْهَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ أَبِيَ الْحُسَيْنِ ع فَأَتَزَوَّدَ مِنْهُ وَ الثَّانِيَةُ أَنْ تَرُدَّ عَلَيْنَا مَا أُخِذَ مِنَّا وَ الثَّالِثَةُ إِنْ كُنْتَ عَزَمْتَ عَلَى قَتْلِي أَنْ تُوَجِّهَ مَعَ هَؤُلَاءِ النِّسْوَةِ مَنْ يَرُدُّهُنَّ إِلَى حَرَمِ جَدِّهِنَّ ص.» فَقَالَ: أَمَّا وَجْهُ أَبِيكَ فَلَنْ تَرَاهُ أَبَداً وَ أَمَّا قَتْلُكَ فَقَدْ عَفَوْتُ عَنْكَ وَ أَمَّا النِّسَاءُ فَمَا يَرُدُّهُنَّ غَيْرُكَ إِلَى الْمَدِينَةِ وَ أَمَّا مَا أُخِذَ مِنْكُمْ فَأَنَا أُعَوِّضُكُمْ عَنْهُ أَضْعَافَ قِيمَتِهِ. فَقَالَ‏ ع: «أَمَّا مَالُكَ فَلَا نُرِيدُهُ وَ هُوَ مُوَفَّرٌ عَلَيْكَ وَ إِنَّمَا طَلَبْتُ مَا أُخِذَ مِنَّا لِأَنَّ فِيهِ مِغْزَلَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ ص وَ مِقْنَعَتَهَا وَ قِلَادَتَهَا وَ قَمِيصَهَا.» فَأَمَرَ بِرَدِّ ذَلِكَ وَ زَادَ فِيهِ مِنْ عِنْدِهِ مِائَتَيْ دِينَارٍ. فَأَخَذَهَا زَيْنُ الْعَابِدِينَ ع وَ فَرَّقَهَا فِي الْفُقَرَاءِ ثُمَّ أَمَرَ بِرَدِّ الْأُسَارَى وَ سَبَايَا الْحُسَيْنِ ع إِلَى أَوْطَانِهِنَّ بِمَدِينَةِ الرَّسُولِ ص. 🔰[زمانی که کاروان اسرا در شام بودند، پس از آن‌که ورق برگشت و یزیدبن‌معاویه (لعنةالله‌علیهما) مجبور به همراهی با خاندان رسالت شد،] یزید به امام سجاد (علیه‌السلام) گفت: سه حاجتت را بگو تا به تو وعده دهم که برآورده‌شان کنم. امام سجاد (علیه‌السلام) فرمودند: «اول این‌که صورت آقا و مولا و پدرم حسین (علیه‌السلام) را به من نشان دهی تا از آن توشه برگیرم. دوم این‌که آن‌چه از ما غارت شده است را به ما پس دهید. سوم این‌که اگر قصد داری مرا بکشی، شخصی [مورد اعتماد] را همراه این زنان بفرست تا آنان را به‌سوی حرم جدّشان (در مدینه) بازگرداند.» یزید (لعنةالله‌علیه) گفت: صورت پدرت را که هرگز نخواهی دید. از کشتنت نیز صرف‌نظر کردم و تو را بخشیدم. زنان را کسی جز خودت به مدینه بازنمی‌گرداند. اما آن‌چه از شما غارت شده است، به‌جای آن‌ها، چندبرابر قیمتشان را به شما می‌پردازم. امام سجاد (علیه‌السلام) فرمودند: «مال تو را نمی‌خواهیم، نزد خودت انباشته باشد. فقط همان‌چه از ما غارت شده است را می‌خواهم؛ چراکه در میان آن اموال، نخی ریسیده‌شده توسط فاطمه دختر پیامبر (صلوات‌الله‌علیهما) هست و همچنین مقنعه، گردن‌بند و پیراهن ایشان.» پس یزید دستور داد آن (وسایل مربوط به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)) را برگردانند. دویست دینار نیز رویش گذاشت. امام سجاد (علیه‌السلام) نیز آن دویست دینار را میان فقرا تقسیم کردند. سپس دستور دادند زنان و مردان اسیرشده را به وطنشان در مدینه بازگردانده شوند. 📚:لهوف ص ۱۹۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا معاویه را عَلَم کردند 🛑 عبد الله بن أحمد بن حنبل سألت أبی ما تقول فی علی ومعاویة فاطرق ثم قال اعلم ان علیا کان کثیر الأعداء ففتش اعداؤه له عیبا فلم یجدوا فعمدوا إلى رجل قد حاربه فاطروه کیادا منهم لعلی فأشار بهذا إلى ما اختلقوه لمعاویة من الفضائل مما لا أصل له وقد ورد فی فضائل معاویة أحادیث کثیرة لکن لیس فیها ما یصح من طریق الإسناد وبذلک جزم إسحاق بن راهویه والنسائی وغیرهما والله اعلم 🔰عبدالله پسر احمد بن حنبل می گوید : از پدرم پرسیدم نظرت در مورد علی و معاویه چه است؟ کمی به فکر فرو رفت. و بعد گفت بیا تا نظرم را بگویم، گفت من می دانم علی دشمن زیاد داشت. دشمنان علی به دنبال عیبی در مورد علی بودند اما پیدا نکردند و رفتند به دنبال کسی که با ایشان جنگیده باشد و برای آن شخص فضائلی را جعل کردند بخاطر حیله و نیرنگ در مقابل علی. پس اشاره کرد به فضائلی که هیچ گونه اصل و ریشه ای ندارد و در مورد فضائل معاویه احادیث فراوانی وارد شده که سند صحیحی ندارند و به این مطلب اعتقاد پیدا کردند اسحاق بن راهویه و نسائی و غیر این دو. 📚فتح الباری ج 7 ص 104 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا معاویه را پررنگ کردند 🛑هبة الله بن سلامة المفسر يقول: سمعت عبد الله بن أحمد بن حنبل يقول: كنت أصبو فأخذ أبي بيدي وعبر بي الجسر فمضى إلى جامع الرصافة، فلما انتهينا إلى جامع الرصافة رأينا حبابا فيها السويق والسكر والماء المبرد بالثلج، وخدما في أيديهم الطاسات يقولون للناس: اشربوا على حب معاوية بن أبي سفيان ! قال: يا أبة من معاوية ؟ فقال: هؤلاء قوم بغضوا رجلا لم يكن لهم إلى الطعن عليه سبيل فأحبوا أعداءه 🔰عبدالله بن احمد بن حنبل» می‌گوید: من كودک بودم كه پدرم (احمد بن حنبل) دستانم را گرفته بود و مرا  از پل عبور ‌می داد، وقتي به مسجد رصافه (در بغداد) رسيديم، كوزه‌ی بزرگی را دیدیم كه درون آن شیرینی و شربت خنک بود و گروهي از خدمتكاران نيز که كاسه‌هايی در دست داشتند  مردم را چنین ندا می‌دادند: به عشق معاويه بن ابی سفيان از این شربت گوارا بنوشید! من از پدرم پرسيدم: معاويه كيست؟ پدرم در پاسخ گفت: اينها گروهی هستند كه بغض كسی (علي بن ابي طالب) را در دل دارند كه هيچ بهانه‌ای برای طعن و دشمنی با  او ندارند و از این رو به دوستی و محبت دشمنانش(معاویه) روی آورده‌اند. 📚:ذيل تاريخ بغداد ج 4ص44 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi