➖گفتگو پیرمرد شامی با امام سجاد علیه السلام
👈وقتی اسرای_کربلا را وارد شام کردند، در اين ميان پيرمردى به كاروان اسيران نزديك شد و گفت :
📋《الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي قَتَلَكُمْ وَ أَهْلَكَكُمْ وَ أَرَاحَ الْبِلَادَ عَنْ رِجَالِكُمْ وَ أَمْكَنَ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ مِنْكُمْ》
♦️خدا را سپاس كه شما را كشت و نابود كرد و شهرها را از مردان شما آسوده ساخت و امیرالمومنین يزيد را بر شما پيروز نمود!!
امام سجاد(ع) به او فرمود :
📋《يا شَيْخُ! هَلْ قَرَأْتَ الْقُرْآنَ؟》
♦️اى پيرمرد! آيا قرآن خوانده اى؟
پاسخ داد : آرى! (شما را با قرآن چكار؟!)
فرمود :
📋《فَهَلْ عَرَفْتَ هذِهِ الآيَةَ؟》
♦️آيا اين آيه را مى شناسى؟
که می گوید :
📋《قُلْ لاَ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى!》
♦️به مردم بگو كه من هيچ پاداشى از شما در برابر رسالتم درخواست نمى كنم، جز دوست داشتن نزديكانم!(اهل بيتم)
پيرمرد پاسخ داد : آرى!
من اين آيه را خوانده ام! (ولى با شما چه ارتباطى دارد!).
امام سجاد(ع) فرمود :
📋《فَنَحْنُ الْقُرْبى يا شَيْخُ!》
♦️قُربى ما هستيم ای پیر مرد!
پيرمرد وقتی اين سخنان را شنيد، ساكت شد و از گفته هاى خود سخت پشيمان گرديد و فرياد زد : به خدا سوگند! شما همان گروه شايسته و از خاندان پيامبر اکرم(ص) هستيد.
امام(ع) نيز در تأييد سخنان آن پيرمرد فرمود : به خدا سوگند، بدون ترديد ما همان اهل بيت عصمت و طهارتيم و به حقّ جدّ ما رسول خدا(ص) سوگند! كه ما همان گروه هستيم.
📋《فَبَكَى الشَّيْخُ وَ رَمَى عِمَامَتَهُ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ》
♦️پيرمرد گريست و عمامه از سر انداخت و سرش را به آسمان بلند كرد.
📋《ثُمَّ قَالَ : اللَّهُمَّ إِنَّا نَبْرَأُ إِلَيْكَ مِنْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ ص مِنْ جِنٍّ وَ إِنْسٍ!》
♦️سپس گفت : خدايا! من از دشمنان آل محمّد(ص) از جنّ و انس آنها بيزارى مى جويم.
سپس به امام(ع) عرض كرد :
📋《هَلْ لِي مِنْ تَوْبَةٍ؟》
♦️آيا راه توبه اى براى من وجود دارد؟
امام به او فرمود :
📋《نَعَمْ! إِنْ تُبْتَ تَابَ اللَّهُ عَلَيْكَ وَ أَنْتَ مَعَنَا》
♦️آرى! اگر توبه كنى، خداوند تو را مى بخشد و توبه ات را مى پذيرد و تو با ما و در زمره ی دوستان ما خواهى بود.
پيرمرد نيز توبه كرد، ولى هنگامى كه اين سخن به گوش يزيد رسيد، دستور قتل وى را صادر كرد!
📚اللهوف ابن طاووس، ص۱۷۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چهارده توصیه امام صادق(علیه السلام) برای زائران امام حسين(علیه السلام)
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِم عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ(علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِذَا خَرَجْنَا إِلَى أَبِيكَ أَ فَكُنَّا فِي حَجٍّ قَالَ بَلَى قُلْتُ فَيَلْزَمُنَا مَا يَلْزَمُ الْحَاجَّ قَالَ مِنْ مَا ذَا قُلْتُ مِنَ الْأَشْيَاءِ الَّتِي يَلْزَمُ الْحَاجَّ قَالَ يَلْزَمُكَ حُسْنُ الصَّحَابَةِ لِمَنْ يَصْحَبُكَ وَ يَلْزَمُكَ قِلَّةُ الْكَلَامِ إِلَّا بِخَيْرٍ وَ يَلْزَمُكَ كَثْرَةُ ذِكْرِ اللهِ وَ يَلْزَمُكَ نَظَافَةُ الثِّيَابِ وَ يَلْزَمُكَ الْغُسْلُ قَبْلَ أَنْ تَأْتِيَ الْحَائِرَ وَ يَلْزَمُكَ الْخُشُوعُ وَ كَثْرَةُ الصَّلَاةِ وَ الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ يَلْزَمُكَ التَّوْقِيرُ لِأَخْذِ مَا لَيْسَ لَكَ وَ يَلْزَمُكَ أَنْ تَغُضَّ بَصَرَكَ وَ يَلْزَمُكَ أَنْ تَعُودَ إِلَى أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ إِخْوَانِكَ إِذَا رَأَيْتَ مُنْقَطِعاً وَ الْمُوَاسَاةُ وَ يَلْزَمُكَ التَّقِيَّةُ الَّتِي قِوَامُ دِينِكَ بِهَا وَ الْوَرَعُ عَمَّا نُهِيتَ عَنْهُ وَ الْخُصُومَةِ وَ كَثْرَةِ الْأَيْمَانِ وَ الْجِدَالِ الَّذِي فِيهِ الْأَيْمَانُ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ تَمَّ حَجُّكَ وَ عُمْرَتُكَ وَ اسْتَوْجَبْتَ مِنَ الَّذِي طَلَبْتَ مَا عِنْدَهُ بِنَفَقَتِكَ وَ اغْتِرَابِكَ عَنْ أَهْلِكَ وَ رَغْبَتِكَ فِيمَا رَغِبْتَ أَنْ تَنْصَرِفَ بِالْمَغْفِرَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ».
🔰راوی میگويد به امام صادق(علیه السلام) عرض كردم:
اگر به زيارت پدر شما برويم حج كردهايم؟
فرمود: آرى.
پرسيدم: پس آنچه بر حاجى لازم است بر ما نيز لازم است؟
فرمود: چه چيز؟
عرض كردم: چيزهايى كه براى حاجى لازم است.
فرمود: لازم است؛
با همسفرت خوش رفتار باشى،
كمتر حرف بزنى، مگر در خير و خوبى،
فراوان به ياد خدا باشي،
لباست تميز باشد،
پيش از رسيدن به حائر [حسينى] غسل كنى،
خاشع باشى،
و نماز زياد بخوانى،
و بر محمّد و آل محمّد بسيار صلوات فرستى،
از برداشتن آنچه مال تو نيست خوددارى كنى،
چشمت را [از حرام] فرو بندى،
اگر ديدى يكى از همسفرانت، توشهاش تمام شده و از سفر بازمانده، لازم است به او رسيدگى و كمك مالى كنى،
تقيّه را(كه قوام و استحكام دين تو به آن است) رعايت كنى،
و از محرمات و آنچه نهي شدهاي پرهيز کني،
و از دلخوري و قسم خوردن زياد و جر و بحث، كه در آن سوگند خورده شود، دورى كنى.
پس، اگر اينها را رعايت كردى حج و عمره تو به طور كامل انجام شده است.
و بخاطر هزينهها و دور شدن از خانوادهات و خودداری از آنچه به آن مايل هستى، از کسي(خدايی) كه آنچه نزدش بوده و تو آن را طلب كردى، استحقاق پيدا مى كنى كه از سفرت برگردی در حالى كه مغفرت و رحمت و رضوانش شامل تو شده باشد.
📚: كامل الزيارات ۱۳۰
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
✅اعتبار کتاب شریف بحار الانوار
🔺نقد یک باور مشهور...
....باوری غلط در باره این مجموعه ارزشمند حدیثی در بسیاری از اذهان رسوخ کرده است و آن این که بحار الانوار انبان و معجونی از روایات صحیح و غلط و معتبر و نامعتبر و غث و سمین است و
👈🏻 مجلسی تنها جمع آوری کننده همه روایاتی بوده است که در کتابهای حدیثی منسوب به شیعه وجود داشته است👉🏻
🔹 و عجیب این که این باور غلط به خود مجلسی نسبت داده می شود و گفته می شود :
که وی خود مذعن و معترف به این امر بوده است!
تعجب از که چگونه دقت نکرده اند که اسم اثر حدیثی مجلسی بحار نیست تا ایشان استدلال کند که بحار دُرّ و خزف با هم دارد، بلکه اسم کامل آن چنین است: «بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار» (دریاهای نور حاوی گوهرهای حدیثی امامان معصوم)
🔶اما حقیقت چیست❓
🔺 ابتدا باید این نکته را توضیح داد که انتساب این حرف به خود مجلسی هیچ سندی ندارد بلکه بر عکس، وی بر اتقان و صحت و دقت کار خود در تدوین بحار الانوار در مقدمه بحار تصریح کرده است. وی در مقدمه می نویسد:
🔷«اى برادران دينى من و اى دوستان ائمه طاهرين عليهم السّلام! اگر شما در اظهار دوستى خود صادق هستيد، بشتابيد به جانب خوانى كه من گسترده ام، با دستهاى اعتراف و يقين آن را بگيريد، با وثوق و اطمينان به آن چنگ زنيد و از آنها نباشيد كه چيزى بر زبان ميرانند كه در دل ندارند. و از آنها نباشيد كه از روى نادانى و گمراهى، دلهايشان از بدعتگذارى و هواپرستى سيراب شده و آنچه را که اديان حقه ترويج كرده اند، با مطالب و عقاید باطل و شبیه به حق منکران شرایع مخلوط مىسازند.
برادران من! به شما مژده ميدهم؛ مژده ميدهم به كتابى كه جامع مقاصد و داراى نكات بى نظيرى است كه روزگار به خوبى و روشنى آنها نياورده است، و ستارگانى است كه از افق غيب درخشيده و چشم بندگان به روشنى و درخشندگى آنها نديده است؛ رفيق شفيقى است كه پيش از اين كسى در صداقت و وفا، مانند آن را ياد ندارد.... من نظر به اينكه اين كتاب مشتمل بر انواع علوم و حكمتها و اسرار است و از مراجعه به تمام كتب بى نيازكننده مىباشد، آن را «بحار الانوار»، (درياهاى نور) جامع گوهرهاى اخبار ائمه اطهار. علیهم السلام، ناميدم.»
📚: بحار الأنوارج1ص 5
⏯بر این اساس، باطل بودن این پندار که خود مجلسی نیز معترف به عدم اعتبار بحار و مخلوط بودن آن از احادیث و روایات درست و نادرست است، روشن می شود.....
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
تألیف بحار الانوار؛ جمعآوری احادیث و یا گزینش آن.pdf
676.1K
مقاله بخوانیم
👇موضوع👇
👈تالیف بحارالانوار؛ جمع آوری احادیث یا گزینش آنان
👇چکیده👇
میان دانشوران معاصر شیعه سه دیدگاه درباره رویکرد علامه محمد باقر مجلسی در تألیف بحار الانوار وجود دارد. بیشتر آنان برآناند که هدف وی فقط جمعآوری احادیث بوده است. عدهای نقش گزینشیِ وی در انتخاب مصادر و احادیث بحار الانوار را به قصد کارآمد شدن پذیرفتهاند. گروه دیگری افزون بر تأیید گزینشی بودن روایات بحار الانوار، بر این باورند که وی روایاتی را که خود صحیح میدانسته در بحار الانوار آورده، مگر در موارد اندکی که خود به عدم اعتبار حدیث اشاره کرده است.
این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی به واکاوی دیدگاههای یاد شده و خاستگاه شکلگیری آنها میپردازد تا نشان دهد بر اساس عبارات علامه مجلسی در مقدمه بحار الانوار و شرحهای ایشان بر احادیث، و مبانی اعتبارسنجی روایات نزد وی، دیدگاه سوم صحیحتر مینماید؛ گرچه نباید از دیده دور داشت که پاسداری از میراث مکتوب حدیثی شیعه در این گردآوری گسترده، مهمترین انگیزه و دستاورد تألیف آن به شمار میرود.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ظلم ظالمان امت بر خاندان رسالت😭
👈سید ابن طاووس می نویسد :
روزی امام سجاد(علیهالسّلام) در بازارهای دمشق راه می رفتند یکی از اصحاب رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به نام منهال بن عمرو، امام سجاد(علیهالسّلام) را دید و به استقبال ایشان آمد و گفت :
🛑كَيْفَ أَمْسَيْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله)؟
أَمْسَيْنَا كَمَثَلِ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي آلِ فِرْعَوْنَ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءَهُمْ!
يَا مِنْهَالُ! أَمْسَتِ الْعَرَبُ تَفْتَخِرُ عَلَى الْعَجَمِ بِأَنَّ مُحَمَّداً(ص) عَرَبِيٌّ وَ أَمْسَتْ قُرَيْشٌ تَفْتَخِرُ عَلَى سَائِرِ الْعَرَبِ بِأَنَّ مُحَمَّداً(ص) مِنْهَا وَ أَمْسَيْنَا مَعْشَرَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ نَحْنُ مَغْصُوبُونَ مَقْتُولُونَ مُشَرَّدُونَ فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ مِمَّا أَمْسَيْنَا فِيهِ يَا مِنْهَالُ!》
🔰ای فرزند پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) چگونه صبح را به شب رساندی؟
امام سجاد(علیه السلام) فرمود :
مانند بنی اسرائیل در میان فرعونیان که پسران آنها را سر میبریدند و زنانشان را زنده میگذاشتند.
ای منهال! عرب بر عجم افتخار میکند که محمد(صلی الله علیه و آله)، عرب است و قریش بر عرب مباهات میکند که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از آنهاست؛ ولی ما خاندان او، روز را در حالی به شب رساندیم که حقمان غصب شده است و ما را کشتند و از خانه هایمان رانده و آواره نمودند.
پس ای منهال بر این مصیبت پیش آمده استرجاع می کنیم و می گوییم : انا لله و انا الیه راجعون!
📚: اللهوف ص۱۹۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖در شام قصد کشتن اهل البیت علیهم السلام را داشتند
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْحَلَبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لَمَّا أَتَى بِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ عَلَيْهِمَا لَعَائِنُ اَللَّهِ وَ مَنْ مَعَهُ جَعَلُوهُ فِي بَيْتٍ فَقَالَ بَعْضُهُمْ إِنَّمَا جَعَلَنَا فِي هَذَا اَلْبَيْتِ لِيَقَعَ عَلَيْنَا فَيَقْتُلَنَا فَرَاَطَنَ اَلْحَرَسُ فَقَالُوا اُنْظُرُوا إِلَى هَؤُلاَءِ يَخَافُونَ أَنْ تَقَعَ عَلَيْهِمُ اَلْبَيْتُ وَ إِنَّمَا يَخْرُجُونَ غَداً فَيُقْتَلُونَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ لَمْ يَكُنْ فِينَا أَحَدٌ يُحْسِنُ اَلرَّطَانَةَ غَيْرِي وَ اَلرَّطَانَةُ عِنْدَ أَهْلِ اَلْمَدِينَةِ اَلرُّومِيَّةُ .
🔰محمد حلبى گفت از حضرت صادق شنيدم:
وقتى على بن الحسين و خانوادهاش را پيش يزيد بن معاويه لعنة الله عليهما آوردند آنها را درون خانهاى خرابه جاى دادند،بعضى از همراهان امام گفتند ما را در اين خانه جاى دادهاند كه بر روى ما خراب شود و بميريم.
نگهبانان كه رومى بودند اين حرف را شنيدند و به زبان رومى گفتند به اينها نگاه كنيد ميترسند خانه بر سرشان خراب شود با اينكه فردا آنها را ميبرند و ميكشند.
امام فرمود در ميان ما هيچ كس جز من زبان رومى را نميدانست.
📚:بصائر الدرجات ج۱ ص۳۳۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نجف اشرف دعاگوئیم
قَالَ: بَيْنَا عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَخْطُبُ إِذْ قَامَ أَعْرَابِيٌّ فَصَاحَ: وَا مَظْلِمَتَاهْ! فَاسْتَدْنَاهُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمَّا دَنَا [مِنْهُ] قَالَ [لَهُ]: إِنَّمَا لَكَ مَظْلِمَةٌ وَاحِدَةٌ، وَ أَنَا قَدْ ظُلِمْتُ عَدَدَ اَلْمَدَرِ وَ اَلْوَبَرِ😭.
🔰اميرالمومنين (عليه السلام) مشغول خطبه خواندن بود و يك شخص عربي وارد مسجد شد و با صداي بلند گفت كه در حق من ظلم شده است. حضرت علي (عليه السلام) رو كرد به آن عرب و در ميان مردم گفت: در حق تو يك ظلم واقع شده است و به اندازه ذرات عالم در حق من ظلم شده است.
📚:شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید ج 4ص106
➖در شام و کوفه قصد قتل امام سجاد علیه السلام را داشتند
🔺«اذْهَبُوا بِهِ فَاضْرِبُوا عُنُقَهُ»(۱)
🔰در کوفه عبیدالله لعین گفت:
علی بن حسین(علیه السلام) را ببرید و گردنش را بزنید.
🔺«فَشَاوَرَ يَزِيدُ جُلَسَاءَه فِي أَمرِه، فَأشَارَوا بِقَتلِهِ»(۲)
🔰یزید در مورد امام سجاد(علیه السلام) با مشاورین خود مشورت کرد، که همگی رای بر کشتن ایشان دادند!
📚منابع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۶
۲)اثبات الوصية مسعودی، ص۱۷۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزاداری و لطمه زنی مسیحیان در عزاء امام حسین علیه السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ بنیانگذاران ظلم بر اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین
🛑عنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْهُمَا فَقَالَ يَا أَبَا اَلْفَضْلِ مَا تَسْأَلُنِي عَنْهُمَا فَوَ اَللَّهِ مَا مَاتَ مِنَّا مَيِّتٌ قَطُّ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا وَ مَا مِنَّا اَلْيَوْمَ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا يُوصِي بِذَلِكَ اَلْكَبِيرُ مِنَّا اَلصَّغِيرَ إِنَّهُمَا ظَلَمَانَا حَقَّنَا وَ مَنَعَانَا فَيْئَنَا وَ كَانَا أَوَّلَ مَنْ رَكِبَ أَعْنَاقَنَا وَ بَثَقَا عَلَيْنَا بَثْقاً فِي اَلْإِسْلاَمِ لاَ يُسْكَرُ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا أَوْ يَتَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَوْ تَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا لَأَبْدَى مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُكْتَمُ وَ لَكَتَمَ مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُظْهَرُ وَ اَللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لاَ قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِلاَّ هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا «لَعْنَةُ اَللّٰهِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلنّٰاسِ أَجْمَعِينَ».
🔰حنان بن سدير از پدرش روايت می كند كه گفت:
از امام باقر سلام الله علیه از آن دو نفر (خليفۀ اول و دوم) پرسيدم❓
حضرت فرمود: اى ابو الفضل (كنيۀ سدير است) راجع به آن دو نفر از من چه ميپرسى؟
به خدا سوگند هيچ گاه كسى از ما نمرده است جز آنكه بر آن دو نفر خشمگين بوده است، و امروزه نيز كسى از ما نيست جز آنكه بر آن دو خشمگين است، و اين چيزى است كه پيران ما به خردسالانمان سفارش می كنند،
به راستى كه آن دو نفر به حق ما ستم كردند و سهم ما را از ما جلوگيرى كردند، و نخستين كسى بودند كه بر گردن ما سوار شدند (و ما را كوبيدند) و رخنهاى را به روى ما در اسلام باز كردند كه هرگز مسدود نشود تا قائم ما قيام كند يا سخن گوى ما به سخن آيد.
سپس فرمود:
هان بخدا سوگند اگر قائم ما قيام كند يا سخنگوى ما به سخن آيد از كارهاى آن دو چيزهایی را كه تا آن وقت مكتوم و پنهان است آشكار سازد، و مكتوم سازد از كارهاى آن دو آنچه را كه بدان تظاهر كردند،
به خدا سوگند هيچ گرفتارى و واقعهاى كه بر سر ما خاندان آيد پايهگذارى نشد جز آنكه اساس و پايۀ آن را آن دو نفر پايهگذارى كردند، پس بر آن دو لعنت خدا و فرشتگان و همه مردمان باد.
📚الکافي ج ۸، ص ۲۴۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام
🛑عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِالله علیه السّلام قَالَ ؛
مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ علیه السّلام مِنْ شِیعَتِنَا لَمْ یَرْجِعْ حَتَّی یُغْفَرَ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ ، وَ یُکْتَبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ کُلِّ یَدٍ رَفَعَتْهَا دَابَّتُهُ أَلْفُ حَسَنَةٍ وَ مُحِیَ عَنْهُ أَلْفُ سَیِّئَةٍ وَ یُرْفَعُ لَهُ أَلْفُ دَرَجَةٍ.
🔰إمام صادق سلام الله علیه فرمود ؛
هر کس از شیعیان ما ، زیارت کند قبر سیّدالشّهداء علیه السلام را ، به وطنش باز نمیگردد إلّا آنکه تمامی گناهانش بخشیده میشود ، و برای او بخاطر هر قدمی که خودش یا مَرْکبش برداشته هزار حسنة ، و پاک شدن هزار سیّئة ، و بالا رفتن هزار درجه میباشد.
📚بحارالأنوار ۱۰۱ / ۲۵ ، حدیث ۲۶ ، عن کامل الزیارات.
#إمام_حسین
#زیارة_الحسين
♻️ کانال علم الحدیث
@mirasehadisi
➖زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام
🛑 عَنْ زَیْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِالله علیه السّلام مَا لِمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ علیه السلام؟
قَالَ کَمَنْ زَارَ الله فِی عَرْشِهِ.
قَالَ قُلْتُ فَمَا لِمَنْ زَارَ أَحَداً مِنْکُمْ؟
قَالَ کَمَنْ زَارَ رَسُولَ الله صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ.
🔰 زید شحّام میگوید از إمام صادق علیه السّلام سؤال کردم چه ثوابی است برای کسی که زیارت کند حسین سلام الله علیه را؟
حضرتش فرمود به منزله کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده.
پرسیدم چه ثوابی است برای کسی که یکی از شما را زیارت کند؟
فرمود همانند کسی است که رسول خدا صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ را زیارت کرده.
📚"بحارالأنوار ۱۰۰ / ۱۱۹ ، حدیث ۱۵ ، عن کامل الزیارات .
بیان ؛
أی عَبَدَ اللهَ هناك أو لاقی الأنبیاءَ و الأوصیاءَ هناك ، فإنّ زیارتَهم کَزِیارةِ الله أوْ یَحْصُلُ لَهُ مرتبة مِن القُرْب کَمَنْ صَعَدَ عرشَ مَلِکٍ و زارَهُ.
بحارالأنوار ۱۰۰ / ۶۹.
#إمام_حسین
#زیارة_الحسين
♻️ کانال علم الحدیث
@mirasehadisi
➖با دست خود دفع بلا کنید
🛑 أَخْبَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنِّي أُصِبْتُ بِابْنَيْنِ وَ بَقِيَ لِي بُنَيٌّ صَغِيرٌ فَقَالَ تَصَدَّقْ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ حِينَ حَضَرَ قِيَامِي مُرِ الصَّبِيَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكِسْرَةِ وَ الْقَبْضَةِ وَ الشَّيْءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ يُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّيَّةُ فِيهِ عَظِيمٌ.
🔰راوی (مُحَمَّدِبْنِ عُمَرِبْنِ يَزِيد) گوید:
به امام رضا (ع) عرض کردم که دو پسر داشتم که از بین رفتند و یک پسر کوچک دیگر باقی مانده است.
امام ع فرمودند: از طرف او صدقه بدهد.
راوی میگوید زمانی که خواستم بروم امام فرمودند: به فرزندت امر کن به دست خودش صدقه بدهد، یک تکه نان یا یک مشت گندم هرچند کم باشد زیرا هر چیزی در راه خدا باشد هرچند کم، اگر نیت صادق باشد بزرگ است.
📚 الکافی، ج4، ص4.
♻️ کانال علم الحدیث
@mirasehadisi
➖زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام
🛑 عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِالله علیه السّلام قَالَ ؛
مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ علیه السّلام مِنْ شِیعَتِنَا لَمْ یَرْجِعْ حَتَّی یُغْفَرَ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ ، وَ یُکْتَبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ کُلِّ یَدٍ رَفَعَتْهَا دَابَّتُهُ أَلْفُ حَسَنَةٍ وَ مُحِیَ عَنْهُ أَلْفُ سَیِّئَةٍ وَ یُرْفَعُ لَهُ أَلْفُ دَرَجَةٍ.
🔰 إمام صادق سلام الله علیه فرمود ؛
هر کس از شیعیان ما ، زیارت کند قبر سیّدالشّهداء علیه السلام را ، به وطنش باز نمیگردد إلّا آنکه تمامی گناهانش بخشیده میشود ، و برای او بخاطر هر قدمی که خودش یا مَرْکبش برداشته هزار حسنة ، و پاک شدن هزار سیّئة ، و بالا رفتن هزار درجه میباشد.
📚:بحارالأنوار ۱۰۱ / ۲۵ ، حدیث ۲۶ ، عن کامل الزیارات.
#إمام_حسین
#زیارة_الحسين
♻️کانال علم الحدیث
@mirasehadisi
➖زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام
🛑 عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِی عَبْدِالله علیه السّلام قَالَ ، قَالَ لِی ؛
یَا مُعَاوِیَةُ لَا تَدَعْ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام لِخَوْفٍ ، فَإِنَّ مَنْ تَرَکَهُ رَأَی مِنَ الْحَسْرَةِ مَا یَتَمَنَّی أَنَّ قَبْرَهُ کَانَ عِنْدَهُ ، أَ مَا تُحِبُّ أَنْ یَرَی الله شَخْصَکَ وَ سَوَادَکَ فِیمَنْ یَدْعُو لَهُ رَسُولُ الله صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْأَئِمَّةُ علیهم السلام؟
📚 بحارالأنوار ۱۰۱ / ۹ ، حدیث ۳۱ ، عن کامل الزیارات / باب ۴۰ ، حدیث ۱ و ۳ . باب ۴۵ ، حدیث ۳.
علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛
بیانٌ ؛
لعلّ هذا الخبرَ بتلک الأسانید الجمّة محمولٌ عَلی خوفٍ ضعیفٍ یکون مَعَ ظَنّ السّلامة أو عَلی خوفِ فواتِ العزّةِ و الجاهِ و ذهابِ المالِ ، لا تلفِ النفس و العِرْض ، لعموماتِ التقیّة و النهیِ عَنْ إلقاءِ النَّفْس إلی التهلکة و الله یعلم.
📚 بحارالأنوار ۱۰۱ / ۱۰.
همچنین علامه محمد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛
از بسیاری از أحادیث ظاهر میشود که تقیّه و خوف عذر نمیشود در ترک زیارت آن حضرت.
و این خلافِ مشهور میان علماء و منافی عموم أحادیث تقیّه است. و دور نیست که مراد این باشد که خوفهای سهل که مبتنی بر احتمالات بعیده باشد ، یا خوف فوت منافع دنیویه ، یا فوت مالی ، یا ضرر سهل ، از خفّتی و اهانتی ، اینها را مانع نباید کرد. والله یعلم.
📚 تحفة الزائر /۲۲۲ ، باب ۵ ، فصل ۱.
#إمام_حسين
#زیارة_الحسين
#تقیة
♻️ کانال علم الحدیث
@mirasehadisi
➖زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام
🛑 إِلَیْکَ عَلَی مَشَقَّةٍ.
فَقَالَ لِی لَا تَشْکُ رَبَّکَ فَهَلَّا أَتَیْتَ مَنْ کَانَ أَعْظَمَ حَقّاً عَلَیْکَ مِنِّی فَکَانَ مِنْ قَوْلِهِ فَهَلَّا أَتَیْتَ مَنْ کَانَ أَعْظَمَ حَقّاً عَلَیْکَ مِنِّی أَشَدَّ عَلَیَّ مِنْ قَوْلِهِ لَا تَشْکُ رَبَّکَ.
قُلْتُ وَ مَنْ أَعْظَمُ عَلَیَّ حَقّاً مِنْکَ؟
قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ، أَلَّا أَتَیْتَ الْحُسَیْنَ فَدَعَوْتَ الله عِنْدَهُ وَ شَکَوْتَ إِلَیْهِ حَوَائِجَکَ؟
📚 بحارالأنوار ۴۶ / ۹۸ ، حدیث۷ ، عن کامل الزیارات / باب ۶۹ ، حدیث ۸.
🔰علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛
به سند معتبر منقول است که عبدالله بن أبی یعفور به خدمت حضرت صادق علیه السّلام رفت و گفت شوق خدمت شما مرا باعث شده که مشقّت بسیار کشیدم تا به ملازمت رسیدم.
حضرت فرمود که شکایت مکن از پروردگار خود ، چرا نرفتی نزد کسی که حقّش بر تو زیاده از حق من است؟
گفت کیست آن که حقش بر من از شما بیشتر است؟
فرمود ، حسین بن علیّ صلوات الله علیه ، چرا نرفتی به حایر آن حضرت که خدا را دعا کنی نزد او و به سوی او شکایت کنی حاجتهای خود را ؟
📚 تحفة الزائر / ۲۴۲ ، باب ۵ ، فصل ۴.
#إمام_حسين
#زیارة_الحسين
♻️کانال علم الحدیث
@mirasehadisi
➖لعن کردن بنی امیه بعد از نماز
🛑عَنِ اَلْمُنَخَّلِ بْنِ جَمِيلٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِذَا اِنْحَرَفْتَ عَنْ صَلاَةٍ مَكْتُوبَةٍ فَلاَ تَنْحَرِفْ إِلاَّ بِانْصِرَافِ لَعْنِ بَنِي أُمَيَّةَ » .
🔰 امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند :
هر گاه نماز واجب را تمام کردى، جز بعد از لعن بر بنى امیه، از جاى خود حرکت نکن.
📚تهذيب الأحكام، ج۲، ص۳۲۱
♻️کانال علم الحدیث
@mirasehadisi
فریب فیلم بازی کردن عده ای را نخوریم
بلکه مطیع اهل البیت علیهم السلام باشیم❌
راوی از حضرت علیه السلام پرسید:
🔻قَالَ قُلْتُ إِنَّ قَوْماً إِذَا ذَکَرُوا شَیْئاً مِنَ الْقُرْآنِ أَوْ حُدِّثُوا بِهِ صَعِقَ أَحَدُهُمْ حَتَّی یُرَی أَنَّ أَحَدَهُمْ لَوْ قُطِعَتْ یَدَاهُ أَوْ رِجْلَاهُ لَمْ یَشْعُرْ بِذَلِکَ
فَقَالَ: سُبْحَانَ اللّه ذَاکَ مِنَ الشَّیْطَانِ مَا بِهَذَا نُعِتُوا إِنَّمَا هُوَ اللِّینُ وَ الرِّقَّة وَ الدَّمْعَة وَ الْوَجَلُ.
جابر نقل میکند که به حضرت باقر(علیه السلام) عرض کردم: مردمی هستند که چون آیهای از قرآن را به یاد آورند و یا برای آنان خوانده شود، فریاد زده و بیهوش میشوند حتی دیده شده است که اگر دستها یا پاهایشان را قطع کنند متوجه نمیشوند.
حضرت از تعجب فرمودند:
سبحان اللّه! این کار شیطان است؛(مومنین) به چنین چیزی توصیف نشدهاند، و همانا تأثر از قرآن به نرم شدن دل و رقت قلب و اشک ریختن و ترس است.
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 617
📍بنابر آیات و روایات، رفتارهای عجیب و غریب و جنون آمیز و سکرگونه از جانب شیطان و اولیاء او صورت می گیرد, اما مومنین و صالحین همواره در خضوع و خشوع و آرامی و نرمی و رقت مشی میکنند.
📖 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون.
{سوره انفال/۲}
@mirasehadisi
➖وقتی به یاد سیدالشهداء میافتیم، چه بگوییم❓
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
🔷یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
🔹فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
🔶حضرت فرمودند:
🔸«بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
⬛ اربعین حسینی⬛
ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان علیه السلام و سلام به اعضای خوب و همیشگی کانال علم الحدیث
بابت تاخیر در روند پیام های حدیثی چند روز اخیر از محضر همه ی عزیزان عذر خواهم طی این ایام نائب الزیاره همه اعضای کانال و الحمدلله توفیق خادمی حرم مطهر امیرالمومنین علیه السلام را داشتیم
ان شاء الله کانال از این پس همچنان مثل سابق به فعالیت حدیثی خود ادامه می دهد .
✍: عیسوند
DAB-05-17-ThaqalainSite (1).pdf
722.7K
مقاله بخوانیم
تحقیقی درباره اربعین حسینی
از محمدتقی سبحانی نیا
چکیده
مسئله اربعین سیدالشهدا (ع) و اینکه آیا خاندان آن حضرت پس از رهایى از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانستهاند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نائل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، ازجمله مسائلى است که از دیرباز صاحبنظران درباره آن اختلافنظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخى براى اثبات یا نفى آن تلاش کردهاند. در این مقاله با توجه به متون تاریخى معتبر احتمالات ممکن را تبیین کرده و ضمن بیان نظر مدافعان این واقعه، دیدگاه خود را مبنى بر نبود دلیل کافى و قابلاعتماد بر مسئله اربعین سیدالشهدا (ع) تبیین خواهیم نمود. همچنین امکان رسیدن کاروان اسرا را نیز به کربلا در اربعین اول تقریباً ناممکن دانسته و در پایان، دلیل الحاق سر مطهر امام حسین (ع) را به جسم شریفش مورد خدشه قرار داده و وجود حدیث شریفى که زیارت اربعین را از علائم مؤمنان میشمارد براى استحباب و فضیلت آن زیارت کافى دانستهایم.
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونگی رسیدن کاروان اسراء به کربلا😭
🛑قَالَ اَلرَّاوِي: وَ لَمَّا رَجَعَ نِسَاءُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ عِيَالُهُ مِنَ اَلشَّامِ وَ بَلَغُوا اَلْعِرَاقَ قَالُوا لِلدَّلِيلِ مُرَّ بِنَا عَلَى طَرِيقِ كَرْبَلاَءَ فَوَصَلُوا إِلَى مَوْضِعِ اَلْمَصْرَعِ فَوَجَدُوا جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيَّ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ جَمَاعَةً مِنْ بَنِي هَاشِمٍ وَ رِجَالاً مِنْ آلِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَدْ وَرَدُوا لِزِيَارَةِ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَوَافَوْا فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ وَ تَلاَقَوْا بِالْبُكَاءِ وَ اَلْحُزْنِ وَ اَللَّطْمِ وَ أَقَامُوا اَلْمَآتِمَ اَلْمُقْرِحَةَ لِلْأَكْبَادِ وَ اِجْتَمَعَ إِلَيْهِمْ نِسَاءُ ذَلِكَ اَلسَّوَادِ فَأَقَامُوا عَلَى ذَلِكَ أَيَّاماً
🔰چون خانوادهی امام حسین (علیه السلام) از شام برگشته به عراق رسیدند، به راهنما گفتند: مارا از راه کربلا ببر.
وقتی به محلّ شهادت امام رسیدند.
جابر بن عبدالله انصاری و جمعی از بنی هاشم و مردانی از خاندان پیامبر را دیدند که برای زیارت قبر حسین (علیه السلام) وارد شدهاند.
همزمان به هم رسیدند و با اشک و ناله و شیون با یکدیگر روبرو شدند. عزایی جگرسوز برپا داشتند. زنان آن ناحیه هم گرد آمدند و چند روز ماتم برپا داشتند.
📚:اللهوف ج۱ ص۱۹۶
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونگی زیارت جابر بن عبدالله انصاری در اربعین
قسمت اول
🛑قَالَ: أَخْبَرَنَا جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ اَلْحَمِيدِ عَنِ اَلْأَعْمَشِ عَنْ عَطِيَّةَ اَلْعَوْفِيِّ قَالَ: خَرَجْتُ مَعَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيِّ زَائِرَيْنِ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمَّا وَرَدْنَا كَرْبَلاَءَ دَنَا جَابِرٌ مِنْ شَاطِئِ اَلْفُرَاتِ فَاغْتَسَلَ ثُمَّ اِتَّزَرَ بِإِزَارٍ وَ اِرْتَدَى بِآخَرَ ثُمَّ فَتَحَ صُرَّةً فِيهَا سُعْدٌ فَنَثَرَهَا عَلَى بَدَنِهِ ثُمَّ لَمْ يَخْطُ خُطْوَةً إِلاَّ ذَكَرَ اَللَّهَ تَعَالَى حَتَّى إِذَا دَنَا مِنَ اَلْقَبْرِ قَالَ أَلْمِسْنِيهِ فَأَلْمَسْتُهُ فَخَرَّ عَلَى اَلْقَبْرِ مَغْشِيّاً عَلَيْهِ فَرَشَشْتُ عَلَيْهِ شَيْئاً مِنَ اَلْمَاءِ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ يَا حُسَيْنُ ثَلاَثاً ثُمَّ قَالَ حَبِيبٌ لاَ يُجِيبُ حَبِيبَهُ ثُمَّ قَالَ وَ أَنَّى لَكَ بِالْجَوَابِ وَ قَدْ شُحِطَتْ أَوْدَاجُكَ عَلَى أَثْبَاجِكَ وَ فُرِّقَ بَيْنَ بَدَنِكَ وَ رَأْسِكَ فَأَشْهَدُ أَنَّكَ اِبْنُ خَاتِمِ اَلنَّبِيِّينَ وَ اِبْنُ سَيِّدِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اِبْنُ حَلِيفِ اَلتَّقْوَى وَ سَلِيلُ اَلْهُدَى وَ خَامِسُ أَصْحَابِ اَلْكِسَاءِ وَ اِبْنُ سَيِّدِ اَلنُّقَبَاءِ وَ اِبْنُ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ اَلنِّسَاءِ وَ مَا لَكَ لاَ تَكُونُ هَكَذَا وَ قَدْ غَذَّتْكَ كَفُّ سَيِّدِ اَلْمُرْسَلِينَ وَ رُبِّيتَ فِي حَجْرِ اَلْمُتَّقِينَ وَ رَضَعْتَ مِنْ ثَدْيِ اَلْإِيمَانِ وَ فُطِمْتَ بِالْإِسْلاَمِ فَطِبْتَ حَيّاً وَ طِبْتَ مَيِّتاً غَيْرَ أَنَّ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ طَيِّبَةٍ لِفِرَاقِكَ وَ لاَ شَاكَّةٍ فِي اَلْخِيَرَةِ لَكَ فَعَلَيْكَ سَلاَمُ اَللَّهِ وَ رِضْوَانُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى مَا مَضَى عَلَيْهِ أَخُوكَ يَحْيَى بْنُ زَكَرِيَّا
🔰عطیه گفت:
ما بیرون رفتیم با جابر بن عبد اللّه انصارى به جهت زیارت قبر حضرت حسین علیه السّلام، پس زمانى که به کربلا وارد شدیم جابر نزدیک فرات رفت و غسل کرد، پس جامه را لُنگ خود کرد و جامه دیگر را بر دوش افکند، پس گشود بستهاى را که در آن سعد بود و بپاشید از آن بر بدن خود، پس به جانب قبر روان شد و گامى برنداشت مگر با ذکر خدا تا نزدیک قبر رسید.
مرا گفت که: دست مرا بر قبر گذار.
من دست وى را بر قبر گذاشتم، چون دستش به قبر رسید بیهوش بر روى قبر افتاد
پس آبى بر وى پاشیدم تا به هوش آمد و سه بار گفت: یا حسین، پس گفت:
حبیب لا یجیب حبیبه!؟ آیا دوست جواب نمی دهد دوست خود را؟
پس گفت: کجا توانى جواب دهى و حال آن که در گذشته از جاى خود رگهاى گردن تو، و آویخته شده بر پشت و شانه تو، و جدایى افتاده ما بین سر و تن تو.
پس شهادت می دهم که: تو می باشى فرزند خیر النّبیّین، و پسر سیّد المؤمنین، و فرزند هم سوگند تقوى و سلیل هدى و خامس اصحاب کساء، و پسر سیّد النّقباء، و فرزند فاطمه علیها السّلام سیّده زنها.
و چگونه چنین نباشى و حال آن که پرورش داده تو را پنجه سیّد المرسلین و پروریده شدى در کنار متقین، و شیر خوردى از پستان ایمان، و بریده شدى از شیر به اسلام، و پاکیزه بودى در حیات و ممات، همانا دلهاى مؤمنین خوش نیست به جهت فراق تو و حال آن که شکّى ندارد در نیکویى حال تو، پس بر تو باد سلام خدا و خشنودى او، و همانا شهادت مىدهم که تو گذشتى بر آنچه گذشت بر آن برادر تو یحیى بن زکریّا.
📚: بشارة المصطفی ج۱ ص۷۴
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونگی زیارت جابر بن عبدالله انصاری در اربعین
قسمت دوم و آخر
🛑ثُمَّ جَالَ بَصَرَهُ حَوْلَ اَلْقَبْرِ وَ قَالَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَيَّتُهَا اَلْأَرْوَاحُ اَلَّتِي حَلَّتْ بِفِنَاءِ اَلْحُسَيْنِ وَ أَنَاخَتْ بِرَحْلِهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَقَمْتُمُ اَلصَّلاَةَ وَ آتَيْتُمُ اَلزَّكَاةَ وَ أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ جَاهَدْتُمُ اَلْمُلْحِدِينَ وَ عَبَدْتُمُ اَللَّهَ حَتَّى أَتَاكُمُ اَلْيَقِينُ وَ اَلَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَقَدْ شَارَكْنَاكُمْ فِيمَا دَخَلْتُمْ فِيهِ قَالَ عَطِيَّةُ فَقُلْتُ لَهُ يَا جَابِرُ كَيْفَ وَ لَمْ نَهْبِطْ وَادِياً وَ لَمْ نَعْلُ جَبَلاً وَ لَمْ نَضْرِبْ بِسَيْفٍ وَ اَلْقَوْمُ قَدْ فُرِّقَ بَيْنَ رُءُوسِهِمْ وَ أَبْدَانِهِمْ وَ أُوتِمَتْ أَوْلاَدُهُمْ وَ أَرْمَلَتْ أَزْوَاجُهُمْ؟ فَقَالَ يَا عَطِيَّةُ سَمِعْتُ حَبِيبِي رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ مَنْ أَحَبَّ قَوْماً حُشِرَ مَعَهُمْ وَ مَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْمٍ أُشْرِكَ فِي عَمَلِهِمْ وَ اَلَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً أَنَّ نِيَّتِي وَ نِيَّةَ أَصْحَابِي عَلَى مَا مَضَى عَلَيْهِ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أَصْحَابُهُ خُذْنِي نَحْوَ أَبْيَاتِ كُوفَانَ فَلَمَّا صِرْنَا فِي بَعْضِ اَلطَّرِيقِ قَالَ يَا عَطِيَّةَ هَلْ أُوصِيكَ وَ مَا أَظُنُّ أَنَّنِي بَعْدَ هَذِهِ اَلسَّفْرَةِ مُلاَقِيكَ أَحْبِبْ مُحِبَّ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ مَا أَحَبَّهُمْ وَ أَبْغِضْ مُبْغِضَ آلِ مُحَمَّدٍ مَا أَبْغَضَهُمْ وَ إِنْ كَانَ صَوَّاماً قَوَّاماً وَ اُرْفُقْ بِمُحِبِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّهُ إِنْ تَزِلَّ لَهُ قَدَمٌ بِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ ثَبَتَتْ لَهُ أُخْرَى بِمَحَبَّتِهِمْ فَإِنَّ مُحِبَّهُمْ يَعُودُ إِلَى اَلْجَنَّةِ وَ مُبْغِضَهُمْ يَعُودُ إِلَى اَلنَّارِ .
🔰پس جابر گردانید چشم خود را بر دور قبر و شهدا را سلام کرد بدین طریق:
السّلام علیکم أیّتها الارواح الّتى حلّت بفنائک قبر الحسین علیه السّلام، و اناخت برحله، اشهد انّکم اقمتم الصّلاه، و آتیتم الزّکاه، و امرتم بالمعروف، و نهیتم عن المنکر، و جاهدتم الملحدین، و عبدتم اللّه حتى اتاکم الیقین.
پس گفت: سوگند به آن که برانگیخت محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را به نبوّت حقّه که ما شرکت کردیم شما را در آنچه داخل شدید در آن.
عطیّه گفت، به جابر گفتم: چگونه ما با ایشان شرکت کردیم و حال آن که فرود نیامدیم ما وادیى را، و بالا نرفتیم کوهى را، و شمشیرى نزدیم و امّا این گروه پس جدایى افتاده ما بین سر و بدنشان و اولادشان یتیم و زنانشان بیوه گشته؟
جابر گفت: اى عطیّه! شنیدم، از حبیب خود رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم که مىفرمود:
هر که دوست دارد گروهى را، با ایشان محشور شود. و هر که دوست داشته باشد عمل قومى را شریک شود در عمل ایشان، پس قسم به خداوندى که محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را به راستى برانگیخته که نیّت من و اصحابم بر آن چیزى است که گذشته بر او حضرت حسین علیه السّلام و یاورانش.
پس جابر گفت: ببرید مرا به سوى خانههاى کوفه.
پس چون پارهاى راه رفتیم به من گفت: اى عطیّه! آیا وصیّت کنم تو را و گمان ندارم که برخورم تو را پس از این سفر، و آن وصیّت این است که دوست دار دوست آل محمّد را مادامىکه ایشان را دوست دارد، و دشمن دار دشمن آل محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را تا چندى که دشمن است با ایشان اگر چه روزهدار و نمازگزار باشند، و مدارا کن با دوست آل محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم اگر چه بلغزد از ایشان پایى از بسیارى گناهان و استوار و ثابت بماند پاى دیگر ایشان از راه دوستى ایشان، همانا دوست ایشان بازگشت نماید به بهشت و دشمن ایشان بازگردد به دوزخ.
📚: بشارة المصطفی ج۱ ص۷۴
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi