eitaa logo
علم الحدیث
11.8هزار دنبال‌کننده
74 عکس
207 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
کسی که از خدا بترسد 🛑عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ وَاقِدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ مَنْ خَافَ اللَّهَ أَخَافَ اللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَيْ‏ءٍ وَ مَنْ لَمْ يَخَفِ اللَّهَ أَخَافَهُ اللَّهُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ. 🔰امام صادق عليه السّلام ميفرمودند: هر كه از خدا بترسد، خدا همه چيز را از او بترساند و هر كه از خدا نترسد، خدا او را از همه چيز بترساند. 📚: الكافي ج‏2، ص: 68 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
امیدواری مطلق ممنوع 🛑َ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ قَوْمٌ يَعْمَلُونَ بِالْمَعَاصِي وَ يَقُولُونَ نَرْجُو فَلَا يَزَالُونَ كَذَلِكَ حَتَّى يَأْتِيَهُمُ الْمَوْتُ فَقَالَ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ يَتَرَجَّحُونَ فِي الْأَمَانِيِّ كَذَبُوا لَيْسُوا بِرَاجِينَ إِنَّ مَنْ رَجَا شَيْئاً طَلَبَهُ وَ مَنْ خَافَ مِنْ شَيْ‏ءٍ هَرَبَ مِنْهُ. 🔰يكى از اصحاب گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: مردمى هستند كه گناه مي کنند و مي گويند ما اميدواريم (به رحمت خدا) و همواره چنين اند تا مرگشان فرا مي رسد (يعنى توبه هم نمي كنند) فرمود: اينها مردمى باشند كه در ميان آرزوها ميلولند، دروغ گويند، اينها اميدوار نيستند، هر كه به چيزى اميدوار باشد آن را طلب كند، (اعمال نیک که موجب رضوان خدا می‌شوند) و هر كه از چيزى بترسد از آن بگريزد (گناهان که موجب عذاب الهی می شود) 📚: الكافي ج‏2، ص: 68 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو:۱ «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای حُسن ظن به خداوند 🛑سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ حُسْنُ الظَّنِّ بِاللَّهِ أَنْ لَا تَرْجُوَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا تَخَافَ إِلَّا ذَنْبَك‏ 🔰سفيان بن عيينه گويد: شنيدم امام صادق عليه السّلام فرمود: حسن ظن بخدا اين است كه: بغير خدا اميدوار نباشى و جز از گناهت نترسى. 👇شرح روایت👇 🛑و فيه إشارة إلى أن حسن الظن بالله ليس معناه و مقتضاه ترك العمل و الاجتراء على المعاصي اتكالا على رحمة الله، بل معناه أنه مع العمل لا يتكل على عمله و إنما يرجو قبوله من فضله و كرمه 🔰مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه در ذیل این حدیث: معنای حسن ظن داشتن به خداوند متعال این نیست که شخص ترک عمل بکند و دچار گناه بشود با امید به رحمت خداوند. بلکه معنای حسن ظن این است که با وجود عمل، متکی بر عمل خویش به تنهای نباشد بلکه قبول عمل با توجه به فضل و کرم خداوند متعال است 📚:منابع 1: الكافي ج‏2، ص: 72 2: مرآة العقول ج‏8، ص: 45 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖ٍمغرور به اعمال خود نباشیم 🛑عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَتَّكِلِ الْعَامِلُونَ عَلَى أَعْمَالِهِمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُمْ أَعْمَارَهُمْ فِي عِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ النَّعِيمِ فِي جَنَّاتِي وَ رَفِيعِ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى فِي جِوَارِي وَ لَكِنْ بِرَحْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَى حُسْنِ الظَّنِّ بِي فَلْيَطْمَئِنُّوا فَإِنَّ رَحْمَتِي عِنْدَ ذَلِكَ تُدْرِكُهُمْ وَ مَنِّي يُبَلِّغُهُمْ رِضْوَانِي وَ مَغْفِرَتِي تُلْبِسُهُمْ عَفْوِي فَإِنِّي أَنَا اللَّهُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ وَ بِذَلِكَ تَسَمَّيْتُ. )1 🔰رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: خداى تبارك و تعالى فرمايد: آنها كه براى ثواب من‏ عملى ميكنند، نبايد باعمالى كه انجام ميدهند تكيه كنند، زيرا ايشان اگر در تمام عمر خويش كوشش كنند و در راه عبادتم خود را بزحمت اندازند، باز مقصر باشند و در عبادت خود بكنه بندگيم نرسند نسبت بآنچه از من طلب ميكنند، كه كرامت و نعمت در بهشت و رفعت به درجات عالى در جوارم باشد، ولى تنها برحمتم بايد اعتماد كنند و بفضلم اميدوار باشند و بحسن ظن به من اطمينان كنند. آنگاه است كه رحمتم ايشان را دريابد و رضوانم بآنها برسد، و آمرزشم بر آنها لباس گذشت پوشاند، زيرا من خداى رحمان و رحيمم و بدين ناميده شده‏ام. 👇شرح روایت👇 🛑لا يعتمدوا في دخول الجنة و نيل و درجاتها على محض تلك الاعمال و ان كان صحيحة تامة الاركان في نفسها و واقعة مع‏ المبالغة في الاجتهاد لانها بالنسبة الى عظمة الحق و ما يستحقه من العبادة ناقصة)2 🔰مرحوم ملاصالح مازندرانی علیه الرحمه: بنده نباید به صرف اعمال خود انتظار دخول به بهشت را داشته باشد اگر چه اعمال شخص بنده صحیح و کامل باشند و در واقعیت برای انجام اعمال نیز تلاش کرده باشد زیرا این اعمال نسبت به عظمت خدائی متعال ناقص هستند 📚: منابع 1: الكافي ج‏2، ص: 71 2:شرح الكافي (للمولى صالح المازندراني)، ج‏8، ص: 218 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
ناتوانیم در شکرش 🛑اللَّهُمَّ إِنَّ أَحَداً لَا يَبْلُغُ مِنْ شُكْرِكَ غَايَةً إِلَّا حَصَلَ عَلَيْهِ مِنْ إِحْسَانِكَ مَا يُلْزِمُهُ شُكْراً. وَ لَا يَبْلُغُ مَبْلَغاً مِنْ طَاعَتِكَ وَ إِنِ اجْتَهَدَ إِلَّا كَانَ مُقَصِّراً دُونَ اسْتِحْقَاقِكَ بِفَضْلِكَ فَأَشْكَرُ عِبَادِكَ عَاجِزٌ عَنْ شُكْرِكَ، وَ أَعْبَدُهُمْ مُقَصِّرٌ عَنْ طَاعَتِكَ لَا يَجِبُ لِأَحَدٍ أَنْ تَغْفِرَ لَهُ بِاسْتِحْقَاقِهِ، وَ لَا أَنْ تَرْضَى عَنْهُ بِاسْتِيجَابِهِ فَمَنْ غَفَرْتَ لَهُ فَبِطَوْلِكَ، وَ مَنْ رَضِيتَ عَنْهُ فَبِفَضْلِك‏ 🔰 امام سجاد علیه السلام: بار خدايا، كس هنوز سپاس نعمتت را چنان كه بايد به جاى نياورده كه نعمت ديگرش ارزانى دارى و شكرى ديگرش واجب گردانى. بار خدايا، بنده تو، هر چه در طاعت تو كوشد به جايى نرسد و از طاعت تو، آن سان كه در خور فضل توست، قاصر آيد. بار خدايا، شكرگزارترين بندگان تو از سپاس تو عاجزاند و عبادت كننده‏ترين عابدان تو در عبادت خويش قاصر. هيچ كس مستحق آن نيست كه تواش بيامرزى و آمرزش تو به پاس شايستگى او باشد، و هيچ كس مستحق آن نيست كه تو از او خشنود باشى و بحق سزاوار اين خشنودى تو بود. پس هر كه را آمرزيده‏اى از انعام توست و از هر كه خشنود گشته‏اى از فضل و احسان تو. 📚:دعائی 37 صحیفه سجادیه ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
همیشه خود را مقصر بدانیم در عبادات 🛑عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْم‏ قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: «إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً، فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ، فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ، وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ». قَالَ: «فَأَوْحَى اللَّهُ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- إِلَيْهِ: ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً». 🔰أبو الحسن (علیه السلام) مى‏فرمود: مردى در بنى اسرائيل چهل سال خدا را عبادت كرد و سپس يك قربانى تقديم داشت و از او پذيرفته نشد، با خود گفت: اين نالايقى را از خوددارى و گناه جز از تو نيست، خدا تبارك و تعالى به او وحى كرد كه: اين نكوهشى كه از خود كردى بهتر است از پرستش چهل ساله‏ات. 👇نکته اول👇 مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی بابی دارند به نام: بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِير که در این باب 4 روایت نقل کرده است. لینک احادیث باب التقصیر https://lib.eshia.ir/11005/2/72 👇نکته دوم👇 ➖ مرحوم مجلسی علیه الرحمه در توضیح این باب:👇 🛑عد نفسك مقصرا في طاعة الله و إن‏ بذلت الجهد فيها، فإن الله لا يمكن أن يعبد حق عبادته كما قال سيد البشر: ما عبدناك حق عبادتك. 🔰همیشه باید در طاعت خداوند خود را مقصر{ کم کاری کردن} بدانیم اگر چه در طاعت خدا کوشش و تلاش کرده باشیم زیرا امکان ندارد، طاعت خداوند به طور تمام و کمال انجام شود همانطور که پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: ما خداوند را آنگونه که شایسته است عبادت نکردیم 📚: منابع 2: كافي ج‏3، ص: 186 3: مرآة العقول ج‏8، ص: 46 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
عاقبت دو مَردی که باهم وارد مسجد شدند 🛑...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي دَاوُدَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: «دَخَلَ رَجُلَانِ الْمَسْجِدَ أَحَدُهُمَا عَابِدٌ وَ الْآخَرُ فَاسِقٌ فَخَرَجَا مِنَ الْمَسْجِدِ وَ الْفَاسِقُ صِدِّيقٌ وَ الْعَابِدُ فَاسِقٌ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ يَدْخُلُ الْعَابِدُ الْمَسْجِدَ مُدِلًّا بِعِبَادَتِهِ يُدِلُّ بِهَا فَتَكُونُ فِكْرَتُهُ فِي ذَلِكَ وَ تَكُونُ فِكْرَةُ الْفَاسِقِ فِي التَّنَدُّمِ عَلَى فِسْقِهِ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّا صَنَعَ مِنَ الذُّنُوبِ.» 🔰از امام باقر یا امام صادق (علیهماالسلام) نقل شده است: «دو مرد وارد مسجد شدند؛ یکی‌شان عابد و دیگری فاسق بود. اما در حالی از مسجد خارج شدند که مرد فاسق، صِدّیق (مؤمنی راستین) و مرد عابد، فاسق گشته بود! دلیلش این است که مرد عابد در حالی وارد مسجد می‌شود که به عبادتش می‌نازد، پس در همین فکر است. اما مرد فاسق در فکر پشیمانی از گناهانش است و از خداوند (عزّوجلّ) می‌خواهد گناهانی را که مرتکب شده را بیامرزد.» 📚الكافي، ج۲، ص۳۱۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖نکته رجالی در سند روایت قبل؛ تعبیر"عَنْ أَحَدِهِمَا" بود👈منظور از این تعبیر یکی از امامین صادقین علیهما السلام است(امام باقر یا امام صادق علیهما السلام) 👇 اما دلیل این تعبیر👇 چرا راوی نگفته از امام باقر یا از امام صادق علیه السلام این روایت را نقل میکند؟ اینکه تعبیر "عَنْ أَحَدِهِمَا" از راوی است یا یکی کاتب های حدیث دقیق معلوم نیست مگر اینکه با بررسی نُسخ مختلف پی به این چرایی بُرد ولی به احتمال قوی از طرف راوی نبوده است چون راوی می داند که از کدام معصوم نقل کرده است(ولی باز احتمال خلط راوی نیز است) 👇اهمیت فهمیدن👇 اینکه ما پی ببریم که منظور از عن احدهما؛ امام باقر یا امام صادق علیهما السلام است هیچ تاثیری در اعتبار سند ندارد .چون "کُلُّهُم نورٌ واحدٌ" هستند. 👇راوی مشترک👇 یک راه دیگر برای فهمیدن "عَنْ أَحَدِهِمَا"👈بررسی کنیم‌که راوی که عن احدهما را نقل کرده است از روات امام باقر علیه السلام یا از روات امام صادق علیه السلام یا از روات مشترک امامین صادق علیهما السلام است ➖بررسی این نکته از حیث اعتبارسنجی روایت شاید اهمیت زیادی نداشته باشد ولی از حیث راوی شناسی و تاریخ حدیث قطعا اهمیت دارد ✍: عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قوانین بازار دستفروشان در حکومت امیرالمومنین" علیه السلام " 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ "عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ" قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ" عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ" : سُوقُ اَلْمُسْلِمِينَ كَمَسْجِدِهِمْ فَمَنْ سَبَقَ إِلَى مَكَانٍ فَهُوَ أَحَقُّ بِهِ إِلَى اَللَّيْلِ وَ كَانَ لاَ يَأْخُذُ عَلَى بُيُوتِ اَلسُّوقِ اَلْكِرَاءَ 🔰 طلحة بن زيد گويد : امام صادق "عليه السّلام" مى‌فرمايد: امير مؤمنان على "عليه السّلام "فرمود: بازار مسلمانان مانند مسجد آنها است، بنابراين هركس زودتر به مكانى برسد، براى ماندن در آنجا در آن روز تا شب سزاوارتر از ديگران است. آن حضرت براى حجره‌هايى كه در بازار بود كرايه نمى‌گرفت. 📚: الکافي ج ۵، ص ۱۵۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تحلیل روایت قبل 👇چرا کرایه خیر👇 🔺مرحوم مجلسی: قوله عليه‌السلام: « كراء » إما لكونها وقفا أو لفتحها عنوة.)1 🔰دلیل اینکه امیرالمومنین علیه السلام‌از مغازه های بازار کرایه نمی گرفتند:👇 1⃣: وقف بودند یا 2⃣:مفتوح العنوه بوده اند 👇مفتوح العنوه چیست؟👇 مفتوح العنوه به سرزمین های گفته میشود که در با جنگ از کفار به غنیمت گرفته شده باشند دقیقا برعکس "فئ" 👇روایت شریف👇 🛑«سئل ابا عبد الله (ع) عن السواد ما منزلته فقال: هو لجميع المسلمين لمن هو اليوم و لمن يدخل في الاسلام بعد اليوم و لمن يخلق بعد»2   🔰 از امام صادق عليه السلام در مورد عراق سؤال شد (از آنجا كه عراق سرزمين پر درخت و حاصلخيزي بود و اگر از دور به زمينهاي پر درخت بنگريم آنجا را سياه مي بينيم لذا به عراق سواد مي گفتند) امام فرمودند: متعلق به همه مسلمين است چه آنهائيكه الان وجود دارند؛ چه كساني كه در آينده به اسلام مي گروند و چه كساني در آينده به دنيا خواهند آمد.(چون سرزمین های عراق با جنگ به غنمیت مسلمین در آمده بودند) 👇نکته👇 🔺اما جعل الغایه اللیل فهو ینحصر بالسوق الذی یکون المتعارف فیه التکسب فی مجموع النهار و الانتهاء الی اللیل فلا دلاله للروایه علی ثبوت هذه الغایه فی المسجد ایضا)3 🔰مرحوم لنکرانی: اینکه در روایت شریف غایت اولویت را تا شب قرار داده است منحصر در قضیه بازار است چون در عرف جامعه خرید و فروش در طول روز تا انتهاء شب است اما دلالت روایت شریف در اثبات این غایت(اولویت تا شب) در بحث مسجد ثابت نمی شود). (در تشبیه"تشبیه بازار به مسجد" صرف یک وجه شبه بودن کافی است.وجه شبه👈 داشتن اولویت برای کسی که زودتر آمده است👉) ✍: عیسوند 📚:منابع 1: مرآة العقول ج19ص141 2: تهذيب الأحکام ج۷ص۱۴۷ 3: تفصيل الشريعة- الصوم و الاعتكاف ج1ص369 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖رابطه رزق و خانواده 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْحَدِيثُ الَّذِي يَرْوِيهِ النَّاسُ حَقٌّ أَنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ ص فَشَكَا إِلَيْهِ الْحَاجَةَ فَأَمَرَهُ بِالتَّزْوِيجِ فَفَعَلَ ثُمَّ أَتَاهُ فَشَكَا إِلَيْهِ الْحَاجَةَ فَأَمَرَهُ بِالتَّزْوِيجِ حَتَّى أَمَرَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع [نَعَمْ‏] هُوَ حَقٌّ ثُمَّ قَالَ الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِيَالِ. 🔰اسحاق بن عمار می گوید: به امام صادق(علیه السلام) عرض کردم: مردم می گویند مردی نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آمد و از فقر به او گلایه کرد و پیامبر(صلی الله علیهو آله) به او فرمود ازدواج کن و آن مرد بار دیگر نزد پیامبر آمد و از فقر شکایت کرد و دوباره پیامبر او را به ازدواج توصیه کرد تا بار سوم. آیا این روایت درست است؟ امام صادق(علیه السلام) فرمود: بله؛ درست است. سپس فرمود: 👈رزق و روزی به همراه همسر و فرزند است. 📚:کافی ج5ص330 کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو:۱ «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نامه امام جواد علیه السلام به والی سیستان 🛑ِّ عَنْ رَجُلٍ مِنْ بَنِي حَنِيفَةَ مِنْ أَهْلِ بُسْتَ وَ سِجِسْتَانَ قَالَ: رَافَقْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع فِي السَّنَةِ الَّتِي حَجَّ فِيهَا فِي أَوَّلِ خِلَافَةِ الْمُعْتَصِمِ فَقُلْتُ لَهُ وَ أَنَا مَعَهُ عَلَى الْمَائِدَةِ وَ هُنَاكَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَوْلِيَاءِ السُّلْطَانِ إِنَّ وَالِيَنَا جُعِلْتُ فِدَاكَ رَجُلٌ يَتَوَلَّاكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُحِبُّكُمْ وَ عَلَيَّ فِي دِيوَانِهِ خَرَاجٌ فَإِنْ رَأَيْتَ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ أَنْ تَكْتُبَ إِلَيْهِ كِتَاباً بِالْإِحْسَانِ إِلَيَّ فَقَالَ لِي لَا أَعْرِفُهُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّهُ عَلَى مَا قُلْتُ مِنْ مُحِبِّيكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ كِتَابُكَ يَنْفَعُنِي عِنْدَهُ فَأَخَذَ الْقِرْطَاسَ وَ كَتَبَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مُوصِلَ كِتَابِي هَذَا ذَكَرَ عَنْكَ مَذْهَباً جَمِيلًا وَ إِنَّ مَا لَكَ مِنْ عَمَلِكَ مَا أَحْسَنْتَ فِيهِ فَأَحْسِنْ إِلَى إِخْوَانِكَ وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ سَائِلُكَ عَنْ مَثَاقِيلِ الذَّرِّ وَ الْخَرْدَلِ قَالَ فَلَمَّا وَرَدْتُ سِجِسْتَانَ سَبَقَ الْخَبَرُ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ النَّيْسَابُورِيِّ وَ هُوَ الْوَالِي فَاسْتَقْبَلَنِي عَلَى فَرْسَخَيْنِ مِنَ الْمَدِينَةِ فَدَفَعْتُ إِلَيْهِ الْكِتَابَ‏ فَقَبَّلَهُ وَ وَضَعَهُ عَلَى عَيْنَيْهِ ثُمَّ قَالَ لِي مَا حَاجَتُكَ فَقُلْتُ خَرَاجٌ عَلَيَّ فِي دِيوَانِكَ قَالَ فَأَمَرَ بِطَرْحِهِ عَنِّي وَ قَالَ لِي لَا تُؤَدِّ خَرَاجاً مَا دَامَ لِي عَمَلٌ ثُمَّ سَأَلَنِي عَنْ عِيَالِي فَأَخْبَرْتُهُ بِمَبْلَغِهِمْ فَأَمَرَ لِي وَ لَهُمْ بِمَا يَقُوتُنَا وَ فَضْلًا فَمَا أَدَّيْتُ فِي عَمَلِهِ خَرَاجاً مَا دَامَ حَيّاً وَ لَا قَطَعَ عَنِّي صِلَتَهُ حَتَّى مَاتَ.... 🔰احمد بن زكريا صيدلانى نقل كرد: از شخصى اهل سيستان كه از بنى حنيفه بشمار ميرفت آن مرد گفت من هم سفر بودم با حضرت جواد در آن سالى كه بحج رفته بود اول خلافت معتصم سر سفره نشسته بوديم گروهى نيز از مأمورين سلطان هم بودند. عرض كردم آقا فدايت شوم فرمان‌دار شهر ما ارادتمند بشما خانواده است من در دفتر مالياتى او مقدارى مقروضم اگر صلاح بدانى نامه‌اى بنويسى كه بمن كمك كند. فرمود او را نميشناسم. عرضكردم همان طورى كه توضيح دادم او از ارادتمندان بشما خانواده است نامه‌ى شما براى من سودمند است كاغذى بدست گرفته چنين نوشت: بسم اللّٰه الرحمن الرحيم آوردنده نامه من نقل كرد كه داراى مذهبى پسنديده هستى،بدان آنقدر از اين مأموريت براى تو بهره خواهد بود كه بمردم نيكى كنى،نسبت به برادران خود نيكوكار باش بدان كه خداى عزيز از تو بازخواست خواهد كرد حتى از يك ذره كوچك و دانه سپنجى. گفت وارد سيستان كه شدم حسين بن عبد اللّٰه نيشابورى كه والى و فرماندار بود قبلا از جريان نامه اطلاع حاصل كرده بود دو فرسخ باستقبال من آمد نامه را به او دادم بوسيد و روى چشم گذاشت گفت چه حاجت دارى. گفتم يك مالياتى دارم كه در دفتر تو مبلغ آن يادداشت شده دستور داد آن را از بين ببرند و گفت تا وقتى من فرماندار باشم ماليات از تو نخواهم گرفت بعد پرسيد چقدر زن و فرزند دارى،تعداد آنها را گفتم مقدارى كه مخارج من و آنها را تأمين مينمود باضافه مبالغ ديگري بمن بخشيد تا وقتى او زنده بود از من خراج نگرفت و از لطف و عنايت و بخشش او بى‌بهره نبودم تا از دنيا رفت. 📚:الكافي ج‏5، ص: 112 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امامت اعجاز امامتی امام جواد علیه السلام مرحوم علامه آیت الله شیخ محمدرضا جعفری (رحمه الله علیه) کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی آگاه شدن امام هادی علیه‌السلام از شهادت امام‌جواد علیه‌السلام 🛑عَنْ هَارُونَ بْنِ اَلْفَضْلِ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ فِي اَلْيَوْمِ اَلَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» مَضَى أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقِيلَ لَهُ وَ كَيْفَ عَرَفْتَ قَالَ لِأَنَّهُ تَدَاخَلَنِي ذِلَّةٌ لِلَّهِ لَمْ أَكُنْ أَعْرِفُهَا . 🔰هارون بن فضل گويد: من ابو الحسن على بن محمد(عليهما السّلام) (امام هادی علیه السلام) را در روز وفات ابو جعفر(امام جواد علیه السلام)ديدم گفت:« إِنّٰا لِلّٰهِ‌ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌ »،ابو جعفر در گذشت،به او عرض شد:از چه راه فهميدى‌؟👈فرمود:يك خضوع و ذلّتى براى خدا در دلم افتاد كه پيش از آن درك نمى‌كردم. 📚:الکافي ج۱ ص۳۸۱   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شرح‌ روایت قبل 🛑أي دخلني، و فيه مبالغة و لما كانت الإمامة منتهى درجات الكمال للبشر و هو يستلزم نهاية معرفة الله عز و جل، و هي مستلزمة لغاية الإخبات و الخضوع و التذلل له تعالى، فلذا استدل عليه السلام بحصولها علي حصول الإمامة، 🔰مرحوم علامه مجلسی رحمه الله علیه: منظور امام هادی علیه السلام از اینکه فرمودند خضوع و ذلتی بر من وارد میشود مبالغه است زیرا مقام امامت نهایت مقام کمال بشر است و این کمال برتر مستلزم غایت خضوع و تذلل برای خدا است بخاطر همین امام هادی علیه السلام استدلال کردند به حاصل شدن این خضوع برای رسیدن به مقام امامت. 📚:مرآة العقول ج ۴ص۲۴۰ 👇نکته👇 در این روایت و شرح آن به خوبی نمایان است، امامی که به مقام امامت می رسد با خضوع و حالت خاصی که قبلا برای وی سابقه نداشته است متوجه رسیدن به مقام امامت میشود. حدیث بعدی: هر امامی چگونه متوجه میشود زمان امامت وی رو به اتمام است؟ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امام چگونه متوجه می‌شود به مقام امامت رسیده است❓ 🛑عنْ حَرِيزٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ" علیه السلام" جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا أَقَلَّ بَقَاءَكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ أَقْرَبَ آجَالَكُمْ بَعْضَهَا مِنْ بَعْضٍ مَعَ حَاجَةِ النَّاسِ إِلَيْكُمْ فَقَالَ إِنَّ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنَّا صَحِيفَةً فِيهَا مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ أَنْ يَعْمَلَ بِهِ فِي مُدَّتِهِ فَإِذَا انْقَضَى مَا فِيهَا مِمَّا أُمِرَ بِهِ عَرَفَ أَنَّ أَجَلَهُ قَدْ حَضَرَ فَأَتَاهُ النَّبِيُّ ص يَنْعَى إِلَيْهِ نَفْسَهُ‏ وَ أَخْبَرَهُ بِمَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ ... 🔰حريز مي گويد: به امام صادق (عليه السلام) عرضه داشتم: چقدر عمر شما اهل بيت (عليهم السلام) كوتاه است؟ امام (عليه السلام) فرمود: 👈براى هر يك از ما صحيفه ای است كه آنچه در مدت عمرش راجع به برنامه كارش احتياج دارد در آن نوشته شده است وقتي دستوراتي كه به امام شده، پايان يابد، امام می فهمد كه اجل او رسيده است. سپس پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) نزد او مي آيد و او را از وفاتش مطلع می سازد و درجاتش را كه نزد خداست به او گوشزد می كند. 📚: الغيبة النعماني ، ص۲۸۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
جالبه بدونیدام فضل قاتل امام‌جواد علیه السلام از امام معصوم صاحب فرزند نشد ➖جعده بنت اشعث، قاتل امام حسن علیه السلام از امام معصوم صاحب فرزند نشد ➖عائشه بنت ابابکر، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله ..... از پیامبر صاحب فرزند نشد ➖حفصه بنت عمر بن الخطاب، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله ....از پیامبر صاحب فرزند نشد 👈اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ۗ 👇نکته👇 بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا 🔰شهادت می دهیم که شما نوری بودید در صلب های بلند (پدران پاک)و ارحام پاک(مادران پاک دامن) که پلیدی های جاهلیت شما را آلوده نکرده است 📚:تهذيب الأحكام ج‏6ص114 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اول ذی الحجه سالروز ازدواج دو نور سلام الله علیهما 🛑أول يوم منه لسنتين من الهجرة زوج رسول الله صلى الله عليه وآله أمير المؤمنين علي بن أبي طالب بسيدة نساء العالمين فاطمة الزهراء البتول عليهما السلام. 🔰مرحوم شیخ مفید رحمه الله علیه: روز اول از ماه ذی الحجه در سال دوم هجری، پیامبر صلی الله علیه و اله امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها را به ازدواج هم در اوردند. 📚: مسار الشيعة ج1ص 36 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اولین خواستگاران حضرت زهرا سلام الله‌علیها چه کسانی بودند؟ 🛑كَانَ أَبُو بَكْرٍ خَطَبَ فَاطِمَةَ، [فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وسلم: أَنَا أَنْتَظِرُ بِهَا الْقَضَاءَ.] ثُمَّ خَطَبَهَا عُمَرُ، فَقَالَ لَهُ مِثْلَ ذَلِكَ 🔰ابو بكر؛ حضرت فاطمه سلام الله علیها را خواستگارى كرد و پيامبر فرمود كه در اين رابطه منتظر فرمان الهى هستم و سپس عمر خواستگارى كرد و پيامبر به او نيز همين پاسخ را داد. 📚:انساب الاشراف ج ۱ ص402 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چه کسانی از این ازدواج ناراحت شدند؟ 🛑عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ لَقَدْ عَاتَبَتْنِي رِجَالٌ مِنْ قُرَيْشٍ فِي أَمْرِ فَاطِمَةَ وَ قَالُوا خَطَبْنَاهَا إِلَيْكَ فَمَنَعْتَنَا وَ تَزَوَّجْتَ عَلِيّاً فَقُلْتُ لَهُمْ وَ اللَّهِ مَا أَنَا مَنَعْتُكُمْ وَ زَوَّجْتُهُ بَلِ اللَّهُ تَعَالَى مَنَعَكُمْ وَ زَوَّجَهُ فَهَبَطَ عَلَيَّ جَبْرَئِيلُ ع فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ يَقُولُ لَوْ لَمْ أَخْلُقْ عَلِيّاً ع لَمَا كَانَ لِفَاطِمَةَ ابْنَتِكَ كُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ 🔰 از على بن ابى طالب (علیه السلام) روايت ميكنند كه آن جناب فرمود : رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بمن فرمود يا على چند نفر از قريش مرا ملامت كردند در امر فاطمه و مرا مؤاخذه كردند و گفتند كه ما نزد تو از فاطمه خواستگاری كرديم و تو ما را منع نمودى و او را به على تزويج كردى من در جواب آنها گفتم؛ كه سوگند بخداوند كه من شما را منع نكردم و به على تزويج نكردم. بلكه خدا شما را منع كرد و به على تزويج نمود؛ پس جبرئيل بر من نازل شد و گفت يا محمد خداوند ميفرمايد كه اگر على را نيافريده بودم هر آينه بر روى زمين از براى دختر تو فاطمه كفو و هم شأنى نبود نه از آدمى و نه از غير آن‏ 📚: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 225 👇نکته اول👇 با توجه به گزارش قبلی، مشخص میشود کسانی که پیامبر صلی الله علیه و آله را در ماجرای ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها با امیرالمومنین علیه السلام توبیخ کردند، چه کسانی بودند. 👇نکته دوم👇 ابوبکر و عمر از دو طایفه تَیم و عَدیّ بودند که این دو طایفه زیر مجموعه طایفه بزرگ قریش بودند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شریک کردن دیگران در ثواب حج 🛑...عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ يُشْرِكُ أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ قَرَابَتَهُ فِي حَجِّهِ فَقَالَ: «إِذاً يُكْتَبَ لَكَ حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تَزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: که در مورد مردی که پدر و برادر و نزدیکانش را در (ثوابِ) حجش شریک کرده بود، فرمودند: «دراین‌صورت برای تو هم مثل حج آن‌ها، حج نوشته می‌شود و به‌خاطر این صله(رحم)ات، اجرت بیشتر خواهد بود.» 📚الكافي، ج۴، ص۳۱۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سالروز منع ابابکر از ابلاغ سوره برائت 🛑وفي اليوم الثالث منه سنة تسع من الهجرة نزل جبربل عليه السلام برد أبي بكر عن أداء سورة براءة وتسليمها إلى أمير المؤمنين عليه السلام، فكان ذلك عزلا لابي بكر من السماء، وتولية  لامير المؤمنين عليه السلام من السماء 🔰مرحوم شیخ مفید: در روز سوم ذی الحجه سال نُهم هجری، با نزول جبرائیل علیه السلام، ابابکر از ابلاغ سوره برائت بازگردانده شد و امیرالمومنین علیه السلام مامور به این ابلاغ شد. این عزل کردن ابابکر و مامور کردن امیرالمومنین علیه السلام از طرف خداوند بود 📚:مسار الشيعة ج1ص36 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
یکی از دلائل دشمنی عائشه با امیرالمومنین علیه السلام 🛑وبعث رسول الله صلى الله عليه وآله أباها ليؤدي سورة براءة وأمره أن ينبذ العهد للمشركين فمضى حتى انحرف فأوحى الله إلى نبيه أن يرده ويأخذ الآيات فيسلمها إلي فعرف أباها باذن الله عزوجل وكان فيما أوحى الله عزوجل إليه لا يؤدي عنك إلا رجل منك وكنت من رسول الله وكان مني فاضطغن لذلك علي أيضا واتبعته عائشة في رأيه 🔰 وقتی یکی از اصحاب امیرالمومنین علیه السلام از ایشان در مورد چرائی دشمنی عائشه با ایشان سوال می‌کند: (امیرالمومنین علیه السلام طی چند دلیل یکی از دلائل را )👇 پيامبر (صلّى الله عليه و آله) پدر او را براى ابلاغ سورۀ برائت گسيل داشت و به او دستور داد پيمان با مشركان را لغو كند و او حركت كرد، آنگاه خداوند به پيامبرش وحى كرد كه او را برگرداند و آيات را از او بگيرد و به من تسليم كند، و پدر او مى‌دانست اين فرمان خداست، و خداوند به پيامبر وحى فرموده بود كه اين آيات را بايد مردى از تو ابلاغ كند و من از پيامبر بودم و او از من. با وجود اين عايشه به سبب كينۀ پدرش، بر من كينه گرفت. 📚الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة ج ۱، ص ۴۰۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi