eitaa logo
علم الحدیث
13.3هزار دنبال‌کننده
81 عکس
247 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 مدیریت: @Isaund24 https://daigo.ir/secret/656118817 ناشناس ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت دوم شهادت ظاهری ✍در متن خط کشیده شده نوشته شده بود شهادت ظاهری امام سجاد علیه السلام. قبل از اینکه وارد عقیده شیعه در این باب بشویم، باید منشا اولیه این اعتقاد کشف بشود. 👇شهادت ظاهری چیست👇 فرقه غلات نُصیری قائل هستند که هیچ کدام از ائمه علیهم السلام از دنیا نرفته اند بلکه کفار گمان کرده‌اند آنان را شهید کرده‌اند ولی اینگونه نیست و استدلال به عروج حضرت عیسی علیه‌السلام می‌کند که اگر حضرت عیسی علیه‌السلام قادر به عروج بود پس به طریق اولی ائمه علیهم‌السلام قائل به عروج هستند 👇دلیل این فرقه👇 ✔️ درس خارج فقه استاد سیدجواد شبیری زنجانی 99/01/11 🔸گاهی ذهنیت ظاهرگرایانه برای افراد انحرافاتی را ایجاد کرده است. مثلاً در روایاتی آمده است که عده‌ای منکر شهادت حضرت سیدالشهدا علیه السلام می‌شدند؛ زیرا تصور می‌کردند امام علیه‌السلام نباید تحت سلطه‌ی کفار قرار بگیرد. 👇چندتا نکته👇 1: متاسفانه این فرقه در پلتفرم‌های خارجی و به ندرت در پلتفرم‌های داخلی در حال تبلیغ و فعالیت هستند. 2: به شدت اهل کتمان هستند و به جِدّ خود را منتسب به شیعه می‌دانند. 3: متاسفانه با همین ظاهر سازی عده‌ای هم تابع آنان شده‌اند و فکر می‌کند در حال انتشار فضائل هستند. 4: آقای"س، م، ذ" از مبلغین اصلی این فرقه منحوس است ولی همیشه‌ منکر است حتی با خوده بنده بحث میکرد، عقائد نُصیری را بیان می‌کرد ولی اصرار بر تشیع داشت 5: شاخصه اصلی این فرقه توثیق " محمد بن نصیر النمیری" است که توسط امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف لعن شده است. 6: متاسفانه عقائد و احادیثی که ماخذ آنان کتب ضاله نُصیری است، دستاویز بچه شیعه‌ها شده است 7: در طول تاریخ شیعه همیشه الفاظ "عزّ و جلّ" و "جلّ جلاله" برای خداوند متعال استفاده شده‌اند ولی متاسفانه کانال‌ها و افراد شیعه این الفاظ را برای ائمه علیهم‌السلام استفاده می‌کند که هم مَخرج مشترک با غلات نُصیری پیدا می‌کند و هم خلاف سیره محدثین شیعه است 8: نفوذ نُصیری جدی است. 👈لعنت خدا بر غلات ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ابطال عقیده غلات توسط امام رضا علیه‌السلام 🛑عَنْ أَبِي الصَّلْتِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا علیه السلام... يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ فِيهِمْ قَوْماً يَزْعُمُونَ أَنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ علیهما السلام لَمْ يُقْتَلْ وَ أَنَّهُ أُلْقِيَ شِبْهُهُ عَلَى حَنْظَلَةَ بْنِ أَسْعَدَ الشَّامِيِّ وَ أَنَّهُ رُفِعَ إِلَى السَّمَاءِ كَمَا رُفِعَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ علیه السلام وَ يَحْتَجُّونَ بِهَذِهِ الْآيَةِ «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» فَقَالَ كَذَبُوا، عَلَيْهِمْ غَضَبُ اللَّهِ وَ لَعْنَتُهُ وَ كَفَرُوا بِتَكْذِيبِهِمْ لِنَبِيِّ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِي إِخْبَارِهِ بِأَنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ علیهما السلام سَيُقْتَلُ وَ اللَّهِ لَقَدْ قُتِلَ الْحُسَيْنُ علیه السلام وَ قُتِلَ مَنْ كَانَ خَيْراً مِنَ الْحُسَيْنِ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ علیهما السلام وَ مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ وَ إِنِّي وَ اللَّهِ لَمَقْتُولٌ بِالسَّمِّ بِاغْتِيَالِ مَنْ يَغْتَالُنِي أَعْرِفُ ذَلِكَ بِعَهْدٍ مَعْهُودٍ إِلَيَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَخْبَرَهُ بِهِ جَبْرَئِيلُ عَنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ عَزَّ وَ جَلَ‌ وَ أَمَّا قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‌ «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً» فَإِنَّهُ يَقُولُ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِكَافِرٍ عَلَى مُؤْمِنٍ حُجَّةً وَ لَقَدْ أَخْبَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ كُفَّارٍ قَتَلُوا النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ مَعَ قَتْلِهِمْ إِيَّاهُمْ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُمْ عَلَى أَنْبِيَائِهِ علیهم السلام سَبِيلًا مِنْ طَرِيقِ الْحُجَّةِ. 🔰از ابو صلت هروى نقل شده است: كه گفت به حضرت رضا علیه السلام عرض كردم يا ابن رسول الله در شهر كوفه قومى هستند كه گمان مي‌كنند كه در نماز پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)سهو واقع نمي‌شد. فرمود دروغ گفتند، خدا آنان را لعنت كند همانا كسى كه سهو نمي‌كند خدائى است كه خدائى غير از او نيست. من عرض كردم يا ابن رسول اللّٰه در ميان ايشان قومى هستند كه گمان مي‌كنند كه امام حسین علیه السلام كشته نشد، بلكه حنظلة بن سعد شامى شبيه بر او شد و او را كشتند و حسين(عليه السّلام)بلند شد بسوى آسمان چنان كه عيسى بن مريم(عليهما السّلام)بآسمان بلند شد و باين آيۀ شريفه استدلال کرده‌اند : « وَ لَنْ‌ يَجْعَلَ‌ اَللّٰهُ‌ لِلْكٰافِرِينَ‌ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ‌ سَبِيلاً» هرگز خدا قرار نداده است راهى از كافران را بر مؤمنان. فرمود دروغ گفتند غضب و لعنت خدا بر ايشان باد و كافر شدند به خاطر تکذیب کردن پیامبر، زیر پيغمبر خدا را در احادیث فرمودند:حسين(عليه السّلام)بزودى كشته خواهد شد، بخدا قسم كه حسين(عليه السّلام)كشته شد و كسانى كه بهتر از او بودند چون امير المؤمنين و حسن بن على كشته شدند و نيستيم ما ائمه مگر آنكه كشته شويم و بخدا قسم كه من به زهر كشته شوم به مكر و خدعه كسى كه از براى من مكر مي‌كند و اين مطلب را من ميدانم بعهدى كه از رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) بسوى من معهود است كه جبرئيل از جانب پروردگار عالميان بآن بزرگوار خبر داده است. اما قول خدا« وَ لَنْ‌ يَجْعَلَ‌ اَللّٰهُ‌ لِلْكٰافِرِينَ‌ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ‌ سَبِيلاً » مقصود حق تعالى اين‌است كه مي‌فرمايد خدا از براى كافر بر مؤمن حجتى قرار نداده است يعنى كافر نمي‌تواند مؤمن را در دليل ايمان مغلوب كند و او را دليلى نباشد كه بسبب آن پیروزی يابد و ب‌تحقيق كه حق‌تعالى خبر داده است از كفارى كه كشتند پيغمبران را بغير حق و با اينكه ايشان را كشتند خدا از براى کفار بر پيغمبران خود راهى از راه حجت قرار نداد 📚 عيون أخبار ج2 ص203 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
درس خارج فقه 🔹 یکی از دیدگاه‌هایی که درباره غالیان مطرح است این است که ائمه علیهم السلام «لا میراث له» هستند یا به وسیله اعداء نمی‌میرند و اعتقاد داشتند که امام حسین (علیه السلام) شهید نشدند «و لکن شبّه لهم». 🔸 مرحوم صدوق در کتاب اعتقادات، در بحث اعتقاد درباره غلو می‌فرماید: ما اعتقاد داریم که ائمه علیهم السلام شهید شدند و تک‌ تک نحوه شهادت ائمه را بیان می‌کند و قاتلین آنها را نام می‌برد. 🔹 این دیدگاه که ائمه شهید نشدند، از زمان امام صادق علیه السلام مطرح است و حتی در زمان غیبت نیز همین دیدگاه مطرح است و در برخی توقیعات سوال شده که آیا واقعا امام حسین علیه السلام شهید شده است؟ و در پاسخ از ناحیه مقدسه آمده است: أَمَّا قَوْلُ مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْحُسَيْنَ ع لَمْ يُقْتَلْ فَكُفْرٌ وَ تَكْذِيبٌ وَ ضَلَالٌ.(کمال الدین ج۲ ص۴۸۴) (ترجمه: هر کسی که گمان کند امام حسین علیه السلام شهید نشده است کذاب است و گمراه است و کفر ورزیده است) 📚درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 1401/08/03 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
9.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍این کلیپ متعلق به زمانی است که داعش تازه به سوریه حمله کرده بود و در یکی خانه‌های نُصیری مذهب یک کتاب پیدا کردند و شخص داعشی مطالب کتاب رو نشون میده مطالب کتاب کفر آمیز هستند و متاسفانه مطالبی هستند که امروزه بعضی از اقایون به اسم معارف اهل البیت علیهم‌السلام پخش می‌کنند 👈نفوذ نُصیریه جدی است ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اعتقاد شیعیان در بحث شهادت ائمه علیهم‌السلام و رد شهادت ظاهری 🛑قال الشيخ أبو جعفر- رضي اللّه عنه-: و اعتقادنا في النبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم‏ أَنَّهُ سُمَّ فِي غَزْوَةِ خَيْبَرَ ، فَمَا زَالَتْ هَذِهِ الْأَكْلَةُ تعاده [تُعَاوِدُهُ‏] حَتَّى قَطَعَتْ أَبْهَرَهُ فَمَاتَ مِنْهَا. وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ- عَلَيْهِ السَّلَامُ- قَتَلَهُ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُلْجَمٍ لَعَنَهُ اللَّهُ، وَ دُفِنَ بِالْغَرِيِّ. وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ- عَلَيْهِمَا السَّلَامُ- سَمَّتْهُ امْرَأَتُهُ جَعْدَةُ بِنْتُ الْأَشْعَثِ الْكِنْدِيِّ، فَمَاتَ مِنْ ذَلِكَ. وَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ- عَلَيْهِمَا السَّلَامُ- قُتِلَ بِكَرْبَلَاءَ، وَ قَاتِلُهُ سِنَانُ بْنُ أَنَسٍ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ- عَلَيْهِ السَّلَامُ- سَمَّهُ الْوَلِيدُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ فَقَتَلَهُ. وَ الْبَاقِرُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ- عَلَيْهِمَا السَّلَامُ- سَمَّهُ إِبْرَاهِيمُ بْنُ وَلِيدٍ فَقَتَلَهُ. وَ الصَّادِقُ- عَلَيْهِ السَّلَامُ- سَمَّهُ الْمَنْصُورُ فَقَتَلَهُ وَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ- عَلَيْهِمَا السَّلَامُ- سَمَّهُ هَارُونُ الرَّشِيدُ فَقَتَلَهُ. وَ الرِّضَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى- عَلَيْهِمَا السَّلَامُ- قَتَلَهُ الْمَأْمُونُ بِالسَّمِّ. وَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ- عَلَيْهِمَا السَّلَامُ- قَتَلَهُ الْمُعْتَصِمُ بِالسَّمِّ. وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ- عَلَيْهِ السَّلَامُ- قَتَلَهُ الْمُعْتَضِدُ بِالسَّمِّ. وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيُّ- عَلَيْهِ السَّلَامُ- قَتَلَهُ الْمُعْتَمِدُ بِالسَّمِّ. و اعتقادنا في ذلك أنّه جرى عليهم على الحقيقة، و أنّه ما شبّه للناس أمرهم كما يزعمه من يتجاوز الحدّ فيهم بل شاهدوا قتلهم على الحقيقة و الصحة، لا على الحسبان و الخيلولة، و لا على الشك و الشبهة. فمن زعم أنّهم شبّهوا، أو واحد منهم، فليس من ديننا على شي‏ء، و نحن منه برآء. و قد أخبر النبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم- و الأئمة- عليهم السّلام- أنّهم مقتولون، فمن قال إنّهم لم يقتلوا فقد كذّبهم، و من كذّبهم فقد كذّب اللّه و كفر به و خرج من الإسلام، وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ 🔰مرحوم شیخ صدوق در کتاب الاعتقادات: اعتقاد ما اينست كه پيامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در جنگ خيبر مسموم شد پيوسته اين سم در آن جناب بازگشت مي‌كرد تا بالاخره رگ گردنش بر اثر سمّ‌ قطع شد. و بر اثر آن سم فوت شد. و امير المؤمنين عليه السّلام را عبد الرحمن بن ملجم لعنه اللَّه بقتل رسانيد، بشمشيرى كه در آن زهر بود و در غُرى يعنى نجف مدفون گرديد و امام حسن علیه‌السلام را زوجه آن حضرت جعده نام دختر اشعث كندى لعنها اللَّه مسموم ساخت و از آن وفات نمود. و امام حسين عليه‌السّلام در كربلا مقتول شد و قاتلش سنان بن انس نخعى لعنه اللَّه بود و بقولى شمر بن ذى الجوشن ضبابى لعنه اللَّه. و على بن الحسين سيد العابدين علیه‌السلام را وليد بن عبد الملك لعنه اللَّه مسموم نمود و كشت. و امام محمّد باقر عليه‌السّلام را ابراهيم بن وليد لعنهما اللَّه مسموم ساخت و كشت و امام جعفر صادق عليه‌السّلام را ابو جعفر منصور دوانقى لعنه اللَّه مسموم كرد و كشت. و امام موسى عليه‌السّلام را هارون الرشيد لعنه اللَّه به زهر كشت. و امام رضا عليه‌السّلام را مأمون لعنه اللَّه به زهر مقتول ساخت. و امام محمّد تقى عليه‌السّلام را معتصم لعنه اللَّه بسم كشت. و امام على النقى عليه‌السّلام را متوكل لعنه اللَّه به سم مقتول نمود. و امام حسن عسكرى عليه‌السّلام را معتمد لعنه اللَّه به زهر بقتل رسانيد. 👈و اعتقاد ما آن است كه اين امور بحقيقت وقوع يافت، و آنكه مشتبه نشد امر ايشان بر مردم چنانچه خيال نموده‏اند آن كسانى كه در حق ايشان عليهم السّلام تجاوز از حد كرده‏اند(غالیان) بلكه مردم مشاهده كردند قتل هر يك را بر سبيل حقيقت و درستى نه به وضع گمان و خيال و نه بر شك و شبهه؛ و هر كه معتقد باشد كه همه يا بعضى از آن جنابان عليهم السّلام غلطانداز و مورد اشتباه گرديده در حقيقت وفات ننموده‏اند آن كس بر دين ما نيست و ما از او بيزاريم. و بتحقيق كه خبر دادند پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله و سلّم و ائمه عليهم السّلام كه ايشان مقتول ميگردند پس هر كه گويد كشته نگشته‏اند تكذيب ايشان نموده و هر كه تكذيب ايشان نمود البته تكذيب خدا كرده و بخدا كافر شد و بيرون از دين اسلام رفت و هر كه دينى غير از اسلام خواهد هرگز از او قبول نميشود و او در آخرت از جمله زيان‏كاران است 📚: الإعتقادات ج 1ص97 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
عثمانیه قسمت شانزده‌هم ✍دشمنان شیعه به دو دلیل شیعیان را متهم به ایجاد فاجعه کربلاء میکند: 1: نامه‌های شیعیان: که جواب این قسمت را عرض کردیم 2: فاجعه کربلاء در محدوده جغرافیایی‌ای اتفاق افتاد که به اسم تشیع بود 📝در حالی که در فاجعه کربلاء هیچ ردپائی از شیعیان یافت نمی‌شود بلکه تا دیده میشود ردپای عثمانی مذهبان هست که نمایان است 👈قرائن عثمانی بودن لشکر عمر بن سعد ملعون: 1: در هنگام شهادت حضرت مسلم علیه السلام: 🔺ِ فَقَالَ مُسْلِمٌ اسْقُونِي مِنْ هَذَا الْمَاءِ فَقَالَ لَهُ مُسْلِمُ بْنُ عَمْرٍو أَ تَرَاهَا مَا أَبْرَدَهَا لَا وَ اللَّهِ لَا تَذُوقُ مِنْهَا قَطْرَةً أَبَداً حَتَّى تَذُوقَ الْحَمِيمَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَقَالَ لَهُ ابْنُ عَقِيلٍ وَيْلَكَ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا مَنْ عَرَفَ الْحَقَّ إِذْ أَنْكَرْتَهُ وَ نَصَحَ لِإِمَامِهِ إِذْ غَشَشْتَهُ وَ أَطَاعَهُ إِذْ خَالَفْتَهُ أَنَا مُسْلِمُ بْنُ عَمْرٍو الْبَاهِلِيُّ فَقَالَ لَهُ ابْنُ عَقِيلٍ لِأُمِّكَ الثُّكْلُ مَا أَجْفَاكَ وَ أَفَظَّكَ وَ أَقْسَى قَلْبَكَ أَنْتَ يَا ابْنَ بَاهِلَةَ أَوْلَى بِالْحَمِيمِ وَ الْخُلُودِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ مِنِّي)1 🔰مسلم فرمود: شربتى از اين آب بمن بدهيد! مسلم بن عمرو گفت: مى‏بينى چقدر اين آب سرد است؟ بخدا قطره از آن نخواهى چشيد تا حميم جهنم را بچشى! مسلم بن عقيل فرمود: واى بر تو! كيستى؟ گفت: من كسى هستم كه حق را شناخت آنگاه كه تو آن را انكار كردى، و خير خواهى براى امام(یزید) و پيشواى خود كرد آنگاه كه تو خيانتش كردى، و پيروى او كرد آنگاه كه تو نافرمانى او كردى، من مسلم بن عمرو باهلى هستم، مسلم بن عقيل فرمود: مادرت بى‏فرزند شود چه اندازه جفا پيشه و درشت‏خو و سنگ دل هستى! تو اى پسر باهلة سزاوارتر هستى بحميم و هميشه بودن در آتش دوزخ از من 2: هنگام حمله به خیام 🔺وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ‏ أَبِي‏ سُفْيَانَ‏ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُون‏)2 🔰وقتی لشکر عمر بن سعد علیهم اللعنة قصد حمله به خیام را داشتند امام حسین علیه السلام فرياد زد: واى بر شما اى پيروان خاندان ابى سفيان اگر دينى نداريد و از روز باز پسين شما را پروائى نيست پس لا اقلّ در دنياى خود آزاد مرد باشيد اگر بگمان خود عربى نژاديد بشئون نژادى خود بازگرديد. 3: بشارت به بهشت: 🔺ثُمَّ نَادَى عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ يَا خَيْلَ اللَّهِ ارْكَبِي وَ أَبْشِرِي فَرَكِبَ النَّاس‏)3 🔰سپس عمر بن سعد فرياد زد: اى لشكر خدا سوار شويد، و ببهشت مژده گيريد 4: تقرب به خدا با ریختن خون خدا 🔺قَالَ علی بن الحسین(علیه السلام) لَا يَوْمَ كَيَوْمِ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) ازْدَلَفَ عَلَيْهِ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ وَ هُوَ بِاللَّهِ يُذَكِّرُهُمْ فَلَا يَتَّعِظُونَ حَتَّى قَتَلُوهُ بَغْياً وَ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً)4 🔰امام زین العابدین(علیه السلام) فرمود: هیچ روزی مانند روز [شهادت] حسین نیست که سی هزار نفر علیه او جمع شدند و همه گمان می‌کردند از این امت هستند و همه می‌خواستند با ریختن خون او به خدا نزدیک شوند در حالی که حسین آنها را نصیحت می کرد، اما تاثیری نداشت تا اینکه او را از روی سرکشی و ظلم و دشمنی کشتند. 📚:منابع: 1: اللهوف 120 2: الارشاد ج 2ص60 3: الاشارد ج‏2، ص: 89 4: :امالی شیخ صدوق، ص۴۶۲ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
عثمانیه قسمت هفده‌هم ✍قرائنی که به صراحت روشن می‌کند لشکر عمر بن سعد علیهم اللعنة و العذاب پیرو تفکر نجس عثمانی بودن: معذرت میخوام بابت بیان این مصائب اگر برای روشنگری نبود هیچ وقت دستم به نوشتن نمی‌رفت خاک بر دهنم😞 🔺َأَحَاطَ بِهِ فَأَسْرَعَ مِنْهُمْ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ مَالِكُ بْنُ النَّسْرِ الْكِنْدِيُّ فَشَتَمَ الْحُسَيْن‏)1 🔸شمر بن ذى الجوشن با گروهى از همراهان خود پيش آمده آن جناب را احاطه كردند، پس مردى از ايشان بنام مالك بن يسر كندى تندى كرده حسين عليه السّلام را دشنام داد. 🔺نَادَى عَبْدُ اللَّهِ بْنُ حُصَيْنٍ الْأَزْدِيُّ وَ كَانَ عِدَادَهُ فِي بَجِيلَةَ بِأَعْلَى صَوْتِهِ يَا حُسَيْنُ أَ لَا تَنْظُرُ إِلَى الْمَاءِ كَأَنَّهُ كَبِدُ السَّمَاءِ وَ اللَّهِ لَا تَذُوقُونَ مِنْهُ قَطْرَةً وَاحِدَةً حَتَّى تَمُوتُوا عَطَشاً فَقَالَ الْحُسَيْنُ ع اللَّهُمَّ اقْتُلْهُ عَطَشاً وَ لَا تَغْفِرْ لَهُ أَبَدا)2 🔸و عبد اللَّه بن حصين ازدى كه در ميان قبيله بجيلة آمده بود با آواز بلند فرياد زد: اى حسين آيا اين آب را ننگرى كه گويا در صفا و زلالى چون شكم آسمان است، بخدا قطره‏اى از آن نچشيد تا از تشنگى بميريد، حسين (ع) فرمود: بار خدايا او را تشنه كام بميران و هرگز او را ميامرز. 🔺و ناداه عمرو بن الحجّاج: يا حسين، هذا الماء تلغ فيه الكلاب و تشرب منه‌ خنازير أهل السّواد و الحمر و الذّئاب، و ما تذوق منه و اللّه قطرة حتّى تذوق الحميم في نار الجحيم)3 🔸عمرو بن الحجاج فرمانده محافظان شریعه فرات گفت: ای حسین، این آب فرات است که سگان و خوکان و خران و گرگ های عراق از آن می نوشند، ولی یه خدا سوگند، تو از این آب نخواهی چشید تا از حمیم جهنم بنوشی. 🔺يقال له: «مالك بن جريرة» على فرس له حتى وقف على الحفيرة، و جعل ينادي بأعلى صوته: أبشر يا حسين! فقد تعجلت النار في الدّنيا قبل الآخرة،)4 🔸مالک بن جریرة ملعون خطاب به امام حسین علیه السلام گفت: یا حسین به آتش دنیا عجول تر از آتش آخرت هستی. 🔺يَا حُسَيْن، يَا كذاب ابن الكذاب، أضللت أخي وغررته حتى قتله)5 🔸وقتی عمرو بن قرظة شهید شد برادش که در لشکر عمر بن سعد ملعون بود خطاب به امام حسین علیه السلام گفت: ای حسین ای دروغگو پسر دورغگو برادرم را گمراه کردی و فریفتی تا او را به کشتن دادی. 👇نتیجه👇 این توهین‌های که از طرف لشگر عمر بن سعد لعین به امام حسین علیه‌السلام شد، چگونه قابل قبول است که این افراد دل در گرو محبت اهل بیت علیهم‌السلام داشته باشند آیا کسی که ذره‌ای محبت به امام داشته باشد این چنین توهین‌های میکند؟ البته این نکته باید دقت شود یکی از اقسام ناصبی، عثمانی مذهبان هستند. 📚منابع: 1: الإرشادج‏2، ص: 110 2: الإرشاد ج‏2، ص: 87 3: تذکره الخواص ج2 ص 152 4: مقتل خوارزمی ج 1 ص 352 5: تاریخ طبری ج5 ص434. ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
عثمانیه قسمت هیجده‌هم ✍رجز خوانی قبل از شروع جنگ یک امر کاملا عادی محسوب می‌شود و هدف اصلی از رجز خوانی دو مورد است 1: معرفی خود شخصِ رجز خوان 2: معرفی عقائد و مذهب شخص رجز خوان لذا از متن های رجزها می تواند مذهب شخص را پیدا کرد: 1: رجز شهید نافع بن هلال جملی 🔺أَنَا الْغُلَامُ‏ الْيَمَنِيُ‏ الْبَجَلِيُ‏ دِينِي عَلَى دِينِ حُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍ‏ أَضْرِبُكُمْ ضَرْبَ غُلَامٍ بَطَلٍ‏ وَ يَخْتِمُ اللَّهُ بِخَيْرٍ عَمَلِي‏)1 🔸من جوان یمنی از تیره جملیم/که دین و اعتقادم بر همان دین حسین و علی است اگر امروز کشته شوم این آرزوی من است/و این اعتقاد من است که این عم خود را(در روز قیامت) خواهم دید. 2: رجز شهید عبدالرحمن بن عبدالله بن الکدن: 🔺وجعل عبد الرحمان بْن عَبْدِ اللَّهِ بْن الكدن يقول: إني لمن ينكرني ابْن الكدن ... إني عَلَى دين حسين وحسن)2 🔸اگر مرا نمی شناسید بدانید که من فرزند کدن هستم و همانا من بر اعتقاد و آیین حسین و حسنم. 3: رجز شهید عبد الرحمن بن عبد الله اليزني 🔺أنا ابن عبد الله من آل يزن ... ديني على دين حسين وحسن)3 🔸من عبدالله بن از آل یزن هستم/که دینم همان دین حسین و حسن است 4: رجز شهید حجاج بن مسروق: 🔺أقدم حسين هاديا مهديّااليوم نلقى جدّك النبيا ثم أباك ذا العلا عليّاو الحسن الخير الرضا الوليا)4 🔸پیشگام حسین هدایت گر و هدایت کننده ام/امروز جدت رسول خدا و پدرت عليّ بلند مرتبه/و حسن خیر و رضي و ولي را ملاقات خواهم کرد. 5: رجز شهید مالک بن انس باهلی 🔺آل عليّ شيعة الرحمن ... آل زياد شيعة الشيطان)5 🔸آل عليّ پیروان خدای رحمان هستند/ و آل زیاد(یا حرب) پیروان شیطان هستند 👇نتیجه👇 ما ابتداء قرائن عثمانی بودن لشکر عمر بن سعد علیهم اللعنة و العذاب را ذکر کردیم و الان نیز قرائن شیعه بودن لشکر امام حسین علیه السلام را بیان کردیم که به صراحت تقابل دو حزب علوی و عثمانی را نشان می داد در بین رجز های که خواند شد این نکته حائز اهمیت بود که رجز خوان ها لشکر امام حسین علیه السلام اعتقاد به دین حسن و حسین علیهما السلام را در کنار دین امام علی علیه السلام قرار دادند این خط اعتقادی شیعیان را نشان می دهد که قائل به خلافت و جانشینی امیرالمومنین علیه السلام و فرزندان پاک و مطهر ایشان بودند. 📚منابع: 1: مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 104 2:انساب الاشراف ج3 ص 196 3: الفتوح ابن اعثم ج 5 ص106. 4: مقتل خوارزمی ج 2 ص 23 5: الفتوح ج 5 ص 107 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
شدت دشمنی با امیرالمومنین علیه‌السلام 🛑جَعْفَرٌ عَنْ عَنْبَسَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِيَّاكُمْ وَ ذِكْرَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَيْسَ شَيْءٌ أَبْغَضَ إِلَيْهِمْ مِنْ ذِكْرِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ 🔰امام صادق عليه السّلام مى‌فرمايد: بپرهيزيد از اينكه نام على عليه السّلام و فاطمه عليها السّلام را[در ميان مخالفان]ببريد، زيرا در ميان[اين]مردم چيزى منفورتر از نام على و فاطمه عليهما السّلام نيست. 📚الکافي ج ۸، ص ۱۵۹ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
low.mp3
7.49M
موضوع: آیا شیعیان به نبرد با امام خود رفته بودند؟! استاد: 👤محمد حسین رجبی دوانی (پژوهشگر تاریخ اسلام) ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی زیاد شدن لشکر عبیدالله ملعون در کربلاء(ایجاد رعب و وحشت در کوفه) 🛑ثُمَّ دعا ابْن زياد كثير بْن شهاب الحارثي ومحمد بْن الأشعث ابن قيس والقعقاع بن سويد بن عبد الرحمان المنقري وأسماء بْن خارجة الفزاري وَقَالَ: طوفوا فِي النَّاس فمروهم بالطاعة والاستقامة، وخوفوهم عواقب الأمور والفتنة والمعصية، وحثوهم على العسكرة (كذا) فخرجوا فعزروا وداروا بالْكُوفَة. ثُمَّ لحقوا بِهِ غير كثير بْن شهاب فإنه كَانَ مبالغا يدور بالْكُوفَة يأمر النَّاس بالجماعة، ويحذرهم الفتنة والفرقة ويخذل عَن الْحُسَيْن!!! وسرح ابْن زياد أيضًا حصين بْن تميم فِي الأربعة الآلاف الَّذِينَ كانوا مَعَهُ إِلَى الْحُسَيْن بعد شخوص عمر بْن سعد بيوم أَوْ يومين. ووجه أَيْضًا إِلَى الْحُسَيْن حجار بْن أبجر العجلي فِي ألف. وتمارض شَبَث بْن رَبْعِيّ فبعث إِلَيْهِ فدعاه وعزم عَلَيْهِ أن يشخص إِلَى الْحُسَيْن فِي ألف ففعل. وَكَانَ الرَّجُل يبعث فِي ألف فلا يصل إلا في ثلاث مائة وأربع مائة وأقل من ذَلِكَ كراهة منهم لهذا الوجه. ووجه أيضا يزيد بن الحرث بْن يزيد بْن رويم فِي ألف أَوْ أقل. ثُمَّ إن ابْن زياد استخلف عَلَى الْكُوفَة عَمْرو بْن حريث، وأمر القعقاع بْن سويد بن عبد الرحمان بْن بجير المنقري بالتطواف بالْكُوفَة فِي خيل فوجد رجلا من همدان قد قدم يطلب ميراثا لَهُ بالْكُوفَة، فأتى بِهِ ابْن زياد فقتله، فلم يبق بالْكُوفَة محتلم إِلا خرج إِلَى العسكر بالنخيلة........ ووضع ابْن زياد المناظر عَلَى الْكُوفَة  لئلا يجوز أحد من العسكر مخافة لأن يلحق الْحُسَيْن مغيثا لَهُ، ورتب المسالح حولها  وجعل على حرس الكوفة زحر بْن قَيْس الْجُعْفِيّ ورتب بينه وبين عسكر عمر بْن سعد خيلا مضمرة مقدحة فكان خبر مَا قبله يأتيه فِي كُلّ وقت 🔰وقتی ابن زیاد، عمر بن سعد را از منطقه حمام اعین [به کربلا فرستاد] به همه مردم دستور داد که در اردوگاه نخیله گرد آیند سپس کثیر بن شهاب حارثی و محمد بن اشعث بن قیس و قعقاع بن سوید بن عبدالرحمن منقری و اسماء بن خارجه فزاری را طلبید و [به آنها گفت]: در بین مردم(در کوفه) گردش کنید و آنها را به اطاعت و استقامت دعوت کنید و از عواقب امور و فتنه‌انگیزی و سرکشی بترسانید و آنها را به پیوستن به لشکر تشویق کنید. آنها نیز چنین کردند و در کوفه گردیدند [و مردم را به جنگ تشویق کردند] و سپس به ابن زیاد پیوستند، مگر کثیر بن شهاب؛ زیرا او همچنان در کوفه می‌گشت و مردم را به پیوستن به جماعت تشویق می‌کرد و از فتنه انگیزی و تفرقه و یاری حسین می‌ترساند. ابن زیاد بعد از اینکه یک روز یا دو روز از اقامت عمر سعد در کربلا می‌گذشت، حصین بن تمیم را به همراه چهار هزار نفر به جنگ با حسین فرستاد. همچنین حجار ابن ابجر عجلی، شبث بن ربعی و یزید بن حارث بن یزید را هرکدام با هزار نفر به کربلا فرستاد.  [شبث ابتدا خود را به بیماری زد، اما با فشار ابن زیاد، حرکت کرد]. اما از هر هزار نفری که به کربلا فرستاده می‌شد، کمتر از سیصد یا چهار صد نفر از آنها به آنجا می‌رفتند؛ زیرا بسیاری از آنها از شرکت کردن در قتل حسین (علیه‌السّلام) کراهت داشته، بی رغبتی نشان می‌دادند. سپس ابن زیاد، خود به نخیله رفت و عمرو بن حریث را جانشین خود در کوفه قرار داد و صبح و ظهر و شام گروه‌های بیست، سی، پنجاه تا صد نفری را برای تقویت عمر بن سعد [به کربلا] می‌فرستاد؛ و به قعقاع بن سوید بن عبدالرحمان دستور داد تا با گروهی از سربازان در اطراف کوفه بگردند(برای پیدا کردن کسانی که از جنگ با امام حسین علیه السلام به نخلستان های اطراف کوفه گریخته بودند). آنان ضمن جست و جو، فردی همدانی را یافتند که به طلب میراث خود به کوفه آمده بود. او را نزد عبیدالله بن زیاد بردند؛ ابن زیاد نیز او را کشت، و از مردم زهرچشم گرفت. (چون فرمان جنگ عمومی عبیدالله شامل کوفیان میشد در حالی که آن شخص شامی بود) این اقدام باعث شد هیچ فرد بالغی جرئت ماندن در کوفه را پیدا نکند. همچنین او جاسوس‌هایی را در کوفه گماشت تا کسی از لشکریان تخلف نکند و مبادا کسی به کاروان حسین ملحق شده، او را یاری کند. در اطراف کوفه نیز بدین منظور، گروه‌های مسلح و پاسگاه‌هایی قرار داده بود. فرمانده این نگهبانان و گروه‌های مسلح، زحر بن قیس جعفی بود. ابن زیاد بین خود و عمر بن سعد سوارانی پنهانی مستقر کرده بود که هر اتفاقی بیفتد، وی سریعاً خبردار شود 📚: انساب الاشراف ج 3 ص179 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi