➖چهارده توصیه امام صادق(علیه السلام) برای زائران امام حسين(علیه السلام)
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِم عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ(علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِذَا خَرَجْنَا إِلَى أَبِيكَ أَ فَكُنَّا فِي حَجٍّ قَالَ بَلَى قُلْتُ فَيَلْزَمُنَا مَا يَلْزَمُ الْحَاجَّ قَالَ مِنْ مَا ذَا قُلْتُ مِنَ الْأَشْيَاءِ الَّتِي يَلْزَمُ الْحَاجَّ قَالَ يَلْزَمُكَ حُسْنُ الصَّحَابَةِ لِمَنْ يَصْحَبُكَ وَ يَلْزَمُكَ قِلَّةُ الْكَلَامِ إِلَّا بِخَيْرٍ وَ يَلْزَمُكَ كَثْرَةُ ذِكْرِ اللهِ وَ يَلْزَمُكَ نَظَافَةُ الثِّيَابِ وَ يَلْزَمُكَ الْغُسْلُ قَبْلَ أَنْ تَأْتِيَ الْحَائِرَ وَ يَلْزَمُكَ الْخُشُوعُ وَ كَثْرَةُ الصَّلَاةِ وَ الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ يَلْزَمُكَ التَّوْقِيرُ لِأَخْذِ مَا لَيْسَ لَكَ وَ يَلْزَمُكَ أَنْ تَغُضَّ بَصَرَكَ وَ يَلْزَمُكَ أَنْ تَعُودَ إِلَى أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ إِخْوَانِكَ إِذَا رَأَيْتَ مُنْقَطِعاً وَ الْمُوَاسَاةُ وَ يَلْزَمُكَ التَّقِيَّةُ الَّتِي قِوَامُ دِينِكَ بِهَا وَ الْوَرَعُ عَمَّا نُهِيتَ عَنْهُ وَ الْخُصُومَةِ وَ كَثْرَةِ الْأَيْمَانِ وَ الْجِدَالِ الَّذِي فِيهِ الْأَيْمَانُ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ تَمَّ حَجُّكَ وَ عُمْرَتُكَ وَ اسْتَوْجَبْتَ مِنَ الَّذِي طَلَبْتَ مَا عِنْدَهُ بِنَفَقَتِكَ وَ اغْتِرَابِكَ عَنْ أَهْلِكَ وَ رَغْبَتِكَ فِيمَا رَغِبْتَ أَنْ تَنْصَرِفَ بِالْمَغْفِرَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ».
🔰راوی میگويد به امام صادق(علیه السلام) عرض كردم:
اگر به زيارت پدر شما برويم حج كردهايم؟
فرمود: آرى.
پرسيدم: پس آنچه بر حاجى لازم است بر ما نيز لازم است؟
فرمود: چه چيز؟
عرض كردم: چيزهايى كه براى حاجى لازم است.
فرمود: لازم است؛
با همسفرت خوش رفتار باشى،
كمتر حرف بزنى، مگر در خير و خوبى،
فراوان به ياد خدا باشي،
لباست تميز باشد،
پيش از رسيدن به حائر [حسينى] غسل كنى،
خاشع باشى،
و نماز زياد بخوانى،
و بر محمّد و آل محمّد بسيار صلوات فرستى،
از برداشتن آنچه مال تو نيست خوددارى كنى،
چشمت را [از حرام] فرو بندى،
اگر ديدى يكى از همسفرانت، توشهاش تمام شده و از سفر بازمانده، لازم است به او رسيدگى و كمك مالى كنى،
تقيّه را(كه قوام و استحكام دين تو به آن است) رعايت كنى،
و از محرمات و آنچه نهي شدهاي پرهيز کني،
و از دلخوري و قسم خوردن زياد و جر و بحث، كه در آن سوگند خورده شود، دورى كنى.
پس، اگر اينها را رعايت كردى حج و عمره تو به طور كامل انجام شده است.
و بخاطر هزينهها و دور شدن از خانوادهات و خودداری از آنچه به آن مايل هستى، از کسي(خدايی) كه آنچه نزدش بوده و تو آن را طلب كردى، استحقاق پيدا مى كنى كه از سفرت برگردی در حالى كه مغفرت و رحمت و رضوانش شامل تو شده باشد.
📚: كامل الزيارات ۱۳۰
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ طلب مغفرت برای زوّار الحسین علیه السلام
🛑معاویه بن وهب عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ:
إنَّ فاطِمةَ بِنتَ مُحمّد صلی الله علیهما و آله تَحضُرُ لِزُوارِ قَبرُ اِبنَها الحُسينِ علیه السلام فَتَستَغفُر لَهِم ذُنُوبَهُم.
🔰معاویه بن وهب از امام صادق علیهالسلام نقل میکند:
حضرت فاطمه سلام الله علیها دختر پیامبر گرامی اسلام، نزد زائرین فرزندش حسین علیه السلام حاضر می شود و از خدا می خواهد که گناهان بندگانش را ببخشد.
📚: کامل الزیارات. ص۱۱۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖بزرگترین حسرت
🛑حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ اَلْوَلِيدِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ اَلطَّحَّانِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ وَ هُوَ يَقُولُ:
مَا مِنْ أَحَدٍ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلاَّ وَ هُوَ يَتَمَنَّى أَنَّهُ مِنْ زُوَّارِ اَلْحُسَيْنِ لِمَا يَرَى مِمَّا يُصْنَعُ بِزُوَّارِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنْ كَرَامَتِهِمْ عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى.
🔰از امام صادق علیه السلام روایت شده:
هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو میکند ای کاش امام حسین علیه السلام را زیارت کرده بودم آن هنگامی که می بیند که با زوار امام حسین علیه السلام چه میکنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع میشوند.
📚کامل الزیارات ج۱ ص۱۳۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
سلام
کسی از دوستان میتونه مطالب عثمانی مذهبان رو تبدیل به فایل کنه.
انشاءالله تو مشایه نجف به کربلاء دعاگوشون هستم
➖چگونگی رسیدن کاروان اسراء به کربلا😭
🛑قَالَ اَلرَّاوِي: وَ لَمَّا رَجَعَ نِسَاءُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ عِيَالُهُ مِنَ اَلشَّامِ وَ بَلَغُوا اَلْعِرَاقَ قَالُوا لِلدَّلِيلِ مُرَّ بِنَا عَلَى طَرِيقِ كَرْبَلاَءَ فَوَصَلُوا إِلَى مَوْضِعِ اَلْمَصْرَعِ فَوَجَدُوا جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيَّ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ جَمَاعَةً مِنْ بَنِي هَاشِمٍ وَ رِجَالاً مِنْ آلِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَدْ وَرَدُوا لِزِيَارَةِ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَوَافَوْا فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ وَ تَلاَقَوْا بِالْبُكَاءِ وَ اَلْحُزْنِ وَ اَللَّطْمِ وَ أَقَامُوا اَلْمَآتِمَ اَلْمُقْرِحَةَ لِلْأَكْبَادِ وَ اِجْتَمَعَ إِلَيْهِمْ نِسَاءُ ذَلِكَ اَلسَّوَادِ فَأَقَامُوا عَلَى ذَلِكَ أَيَّاماً
🔰سید بن طاووس نقل میکند:
چون خانوادهی امام حسین (علیه السلام) از شام برگشته به عراق رسیدند، به راهنما گفتند: مارا از راه کربلا ببر.
وقتی به محلّ شهادت امام رسیدند.
جابر بن عبدالله انصاری و جمعی از بنی هاشم و مردانی از خاندان پیامبر را دیدند که برای زیارت قبر حسین (علیه السلام) وارد شدهاند.
همزمان به هم رسیدند و با اشک و ناله و شیون با یکدیگر روبرو شدند. عزایی جگرسوز برپا داشتند. زنان آن ناحیه هم گرد آمدند و چند روز ماتم برپا داشتند.
📚:اللهوف ج۱ ص۱۹۶
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونگی زیارت جابر بن عبدالله انصاری در اربعین
قسمت اول
🛑قَالَ: أَخْبَرَنَا جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ اَلْحَمِيدِ عَنِ اَلْأَعْمَشِ عَنْ عَطِيَّةَ اَلْعَوْفِيِّ قَالَ: خَرَجْتُ مَعَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيِّ زَائِرَيْنِ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمَّا وَرَدْنَا كَرْبَلاَءَ دَنَا جَابِرٌ مِنْ شَاطِئِ اَلْفُرَاتِ فَاغْتَسَلَ ثُمَّ اِتَّزَرَ بِإِزَارٍ وَ اِرْتَدَى بِآخَرَ ثُمَّ فَتَحَ صُرَّةً فِيهَا سُعْدٌ فَنَثَرَهَا عَلَى بَدَنِهِ ثُمَّ لَمْ يَخْطُ خُطْوَةً إِلاَّ ذَكَرَ اَللَّهَ تَعَالَى حَتَّى إِذَا دَنَا مِنَ اَلْقَبْرِ قَالَ أَلْمِسْنِيهِ فَأَلْمَسْتُهُ فَخَرَّ عَلَى اَلْقَبْرِ مَغْشِيّاً عَلَيْهِ فَرَشَشْتُ عَلَيْهِ شَيْئاً مِنَ اَلْمَاءِ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ يَا حُسَيْنُ ثَلاَثاً ثُمَّ قَالَ حَبِيبٌ لاَ يُجِيبُ حَبِيبَهُ ثُمَّ قَالَ وَ أَنَّى لَكَ بِالْجَوَابِ وَ قَدْ شُحِطَتْ أَوْدَاجُكَ عَلَى أَثْبَاجِكَ وَ فُرِّقَ بَيْنَ بَدَنِكَ وَ رَأْسِكَ فَأَشْهَدُ أَنَّكَ اِبْنُ خَاتِمِ اَلنَّبِيِّينَ وَ اِبْنُ سَيِّدِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اِبْنُ حَلِيفِ اَلتَّقْوَى وَ سَلِيلُ اَلْهُدَى وَ خَامِسُ أَصْحَابِ اَلْكِسَاءِ وَ اِبْنُ سَيِّدِ اَلنُّقَبَاءِ وَ اِبْنُ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ اَلنِّسَاءِ وَ مَا لَكَ لاَ تَكُونُ هَكَذَا وَ قَدْ غَذَّتْكَ كَفُّ سَيِّدِ اَلْمُرْسَلِينَ وَ رُبِّيتَ فِي حَجْرِ اَلْمُتَّقِينَ وَ رَضَعْتَ مِنْ ثَدْيِ اَلْإِيمَانِ وَ فُطِمْتَ بِالْإِسْلاَمِ فَطِبْتَ حَيّاً وَ طِبْتَ مَيِّتاً غَيْرَ أَنَّ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ طَيِّبَةٍ لِفِرَاقِكَ وَ لاَ شَاكَّةٍ فِي اَلْخِيَرَةِ لَكَ فَعَلَيْكَ سَلاَمُ اَللَّهِ وَ رِضْوَانُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى مَا مَضَى عَلَيْهِ أَخُوكَ يَحْيَى بْنُ زَكَرِيَّا
🔰عطیه گفت:
ما بیرون رفتیم با جابر بن عبد اللّه انصارى به جهت زیارت قبر حضرت حسین علیه السّلام، پس زمانى که به کربلا وارد شدیم جابر نزدیک فرات رفت و غسل کرد، پس جامه را لُنگ خود کرد و جامه دیگر را بر دوش افکند، پس گشود بستهاى را که در آن سعد بود و بپاشید از آن بر بدن خود، پس به جانب قبر روان شد و گامى برنداشت مگر با ذکر خدا تا نزدیک قبر رسید.
مرا گفت که: دست مرا بر قبر گذار.
من دست وى را بر قبر گذاشتم، چون دستش به قبر رسید بیهوش بر روى قبر افتاد
پس آبى بر وى پاشیدم تا به هوش آمد و سه بار گفت: یا حسین، پس گفت:
حبیب لا یجیب حبیبه!؟ آیا دوست جواب نمی دهد دوست خود را؟
پس گفت: کجا توانى جواب دهى و حال آن که در گذشته از جاى خود رگهاى گردن تو، و آویخته شده بر پشت و شانه تو، و جدایى افتاده ما بین سر و تن تو.
پس شهادت می دهم که: تو می باشى فرزند خیر النّبیّین، و پسر سیّد المؤمنین، و فرزند هم سوگند تقوى و سلیل هدى و خامس اصحاب کساء، و پسر سیّد النّقباء، و فرزند فاطمه علیها السّلام سیّده زنها.
و چگونه چنین نباشى و حال آن که پرورش داده تو را پنجه سیّد المرسلین و پروریده شدى در کنار متقین، و شیر خوردى از پستان ایمان، و بریده شدى از شیر به اسلام، و پاکیزه بودى در حیات و ممات، همانا دلهاى مؤمنین خوش نیست به جهت فراق تو و حال آن که شکّى ندارد در نیکویى حال تو، پس بر تو باد سلام خدا و خشنودى او، و همانا شهادت مىدهم که تو گذشتى بر آنچه گذشت بر آن برادر تو یحیى بن زکریّا.
📚: بشارة المصطفی ج۱ ص۷۴
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖چگونگی زیارت جابر بن عبدالله انصاری در اربعین قسمت اول 🛑قَالَ: أَخْبَرَنَا جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ
➖چگونگی زیارت جابر بن عبدالله انصاری در اربعین
قسمت دوم و آخر
🛑ثُمَّ جَالَ بَصَرَهُ حَوْلَ اَلْقَبْرِ وَ قَالَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَيَّتُهَا اَلْأَرْوَاحُ اَلَّتِي حَلَّتْ بِفِنَاءِ اَلْحُسَيْنِ وَ أَنَاخَتْ بِرَحْلِهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَقَمْتُمُ اَلصَّلاَةَ وَ آتَيْتُمُ اَلزَّكَاةَ وَ أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ جَاهَدْتُمُ اَلْمُلْحِدِينَ وَ عَبَدْتُمُ اَللَّهَ حَتَّى أَتَاكُمُ اَلْيَقِينُ وَ اَلَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَقَدْ شَارَكْنَاكُمْ فِيمَا دَخَلْتُمْ فِيهِ قَالَ عَطِيَّةُ فَقُلْتُ لَهُ يَا جَابِرُ كَيْفَ وَ لَمْ نَهْبِطْ وَادِياً وَ لَمْ نَعْلُ جَبَلاً وَ لَمْ نَضْرِبْ بِسَيْفٍ وَ اَلْقَوْمُ قَدْ فُرِّقَ بَيْنَ رُءُوسِهِمْ وَ أَبْدَانِهِمْ وَ أُوتِمَتْ أَوْلاَدُهُمْ وَ أَرْمَلَتْ أَزْوَاجُهُمْ؟ فَقَالَ يَا عَطِيَّةُ سَمِعْتُ حَبِيبِي رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ مَنْ أَحَبَّ قَوْماً حُشِرَ مَعَهُمْ وَ مَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْمٍ أُشْرِكَ فِي عَمَلِهِمْ وَ اَلَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً أَنَّ نِيَّتِي وَ نِيَّةَ أَصْحَابِي عَلَى مَا مَضَى عَلَيْهِ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أَصْحَابُهُ خُذْنِي نَحْوَ أَبْيَاتِ كُوفَانَ فَلَمَّا صِرْنَا فِي بَعْضِ اَلطَّرِيقِ قَالَ يَا عَطِيَّةَ هَلْ أُوصِيكَ وَ مَا أَظُنُّ أَنَّنِي بَعْدَ هَذِهِ اَلسَّفْرَةِ مُلاَقِيكَ أَحْبِبْ مُحِبَّ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ مَا أَحَبَّهُمْ وَ أَبْغِضْ مُبْغِضَ آلِ مُحَمَّدٍ مَا أَبْغَضَهُمْ وَ إِنْ كَانَ صَوَّاماً قَوَّاماً وَ اُرْفُقْ بِمُحِبِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّهُ إِنْ تَزِلَّ لَهُ قَدَمٌ بِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ ثَبَتَتْ لَهُ أُخْرَى بِمَحَبَّتِهِمْ فَإِنَّ مُحِبَّهُمْ يَعُودُ إِلَى اَلْجَنَّةِ وَ مُبْغِضَهُمْ يَعُودُ إِلَى اَلنَّارِ .
🔰پس جابر گردانید چشم خود را بر دور قبر و شهدا را سلام کرد بدین طریق:
السّلام علیکم أیّتها الارواح الّتى حلّت بفنائک قبر الحسین علیه السّلام، و اناخت برحله، اشهد انّکم اقمتم الصّلاه، و آتیتم الزّکاه، و امرتم بالمعروف، و نهیتم عن المنکر، و جاهدتم الملحدین، و عبدتم اللّه حتى اتاکم الیقین.
پس گفت: سوگند به آن که برانگیخت محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را به نبوّت حقّه که ما شرکت کردیم شما را در آنچه داخل شدید در آن.
عطیّه گفت، به جابر گفتم: چگونه ما با ایشان شرکت کردیم و حال آن که فرود نیامدیم ما وادیى را، و بالا نرفتیم کوهى را، و شمشیرى نزدیم و امّا این گروه پس جدایى افتاده ما بین سر و بدنشان و اولادشان یتیم و زنانشان بیوه گشته؟
جابر گفت: اى عطیّه! شنیدم، از حبیب خود رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم که مىفرمود:
هر که دوست دارد گروهى را، با ایشان محشور شود. و هر که دوست داشته باشد عمل قومى را شریک شود در عمل ایشان، پس قسم به خداوندى که محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را به راستى برانگیخته که نیّت من و اصحابم بر آن چیزى است که گذشته بر او حضرت حسین علیه السّلام و یاورانش.
پس جابر گفت: ببرید مرا به سوى خانههاى کوفه.
پس چون پارهاى راه رفتیم به من گفت: اى عطیّه! آیا وصیّت کنم تو را و گمان ندارم که برخورم تو را پس از این سفر، و آن وصیّت این است که دوست دار دوست آل محمّد را مادامىکه ایشان را دوست دارد، و دشمن دار دشمن آل محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را تا چندى که دشمن است با ایشان اگر چه روزهدار و نمازگزار باشند، و مدارا کن با دوست آل محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم اگر چه بلغزد از ایشان پایى از بسیارى گناهان و استوار و ثابت بماند پاى دیگر ایشان از راه دوستى ایشان، همانا دوست ایشان بازگشت نماید به بهشت و دشمن ایشان بازگردد به دوزخ.
📚: بشارة المصطفی ج۱ ص۷۴
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖برای جاماندگان اربعین
🛑و من كلام له عليهالسلام لما أظفره الله بأصحاب الجمل وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلاَناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اَللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ فَقَالَ لَهُ عليهالسلام أَ هَوَى أَخِيكَ مَعَنَا فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِي أَصْلاَبِ اَلرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ اَلنِّسَاءِ سَيَرْعَفُ بِهِمُ اَلزَّمَانُ.
🔰از سخنان امیرالمومنین علیهالسلام است:
«به وقتى كه در نبرد جمل پيروز شد يكى از يارانش گفت:
«دوست داشتم برادرم در اين صحنه بود و مىديد چگونه خداوند تو را بر دشمنانت يارى داد». امام به او فرمود: آيا ميل برادرت با ماست گفت: آرى فرمود: بىشك با ما حضور داشته بلكه اقوامى با ما در اين لشكر حضور داشتند كه هم اكنون در صلب پدران و رحم زنان هستند آنان كه زمانهاى آينده ظهورشان مىدهد.
📚:نهجالبلاغه، خطبه۱۲.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نتیجه تبعیت محض از حاکم در تفکر مسموم مخالفین
🛑عن أبي إسحاق قال كان شمر بن ذي الجوشن الضبابي يصلي معنا الفجر ثم يقعد حتى يصبح ثم يصلي ثم يقول اللهم إنك شريف تحب الشرف وإنك تعلم أني شريف فاغفر لي قال قلت ويحك كيف تصنع إن أمرائنا هؤلاء أمرونا بأمر فلم نخالفهم ولو خالفناهم كنا شرا من هؤلاء الحمر السقاة
🔰ابی اسحاق سبیعی می گوید:
شمر بن ذوالجوشن را در حال دعا دیدم که از خدا طلب مغفرت میکرد و می گفت: خدایا تو شریف هستی و شرف را دوست داری و تو میدانی که من مرد شریفی هستم پس مرا ببخش.
به او گفتم:
وای بر تو«تو قاتل نوه پیامبر صلی الله علیه و آله هستی»
شمر گفت:
وای بر تو! اگر زمانی که حاکمان ما فرمان می دادند و ما اطاعت نمی کردیم؛ از این خران آب کش بدبختر بودیم
📚 تاريخ دمشق ابن عساكر ج23 ص 189
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
🛑فَأُدْخِلَ عَلَيْهِ جَمَاعَةٌ مِنَ الْأَطِبَّاءِ، فَكَانَ إِذَا دَخَلَ الطَّبِيبُ عَلَيْهِ وَ أَمَرَهُ بِشَيْءٍ: سَأَلَهُ فَقَالَ يَا هَذَا هَلْ وَقَفْتَ عَلَى عِلَّتِي فَمِنْ بَيْنِ قَائِلٍ يَقُولُ لَا وَ بَيْنَ قَائِلٍ يَقُولُ نَعَمْ، فَإِنِ اسْتَوْصَفَ مِمَّنْ يَقُولُ نَعَمْ وَصَفَهَا، فَإِذَا أَخْبَرَهُ كَذَّبَهُ وَ يَقُولُ عِلَّتِي غَيْرُ هَذِهِ، فَيَسْأَلُ عَنْ عِلَّتِهِ، فَيَقُولُ: عِلَّتِي قَرْحُ الْقَلْبِ مِمَّا أَصَابَنِي مِنَ الْخَوْفِ، وَ قَدْ كَانَ قُدِّمَ لِيُضْرَبَ عُنُقُهُ فَأُقْرِحَ قَلْبُهُ ذَلِكَ حَتَّى مَاتَ رَحِمَهُ اللَّهُ
🔰گفت:هشام بن حكم در آن بيمارى كه از دنيا رفت.امتناع داشت از اينكه طبيب او را معالجه كند تقاضا كردند كه برايش طبيب بياورند بالاخره چند طبيب آوردند وقتى پزشكى معاينه ميكرد و نسخهاى تجويز مينمود از او ميپرسيد:فهميدى من چه درد دارم.بعضى ميگفتند نه.بعضى جواب مثبت ميدادند از آنها كه درد را شناخته بودند درخواست ميكرد توضيح بدهد كه چه دردى دارد وقتى توضيح ميداد ميگفت:اشتباه كردهاى من درد ديگرى دارم.ميپرسيدند بيمارى شما چيست؟ميگفت:من دل و قلبم بيمار است بواسطه شدت ترسى كه بر من وارد شد. زيرا هشام را نگه داشته بودند كه گردنش را بزنند از همين جريان ترسيده بود تا بالاخره از دنيا رفت.
📚: رجال الكشي ج 1 ص۲۵۷
این مطلب چندساله بدجور آشوب به دل من انداخته.
از اینجا دارم مینویسم" قتلگاه مقدس"، هشام فقط بخاطر ترس از ذبح فوت کرد.
ولی ارباب مارو...😭😭
علم الحدیث
➖نتیجه تبعیت محض از حاکم در تفکر مسموم مخالفین 🛑عن أبي إسحاق قال كان شمر بن ذي الجوشن الضبابي يصلي
➖اطاعت محض از حاکم ستمگر در منابع مخالفین
🛑عن ابی سَلَّامٍ قال قال حُذَیْفَةُ بن الْیَمَانِ قلت یا رَسُولَ اللَّهِ اِنَّا کنا بِشَرٍّ فَجَاءَ الله بِخَیْرٍ فَنَحْنُ فیه فَهَلْ من وَرَاءِ هذا الْخَیْرِ شَرٌّ قال نعم قلت هل وَرَاءَ ذلک الشَّرِّ خَیْرٌ قال نعم قلت فَهَلْ وَرَاءَ ذلک الْخَیْرِ شَرٌّ قال نعم قلت کَیْفَ قال یَکُونُ بَعْدِی اَئِمَّةٌ لَا یَهْتَدُونَ بِهُدَایَ ولا یَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِی وَسَیَقُومُ فِیهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّیَاطِینِ فی جُثْمَانِ اِنْسٍ قال قلت کَیْفَ اَصْنَعُ یا رَسُولَ اللَّهِ ان اَدْرَکْتُ ذلک قال تَسْمَعُ وَتُطِیعُ لِلْاَمِیرِ وَاِنْ ضُرِبَ ظَهْرُکَ وَاُخِذَ مَالُکَ فَاسْمَعْ وَاَطِعْ.»
🔰حذیفه بن یمان میگوید:
به رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) عرض کردم ما در راه شر (و گمراهی جاهلیت) بودیم خداوند برای ما خیر (و نیکی اسلام) آورد آیا پشت این خیر، شری به ما میرسد فرمودند: آری، عرض کردم آیا بعد از آن شر، خیری هم هست؟ فرمودند: آری، عرض کردم چگونه، فرمودند: بعد از من امامانی خواهند بود که به هدایت رهنمون نمیکنند و به سنت من عمل عمل نمیکنند و در بین آنان مردانی هستند که قلوبشان قلبهای شیطان است و جسمشان جسم آدم، عرض کردم وظیفه ما در این هنگام چیست؟ فرمودند: فرمانبردار و مطیع امیر باش و سخنش را بشنو اگرچه تو را بزند و اموالت را بگیرد فرمانبردار و مطیع باش
📚: صحيح مسلم ج 3 ص1476
👈نتیجه این تفکر مسموم در ایجاد فاجعه کربلاء نمایان شد
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖استثناء پوشیدن پیراهن مشکی برای امام حسین علیهالسلام
🛑استثناء لبس السواد في مأتم الحسين (ع)]:ثم أقول: لا يبعد استثناء لبس السواد في مأتم الحسين (عليه السلام) من هذه الاخبار لما استفاضت به الاخبار من الأمر بإظهار شعائر الأحزان، و يؤيده
ما رواه شيخنا المجلسي (قدس سره) عن البرقي في كتاب المحاسن انه روى عن عمر بن زين العابدين (عليه السلام) انه قال «لما قتل جدي الحسين المظلوم الشهيد لبس نساء بني هاشم في مأتمه ثياب السواد و لم يغيرنها في حر أو برد و كان الامام زين العابدين (عليه السلام) يصنع لهن الطعام في المأتم»
🔰مرحوم بحرانی در حدائق الناظره:
استثناء پوشیدن لباس مشکی در عزاء امام حسین علیهالسلام از احادیثی که دلالت بر اظهار حزن و احیاء شعائر میکنند ثابت میشود؛
و روایت ذیل نیز بر این مطلب دلالت میکند:
مرحوم مجلسی از کتاب محاسن مرحوم برقی نقل میکند:
فرزند امام سجاد علیهالسلام سیره پدرش را چنین بیان کرده است:
هنگامی كه حسين بن على عليهماالسلام به شهادت رسيد، زنان بنىهاشم لباسهاى سياه و جامه هاى خشن از جنس پشم پوشيدند و از گرما و سرما شكايت نمىكردند و پدرم على بن الحسين عليهماالسلام [به علت مشغولیت آنان به عزادارى]، دائما برای آنان غذا آماده میکرد.
📚:الحدائق الناضرة: ج 7ص118
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونه امام حسین علیهالسلام را زیارت کنیم؟
🛑قال أبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِذَا زُرْتَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَزُرْهُ وَ أَنْتَ حَزِينٌ مَكْرُوبٌ شَعِثٌ مُغْبَرٌّ جَائِعٌ عَطْشَانُ فَإِنَّ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قُتِلَ حَزِيناً مَكْرُوباً شَعِثاً مُغْبَرّاً جَائِعاً عَطْشَاناً.
🔰حضرت صادق عليه السّلام فرمود:
چون خواهى قبر امام حسين عليهالسّلام را زيارت كنى زيارت كن در حالى كه: غمگين و ناراحت و آشفته موى و گَرد آلود و گرسنه و تشنه باشى زيرا حسين عليهالسّلام خود غمگين و اندوهگين و ژوليده و خاك آلود و گرسنه و تشنه كشته شد.😭
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص ۸۸_٨٩.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖زائران اربعین از آفتاب گلایه نکنند
🛑امام صادق علیهالسلام:أنَّ زَائِرَهُ لَیَخْرُجُ مِنْ رَحْلِهِ فَمَا یَقَعُ فَیْئُهُ عَلَى شَیْءٍ إِلَّا دَعَا لَهُ، فَإِذَا وَقَعَتِ الشَّمْسُ عَلَیْهِ، أَکَلَتْ ذُنُوبَهُ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَب. وَ مَا تُبْقِی الشَّمْسُ عَلَیْهِ مِنْ ذُنُوبِهِ شَیْئاً، فَیَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَیْهِ ذَنْب
🔰 امام صادق علیهالسلام فرمودند:
زائرِ حسین علیهالسلام وقتى به قصد زیارت از خانهاش خارج میشود، سایهاش بر چیزى نمیافتد، مگر اینکه آن چیز برایش دعا میکند و هنگامى که آفتاب بر او بتابد، گناهانش را از بین میبرد، همانطور که آتش هیزم را از بین میبرد.
📚 کامل الزیارات، ص۲۷۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖برای جاماندگان از قافله عشق
🛑قال مولانا الرِّضَا علیه السلام:
مَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِيَ بِهِ كَانَ كَمَنْ شَهِدَهُ وَ أَتَاه.
🔰حضرت رضا علیه السلام فرمودند:
کسی که در صحنه انجام عملی حاضر نباشد، امّا به آن کار راضی باشد، مانند کسی است که حاضر بوده و آن را انجام داده است.
📚:التوحید، ص۳۹۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
👈لطمهزنی مسیحیان در عزای امام حسین علیهالسلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تلاشهای تفکر عثمانی برای نجات یزید لعین
قسمت اول
✍ در قسمتهای قبل عرض کردیم که باعث و بانی ایجاد فاجعه کربلاء تفکر عثمانی بود.
و بعد از فاجعه کربلاء تفکر به انحاء مختلف سعی در پاکسازی کارنامه عامل اصلی این جنایت یعنی یزید لعین کرد
به گزارشات پیش رو دقت کنید
👇گزارش اول👇
🔺الغزالی یحرم علی الواعظ و غیره روایة مقتل الحسین و حكایته و ماجری بین الصحابة من التشاجر و التخاصم فانه یهیج بغض الصحابة و الطعن فیهم و هم اعلام الدین و ما وقع بینهم من المنازعات فیحمل علی محامل صحیحة و لعل ذلك لخطأ فی الاجتهاد لا لطلب الریاسة و الدنیا كما لا یخفی (ا ه).)3
🔸غزالی از علماء مخالف شیعه:
بر واعظ و سخنران حرام است که مطالب مربوط به مقتل حسین بن علی را روی منبر بخواند، یا مطالبی را بخواند که مربوط به دعواها و اختلاف صحابه باهم باشد بخاطر اینکه باعث تهییج بغض صحابه در بین مسلمانان و ترویج طعن در صحابه میشود.
و دلیل این نهی این است که صحابه بزرگان دین هستند و اختلافاتی که در بین آنان واقع شده است را باید حمل بر صحت کرد شاید این اختلافات از روی اجتهاد بودهاند نه از روی طلب ریاست دنیوی
👇گزارش دوم👇
🔺وَلَا يجوز الطعْن فِي مُعَاوِيَة لِأَنَّهُ من كبار الصَّحَابَة وَلَا يجوز لعن يزِيد وَلَا تكفيره فَإِنَّهُ من جملَة الْمُؤمنِينَ
وَأمره إِلَى مَشِيئَة الله إِن شَاءَ عذبه وَإِن شَاءَ عَفا عَنهُ
🔸ابن حجر از علماء مخالف شیعه:
طعن و عیب گوئی، معاویه جایز نیست زیرا معاویه از بزرگان صحابه است و لعن یزید و تکفیر یزید نیز جایز نیست زیرا یزید از مومنین است و امر و تصمیم کار یزید باید به خدا واگذار شود اگر خداوند خواست میبخشد و اگر نخواست عذاب میکند
👇گزارش سوم👇
🔺فإن قيل:هل يجوز لعن يزيد
،لأنه قاتل الحسين أو آمر به، قلنا:هذا لم يثبت أصلا،فلا يجوز أن يقال إنه قتله أو أمر به ما لم يثبت ،فضلا عن اللعنة،لأنه لا تجوز نسبة مسلم إلى كبيرة من غير تحقيق .نعم يجوز أن يقال قتل ابن ملجم عليا، و قتل أبو لؤلؤة عمر رضى اللّه عنهم،فإن ذلك ثبت متواترا.فلا يجوز أن يرمى مسلم بفسق أو كفر من غير تحقيق)3
🔸غزالی از علماء مشهور مخالف شیعه:
برای ما ثابت نشده است که یزید قاتل یا امر کننده به شهادت حسین بن علی است تا چه برسد لعن کردن یزید به خاطر اینکه نسبت دادن گناه کبیره به شخص مسلمان(یزید)بدون تحقیق جایز نیست بله جایز است که گفته شود که ابن ملجم قاتل علی بن ابی طالب است یا ابولولو قاتل عمر بن الخطاب است (ولی جایز نیست که گفته شود یزید قاتل حسین بن علی است)
✍عیسوند
📚منابع:
1: الصواعق المحرقة ج2 ص 640
2:الصواعق المحرقة ج2 ص 640
3: احیاء العلوم ج۹ ص ۱۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تلاشهای تفکر عثمانی برای نجات یزید لعین
قسمت دوم
✍با توجه به آنچه پیش از این گفته شد تفکر عثمانی همان تفکر سقیفه با اسمی جدید است که دلیل اصلی که تفکر عثمانی مانع از لعن یزید میشود، دفاع از سران سقیفه است برای فهم دقیق این مطلب گزارش پیش رو را با دقت بخوانید
🛑فإنْ قیلَ فمِنْ علماءِ المَذْهبِ مَنْ لَمْ یُجَوّزْ اللعنَ عَلى یَزید ، مَعَ عِلْمِهِم بأنّه یستحِقُّ ما یَربُوا عَلى ذلک و یزید.
قلنا تحامیاً عَنْ أنْ یَرْتَقی إلى الأعلى فالأعلى ، کما هو شعارُ الروافضِ على ما یروى فی أدعیتهم و یجری فی أندیتهم.
🔰تفتازاتی از علمای عامه مینویسد:
اگر گفته شود برخی از علمای ما هستند که لعن یزید را جائز ندانستهاند با اینکه میدانند یزید مستحق بالاتر از لعن است.
میگوئیم به این دلیل جایز نمیدانند؛
چرا که لعن یزید منجر به لعن معاویه و عثمان و عمر و أبوبکر میشود همانگونه که شیعیان چنین میکنند کما اینکه از دعاها و آنچه در مجالسشان واقع میشود ظاهر است.
👇توضیح👇
یزید توسط معاویه منصوب شد
معاویه توسط عمر منصوب شد
و عمر توسط ابابکر منصوب شد
📚:شرح المقاصد ج۵ ص ۳۱۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ظلم ظالمان امت بر خاندان رسالت😭
👈سید ابن طاووس می نویسد :
روزی امام سجاد(علیهالسّلام) در بازارهای دمشق راه می رفتند یکی از اصحاب رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به نام منهال بن عمرو، امام سجاد(علیهالسّلام) را دید و به استقبال ایشان آمد و گفت :
🛑كَيْفَ أَمْسَيْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله)؟
أَمْسَيْنَا كَمَثَلِ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي آلِ فِرْعَوْنَ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءَهُمْ!
يَا مِنْهَالُ! أَمْسَتِ الْعَرَبُ تَفْتَخِرُ عَلَى الْعَجَمِ بِأَنَّ مُحَمَّداً(ص) عَرَبِيٌّ وَ أَمْسَتْ قُرَيْشٌ تَفْتَخِرُ عَلَى سَائِرِ الْعَرَبِ بِأَنَّ مُحَمَّداً(ص) مِنْهَا وَ أَمْسَيْنَا مَعْشَرَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ نَحْنُ مَغْصُوبُونَ مَقْتُولُونَ مُشَرَّدُونَ فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ مِمَّا أَمْسَيْنَا فِيهِ يَا مِنْهَالُ!》
🔰ای فرزند پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) چگونه صبح را به شب رساندی؟
امام سجاد(علیه السلام) فرمود :
مانند بنی اسرائیل در میان فرعونیان که پسران آنها را سر میبریدند و زنانشان را زنده میگذاشتند.
ای منهال! عرب بر عجم افتخار میکند که محمد(صلی الله علیه و آله)، عرب است و قریش بر عرب مباهات میکند که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از آنهاست؛ ولی ما خاندان او، روز را در حالی به شب رساندیم که حقمان غصب شده است و ما را کشتند و از خانه هایمان رانده و آواره نمودند.
پس ای منهال بر این مصیبت پیش آمده استرجاع می کنیم و می گوییم : انا لله و انا الیه راجعون!
📚: اللهوف ص۱۹۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
DAB-05-17-ThaqalainSite (1).pdf
722.7K
➖مقاله بخوانیم
تحقیقی درباره اربعین حسینی
✍: محمدتقی سبحانی نیا
👇چکیده👇
مسئله اربعین سیدالشهدا (علیهالسلام) و اینکه آیا خاندان آن حضرت پس از رهایى از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانستهاند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نائل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، ازجمله مسائلى است که از دیرباز صاحبنظران درباره آن اختلافنظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخى براى اثبات یا نفى آن تلاش کردهاند. در این مقاله با توجه به متون تاریخى معتبر احتمالات ممکن را تبیین کرده و ضمن بیان نظر مدافعان این واقعه، دیدگاه خود را مبنى بر نبود دلیل کافى و قابلاعتماد بر مسئله اربعین سیدالشهدا (علیهالسلام) تبیین خواهیم نمود. همچنین امکان رسیدن کاروان اسرا را نیز به کربلا در اربعین اول تقریباً ناممکن دانسته و در پایان، دلیل الحاق سر مطهر امام حسین (علیهالسلام) را به جسم شریفش مورد خدشه قرار داده و وجود حدیث شریفى که زیارت اربعین را از علائم مؤمنان میشمارد براى استحباب و فضیلت آن زیارت کافى دانستهایم.
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖خطاب زهیر بن القین به امام حسین علیه السلام
🛑ثم تكلم «زهير بن القين البجلي» ، فقال: و اللّه، يا ابن رسول اللّه لوددت أني قتلت فيك ثم نشرت، حتى اقتل فيك ألف مرّة، و أن اللّه قد دفع القتل عنك، و عن هؤلاء الفتية من إخوتك؛ و ولدك؛ و أهل بيتك
🔰بعد از اینکه امام حسین علیه السلام خطاب به اصحاب فرمودند که این قوم هدفشان من. هستم و شما می توانید برگردید‼️
زهیر در جواب گفتند:
من دوست دارم در راه شما کشته شوم سپس همچون خاکستر منتشر شوم.
تا اینکه هزار بار این کار تکرار بشود
تا خداوند مرگ را از شما و اهل بیت شما دور کند
📚: مقتل خوارزمی ج1 ص 350
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖زیارت اربعین
🔰السَّلَامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ السَّلَامُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ السَّلَامُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ السَّلَامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّكَ الْفَائِزُ بِكَرَامَتِكَ أَكْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَيْتَهُ بِطِيبِ الْوِلَادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَيِّداً مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَيْتَهُ مَوَارِيثَ الْأَنْبِيَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِكَ مِنَ الْأَوْصِيَاءِ فَأَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِراً مُحْتَسِباً حَتَّى سُفِكَ فِي طَاعَتِكَ دَمُهُ وَ اسْتُبِيحَ حَرِيمُهُ اللَّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِيلًا وَ عَذِّبْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْأَوْصِيَاءِ أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ سَعِيداً وَ مَضَيْتَ حَمِيداً وَ مِتَّ فَقِيداً مَظْلُوماً شَهِيداً وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَكَ وَ مُهْلِكٌ مَنْ خَذَلَكَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَكَ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ وَفَيْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ أَنِّي وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْكَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِيَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّينِ وَ أَرْكَانِ الْمُسْلِمِينَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِيُّ الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلَامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِيَابِكُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي وَ قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لَا مَعَ عَدُوِّكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِكُمْ وَ أَجْسَادِكُمْ وَ شَاهِدِكُمْ وَ غَائِبِكُمْ وَ ظَاهِرِكُمْ وَ بَاطِنِكُمْ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ وَ تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ وَ تَدْعُو بِمَا أَحْبَبْتَ وَ تَنْصَرِفُ
📚تهذیب الأحکام، ج6، ص113-114
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
زیارت اربعین.mp3
11.32M
زیارت اربعین همراه با اشک..
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تصحیح یک برداشت اشتباه
قسمت اول
👇محکم و متشابه در احادیث👇
👈در بحث احادیث وارده از ائمه علیهم السلام هیچ وقت نباید با تک روایت دنبال اثبات گزاره دینی باشیم بلکه باید مجموع روایات را نگاه کنیم .
به این روایت شریف دقت کنید👇
🛑ِ عَنْ أَبِي حَيُّونٍ مَوْلَى الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ رَدَّ مُتَشَابِهَ الْقُرْآنِ إِلَى مُحْكَمِهِ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ ثُمَّ قَالَ إِنَّ فِي أَخْبَارِنَا مُتَشَابِهاً كَمُتَشَابِهِ الْقُرْآنِ وَ مُحْكَماً كَمُحْكَمِ الْقُرْآنِ فَرُدُّوا مُتَشَابِهَهَا إِلَى مُحْكَمِهَا وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهَا دُونَ مُحْكَمِهَا فَتَضِلُّوا)1
🔰ابو حيّون از امام رضا عليه السّلام نقل كرده است كه حضرت فرمودند:
هر كس متشابهات قرآن را به محكمات آن ارجاع دهد، به راه راست هدايت شده است، سپس فرمودند: در اخبار ما نيز همانند قرآن محكم و متشابه وجود دارد، لذا متشابهات آن را به محكمات آن ارجاع دهيد و صرفا به دنبال متشابهات آن نرويد كه گمراه ميشويد.
توضیح مرحوم مجلسی علیهالرحمه در مورد محکم و متشابه در روایت👇
🛑انظروا إلى محكمات الأخبار التي لا تحتمل إلا وجها واحدا و ردوا المتشابهات التي تحتمل وجوها إليها بأن تعملوا بما يوافق تلك المحكمات من الوجوه)2
🔰 در عمل به احادیث به محکماتِ احادیث عمل کنید که فقط یک وجه دارند{ اطمینان خاطر نسبت به معنائی واقعی حدیث داریم} و متشبهاتی که وجوه و معنائی مختلفی دارند را به محکمات رجوع بدهید و باید به متشابهاتی عمل کنیم که موافق محکمات هستند.
👇نتیجه👇
پس همانظور که در آیات قرآن، محکم و متشابه وجود دارد؛ در روایت نیز محکم و متشابه وجود دارد و برای اینکه بخاطر عمل به متشابهات در ورطه گمراهی قرار نگیریم لاجرم باید متشابهات را حمل بر محکمات کنیم تا معنا و مقصود واقعی اهل البیت علیهمالسلام روشن شود.
📚: منابع
1: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص: 290
2: بحار الأنوار ، ج2، ص: 185
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi