➖محکم و متشابه در احادیث
🔺لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ هِیَ کَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ مَا مِنْ عَبْدٍ قَالَهَا مُخْلِصاً إِلَّا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ)1
🔸امام رضا علیهالسلام فرمودند:
«لا» لا اله الا اللّه است كه كلمه اخلاص مىباشد.هيچ بندهاى اين ذكر را خالصانه بر زبان نياورد،مگر اينكه بهشت بر او واجب خواهد شد
✍اگر با صرف دیدن این روایت حکم کنیم که با گفتن "لا اله الا الله" بهشت بر شخص واجب میشود آیا درست است؟
در حالی روایت مورد بحث از متشابهات است و روایت محکمی که آن را تفسیر میکند در منابع دیگر بیان شده است
👇روایت مُحکم👇
🔺حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ إِخْلَاصُهُ أَنْ تَحْجُزَهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَمَّا حَرَّمَ)2
🔸پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
«هركس از روى اخلاص لا اله الاّ اللّه بگويد وارد بهشت مىشود و اخلاصش آن است كه لا اله الاّ اللّه او را از آنچه خداوند حرام كرده،باز دارد.»
📚منابع:
1:الأمالی (للصدوق)ج۱ص۳۲۵
2:التوحيدج۱ ص۲۸
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اباحیگری ممنوع
🛑سمِعْتُ الرِّضَا ع يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ إِسْمَاعِيلَ قَالَ لِلصَّادِقِ ع يَا أَبَتَاهْ مَا تَقُولُ فِي الْمُذْنِبِ مِنَّا وَ مِنْ
غَيْرِنَا فَقَالَ ع لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِه
🔰 اسماعيل به پدرش امام صادق عليه السّلام گفت:
اى پدر- جان، نظر شما در باره گنهكار از ما خاندان و گنهكار از غير ما خاندان
چيست؟
فرمود: به آرزوهاى شما يا آرزوهاى اهل كتاب نيست، بلكه هر كس كار بدى انجام دهد سزاى آن را (بى چون و چرا) خواهد ديد (نساء: 123).
📚: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 235
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تقرُّب به الله با عمل است نه امید فقط
🛑عنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَمَدَانِيِّ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ مَنْ أَحَبَّ عَاصِياً فَهُوَ عَاصٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُطِيعاً فَهُوَ مُطِيعٌ وَ مَنْ أَعَانَ ظَالِماً فَهُوَ ظَالِمٌ وَ مَنْ خَذَلَ عَادِلًا فَهُوَ ظَالِمٌ إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ وَ لَا يَنَالُ أَحَدٌ وَلَايَةَ اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِبَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ ايتُونِي بِأَعْمَالِكُمْ لَا بِأَحْسَابِكُمْ وَ أَنْسَابِكُمْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُون
🔰محمّد همدانىّ روايت كرد كه گفت:
از حضرت رضا عليه السّلام شنيدم ميفرمود: هر كس شخص معصيتكارى را دوست بدارد او خود معصيتكار است، و هر كس مطيعى را دوست بدارد او مطيع است، و هر كس ستمكارى را اعانت نمايد خود ظالم است، و هر كس عادلى را پشتيبانى نكند خود ستمكار است، آرى ميان خدا و احدى خويشى نيست، و هيچ كس بهولايت و دوستى خداوند نمیرسد مگر از راه طاعت، و رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله بهفرزندان عبد المطّلب فرمود: با اعمال نيك خود نزد من آئيد نه با نسبهاى خود، و خداوند متعال میفرمايد:
"فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ* فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ
خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُونَ"
(چون در صور دميده شود نسبها در ميان نباشند (خويشى بهكار نيايد) و از آن نپرسند، پس آنان كه ميزان سنجش اعمالشان افزون باشد آنان رستگارند، و آن كسان كه ميزان اعمالشان سبك باشد اينانند كه زيان دادهاند خود را و در دوزخ جاودان ماندگار باشند- مؤمنون 103 تا 101)
📚: عيون أخبار ج2، ص: 235
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اعمال غیر شیعیان
✍عرض کردیم که شیعه واقعی کسی است که عمل به واجبات و ترک محرمات کند .
ولی اگر کسی اعقتادی به ولایت اهلالبیت علیهمالسلام نداشته باشد؛ اعمال عبادی وی چه حکمی دارد⁉️
1⃣: 🔺عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الْوَلَايَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُن وَ الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْه 1
🔰امام باقر عليهالسّلام فرمود:
بناى اسلام روى پنج چيز است؟ نماز و زكاة و حج و روزه و ولايت.
زراره گويد بحضرت عرضكردم: كداميك از اينها برتر است؟
فرمود: ولايت برتر است. زيرا ولايت كليد آنهاست و شخص والى دليل و راهنماى آنهاست (ائمه عليهم السّلام راهنماى نماز و زكاة و حج و روزه ميباشند و اين اعمال بدون راهنمائى آنها درست نيست).
2⃣:🔺أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَيْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وَلَايَةَ وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَيْهِ مَا كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِي ثَوَابِه)2
🔸امام باقر علیهالسلام :
همانا اگر مردى شبها را بهعبادت بپا خيزد و روزها را روزه دارد و تمام اموالش را صدقه دهد و در تمام دوران عمرش بهحج رود، و امر ولايت ولى خدا را نشناسد تا از او پيروى كند و تمام اعمالش با راهنمائى او باشد، براى او از ثواب خداى جل و عز حقى نيست
📚; منابع
1: الكافي ج2، ص: 18
2:الكافي ج2، ص: 19
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖در ترک ولایت اهلالبیت علیهمالسلام هیچ اجازهای داده نشده است
🛑 عبْدِ الْحَمِيدِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ قَالَ: دَخَلْتُ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فَرَأَيْتُ مَوْلًى لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَمِلْتُ إِلَيْهِ لِأَسْأَلَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَإِذَا أَنَا بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع سَاجِداً فَانْتَظَرْتُهُ طَوِيلًا فَطَالَ سُجُودُهُ عَلَيَّ فَقُمْتُ وَ صَلَّيْتُ رَكَعَاتٍ وَ انْصَرَفْتُ وَ هُوَ بَعْدُ سَاجِدٌ فَسَأَلْتُ مَوْلَاهُ مَتَى سَجَدَ فَقَالَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا فَلَمَّا سَمِعَ كَلَامِي رَفَعَ رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ أَبَا مُحَمَّدٍ ادْنُ مِنِّي فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَسَمِعَ صَوْتاً خَلْفَهُ فَقَالَ مَا هَذِهِ الْأَصْوَاتُ الْمُرْتَفِعَةُ فَقُلْتُ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ مِنَ الْمُرْجِئَةِ وَ الْقَدَرِيَّةِ وَ الْمُعْتَزِلَةِ فَقَالَ إِنَّ الْقَوْمَ يُرِيدُونِّي فَقُمْ بِنَا فَقُمْتُ مَعَهُ فَلَمَّا أَنْ رَأَوْهُ نَهَضُوا نَحْوَهُ فَقَالَ لَهُمْ كُفُّوا أَنْفُسَكُمْ عَنِّي وَ لَا تُؤْذُونِي وَ تَعْرِضُونِي لِلسُّلْطَانِ فَإِنِّي لَسْتُ بِمُفْتٍ لَكُمْ ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِي وَ تَرَكَهُمْ وَ مَضَى فَلَمَّا خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ قَالَ لِي يَا أَبَا مُحَمَّدٍ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ إِبْلِيسَ سَجَدَ لِلَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ بَعْدَ الْمَعْصِيَةِ وَ التَّكَبُّرِ عُمُرَ الدُّنْيَا مَا نَفَعَهُ ذَلِكَ وَ لَا قَبِلَهُ اللَّهُ عَزَّ ذِكْرُهُ مَا لَمْ يَسْجُدْ لآِدَمَ كَمَا أَمَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَسْجُدَ لَهُ وَ كَذَلِكَ هَذِهِ الْأُمَّةُ الْعَاصِيَةُ الْمَفْتُونَةُ بَعْدَ نَبِيِّهَا ص وَ بَعْدَ تَرْكِهِمُ الْإِمَامَ الَّذِي نَصَبَهُ نَبِيُّهُمْ ص لَهُمْ فَلَنْ يَقْبَلَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُمْ عَمَلًا وَ لَنْ يَرْفَعَ لَهُمْ حَسَنَةً حَتَّى يَأْتُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ وَ يَتَوَلَّوُا الْإِمَامَ الَّذِي أُمِرُوا بِوَلَايَتِهِ وَ يَدْخُلُوا مِنَ الْبَابِ الَّذِي فَتَحَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولُهُ لَهُمْ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَى أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ص خَمْسَ فَرَائِضَ الصَّلَاةَ وَ الزَّكَاةَ وَ الصِّيَامَ وَ الْحَجَّ وَ وَلَايَتَنَا فَرَخَّصَ لَهُمْ فِي أَشْيَاءَ مِنَ الْفَرَائِضِ الْأَرْبَعَةِ وَ لَمْ يُرَخِّصْ لِأَحَدٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ فِي تَرْكِ وَلَايَتِنَا لَا وَ اللَّهِ مَا فِيهَا رُخْصَةٌ.
🔰عبد الحميد بن ابو العلاء مىگويد:
وارد مسجد الحرام شدم و يكى از خدمتگزاران امام صادق عليهالسّلام را ديدم پس به سوى او رفتم تا از حال امام صادق عليه السّلام پرسش كنم. ناگهان چشمم به امام صادق عليه السّلام افتاد كه در حال سجده هست. بسيار منتظر ماندم و سجده او به نظر من طولانى رسيد.
برخاستم و چند ركعت نماز گزاردم و باز حضرت را در حال سجده يافتم.
از خدمتكار ايشان پرسيدم: چند وقت است امام به سجده رفته؟ او گفت: پيش از آنكه تو نزد ما آيى.
همين كه امام عليه السّلام صداى مرا شنيد سر از سجده برداشت
و فرمود: اى ابا محمّد! نزد من بيا.
من نزديك حضرت رفتم و بر او درود فرستادم پس پشت سر آن حضرت صدايى شنيدم.
فرمود: اين صداى چيست؟ عرض كردم: گروهى از مرجئهو قدريه و معتزله هستند. فرمود: اينها مرا مىخواهند پس برخيز تا به نزد آنها برويم.حضرت برخاست و من نيز با ايشان برخاستم، و چون آنها ديدند كه حضرت برخاست ايشان نيز به سوى حضرت آمدند. امام عليه السّلام بديشان فرمود: دست از من بداريد و مرا نيازاريد و نزد سلطانم مبريد زيرا من فتوايى براى شما نخواهم داشت. آن گاه دست مرا گرفت و آنها را به حال خويش وانهاد و به راه افتاد.
چون از مسجد خارج شد به من فرمود: اى ابا محمّد! بخدا سوگند اگر شيطان پس از آن نافرمانى و تكبّرى كه كرده به اندازه عمر دنيا براى خداوند سجده كند سودى برايش نخواهد داشت و خداوند سجده او را نخواهد پذيرفت تا آن هنگام كه خدا به او دستور داد در برابر آدم به سجده افتد. همين گونه است همين امّت گنهپيشه پس از رهايى پيامبر و رهبرى كه پيامبرشان براى آنها گمارده بود به فتنه افتادند.پس خداوند تبارك و تعالى عملى از آنها را نپذيرد و حسنهاى از آنها را بالا نبرد تا از همان راهى به درگاهش روند كه او مقرّر كرده، و از همان امامى پيروى كنند كه به پيروى از او مأمور شدهاند، و از همان درى كه خدا و پيامبر به روى آنها گشودهاند درآيند. اى ابا محمّد! همانا خداوند عزّ و جلّ پنج فريضه را حتمى ساخته است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت ما، و در مواردى چهار فريضه را بديشان رخصت داده ولى به هيچ روى براى هيچ يك از مسلمانان در ترك ولايت ما رخصتى داده نشده است، نه بخدا سوگند در ولايت ما رخصتى نيست.
📚: الكافي ج8، ص: 270
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖معنای رخصت در غیر ولایت
✍عرض کردیم که خداوند متعال در نماز، حج، زکات، روزه؛ برای مسلمانان رخصت و اجازه ترک داده است ولی در بحث ولایت اهلالبیت علیهمالسلام هیچ رخصتی نداده است.
اما رخصت در نماز، روزه، حج و زکات به چه معناست؟
🔺قوله عليه السلام:" فرخص لهم في أشياء" كقصر الصلاة في السفر، و تركها لفاقد الطهورين على القول به، و للحائض و النفساء و ترك كثير من أركانها في حال الضرورة و الخوف و القتال، و كترك الصيام في السفر و المرض و الكبر، و كترك الحج و الزكاة مع عدم الاستطاعة و المال، و لم يرخص في ترك الولاية في حال من الأحوال)1
📚: مرآة العقول ج26، ص: 276
🔸مرحوم علامه مجلسی :
قسمتی که امام علیهالسلام فرمودند خداوند در اسلام را بر 5 پایه استوار کرده است:
زکات، حج، نماز، روزه و ولایت.
و در ادامه فرمودند خداوند در نماز، حج، روزه، زکات اجازه ترخیص{ انجام ندادن} دادن است ولی در پذیرش ولایت ائمه علیهمالسلام به هیچ وجه اجازه ترخیص نداده است:
ترخیص در نماز: شکستن نماز مسافر، شخص حائض و نفاس نماز ندارد، ترک اکثر ارکان نماز در نماز خوف.
ترخیص در روزه: شخص مریض و پیر و مسافر از گرفتن روزه معاف هستند.
ترخیص در حج و زکات: کسی که استطاعت مالی ندارد از انجام حج و زکات معاف است.
ولی خداوند تبارک و تعالی به هیچ وجه در پذیرش ولایت هیچ ترخیصی نداده است.
👈🏻نکته: حتی شخصی که تقیه میکند باز در دل میتواند به ولایت ائمه علیهمالسلام معترف باشد.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تلاش شیطان برای گمراهی چه گروهی است؟
✍با توجه به مطالبی که عرض کردیم دالّ بر اینکه کسانی که پیرو غیر اهلالبیتعلیهمالسلام هستند؛ اعمالشان باطل است.
لذا شیطان نیازی ندارد که آنان را گمراه کند بلکه تلاش خود را برای گمراهی شیعیان میکند.
🔺اَلشَّيْطَانَ مُوَكَّلٌ بِشِيعَتِنَا لِأَنَّ سَائِرَ اَلنَّاسِ قَدْ كَفَوْهُ أَنْفُسَهُمْ)1
🔸امام صادق علیهالسلام:
شيطان براى فريب شيعيان ما گماشته شده است؛ زيرا مردم ديگر خود در خط شيطان هستند.
✍لذا مرحوم مجلسی ذیل این روایت:فلا يحتاج إلى إغوائهم لحصوله فأعرض عنهم لعلمه بعدم قبول أعمالهم)2
🔸شیطان نیازی به گمراهی غیر شیعیان ندارد زیرا گمراهی آنان به خودی خود حاصل شده است و شیطان میداند که اعمال آنان مورد قبول درگاه حق نیستند.
👇تلاش برای تفرقه👇
🔺قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَا اِجْتَمَعَ مِنْ أَصْحَابِنَا جَمَاعَةٌ فِي ذِكْرِ اَللَّهِ أَوْ فِي شَيْءٍ مِنْ ذِكْرِنَا إِلاَّ بَعَثَ إِبْلِيسُ شَيْطَاناً فِي عُنُقِهِ شَرِيطٌ لِيُفَرِّقَ جَمَاعَتَهُمْ) ۳
🔸امام صادق علیهالسلام فرمودند:
هیج گروهی از شیعیان ما برای یاد کردن از ما اهلالبیتعلیهمالسلام جمع نمیشوند مگر اینکه ابلیس، شیطانی برای تفرقه بین آنان مامور کند.
👇دلائل قرآنی👇
قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ)4
ترجمه: شیطان گفت که چون تو مرا گمراه کردی من نیز البته در کمین بندگانت در سر راه راست تو مینشینم.
✍: وقتی ابلیس قسم یاد میکند که در صراط مستقیم باعث گمراهی بندگان میشود؛ لذا غیر شیعیان که در صراط مستقیم نیستند که ابلیس برای گمراهی آنان تلاش کند.
👇نکته کلیدی👇
✍با توجه به مطالبی که عرض کردیم ابلیس برای اینکه شخصی را از صراط مستقیم خارج کنید فقط برای شیعیان تلاش میکند ولی برای اینکه غیر شیعیان در گمراهی غوطهور بشوند همیشه به آنان کمک میکند.
به دو گزارش زیر دقت کنید
1:ابلیس در لیله المبیت
🔺فدخل معهم إبليس في صورة شيخ وقال : أنا من أهل نجد)5
🔸در قضیه لیله المبیت، ابلیس لعین برای اینکه به قریش کمک کند در چگونگی ترور پیامبر صلی الله علیه و آله به قریشیان مشورت داد
2: ابلیس در سقیفه:
🔺فَيَكُونُ أَوَّلَ مَنْ يُبَايِعُهُ عَلَى مِنْبَرِي إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اللَّهُ فِي صُورَةِ رَجُلٍ شَيْخٍ مُشَمِّرٍ)6
🔸امیرالمومنین علیه السلام: اولین کسی که بر منبر من با او (ابوبکر) بیعت خواهد کرد ابلیس است، به صورت پیرمرد سالخورده پیشانی پینه بسته.
📚منابع:
1:الکافي ج۳ ص۱۶۱
2:مرآة العقول ج ۱۳ ص ۳۴۵
3:شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار ج۳ ص53
4: سوره مبارکه اعراف آیه شریفه ۱۶
5:الكامل في التاريخ ج2 ص۱۰۲
6:الكافي ج8/ص344
✍عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پیامبر صلیاللهعلیهواله شهید شدند
🔺«قُبِضَ بِالْمَدِينَةِ مَسْمُوماً يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ لِلَيْلَتَيْنِ بَقِيَتَا مِنْ صَفَرٍ علیه الرحمه سَنَةَ عَشَرَةٍ مِنَ الْهِجْرَة»1
🔸مرحوم شیخ صدوق بیان میدارند:
رسول خدا دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری در حالی که مسموم بودند درگذشتند.
🔺«قبض بالمدينة مسموما يوم الإثنين لليلتين بقيتا من صفر سنة عشر من هجرته»2
🔸شیخ مفید میگوید:
او در مدینه روز دوشنبه دوشب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری در حالی که مسموم بودند درگذشت درحالیکه شصت و سه سال داشت.
🔺«ذَهَبَ كَثِيرٌ مِنْ أَصْحَابِنَا إِلَى أَنَّ الْأَئِمَّةَ خَرَجُوا مِنَ الدُّنْيَا عَلَى الشَّهَادَةِ وَ اسْتَدَلُّوا بِقَوْلِ الصَّادِقِ ع وَ اللَّهِ مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ شَهِيدٌ»3
🔸مرحوم علامه مجلسی علیهالرحمه:
تعداد زیادی از اصحاب و علماء شیعه اعتقاد دارند که ائمه علیهمالسلام با شهادت از دنیا رفته اند و استدلال کردهاند به قول امام صادق علیهالسلام که فرمودند به خدا قسم هیچ یک از ائمه نیستند مگر اینکه به وسیله شهادت از دنیا بروند.
🔺«والبيهقي عن ابن مسعود، قال: لأن أحلف تسعًا أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قتل، أحب إلي من أن أحلف واحدة أنه لم يقتل، وذلك أن الله اتخذه نبيًا واتخذه شهيدًا»4
🔸بیهقی از عبدالله بن مسعود نقل میکند:
اگر نُه بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده است . برای من بهتر است که یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است . به خاطر آن است که خداوند او را نبی گردانید و او را به شرف شهادت بخشید
📚: منابع
1:تهذیب الاحکام ج6ص1 و
2: المقنعه شیخ مفید ص456
3: بحار ج 29 ص 209
4: شرح الزرقاني علي المواهب اللدنيه ج7 ص364
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نتیجه انکار شهادت پیامبر صلیاللهعلیهوآله توسط خلیفه غاصب
🛑وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ لِأَبِي بَكْرٍ يَوْماً لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ وَ👈 أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً ص رَسُولُ اللَّهِ مَاتَ شَهِيداً وَ اللَّهِ لَيَأْتِيَنَّكَ فَأَيْقِنْ إِذَا جَاءَكَ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ غَيْرُ مُتَخَيِّلٍ بِهِ فَأَخَذَ عَلِيٌّ بِيَدِ أَبِي بَكْرٍ فَأَرَاهُ النَّبِيَّ ص فَقَالَ لَهُ يَا أَبَا بَكْرٍ آمِنْ بِعَلِيٍّ وَ بِأَحَدَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِهِ إِنَّهُمْ مِثْلِي إِلَّا النُّبُوَّةَ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِمَّا فِي يَدِكَ فَإِنَّهُ لَا حَقَّ لَكَ فِيهِ قَالَ ثُمَّ ذَهَبَ فَلَمْ يُر
🔰روزى امير المؤمنين عليه السلام به ابو بكر فرمود:
«كسانى را كه در راه خدا كشته شدهاند مرده گمان مكن، بلكه زنده هستند و نزد پروردگار خود روزى ميبرند.آیه ۱۶۹ آل عمران» و من گواهى ميدهم كه محمد رسول خدا (ص) شهيد از دنيا رفت، و بخدا نزد تو مىآيد، چون نزد تو آمد يقين كن، زيرا شيطان نتواند خود را بصورت او جا زند.
سپس على عليه السلام دست ابو بكر را گرفت و پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله را بهاو نشان داد، پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله به ابو بكر فرمود: «بهعلى و يازده فرزند او ايمان آور، آنها (در وجوب اطاعت) مانند منهستند، بجز مقام نبوت و از آنچه در دست گرفتهای (خلافت مسلمين) پيش خدا توبه كن، زيرا تُرا در آن حقى نيست» سپس برفت و ديگر ديده نشد.
📚:الكافي ج1، ص: 533
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
سلام.
بابت فعالیت نداشتن این چند روز عذرخواه هستم.
دچار کسالت شدید هستم.
ممنون میشم برام دعا کنید🌹
➖دلیل شهادت امامرضا علیهالسلام توسط مامون لعین
🛑أَخْبَرَنَا الرَّيَّانُ بْنُ شَبِيبٍ خَالُ الْمُعْتَصِمِ أَخُو مَارِدَةَ أَنَّ الْمَأْمُونَ لَمَّا أَرَادَ أَنْ يَأْخُذَ الْبَيْعَةَ لِنَفْسِهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ وَ لِأَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع بِوِلَايَةِ الْعَهْدِ وَ لِلْفَضْلِ بْنِ سَهْلٍ بِالْوِزَارَةِ أَمَرَ بِثَلَاثَةِ كَرَاسِيَّ تُنْصَبُ لَهُمْ فَلَمَّا قَعَدُوا عَلَيْهَا أَذِنَ لِلنَّاسِ فَدَخَلُوا يُبَايِعُونَ فَكَانُوا يُصَفِّقُونَ بِأَيْمَانِهِمْ عَلَى أَيْمَانِ الثَّلَاثَةِ مِنْ أَعْلَى الْإِبْهَامِ إِلَى أَعْلَى الْخِنْصِرِ وَ يَخْرُجُونَ حَتَّى بَايَعَ آخِرَ النَّاسِ فَتًى مِنَ الْأَنْصَارِ فَصَفَّقَ بِيَمِينِهِ مِنَ الْخِنْصِرِ إِلَى أَعْلَى الْإِبْهَامِ فَتَبَسَّمَ أَبُو الْحَسَنِ ع ثُمَّ قَالَ كُلُّ مَنْ بَايَعَنَا بَايَعَ بِفَسْخِ الْبَيْعَةِ غَيْرَ هَذَا الْفَتَى فَإِنَّهُ بَايَعَنَا بِعَقْدِهَا فَقَالَ الْمَأْمُونُ وَ مَا فَسْخُ الْبَيْعَةِ مِنْ عَقْدِهَا قَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع عَقْدُ الْبَيْعَةِ هُوَ مِنْ أَعْلَى الْخِنْصِرِ إِلَى أَعْلَى الْإِبْهَامِ وَ فَسْخُهَا مِنْ أَعْلَى الْإِبْهَامِ إِلَى أَعْلَى الْخِنْصِرِ قَالَ فَمَاجَ النَّاسُ فِي ذَلِكَ وَ أَمَرَ الْمَأْمُونُ بِإِعَادَةِ النَّاسِ إِلَى الْبَيْعَةِ عَلَى مَا وَصَفَهُ أَبُو الْحَسَنِ ع وَ قَالَ النَّاسُ كَيْفَ يَسْتَحِقُّ الْإِمَامَةَ مَنْ لَا يَعْرِفُ عَقْدَ الْبَيْعَةِ إِنَّ مَنْ عَلِمَ لَأَوْلَى بِهَا مِمَّنْ لَا يَعْلَمُ قَالَ فَحَمَلَهُ ذَلِكَ عَلَى مَا فَعَلَهُ مِنْ سَمِّهِ.
🔰وقتى مأمون خواست براى خودش از مردم بيعت بگيرد تا او را امير المؤمنين خوانند و براى حضرت ابى الحسن على بن موسى الرّضا عليهما السّلام از آن بيعت گرفته تا آن حضرت را وليعهد او دانند و براى فضل بن سهل بيعت بگيرد تا وى را وزيرش بگويند امر كرد سه كرسى براى آنها قرار دهند.
و وقتى هر سه بر كرسىها نشستند به مردم اذن داد تا داخل شده و بيعت نمايند، مردم داخل مىشدند و دست راستشان را به دست راست ايشان داده به طورى كه از بالاى انگشتان ابهام تا بالاى انگشتان كوچكشان با هم منطبق مىگشت و بدين وسيله بيعت كرده و خارج مىشدند تا آن كه همه بيعت كرده و آخرين نفر جوانى از انصار بود وى بر خلاف همه دست راستش را از بالاى انگشت كوچك تا بالاى انگشت ابهام در دست آن سه نفر گذارد و با ايشان بيعت نمود، امام عليه السّلام تبسّم نموده و سپس فرمودند: تمام آنان كه با ما بيعت كردند بيعتشان در صورت فسخ بيعت انجام گرفت غير از اين جوان كه بيعتش در صورت عقد بيعت واقع گرديد.
مأمون عرض كرد: امتياز بين اين دو در چيست؟
حضرت فرمودند: عقد بيعت عبارتست از اين كه طرفين مبايعه از بالاى انگشت
كوچك تا بالاى انگشت ابهام دستشان را با هم منطبق كنند يعنى طورى با هم دست دهند كه انگشتان كوچك بالا و انگشتان ابهامشان پائين قرار گيرد ولى فسخ بيعت به عكس آن است يعنى از اعلاى انگشت ابهام تا اعلاى انگشت ابهام طرفين با هم منطبق مىگردد و به عبارت ديگر طورى با هم دست مىدهند كه انگشتان ابهام بالا و انگشتان كوچكشان پائين واقع مىگردد.
راوى مىگويد: مردم بينشان اختلاف و اضطراب پيدا شد، مأمون امر كرد همه بيعت را اعاده كرده و همان طورى كه امام عليه السّلام توصيف فرموده بودند آن را انجام دادند، ايشان مىگفتند: كسى كه عقد بيعت را بلد نيست چگونه مستحق امامت باشد، قطعا كسى كه به آن علم دارد سزاوارتر است از كسى كه به آن جاهل است.
👈راوى مىگويد: همين سرزنش مردم مأمون را وادار كرد كه امام عليه السّلام را با سمّ مسموم نمايد
📚: علل الشرائع، ج1، ص: 240
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ما چقدر در دل امام رضا علیهالسلام جا داریم؟
🛑…عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: سَأَلْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا حَدُّ اَلتَّوَكُّلِ؟ فَقَالَ لِي: «أَنْ لاَ تَخَافَ مَعَ اَللَّهِ أَحَداً.» قَالَ: قُلْتُ: فَمَا حَدُّ اَلتَّوَاضُعِ؟ قَالَ: «أَنْ تُعْطِيَ اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ مَا تُحِبُّ أَنْ يُعْطُوكَ مِثْلَهُ.» قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ أَشْتَهِي أَنْ أَعْلَمَ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ. قَالَ: «اُنْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ.»
🔰از حسن بن جهم نقل شده است:
از امام رضا (علیهالسلام) سؤال کردم:
فدایتان شوم، تعریف توکّل چیست؟
حضرت به من فرمودند:
«اینکه در کنار خداوند، از هیچکس نترسی.»
عرض کردم:
تعریف تواضع چیست؟
حضرت فرمودند:
«اینکه آنچه را دوست داری مردم به تو دهند، تو از جانب خود به آنان دهی.»
عرض کردم:
فدایتان شوم، دوست دارم بدانم جایگاه من نزد شما چگونه است.
حضرت فرمودند:
«ببین جایگاه من نزد تو چگونه است!»
📚عيونأخبارالرضا، ج۲، ص۴۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi