eitaa logo
علم الحدیث
13هزار دنبال‌کننده
81 عکس
240 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
منابع علوم اهل‌البیت‌علیهم‌السلام 🛑عُمَرَ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَسْأَلُكَ عَنْ مَسْأَلَةٍ هَاهُنَا أَحَدٌ يَسْمَعُ كَلَامِي قَالَ فَرَفَعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع سِتْراً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ بَيْتٍ آخَرَ فَاطَّلَعَ فِيهِ ثُمَّ قَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ شِيعَتَكَ يَتَحَدَّثُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص عَلَّمَ عَلِيّاً ع بَاباً يُفْتَحُ لَهُ مِنْهُ أَلْفُ بَابٍ قَالَ فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ عَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ ص- عَلِيّاً ع أَلْفَ بَابٍ يُفْتَحُ مِنْ كُلِّ بَابٍ أَلْفُ بَابٍ قَالَ قُلْتُ هَذَا وَ اللَّهِ الْعِلْمُ قَالَ فَنَكَتَ سَاعَةً فِي الْأَرْضِ ثُمَّ قَالَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ وَ مَا هُوَ بِذَاكَ قَالَ ثُمَّ قَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ عِنْدَنَا الْجَامِعَةَ وَ مَا يُدْرِيهِمْ مَا الْجَامِعَةُ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا الْجَامِعَةُ قَالَ صَحِيفَةٌ طُولُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعاً بِذِرَاعِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِمْلَائِهِ مِنْ فَلْقِ فِيهِ وَ خَطِّ عَلِيٍّ بِيَمِينِهِ فِيهَا كُلُّ حَلَالٍ وَ حَرَامٍ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ حَتَّى الْأَرْشُ فِي الْخَدْشِ وَ ضَرَبَ بِيَدِهِ إِلَيَّ فَقَالَ تَأْذَنُ لِي يَا أَبَا مُحَمَّدٍ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّمَا أَنَا لَكَ فَاصْنَعْ مَا شِئْتَ قَالَ فَغَمَزَنِي بِيَدِهِ وَ قَالَ حَتَّى أَرْشُ هَذَا كَأَنَّهُ مُغْضَبٌ قَالَ قُلْتُ هَذَا وَ اللَّهِ الْعِلْمُ قَالَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ وَ لَيْسَ بِذَاكَ ثُمَّ سَكَتَ سَاعَةً ثُمَّ قَالَ وَ إِنَّ عِنْدَنَا الْجَفْرَ 🔰ابى بصير گويد: خدمت امام صادق (علیه‌السلام) رسيدم و عرض‏: كردم: قربانت، مى‏خواهم از شما پرسشى خصوصى كنم، در اينجا كسى هست كه سخن مرا بشنود؟ گويد: امام پرده‏اى كه ميان او و اتاق ديگرى آويخته بود بالا زد و سرى در آن كشيد(که نامحرمی نباشد)، و سپس فرمود: اى ابو محمد، از هر چه خواهى بپرس، گويد: گفتم: قربانت، شيعيان باز مى‏گويند كه: رسول خدا (صلیه الله علیه و اله) به على (علیه السلام) بابى از دانش آموخته كه از آن هزار باب براى وى گشوده شده؟ گويد: فرمود: اى ابا محمد، رسول خدا (صلیه الله علیه و اله) به على (علیه السلام) هزار باب آموخت كه از هر باب آن هزار باب گشوده مى‏شد، گويد: گفتم: بخدا علم اين است، ساعتى آن حضرت سر انگشت به زمين زد و سپس فرمود: محققاً اين علم است ولى باز آن علم كامل و نهائى نيست و به راستى 👈جامعه نزد ما است و مردم چه مى‏فهمند كه جامعه چيست؟ گويد: گفتم: قربانت، جامعه چيست؟ فرمود: يك دفترى است كه هفتاد ذراع به ذراع رسول خدا (صلیه الله علیه و اله) درازا دارد و به املاء آن حضرت است كه از زبان خود بيان كرده و على (علیه السلام) به دست خود نوشته، هر حلال و حرام و هر چه مورد نياز مردم باشد در آن است تا برسد به حكم ارش يك خراش در تن، و دست بر من زد و فرمود: اى ابو محمد، به من اجازه مى‏دهى؟ گويد: عرض كردم: قربانت، من در اختيار شما هستم هر چه خواهيد بكنيد، گويد: يك وشكنى از من گرفت و فرمود: حتى ارش اين عمل هم در آن ذكر شده و در اين حال چهره خشمگينى داشت، گويد: گفتم: به خدا علم اين است، فرمود: اين هم علم است ولى باز علم نهائى و كامل نيست و ساعتى خاموش شد و باز فرمود: و به راستى در نزد ما است 👈 جفر و چه مى‏فهمند كه جفر چيست؟ گويد: عرض كردم كه: جفر چيست؟ فرمود: يك ظرفى است از پوست كه در آن است علم انبياء و اوصياء و علم دانشمندان گذشته از بنى اسرائيل، گويد: گفتم: به راستى اين است همان علم كامل، فرمود: اين هم علمى است ولى باز آن علم نهائى و كامل نيست، و ساعتى خاموش شد و باز فرمود: به راستى نزد ما است 👈مصحف فاطمه (علیها السلام) و چه مى‏فهمند كه مصحف فاطمه چيست؟ گويد: گفتم: مصحف فاطمه (علیها السلام) چيست؟ فرمود: سه برابر اين قرآنى كه ميان شما است در آن است و به خدا يك كلمه از اين قرآن شما هم در آن نيست، گويد: گفتم: به خدا علم كامل اين است، فَرمود: اين هم علمى است ولى آن علم نهائى و كامل نيست، و ساعتى خاموش شد و باز فرمود: به راستى در نزد ما است علم آنچه بوده و علم هر چه خواهد بود تا قيام ساعت، گويد: گفتم: قربانت بخدا علم نهائى اين است، فرمود: اين هم علمى است ولى آن علم نهائى نيست، گويد: عرض كردم: قربانت، پس علم نهائى و كامل چيست؟ فرمود: آن علمى كه در هر شب و هر روز نسبت به كارى دنبال كارى و چيزى دنبال چيزى پديد شود تا روز قيامت. 📚: الکافی ج ۱ ص ۵۹۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امام زمان حضرت زهراسلام‌الله‌علیها کیست؟ ✍مخالفین شیعه در منابع معتبر خود احادیثی با این مضمون که هر کس بر امیر و حاکم زمان خویش خروج کند و بمیرد همچون مرگ جاهلی از دنیا رفته است؛ را بیان می‌کنند. 🔺مَنْ خَرَجَ مِنَ الطَّاعَةِ، وَفَارَقَ الْجَمَاعَةَ، ثُمَّ مَاتَ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً)۱ 🔸هر کسی از طاعت خلیفه خود خارج شود به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است 🔺مَنْ كَرِهَ مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا فَلْيَصْبِرْ، فَإِنَّهُ مَنْ خَرَجَ مِنَ السُّلْطَانِ شِبْرًا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً)۲ 🔸هرکس چیز بدی از خلیفه‌اش ببیند باید صبرکند و اگر به اندازه‌ی وجبی از طاعت خلیفه خروج کند به مرگ جاهلی مرده است. 👇رضایت خدا👇 ✍مخالفین برا ین امر اذعان دارند که رضایت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها رضایت خداوند و غضبش غضب خداوند متعال را به دنبال خواهد داشت. 🔺أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي، فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغبَنِي)۳ 🔸پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله: فاطمه پاره تن من است هر کسی او را خشمگین کند مرا خشمیگن کرده است و هر کسی مرا خشمیگن کنید خدا را خشمگین کرده است 👇خشم حضرت👇 ✍بر طبق همین روایات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیهادر حالی از دنیا رفتند که نسبت به ابوبکر و عمر غضبناک و خشمگین بودند 🔺فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ، فَلَمْ تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ)4 🔸حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نسبت به ابابکر خشمگین شد و تا زمانی که زنده بودند با ابابکر صحبت نکردند 🔺انی اشهد الله و ملائکه انکما اسخطانی و ما ارضیتمانی لان لقیت النبی لاشکونما)۵ 🔸خداوند و ملائکه او را شاهد و گواه می‌گیرم که شما دو نفر(ابوبکر و عمر) مرا به غضب آوردید و رضایت مرا فراهم ننمودید، اگر پیغمبر را ملاقات کنم حتماً از شما شکایت خواهم کرد 👇نتیجه نهائی👇 🔺فمن قال بإمامة أبي بكر لا محيص له عن القول بأن سيدة نساء العالمين ومن طهرها الله في كتابه من كل رجس ، وقال النبي في فضلها ما قال ، قد ماتت ميتة جاهلية! وميتة كفر وضلال ونفاق!. ولا أظن ملحدا وزنديقا رضي بهذا القول الشنيع)۶ 🔸علامه مجلسی: هرکس که قائل به خلافت ابوبکر باشد راهی جز این ندارد که بگوید حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها که پاک‌ترین زنان عالم است و در قرآن از رجس و پلیدی دور شده است به مرگ جاهلی مرده است . و من گمان نمی‌کنم که هیچکس جز شخص ملحد و زندیق به این سخن شنیع راضی باشد. ✍عیسوند 📚منابع ۱. صحیح مسلم ج۳ ص ۱۴۷۶. ۲. صحیح بخاری ج۹ ص ۵۹. ۳. صحیح بخاري ج5 ص21 4. صحیح بخاری ج ۴ ص۷۹ ۵.الامامه و السیاسه ص ۱۴ ۶: بحار ج۲۹ ص۳۳۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شرح خطبه فدکیه ✍متعلق به مرحوم علامه مجلسی این کتاب قسمتی از کتاب شریف بحارالانوار است ولی بخاطر موضوع خاص بودنش جداگانه چاپ شده است. مرحوم مجلسی در این کتاب ابتداء خطبه فدکیه‌ را به خوبی شرح می‌زند 👈و در انتهاء: هفت نکته کمرشکن و بسیار نکته سنج نسبت به دستگاه سقیفه بیان می‌کند. الان چندتا از ابواب کتاب رو مطالعه کردم عجیب دلنشینه. توصیه می‌کنم مطالعه کنید(ترجمه نشده) ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پاسخ به شبهه وقتی فاطمیه می‌رسد وهایت شروع به پمپاژ شبهه می‌کنند یکی از شبهاتی که هر ساله بُلد میکند این شبهه است: 👈 مگر نه اینکه شجاعت و غیرت علی‌بن‌ابی‌طالب علیهما‌السلام زبان زَد عام و خاص بوده است و هست پس چگونه امکان دارد جلوی او به همسرشان جسارت و هتک حرمت کنند ولی ایشان کاری نکنند: 📣برای جواب به این شبهه ما سه دلیل برای سکوت داریم👇 🔻 جواب اول: وصیت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله 🔻جواب دوم: نبود اعوان و انصار 🔻 جواب سوم : از بین رفتن اسلام واقعی. 👈ان‌شاءالله ادله این سه قسم را به ترتیب بیان می‌کنیم ✍️: عیسوند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اقدام نظامی امیرالمومنین علیه‌السلام ✍️امیرالمومنین علیه‌السلام هیچ وقت در برابر غصب خلافت سکوت نکردند تا جائی‌که در ابتدا قصد اقدام نظامی نیز داشتند 👈در بحث بیعت با امیر المومنین علیه‌السلام اصطلاحی به نام َ «حَلْقِ الرَّأْس»‏ یا «محَلِّقِين» وجود دارد َ «حَلْقِ الرَّأْس»‏ به معنای تراشیدن موی سر است . 👈«محَلِّقِين‏» هم به کسانی گفته می شود که موی سر خود را تراشیده اند. 🛑عنْ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه‌السلام) قَالَ: جَاءَ الْمُهَاجِرُونَ وَ الْأَنْصَارُ وَ غَيْرُهُمْ بَعْدَ ذَلِكَ إِلَى عَلِيٍّ (علیه السلام) فَقَالُوا لَهُ: أَنْتَ وَ اللَّهِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنْتَ وَ اللَّهِ أَحَقُّ النَّاسِ وَ أَوْلَاهُمْ بِالنَّبِيِّ (علیهم‌السلام) هَلُمَّ يَدَكَ نُبَايِعْكَ فَوَ اللَّهِ لَنَمُوتَنَّ قُدَّامَكَ! فَقَالَ عَلِيٌّ (علیه‌السلام): إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ فَاغْدُوا غَداً عَلَيَّ مُحَلِّقِينَ! فَحَلَقَ عَلِيٌّ (علیه السلام) وَ حَلَقَ سَلْمَانُ وَ حَلَقَ مِقْدَادُ وَ حَلَقَ أَبُو ذَرٍّ وَ لَمْ يَحْلِقْ غَيْرُهُمْ ثُمَّ انْصَرَفُوا فَجَاءُوا مَرَّةً أُخْرَى بَعْدَ ذَلِكَ، فَقَالُوا لَهُ أَنْتَ وَ اللَّهِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنْتَ أَحَقُّ النَّاسِ وَ أَوْلَاهُمْ بِالنَّبِيِّ (علیه السلام) هَلُمَّ يَدَكَ نُبَايِعْكَ وَ حَلَفُوا! فَقَالَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ فَاغْدُوا عَلَيَّ مُحَلِّقِينَ! فَمَا حَلَقَ إِلَّا هَؤُلَاءِ الثَّلَاثَةَ. قُلْتُ: فَمَا كَانَ فِيهِمْ عَمَّارٌ فَقَالَ: لَا. قُلْتُ: فَعَمَّارٌ مِنْ أَهْلِ الرَّدَّةِ فَقَالَ: إِنَّ عَمَّاراً قَدْ قَاتَلَ مَعَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ بَعْدُ. 🔰امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند: که مهاجرین و انصار و غیر این دو گروه نزد امیر المومنین علیه‌السلام آمدند و گفتند که به خدا قسم امیرالمومنین هستی و تو از همه مردم احق و اولی به نبی الله هستی . دستت را جلو بیاور تا با تو بیعت کنیم. و ما پیش مرگ تو هستیم امام علی علیه‌السلام فرمودند: اگر شما راست می‌گویید فردا حلق راس کنید{ موی سر را بتراشید} و فردا بیایید . فردا شد فقط امیر المومنین علیه‌السلام و سلمان و ابوذر و مقداد حلق راس کردند . و غیر اینان کسی حلق راس نکرد . دوباره همان گروه‌ها آمدند و همان حرف‌های روز قبل را تکرار کردند باز امیر المومنین علیه‌السلام همان شرط حلق راس را بیان فرمودند . ولی جز همان افراد خاص کسی حلق راس نکرد . 📚:اختیار الرجال: ص۸ ح 18 👇نکته👇 ✍🏻در این روایت به خوبی نمایان است که امیرالمومنین علیه‌السلام قصد اقدام نظامی را داشتند ولی شرایط اقدام نظامی مهیا نبوده است لذا دست به قبضه شمشیر نبردند 👈غاصبین خلافت با چیزی جز اقدام نظامی حاضر به بازپس دادن حق نبودند ✍️عیسوند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
چرا امیرالمومنین علیه‌السلام اقدام‌نظامی نکردند توصیه به صبر قسمت اول 🛑عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ سَأَلْتُ أَبِي فَقُلْتُ لَهُ مَا كَانَ بَعْدَ إِفَاقَتِهِ ص قَالَ دَخَلَ عَلَيْهِ النِّسَاءُ يَبْكِينَ وَ ارْتَفَعَتِ الْأَصْوَاتُ وَ ضَجَّ النَّاسُ بِالْبَابِ الْمُهَاجِرُونَ وَ الْأَنْصَارُ قَالَ عَلِيٌّ ع فَبَيْنَا أَنَا كَذَلِكَ إِذْ نُودِيَ أَيْنَ عَلِيٌّ فَأَقْبَلْتُ حَتَّى دَخَلْتُ إِلَيْهِ فَانْكَبَبْتُ عَلَيْهِ فَقَالَ لِي يَا أَخِي فَهَّمَكَ اللَّهُ وَ سَدَّدَكَ وَ وَفَّقَكَ‏ وَ أَرْشَدَكَ وَ أَعَانَكَ وَ غَفَرَ ذَنْبَكَ وَ رَفَعَ ذِكْرَكَ ثُمَّ قَالَ يَا أَخِي إِنَّ الْقَوْمَ سَيَشْغَلُهُمْ عَنِّي مَا يُرِيدُونَ مِنْ عَرَضِ الدُّنْيَا وَ هُمْ عَلَيْهِ قَادِرُونَ فَلَا يَشْغَلُكَ عَنِّي مَا شَغَلَهُمْ فَإِنَّمَا مَثَلُكَ فِي الْأُمَّةِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ نَصَبَهَا اللَّهُ عَلَماً وَ إِنَّمَا تُؤْتَى مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ وَ نَادٍ سَحِيقٍ وَ إِنَّمَا أَنْتَ الْعَلَمُ عَلَمُ الْهُدَى وَ نُورُ الدِّينِ وَ هُوَ نُورُ اللَّهِ يَا أَخِي وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ لَقَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْهِمْ بِالْوَعِيدِ وَ لَقَدْ أَخْبَرْتُ رَجُلًا رَجُلًا بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنْ حَقِّكَ وَ أَلْزَمَهُمْ مِنْ طَاعَتِكَ فَكُلٌّ أَجَابَ إِلَيْكَ وَ سَلَّمَ الْأَمْرَ إِلَيْكَ وَ إِنِّي لَأَعْرِفُ خِلَافَ قَوْلِهِمْ فَإِذَا قُبِضْتُ وَ فَرَغْتَ مِنْ جَمِيعِ مَا وَصَّيْتُكَ بِهِ وَ غَيَّبْتَنِي فِي قَبْرِي فَالْزَمْ بَيْتَكَ وَ اجْمَعِ الْقُرْآنَ عَلَى تَأْلِيفِهِ وَ الْفَرَائِضَ وَ الْأَحْكَامَ عَلَى تَنْزِيلِهِ ثُمَّ امْضِ ذَلِكَ عَلَى عَزَائِمِهِ وَ عَلَى مَا أَمَرْتُكَ بِهِ وَ👈 عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ مِنْهُمْ حَتَّى تَقْدَمَ عَلَي‏ 🔰امام کاظم علیه‌السلام می فرماید: از پدرم امام صادق علیه‌السلام سوال کردم : پس از به هوش آمدن رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌واله چه اتفاقی افتاد؟ زن‌ها داخل شدند و شروع به گریه کردند مهاجرین و انصار جمع شدند و اظهار غم و اندوه می‌کردند امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند ناآگاه من را صدا زدند، وارد شدم و خودم را روی بدن پیامبر صلی‌الله‌علیه وآله انداختم، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله فرمودن: برادرم این مردم مرا رها خواهند کرد و به دنیای خودشان مشغول خواهند شد ولی تو را از رسیدگی به من باز ندارد، مثل تو در بین این امت مثل کعبه است که خدا آنرا نشانه قرار داده است تا از راه‌های دور نزد آن بیایند..... پس چون من از دنیا رفتم و از آنچه به تو وصیت کردم فارغ شدی و بدنم را در قبر گذاشتی، در خانه‌ات بشین و قرآن را آنگونه دستور داده‌ام، بر اساس واجبات و احکام و ترتیب نزول جمع آوری کن، 👈تو را به صبر در برابر آنچه از این گروه به تو و فاطمه سلام الله علیها خواهد رسید سفارش میکنم صبر کن تا بر من وارد شوی 📚:طرف من الأنباء و المناقب ج ۱، ص ۱۶۱ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
19.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناظره طرف شیعه : آقای حسینوند طرف اهل تسنن: مولوی سالاری پور موضوع: حمله به خانه وحی قسمت : اول ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حمله به خانه.m4a
19.26M
قسمت دوم مناظره طرف شیعه: جناب آقای حسینوند طرف اهل تسنن: مولوی قندابی موضوع: حمله به بیت وحی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖چرا امیرالمومنین علیه‌السلام اقدام‌نظامی نکردند توصیه به صبر قسمت اول 🛑عَنْ أَبِي
چرا امیرالمومنین علیه‌السلام اقدام‌نظامی نکردند توصیه به صبر قسمت دوم 🛑«يَا عَلِيُّ إِنَ‏ قُرَيْشاً سَتَظَاهَرُ عَلَيْكَ وَ تَجْتَمِعُ كَلِمَتُهُمْ عَلَى ظُلْمِكَ وَ قَهْرِكَ فَإِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَجَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَك»)1 🔰ابن عباس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می کند که در وصیتی به امیرالمؤمنین فرمود: ای علی! همانا قریش بعد از من بر ضد تو خواهند شد و همگی آنها بر ظلم کردن و چیره شدن بر تو اجتماع خواهند نمود، اگر یاوری داشتی با آنها نبرد کن و اگر یاوری نیافتی، دست نگه دار و خونت را حفظ کن. 🛑«يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ الْأُمَّةَ سَتَغْدِرُ بِكَ وَ تَنْقُضُ عَهْدِي ... فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا تَعْهَدُ إِلَيَّ إِذَا كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ فَقَالَ إِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَبَادِرْ إِلَيْهِمْ‏ وَ جَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَكَ حَتَّى تَلْحَقَ بِي مَظْلُوماً)2 🔰ای اباالحسن! همانا این امت بر ضد تو رفتار خواهند نمود و عهد مرا خواهند شکست... من گفتم: ای رسول خدا، وظیفه من در چنین شرایطی چیست؟ فرمود: اگر یاوری یافتی بر ضد آنها قیام کن و مبارزه کن و اگر یاوری پیدا نکردی دست نگه دار و خون خود را حفظ کن تا در حالی که مظلوم هستی بر من ملحق شوی. 📚:منابع: 1:الغیبه شیخ طوسی، ص 193‏ 2:احتجاج طبرسی، ج1، ص 190 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
چرا امیرالمومنین علیه‌السلام اقدام‌نظامی نکردند اگر یار و یاوری بود... ✍دومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه السلام اقدام نظامی برای بازپس گرفتن حق خویش نکند؛نداشتن انصار و اعوان بود به گزارشات زیر دقت کنید👇 1⃣: أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ‏ لِي‏ عِدَّةُ أَصْحَابِ طَالُوتَ أَوْ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ وَ هُمْ أَعْدَاؤُكُمْ لَضَرَبْتُكُمْ بِالسَّيْفِ حَتَّى تَئُولُوا إِلَى الْحَق»1 🔰به خدا قسم اگر من به تعداد اصحاب طالوت، یا تعداد اهل بدر، در حالی که آنها دشمن شما بودند، نیرو داشتم، حتماً با شمشیر شما را می زدم تا اینکه بر صراط مستقیم باز گردید. 👇 توضیح👇 در این تعبیر، حضرت قسم یاد می کند که اگر‏ به تعداد اصحاب طالوت که حدود 300 نفر بودند و یا به تعداد افراد حاضر در جنگ بدر که 313 نفر بودند، نیرو داشتم، حتماً در برابر این حکومت قیام می کردم، آنهم قیام مسلحانه و با شمشیر؛ این تعبیر حضرت خیلی واضح و روشن است. 2⃣: «وَ لَوْ كُنْتُ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ (أَخُو تَيْمٍ) أَرْبَعِينَ‏ رَجُلًا مُطِيعِينَ لَجَاهَدْتُهُم»2 🔰اگر من در روزی که بیعت گرفته شد برای اخوتیم (ابوبکر)، من چهل مرد فرمانبردار داشتم، حتماً با آنها نبرد می کردم. 3⃣: «يَا ابْنَ قَيْسٍ أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ إِنِّي لَوْ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ أَخُو تَيْمٍ‏ الَّذِي عَيَّرْتَنِي بِدُخُولِي فِي بَيْعَتِهِ أَرْبَعِينَ رَجُلًا كُلُّهُمْ عَلَى مِثْلِ بَصِيرَةِ الْأَرْبَعَةِ الَّذِينَ قَدْ وَجَدْتُ لَمَا كَفَفْتُ يَدِي وَ لَنَاهَضْتُ الْقَوْمَ وَ لَكِنْ لَمْ أَجِدْ خَامِساً فَأَمْسَكْت. قَالَ الْأَشْعَثُ فَمَنِ الْأَرْبَعَةُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ سَلْمَانُ وَ أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ الزُّبَيْرُ بْنُ صَفِيَّةَ قَبْلَ نَكْثِهِ بَيْعَتِي»‏3 🔰چرا همانگونه که در مقابل طلحه و زبیر و معاویه دست به شمشیر بردید، در برابر ابوبکر و عمر دست به شمشیر نبردید تا حق خود را بگیرید!؟ حضرت در پاسخ ابن قیس می فرمایند: ای پسر قیس! به خدائی که دانه را شکافت و انسان را آفرید سوگند، همانا من اگر روزی که با ابوبکر بیعت گرفته شد، بیعتی که مرا شماتت به آن بیعت کردن می کنی، اگر چهل مرد در اختیار داشتم، چهل مردی که در بصیرت همانند آن چهار نفر بودند که من یافتم؛ هرگز دست روی دست نمی گذاشتم و با آن قوم می جنگیدم و نابودشان می کردم، ولیکن نفر پنجمی نیافتم و لذا دست نگه داشتم. اشعث گفت: آن چهار نفر چه کسانی هستند ای امیرالمؤمنین؟ حضرت فرمود: آن چهار نفر سلمان و ابوذر و مقداد و زبیر بودند البته زبیر قبل از آنکه بیعت مرا شکست. 4⃣: «خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ فَمَرَّ بِصِيرَةٍ فِيهَا نَحْوٌ مِنْ ثَلَاثِينَ شَاةً فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ لِي رِجَالًا يَنْصَحُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ بِعَدَدِ هَذِهِ الشِّيَاهِ لَأَزَلْتُ ابْنَ آكِلَةِ الذِّبَّانِ‏ عَنْ مُلْكِهِ قَالَ فَلَمَّا أَمْسَى بَايَعَهُ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ سِتُّونَ رَجُلًا عَلَى الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ اغْدُوا بِنَا إِلَى أَحْجَارِ الزَّيْتِ‏ مُحَلِّقِينَ وَ حَلَقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا وَافَى مِنَ الْقَوْمِ مُحَلِّقاً إِلَّا أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ وَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ وَ جَاءَ سَلْمَانُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ»4 🔰روزی امیرالمؤمنین از مسجد خارج شد و از کنار محل نگهداری حیوانات که سی رأس گوسفند در آنجا نگه داری می شد، عبور کرد و فرمود: به خدا قسم اگر من به تعداد این گوسفندان، نیرو داشتم، حاکم را از حکومتش برکنار می کردم؛ وقتی عصر شد، تعداد 360 نفر با علی بیعت کردند که تا پای جان در کنار او بجنگند. حضرت به آنها فرمود: بروید و سرهای خود را بتراشید و در محله احجار الزیت (نام جايى در اطراف مدينه بوده) حاضر شويد (و دستور سر تراشيدن را براى علامت وفادارى معين فرمود) خود امير المؤمنين عليه السّلام سرش را تراشيد ولى روز ديگر از آن سيصد و شصت نفر جز ابو ذر و مقدار و حذيفه بن يمان و عمار بن ياسر و سلمان كه او نيز در آخر كار رسيد كسى سر تراشيده در وعده‏گاه حاضر نشد، 📚: منابع 1: کافی ج8ص 32 2:سليم ج‏2، ص667 3:احتجاج طبرسی، ج1، ص 449 4:الکافی ج ۸ ص ۳۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
چرا امیرالمومنین علیه‌السلام اقدام‌نظامی نکردند از بین رفتن اسلام حقیقی ✍سومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه‌السلام اقدام نظامی انجام‌ندهند ترس از بین رفتن کامل اسلام بود( از بین رفتن اسلام حقیقی و برگشتن جاهلیت) 🔺«وأیم اللَّهِ لَوْلا مَخَافَةُ الْفُرْقَةِ وَ أَنْ يَعُودَ الْكُفْرُ وَ يَبُوءَ الدِّينُ لِغَيْرِنَا، فَصَبَرْنَا عَلَى بَعْضِ الأَلَمِ، ثُمَّ لَمْ نَرَ بِحَمْدِ اللَّهِ إِلا خَيْرًا»۱ 🔰قسم به خدا اگر ترس تفرقه بین امت اسلامی نبود، و این که کفر دوباره بازگردد و دین اسلام نابود شود، حتماً حکومت را تغییر می دادم؛ ولی به بعضی دردها صبر کردم و به حمد خدا از این صبرم جز خیر چیزی ندیدم. 👇حدیث دوم👇 🔺يَا ابْنَ السَّوْدَاءِ، أَمَّا حَقِّي فَقَدْ تَرَكْتُهُ مَخَافَةَ أَنْ يَرْتَدَّ النَّاسُ عَنْ دِينِهِمْ)2 🔰امیرالمومنین علیه‌السلام خطاب به عمر بن الخطاب فرمودند: ای فرزند بردگان سیاه چهره! من اگر از حق خلافتم گذشتم به این سبب بود که مامور به صبر بودم تا مردم از دین مردتد نشوند 📚:منابع: ۱: الإستیعاب، ج2، ص 497 ۲: دلائل الامامه ص ۱۳۶ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi