eitaa logo
علم الحدیث
12.9هزار دنبال‌کننده
81 عکس
237 ویدیو
74 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥لحظاتی از مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در دیدار مداحان و شاعران اهل بیت(علیهم‌السلام) با رهبر انقلاب تشنه وخین دشمن علی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آقایون دقت کنند برای این روز فرخنده 🛑 عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ قَالَ كَانَ أَبُو اَلْخَطَّابِ قَبْلَ أَنْ يَفْسُدَ وَ هُوَ يَحْمِلُ اَلْمَسَائِلَ لِأَصْحَابِنَا وَ يَجِيءُ بِجَوَابَاتِهَا رَوَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ "عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ" قَالَ: اِشْتَرُوا وَ إِنْ كَانَ غَالِياً فَإِنَّ اَلرِّزْقَ يَنْزِلُ مَعَ اَلشِّرَاءِ. 🔰على بن عقبه گويد: ابو الخطّاب - كه پيش از فاسد شدنش، پاسخ مسائل را براى شيعيان مى‌آورد - از امام صادق "عليه السّلام" روايت مى‌كرد كه آن حضرت فرمود: اجناس را بخريد حتّى اگر گران باشد، چون رزق و روزى با خريدن فرود مى‌آيد. 📚:الکافي ج۵ ص۱۵۰ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پاداش شاد کردن خانم‌هایی که به شما مَحرم‌اند‼️ 🛑...عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى اِمْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلاَّ فَرَّحَهُ اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.» 🔰از امام رضا از رسول خدا (صلوات‌الله علیهما) نقل شده است: «به‌راستی که خداوند (تبارک‌وتعالی) نسبت به زنان از مردان دل‌سوزتر است. هیچ مردی نیست که شادی‌ای بر دلِ زنی که از محارم اوست، وارد کند، مگراین‌که خداوند (تعالی) در روز قیامت او را شاد گرداند.» 📚: الکافي، ج۶، ص ۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیا سوزاندن کاغذی که اسماء متبرک در آن است جایز است؟ 🛑 عنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَرَاطِيسِ تَجْتَمِعُ هَلْ تُحْرَقُ بِالنَّارِ وَ فِيهَا شَيْ‏ءٌ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ قَالَ لَا تُغْسَلُ بِالْمَاءِ أَوَّلًا قَبْلُ. 🔰 از ابو الحسن موسى «علیه السلام» پرسيدم: مقدارى ياد داشت باطله جمع مى‏شود، آيا مى‏توان با آتش سوزانيد با آن كه نام خدا در آن است؟ ابو الحسن گفت: نه. اول با آب بشوئيد. 📚الکافي: ج 2 ص 674 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖پاک کردن اسماء متبرک با آب دهن ممنوع است 🛑عنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الِاسْمِ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ يَمْحُوهُ الرَّجُلُ بِالتُّفْلِ قَالَ امْحُوهُ بِأَطْهَرِ مَا تَجِدُون‏ 🔰زراره گويد: از حضرت صادق عليه السّلام سؤال شد: از يكى از نامهاى خداوند (كه در جايى نوشته شده) و انسان آن را با آب دهان پاك كند؟ فرمود: آن را با پاكترين چيزى كه بآن دسترسى داريد پاك كنيد. 📚: الکافي ج 2 ص 674 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖بررسی اشکالات سران سقیفه به شخصیت امیرالمومنین علیه‌السلام قسمت دوم (جوان بودن ام
بررسی اشکالات سران سقیفه به شخصیت امیرالمومنین علیه‌السلام قسمت سوم (پاسخ به اشکال اول) ✍🏻موافقین سقیفه برای اثبات حقانیت ابابکر برای خلافت از سوی به کهولت سن ابابکر استناد می‌کردند و از سوی به جوان بودن امیرالمومنین «علیه‌السلام» برای تصدی خلافت اشکال می‌کردند: برای پاسخ به این اشکال: زمان ابلاغ سوره برائت که پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌واله» ابتدا ابابکر را راهی کردند ولی در ادامه به دستور خداوند متعال ابابکر برگردانده شد و امیرالمومنین «علیه‌السلام» فرستاده شد در این قضیه با اینکه ابابکر کهولت سن داشت ولی معیار برای انتخاب نشد 🔺عنْ حبشي عَنْ عَلِيٍّ قَالَ: " لَمَّا نَزَلَتْ عَشْرُ آيَاتٍ من براءة دعا رسول الله أَبَا بَكْرٍ فَبَعَثَهُ بِهَا لِيَقْرَأَهَا عَلَى أَهْلِ مَكَّةَ ثُمَّ دَعَانِي فَقَالَ لِي: أَدْرِكْ أَبَا بَكْرٍ فَحَيْثُ لَحِقْتَهُ فَخُذِ الْكِتَابَ مِنْهُ فَاذْهَبْ بِهِ إِلَى أَهْلِ مَكَّةَ فَاقْرَأْهُ عَلَيْهِمْ، فَلَحِقْتُهُ بِالْجُحْفَةِ فَأَخَذْتُ الْكِتَابَ مِنْهُ وَرَجَعَ أَبُو بَكْرٍ)1 🔸ابن کثیر نقل می‌کند: زمانی که ده آیه ابتداء سوره برائت نازل شد، پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌واله» ابتدا ابابکر را فراخواند و که آیات را برای اهل مکه قرائت کند ولی در ادامه به امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند به سمت ابابکر برو و آیات را از وی بگیر و خود آنان را بر اهل مکه قرائت کن امیرالمومنین علیه‌السلام در جحفه به ابابکر رسید و آیات را از وی پس گرفت و ابابکر به مدینه بازگشت. ✍🏻چند روز قبل از وفات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله دستور دادند که تمام بزرگان انصار و مهاجر ذیل لواء و فرماندهی اسامه بن زید، به نبرد روم برودند در حالی که سن اسامه؛ 18، 19، یا 20 سال بیشتر نبود. 🔺فلَمْ يَبْقَ أَحَدٌ مِنْ وُجُوهِ الْمُهَاجِرِينَ الْأَوَّلِينَ وَالْأَنْصَارِ إِلَّا انْتُدِبَ فِي تِلْكَ الْغَزْوَةِ فِيهِمْ أَبُو بَكْرٍ الصِّدِّيقُ وَعُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ وَأَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ)2 🔸ابن سعد نقل می‌کند: وقتی لشگر اسامه اعزام شد هیچ کسی از بزرگان مهاجرین و انصار باقی نماند مگر اینکه در زیر لواء و فرماندهی اسامه فراخوانده شده بود من جمله ابابکر و عمر و ابوعبیده الجراح. ✍🏻چرا زمان جنگ خیبر و احد و بدر که هیچ کسی توان رویارویی با جنگجویان عرب را نداشت، و تنها کسی که راهی میدان می‌شد و قتال العرب بود امیرالمومنین علیه‌السلام بود چرا در آن زمان کم سنی ملاک نبود؟ الف: قال فأردت أن أقول: كان رسول الله صلّى الله عليه وسلّم يبعثه فينطح كبشها فلم يستصغره، أفتستصغره أنت وصاحبك؟ ) 🔸راغب نقل می‌کند: زمانی که عمر نزد ابن عباس از جوان بودن امیرالمومنین «علیه‌السلام» سخن به میان أورد، ابن عباس: خواستم به او بگویم، پیامبر«صلی‌الله علیه‌واله» او را می‌فرستاد و او پهلوان عرب را مضروب می‌ساخت پس پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌واله» ایشان را کوچک نشمردند؛ حال تو و رفیقت او را کوچک می شمارید؟ ب: وقال عمر لعبد الله بن عبّاس: أتدري ما منع الناس من ابن عمّك أن [يولّوه هذا الأمر؟ قال: ما أدري، قال عمر: لحداثة سنّه. قال: فقد كان يوم بدر أحدثهم سنّا، يقدّمونه في المؤازرة ويؤخرونه في الإمامة.)4 🔸نقل شده است: عمر به ابن عباس گفت می‌دانی چرا مردم پسر عمویت را به خلافت نپذیرفتند؟ ابن عباس گفت خیر عمر، به خاطر جوان بودن او ابن عباس گفت : در روز بدر نیز کم سال ترین آنان بود ولی پیامبر «صلی الله‌علیه‌واله» او را در نبرد جلو انداخت، ولی در امامت کنار می‌زنند؟ ج: هلا استحدثتم سنة يوم الخندق إذ خرج عمرو بن عبدود، و قد كعم عنه الأبطال، و تأخرت عنه الأشياخ، و يوم بدر إذ كان يقط الأقران قطا)5 🔸در روایتی دیگری ابن عباس پاسخ داد: چرا سن او را در نبرد خندق آن هنگام که عمرو بن عبدود به میدان آمد در حالی که پهلوانان از پیکار با او خودداری می‌کردند و بزرگسالان از او دوری گزیدند و نیز در جنگ بدر که جنگاوران را دور می کرد، کم نشماردند؟ 📚منابع: 1: البدايه والنهايه ج 7 ص 394 2: طبقات الکبری ج 2 ص 190 3: محاضرات الأدباء ج 2 ص 496 4: أخبار الدولة العباسية 129. 5: تاریخ یعقوبی ج 2 ص 159 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖پاک کردن اسماء متبرک با آب دهن ممنوع است 🛑عنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سُئِل
➖آداب نگه‌داری از اسماء متبرک 🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص امْحُوا كِتَابَ اللَّهِ تَعَالَى وَ ذِكْرَهُ بِأَطْهَرِ مَا تَجِدُونَ وَ نَهَى أَنْ يُحْرَقَ كِتَابُ اللَّهِ وَ نَهَى أَنْ يُمْحَى بِالْأَقْلَامِ. 🔰حضرت صادق عليه‌السلام فرمود: رسول خدا «صلی الله علیه و آله» فرموده: كلمات قرآن و نام خدا را با پاكترين چيزى كه بدستتان رسد پاك كنيد، و از سوزاندن قرآن و محو آن با قلم نهى فرمودند(خط کشیدن). 📚: الکافي: ج 2 ص 674 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آيا مؤمنی (که از دنیا رفته) خانوادۀ خود را زيارت مى‌کند❓ 🛑عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَزُورُ اَلْمُؤْمِنُ أَهْلَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِي كَمْ قَالَ عَلَى قَدْرِ فَضَائِلِهِمْ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ قَالَ ثُمَّ رَأَيْتُ فِي مَجْرَى كَلاَمِهِ أَنَّهُ يَقُولُ أَدْنَاهُمْ مَنْزِلَةً يَزُورُ كُلَّ جُمْعَةٍ قَالَ قُلْتُ فِي أَيِّ سَاعَةٍ قَالَ عِنْدَ زَوَالِ اَلشَّمْسِ وَ مِثْلِ ذَلِكَ قَالَ قُلْتُ فِي أَيِّ صُورَةٍ قَالَ فِي صُورَةِ اَلْعُصْفُورِ أَوْ أَصْغَرَ مِنْ ذَلِكَ فَيَبْعَثُ اَللَّهُ تَعَالَى مَعَهُ مَلَكاً فَيُرِيهِ مَا يَسُرُّهُ وَ يَسْتُرُ عَنْهُ مَا يَكْرَهُ فَيَرَى مَا يَسُرُّهُ وَ يَرْجِعُ إِلَى قُرَّةِ عَيْنٍ. 🔰اسحاق بن عمّار گويد: به امام كاظم عليه السّلام گفتم: آيا مؤمن خانوادۀ خود را زيارت مى‌نمايد؟ فرمود: آرى. گفتم: چقدر؟ فرمود: به مقدار مقام و منزلتش. بعضى هر روز به ديدار مى‌آيند و كسانى هستند كه هر دو روز يك بار و بعضى ديگر هر سه روز يك بار. اسحاق گويد: من از طرز گفتار آن حضرت چنين فهميدم كه مى‌ فرمايد : پايين‌ترين فرد از نظر منزلت، هفته‌اى يك بار خويشان خود را زيارت مى‌كند. گفتم: در چه ساعتى به زيارت مى‌آيند؟ فرمود: هنگام زوال خورشيد و مانند آن. اسحاق گويد: گفتم: در چه صورتى‌؟ فرمود: در صورت گنجشك، يا پرنده‌اى كوچك‌تر از آن. خداوند فرشته‌اى را به همراه او مى‌فرستد كه آن‌چه او را خوشحال مى‌سازد به او نشان دهد و آن‌چه را كه دوست نمى‌دارد، از او بپوشاند. او حالاتى از آنها مى‌بيند كه او را شادمان مى‌كند و با چشم‌روشنى باز مى‌گردد. 📚:الکافي ج ۳، ص ۲۳۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیا میت غیر مومن نیز خانواده خود را می‌بیند؟ 🛑عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَ لاَ كَافِرٍ إِلاَّ وَ هُوَ يَأْتِي أَهْلَهُ عِنْدَ زَوَالِ اَلشَّمْسِ فَإِذَا رَأَى أَهْلَهُ يَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ حَمِدَ اَللَّهَ عَلَى ذَلِكَ وَ إِذَا رَأَى اَلْكَافِرُ أَهْلَهُ يَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ كَانَتْ عَلَيْهِ حَسْرَةً . 🔰 ابو بصير گويد: امام صادق عليه‌السّلام فرمود: هر مؤمن و كافرى به هنگام زوال خورشيد به زيارت اقوام خود مى‌آيد. پس اگر مؤمن خانواده خود را ببيند كه عمل صالح انجام مى‌دهند، خدا را حمد مى‌گويد، و هرگاه كافر ببيند كه خانواده‌اش عمل صالح انجام مى‌دهند، حسرت مى‌خورد. 📚: الکافي ج ۳، ص ۲۳۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سالروز از دنیا رفتن خلیفه خودخوانده 🛑وفي اليوم السابع والعشرين منه سنة (13) ثلاث عشرة من الهجرة كانت وفاة أبي بكر عتيق بن أبي قحافة وولاية عمر بن الخطاب مقامه بنصه 🔰مرحوم شیخ مفید: روز 27 جمادی الاخر، سال 13 هجری سالروز وفات ابابکر‌بن‌ابی‌قحافه، و به حکومت رسیدن عمربن‌الخطاب به دستور و وصیت ابابکر است 📚: مسار الشیعه 56 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ابابکر به دست چه کسی به قتل رسید؟ ✍🏻برای پاسخ به این مطلب دو موضوع باید بررسی شود 1: آیا ابابکر به قتل رسید؟ 2 : ابابکر به دست چه کسی به قتل رسید؟ ⚡️پاسخ: 🔺الليث بن سعد عن الزهري قال: أهدي لأبي بكر طعام، وعنده الحارس بن كلدة طبيب العرب؛ فأكلا منه، فقال الحارث لأبي بكر: لقد أكلنا والله في هذا الطعام سم سنة، وإني وإياك لميتان عند رأس الحول، فماتا جميعا عند انقضاء السنة.)1 🔸زهری نقل میکند: غذائی برای ابابکر آورده شد در آن هنگام حارس بن کلدة، طبیب مشهور عرب نزد ابابکر بود حارث، که آن هنگام با ابوبکر هم غذا شد، پس از خوردن چند لقمه دست کشید و گفت که ما را مسموم کرده اند و تا یک سال دیگر خواهیم مرد و چنین نیز شد و سر سال هر دو نفر از دنیا رفتند ✍🏻در این نقل از فعل مجهول «أهدي» استفاده شده است یعنی مشخص نیست چه کسی این طعام مسموم را برای ابابکر آورده است. لذا اصل مسموم شدن ابابکر توسط سم ثابت می‌شود ولی اینکه قاتل ابابکر چه کسی است خیر؟ البته ناگفته نماند در تاریخ طبری علت وفات ابابکر را مسموم شدن توسط یهود اعلام میکند: «وكان سبب وفاته أن اليهود سمته في أرزة»2 ➖آیا عمر‌‌بن‌الخطاب قاتل ابابکر است⁉️ 🔸عده‌ای از پژوهشگران معاصر معتقد هستند که قاتل ابابکر، عمر‌بن‌الخطاب است ولی واقعیت امر این است که هیچ نص تاریخی بر وجود همچین مطلبی وجود ندارد و کسانی که قائل به این قول هستند با توجه به قرائن این قول را اختیار کردند قرائنی مثل این مورد: «کسی که بیشتر سود از مرگ ابابکر شامل حال وی می شد، عمر بن الخطاب بود» و قرائن دیگری که مجال بیانشان نیست. ✍🏻عیسوند 📚: منابع 1: العقد الفريد/ج7/ص305 2: تاریخ طبری ج2 ص 215 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖بررسی القاب خلفاء خودخوانده قسمت اول (دزدی و جعل القاب) ✍🏻مخالفین شیعه برای فضیلت تراشی برای خلفاء خودخوانده شروع به تلاش‌های مختلفی کردند یکی از راه‌های که انتخاب کردند جعل القاب دروغین برای خلفاء خودخوانده بود: برای ابابکر جعل لقب صدیق برای عمر جعل لقب فاروق برای عثمان جعل لقب ذی‌النورین 👈🏻البته باید توجه کرد مخالفین شیعه برای جعل این القاب دست به دزدی زدند یعنی القاب امیرالمومنین «علیه‌السلام» را برای خلفاء خود خوانده استفاده کردند در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد ان شاءالله ⚡️معاویه برای این جعلیات گروه مخصوص جعل روایت تشکیل داد. 🔺أن معاوية وضع قوما من الصحابة و قوما من التابعين على رواية أخبار قبيحة في علي ع تقتضي الطعن فيه و البراءة منه و جعل لهم على ذلك جعلا يرغب في مثله فاختلقوا ما أرضاه منهم أبو هريرة و عمرو بن العاص و المغيرة بن شعبة و من التابعين عروة بن الزبير)1 🔸«معاویه گروهی از صحابه و گروهی از تابعین را موظف کرد به نقل اخبار زشت و قبیح درباره علی «علیه السلام» که به طعن او و بی‌توجهی به او منجر می‌شود، و برای این کار برای آنها پاداشی تعیین کرد که انگیزه‌ای برای انجام چنین کاری داشته باشند. از این گروه، ابو هریره، عمرو بن عاص، مغیره بن شعبه و از تابعین عروة بن زبیر می شود اشاره کرد.» 👇🏻 نتیجه این گروه👇🏻 🔺لا تتركوا خبرا يرويه أحد من المسلمين في أبي تراب إلا و تأتوني بمناقض له في الصحابة فقرئت كتبه على الناس فرويت أخبار كثيرة في مناقب الصحابة مفتعلة لا حقيقة لها)2 🔸معاویه در نامه به کارگزار خود نوشت: هیچ فضیلتی از ابی‌تراب نباشد مگر اینکه همان فضیلت را برای صحابه بیان کنید(دزدین فضائل امیرالمومنین «علیه‌السلام» و جعل این فضائل برای دشمنان امیرالمومنین«علیه‌السلام») نامه معاویه قرائت شد و بعد از نامه معاویه اخبار و فضائل زیادی در باب فضائل صحابه پخش شد که هیچ واقعیت خارجی نداشتند(دورغ بودند). ✍🏻جعلیات بنی‌امیه به آنجا رسید که اصحاب ما در رد این جعلیات کتاب بالاخصوص نوشتند: مرحوم نجاشی وقتی یکی از اصحاب به نام «ثبيت بن محمد أبو محمد» را مدخل می‌کند در فهرست آثار ایشان به کتابی به نام: «توليدات بني‏ أمية في الحديث و ذكر الأحاديث الموضوع» اشاره می‌کند )2 برای مطالعه بیشتر 1: فصل في ذكر الأحاديث الموضوعة في ذم‏ علي‏)3 2: فصل في ذكر المنحرفين عن علي‏)4 ✍🏻عیسوند 📚منابع: 1: شرح ابن ابی الحدید: ج 4 ص 63 2: رجال النجاشي 117 3: شرح ابن ابی الحدید ج4ص 63 4: 4: شرح ابن ابی الحدید ج 4 ص 74 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi