هدایت شده از م
🔶🔹 بهج الصباغة فی شرح نهج البلاغة، یکی از آثار متقن و موضوعی در شرح نهج البلاغة است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 فی ظلال نهج البلاغة، یکی دیگر از آثار مهم در شرح نهج البلاغة است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 شرح حِکم نهج البلاغة، یکی دیگر از آثار فاخر در شرح حکمت های گرانبهای حضرت امیر علیه السلام است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (راوندی)، یکی دیگر از آثار وزین در شرح کتاب شریف نهج البلاغة است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 شرح ابن میثم بحرانی، یکی دیگر از آثار وزین در شرح کتاب شریف نهج البلاغة است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 درس هایی از نهج البلاغة، یکی دیگر از آثار فارسی و متقن در شرح کتاب شریف نهج البلاغة است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (خوئی)،یکی دیگر از آثار مهم در شرح کتاب شریف نهج البلاغة است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
✅ تفسیری جالب در بیانِ علّتِ غربت امام علی علیه السلام 🏴🏴
🔶🔹در کتاب کشف الغُمّة فی معرفة الأئمة نوشته علیّ بن عیسی إربلی (م692) آمده است که روزی یونس بن حبیب نحوی از خلیل بن احمد فراهیدی بنیانگذار علم عَروض، پرسید: چرا همه اصحاب پیامبر، گویی یک امت واحده بودند، امام علی علیه السلام، تک و تنها بودند؟ (در مورد حضرت، تعبیر «ابن عَلّة» را بکار می برد؛ یعنی فرزند هَوُو که همان زن دوم است و انگار بچه او، در مقایسه با بچه های زن اول، تک و غریب است!).
🔺خلیل جواب می دهد: علی علیه السلام، از جهت تقدّم، مسلمان تر، از جهت علم، بالاتر، از جهتِ شرف، والاتر، از جهت زهد، راجح تر، از جهت جهاد در راه خدا، با سابقه تر بود و مردم نیز معمولاً با کسانی که شبیه خودشان هستند، انس می گیرند، لذا تحمّل همراهی با این همه عظمت ایشان را نداشتند و تنهایشان گذاشتند (الناس إلی أشکالهم و أشباههم أمْیل).
🔸لا یکون العلیُّ مثل الدّنیّ
لا و لا ذو الذکاء مثل الغبیّ!
😭 خدا به دل کسانی که غربت امام علی علیه السلام را حتی ذره ای درک کردند، صبر عطا کند. امام علی علیه السلام، والاتر از آن بودند که مردم زمانه بتوانند خودشان را با ایشان هماهنگ کنند. سراسر نهج البلاغه، بوی غربت امام را می دهد، خصوصاً آنجایی که از بی وفایی و سست عنصریِ یاران، شکوه می کنند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
FazayelImamAli_RB.mp3
16.82M
💠 فضایل امیر المؤمنین (علیه السلام)
🔸شب شهادت امیر المؤمنین و شب قدر
🎙استاد ربانی بیرجندی
#استاد_ربانی_بیرجندی
#فضایل_امیر_المؤمنین
#حوزه_علمیه_خراسان
🆔eitaa.com/rabbanibirjandi
🆔eitaa.com/masathe4
⁉️ مبتدي کيست؟
🔶🔹در نظام آموزشي کنونی، معمولا به پايه هاي يک تا سه، مبتدي مي گويند اما در روش سنتي، حتي ممکن است کسي سطح چهار حوزه باشد اما هنوز مبتدي باشد! دليل اين ادعا اين است که در روش سنتي، ملاک اين است که چه کتابي، با چه کيفيتي و نزد چه استادي خوانده شده است، اما در روش صنعتي، ملاک ِ ارزشگذاری، شماره پايه است. متاسفانه اکنون، کسانی ادعاهایی مطرح می کنند (تحول در آموزش و اجتهاد و ...)، درحالیکه بدیهی ترین مسائل علمی را هم نمی دانند. این نشان می دهد، هنوز در ابتدای راه هستند اما خود را در انتهای راه تصور می کنند و این چیزی جز، جهلِ مرکب نیست.
✅ مرحوم سيد علي خان در الحدائق، مبتدي در مسائل علمي را اينگونه معني مي فرمايند:
«هو الذي ابتدأ فيه و لم يصل منه إلي حالة يستقلّ فيها بتصوير المسائل».
👌 نقل است يکي از طلاب در محضر يکي از علما، شماره پايه اش را گفت. آن عالم، دستش را پشت گوشش حائل کرد طوري که انگار نمي شنود. مقصود آن عالم اين بود که به طلبه بفهماند که شماره پايه ارزشي ندارد و نبايد به آن، دلخوش بود.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
و لا هداک إلي الأرض کعالمها
و لا أعانک في عزم کعزّام
🔶🔹 عمده ادعاي کساني که به روش سنتي دعوت مي کنند، آن است که ما را پيرو و تابعِ صاحبان عزم و اراده و علم کنند چراکه ايشان سال ها تجربه کسب کرده اند و دنيا ديده هستند پس مشاوران خود را از بين علماي شاخص انتخاب کنيم و به نصائح ايشان گوش دهيم و به قولشان اعتماد کنيم.
متاسفانه مشاوراني اکنون در برخي مراکز، در حال ارائه مشاوره علمی هستند که چون خودشان، مقام علمي برجسته اي ندارند، مي خواهند ديگران را نيز در حد خودشان نگه دارند. ما تا امثال علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی و دیگر برزگان را داریم، جائز نیست در کیفیت تحصیل، سراغ دیگران برویم.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
🔶🔹توضیحات جالب بیت حضرت آیت الله العظمی سیستانی دام عزه در مورد "رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح" و پاسخ به چرایی عدم استفاده از ابزارهای نوین:
https://www.sistani.org/files-new/Archeives/1441h/02-10-1441h(F).pdf
🔶🔹ترجمان القرآن اثری متفاوت از میرسید شریف جرجانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
⚠️ دوباره عده ای در حوزه های علمیه، فقط به دلیل اینکه: "فلانی آدم خوبی است!"، در حال هزینه کردن اعتبار دین و حوزه، برای حمایت از نامزد یا نامزدهای خاصی هستند و حتی برخی، حکم به وجوب رأی به "فلان نامزد خاص" داده اند.
😳جای تعجب است که ما از حوادث گذشته عبرت نمی گیریم و مدام اشتباهات قبل را تکرار می کنیم. عبرت بگیریم از کسانی که روزی، رئیس دولت نهم و دهم را معجزه قرن و یار حقیقی امام دوازدهم علیه السلام می دانستند، اما الان حاضر نیستند، حتی به تایید صلاحیتش، فکر کنند.
🔺با توجه به افتضاحاتی که در هشت سال گذشته بر کشور تحمیل شده، دولت آینده مشکلات فراوانی خواهد داشت (مثلا کسری شدید بودجه به دلیل خلق بی پشتوانه پول در بانک مرکزی و درنتیجه بدهکاری شدید دولت)، پس نیاز به فردی خواهد بود که علاوه بر فسادستیزی، دانش و تجربه بسیار بالایی در امور اجرائی و برنامه ریزی های کلان داشته باشد و چنین فردی نیز اینقدر زود و سریع پیدا نمی شود که برخی هنوز هیچی نشده، شروع به حمایت از برخی نموده اند. سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، صرفاً با "آدم خوب و نمازشب خوان" قابل اداره نیست بلکه دانش و جرأت بسیار می خواهد.
یکبار هم شده، با احساسات، تصمیم نگیریم
✅ تحول در تحصيل (19)
⚠️ سند نوزدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه
🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما.
*نقل با ویرایش و تلخیص
———————
🔶🔹از کتاب هاي بوعلي، براي کسي که مي خواهد وارد فلسفه شود، حتماً برهان شفا بايد در جاي خودش خوانده شود. کتاب الجوهر النضید را به نحوي بايد بخواند. در شخصيت هاي منطقي، فارابي و بوعلي، در صد قرار مي گيرند، بعد خواجه نصير طوسی است. جلد اول کتاب اشارات که متن براي بوعلي است و شرح از خواجه است، جزء بي نظيرهاست. شرح شمسيه و شرح مطالع هم قابل استفاده است. يک تاريخ منطق خوب هم بايد داشته باشند. حاشیة ملاعبدلله نیز مفید و خواندنی است.
✅ حضرت استاد حسن زاده حفظه الله تعالي وقتي آمدند خدمت علامه طباطبايي رحمة الله علیه، ايشان فرمودند: برهان شفا را بخوانيد. برهان شفا واقعاً چيز بي نظيري است. خيلي از بحث هاي معرفت شناسانه و منطقي دقيق، آنجاست. البته کسي که نمي خواهد وارد فضاي معقول شود، همان اشارات کافي است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅برخی کتب برجسته منطقی که متاسفانه در بین ما، مهجور گشته است:
1) رساله کبری: مختصری است فارسی از تصانیف علامه سیدشریف علی بن محمد بن جرجانی (با شرح هایی چون بهجة الطالبین، حاشیه عصام و ... که لیست کامل آن در کتابخانه هایی نظیر کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی موجود است).
2) حاشیه ملا عبدالله یزدی بر تهذیب المنطق: که از مصنفات علامه سعدالدین مسعود تفتازانی است و این کتاب مشتمل بر دو فن می باشد: منطق و کلام، و لیکن قسم منطق آن، مَطرح انظار علما و فضلا واقع شده و جمعی کثیری بر آن شروح و حواشی نگاشتند من جمله: فاضل علامه جلال الدین محمد بن اسعد دوانی و ملاعبدالله از تلامذه همین محقق دوانی است و قسم کلام متداول و مشهور نیست و لیکن در این عصور اخیره، شیخ بر آن شرحی نوشته شده موسوم به تقریب المرام فی شرح تهذیب الکلام و این کتاب در اغلب بلاد که مساکن اکراد (کردها) است میان محصلین در درس و مباحثه، معروف و متداول شده.
3) شرح شمسیه: متن شمسیه از مصنفات نجم الدین عمر بن علی قزوینی معروف به کاتبی است که معاصر با حضرت جواجه نصیرالدین طوسی بوده و شرحی که متداول بین طلاب و مطرح انظارافاضل و اکابر علما واقع شده، شرح قطب الدین محمود بن محمدالرازی (قطب الدین رازی) است و میر سیدشریف و فاضل داود و جمعی دیگر بر آن حواشی نوشتند و علامه سعدالدین تفتازانی نیز بر شمسیه شرحی نوشته است.
لازم به ذکر است که شرح شمسیه در عین دقت، قلم روانی دارد که ظاهراً عمداً رخ داده چون برخی آثار قطب الدین رازی، ثقالت و عمق بسیاری دارد (مانند شرح مطالع الأنوار).
4) شرح مطالع الانوار: مطالع الانوار که در فن منطق و حکمت است از مصنفات قاضی سراج الدین محمود بن ابی بکر اُرمَوی است و قِسم منطق آن، محل انظار و افکار جمع کثیری از علما و حکما واقع شده من جمله: قطب الدین رازی که شرحی بر آن نگاشته به نام لوامع الاسرار فی شرح مطالع الانوار و براین کتاب، حواشی کثیره نوشتند، و اکمل و اتقن حواشی، حاشیه علامه سید شریف جرجانی است
5) کتاب شرح منظومه: و این کتاب قسم منطق و قسم حکمت و شرح هر دو نظما و شرحا از مصنفات عالم عامل و حکیم کامل حاج ملا هادی بن ملا مهدی سبزواری رفع الله مقامه می باشد.
6) شرح اشارات: کتاب اشارات و تنبیهات از بهترین تصانیف حکیم بزرگ شیخ رئیس ابو علی حسین بن عبدالله سینا است و براین کتاب، فخرالدین محمد بن عمر رازی شرحی نوشته و اشکالاتی را مطرح کرده است و برخی به مطایبه، شرح او را جرح نامیده اند! گفته اند ظاهراً روز وفات او، روز ولادت خواجه نصیر طوسی بوده است .
پس از او، حضرت نصیرالدین محمد طوسی معروف به خواجه نصیرطوسی رحمه الله، براین کتاب شرح نوشته و اعتراضات امام فخر را جواب گفته و این شرح، متداول در بین طلاب و فضلاء از قدیم الایام بوده و جمعی کثیری از دانشمندان، بر آن حواشی و تعلیقات نوشتند، من جمله: قطب الدین محمود بن محمد رازی حاشیه مبسوطی بر آن بعنوان محاکمات بین شارحین (فخر رازی و نصیر طوسی ) نوشته است.
7) الجوهرالنضید فی شرح منطق التجرید می باشد که متن آن از حضرت نصیرالدین محمد طوسی قدس سره و قسم اول از کتاب تجرید آن جناب است و شرح آن از علامه حسن بن یوسف بن المطهر الحلی اعلی الله مقامه می باشد و این بزرگوار، اول کسی است که بر هر دو قسم از کتاب تجرید از منطق و کلام، شرح نگاشته است.
8) البصائرالنصیریه از مصنفات حکیم بزرگ قاضی ابن سهلان ساوی است و به نوعی خلاصه ای از کتاب شفا بوعلی هم هست.
9) کتاب حکمه الاشراق و از مصنفات شیخ متالّه حکیم بزرگ شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی (شیخ اشراق) است و قطب الدین شیرازی بر آن شرح نوشته و حضرت صدرالمتالهین شیرازی بر آن حاشیه در نهایت اتقان و دقت نگاشته است.
10) کتاب شفاء تصنیف رئیس الحکماء ابوعلی سیناست. کتاب شفاء که از کتب مبسوطه شیخ رئیس است بر هفت قسم است:
اول: منطق
دوم و سوم: طبیعیات والهیات (براوائل طبیعیات مرحوم آقا جمال خوانساری حواشی دارد و لیکن برالهیات جمع کثیری از علماء حواشی نوشتند. معروف ترین حواشی حاشیه مرحوم صدرالمتالهین شیرازی و حاشیه آقا حسین خوانساری و حاشیه ملااولیاء که از شاگردان آقا حسین خوانساری است و حاشیه سیداحمد که از تلامذه سیدالحکماء و امیرالفضلاءامیر محمد باقر داماد قدس سره می باشد و حاشیه محقق مدقق ملا محمد باقر سبزواری و حاشیه بارع فاضل شیخ سلیمان بحرانی)
چهارم و پنجم و ششم و هفتم: فن هندسه و فن هیأت و فن خواص عدد و فن موسیقی ( که مهجور شده است).
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ هدف علمی در ساختار برنامه ریزی های حوزه چه باید باشد؟
🔺آیت الله جوادی آملی دام عزه، در یکی از جلسات تفسیر، فرمودند:
🔶🔹يکي از نقص هاي حوزه اين است که ما رشته تخصصي ادبي نداريم، رشته تخصصي فلسفه و کلام هست، فقه و اصول هست، تفسير هست، اما علوم ادبي نيست، اگر ادبيات رواج پيدا مي کرد، اين (کتاب) مطول، کتاب درسي بود.
✅ حوزه اول بايد به فکر مرجع، به فکر رهبر، به فکر استاد، به فکر مدرّس باشد، بعد واعظ و امام جمعه و امام جماعت و ... تربيت کند. اولين رسالت حوزه اين است که من مي خواهم خودم حوزه را حفظ کنم، ميخواهم چندتا مرجع داشته باشم، چندتا رهبر آينده داشته باشم، چندتا استاد ماهر داشته باشم در رشته هاي گوناگون، اديب داشته باشم، فقيه داشته باشم، حکيم داشته باشم، مورخ داشته باشم (نه چیزهای دیگر که الان باب شده).
⁉️ مگر مي شود حوزه باشد، بدون مطول؟ حوزه باشد بدون رشته تخصصي ادبي؟!
—————————————————-
🔺 حال انصاف دهيم، رويکرد اکنون ما به حوزه، چنين است؟ ما با اين راهي که در پيش گرفته ايم، مي توانيم اميدوار باشيم که در دهه هاي آينده، مرجع و محقق و استاد فن، تحويل جامعه دهيم؟!
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ هدف علمی در ساختار برنامه ریزی های حوزه چه باید باشد؟ 🔺آیت الله جوادی آملی دام عزه، در یکی از جلس
✅ تحول در تحصيل (20)
⚠️ سند بیستم: گفتاري از حجة الإسلام و المسلمين سيد محمد سيادت موسوي
🔹 از اساتيد و اعضاي هيأت علمي مدرسه علميه نور الرضا عليه السلام و از بهترين استادها در زمينه علوم عقلي در مشهد مقدس و از شاگردان استاد حجت هاشمي خراساني
——————————————————-
🔶🔹 اينکه همه طلاب، همين برنامه متداول فعلي حوزه را بخوانند، علي القاعده بايد اشتباه باشد، يا بايد همه، همان برنامه اجتهادي اصيل و سنتي را بخوانند و در بين راه، کساني که ريزش مي کنند، به کارهاي تبليغي و ... بپردازند نه اينکه از ابتدا، برنامه طوري تنظيم شود که هدف، تربيت مبلغ و امام جماعت و مانند آن باشد (بلکه هدف باید بسیار بالاتر درنظر گرفته شود).
🔺 شنيده ام که برنامه ريزان حوزه مي گويند: مگر ما چندتا مرجع مي خواهيم؟ فلان روستاي ما امام جماعت ندارد! فلان اداره ما يک روحاني ندارد. معناي اين ديد اين است که از اولِ کار، براي اين زمينه هاي عادي، دنبال نيرو مي گردند نه اينکه به دنبال برنامه ريزي هاي تخصصي و اجتهاد پرور باشند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
🔶🔹 بخشی از پیام یکی از اساتید محترم حوزه علمیه قم، حجت الإسلام، جناب آقای صفرزاده دام عزه:
🔺چند سال پیش فهرستی از مصادر لغوی مرحوم صاحب جواهر تهیه کرده بودم تا وسعت تحقیقات لغوی این فقیه را در ضمن مقاله ای بررسی کنم . ولی هنوز فرصت تدوین و نشر فراهم نشده است .
—————-
میراث علمی سلف: تصویر در ضمیمه مطلب، قابل مشاهده است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (21)
⚠️ سند بیست و یکم: گفتاري از حجة الإسلام و المسلمين سيد محمد سيادت موسوي
🔹 از اساتيد و اعضاي هيأت علمي مدرسه علميه نور الرضا عليه السلام و از بهترين استادها در زمينه علوم عقلي در مشهد مقدس و از شاگردان استاد حجت هاشمي خراساني
——————————————————-
🔺 طلبه بايد چندسال اول، فتيله را بالا بکشد و وقت او به صورت تمام وقت، اختصاص به درس خواندن داشته باشد، هيچ کار ديگري نکند. فقط درس بخواند تا به اصطلاح، به قُل قُل و جوشش بيفتد، بعد مي تواند در کنار درس، کارهاي ديگري را که از شئون طلبگي است، مثل امام جماعت و منبر و تحقيق، انجام دهد ولي اگر از همان اول بخواهد به اين امور مشغول شود، هيچ وقت طلبه فاضلي نمي شود (یعنی ساز و کار تحصیل طلبه باید درست مانند ذغال باشد که اگر مغزش آتش گرفت، حتي اگر از روي آتش هم برداشته شود، همچنان حرارت دارد).
⚠️دروس پايه خيلي مهم است و بايد روي آن، بسيار سرمايه گذاري کرد. بنده کساني را مي شناسم که مي توانستند مدرّس درس خارج شوند، ولي به خاطر اهميّت سطح، فقط سطح تدريس مي کردند.
-------------------------
🔹میراث علمی سلف: متاسفانه به دليل نگاه غلطي که در سالیان اخیر به علوم حوزوي پیدا شده است (و از واردات بی ثمر سیستم دانشگاه است)، ما مدام در حال عجله براي رسيدن به پله هاي بالاتر هستيم. گمان مي کنيم، آنجا خبري است و مقدّمات خيلي اهميت ندارد اما نمي دانيم که اصل ماجرا، مربوط به مقدّمات است! به راحتی می توانیم از طلاب سطوح بالا تحقیق کنیم که پشیمان هستند که چرا مقدّمات را جدی نگرفتند.
👌 تا مقدّمات، پخته و قويم نباشد، مراحل بالاتر فائده اي ندارد و جز مشتي حفظيات، حاصلي در بر نخواهد داشت.
بايد سعي کرد که مقدّمات را از جهت ادبي، منطقي، فقهي و اصولي، درست و با تأمل طي کرد. اگر مقدّمات خوب طي شود، حالت خاصي به انسان دست مي دهد که احساس مي کند، کتب بالاتر، در حقيقت بسط يافته همان کتب سطح هستند نه اينکه چيز جداگانه اي باشند.
عجله نکنيم تا نتيجه بگيريم
به قول علمای سلف، اطمينان کنيم!
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ آية الله سيد رضي شيرازي دام عزه:
🔺مرحوم شعراني، جامع معقول و منقول بود. طب، رياضيات، زبانهاي انگليسي، فرانسوي و عبري را به خوبي ميدانست. به حق ميتوان گفت بوعلي سيناي کوچکي بود، و در عين حال در حدّ اعلاي تواضع و دور از تعلقات مادي.
بنده از محضر ايشان زياد بهره بردهام. غير از معقول، قوانين الاصول، رسائل و فصول را در مدرسه مروي نزد ايشان خواندهام. هنگامي که در نجف بودم تابستانها به تهران ميآمدم و از محضر ايشان، بهره ميبردم. نکته بسيار آموزندهاي که از ايشان به ياد دارم: ايشان، اشارات را از نمط چهارم تا به آخر، فقط براي من تدريس کردند. خدمت ايشان عرض کردم: آقا براي شما خسته کننده نيست که براي يک نفر درس ميگوييد؟
✅ خيلي آرام فرمود: آنچه ما داريم امانتي است که از اسلاف پيش ماست و بايد اين امانت را به اخلاف تحويل بدهيم. اين وظيفه ماست. اگر تحويل گيرندگان کم هستند، تقصير ما چيست؟
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ خاطره ای از علامه حسن زاده آملی پیرامون درس «مجمع البیان» در محضر مرحوم شعرانی
🔺 مجمع البیان، یکی از تفاسیر بسیار متقن قرآن کریم است که وقوف بر دقائق آن، جز با سالها غوطه خوردن در ادبیات عرب، امکان پذیر نیست. اینکه این بزرگواران، طلاب را به خواندن کتب قویم گذشتگان، توصیه می کردند، چیزی جز خیرخواهی است؟
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
⁉️ فلسفه، بن بستی برای دین؟
✅ حکيم متاله آية الله سيد رضي شيرازي:
🔺خود ما صدها نفر را به کمک همين بحثهاي فلسفه اسلامي، مسلمان و شيعه کرديم. چطور مي گوييد فلسفه راه دين را کند مي کند؟ والله هرچه بگويم که بي سوادند کم است. نمي فهمند. والله بي سوادند.
✅ گفتني است که طي ساليان گذشته، نزديک به 600 نفر از پيروان اديان مختلف با ملّيتهاي متفاوت به دست حضرت آية الله شيرازي به دين مبين اسلام و مذهب شيعه مشرف شده اند.
📚|میراث علمی سَلَف|
🔰🔰🔰🔰
✅ کتابی سودمند جهت شناخت دقیق احوال "علمای سَلَف" رحمة الله علیهم اجمعین
🔶🔹رياض العلماء و حياض الفضلاء، بهترين و سودمندترين اثر قرن دوازدهم هجري است که در حالات و بيوگرافي دانشمندان و علما، به دست ما رسيده است.
🔺 مولف اين اثر گرانبها عالم محقق، ميرزا عبدالله افندي اصفهاني تبريزي، يکي از ذخائر علميِ برجسته و مشهوري است که در عصر خود داراي موقعيتي بس رفيع بوده و در طول عمر خود که بيش از شصت سال زندگي نموده از تتبع و تحقيق باز نه ايستاده و همواره در حضر و سفراز کتاب جدا نشده و دائما به کاوشهاي پرارزش خود ادامه داده است
🔹ايشان، در تاليف و تنظيم کتاب معروف بحارالانوار علامه مجلسي، سهمي بسزا داشتند و علامه را در انتخاب مصادر و ترتيب بهره برداري از آنها، کمک و راهنمائي کردند. علامه مجلسي در جلد اجازات بحار، نامه وي را نقل کرده است.
🔸ميرزا عبدالله افندي بجز کتاب رياض العلماء، بيش از بيست و پنج اثر در علوم ادبي و فقه و اصول و ... دارد که هر کدام بجاي خود، ارزشمند است
📚 ارزش کتاب رياض العلماء، دراين ست که مولف آن پايه کار را روي تحقيق و تتبع گذشته و تنها به نقل گفته هاي بيوگراف نويسان اکتفا نمي کند
📖 ميرزا عبدلله سي سال در کشورهاي اسلامي سياحت کرده و در هر شهر و ديار علما و کتابداران و محققان تماس مي گرفت و نتيجه آنچه مي ديد و مي شنيد و مي خواند يادداشت مي کرد و سخنان را با يکديگر با بينش ويژه اي مي سنجيد و صحت و سقم هر موضوع را يادآوري مي نموده است
🔺 این کتاب، در دو بخش تاليف شده: بخش اول در حالات علماي خاصه که شيعه باشند، و بخش دوم در حالات علماي عامه که اهل تسنن باشند و هر کدام در پنج مجلد و به ترتيب حروف از حرف الف تا ياء مي باشد.
⚠️با توجه به نسخه ها و تحقيقات مختلفي که در اين کتاب شده است، افرادي که قصد خريد اين کتاب را دارند، حتماً از اساتيد مبرّز، بهترين و کاملترين نسخه را تحقيق نمايند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ یکی از کتب مفید در زمینه کتاب شناسی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ یکی از کتب مفید در زمینه کتاب شناسی ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺
🔺 در کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی رحمة الله علیه و سائر کتابخانه های مشابه، کتابهای مرجعی هستند که فهرست کاملی از نسخ خطی و چاپی و ... را با آدرس دقیق (نام کتابخانه و ...)، در خود جای داده اند. اگر کسی خوب درس خوانده باشد، می تواند کم کم به احیای این نسخه های گمنام و پرفائده، بپردازد.
🔶🔹 از کتب بسیار مفید و تحقیقی در زمینه کتابشناسی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ در قدیم، درس خواندن، اصولی داشت!
(فصوص اشتباه تایپی است و منظور کتاب "الفصول الغرویة" نوشته مرحوم محمدحسین بن محمدرحیم رازی ایوانکیفی حائری اصفهانی است که برادر صاحب "هدایة المسترشدین" (شرح استدلالی کتاب معالم) یعنی جناب شيخ محمدتقى رازى نجفى اصفهانى ايوان كيفى بودند.
🔺 گفتاری از آیت الله سید رضی شیرازی حفظه الله
با آرزوی توفیق برای همه طلاب علوم دینی و بازگشتن همه ما به طریق علما از جهت علمی و عملی.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
😭 أفولِ فُحول
✅ گفتاری از استاد گرانقدر، اکبر ثبوت دام عزه از شاگردان مرحوم علامه شعرانی در باب افولِ فُحول علمی در حوزه.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir