eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
48 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، 45 هزار تبلیغ تجاری: 75 است تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تحول در تحصيل (30) ⚠️ سند سی ام: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه 🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه ——————————————————- 🔺بعد از اینکه کشف المراد (یا اللوامع الإلهیة) تمام شد، شوارق الإلهام لاهیجی(1) و شرح مطالع (2) با هم یکجا خوانده می‌شود. گویا اول شرح مواقف (3) و شرح مقاصد (4) خوانده شود، شوارق راحت‌تر فهمیده می‌شود. همچنین می‌توان شوارق الإلهام را در کنار شرح مواقف خواند؛ چون برخی از مباحثی که مرحوم لاهیجی در شوارق نقل می‌کند، در شرح مواقف با توضیح بیشتر آمده است. (1) شوارق الإلهامِ فیّاض لاهیجی، شرحی مزجی بر کتاب "تجرید الإعتقاد" خواجه نصیر الدین طوسی. لاهیجی شاگرد و داماد ملاصدراست اما مشرب وی، مشائی بود و منتقد استادش بود که در حکمت متعالیه نفس می کشید. کتاب گوهر مراد در علم کلام نیز از لاهیجی است. لازم به ذکر است که دیگر داماد ملاصدرا، فیض کاشانی، صاحب تفسیر صافی و کتاب "المَحَجّة البیضاء" (شرح و اصلاح کتاب «اِحیاء علوم الدین» نوشته ابو حامد غزالی است) است. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر شرح ایشان بر تجرید الإعتقاد، دو شرح دیگر نیز حائز اهمیت است: کشف المراد علامه حلی/ شرح فاضل قوشجی (2) مطالع الأنوار، اثر سراج‌الدین محمود ارموی است. شرح آن توسط مرحوم قطب الدین رازی نوشته شده است. (3) المواقف اثر قاضی عضد الدین إیجی است. شرح مواقف اثر میرسید شریف جرجانی است. دو حاشیه قوی در پاورقی‌اش دارد. یکی از عبد الحکیم سیالکوتی هندی است و دیگری از حسن چلپی عثمانی مذهب. سیالکوتی هندی و چلپی ترک است. حاشیه سیالکوتی قوی‌تر است. (4) مقاصد از بی نظیرترین کتب تفتازانی است که خودش آن را شرح نموده است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⁉️ما چه چیزهایی در علم کلام می خوانیم ؟ مرتب هم گلایه می کنیم که ایمان جوان ها ضعیف شده !! 😂
✅ تحول در تحصيل (31) ⚠️ سند سی و یکم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه 🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه ——————————————————- 🔺اگر گوهر مراد را بعد از شوارق بخوانید شاید مفیدتر باشد. گوهر مراد کتاب فارسی است؛ اما متن سنگینی دارد و بسیاری از تحقیقات خود لاهیجی در این کتاب آمده است. ✅ شما پرسیدید چه کتاب‌هایی باید در کلام تألیف شود. در این باره باید گفت متکلمان امروزی توانایی تألیف کتاب‌های کلامی در حد کتاب‌های قدیمی‌ها را ندارند. ما باید سعی کنیم بر همان کتاب‌های قدیمی شرح بنویسیم، همان‌ها را روشن کنیم یا یک بازنویسی کنیم؛ منتها فصل‌هایی هم باید به آن کتاب‌ها ملحق کنیم که در گذشته مطرح نبوده و امروزه مطرح شده است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (32) ⚠️ سند سی و دوم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه 🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه ——————————————————- 🔺متأسفانه در حوزه رایج شده است که می‌گویند ما روایات را خودمان مطالعه می‌کنیم و احتیاجی به استاد نداریم. اگر این حرف را بتوانیم در روایات اخلاقی ـ اجتماعی و امثال آن قبول کنیم، حتماً در روایات اعتقادی نمی‌توانیم قبول کنیم. (مثلا در مورد شرح توحید صدوق): شرح مرحوم سیدنعمت‌الله جزایری شرح روایی است؛ اما شرح مرحوم قاضی سعید عقلی است. قاضی سعید به تمام جملات کتاب توجه دارد؛ ولی مرحوم جزایری که بعضی از جملات را واضح می‌بیند یا روایتی ذیلش نمی‌یابد، رها می‌کند و توضیح نمی‌دهد. در مجموع شرح مرحوم جزایری توحید را حل نمی‌کند؛ اما شرح مرحوم قاضی سعید تا حد زیادی توانسته است این مسئله را حل کند؛ ولی قاضی سعید عقلی بحث کرده است و خیلی قابل اطمینان ما نیست؛ چون بالأخره از قواعد کلامی و فلسفی و عرفانی استفاده می‌کند؛ اگرچه شرحش با متن روایت سازگاری دارد و این‌گونه نیست که بگوییم حرف دیگری بیان می‌کند. در واقع همان متن را تبیین می‌کند؛ اما نمی‌توانیم بگوییم واقعاً امام نیز همان را اراده کرده است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (33) ⚠️ سند سی و سوم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه 🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه ——————————————————- 🔺شرح مواقف متعلق به اهل‌سنت است. کلام اهل‌سنت قوی است؛ چون تا زمان شرح مواقف همه مطالب کلامی جمع شده است. خوبی شرح مواقف در این است که اگرچه کتابی اشعری است، مبانی دیگر مذاهب کلامی را بدون تعصب تحلیل می‌کند؛ حتی در جاهایی مبانی شیعه را می‌آورد. مبانی معتزله را نیز زیاد می‌آورد. در هیچ جا به کسی توهین نمی‌کند؛ البته در دو جا حس کردم که از این روش خارج شده است؛ اما در کل نه به معتزله بد می‌گوید و نه به شیعه. به صورت علمی بحث می‌کند و گاهی کلمات معتزله را قبول می‌کند و گاهی نظر شیعه را. نوعاً نظر اشعریه را قبول می‌کند. مقاصد نیز کتاب خوبی است. کتاب مقاصد در بعضی از قسمت‌ها مطالب را بهتر از کتاب مواقف بیان کرده است؛ منتها عرض کردم که عبارات سنگینی دارد. کتاب شرح المقاصد هم متنش و هم شرحش از تفتازانی است. هر دو عبارات سنگینی دارند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (34) ⚠️ سند سی و چهارم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه 🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه ——————————————————- ✅ بسیاری از این اشکالاتی که امروزه با ادبیاتی جدید مطرح می‌شود، در قدیم مطرح بوده است. تقریبا تمام اشکالات را متکلمان قدیم بیان کرده‌اند. وقتی اقوال گذشته را می‌بینیم، پی می‌بریم بسیاری از مباحث در قدیم مطرح شده است؛ منتها یا به آن توجه نشده یا اینکه منقرض شده است؛ اما امروز دوباره زنده شده است. ما اگر نوشته‌های خودمان را کامل کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود؛ مثلاً اگر مباحث کلامی مطرح‌شده در کتاب‌ها را با آنچه در جامعه مطرح می‌شود، تطبیق دهیم، دست‌کم قدرت ایجاد شبهه و دفع شبهه را پیدا می‌کنیم؛ اما این در کتاب‌های امروزی نیست. من نمی‌دانم چرا این‌طوری است. کتاب‌های قدیمی راه را برای اجتهاد باز می‌کردند، چه در فقه و چه در علوم دیگر. من هنوز معتقدم کتاب معالم و قوانین که از حوزه جمع شد، بسیار قوی‌تر از کتاب اصول فقه است. آن کتاب‌ها سازنده‌تر بودند تا این. با اینکه اصول فقه به چیزی پرداخته است که قوانین و معالم به آن نپرداخته‌اند، آن دو کتاب طلبه را بیشتر به سمت اجتهاد پیش می‌برد. به همین دلیل است که می‌گویم کتاب‌های قدیمی را باید احیا کرد. راه اساسی‌اش همان ایجاد رغبت در طلبه‌ها است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⚠️ هشداری بسیار جدی...
به قول یکی از علما: شما وقتی کتب سنتی را خوب می خوانید و سیر علمی شما از جهت آموزشی (ادنی مراتب علمی)، تمام می شود، تازه می فهمید که چقدر بی سواد هستید!! حال وضع بقیه بماند که همین ها را هم نمی خوانند.
✅ خاموشی علم 🔺 مرحوم قطب الدين رازي که از تلامذه مرحوم علامه حلي و قطب الدين شيرازي و شمس الدين اصفهاني بودند، در مقدمه اي که بر شرح رساله شمسيه نگاشته اند، با اينکه در قرن هشتم قمری می زیسته اند، اِبرازِ تاسف می خورند که آتش علم خاموش شده است! مرحومِ ایشان اگر زمان ما را می دیدند، چه می فرمودند؟ هم مُباحثِ خوب و منظم در علوم الهی، کبریت احمر شده است!
✅ کار به کجا رسیده؟ 🔺وقتی ما نادانسته، میراث علمی خود را حقیر شمردیم و ذره ذره آن را حذف و هضم کردیم، طلبه پایه یک که هنوز بدیهیات ادبی را هم نمی داند، و تمارین صرف ساده را با کمک کتاب راهنما حل می کند، به خود جرأت می دهد که به تفسیر المیزان، اشکال بگیرد که: آقا این چه کتابی است؟ چیزی ندارد... . یا طلبه پایه 6 می گوید: لمعه به چه درد می خورد؟ 🔺عجب از روزگار ما که نادانسته، به کتاب لمعه و مولف گرانقدرش اشکالات بي اساس مي کنيم و به قول مرحوم آيت الله بهجت، کار به جائي رسيده که افرادي اين جرأت را به خود مي دهند که به شهيد اول طعن و تعريض بزنند. 🔺انگار برخي نمي دانند که شهيد اول از 1000 مجتهد عصر خود، اجازه اجتهاد داشته است!! (نهایت افتخار مجتهدین امروز این است که از یکی، دو نفر از علما، تاییدیه اجتهاد دارند!) ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تجربه نشان داده است، هرچقدر مقدّمات ادبي و منطقي و اصولي و فقهي، سريع و سطحي طي شود، تعداد مدعيان اجتهاد بالاتر خواهد رفت و روز به روز بر تعداد دروس خارج، افزوده خواهد شد! ⚠️ بی دلیل نیست که در زمان رونق علم، تعداد دروس خارج، از عددِ نصفِ انگشتان دست، فراتر نمی رفت. اما اکنون؟ شیخ ِهر محله، برای خودش درس خارجی بنا کرده است! ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (35) ⚠️ سند سی و پنجم: گفتاري از حضرت آیت الله نوری همدانی دام عزه: 🔺 ما بايد از روز اول طلبگي، هر درسي را پاکيزه و با دقت بخوانيم، هيچ نکته اي را نفهميده و حل نشده باقي نگذاريم. اگر اين گونه درس بخوانيم نتيجه مي گيريم (و إلّا فلا). ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
🔺 مدّعی نبیند جز خویشتن را ✅ اصولاً کسی که زود دست به ادعا می زند، معلوم است که ناپخته است. مثلاً کسی ادعا می کند: من به قدرت استظهار گیری متون دست یافته ام! بعد که از کتبی که تا الان خوانده سوال می کنی، متوجه می شوی همان صرف ساده اش را نیز خوب بلد نیست. حالا دلیل ادعایش چیست؟ جهل مرکب! ✅ این جهل مرکب از این ناشی می شود که گمان می کند، کتاب های ضعیفی که خوانده، غایت علم است، و می تواند با حفظ کردن آنها، ادعای اجتهاد و فهم عمیق کند. ✅ در امور اخلاقی و تهذیبی نیز وضع به مراتب بغرنج تر است. تا کسی، مدتی نماز شب را شروع می کند، احساس می کند که می تواند مربی تربیتی دیگران باشد! برای دیگران نسخه می پیچد که شما فلان ذکر را بگو! تا کسی، مستحبی را ترک می کند، سریع تذکر می دهد که چرا مثلا نماز شب نمی خوانی؟ چرا تعقیبات نمی خوانی؟ چرا حال معنوی نداری؟ چرا نماز اول وقت نمی خوانی؟ فکر می کند که خودش به اوج معرفت و معنویت رسیده است و به قول سعدی، دائماً در پوستین خلق فرو می رود و ایرادات آنها را می بیند. 🔺اما روش سنتی (چه درعلم چه در اخلاق) این حُسن را دارد که ما را با سرزمین های وسیعی آشنا می کند که اِعجاب برانگیز است. لذا عموم سنتی خوان ها، اتفاقاً دست از ادعا بر می دارند چون به لسان صدق زمزمه می کنند که: تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همی که نادانم *** چه دانْم های بسیار است، لیکن من نمی دانم! ✅ عجب ترمز خوبی است برای نفس اماره، این روش سنتی! (تا سالها ادعا کردن را از انسان می گیرد!) ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (36) ⚠️ سند سی و ششم: گفتاري از حجة الإسلام و المسلمين سيد محمد سيادت موسوي 🔹 از اساتيد و اعضاي هيأت علمي مدرسه علميه نور الرضا عليه السلام و از بهترين استادها در زمينه علوم عقلي در مشهد مقدس و از شاگردان استاد حجت هاشمي خراساني ——————————————————- 🔺 طلبه بايد همه دروس را کامل و همراه با حواشي مفيد بخواند. مرحوم علامه آيت الله حسيني طهراني مي فرمودند که همه کتاب هاي درسي را بخوانيد. سيوطي را تا آخرش بخوانيد. صرفش را هم بخوانيد. مغني اللبيب را تا آخرش بخوانيد. شرح لمعه را مي فرمودند تمام کتاب هايش را بخوانيد. ايشان مي فرمودند گرچه ممکن است که برخي مباحث لمعه، الان مبتلا به نباشد اما برخي نکات ارزشمند داخل اينها هست که در جاي ديگري بيان نشده و در مباحث ديگر، بکار مي آيد. 🔺علامه با اين روش که کتاب ها را نصفه و نيمه مي خوانند يا تلخيص مي کنند کاملاً مخالف بودند و مي فرمودند اين روش عالم پرورش نمي دهد. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ جمع هایی کوچک اما با دستاوردهایی بزرگ... سنتی دیرپا، اصیل، بسیار مبارک، بسیار توانمند کننده، ضامن آزادی اندیشه و بیان، سبب پویایی فکر. لذتی که در مباحثه علمی هست، در هیچ چیز نیست.
✅ تحول در تحصيل (37) ⚠️ سند سی و هفتم: گفتاري از حجة الإسلام و المسلمين سيد محمد سيادت موسوي 🔹 از اساتيد و اعضاي هيأت علمي مدرسه علميه نور الرضا عليه السلام و از بهترين استادها در زمينه علوم عقلي در مشهد مقدس و از شاگردان استاد حجت هاشمي خراساني ——————————————————- 🔺نشانه خوب درس خواندن از نظر "علامه حسيني طهراني" رحمة الله علیه، آن بود که طلبه وقتي درسي را تمام کرد، بتواند آن را تدريس کند (قدرت و توانایی تدریس را پیدا کند). مي فرمود: ما هر درسي را که مي خوانديم، هنوز تمام نکرده بوديم، براي تدريس آن درس، از ما عده اي وقت مي گرفتند تا برايشان بگوييم. ——- 😭 میراث علمی سلف: متاسفانه اکنون، برخی از ما نه تنها کتاب های قوی نمی خوانیم، بلکه همان کتب ضعیفه را نیز ناقص می خوانیم و حتی مباحثه هم نمی کنیم و حتی کسی هم برای تدریس این کتب، از ما وقت نمی گیرد! چه شود!! ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (38) ⚠️ سند سی و هشتم: گفتاري از حجة الإسلام و المسلمين سيد محمد سيادت موسوي 🔹 از اساتيد و اعضاي هيأت علمي مدرسه علميه نور الرضا عليه السلام و از بهترين استادها در زمينه علوم عقلي در مشهد مقدس و از شاگردان استاد حجت هاشمي خراساني ——————————————————- 🔺استاد منطق ما نسبت به المنطق مرحوم مظفر، خيلي نظري نداشتند. مي گفتند به طلبه خيلي معلومات مي دهد ولي علميّت منطقي نمي دهد. کتاب "المنطق" را ايشان براي حوزه ننوشته اند بلکه براي دانشگاه نوشته اند. —— 🔺میراث علمی سلف: لذا توصيه آن است که حتما کتب منطقي قديم مانند کبري و حاشيه و شرح شمسيه و شرح مطالع و الجوهر النضيد به ترتيبي که استاد مشخص مي کند، خوانده شود. البته به شرطی که خوابمان نبرد و همت کنیم. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ انا رجلٌ 🔺کسی که هنوز بعد از گذراندن 6 پایه، درک نکرده است که فی المثل، اسم فاعل دقیقاً چه معنایی را افاده می کند، یا مثلا سماعی یا قیاسی است، چطور می خواهد رسائل و مکاسب و ... را اجتهادی بخواند؟ اجتهاد در نظر او چه معنایی دارد؟ چرا ما اینقدر گرفتار جهل مرکب شده ایم؟ 🔺به نظر می رسد همان کتاب جامع المقدمات، اجتهادی تر باشد! اخیراً دو گروه مبارک، تحت نظارت "میراث علمی سلف" در حال مباحثه جلد اول جامع المقدمات هستند. 👌 کم کم، روش تحصیل سنتی دارد به دهان ها مزه می کند! احسنت بر همت طالبان الْحَمْدُ الْحَمْدُلِلَّهِ عَلَي مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَي مَا أَوْلانَا
✅ تحول در تحصيل (39) ⚠️ سند سی و نهم: گفتاري از مرحوم آيت الله حاج ميرزا جواد آقا غروي علياري از شاگردان مرحوم آيت الله خوئي، مرحوم آيت الله اصطهباناتي، مرحوم آيت الله سيد هادي ميلاني، علامه طباطبائي، مرحوم آيت الله گلپايگاني، و مرحوم آيت الله مرعشي نجفي. ——————————————- 🔺 هرچه برکت هست در همين کتاب هاي قديم است. بعضي ها متوجه نيستند و به علم خيانت مي کنند چراکه مثلا رسائل و مکاسب را خلاصه مي کنند. 🔺طلبه بايد جامع المقدمات را خوب بخواند. طلبه ادبيات بلد نباشد، بي سواد است. طلبه بايد معاني، بيان بخواند. مطول بخواند. دروس شهيد اول را بخواند. اين کتاب و آن کتاب را کنار گذاشتن، نتيجه اش سوادي است! ⚠️طلبه انموذج را نخواند، صمديه را نخواند، سوادي نخواهد داشت. بدون اينها انسان به جائي نمي رسد و حوزه ها از طلبه هاي بي سواد پر مي شود. ⚠️ همه اين کتب بايد مِن اولّه الي آخِره، خوانده شود، تعقل شود تا علم بدست آيد! ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ فجر صادق 🔺 محاسبات و نوع نگاه موسسه لواء قم به وقت شرعی، مورد تایید بیت آیت الله العظمی سیستانی و شبیری زنجانی و روحانی دام عزهم، خصوصا در طلوع فجر صادق است. 🔺 دوستان علاقمند مي توانند بعد از دريافت تقويم باد صبا، وارد تنظيمات پيشرفته شده و محاسبات شرعي را طبق اين موسسه تنظيم کنند. * دو تصویر مربوط به نظر دفتر سه مرجع بزرگوار است. 🔹مطالب مرتبط: https://intime.ir/doc.html http://ijtihadnet.ir/%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%81%D8%AC%D8%B1-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82%D8%9B-%D9%86%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D9%85/
مثله کردن مغنی اللبیب.mp3
3.1M
✅ صوت ویژه از استاد گرانقدر، جناب حجت الاسلام یوسف زاده گیلانی دام عزه 🔺مُثله کردن ناشیانه کتاب مغنی اللبیب 🔺 اهمیت باب پنجم مغنی اللبیب ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⚠️ اگر ما جلوی این انحرافات علمی می ایستادیم، کار به مغنی الأریب نمی رسید. مطمئناً همین طور پیش برود، این کتاب، در سال های آینده بالکل، حذف خواهد شد!
✅ اسمع! افهم! 🔺 مولوی در مثنوی، مثال جالبی دارد. می فرماید که نوزاد باید مدت ها ساکت باشد و فقط گوش کند، تا در نتیجه، حرف زدن یاد بگیرد. اگر نوزاد، شنوا نباشد، نمی تواند گویا شود. 🔺همین قضیه در مورد روش تحصیل صادق است. طلبه باید تا مدت ها، دست از ادعا بردارد و به سخن علمایی که محصول کارشان مشخص است، گوش کند. در حدود دو سال گذشته، در این کانال مستندات بسیاری از بیانات علما در مورد روش سنتی گذاشته شده است. اگر گوش کردیم و ساکت بودیم، امید می رود که بعداً گویا و ناطق شویم، و إلّا فلا. ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
🔺بخشی از نظر ارسالی یکی از مخاطبان پیرامون این مطلب: 🔶🔹 در حال حاضر، در حوزات علمیه مشهدالرضا علیه السلام، که روزگاری جزو قطب های ادبي بوده و شهرتش حتی در نجف زبان زد خاص و عام بوده، با ایجاد عقایدی چون تحول در تحصیل، متاسفانه کتاب گرانقدر سیوطی نه تنها تکه پاره، بلکه دیگر تدریس و تحصیل نمیشود مگر در چند مدرسه بخصوص و جایگزین آن، کتاب مبادی العربیه شده است. درباره کتاب مغني اللبیب هم سخن همینطور است، که نه تنها دیگر منسوخ شده و فقط در یک مدرسه علمیه خوانده میشود، که دیگر مغنی الادیب یا الاریب هم اصلا مورد توجه قرار نمیگیرد، بطوری که مرکز مدیریت علمیه مشهدالرضا، کتابی تالیف نمودند با اسم کافي فی المفردات که شیوه ی بیان این کتاب به لحاظ محتوا خالی از هرگونه بحث عمین و اصولی است و صرفا برای هر کلمه، برخی معانی غالبی و بسیار رایج ذکر میگردد. 🔺مصیبت بزرگتر در اینجاست که برخی طلاب حال حاضر، نه تنها همین کتب ساده شده و روان را خوب نمیخوانند، بلکه در شبهای امتحان، به خواندن تلخیصات فارسی و یا سوالات اساتید اکتفا می کنند.
✅ تحول در تحصيل (40) ⚠️ سند چهلم: گفتاري از مرحوم آيت الله حاج ميرزا جواد آقا غروي علياري از شاگردان مرحوم آيت الله خوئي، مرحوم آيت الله اصطهباناتي، مرحوم آيت الله سيد هادي ميلاني، علامه طباطبائي، مرحوم آيت الله گلپايگاني، و مرحوم آيت الله مرعشي نجفي. ——————————————- 🔺 به شما توصيه مي کنم به کار خود بپردازيد و به ديگران و حرف هاي آنها (علیه روش تحصیل سنتی) کاري نداشته باشيد. 🔺تازه هر چه بخوانيد، اول بي سوادي است! شيخ انصاري که مظهر علم بود مي گفت: اگر آنچه من نمي دانم را زير پايم بگذارند، سرم به عرش مي رسد! اينقدر نمي دانم! کار خودتان را انجام دهيد. تمام اين کتاب ها را کاملاً، کما هو الحق بخوانيد. —————- ⚠️ میراث علمی سلف: هر قدر که در روش سنتی پیش می رویم، به بی سوادی خود بیشتر واقف می شویم و این یعنی بیرون آمدن از جهل مرکب! و درآمدن به سرزمین جهل بسیط! ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir