eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.7هزار دنبال‌کننده
975 عکس
45 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، ۴۰ هزار تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی میراث علمی سَلَف: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
اطلاعیه حسب فرمایش حضرت استاد یوسف زاده گیلانی دامت برکاته، زین پس علاقمندان جهت دریافت صوت های ایشان، به پاساژ قدس مراجعه فرمایند. زیر زمین، پلاک ۵ گنج صادق https://ganjsadegh.com/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ خاطره جالب آیت الله احمد عابدی حفظه الله تعالی در مورد پاسخ به مسئله ادبی ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ خاطره شنیدنی مرحوم آیت الله مجتهدی از اهمیت ادبیات و حفظ کردن اشعار سیوطی ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته: 🔺فراگیری (مکالمه) زبان عربی به یک معنا لازم است، ولی این، طلبه را بی نیاز از مغنی و سیوطی نمی کند. این نکته را بدانید که صرف و نحو خواندن برای این در حوزه تدریس می شود که فرد، نکات استنباطی را از آیات و روایات کشف کند (دیدار با اعضای شورای عالی حوزه های علمیه شهر تهران 11/ 7/ 95) ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (85) (*) ⚠️ سند هشتاد و پنجم: گفتاري از حضرت استاد حجت هاشمی خراسانی دام عزه از شاگردان مرحوم ادیب ثانی ⁉️آیا باید به دنبال تغییر کتب درسی و نوشتن کتب جدید باشیم؟ ⬅️ اگر در تغییر و تبدیل، کوتاهی نشود و آنچه لازم است آورده شود، اشکالی ندارد اما اگر در تبدیل، به بئس البدل روی آورند نه به نعم البدل، درست نیست. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
این سخن به وضوح نشان می دهد، روش سنتی هرگز تعصبی روی کتب سلف ندارد اما مسئله اینجاست: آیا کتبی که جدیدا نوشته می شوند، قوت های علمی کتب سابق خود را دارند؟ آیا طلبه را با دقائق و ظرائف علمی آشنا می کنند؟
آیا مطالب ناب تفتازانی 16 ساله که هنرمندی بی نظیرش در شرح تصریف کاملا نمایان است را می توان در کتب امروزی مانند صرف ساده نیز یافت؟ آیا تحلیل ها و تعلیل ها، توجیه ها، نقض ها و نقدهایی که در امثال این کتاب آمده است، ذهن طلبه را پویا نمی کند؟ به او افق دید نمی دهد؟ او را به مقام فهم عمیق نمی رساند؟
✅ آیت الله جوادی آملی دام عزه: 🔺انسان هرگز نباید بگوید من خسته ام یا من نمی توانم، چرا که اصل روح است و اگر روح و اراده تقویت شود بدن همراهی می کند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔸تذکّرات آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی(مدّ ظلّه) دربارۀ برنامۀ آموزشی جدید حوزه‌های علمیّه آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به جایگاه علمی رفیع شیخ انصاری و آخوند خراسانی و کتاب‌های «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» دربارۀ کم‌اعتنایی به این کتاب‌ها در برنامۀ آموزشی جدید حوزه‌های علمیّه اظهار نگرانی کردند. متن بیانات معظّمٌ‌له، بدین شرح است: مقام علمی مرحوم شیخ انصاری تا بدانجا بود که بزرگانی همچون میرزای شیرازی گوشزد می‌کردند که نمی‌توان به‌آسانی از کنار نظرات ایشان عبور کرد. مؤسّس حوزۀ علمیّۀ قم، مرحوم آیت‌الله العظمی حائری، ضمن نقل داستانی از مرحوم میرزای شیرازی اشاره کردند که: «میرزا به توضیح عبارتی از بحث طهارتِ شیخ انصاری پرداخت که ما آن را نفهمیده بودیم.» در درس شیخ انصاری، بسیاری از فحول مجتهدین حضور داشتند و ایشان در مقابل مقام علمی شیخ، خاضع بودند. «رسائل» شیخ انصاری از کتب ارزشمند اصولی است که مؤلّف، خود در اواخر عمر، آن را به‌عنوان کتاب سطح تدریس می‌کرده‌است. ویژگی‌های علمی مهمّ این کتاب و ارزش والای آن و پذیرش کتاب در جامعۀ حوزوی، سبب شده که این کتاب به‌طور طبیعی به‌عنوان متن درسی و محور تحقیق قرار گیرد. کتاب «کفایة الأصول» هم، از همان زمان مؤلّف، مورد توجّه علما قرار گرفته‌است. از مرحوم آقا رضی شیرازی شنیدم که مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی، در زمان حیات مرحوم آخوند، «کفایه» را تدریس می‌کرده‌است؛ موقعیّت والای علمی میرزا محمّدتقی شیرازی نیز، بر اهل فضل پوشیده نیست. از مرحوم آقا شیخ عبدالکریم خوئینی -که شاگرد مرحوم آخوند و مرحوم شریعت اصفهانی بود- شنیدم که می‌گفت: «منزل آقای شریعت اصفهانی، نزدیک محلّ تدریس آخوند بود و ایشان از پشت‌بام منزل به درس مرحوم آخوند گوش می‌کرد. صبح‌ها که به درس آقای شریعت می‌رفتم، مطالب آخوند را ساده‌تر بیان می‌کرد و ما آنجا، تازه مطالب آخوند را می‌فهمیدیم.» کسانی همچون آقای شریعت، با آن جلالت، این‌گونه با مطالب مرحوم آخوند برخورد می‌کردند. دیگر بزرگان معاصر مرحوم آخوند نیز، مقام علمی ایشان را پذیرفته بودند؛ حتّی شنیدم که عالم بزرگ اهل معنای معاصر ایشان، مرحوم شیخ علی‌محمّد نجف‌آبادی (متوفّای 1۳۳۲) در روز وفات خویش مایل بوده که از «کفایه» مرحوم آخوند، مطالبی برای وی بخوانند تا او بشنود. توجّه خاصّ علماء به «کفایة الأصول» سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبوده‌است. تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا باید توجّه داشت که این صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزه‌های علمیّه قرار گیرد، جایگزین‌کردن کتاب‌های دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد. توجّه به این نکته لازم است که تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب می‌توانند از سال‌ها تجربۀ اساتید گران‌قدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کرده‌اند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهره‌مند شوند. از سوی دیگر، این سه کتاب، سال‌ها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شده‌اند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتاب‌ها نگارش یافته، محور درس‌های خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بوده‌اند و جایگزین‌کردن آنها با متون دیگر -که به هیچ‌وجه، این ویژگی‌ها را ندارند- به‌معنای محروم‌ساختن طلّاب و جامعۀ علمی از ده‌ها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیان‌های علمی حوزه‌ها می‌انجامد و خسارت جبران‌ناپذیری به همراه دارد. @zanjani_net