eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.7هزار دنبال‌کننده
984 عکس
46 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، ۴۰ هزار تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی میراث علمی سَلَف: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تحول در تحصيل (64) ⚠️ سند شصت و چهارم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه ⁉️ آیا ما پیرو امام خمینی رحمة الله علیه هستیم؟ (یا فقط شعار می دهیم و بنر می زنیم؟) 🔺آقاطاهر شمس گلپایگانی رضوان الله علیه، شاگرد برجسته مرحوم آیت الله گلپایگانی بود و استاد بنده هم بود. ایشان در شورای اولیه مدیریت حوزه بود. می گفت: اوائل انقلاب، ما برنامه ای برای حوزه طراحی کرده بودیم. خودمان هم گمان می کردیم، کارستانی کرده ایم! رفتیم خدمت امام و با شور و هیجان برای ایشان توضیح دادیم. امام همه را گوش دادند و فرمودند: «شما به هیچ جای حوزه دست نزنید!» وقتی این را شنیدم، انگار از آسمان به زمین خوردم. امام که دید، قیافه های ما به هم ریخت، زدند روی پای من و گفتند: "آقا طاهر شمس! می خواهی برای حوزه، کاری بکنی؟" گفتم: بله! امام ادامه دادند: «در این حوزه، طلبه های با استعدادی پیدا می شوند! زیر بال این ها را بگیر! نگذار اینها زمین بخورند! اینها بقیه را درست می کنند. به حوزه کاری نداشته باش!!» ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔴🟢 تاکنون بیش از 66 گیگابایت صوت درسی از اساتید برجسته سنتی در وبگاه رسمی میراث علمی سلف در علوم مختلف منتشر شده است. علاقمندان به دریافت این صوت ها می توانند آدرس الکترونیکی زیر را دنبال نمایند: 🌐http://mirath.blog.ir ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (139)؛ ⚠️ سند صد و سی و نهم: گفتاری از مرحوم آیت الله حسن زاده آملی 🔶🔹هدف ما رسیدن‌ به منطق وحی و دستورالعمل مدینه فاضله الهی است و آن، دستور قرآن و سنت است. قرآن و جوامع روایی ما چگونه است؟ اختصاصی است یا همه چیز است؟ چگونه می شود که آخوند، فقط یک رشته بداند؟ او ادبیات می خواهد، منطق و فلسفه می خواهد، عرفان لازم دارد‌... دین ما یک مجموعه دایره المعارف الهی است که باید آخوند، این را حل کند و به زبانش آشنا باشد. منبع: آینه داران حقيقت ص۲۵۶ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
اهمیت شعر کهن و ادبیات عرب در نظام علوم حوزوی در لسان علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه ⁉️آیا توجه به اشعار جاهلی، تضعیف جایگاه قرآن کریم است یا برعکس، موجب شکافتن معانی والای قرآن می گردد؟! منبع: هزار و یک کلمه ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
رساله ای کوتاه در لغت.pdf
3.62M
💢 رساله ای کوتاه در لغت شناسی از علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
🟢🔴 جناب آقای اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در بخشی از پیام نوروزی خویش چنین فرموده اند: «مدیریت حوزه‌های علمیه در این سال‌ها بر اساس زحمات و خدمات پیشینیان و میراث گذشته و مجاهدت‌های سلف صالح و با الهام از مطالبات بدنۀ حوزه و بزرگان و مراجع عظام و اندیشه‌های بلند امام و رهبری معظم و با عنایت شورای عالی حوزه‌های علمیه طرح‌های گوناگونی را طراحی کرده ... مهم‌ترین اصول و سیاست‌هایی که در پس این ده‌ها طرح و اقدام و برنامه قرار دارد قواعدی است که برخی از آن‌ها ذکر می‌شود: اهتمام به صیانت و ارتقای استقلال، عظمت، شکوه و عزت حوزه‌های علمیه به‌عنوان یک درخت تناور و تنومندی که در طول صد‌ها سال شکل گرفته و این میراث بزرگ اکنون به دست ما رسیده است و باید از آن صیانت نماییم. در این راستا باید به سمت مرجعیت مستقل علمی و معرفتی و اتکای بر منابع درون‌زا و مردمی و نقد و نصیحت و مطالبه‌گری منصفانه حرکت کرد. ... خروجی هدفمند و ماندگاری هدفمند و تأکید بر اینکه حوزه باید دارای خروجی سالانه برای پاسخ‌گویی به نیاز‌های متنوع و گوناگون باشد ... باید نهال‌های پرثمر و آینده‌دار را شناسایی و برای آینده حوزه و تأمین استاد و پژوهشگر و پرورش عالمان بزرگ و فرزانگان بزرگ از آنان حمایت و صیانت کرد. صیانت از آزادی‌ها و سنت‌های اصیل آموزشی و تبلیغی و پژوهشی و اخلاقی در حوزه‌های علمیه. تأکید بر تقویت علوم پایه حوزه و مناهج استوار علمی که در این زمینه می‌توان به درختواره رشته‌ها و اجرای تدریجی آن اشاره نمود». ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⁉️ سوالی مهم: دانشگاهی شدن حوزه های علمیه و تولید کتب بی مایه هم در راستای همین اهداف است؟
مبنای برنامه ریزی های علمی در حوزه، وقتی اشتباه باشد و از میراث گرانسنگ علما و فحول، فاصله معنا داری داشته باشد، هرچقدر هم کارگروه و جلسه تشکیل شود و به قول آقایان، درختواره (!) ترسیم شود، نه تنها مشکلی حل نمی شود، بلکه بر مشکلات افزوده می گردد. متاسفانه مبنای برنامه ریزی های سالیان اخیر این است: علم امری زائد و موجب تلف وقت است و باید طلاب را سریعتر به مرحله بازدهی!! رساند. کدام بازدهی؟ مگر بدون علم کافی و جامع از شریعت می توان دین را تبلیغ کرد؟ چرا با دست خود، تیشه به ریشه دین می زنیم؟
در کتابی، دو ادعا از یکی از معروفین (*) دیده شد که عجیب بود: الف) به جای کتب بلاغی مانند مطول و ...، شأن نزول بخوانید! ب) به جای حفظ اشعار الفیه ابن مالک (و مانند آن)، قرآن حفظ کنید! ————————————— (*) دأب نگارنده این نیست که اسم بیاورد، نیازی هم نیست. چه اینکه ممکن است موجب هتک و استخفافِ قائل گردد. بهتر است در این مسائل، تا آنجا که امکان دارد، اسم افرادی که قصد داریم بر علیه شان، قلمی تیز کنیم، نیاوریم مگر آوردن اسم نکته ای داشته باشد. چنانکه سیره برخی مانند علامه طباطبائی رحمة الله علیه این بوده است. نیز مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در وصیت نامه خود، در این باره می فرمایند: «سفارش می کنم به دوری جُستن از غیبت بندگان خدا، به ویژه اهل علم...». متاسفانه نوعی از غیبت در بین اهل علم خیلی رواج دارد که با عباراتی تیز، شخصیت علمی طرف را بی مقدار می کنند! مثلاً می گویند: «این کلامی است که مرغ پخته را هم به خنده می اندازد».
🔺ای کاش به جای اینکه برای افزایش آمار ورودی های حوزه، دست به انواع ترفندها بزنیم (مثلاً به بهانه حضور روحانیت در مناصب مختلف اجتماعی، ردیف های استخدامی ارگان ها را داخل تبلیغات درج کنیم)، کمی به این بیاندیشیم که در این سال ها با دانشگاهی کردن حوزه ها، چه ضربه ای به اعتماد طلاب زدیم. طلبه ای که یک صدم مطالب کتب لازمه را در این سیستم نمی خواند، می خواهد برود در جامعه چکار کند؟ چه بگوید؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا جناب آقایی که در لباس روحانیت، وارد کارهای غیر حوزوی شده و آموزش کسب و کار راه انداخته، تمام وظائف لازم حوزوی خود را انجام داده و از آنها فراغت یافته است؟ آیا اساساً وظیفه یک روحانی به این جوانی، این است که مدرّس کسب و کار شود؟ پولسازی یاد مردم بدهد؟ قحط الرجال است؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدف از این مطالب، مچ گیری نیست، بلکه گوشزد کردن این نکته، خصوصا به تصمیم‌گیران است: در سیستمی که در آن، استادان فن به حاشیه رانده شوند و نمره و مدرک و شماره پایه و تیک های حضور و غیاب اجباری، ملاک و معیار فضل علمی بشمار رود، باید هم منتظر چنین تلف شدن استعدادهایی باشیم‌. طلبه ای که انبوهی از منابع عظیم اسلامی را رها کرده و در روزگاری که ارتداد و تضعیف هنجارهای دینی به اوج خود رسیده، به آموزش پولسازی روی آورده است، در ظاهر امر، برای بهبود اقتصاد مردم کار می کند، اما در باطن کار، خروج از جاده و مسیر طلبگی را رقم زده است. بی تردید، آنقدر کارهای ناتمام و مهم در مسیر طلبگی از جهت علمی و عملی هست، که نوبت به این کارها نمی رسد اما کیست که اینها را بگوید؟ جز استاد فن؟ ایشان تقصیر ندارد، مقصر ما هستیم که سیستم را خراب کردیم. ما باید فردای قیامت، جواب دهیم.
پیش مطالعه، حتی اگر مطلب مدنظر، یک کلمه هم فهم نشود یا حتی فهم شود اما به غلط فهم شود، نقش بسیاری در فرآیند تعلیم و هوشمندسازی ذهن دارد. وقتی طلبه بیان استاد را دریافت می کند، اگر قبلا مطلب را فهمیده باشد، به اطمینان خاطر بیشتری می رسد و همچنین به جای تمرکز اصلی بر مطلب، به افق های بالاتری می اندیشد و دیگر ذهنش خام نیست که فقط به حرف استاد توجه کند. اگر هم مطلب را کلا نفهمیده یا غلط فهمیده باشد، هنگام افاضه استاد، به قرائن و نکاتی که او را از فهم بازداشته توجه می کند و همین مسئله موجب می شود تا در دفعات بعدی، قوت فهمش بالاتر رود و کمتر به استاد متکی باشد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات استاد مفیدی حفظه الله در جمع طلاب مقدمات میبد یزد 🕌قم مقدسه مسجد آیت الله بهجت رحمه الله ۱۴۰۱/۱۲/۳ 🔸دوگانه درس یا تهذیب؟! 🔸طلبه نباید درس بخواند برای خدمت به دین !!! 🔸اگر طلبه درست درس بخواند خداوند متولی معنویت او می شود 🔸به هیچ وجه پیش مطالعه ترک نشود ولو پنج دقیقه 🔸وظیفه هر طلبه است که طوری کتاب را بخواند که بتواند آن را تدریس کند 🔸در عالم طلبگی هیچ چیزی جایگزین تدریس نیست 🔸با دو شرط تدریس کنید: در بند تعداد شاگرد نباشید، تا ممکنه ترتیب کتب را بهم نزنید https://eitaa.com/mdianat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه طوری درس بخونیم، اینطوری غوغا و شور بپا کنیم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
30.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ره چنان رو که رهروان رفتند. 🔺بیاناتی عالی در رابطه با تحصیل علوم از مرحوم آیت الله ممدوحی ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تقریر و أمالی نویسی 🔺محمد جواد عامِلی، صاحب مفتاح الکرامه را اولین تقریر نویس دانسته اند که درس استادش، سید محمد مهدی بحر العلوم را تقریر کرد. پس از رواج سنت تقریر نویسی، کتاب های تقریر شده فراوانی در رشته های مختلف نوشته شد. آقا بزرگ تهرانی در "الذریعة"، از آنها یاد می کند. أمالی نویسی، از نمونه های تقریرنویسی است، و عبارت است از نگاشتن مطالبی که استاد در مجالس برای شاگردان خود می خواند. به أمالی، "المجالس" یا "عرض المجالس" نیز می گویند. معروف ترین أمالی ها، أمالی شیخ مفید، شیخ صدوق، شیخ طوسی و سید مرتضی رحمة الله علیهم است. 🔺برخی از معروف ترین تقریرها: الف) مطارح الأنظار مرحوم ابوالقاسم طهرانی (تقریرات درس اصول فقه شیخ اعظم) ب) فوائد الأصول مرحوم کاظمی (تقریرات درس مرحوم میرزا نائینی) ج) أجود التقریرات مرحوم خوئی (تقریرات درس مرحوم میرزا نائینی) د) نهایة الأفکار مرحوم محمد تقی بروجردی (تقریرات درس مرحوم آقاضیاء عراقی) ه) تهذیب الأصول آیت الله سبحانی (تقریرات درس مرحوم امام خمینی) و) تقریر درس حکمة الاشراق خواجه نصیر که توسط قطب الدین شیرازی نوشته شد تحت عنوان شرح حکمت الإشراق. پس این کتاب در حقیقت تقریر درس خواجه است نه تالیف مستقلی از قطب. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⁉️ کتب علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه که در طول عمر بابرکتشان تحصیل کردند چه بود، نزد کدام اساتید و در کدام منطقه؟ 💢پاسخ را در مطلب جدید وبگاه میراث علمی سلف ببینید: https://mirath.blog.ir/post/79 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ لطیفتان 🔺1) غایات مانند "بعد، قبل و ..."، بر خلاف حروفی مانند إلی، خودشان فی نفسه قابل بیان هستند و معنای کلی در ذهن می آورند، گرچه ادراک کاملشان وابسته به شناخت ما بعدشان است مانند: «بعدَ الحمد، بعد الثناء»، اما این باعث نمی شود که معنای حرفی (غیرمستقل اصطلاحی) پیدا کنند، لذا اینها معانی اضافی و اسمی دارند نه حرفی. 🔺2) غایات وقتی مضاف الیه شان، لفظاً محذوف باشد، حالات مختلفی در ذهن دارند. یکی از این حالات، آن است که لفظ و معنا در ذهن نباشد و کاملاً فراموش شده باشد (نسیاً منسیا). در اینجا اشکالی رخ می دهد که اگر کلاً همه چیز فراموش شده، "بعدیت" هم با توجه به معنای اضافی اش، بکماله فهم نمی شود و فقط یک عنوان کلی بعدیت در ذهن می آید که آوردنش در کلام معنا ندارد. پاسخ آن است که نسیان مذکور، بخصوصه است یعنی خصوص معنای مضاف الیه در ذهن نمی آید اما یک امر عامی به عنوان معنای مضاف الیه که بعدیت را به ما بفهماند، در ذهن هست. لذا مشکلی پیش نمی آید. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
همین دقت ها که در کتب ابتدائی مانند حاشیه میرزاابوطالب بر سیوطی، حواشی میرسیدشریف بر شرح شمسیه یا شرح تفتازانی بر شمسیه، آمده است، طلبه را توانمند می کند تا در آینده علمی خود موفق باشد، حرفهای نو تولید کند و کلمات علما را صحیح بفهمد یا نقد کند. بعد ما چکار می کنیم؟ این همه کتب ارزشمند را به بهانه سیر تحصیل سریع، حذف می کنیم، بعد فراخوان می دهیم که بیایید مقاله پژوهشی بنویسید!
🔺این مطلب از کتاب تشنه دانش نقل شد اما به طور دقیق تر، در کتاب الذریعة الی تصانیف الشیعه مرحوم آقابزرگ طهرانی، چنین آمده است که قابل توجه است و نشان می دهد که تقریرات با أمالی تفاوت دارد: التقريرات عنوان عام لبعض الكتب المؤلفة من أواخر القرن الثاني عشر و بعده حتى اليوم، و هو نظير الأمالي في كتب الحديث للقدماء، و الفرق أن الأمالي كانت تكتب في مجلس إملاء الشيخ الحديث عن كتابه أو عن ظهر قلبه، و كان السامع يصدر الكتاب باسم الشيخ، و يعد من تصانيف الشيخ، بخلاف التقريرات فإنها مباحث علمية يلقيها الأستاد على تلاميذه عن ظهر القلب و يعيها التلاميذ في حفظهم، ثم ينقلونها إلى الكتابة في مجلس آخر، و يعد من تصانيفهم، و لذلك لاحظنا الترتيب في الأمالي على حسب أسماء المشايخ، و في التقريرات حسب أسماء التلاميذ، و الذي لا بد من ذكره هو أن كتب التقريرات أكثر من أن يستقصيها أحد، و لا سيما التقريرات الأصولية ‏(1) (1) الذريعة إلى تصانيف الشيعة، ج‏4، ص: 367 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🟢🔴 در شرح کافیه؛ یعنی الفوائد الضیائیّة معروف به شرح جامی، به زیبایی زائدالوصفی چنین آمده است: مما سبق من التحقيق ظهر أنه لا يختلّ حدّ الاسم جمعا، و لا حدّ الحرف منعا بالأسماء اللازمة الإضافة، مثل: (ذو، و فوق، و تحت، و قدام، و خلف) إلى غير ذلك؛ لأن معانيها مفهومات كلية مستقلة بالمفهوميّة، ملحوظة في حدّ ذاتها، و لزمها تعقّل متعلقاتها إجمالا من غير حاجة إلى ذكرها، لكن لمّا جرت العادة باستعمالها في مفهوماتها مضافة إلى متعلقات مخصوصة ( لأنه الغرض من وضعها) لزم ذكرها، لفهم هذه الخصوصيات، لا لأجل فهم أصل المعنى فهي دالة على معانيها المعتبرة في حدّ نفسها لا في غيرها، فهي داخلة في حدّ الاسم خارجة عن حدّ الحرف‏. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525