eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.8هزار دنبال‌کننده
984 عکس
46 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، ۴۰ هزار تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی میراث علمی سَلَف: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷🔸حضرت استاد عبدالقائم شوشتری: «ادبیّات عرب را نزدِ حضرت استاد عارف والامقام، جناب آقای حجّت هاشمی می‌خواندم و در ساعتی جداگانه، بقیّه‌ی اَلواح علمِ اَعداد را فرا گرفتم، ولی دیدم علوم غریبه نَه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه یک حجاب بسیار خطرناک است. استاد فهمید و مرا به سِیر و سلوک راهنمایی کرد. ایشان اوّلین کسی بود که به بنده درس عشق خدا را آموخت و من سخت مشتاق این راه شدم... انصافاً حضرتش در این‌گونه امور، قوی و متبحّر است و نَفَس بسیار قوی و مسلّطی دارد. شاید گزاف نباشد اگر بگویم نسخه‌ی دوم پدربزرگشان یعنی عارف کبیر، مقتدای اهل نظر، عالِمِ ربّانی، مرحوم حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی رحمت الله علیه است. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔷🔸حضرت استاد عبدالقائم شوشتری: 🔺نَفَسِ استاد، چیزِ دیگری است. اثر دیگری دارد. استاد، همه‌چیزش را نثار شاگرد می‌کند؛ فلذا شاگردان هیچ‌وقت نباید استادان خود را فراموش کنند و خود را بی‌نیاز از او ببینند. فکر کنیم آیا واقعاً نسبتِ ما با استادان، مثلِ عبد و مولا هست. مگر مولی الموحّدین امیرالمؤمنین نفرموده: «مَنْ عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیّرنی عَبداً». واقعاً ما عبد استادان هستیم؟! خود ایشان (آیت الله جناب آقای حجّت هاشمی)نسبت به استادانش این‌گونه بوده است. چُنان‌که درباره‌ی یکی از آنان قدوة العلماءالمتأدّبین، زبدةالحکماالمتألّهین، مرحوم حاج شیخ‌محمّدتقی ادیب نیشابوری مرقوم داشته: «همیشه خویش را بنده و گدای او می‌دانستم و از جان و دل، او را دوست می‌داشتم و تا آخِرِ عمر، با جنابش باصفا و وفا بودم و با این‌که حوزه‌ی تدریس داشتم و در اواخر حوزه، درس من عظیم‌تر بود و در ظاهر، از وی بی‌نیاز بودم ولی در معنی، سخت به او حاجت داشتم. از آن‌که او دریا و من ابر، بلکه من قطره و او اقیانوسِ اعظم بود. لااقل هفته‌ای یک‌مرتبه خدمت او می‌رسیدم و دست او را از روی صدق‌نیّت می‌بوسیدم و در مقابلش چون عبدِ ذلیل می‌نشستم و بسیار هدیّه می‌بُردم». ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
⚠️دریغ و صد افسوس که در سیستم دانشگاهی شده، دیگر چنین خبرهایی نیست. در این سیستم فشل، ملاک اینهاست: مدرک، پاس کردن، تند تند خواندن و رفتن به دنبال مال دنیا و پشت میز نشینی
✅ تحول در تحصيل (95) (*) ⚠️ سند نود و پنجم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار دام عزه 🔺تدريس نيز اهميت دارد. يعني وقتي طلبه بالاتر مي رود، کتاب پايين تر را تدريس کند. اين باعث مي شود که فراموش نکند و ارتباط او با آنچه خوانده است، قطع نشود. اين نظام تدريس و تدرّس در حوزه ها با اين برنامه هاي جديد، حذف شده است. ما الان يک عده استاد داريم که هميشه اينها دعوت مي شوند . سائر طلاب اصلا مشتري ندارند و کسي به آنها مراجعه نمي کند و اين مسئله باعث افت شديدي شده است. 🔺اين قدر در بين استادها، قيد و بند درست نکنيم. طلبه خودش اگر ديد اين فرد از عهده تدريس بر نمي آيد، ديگر نمي رود. با اين کار در حوزه، ما خيلي استاد پيدا مي کنيم، خيلي فرهيخته پيدا مي کنيم، خيلي آدم ماهر پيدا مي کنيم و اين کار، به نفع نظام علمي حوزه هاست. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔷🔸مرحوم آقاي داماد در وصف مرحوم آیت الله گلپايگاني فرموده بودند: «ايشان طوري بود که شب مي خواست بخوابد، تا مطلب حل نمي شد، خوابش نمي برد». ⚠️اين روحيه را بايد در طلبه ها ايجاد کرد يا اگر وجود دارد نبايد گذاشت که خاموش شود و غبار رويش بنشيند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (96) (*) ⚠️ سند نود و ششم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه 🔺ارزش شرح شافيه رضي الدين استرآبادي و شرح کافيه اين اديب بارع و خوش ذوق شيعه، ارزش مغني اللبيب ابن هشام انصاري، ارزش و قيمت مطوّل ملّا سعد الدين تفتازاني بر تلخيص المفتاح و کتابهايي از اين دست که امروزه فقط در کتابخانه ها يافت مي شود و گرد و غبار نسيان بر آنها نشسته است، زماني روشن مي گردد که طلبه در تفسير قرآن کريم يا در فهم کلمات اميرالمؤمنين عليه السلام وارد شود. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 منبع اصلی: کتاب نور مجرد ج1 ص132 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
👈 راه حلی از مرحوم رضی: قال الرضى: قوله: «ما وقع عليه فعل الفاعل»، ... يريد ما وقع عليه، أو جرى مجرى الواقع، ليدخل فيه المنصوب في: ما ضربت زيدا، و أوجدت ضربا، و أحدثت قتلا، فكأنك أوقعت عدم الضرب على زيد، و كأن الضرب كان شيئا أوقعت عليه الايجاد.
راه حل های متفاوتی در حل این مسئله گفته شده است. برخی توسعه در مفهوم مفعول به ایجاد نموده اند (*)، برخی راه حل های کلامی و فلسفی ارائه داده اند تا تعریف مفعول به بر آن صادق باشد، و برخی قائل به مفعول مطلق شده اند (خلقی که آن خلق، سماوات است=مفعول مطلق نوعی). اینکه طلبه با مطالعه و مباحثه و تفکرات خود، چه راهی را برگزیند یا چه بسا راه حل های جدیدی را ابداع نماید، ارزش مند است. اینکه کتب قدیمی مالامال از دیدگاه ها و تفکرات مختلف اند، ویژگی برتری این کتب است که متاسفانه کتب امروزین کمتر واجدِ آنند و طلبه را بسیار خام بار می آورند و فقط حفظیات به او تزریق می نمایند. لذا نام سنتی و قدیمی، رهزنمان نشود. اتفاقا پرورش افکار و قوت فهم، در کتب قدیمی ایجاد می شود. منافاتی هم با بررسی نظریات جدیدتر ندارد. ————————— (*) اخیرا این پرسش از یکی از اساتید معروف مرکز متون حوزه شد، و ایشان قائل به توسعه مفهومی شدند.
🔷🔸اهداف کلی و پیش روی وبگاه و کانال میراث علمی سلف: 1) بارگذاریِ مصاحبه های علمی با علما و اساتید مطرح حوزه در قالب "تحول در تحصیل" 2) تدوین و تکمیل کتابِی در خصوص روش تحصیل سنتی و ارائه درسنامه روش سنتی به صورت تفکیکی و مرحله به مرحله 3) بارگذاری صوت ها و پرونده های علمی 4) برگزاری کلاس ها و گردهمایی های علمی حول محور روش تحصیل سنتی.
❇️ معضلاتی که در سیستم دانشگاهی شده حوزه با آن روبرو هستیم: 🔺اساسا علم کما هو حقّه آموخته نمی شود چون علم ترکیبی منسجم از موضوع و مسائل و مبادی تصوریه و تصدیقیه و ... است که به دقت در کتب قدیمی مورد کنکاش قرار می گرفت. می توان گفت در روزگار ما، لایه ای ناقص از کارکردها و مثال های کاربردی را می آموزیم نه علم را. 🔺کتب (حتی از نوع مُثله شده اش) برای کسب نمره و مدرک آموخته می شود لذا طلبه فقط وقتی کتابی را باز می کند که به نمره اش احتیاج داشته باشد (و دیگر عاشقِ خود علم نیست). 🔺 وقتی طلبه عاشق و دوستدار علم نبود، لذا باید حضور و غیاب اجباری راه انداخت تا او مجبور بشود سر کلاس بیاید و گرنه اگر آزاد باشد، مگر بیکار است که بر سر کلاس برود؟ 🔺وقتی عاشق علم نبود، محلّ چندانی هم به علمای آن علم نمی گذارد. لذا ارتباط با علما هم قطع می شود. 🔺وقتی طلبه عاشق علم نبود، لذا مدام در پیِ پاس کردن و سرعت گرفتن است تا به خیال خود به مرحله آخر (درس خارج!) برسد. درس خارجی که معمولا یک دهم آن چیزی که در کتب سنتی هست را نمی گویند! (یعنی عمدتا نمی دانند که بخواهند بگویند). 🔺وقتی طلبه عاشق علم نبود، تولید محتوای جدّی هم در جامعه علمی نمی بینیم لذا دیگران بر ما سوار می شوند و خوبِ خوب، سواری می گیرند. حالا شما مرتب همایش برگزار کن و مقالات تکراری و بی محتوا چاپ کن... مگر اثر دارد؟ 🔺وقتی چنین فجائعی رخ داد، منبرها و سخنرانی ها هم تکراری و بی محتوا و سلیقه ای می شود، لذا مردم هم نسبت به دین بدبین یا حداقل خنثی می شوند. اما راه حل چیست؟ برگشتن به کتب اصیل و رشد دادن تفکرات ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (97) (*) ⚠️ سند نود و هفتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺به قول استاد آقاي حسن زاده، ما طاغوتي هستيم! سليقه ما همين گونه است (یعنی با کتب عمیق قدیمی حشر و نشر داریم). با اينها بيشتر خو مي کنيم. کتاب المنطق مرحوم مظفر در مقابل منطق اشارات واقعا کتاب قصّه است و همينطور در مقابل منطق شفا. شما تا به برهان شفا نرسيد و مباحث برهاني را آنجا دنبال نکنيد، اصلا مزه منطق را نخواهيد چشيد. بله شايد کلياتي را انسان بداند ولي کليات، زياد کارائي ندارد، بايد وارد جزئيات شد. بايد خيلي دقيق وارد موارد شد. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (98) (*) ⚠️ سند نود و هشتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺تمام مشکلات ما از موقعي شروع شد که اين تسهيل ها باب شد. بجاي مغني اللبيب، تهذيب المغني و به جاي مطول، مختصر و جواهر البلاغه گذاشتند. حاشيه ملاعبدالله و شوارق را برداشتند و به جاي آن، منطق مظفر گذاشتند. با اين ها، طلبه سطحي بار مي آيد. 🔺حضرت آقاي يزدان پناه همين کتاب مباني و اصول عرفان نظري را که نوشته اند، و خيلي تعريف در مورد آن مي شود، من خدمت ايشان عرض کردم: «جهد بسيار کثيري انجام داديد و بسيار خوب و عالي نوشته ايد. اگر اين کتاب به عنوان درآمد براي عرفان باشد، خيلي خوب است ولي اگر اين کتاب مي خواهد جاي تمهيد و فصوص را بگيرد، قطعا اين، ضربه به حوزه در فضاي عرفان است». تسهيل جا و موردي دارد، اگر بخواهد در همه جا بکار گرفته شود، درست نيست. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔺 کسی که کتب قدیمی و عمیق را می خواند، استعداد و آمادگی این را پیدا می کند که با تلاشی بسیار، گامی فرانهد و اندیشه ای نو بیافریند (در غالب موارد هم چنین اتفاقی نمی افتد چون تولید اندیشه در حال حاضر بسیار صعب است). جای تعجب نیست افرادی که کتب سطحی می خوانند، به فکر تولید اندیشه هستند؟! مثلا چطور کسی که حرف های عمیق فیلسوفان و عارفان گذشته را نخوانده و هضم نکرده، می خواهد در فلسفه نوآوری کند؟!! کدام نوآوری؟ هکذا در علوم و فنون دیگر.
⁉️ چرا در روش سنتی، اصرار داریم متون سخت و پیچیده بخوانیم؟ این در حالی است که در روزگار مدرن، سعی می کنند مطالب را هرچه ساده تر ارائه دهند تا همه متوجه شوند. چرا ما خودمان را اذیت می کنیم؟ پاسخ: سختی و پیچیدگی دو نوع است: الف) سختی در لفظ و کلام ب) سختی در مفهوم و معنا. 💢 سختی در مفهوم و معنا که اتفاقا کمال یک کتاب است چون علم ذاتا در ابتدا ثقیل المفهوم است و باید مورد تفکر واقع شود تا کم کم انسان با آن مطالب انس بگیرد و گرنه اگر قرار باشد مفاهیمی بسیار سطح پایین و ساده در علوم مطرح شود، هرگز پیشرفتی رخ نمی دهد. اگر هم ساده سازی در مفاهیم رخ می دهد باید توسط خود طلبه و دانش پژوه انجام شود (مثل مطالعه، رفتن در محضر استاد و ...). ❇️ اما سختی در لفظ: متاسفانه و صد افسوس که در زمان ما، متونی سخت انگاشته می شود که اصلا در قدیم، سخت نبوده است! یعنی در حقیقت این متون سخت نیستند منتها به دلیل سیستم نادرست آموزشی، طلاب از فهم متون عربی جدا شده اند طوری که با کمال تعجب می بینیم که کتبی مثل «بدائة النحو» نیز ترجمه می شوند! پس اکثر کتب حوزوی از جهت لفظی سخت نیستند و اگر هم مشکل فهمی وجود دارد، ناشی از "خود" ماست. پس بهتر است خود را اصلاح کنیم به جای اینکه مدام به خیال خود، نهضت ترجمه سازی راه بیندازیم! ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (99) (*) ⚠️ سند نود و نهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺خدا رحمت کند حضرت علامه طباطبايي را. حضرت استاد حسن زاده آملي نقل مي فرمودند که ما خدمت علامه که رسيديم، ايشان احساس کرد ما در منطق قوي نيستيم (با اینکه خدمت آقاي شعراني و سائر بزرگان تهران درس خوانده بوديم) اما علامه به ما فرمود: شما بايد برهان بخوانيد، و ما يک دور برهان شفا را خدمت علامه خوانديم. 👈کتابهاي تسهيل شده براي يک محقق، سمّ قاتل است. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
❇️دکتر مهدی گلشنی: 🔺در دنیای علم ما "مشق‌نویس" هستیم!؛ یعنی موارد علمی را از غرب دریافت می‌کنیم و بر روی آن مشق می‌کنیم و هیچ‌گاه در مقام "سرمشق‌نویس"‌ نبودیم و علت آن هم فرهنگ حاکم در این حوزه است. اگر می‌خواهیم علم در کشور اثرگذار باشد، باید بفهمیم که علم چه کاربردی دارد و من یقین دارم که اگر این سوال پرسیده شود، اکثرا پاسخ خواهند داد که کسب علم وسیله‌ای برای دریافت مدرک و مقام و معیشت است، در صورتی که وقتی به علمای بزرگ تمدن اسلامی مانند "ابوریحان بیرونی" و "خواجه نصیر" و غیره و یا علمای زمان ما مانند "اینشتین" نگاه می‌کنید، مشاهده خواهیم کرد که هدف آنها از کسب علم، درک جهان بود. ———————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تفتازانی 16 ساله در شرح تصریف، علاوه بر طرح دقیق مباحث صرفی و تحلیل آنها، گاه نکات جالب لغوی، منطقی، اصولی، و حتی روش تحصیلی را بیان می کند. رفت و برگشت ها، مقایسه ها و تحلیل های درون متن است که ذهن را پویا می کند. هکذا دیگر کتب سنتی.
علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه: 🔶🔹 این شتابزدگی ها (در امر تحصیل)، درست نیست و حیف است. با شتابزدگی ، کسی به جائی نمی رسد. 🔺در بسیاری، یک نحوِ عجله وجود دارد که بعدا پشیمان می شوند و این حیف است. رسم و روش تحصیل ،این نیست . با تأنِّی بالا بیایند همانطور که رسم پیشینیان بود که حتی درسها را، پیش مطالعه می کردند - تا چه رسد به مباحثه و مذاکره . ———————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (100) (*) ⚠️ سند صدم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺ما خدمت آقاي بهاء الديني رحمة الله عليه بوديم. فردي در نزديکي محل سکونت ايشان، عليه کتاب مطوّل در بلاغت صحبت کرد و گفت که تا کِي مي خواهيد با اين کتاب ها که هيچ فائده اي ندارد، وقت طلاب را بگيريد؟ من اين مسئله را خدمت آقاي بهاء الديني عرض کردم. ايشان گفتند: «اين آقا خودش چيزي متوجه نشده و گمان کرده که فائده اي ندارد. شما بدون مطول، دقائق آيات و روايات را نمي توانيد درک کنيد». البته شما طلبه را بايد با متون قدما قوي بار بياوريد و هم به روز بار بياوريد ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
⁉️ اگر کسي برهان علامه طباطبائي را درس بگيرد کفايت مي کند و مي تواند خودش برهان شفا را بخواند؟ 🔺 حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه: خير چون اين هم تسهيل شده است. برهان شفا، مردافکن است. بله مي توان متن علامه را محور قرار داد ولي مرتب به شفا ارجاع داد. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (101) (*) ⚠️ سند صد و یکم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه 🔶🔹مرحوم آية الله مجتهدي، عالمي شريف، زاهدی متعبد و اهل تهجد بودند و لذا مرحوم علامه (والد) رفتن ما را بدان مدرسه مي‌پسنديدند و ما جزء دوره‌هاي اول شاگردان ايشان بوديم. دروس مقدمات را ابتداء در آن مدرسه و بعضاً مثل سيوطي، نزد خود ايشان گذراندم که سه نفر بيشتر نبوديم و برخي از دروس را که در آن مدرسه نمي‌خواندند به سفارش علامه والد جداگانه به شکل خصوصي درس گرفتم. 🔺مسجد مرحوم آيت الله خوشوقت کمي پائين‌تر از منزل ما بود. علامه والد سفارش ما را به ايشان کردند و شرح انموذج را در منزل ايشان درس گرفتيم و بعد از اتمام مغني، تمام مطول را نيز حقير منفرداً در همان مسجد نزد آيت الله خوشوقت درس گرفتم و مجموع معاني و بيان و بديع دو سال طول کشيد. 🔺حاشيه و شرح شمسيه را هم نزد يکي از طلاب سابق بر ما در همان مدرسه مرحوم آقاي مجتهدي درس گرفتيم که به رحمت خدا رفته‌اند و شخصي بسيار منزه بودند. شرائع را هم نزد يکي از فضلاي طهران خوانديم. 🔺گلستان سعدي و صمديه و تبصره المتعلمين و المختصر النافع و معالم و بخشهائي از لمعه و نيز شرح منظومه حاجي سبزواري و قسمت زيادي از جلد اول اسفار را در همان دوران در طهران خدمت علامه والد درس گرفتم که در برخي از آنها اخوي نيز حضور داشتند. درس ايشان بسيار قوي و متقن بود. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
تحول در تحصيل (102) ⚠️ سند صد و دوم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه 🔺شرح لمعه را بيشتر نزد آيت الله صلواتي و مرحوم آيت الله اشتهاردي که هر دو عالماني بسيار متواضع و بزرگوار و دقيق‌النظر بودند، خوانديم و بسياري از آن را خدمت اين دو بزرگوار خصوصي در ايام تعطيلي درس گرفتم و در همان دوره جوهر النضيد را نزد مرحوم آقاي جليلي درس گرفتيم. 🔺در رسائل، استادهاي بسياري عوض کرديم تا بالأخره به مرحوم آيت الله آقاي حاج شيخ جلال شمس گلپايگاني رسيديم و درس ايشان ما را قانع کرد و بقيه کتاب را و خصوصاً تمام مباحث استصحاب آن را که خيلي دقيق بود خدمت ايشان بوديم. ايشان خيلي ملا و با دقت و از اعضاي هيئت استفتائيه مرحوم آيت الله گلپايگاني بودند و درايه شهيد و رجال را در تعطيلي‌ها نزد ايشان خواندم. 🔺مکاسب را خدمت مرحوم آيت الله ستوده در مسجد امام حسن عليه السلام در سه سال و کفايه را نزد مرحوم آيت الله سلطاني در منزلشان قريب به مدرسه آيت الله حجت خوانديم که خيلي قوي و پخته تدريس مي‌فرمود. 🔺به سفارش حضرت علامه والد، دروس معقول را خدمت آيت الله حسن زاده شرکت مي کردم. اسفار را صبحها درس مي‌دادند که هفت، هشت نفر بيشتر نبوديم و الهيات شفا را عصرها درس مي‌دادند که شلوغ مي‌شد و شرح اشارات و مدتي عرفان نظري هم در خدمتشان درس گرفتم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
تحول در تحصيل (103) ⚠️ سند صد و سوم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه 🔶🔹در دروس خارج، درس اصلي ما درس مرحوم آيت الله حاج شيخ مرتضي حائري ( نخستین پسر مرحوم شیخ‌ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم) بود. حقير تقريبا درس همه اساتيد قم را به جز درس مرحوم آيت الله اراکي رفتم و هيچ درسي را به قوت درس ايشان نديدم، لذا در همان درس فقهاً و اصولاً تا آخر شرکت کردم. 🔺حقير حدود چهار سال از درس اصول آيت الله حائري استفاده کردم که ايشان به علت کسالت قلبي درس را تعطيل نمودند ولي از درس فقهشان حدود دوازده يا سيزده سال بهره‌مند شدم. درس ايشان واقعاً شاگردپرور بود و انسان يکي دو سال که مي‌رفت ملکه اجتهاد را در خود مي‌يافت. 🔺در کنار درس ايشان، زکات را در درس آيت الله منتظري شرکت کردم که درس خوب و منقحي بود و ايشان خيلي زحمت مي‌کشيدند و کاري براي شاگرد باقي نمي‌گذاشتند و نيز درس قضاء مرحوم آيت الله گلپايگاني را شرکت کردم که بر مبناي جواهر بود ولي چون اشتغالات مرجعيتشان زياد بود چندان فرصت مراجعه نداشتند و فقط پختگي و عمق فقهي ايشان و گاهي نکاتي که مي‌فرمودند براي ما قابل استفاده بود. 🔺 مدتي نيز درس آيت الله آميرزا هاشم آملي رفتم و يکي دو سال اصول آيت الله وحيد رفتم به خاطر آنکه بنايشان بر تبيين مطالب مرحوم حاج شيخ محمدحسين اصفهاني رضوان الله عليه بود و مرحوم حاج شيخ خيلي قوي بوده‌اند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525