⁉️ چرا در روش سنتی، اصرار داریم متون سخت و پیچیده بخوانیم؟ این در حالی است که در روزگار مدرن، سعی می کنند مطالب را هرچه ساده تر ارائه دهند تا همه متوجه شوند. چرا ما خودمان را اذیت می کنیم؟
پاسخ: سختی و پیچیدگی دو نوع است: الف) سختی در لفظ و کلام ب) سختی در مفهوم و معنا.
💢 سختی در مفهوم و معنا که اتفاقا کمال یک کتاب است چون علم ذاتا در ابتدا ثقیل المفهوم است و باید مورد تفکر واقع شود تا کم کم انسان با آن مطالب انس بگیرد و گرنه اگر قرار باشد مفاهیمی بسیار سطح پایین و ساده در علوم مطرح شود، هرگز پیشرفتی رخ نمی دهد. اگر هم ساده سازی در مفاهیم رخ می دهد باید توسط خود طلبه و دانش پژوه انجام شود (مثل مطالعه، رفتن در محضر استاد و ...).
❇️ اما سختی در لفظ: متاسفانه و صد افسوس که در زمان ما، متونی سخت انگاشته می شود که اصلا در قدیم، سخت نبوده است! یعنی در حقیقت این متون سخت نیستند منتها به دلیل سیستم نادرست آموزشی، طلاب از فهم متون عربی جدا شده اند طوری که با کمال تعجب می بینیم که کتبی مثل «بدائة النحو» نیز ترجمه می شوند!
پس اکثر کتب حوزوی از جهت لفظی سخت نیستند و اگر هم مشکل فهمی وجود دارد، ناشی از "خود" ماست. پس بهتر است خود را اصلاح کنیم به جای اینکه مدام به خیال خود، نهضت ترجمه سازی راه بیندازیم!
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (99) (*)
⚠️ سند نود و نهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه
🔺خدا رحمت کند حضرت علامه طباطبايي را. حضرت استاد حسن زاده آملي نقل مي فرمودند که ما خدمت علامه که رسيديم، ايشان احساس کرد ما در منطق قوي نيستيم (با اینکه خدمت آقاي شعراني و سائر بزرگان تهران درس خوانده بوديم) اما علامه به ما فرمود: شما بايد برهان بخوانيد، و ما يک دور برهان شفا را خدمت علامه خوانديم.
👈کتابهاي تسهيل شده براي يک محقق، سمّ قاتل است.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
❇️دکتر مهدی گلشنی:
🔺در دنیای علم ما "مشقنویس" هستیم!؛ یعنی موارد علمی را از غرب دریافت میکنیم و بر روی آن مشق میکنیم و هیچگاه در مقام "سرمشقنویس" نبودیم و علت آن هم فرهنگ حاکم در این حوزه است. اگر میخواهیم علم در کشور اثرگذار باشد، باید بفهمیم که علم چه کاربردی دارد و من یقین دارم که اگر این سوال پرسیده شود، اکثرا پاسخ خواهند داد که کسب علم وسیلهای برای دریافت مدرک و مقام و معیشت است، در صورتی که وقتی به علمای بزرگ تمدن اسلامی مانند "ابوریحان بیرونی" و "خواجه نصیر" و غیره و یا علمای زمان ما مانند "اینشتین" نگاه میکنید، مشاهده خواهیم کرد که هدف آنها از کسب علم، درک جهان بود.
———————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تفتازانی 16 ساله در شرح تصریف، علاوه بر طرح دقیق مباحث صرفی و تحلیل آنها، گاه نکات جالب لغوی، منطقی، اصولی، و حتی روش تحصیلی را بیان می کند. رفت و برگشت ها، مقایسه ها و تحلیل های درون متن است که ذهن را پویا می کند.
هکذا دیگر کتب سنتی.
✅ علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه:
🔶🔹 این شتابزدگی ها (در امر تحصیل)، درست نیست و حیف است. با شتابزدگی ، کسی به جائی نمی رسد.
🔺در بسیاری، یک نحوِ عجله وجود دارد که بعدا پشیمان می شوند و این حیف است. رسم و روش تحصیل ،این نیست . با تأنِّی بالا بیایند همانطور که رسم پیشینیان بود که حتی درسها را، پیش مطالعه می کردند - تا چه رسد به مباحثه و مذاکره .
———————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (100) (*)
⚠️ سند صدم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه
🔺ما خدمت آقاي بهاء الديني رحمة الله عليه بوديم. فردي در نزديکي محل سکونت ايشان، عليه کتاب مطوّل در بلاغت صحبت کرد و گفت که تا کِي مي خواهيد با اين کتاب ها که هيچ فائده اي ندارد، وقت طلاب را بگيريد؟
من اين مسئله را خدمت آقاي بهاء الديني عرض کردم. ايشان گفتند:
«اين آقا خودش چيزي متوجه نشده و گمان کرده که فائده اي ندارد. شما بدون مطول، دقائق آيات و روايات را نمي توانيد درک کنيد».
البته شما طلبه را بايد با متون قدما قوي بار بياوريد و هم به روز بار بياوريد
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
⁉️ اگر کسي برهان علامه طباطبائي را درس بگيرد کفايت مي کند و مي تواند خودش برهان شفا را بخواند؟
🔺 حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه:
خير چون اين هم تسهيل شده است. برهان شفا، مردافکن است. بله مي توان متن علامه را محور قرار داد ولي مرتب به شفا ارجاع داد.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (101) (*)
⚠️ سند صد و یکم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه
🔶🔹مرحوم آية الله مجتهدي، عالمي شريف، زاهدی متعبد و اهل تهجد بودند و لذا مرحوم علامه (والد) رفتن ما را بدان مدرسه ميپسنديدند و ما جزء دورههاي اول شاگردان ايشان بوديم.
دروس مقدمات را ابتداء در آن مدرسه و بعضاً مثل سيوطي، نزد خود ايشان گذراندم که سه نفر بيشتر نبوديم و برخي از دروس را که در آن مدرسه نميخواندند به سفارش علامه والد جداگانه به شکل خصوصي درس گرفتم.
🔺مسجد مرحوم آيت الله خوشوقت کمي پائينتر از منزل ما بود. علامه والد سفارش ما را به ايشان کردند و شرح انموذج را در منزل ايشان درس گرفتيم و بعد از اتمام مغني، تمام مطول را نيز حقير منفرداً در همان مسجد نزد آيت الله خوشوقت درس گرفتم و مجموع معاني و بيان و بديع دو سال طول کشيد.
🔺حاشيه و شرح شمسيه را هم نزد يکي از طلاب سابق بر ما در همان مدرسه مرحوم آقاي مجتهدي درس گرفتيم که به رحمت خدا رفتهاند و شخصي بسيار منزه بودند. شرائع را هم نزد يکي از فضلاي طهران خوانديم.
🔺گلستان سعدي و صمديه و تبصره المتعلمين و المختصر النافع و معالم و بخشهائي از لمعه و نيز شرح منظومه حاجي سبزواري و قسمت زيادي از جلد اول اسفار را در همان دوران در طهران خدمت علامه والد درس گرفتم که در برخي از آنها اخوي نيز حضور داشتند. درس ايشان بسيار قوي و متقن بود.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (102)
⚠️ سند صد و دوم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه
🔺شرح لمعه را بيشتر نزد آيت الله صلواتي و مرحوم آيت الله اشتهاردي که هر دو عالماني بسيار متواضع و بزرگوار و دقيقالنظر بودند، خوانديم و بسياري از آن را خدمت اين دو بزرگوار خصوصي در ايام تعطيلي درس گرفتم و در همان دوره جوهر النضيد را نزد مرحوم آقاي جليلي درس گرفتيم.
🔺در رسائل، استادهاي بسياري عوض کرديم تا بالأخره به مرحوم آيت الله آقاي حاج شيخ جلال شمس گلپايگاني رسيديم و درس ايشان ما را قانع کرد و بقيه کتاب را و خصوصاً تمام مباحث استصحاب آن را که خيلي دقيق بود خدمت ايشان بوديم. ايشان خيلي ملا و با دقت و از اعضاي هيئت استفتائيه مرحوم آيت الله گلپايگاني بودند و درايه شهيد و رجال را در تعطيليها نزد ايشان خواندم.
🔺مکاسب را خدمت مرحوم آيت الله ستوده در مسجد امام حسن عليه السلام در سه سال و کفايه را نزد مرحوم آيت الله سلطاني در منزلشان قريب به مدرسه آيت الله حجت خوانديم که خيلي قوي و پخته تدريس ميفرمود.
🔺به سفارش حضرت علامه والد، دروس معقول را خدمت آيت الله حسن زاده شرکت مي کردم. اسفار را صبحها درس ميدادند که هفت، هشت نفر بيشتر نبوديم و الهيات شفا را عصرها درس ميدادند که شلوغ ميشد و شرح اشارات و مدتي عرفان نظري هم در خدمتشان درس گرفتم.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (103)
⚠️ سند صد و سوم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه
🔶🔹در دروس خارج، درس اصلي ما درس مرحوم آيت الله حاج شيخ مرتضي حائري ( نخستین پسر مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم) بود. حقير تقريبا درس همه اساتيد قم را به جز درس مرحوم آيت الله اراکي رفتم و هيچ درسي را به قوت درس ايشان نديدم، لذا در همان درس فقهاً و اصولاً تا آخر شرکت کردم.
🔺حقير حدود چهار سال از درس اصول آيت الله حائري استفاده کردم که ايشان به علت کسالت قلبي درس را تعطيل نمودند ولي از درس فقهشان حدود دوازده يا سيزده سال بهرهمند شدم. درس ايشان واقعاً شاگردپرور بود و انسان يکي دو سال که ميرفت ملکه اجتهاد را در خود مييافت.
🔺در کنار درس ايشان، زکات را در درس آيت الله منتظري شرکت کردم که درس خوب و منقحي بود و ايشان خيلي زحمت ميکشيدند و کاري براي شاگرد باقي نميگذاشتند و نيز درس قضاء مرحوم آيت الله گلپايگاني را شرکت کردم که بر مبناي جواهر بود ولي چون اشتغالات مرجعيتشان زياد بود چندان فرصت مراجعه نداشتند و فقط پختگي و عمق فقهي ايشان و گاهي نکاتي که ميفرمودند براي ما قابل استفاده بود.
🔺 مدتي نيز درس آيت الله آميرزا هاشم آملي رفتم و يکي دو سال اصول آيت الله وحيد رفتم به خاطر آنکه بنايشان بر تبيين مطالب مرحوم حاج شيخ محمدحسين اصفهاني رضوان الله عليه بود و مرحوم حاج شيخ خيلي قوي بودهاند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (104)
⚠️ سند صد و چهارم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه
🔶🔹به امر مرحوم والد براي تسلط بيشتر بر رجال خدمت آيتالله شبيري زنجاني که رجالي متبحري بودند رفتيم و تقاضا کرديم که يک دوره رجال براي ما تدريس نمايند ولي هرچه تقاضا کرديم قبول نکردند. نهايتاً تقاضا کرديم که برايمان خارج حج را تدريس کنند و در ضمن از اسناد روايات هم کامل بحث کنند و در خلال آن مباحث رجالي را هم به شکل مستوفي بيان کنند تا در رجال قوت بگيريم و ايشان پذيرفتند و با چند نفري درس حج را خدمتشان ميخوانديم و يکسال يا بيشتر حقير در آن درس شرکت کردم.
🔺تا وقتي قم بودم اقلّاً هفتهاي يک بار خدمت حضرت علامه طباطبائي ميرفتم. پنجشنبهها جلساتي داشتند که حدود دو ساعت طول ميکشيد و سؤال و جوابهاي علمي ميشد و مقيد بودم که شرکت کنم و غير از آن گاهي هم منزلشان ميرفتم. زيارت ايشان حتي اگر سکوت هم ميکردند همهاش نور بود و آن مجلس فوائد علمي بسيار زيادي هم داشت و ايشان خيلي مسلط بودند و هميشه از افق ديگري اشراب ميشدند و مطالب را بيان ميکردند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔶مرحوم آقاي داماد در وصف آقاي گلپايگاني فرموده بودند: ايشان طوري بود که شب مي خواست بخوابد، تا مطلب حل نمي شد، خوابش نمي برد.
🔺اين روحيه را بايد در طلبه ها ايجاد کرد يا اگر وجود دارد نبايد گذاشت که خاموش شود و غبار رويش بنشيند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ پدیده "عمامه پرانی"، گرچه منفور است بلاشک، اما اگر به دلائل اصلی آن در ابعاد مختلف توجه نشود و راه درمان فقط در همین "دستگیری ها" خلاصه شود، جنایاتی به مراتب سنگین تر را رقم خواهد زد بلاشبهة.
با نگاه بسیار عمیق تری نسبت به تحولات مدنی حدوداً دوماهه ی اخیر باید نگریست. تاریخ، عبرتگاه بزرگی است... . اگر عبرت نگیریم، ممکن است روزی برسد، مجبور شویم 90 درصد مردم را دستگیر کنیم که عملا امکان ندارد. کمی از دعوای "صدا و سیما" و "اینترنشنال" فاصله بگیریم و به خود جامعه بنگریم که عبرت ها فراوان است.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (105)؛ توصیه هایی مهم و راهبردی
⚠️ سند صد و پنجم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه
🔶🔹از درس گرفتن کتابهاي عميق و متقن مثل مغني، مطول، الجوهر النضيد، قوانين، رسائل و مکاسب غفلت نکنند و به کتابهاي مختصر بسنده ننمايند که قدرت لازم را براي استنباط حاصل نميکند.
🔺درسها را دقيق و با حواشي و شروح عميق بخوانند و بدون پيشمطالعه و مطالعه و مباحثه در درس حاضر نشوند.
🔺تمام کتابها را کامل و دقيق، خط به خط بخوانند که هر بحثي در جائي در فهم کتاب و سنت به کار ميآيد گرچه به ظاهر به چشم نيايد.
🔺خود را متمرکز بر ادبيات يا فقه و اصول نکنند، بلکه علوم ديگر چون کلام و حکمت و عرفان و رجال و تاريخ و ... را نيز به خوبي تحصيل کنند و در نهايت همه را در آستان قرآن کريم برده و از معارف آن بهره ببرند که هدف اصلي حوزههاي علميه، فهم قرآن کريم است.
🔺تمام اوقات خود را مصروف در علم و عمل نمايند و از تحصيل زرق و برق دنيا و امور اعتباريه حبّاً و طلباً للدنيا بيش از مقدار کفايت اجتناب کنند که روزي اهل علم را خداوند تضمين فرموده است.
🔺درس را با اخلاص و با عشق خدا و فقط براي رسيدن به معرفت الله و عبوديت مطلقه بخوانند. علامه والد رضوان الله عليه هميشه ميفرمودند: اگر عالم ميشويد عالم عاشق شويد، عالم عارف شويد، سري که عشق ندارد کدوي بيبار است.
🔺تمام آنچه را ميخوانند به طور کامل عمل کنند و هيچ سنتي از سنن رسول خدا و اهل بيت عليهم الصلوة و السلام را فروگذار نکنند؛ خصوصاً تهجد و نماز شب و توسل به اهل بيت عليهم السلام و رعايت ذوي الحقوق که بدون عمل و تقوا درس خواندن ثمرهاي ندارد و لايزيد مِن الله الا بُعداً.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⁉️ براستی بعد از این همه تحول ایجاد کردن در علوم مختلف، توسط مرکز متون حوزه ها و مُثله کردن کتاب ها و طبیعتا "زودتر به مقصد رسیدن طلاب به مقصد!!"، جای این سوال باقی است که چرا طلاب، دیگر نه حال مباحثه و تحقیق دارند و نه با بزرگان علم مراودت می کنند؟ چرا طلاب امروز، دیگر امثالِ جناب سید احمد حسینی اشکوری را نمی شناسند؟ مشکل دقیقا چیست؟
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (106)؛
⚠️ سند صد و ششم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه
🔶🔹فرهنگ پيش مطالعه بسيار مهم است. طلبه اعتقادش اين باشد که اگر پيش مطالعه نکردم، سر کلاس نروم! (یعنی اینقدر مهم بداند). کسي که پيش مطالعه کرده و در صدد است که قول مختاري داشته باشد، وقتي در کلاس درس استاد حاضر مي شود، خيلي فرق دارد با کسي که فقط مي شنود که استاد چه مي گويد. او فقط اخذ نمي کند بلکه طور ديگري به حرف استاد توجه مي کند و حالتش، حالت داد و ستد است چون خودش قولِ مختار دارد. اين حالت براي پيشرفت علمي طلبه خيلي مهم است.
🔺مسئله تدريس هم بسيار مهم است. در سابق، آنهايي که واقعا مي خواستند درس بخوانند، کتابي که مي خواندند را خيلي زود تدريس مي کردند. طلبه هايي که در تدریس موفق بودند، بعدا از علماي بزرگ مي شدند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
حجت الاسلام محمد مطهری فرزند شهید مطهری، در یادداشتی، به پدیده "عمامه پرانی" پرداخته اند. میراث علمی سلف، بخشی از فرمایشات ایشان را بازنشر می کند:
🔹 حدود ۲۵ سال پیش در دیدار جداگانه با دو تن از بزرگان کشور گفتم: در کشوری که رؤسای سه قوه همه روحانی هستند لازم است در تلویزیون برنامه انتقادی نسبت به روحانیت وجود داشته باشد؛ جوانان انتقاد کنند و پاسخ بشنوند. صلاح دانسته نشد. گفتم انتقادات را خود روحانیون مطرح کنند. پاسخ همان بود.
🔸 روشن است که اجازه طرح انتقاد از یک امر لزوما به معنای وارد دانستن آن نقد نیست؛ اساسا طرح انتقاد - جدا از وارد بودن یا نبودن آن - مزایای فراوان از جمله آرامش فردی و اجتماعی و نفوذ در مخاطب در پی دارد. اندکی بیندیشیم که چرا در قرآن، خداوند پاک و منزه، ایراد و نقدهای بسیاری از قول کفار و مشرکان و یهود و نصاری علیه خود و اوصاف و افعالش مطرح کرده و پاسخ داده است، در حالی که می توانست قرآن را به شیوه دعای جوشن کبیر نازل کند!
🔹چقدر جای استاد مطهری این روزها خالی «نیست». خوشا به حال او که رفت و ندید. از همان روزهای اول فریاد برآورد که روحانیت در نظام اسلامی درست مانند پیش از انقلاب باید در کنار مردم بوده و نقش ناظر و منتقد را داشته باشد و پست اجرایی نگیرد مگر به ضرورت.
🔸 امروز به جایی رسیدهایم که اگر کسی از نظریه شهید مطهری در لزوم استقلال حوزه و روحانیت دفاع کند «سکولار» خوانده شده و عامدانه و رذیلانه مخالف رهبری قلمداد میشود و به جای «جذب حداکثری» با ناجوانمردی مشمول «لجنمالی حداکثری» میشود. عمامهپرانان واقعی همین کسانی هستند که با تفکر امنیتی، رسالت روحانیت را تملقگویی از نظام میدانند و با این بدعت، حیثیث روحانیت را به هوا میپرانند، نه آن جوان غافلی که گستاخانه عمامه سفید و سیاه را میرباید (= که البته آن نیز قطعا کار غلطی است).
🔹استقلال روحانیت هرگز به معنای تقابل با نظام نیست. روحانیت مستقل چون در مقابل هیچ ظلم حکومتی سکوت نمیکند، در دل مردم جای میگیرد. این نوع روحانیت است که میتواند از به انحراف رفتن اعتراضات جلوگیری کند!
🔸متاسفانه تفکرات امنیتی، به روحانیت مستقل اجازه ظهور و بروز نداد و الّا امروز به عنوان بزرگترین سرمایه در آرام کردن اوضاع به ایفای نقش خود میپرداخت.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (107)؛
⚠️ سند صد و هفتم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه
🔺مرحوم آيت الله بهجت خيلي زياد اين جمله را مي فرمودند که: «طلبه ها! به همديگر سفارش کنيد که وظيفه هر طلبه اين است که وقتي کتابي را شروع مي کند، طوري بخواند که وقتي تمام شد، بتواند تدريس کند».
پس طلبه ها ولو به صورت آزاد بايد تدريس کنند چراکه اگر نکردند، به نتيجه مطلوب نمي رسند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
🔶🔹درسی از زندگی مرحوم محقق، ملا محمدمهدی نراقی کاشانی:
🔺فیما ینقل أنه کان فی أیام التحصیل فی غایة الفقر و الفاقة- و الفقر دائما شیمة العلماء، بل هو من أول شروط النبوغ فی العلم، و هو الذی یصقل النفس فیظهر جوهرها الحقیقی- فکان صاحبنا قد تشتد به الفاقة فیعجز عن تدبیر ثمن السراج الذی لا یتجاوز فی عصره عن أن یکون من زیت أو شمع، فیدعوه حرصه علی العلم إلی الدخول فی بیوت فی مراحیض المدرسة، لیطالع علی سراجها، و لکنه تأبی عزته أن یدع غیره یشعر بما هو فیه، فیوهم الداخلین- بالتنحنح- أنه جالس للحاجة الخاصة. و تتجلی فی هذه الحادثة الصغیرة عزة نفسه و قوة إرادته و صبره علی طلب العلم بدرجة غیر اعتیادیة إلا للنوابغ الأفذاذ.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
اسلام کاریکاتوری!!
روزی با یکی از ائمه جمعه دامت فریاداته! در مدرسه فیضیه، در رابطه با فساد مالی یکی از مرتبطین به حوزه و ملبسین به لباس پیامبر صلی الله علیه و آله صحبت کردم و قصدم این بود که بگویم، شما با نفوذ و ارتباطی که دارید، می توانید به مسئولان امر تذکر دهید و استفسار کنید که چرا یک روحانی غیرمهذب غیرکارشناس به اسم شرکت دانش بنیان، به راحتی حدود 1000 میلیارد تومان سرمایه حدود 5000 نفر را در قم، جذب و بخشی را به هدر می دهد و مردم را مثل آب خوردن به دین و روحانیت معزز بدبین میکند.
هنوز جمله اول را تمام نکرده بودم که با خطابی پر عتاب و با ترشرویی سابقه داری فرمود: این چیزها به من ربط ندارد.
آری! مشکل جوانان ما هم دقیقا همین است. اسلامی که شما دارید بر طبلش می کوبید، فقط به موارد خاصی چون موی دختران، حساس است! دقیقا همان اسلام کاریکاتوری که صدمرتبه از اسلام آمریکایی، خطرناک تر و دهشت انگیزتر است.
دلمان لک زده برای امثال شهید بهشتی و شهید مطهری و امام موسی صدر که اسلامشان کاریکاتوری نبود... .
تا امثال شماها تغییر نکنند، جوانان به اسلام عزیز روز به روز بدبین تر خواهند شد.
✅ بیانیه پایانی میراث علمی سلف در محکومیت برخوردهای غیر علمی با دگراندیشان در طی حوادث اخیر در کشور
🔺 إنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ (رعد/11)
💢 افرادی که "تاریخ" را دانشی فوق العاده در تحلیل رویدادهای گذشته جهت عبرت گیری برای روزگار آینده، می دانند واجب است اکیداً و به دقت، به حوادث این روزهای جامعه بنگرند. تلنگرهای بسیاری در حدود دو ماه اخیر به بدنه حکمرانی ما، زده شده است که می توان از آنها عبرت گرفت تا اموری چند را اصلاح نمود. باید عمیق تر به حوادث نگریست، عمقی که معمولا در رسانه ملی دیده نمی شود (جز برنامه هایی مانند برنامه شیوه شبکه 4). زنگ خطری بسیار بلند و گوش آزار به صدا درآمده است. کسی منکر وجودِ "دشمنان قسم خورده" نیست. خدا از بنیاد ویران شان کند اما تقلیل این حوادث به "دشمنی دشمنان" در نظرگاه یک تحلیلگر تاریخی و یک جامعه شناس، شوخی بسیار تلخی است که می تواند تا مدت ها، کام ها و جان ها را مشمئز کند و موجب اتفاقات تلخ تر شود و جان های بیشتری را قربانی کند.
❇️ بررسی های میدانی نشان می دهد بخش بزرگی از نسل امروز، شکاف بسیار عمیقی با نسل دیروز دارد که باید دلائلش به دقت مورد بررسی قرار گیرد. انکار این مسئله، اولین قدم بحران سازی است. آری! بحران سازی تنها توسط دشمن نیست، گاه خودمان با تحلیل جانبدارانه و انکار واضحات، موجب بحران می شویم.
🔸بیاییم به جای برچسب زدن و توهین به متفاوت اندیشان و تمسخر آنها و انکار واقعیت هایی که روز بروز نمود بیشتری در جامعه پیدا می کند، برای حفظ دین هم شده رفتار خود را تغییر دهیم. بیاییم به این فکر کنیم که پدران و مادران و مسئولان جامعه چه رفتارهایی کرده اند که دشمن به راحتیِ "آب خوردن"، نوجوانان و جوانان را با خشمی فراگیر به خیابان ها می فرستد؟ اینکه تخمین بزنیم جمعیت شان کم است لذا نگران کننده نیست و "ما" همچنان خواهیم بود، بیشتر شبیه به شوخی است. کمی عمیق تر و علمی تر با قضایا برخورد کنیم.
⚠️تاریخی که از آن عبرت گرفته نشود، آواری خواهد شد بر سر خواب زدگان. تاریخ با کسی عهد اخوت نبسته است. اینکه با توهمات ذهنی، خودمان را تحت هر شرائطی، ابدی تصور کنیم، بسیار خطرناک است. اگر به هشدارهای تاریخ بی توجه باشیم، حوادثی به مراتب سنگین تر در انتظارمان خواهد بود. کمی نهج البلاغه بخوانیم و قواعد حکمرانی را مرور کنیم.
❇️ اینکه عده ای از درون و بیرون حوزه، حرف های متفاوتی بزنند و سلیقه سیاسی و اجتماعی متفاوتی با ما داشته باشند، فاجعه نیست. این همه تهمت و تمسخر چرا؟ مگر برخورد امامان ما با امثال ابی العوجاء ملحد چنین بود که ما با مسلمانان اینگونه رفتار می کنیم؟
✅ تا حاکمیت به این نتیجه نرسد که در راه قله کمال انقلاب اسلامی، اشتباهاتی اساسی داشته که سریعا و بالفور باید جبران شود، این حوادث در قالبی دیگر و با اندک بهانه ای، درباره جان خواهد گرفت.
⚠️وظیفه ما ماله کشی و توجیه نیست بلکه وظیفه ما نقد دلسوزانه در جهت بهبود اوضاع کشور است. اینکه تا مرجعی یا عالمی یا استادی یا... حرف متفاوتی بزند و از سوی برخی جریانهای مدعی، مورد توهین و تمسخر واقع شود، دردی است دیرینه که باید درمان شود.
والسلام علی من اتبع الهدی