eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.8هزار دنبال‌کننده
984 عکس
46 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، ۴۰ هزار تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی میراث علمی سَلَف: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ پدیده "عمامه پرانی"، گرچه منفور است بلاشک، اما اگر به دلائل اصلی آن در ابعاد مختلف توجه نشود و راه درمان فقط در همین "دستگیری ها" خلاصه شود، جنایاتی به مراتب سنگین تر را رقم خواهد زد بلاشبهة. با نگاه بسیار عمیق تری نسبت به تحولات مدنی حدوداً دوماهه ی اخیر باید نگریست. تاریخ، عبرتگاه بزرگی است... . اگر عبرت نگیریم، ممکن است روزی برسد، مجبور شویم 90 درصد مردم را دستگیر کنیم که عملا امکان ندارد. کمی از دعوای "صدا و سیما" و "اینترنشنال" فاصله بگیریم و به خود جامعه بنگریم که عبرت ها فراوان است. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
تحول در تحصيل (105)؛ توصیه هایی مهم و راهبردی ⚠️ سند صد و پنجم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه 🔶🔹از درس گرفتن کتابهاي عميق و متقن مثل مغني، مطول، الجوهر النضيد، قوانين، رسائل و مکاسب غفلت نکنند و به کتابهاي مختصر بسنده ننمايند که قدرت لازم را براي استنباط حاصل نمي‌کند. 🔺درسها را دقيق و با حواشي و شروح عميق بخوانند و بدون پيش‌مطالعه و مطالعه و مباحثه در درس حاضر نشوند. 🔺تمام کتابها را کامل و دقيق، خط به خط بخوانند که هر بحثي در جائي در فهم کتاب و سنت به کار مي‌آيد گرچه به ظاهر به چشم نيايد. 🔺خود را متمرکز بر ادبيات يا فقه و اصول نکنند، بلکه علوم ديگر چون کلام و حکمت و عرفان و رجال و تاريخ و ... را نيز به خوبي تحصيل کنند و در نهايت همه را در آستان قرآن کريم برده و از معارف آن بهره ببرند که هدف اصلي حوزه‌هاي علميه، فهم قرآن کريم است. 🔺تمام اوقات خود را مصروف در علم و عمل نمايند و از تحصيل زرق و برق دنيا و امور اعتباريه حبّاً و طلباً للدنيا بيش از مقدار کفايت اجتناب کنند که روزي اهل علم را خداوند تضمين فرموده است. 🔺درس را با اخلاص و با عشق خدا و فقط براي رسيدن به معرفت الله و عبوديت مطلقه بخوانند. علامه والد رضوان الله عليه هميشه مي‌فرمودند: اگر عالم مي‌شويد عالم عاشق شويد، عالم عارف شويد، سري که عشق ندارد کدوي بي‌بار است. 🔺تمام آنچه را مي‌خوانند به طور کامل عمل کنند و هيچ سنتي از سنن رسول خدا و اهل بيت عليهم الصلوة و السلام را فروگذار نکنند؛ خصوصاً تهجد و نماز شب و توسل به اهل بيت عليهم السلام و رعايت ذوي الحقوق که بدون عمل و تقوا درس خواندن ثمره‌اي ندارد و لايزيد مِن الله الا بُعداً. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⁉️ براستی بعد از این همه تحول ایجاد کردن در علوم مختلف، توسط مرکز متون حوزه ها و مُثله کردن کتاب ها و طبیعتا "زودتر به مقصد رسیدن طلاب به مقصد!!"، جای این سوال باقی است که چرا طلاب، دیگر نه حال مباحثه و تحقیق دارند و نه با بزرگان علم مراودت می کنند؟ چرا طلاب امروز، دیگر امثالِ جناب سید احمد حسینی اشکوری را نمی شناسند؟ مشکل دقیقا چیست؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
تحول در تحصيل (106)؛ ⚠️ سند صد و ششم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه 🔶🔹فرهنگ پيش مطالعه بسيار مهم است. طلبه اعتقادش اين باشد که اگر پيش مطالعه نکردم، سر کلاس نروم! (یعنی اینقدر مهم بداند). کسي که پيش مطالعه کرده و در صدد است که قول مختاري داشته باشد، وقتي در کلاس درس استاد حاضر مي شود، خيلي فرق دارد با کسي که فقط مي شنود که استاد چه مي گويد. او فقط اخذ نمي کند بلکه طور ديگري به حرف استاد توجه مي کند و حالتش، حالت داد و ستد است چون خودش قولِ مختار دارد. اين حالت براي پيشرفت علمي طلبه خيلي مهم است. 🔺مسئله تدريس هم بسيار مهم است. در سابق، آنهايي که واقعا مي خواستند درس بخوانند، کتابي که مي خواندند را خيلي زود تدريس مي کردند. طلبه هايي که در تدریس موفق بودند، بعدا از علماي بزرگ مي شدند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
حجت الاسلام محمد مطهری فرزند شهید مطهری، در یادداشتی، به پدیده "عمامه پرانی" پرداخته اند. میراث علمی سلف، بخشی از فرمایشات ایشان را بازنشر می کند: 🔹 حدود ۲۵ سال پیش در دیدار جداگانه با دو تن از بزرگان کشور گفتم: در کشوری که رؤسای سه قوه همه روحانی هستند لازم است در تلویزیون برنامه انتقادی نسبت به روحانیت وجود داشته باشد؛ جوانان انتقاد کنند و پاسخ بشنوند. صلاح دانسته نشد. گفتم انتقادات را خود روحانیون مطرح کنند. پاسخ همان بود. 🔸 روشن است که اجازه طرح انتقاد از یک امر لزوما به معنای وارد دانستن آن نقد نیست؛ اساسا طرح انتقاد - جدا از وارد بودن یا نبودن آن - مزایای فراوان از جمله آرامش فردی و اجتماعی و نفوذ در مخاطب در پی دارد. اندکی بیندیشیم که چرا در قرآن، خداوند پاک و منزه، ایراد و نقدهای بسیاری از قول کفار و مشرکان و یهود و نصاری علیه خود و اوصاف و افعالش مطرح کرده و پاسخ داده است، در حالی که می توانست قرآن را به شیوه دعای جوشن کبیر نازل کند! 🔹چقدر جای استاد مطهری این روزها خالی «نیست». خوشا به حال او که رفت و ندید. از همان روزهای اول فریاد برآورد که روحانیت در نظام اسلامی درست مانند پیش از انقلاب باید در کنار مردم بوده و نقش ناظر و منتقد را داشته باشد و پست اجرایی نگیرد مگر به ضرورت. 🔸 امروز به جایی رسیده‌ایم که اگر کسی از نظریه شهید مطهری در لزوم استقلال حوزه و روحانیت دفاع کند «سکولار» خوانده شده و عامدانه و رذیلانه مخالف رهبری قلمداد می‌شود و به جای «جذب حداکثری» با ناجوانمردی مشمول «لجن‌مالی حداکثری» می‌شود. عمامه‌پرانان واقعی همین کسانی هستند که با تفکر امنیتی، رسالت روحانیت را تملق‌گویی از نظام می‌دانند و با این بدعت، حیثیث روحانیت را به هوا می‌پرانند، نه آن جوان غافلی که گستاخانه عمامه سفید و سیاه را می‌رباید (= که البته آن نیز قطعا کار غلطی است). 🔹استقلال روحانیت هرگز به معنای تقابل با نظام نیست. روحانیت مستقل چون در مقابل هیچ ظلم حکومتی سکوت نمی‌کند، در دل مردم جای می‌گیرد. این نوع روحانیت است که می‌تواند از به انحراف رفتن اعتراضات جلوگیری کند! 🔸متاسفانه تفکرات امنیتی، به روحانیت مستقل اجازه ظهور و بروز نداد و الّا امروز به عنوان بزرگترین سرمایه در آرام کردن اوضاع به ایفای نقش خود می‌پرداخت. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
تحول در تحصيل (107)؛ ⚠️ سند صد و هفتم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه 🔺مرحوم آيت الله بهجت خيلي زياد اين جمله را مي فرمودند که: «طلبه ها! به همديگر سفارش کنيد که وظيفه هر طلبه اين است که وقتي کتابي را شروع مي کند، طوري بخواند که وقتي تمام شد، بتواند تدريس کند». پس طلبه ها ولو به صورت آزاد بايد تدريس کنند چراکه اگر نکردند، به نتيجه مطلوب نمي رسند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
🔶🔹درسی از زندگی مرحوم محقق، ملا محمدمهدی نراقی کاشانی: 🔺فیما ینقل أنه کان فی أیام التحصیل فی غایة الفقر و الفاقة- و الفقر دائما شیمة العلماء، بل هو من أول شروط النبوغ فی العلم، و هو الذی یصقل النفس فیظهر جوهرها الحقیقی- فکان صاحبنا قد تشتد به الفاقة فیعجز عن تدبیر ثمن السراج الذی لا یتجاوز فی عصره عن أن یکون من زیت أو شمع، فیدعوه حرصه علی العلم إلی الدخول فی بیوت فی مراحیض المدرسة، لیطالع علی سراجها، و لکنه تأبی عزته أن یدع غیره یشعر بما هو فیه، فیوهم الداخلین- بالتنحنح- أنه جالس للحاجة الخاصة. و تتجلی فی هذه الحادثة الصغیرة عزة نفسه و قوة إرادته و صبره علی طلب العلم بدرجة غیر اعتیادیة إلا للنوابغ الأفذاذ. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
اسلام کاریکاتوری!! روزی با یکی از ائمه جمعه دامت فریاداته! در مدرسه فیضیه، در رابطه با فساد مالی یکی از مرتبطین به حوزه و ملبسین به لباس پیامبر صلی الله علیه و آله صحبت کردم و قصدم این بود که بگویم، شما با نفوذ و ارتباطی که دارید، می توانید به مسئولان امر تذکر دهید و استفسار کنید که چرا یک روحانی غیرمهذب غیرکارشناس به اسم شرکت دانش بنیان، به راحتی حدود 1000 میلیارد تومان سرمایه حدود 5000 نفر را در قم، جذب و بخشی را به هدر می دهد و مردم را مثل آب خوردن به دین و روحانیت معزز بدبین میکند. هنوز جمله اول را تمام نکرده بودم که با خطابی پر عتاب و با ترشرویی سابقه داری فرمود: این چیزها به من ربط ندارد. آری! مشکل جوانان ما هم دقیقا همین است. اسلامی که شما دارید بر طبلش می کوبید، فقط به موارد خاصی چون موی دختران، حساس است! دقیقا همان اسلام کاریکاتوری که صدمرتبه از اسلام آمریکایی، خطرناک تر و دهشت انگیزتر است. دلمان لک زده برای امثال شهید بهشتی و شهید مطهری و امام موسی صدر که اسلامشان کاریکاتوری نبود... . تا امثال شماها تغییر نکنند، جوانان به اسلام عزیز روز به روز بدبین تر خواهند شد.
بیانیه پایانی میراث علمی سلف در محکومیت برخوردهای غیر علمی با دگراندیشان در طی حوادث اخیر در کشور 🔺 إنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ (رعد/11) 💢 افرادی که "تاریخ" را دانشی فوق العاده در تحلیل رویدادهای گذشته جهت عبرت گیری برای روزگار آینده، می دانند واجب است اکیداً و به دقت، به حوادث این روزهای جامعه بنگرند. تلنگرهای بسیاری در حدود دو ماه اخیر به بدنه حکمرانی ما، زده شده است که می توان از آنها عبرت گرفت تا اموری چند را اصلاح نمود. باید عمیق تر به حوادث نگریست، عمقی که معمولا در رسانه ملی دیده نمی شود (جز برنامه هایی مانند برنامه شیوه شبکه 4). زنگ خطری بسیار بلند و گوش آزار به صدا درآمده است. کسی منکر وجودِ "دشمنان قسم خورده" نیست. خدا از بنیاد ویران شان کند اما تقلیل این حوادث به "دشمنی دشمنان" در نظرگاه یک تحلیلگر تاریخی و یک جامعه شناس، شوخی بسیار تلخی است که می تواند تا مدت ها، کام ها و جان ها را مشمئز کند و موجب اتفاقات تلخ تر شود و جان های بیشتری را قربانی کند. ❇️ بررسی های میدانی نشان می دهد بخش بزرگی از نسل امروز، شکاف بسیار عمیقی با نسل دیروز دارد که باید دلائلش به دقت مورد بررسی قرار گیرد. انکار این مسئله، اولین قدم بحران سازی است. آری! بحران سازی تنها توسط دشمن نیست، گاه خودمان با تحلیل جانبدارانه و انکار واضحات، موجب بحران می شویم. 🔸بیاییم به جای برچسب زدن و توهین به متفاوت اندیشان و تمسخر آنها و انکار واقعیت هایی که روز بروز نمود بیشتری در جامعه پیدا می کند، برای حفظ دین هم شده رفتار خود را تغییر دهیم. بیاییم به این فکر کنیم که پدران و مادران و مسئولان جامعه چه رفتارهایی کرده اند که دشمن به راحتیِ "آب خوردن"، نوجوانان و جوانان را با خشمی فراگیر به خیابان ها می فرستد؟ اینکه تخمین بزنیم جمعیت شان کم است لذا نگران کننده نیست و "ما" همچنان خواهیم بود، بیشتر شبیه به شوخی است. کمی عمیق تر و علمی تر با قضایا برخورد کنیم. ⚠️تاریخی که از آن عبرت گرفته نشود، آواری خواهد شد بر سر خواب زدگان. تاریخ با کسی عهد اخوت نبسته است. اینکه با توهمات ذهنی، خودمان را تحت هر شرائطی، ابدی تصور کنیم، بسیار خطرناک است. اگر به هشدارهای تاریخ بی توجه باشیم، حوادثی به مراتب سنگین تر در انتظارمان خواهد بود. کمی نهج البلاغه بخوانیم و قواعد حکمرانی را مرور کنیم. ❇️ اینکه عده ای از درون و بیرون حوزه، حرف های متفاوتی بزنند و سلیقه سیاسی و اجتماعی متفاوتی با ما داشته باشند، فاجعه نیست. این همه تهمت و تمسخر چرا؟ مگر برخورد امامان ما با امثال ابی العوجاء ملحد چنین بود که ما با مسلمانان اینگونه رفتار می کنیم؟ ✅ تا حاکمیت به این نتیجه نرسد که در راه قله کمال انقلاب اسلامی، اشتباهاتی اساسی داشته که سریعا و بالفور باید جبران شود، این حوادث در قالبی دیگر و با اندک بهانه ای، درباره جان خواهد گرفت. ⚠️وظیفه ما ماله کشی و توجیه نیست بلکه وظیفه ما نقد دلسوزانه در جهت بهبود اوضاع کشور است. اینکه تا مرجعی یا عالمی یا استادی یا... حرف متفاوتی بزند و از سوی برخی جریانهای مدعی، مورد توهین و تمسخر واقع شود، دردی است دیرینه که باید درمان شود. والسلام علی من اتبع الهدی
✅ کتاب حلقات سه گانه مرحوم شهید صدر، برای طلابی که می خواهند با نظم و کیفیت بهتری به مباحث اصولی در فضای جدید پی ببرند و آماده درس خارج شوند، مفید و بلکه لازم است و بسی بهتر از کتاب هایی چون الموجز و اصول فقه مرحوم مظفر و رسائل و کفایه، به طلبه توانمندی علمی (برای درس خارج) تزریق می کند چون متن آن، بسیار آموزشی تر است. البته این، بدان معنا نیست که کتبی مانند معالم و قوانین و رسائل و کفایه مورد فراموشی قرار بگیرند چراکه بسیاری از مطالب عمیق در این کتب مورد اعتنا و تفکر ساز هستند و طلبه فاضل باید آنها را بخواند.
اخلاق 🔶🔹یکی از موضوعات مهمی که در حوزه علمیه باید مورد توجه قرار گیرد درس اخلاق است. افراد صاحب قدرت و منصب به موعظه نیاز بیشتری دارند. موقعى كه مرجعيت مرحوم آیت الله ميرزاى شيرازى عظمت پيدا كرد و ایشان منحصر به فرد شد، در جلسه‏اى كه سلام و صلوات و تمجیدات خيلى زياد بود، بعد از رفتن افراد، آخوند ملا فتحعلى سلطان آبادی [که اهل کرامت و معنویت بود] مى‏آمد و ميرزا را موعظه مى ‏كرد تا سمّ دنيوى اين سلام و صلواتها گرفته شود. در هرکجا سلام و صلوات در اطراف انسان زیاد شود، انسان در معرض خطر بیشتری قرار می گیرد. 🔺درس‌های اخلاق حوزه باید محل بیان آموزه های اهل بیت علیهم السلام باشد. این آموزه ها مطابق با فطرت انسانی است و لذا نسبت به آن پذیرش وجود دارد. اگر درسهای اخلاق بر این اساس بیان شود، تاثیر خود را خواهد داشت. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
✅ کانال خصوصی میراث علمی سلف (مخصوص گذاشتن اطلاعیه های مباحثه، تعلیم، تعلّم و تحقیق و پژوهش): 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/1720385630C8b19bab3aa در این زمینه، کانال درس و بحث نیز هست: 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/darsvabahs
تحول در تحصيل (108)؛ ⚠️ سند صد و هشتم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه 🔶🔹خاطره اي از آيت الله حسن زاده آملي رحمة الله عليه يادم آمد. ايشان در درس اسفار، مي فرمودند: آقايي پيش من آمد و کتابي نسبتا قطور راجع به إخبار و إنشاء نوشته بود (ناظر به مباحث کفايه). خلاصه اين آقا اصرار کردند که من مي خواهم اين کتاب را چاپ کنم. شما بخوانيد و نظرتان را بگوييد. گفتند آقا جان! من کتاب را ديدم. ديدم اگر ايشان إنشاء و اخبار کتاب مطول را خوب خوانده بود، اصلا اين کتاب را نمي نوشت. لذا ايشان مي فرمودند: مطول کتاب خيلي خوبي است. لذا طلبه بايد اين کتاب هايي که ملّائي مي آورد را در ابتداي طلبگي مطالعه کند نه اينکه کتاب هايي بخواند که وزن علمي نداشته باشد و ملّا بار نيايد. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ مژده 🔺صوت حلقه اولی استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین، جناب آقای علم الهدی در وبگاه منتشر شد. https://mirath.blog.ir/post/73
تحول در تحصيل (109)؛ ⚠️ سند صد و نهم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه 🔶🔹ما با اين مطلب که کتاب هاي درسي بايد عباراتش ساده باشد، موافق نيستيم. عبارت بايد دقيق باشد، کلاسيک باشد، غامض باشد، ولي اين غموض از حيث دقت مطلب باشد نه صرفا غموض در عبارت؛ يعني عباراتش دقتي داشته باشد که بار علمي طلبه را زياد کند ولي اغلاق اضافي نداشته باشد. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
تحول در تحصيل (110)؛ ⚠️ سند صد و دهم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه 🔶🔹هیچ بخشي از بخش هاي لمعه نبايد حذف شود. بسياري از مطالب فقاهي و علمي است که در همين کتاب عبيد و إماء است که طلبه ها بلد نيستند. فوائد فقهي بسياري در آنها هست که اگر طلبه بلد نباشد، بعدا نمي تواند مجتهد شود. کسي که در مطالب رقّ و عبيد و إماء سر در نمي آورد، در تفسير به مشکل مي خورد، در لغت به مشکل مي خورد، در خود فقه غير از بابهاي عبيد و إماء به مشکل مي خورد لذا بايد اينها را بداند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
⚠️هشدارها و توصیه های مختلفی از اساتید در مورد کیفیت روش تحصیل عمیق و سنتی در صفحه زیر موجود است. اخیرا نیز توصیه حضرت استاد سیدسلمان حسینی دام عزه قرار گرفته است: https://mirath.blog.ir/page/%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA%DB%8C
⚠️امام خمینی رحمة الله علیه: 🔶🔹مسأله دیگر، مسأله تشریفات حوزه‌هاى روحانیت است که دارد زیاد مى‌شود. وقتى تشریفات زیاد شد، محتوا کنار مى‌رود. وقتى ساختمان‌ها و ماشین‌ها و دم و دستگاه‌ها زیاد شد، موجب مى‌شود بنیه فقهى اسلام صدمه ببیند، یعنى با این بساطهانمى‌شود شیخ مرتضى و صاحب جواهر تحویل جامعه داد. این موجب نگرانى است و واقعاً نمى‌دانم با این وضع چه کنم. این تشریفات اسباب آن مى‌شود که روحانیت شکست بخورد. زندگى صاحب جواهر را با زندگى روحانیون امروز که بسنجیم، خوب مى‌فهمیم که چه ضربه‌اى به دست خودمان به خودمان مى‌زنیم. صحیفه نور، جلد 19 ص50 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
⚠️هشدار جدی امام خمینی رحمة الله علیه که متاسفانه در این سالها نادیده گرفته شد و کار به "عمامه پرانی" رسید: 🔶🔹یک قصه، هم قصه ی بعضى ائمه جمعه و بعضى از علماى بلاد است که با دخالت‌هاى بى‌مورد خود در امور دولت، اسباب این مى‌شوند که مردم از آنها کنار گیرند. اگر مردم از روحانیون کنار گیرند، موجب مى‌شود که روحانیون شکست بخورند و اگر روحانیون شکست بخورند، جمهورى اسلامى شکست مى‌خورد. این مطلب را بارها گفته‌ام که روحانیون باید وضعى ارشادى داشته باشند، نه این که بخواهند حکومت کنند. کارى نباید بکنیم که مردم بگویند اینها دستشان به جایى نمى‌رسید، حالا که رسید دیدید این طور شدند... دخالت ما باید نهى از منکر و امر به معروف باشد، و الّا به استاندار بگوییم تو باید این کار را بکنى، ... این اولا تضعیف دولت است و از آن گذشته، موجب مى‌شود که مردم از روحانیون متنفر شوند. این موضوعات را باید کاملا در نظر داشته باشیم. صحیفه نور، جلد 19 ص50 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (111)؛ ⚠️ سند صد و یازدهم: گفتاری از مرحوم آیت الله حسن زاده آملی 🔶🔹در طول مدت، بناي درس و بحث همواره بود. از همان آمل که ما با درس خواندن، بالا مي آمديم، چون خوب مي خواندم و بالا مي آمدم، کتابهاي پايين تر را درس مي گفتم، مثلا وقتي مطول مي خواندم، سيوطي و شرح نظام را درس مي گفتم، مثلا مطول را شش دوره، درس گفتم، حاشيه را چندين دوره، همچنین منطق منظومه و شرح تجريد و ... . بعداز ورود به قم به گفتن منظومه شروع کردم . سه چهار دوره منظومه ، گفتم . واينک دوره چهارم اشارات است ، که مي گويم . و يک دوره اسفار را گفتم - که رمضان سه سال پيش ، تمام شد و حدود 14 سال بطول انجاميد - واين دوره چهارم[ شرح فصوص قيصري] است که مشغول هستم... . ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
کسی که به لغت عرب بی واسطه مراجعه می کند، می تواند در منابر و مجالس، نکاتی را به مخاطب منتقل کند که کمتر مورد توجه واقع شده است. علم لغت، علمی بس مهجور در زمان ماست که غفلت از آن، بخشی از معارف حسنه اسلام را د ذهن ها، دچار فراموشی ساخته است و کثیرا مّا موجب اشتباه در ترجمه آیات شده است. یک نمونه از تاثیر لغت در فهم دقیق واژه، واژه نبیّ است. این واژه اگر از ریشه "نبو" باشد، فعیل به معنای مفعول است (1) و معنای آن چنین می شود: کسی که بر مخلوقات دیگر برتری داده شده است. و النَّبْوَةُ و النَّبَاوَةُ: ما ارتفع من الأرض، فإنْ جعلت النَبِىَّ مأخوذا منه، أى أنه شُرِّفَ على سائر الخلق فأصلُه غير الهمز، و هو فَعِيلٌ بمعنى مفعول (صحاح ج6 ص2500) اما اگر این واژه از "نبأ" باشد، فعیل به معنا فاعل است؛ یعنی کسی که از خداوند و معنویات، خبر می آورد: النَّبِيُّ صلى الله عليه و [على‏] آله و سلم ينبئ الأنباء عن الله عز و جل‏ (العین، ج8، ص382) ————————————————- (1) البته می توان به این دیدگاه نقد داشت اما طبق برخی لغات، معنای مفعولی اشکالی ندارد: الأَزْهَرِيّ: المَعْرُوفُ في كَلامِ العَرَبِ: رَفَعْتُ الشَّيْ‏ءَ فارْتَفَعَ. و لم أَسْمَع «ارْتَفَعَ» وَاقِعاً بمعنَى رَفَعَ، إِلّا ما قَرَأْتُه في نَوَادِرِ الأَعْرَابِ. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir