eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
48 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، 45 هزار تبلیغ تجاری: 75 است تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تحول در تحصيل (113)؛ ⚠️ سند صد و سیزدهم: گفتاری از مرحوم علامه طهراني 🔷🔸مطالعات جنبي؛ براي ايام تعطيل يا بعد از اجتهاد! 🔺در طول تحصيل، تا انتهاى درس خارج، طلبه بايد عمده اوقات خود را روى متون درسى و شروح وحواشى آن صرف کند. آرى در أيّام تعطيلى دروس يا در أيّام تحصيل اگر فرصتى حاصل شد، مي تواند به مطالعات جانبى مشغول شود. مطالعات جنبى، مربوط به پس از اجتهاد است، بعد از اين که مجتهد شديد وقت واسع است و مى ‏توانيد در زمينه ‏هاى مختلف به نحو گسترده مطالعه کنيد. نور مجرد ص136 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
اصوات تکمیل شد
💢 مصاحبه با نسخه شناس برتر جهان اسلام و تشیع، حضرت استاد سید احمد اِشْکَوَری دامت برکاته با مرافقت برخی از طلاب انجام شد و صوت جلسه که حاوی پاسخ به اکثر سوالات بالاجمال بود، در پنجشنبه تقدیم خواهد شد. ان شا الله ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
کتابی را حضرت استاد تفضل فرمودند که حاوی نکات عبرت آموزی از سیره علمی ایشان است و بخشهای مهمش خدمت مخاطبان تقدیم خواهد شد.
هرچه پیشرفت علمی هست، در دل همین گعده های بی ریاست. نسخه شناس برتر جهان اسلام در خانه ای ساده، بدون هیچ تکبری درب خانه می نشینند و در برابر هر مهمان، با وجود کهولت سن می ایستد و احترام می کند. علم در چنین محافلی تعریف می شود نه همایش های بی مایه میلیاردی.
هدایت شده از م
تحول در تحصيل (114)؛ ⚠️ سند صد و چهاردهم: گفتاری از مرحوم علامه طهراني 🔷🔸طلبه پس از آنکه درس را از محضر استاد فرا گرفت بايد به مطالعه دقيق آن بپردازد و نکات و دقائق آن را استخراج کند؛ در مورد ألفاظ و کلمات و تعابير مصنّف و شارح تأمّل کند و در آن بينديشد و از کنار آن سرسرى و بى‏توجّه عبور نکند. مثلًا اگر به قرائت شرح ‏سيوطى بر ألفيه مشغول است، در ابتداى ارجوزه که ابن مالک ميگويد: وَ أسْتَعينُ اللهَ فى ألْفيَّه و شارح در شرح آن ميگويد: وَ أسْتَعينُ اللهَ فى- نَظمِ ارْجوزَهٍ- ألْفيَّهٍ بايد فکر کرد و به دنبال آن گشت که چرا- نَظمِ ارْجوزَهٍ- را بين جار و مجرور قرار داد و دليل اين توسّط چيست؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
حضرت استاد اشکوری نسخه شناس برتر دنیای اسلام: با واژه هایی چون سطح 1 و 2 و 3 و سطح عالی و پایه 1 و 2 و... بیگانه ام. بگو ببینم چه کتبی می خوانی و مشغول کدام بحث هایی تا بگویمت چونی؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
مرحوم علامه حسن زاده آملی: 🔺خواستم که شرح فصوص قيصري و بعد از آن، شفا را شروع کنم، مرحوم آقاي شعراني فرمود:‌ اگر جناب فاضل توني قبول کند که اين درسها را براي شما بگويد،‌ خيلي خوب است. من عرض کردم:‌ اگر خدمت فلاني برويم چطور است؟ (نام يک آقائي را بردم) ايشان فرمود: آن بزرگوار در خارج خيلي حرف مي داند؛‌ أما ملّاي کتابي نيست! طلبه استاد کتابي مي خواهد که مطلب را از کتاب برايش استنباط کند، و آقاي فاضل توني ملّاي کتابي است. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
مرحوم علامه حسن زاده آملی: 🔺مرحوم شعراني خيلي در تعليم و تربيت فعّال بود. فراموش نمي کنم که درس ايشان تقريباً هيچ تعطيلي نداشت. در طول سال فقط دو روز درس تعطيل بود: يک روز عاشورا و ديگر روز شهادت رسول الله صلّي الله عليه و آله و سلّم و امام مجتبي عليه السلام. 🔸يادم نمي‌رود که يک روز تهران برف خيلي سنگيني آمده بود،‌ روز تعطيل رسمي هم بود،‌ خواستم به درس بروم،‌ برايم ترديد حاصل شد،‌ امّا رفتم. وقتي به منزل ايشان رسيدم، مقداري مکث کردم، بالاخره در زدم،‌ در را به روي ما گشودند،‌ وارد شدم. عذرخواهي کردم که با اين برف نبايد مصدّع بشوم،‌ ايشان فرمود: شما روزهاي پيش که از مدرسه مروي تا اينجا آمديد،‌ اين گداهاي گذر بودند،‌ امروز چطور؟ گفتم:‌ بودند،‌ آنها در چنين روزهاي سرد بازارشان گرم است! فرمود:‌ آنها کارشان را تعطيل نکردند،‌ ما چرا تعطيل کنيم؟! ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
مژده 🔺بخش "درد و دل" (مخصوص طرح نقدها و پیشنهادهای طلاب و اساتید محترم حوزه نسبت به حیطه های مختلف آموزشی، پژوهشی و ...) افتتاح شد. این نقدها بعد از تجمیع، به مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، تقدیم خواهد شد، بلکه در اصلاح امور موثر باشد. https://mirath.blog.ir/page/%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D8%AF%D9%84
تحول در تحصيل (115)؛ ⚠️ سند صد و پانزدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی 🔺طلبه معشوقش درس و کتاب و استاد است و محضر استاد. به هوس راست نيايد به تمنّي نشود کاندرين ره، بسي خون جگر بايد خورد 🔸بايد با عزم و اراده و استقامت پيش رفت. با تن‌پروري و تجمّلات زندگي و پريشان خاطري نمي‌شود. امکان ندارد انسان بخواهد درس بخواند و دنبال آبادي و عمران دنيا باشد؛‌ اين دو با هم جمع نمي‌شود. جناب شيخ‌الرئيس ابوعلي سينا در يکي از رسائل خود به نام رساله «سعادت» حديثي را از پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله نقل ميکند:‌ إنّ الحکمه لتنزّل من السماء فلاتدخل قلباً فيه همّ غدٍ. «حکمت از آسمان نازل مي‌شود،‌ امّا بر قلبي که در آن همّ و غصه فردا هست نازل نمي‌شود.» نفس مطمئنّه علوم و معارف را ميگيرد. نفس مضطربه به جائي نمي‌رسد. شخص پريشان‌خاطر عالم نمي‌شود. همِّ واحد ميخواهد. اصولاً تعقّل با تعلّق جمع نمي‌شود. 🔺کتابهاي تذکره را بخوانيد. با شرح حال بزرگان آشنا شويد. ببينيد که در راه معشوقشان که تحصيل علم و کمال است،‌ مشتهيات نفساني را زير پا گذاشتند. اين بود که شيخ طوسي شدند،‌ علّامه حلّي شدند،‌ محقّق طوسي شدند، فارابي شدند، ملّاصدرا شدند، صاحب جواهر شدند ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
لذت یا الم؟ 🔺محقق نراقی در رساله بی نظیر جامع السعادات چنین افاضه می کند که قوة عاقلة انسانیّة، از درک حقائق، لذت می برد، و از جهل بیزار است. ——————— 🔷🔸بر اساس این مقدّمه، بجا و ضروری است بر خویشتن نظر کنیم که مناسبت ما با علوم شریفة حوزویّ چیست؟ آیا ما نیز از درک حقائق لذت می بریم؟ اگر آری، شکر گوییم اما اگر از پیگیری علوم منزجر، و از تعطیلی درس و بحث خوشحال و خرسندیم، قطعا دچار افسردگی روحی و عقلی گشته ایم و باید به جدّ و جهد، دنبال درمان باشیم. عقلی که از علم گریزان است، قطعا مَشوب به شهوات گشته است. ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (116)؛ ⚠️ سند صد و شانزدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی 🔺در يک جاي شفا، شيخ عنوان مي‌کند، کساني که از تحصيل مي‌ترسند و مي‌گويند:‌ بس‌مان است و نمي‌خواهد ما همه چيز را بدانيم، اين مزاجِ معتدل ندارد؛‌ يعني مريض است، يک بيماري رواني و روحي يا بيماري دنيازدگي. اين بايد خودش را معالجه کند. انسان نبايد از تحصيل خسته بشود، بخصوص کسي که مي‌خواهد با منطق وحي و زبان ولايت آشنا بشود. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (117)؛ ⚠️ سند صد و هفدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی ✅ علامه حسن زاده رحمة الله علیه: ⚠️بنده عرضم اين است که «ره چنان رو که رهروان رفتند». بهترين روش را روش پيشينيان خودمان ميدانم. از حذف بعضي از کتابها که امروزه حذف شده راضي نيستم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
✅ برخی از کتب مهم و مرجع جهت شناخت علما و دانشمندان علوم مختلف: اعيان الشيعه اَلْفَوائدُ الرّضَويّة في اَحْوالِ عُلَماء الْمَذْهَبِ الْجَعْفَريّة أمل الآمل في علماء جبل عامل‏ + تکمله آينه دانشوران تاسيس الشيعه لعلوم الاسلام تحرير ثاني دانشنامه تشيع دانشنامه جهان اسلام دانشنامه رشد دائرة المعارف تشيع دائرةالمعارف بزرگ اسلامي الذريعة روضات الجنات في احوال العلماء و السادات رياحين الشيعه رياض العلماء و حياض الفضلاء رَيحانَةُ الاَدَب في تَراجِمِ المَعروفينَ بالكُنيةِ اَوِ اللّقَب شهيدان راه فضيلت يا شهداء الفضيلة طبقات اعلام الشيعة الفوائد الرضويه كشف الاستار عن وجه الكتب و الاسفار گلشن ابرار گنجينه دانشمندان مجالس المؤمنين مشاهير دانشمندان اسلام معارف الرجال في تراجم العلماء و الادباء منتهي المقال في احوال الرجال، معروف به منتهي المقال نجوم السماء في تراجم العلماء نقباء البشر هَديةُ الْاَحْباب في ذِكْر الْمَعْروفين بِالْكُني وَ الْاَلْقاب وَ الْاَنْساب بغية الوعاة نزهة الالباء طبقات الادباء معجم الادباء معجم المولفين مراتب النحويين مكارم الآثار قصص العلما الکنی و الالقاب الاعلام زرکلی + تتمه أعيان العصر و أعوان النصر زندگينامه رجال و مشاهير ايران‏ نجوم السماء فى تراجم العلماء تربت پاکان قم طبقات فحول الشعراء الشعر و الشعراء طبقات الأطباء و الحكماء معجم الادباء معجم المولفین فلاسفه شیعه اعلام اصفهان معجم اعلام الشیعه تذکرة الاعیان زندگينامه رجال و مشاهير ايران‏ مشاهير مدفون در حرم رضوى‏ مع علماء النجف الأشرف‏ معجم الاطباء وفيات الأعيان و أنباء أبناء الزمان‏ راهنمای دانشوران ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
⁉️ چرا کانال میراث علمی، سلف، رفتار دوگانه دارد؟ از طرفی تشویق به خواندن کتب اصیل و عمیق و فراموش شده دارد و از طرفی، کانالهایی را تبلیغ می کند که جزوه و تلخیص های امتحانی را در اختیار مخاطبان شان، قرار می دهند؟ ❇️ جواب: اولا، این کانالها، عمدتا فروشگاه های حضوری و مجازی هستند که کتب مفیدی را جهت فروش در معرض دید مخاطبان گذاشته اند و از این جهت، به کار سنتی خوان ها می آیند. دوما، تلخیص و جزوه های امتحانی، گرچه آفت علم است و طلبه را نسبت به کتب اصیل، بی رغبت می کند، اما فوائد بسیاری برای سنتی خوان ها دارد، چراکه در هنگام امتحانات اجباری، می توانند با خواندن این جزوات، نمره خوبی گرفته و وقت کمتری از ایشان جهت امتحانات، تلف شود.
مصاحبه اختصاصی میراث علمی سلف با حضرت استاد سید احمد حسینی اِشکوَری دام عزه نسخه شناس برتر جهان اسلام، در وبگاه قرار گرفت: 🔺https://mirath.blog.ir/page/%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA%DB%8C ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (118)؛ ⚠️ سند صد و هجدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی 🔺این سؤال را افراد گوناگون از آقایان طلّاب مطرح میکنند که ما چه کنیم؟ به آنها عرض میکنم: همّ شما به کتابهای درسی باشد، چون کتابهای درسی کتابهای سنگینی است و عقل وقتی مطالب سنگین را حل کرد، کتابهای ساده و سبک خودبه‌خود حل میشود. در اینجا باید حرف فهمیدن را آموخت. وقتی حرف فهمیدن را آموختیم، حرفهای دیگر را می‌فهمیم. منبع: آیینه داران حقیقت (مصاحبه های مجله حوزه با عالمان و دانشوران حوزوی) ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (119)؛ ⚠️ سند صد و نوزدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی 🔺طلبه هدفش باید قرآن و روایت باشد. بنده خودم یکی از توفیقاتی که بحمدالله تعالی در محضر دو تن از اساتیدم داشتم، ‌در خدمت روایات بودم. یکی وافی بود که در محضر استاد بزرگوارم جناب آقای شعرانی بودم که ایشان در آن وقت وافی را تحشیه می‌فرمود. بنده در خدمت ایشان بودم مقداری من می‌خواندم و ایشان گوش میکردند و گاهی ایشان می‌خواندند و من گوش میکردم و حواشی را هم که میفرمودند می‌نوشتند… بعد از آن در محضر علّامه طباطبائی رضوان الله علیه که بنده با جمعی از آقایان … که ما چندین کتاب بحار را در محضر شریف ایشان از بدو تا ختم خواندیم. منبع: آیینه داران حقیقت (مصاحبه های مجله حوزه با عالمان و دانشوران حوزوی) ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (120)؛ ⚠️ سند صد و بیستم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی 🔺در ادبيات عرب که رشته اختصاصي آقايان است، بايد بقدري بخوانند که اديب بشوند، زبان فهم بشوند… طلبه‌اي‌ که دستور زبان عربي را خوانده، به مطالعه کردن و نگاه کردن متون عربي و فارسي بپردازد؛ مثلاً پيش‌ترها مقامات حريري ميخواندند و چه کار خوبي بود! و بسياري از کتابهاي ديوان قدما را در عربي ميخواندند و چه کار خوبي بود! اينها در فهميدن کتابهاي تفسيري و شرح روايات کمک مي کند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
25.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تذکرات مهم آیت الله العظمی شبیری زنجانی دامت برکاته پیرامون خطر ضعیف شدن پایه های علمی و تحقیقاتی طلاب در پی تغییر و حذف کتبی مانند رسائل و مکاسب ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (121)؛ ⚠️ سند صد و بیست ویکم: گفتاری از آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملى 🔺در گذشته، حوزه اصفهان رونق بسزایى داشت. وجود اساتید گرانمایه و نادر به آن چنان جذابیتى داده بود که شما کمتر کسى از بزرگان سلف را مى یابید که چند سالى دراین حوزه تحصیل نکرده باشد. مرحوم ملاهادى سبزوارى، آیت الله بروجردى و بزرگانى دیگر، سالیانى چنداز حوزه اصفهان بهره مند بوده اند. من مغنى و مطول را خدمت مرحوم جلال الدین همائى که بعدا استاد دانشگاه تهران شدند خواندم. صفات خوبى در مرحوم همائى جمع شده بود. جدا از تقوا و مناعت طبع، پشتکار عجیبى داشتند به صورتى که مى توان یکى از خصوصیات خوب ایشان را حساس بودن نسبت به گذشت زمان دانست. لحظه اى را بى ثمر از دست نمى داد. گاهى مى شد که ایشان، کتاب سنگین و پرمحتوائى را در راه مطالعه یا حفظ مى کردند. به این جهت بود که مرحوم همائى در مدت چندین سال طلبگى مدرسه نیم آورد، جامعیتى در اکثر علوم معمول در آن زمان پیدا کرد. شرح لمعه را خدمت آقامیرزا احمدمدرس و آقاشیخ على یزدى خواندم. مرحوم آقاشیخ على یزدى آنگونه در ادبیات مسلط بود که به نحو رَجَز، درس مى گفت یعنى با عبارات مسجع و مقفى. قسمت زیادى از قوانین را نزد آقاسیدعلى نجف آبادى خواندم. رسائل مکاسب و حتى مقدارى از کفایه را خدمت فقیه و مجتهد معروف آقامیرسیدمحمدنجف آبادى خواندم .ایشان مردى بزرگ و در تدریس کفایه مدرس مبرزى بودند. همراه آیت الله حاج آقاعطاءالله اشرفى اصفهانى درس مکاسب مرحوم شیخ محمدرضاجرقویه اى مى رفتیم . مرحوم جرقویه اى در زندگى خود حالات و کیفیات بسیار خوبى داشتند.ایشان نسبت به دنیا، به حداقل از ضروریات اکتفاء مى کرد و با مرتبه خوبى که از مناعت طبع داشت، پاکیزه مى زیست. مرحوم حاج سیدمحمدمهدى درچه اى در مسجد نواصفهان مکاسب مى فرمودند. درس ایشان هم مى رفتم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
❇️ چرا حلقات مرحوم شهید صدر، به تنهایی کافی نیست؟ 🔺ذکر یک نمونه به جهت اثبات این مطلب که مرحوم شهید صدر، گاه بدون توجه و دقت کافی به نظر بزرگان، مطالبی بیان نموده اند، کافی است تا بنابر اقوال بزرگانی چون آیت الله شبیری زنجانی دام عزه، نیاز باشد تا کتب مهم دیگر مانند رسائل نیز خوانده شوند چراکه این کتب، گرچه استانداردهای امروزین آموزشی را ندارند، اما بسیار عمیق و نخبه پرورند. ایشان در ابتدای حلقه اولی، این سوال را مطرح می فرمایند که منشا اصلی سببیت انتقال ذهن از لفظ به معنا چیست. در پاسخ به این سوال، سه نظریه اساسی را مدنظر قرار می دهند: ۱) لفظ، ذاتا و مستقلا منشا انتقال است. این نظر را رد می کنند چراکه اگر لفظ، مستقلا نقش داشت، یک فارس زبان به محض شنیدن لغت بیگانه، ذهنش باید به معنا منتقل میشد، در حالیکه چنین نیست، پس ذات لفظ سببیت تامه ندارد. ۲) وضع واضع و اعتبار معتبر، نقش اساسی را بازی می کند؛ یعنی قراردادی را واضع لغت اعتبار کرده که زین پس برای این معنا، فلان واژه بکار رود. این پاسخ، اشکال قبلی را مرتفع می کند، چون فرد بیگانه عالم به وضع، بخصوصه و حتی بعمومه، نیست و طبیعی است که ذهنش، منتقل نشود. اما در نظرگاه ایشان مشکل دیگری را پدید می آورد که عبارت باشد از اینکه: گاه ما علم به وضع واضع داریم، یعنی می دانیم که یک سری الفاظ برای معانی وضع شده اما به معنا منتقل نمی شویم چراکه هنوز انس ذهنی بین لفظ و معنا در ذهن ما رخ نداده است یعنی علم ما به وضع، گرچه بعمومه و بخصوصه وجود دارد اما انتقال ذهنی رخ نمی دهد، مانند افرادی که تازه درحال یادگرفتن انگلیسی هستند و مدام معنای واژگان را فراموش می کنند. ۳) به جهت وجود همین مشکل است که ایشان نظریه سوم را مطرح می کنند و آن اینکه: عهد و انس ذهنی ماست که بعد از وضع، نقش اصلی را در انتقال، بازی می کند. ⚠️نقد: خواننده گمان می کند، این نظر، گامی فراتر نهاده و از نظریه دوم که نظر مشهور علماست، مترقی تر است، اما با اندکی دقت و پژوهش، مشخص می شود که صاحبان نظریه دوم، آنقدر هم بی خبر و خام، نبوده و اتفاقا منظورشان این نیست که وضع فی نفسه کار اصلی را برعهده دارد چراکه در دلالت وضعی و حتی طبعی، عقل تعطیل نیست و وضعی یا طبعی بودن دلالت، منافات و بعدی با کارکرد عقل ندارد، پس در حقیقت در نظریه دوم هم انس ذهنی و ارتباط عقلی وجود دارد. در حقیقت کاکرد عقل، بین لفظ و معنای موضوع له موجود، و در کنار وضع، منشا انتقال است. حتی می توان گامی فراتر نهاد و آن اینکه کسی که ذهنش منتقل نمی شود، به صورت صوری و کلی، علم به وضع دارد، ولی در حقیقت عالم به وضع بخصوصه نیست، چون کسی که حقیقتا علم به وضع بخصوصه دارد، قطعا منتقل می شود و نسیان و عدم انس ذهنی برایش معنا ندارد. در اصل وقتی فردی لفظ شجر می شنود و معنای شجر به ذهنش نمی آید، ممکن است علم به وضع این لفظ برای معنایی که به خاطر نمی آید داشته باشد، اما در حقیقت این حالت را علم به وضع نمی گویند، چون علم به وضع، حقیقتا یعنی من اکنون، علم دارم که فلان واژه برای فلان معنای خاص وضع شده و لذا نسیان دیگر بی معنی است. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir