eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
48 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، 45 هزار تبلیغ تجاری: 75 است تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
تحول در تحصيل (119)؛ ⚠️ سند صد و نوزدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی 🔺طلبه هدفش باید قرآن و روایت باشد. بنده خودم یکی از توفیقاتی که بحمدالله تعالی در محضر دو تن از اساتیدم داشتم، ‌در خدمت روایات بودم. یکی وافی بود که در محضر استاد بزرگوارم جناب آقای شعرانی بودم که ایشان در آن وقت وافی را تحشیه می‌فرمود. بنده در خدمت ایشان بودم مقداری من می‌خواندم و ایشان گوش میکردند و گاهی ایشان می‌خواندند و من گوش میکردم و حواشی را هم که میفرمودند می‌نوشتند… بعد از آن در محضر علّامه طباطبائی رضوان الله علیه که بنده با جمعی از آقایان … که ما چندین کتاب بحار را در محضر شریف ایشان از بدو تا ختم خواندیم. منبع: آیینه داران حقیقت (مصاحبه های مجله حوزه با عالمان و دانشوران حوزوی) ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (120)؛ ⚠️ سند صد و بیستم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی 🔺در ادبيات عرب که رشته اختصاصي آقايان است، بايد بقدري بخوانند که اديب بشوند، زبان فهم بشوند… طلبه‌اي‌ که دستور زبان عربي را خوانده، به مطالعه کردن و نگاه کردن متون عربي و فارسي بپردازد؛ مثلاً پيش‌ترها مقامات حريري ميخواندند و چه کار خوبي بود! و بسياري از کتابهاي ديوان قدما را در عربي ميخواندند و چه کار خوبي بود! اينها در فهميدن کتابهاي تفسيري و شرح روايات کمک مي کند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تذکرات مهم آیت الله العظمی شبیری زنجانی دامت برکاته پیرامون خطر ضعیف شدن پایه های علمی و تحقیقاتی طلاب در پی تغییر و حذف کتبی مانند رسائل و مکاسب ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (121)؛ ⚠️ سند صد و بیست ویکم: گفتاری از آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملى 🔺در گذشته، حوزه اصفهان رونق بسزایى داشت. وجود اساتید گرانمایه و نادر به آن چنان جذابیتى داده بود که شما کمتر کسى از بزرگان سلف را مى یابید که چند سالى دراین حوزه تحصیل نکرده باشد. مرحوم ملاهادى سبزوارى، آیت الله بروجردى و بزرگانى دیگر، سالیانى چنداز حوزه اصفهان بهره مند بوده اند. من مغنى و مطول را خدمت مرحوم جلال الدین همائى که بعدا استاد دانشگاه تهران شدند خواندم. صفات خوبى در مرحوم همائى جمع شده بود. جدا از تقوا و مناعت طبع، پشتکار عجیبى داشتند به صورتى که مى توان یکى از خصوصیات خوب ایشان را حساس بودن نسبت به گذشت زمان دانست. لحظه اى را بى ثمر از دست نمى داد. گاهى مى شد که ایشان، کتاب سنگین و پرمحتوائى را در راه مطالعه یا حفظ مى کردند. به این جهت بود که مرحوم همائى در مدت چندین سال طلبگى مدرسه نیم آورد، جامعیتى در اکثر علوم معمول در آن زمان پیدا کرد. شرح لمعه را خدمت آقامیرزا احمدمدرس و آقاشیخ على یزدى خواندم. مرحوم آقاشیخ على یزدى آنگونه در ادبیات مسلط بود که به نحو رَجَز، درس مى گفت یعنى با عبارات مسجع و مقفى. قسمت زیادى از قوانین را نزد آقاسیدعلى نجف آبادى خواندم. رسائل مکاسب و حتى مقدارى از کفایه را خدمت فقیه و مجتهد معروف آقامیرسیدمحمدنجف آبادى خواندم .ایشان مردى بزرگ و در تدریس کفایه مدرس مبرزى بودند. همراه آیت الله حاج آقاعطاءالله اشرفى اصفهانى درس مکاسب مرحوم شیخ محمدرضاجرقویه اى مى رفتیم . مرحوم جرقویه اى در زندگى خود حالات و کیفیات بسیار خوبى داشتند.ایشان نسبت به دنیا، به حداقل از ضروریات اکتفاء مى کرد و با مرتبه خوبى که از مناعت طبع داشت، پاکیزه مى زیست. مرحوم حاج سیدمحمدمهدى درچه اى در مسجد نواصفهان مکاسب مى فرمودند. درس ایشان هم مى رفتم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
❇️ چرا حلقات مرحوم شهید صدر، به تنهایی کافی نیست؟ 🔺ذکر یک نمونه به جهت اثبات این مطلب که مرحوم شهید صدر، گاه بدون توجه و دقت کافی به نظر بزرگان، مطالبی بیان نموده اند، کافی است تا بنابر اقوال بزرگانی چون آیت الله شبیری زنجانی دام عزه، نیاز باشد تا کتب مهم دیگر مانند رسائل نیز خوانده شوند چراکه این کتب، گرچه استانداردهای امروزین آموزشی را ندارند، اما بسیار عمیق و نخبه پرورند. ایشان در ابتدای حلقه اولی، این سوال را مطرح می فرمایند که منشا اصلی سببیت انتقال ذهن از لفظ به معنا چیست. در پاسخ به این سوال، سه نظریه اساسی را مدنظر قرار می دهند: ۱) لفظ، ذاتا و مستقلا منشا انتقال است. این نظر را رد می کنند چراکه اگر لفظ، مستقلا نقش داشت، یک فارس زبان به محض شنیدن لغت بیگانه، ذهنش باید به معنا منتقل میشد، در حالیکه چنین نیست، پس ذات لفظ سببیت تامه ندارد. ۲) وضع واضع و اعتبار معتبر، نقش اساسی را بازی می کند؛ یعنی قراردادی را واضع لغت اعتبار کرده که زین پس برای این معنا، فلان واژه بکار رود. این پاسخ، اشکال قبلی را مرتفع می کند، چون فرد بیگانه عالم به وضع، بخصوصه و حتی بعمومه، نیست و طبیعی است که ذهنش، منتقل نشود. اما در نظرگاه ایشان مشکل دیگری را پدید می آورد که عبارت باشد از اینکه: گاه ما علم به وضع واضع داریم، یعنی می دانیم که یک سری الفاظ برای معانی وضع شده اما به معنا منتقل نمی شویم چراکه هنوز انس ذهنی بین لفظ و معنا در ذهن ما رخ نداده است یعنی علم ما به وضع، گرچه بعمومه و بخصوصه وجود دارد اما انتقال ذهنی رخ نمی دهد، مانند افرادی که تازه درحال یادگرفتن انگلیسی هستند و مدام معنای واژگان را فراموش می کنند. ۳) به جهت وجود همین مشکل است که ایشان نظریه سوم را مطرح می کنند و آن اینکه: عهد و انس ذهنی ماست که بعد از وضع، نقش اصلی را در انتقال، بازی می کند. ⚠️نقد: خواننده گمان می کند، این نظر، گامی فراتر نهاده و از نظریه دوم که نظر مشهور علماست، مترقی تر است، اما با اندکی دقت و پژوهش، مشخص می شود که صاحبان نظریه دوم، آنقدر هم بی خبر و خام، نبوده و اتفاقا منظورشان این نیست که وضع فی نفسه کار اصلی را برعهده دارد چراکه در دلالت وضعی و حتی طبعی، عقل تعطیل نیست و وضعی یا طبعی بودن دلالت، منافات و بعدی با کارکرد عقل ندارد، پس در حقیقت در نظریه دوم هم انس ذهنی و ارتباط عقلی وجود دارد. در حقیقت کاکرد عقل، بین لفظ و معنای موضوع له موجود، و در کنار وضع، منشا انتقال است. حتی می توان گامی فراتر نهاد و آن اینکه کسی که ذهنش منتقل نمی شود، به صورت صوری و کلی، علم به وضع دارد، ولی در حقیقت عالم به وضع بخصوصه نیست، چون کسی که حقیقتا علم به وضع بخصوصه دارد، قطعا منتقل می شود و نسیان و عدم انس ذهنی برایش معنا ندارد. در اصل وقتی فردی لفظ شجر می شنود و معنای شجر به ذهنش نمی آید، ممکن است علم به وضع این لفظ برای معنایی که به خاطر نمی آید داشته باشد، اما در حقیقت این حالت را علم به وضع نمی گویند، چون علم به وضع، حقیقتا یعنی من اکنون، علم دارم که فلان واژه برای فلان معنای خاص وضع شده و لذا نسیان دیگر بی معنی است. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (122)؛ ⚠️ سند صد و بیست و دوم: گفتاری از آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملى 🔺حوزه هاى طلبگى قدیم، تنها به فقه واصول خلاصه نمى شد. بلکه در کنار این دو، علومى دیگر از قبیل تفسیر، اخلاق، طب، ریاضیات، نجوم و فلسفه در آن رایج و تدریس مى شد. حوزه اصفهان، اساتیدِ فرید و همه فن حریفى داشت که به خوبى از عهده تدریس این علوم، در کنار فقه واصول برمى آمدند. اساتیدى که هم مجتهد و هم در این علوم صاحب نظر بودند، مانند مرحوم آخوندکاشى، جهانگیرخان قشقائى، مرحوم ارباب، مرحوم حاج میرزاعلى آقاشیرازى، مرحوم سیدمحمدباقردرچه اى، مرحوم شیخ محمدخراسانى و مرحوم مدرس جزء نوادر و سرآمد اقران خود بودند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
pajohesh.pdf
154.1K
پیام مدیر حوزه های علمیه به مناسبت هفته پژوهش ⁉️ آیا سیاست های اعمالی سال های اخیر، توانسته پژوهشگر به معنای حقیقی کلمه تربیت کند یا صرفا افرادی را تربیت نموده که مطالبی را از منابع مختلف جمع کنند و به هم بچسبانند.
تحول در تحصيل (123)؛ ⚠️ سند صد و بیست و سوم: گفتاری از مرحوم آيت الله حاج آقا سيّد رضا بهاءالديني رضوان الله عليه ✅ طلبه‌اي بايد وارد مسائل اجتماعي بشود که خوب درس هايش را خوانده باشد. ايّام تحصيل نبايد زياد خود را مشغول کرد. طلبه بايد حدّاقل ده سال خوب درس بخواند و تحصيلات خود را کامل کند،‌ بعد اگر خواست به سراغ مسائل اجتماعي برود،‌ مانعي ندارد. در غير اين صورت خسران کرده و به حال اجتماع هم زياد نافع نيست. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (124)؛ ⚠️ سند صد و بیست و چهارم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی 🔷🔸عمده اين است که حواسش جمع بوده باشد. به عزم واحد و همّ واحد محصّل باشد و دنبال تحصيلِ کمال براي خود،‌ بايد يک دل داشته باشد؛‌ با چندين هوس و چندين خواسته مشکل است که کارش به جائي برسد! عزم واحد و همّ‌ واحد داشته باشد! ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
🟢 همایش؟! ⚠️ آیا ما همت داریم تا مانند مرحوم علامه شهیر، از جامع المقدمات ذره ذره بالا بیاییم و در هر علم، کتب قویم و سدید بخوانیم تا به فضل خدا ذوالفنون شویم یا بی حوصله هستیم و تنبلی می کنیم و بهانه می آوریم و همایش می گیریم؟!! حاصل این همایش ها تاکنون چه بوده است؟ آیا توانسته است ذوالفنون تحویل جامعه دهد؟! ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
براستی اگر این همه ساختمان های باشکوه و کاخ مانند، به نام امور حوزوی و دینی ساخته نشود، امام خمینی رحمه الله راضی تر نیستند؟ واقعا مشکل ما کمبود ساختمان است؟
⚠️امام خمینی رحمة الله علیه: 🔶🔹مسأله دیگر، مسأله تشریفات حوزه‌هاى روحانیت است که دارد زیاد مى‌شود. وقتى تشریفات زیاد شد، محتوا کنار مى‌رود. وقتى ساختمان‌ها و ماشین‌ها و دم و دستگاه‌ها زیاد شد، موجب مى‌شود بنیه فقهى اسلام صدمه ببیند، یعنى با این بساطهانمى‌شود شیخ مرتضى و صاحب جواهر تحویل جامعه داد. این موجب نگرانى است و واقعاً نمى‌دانم با این وضع چه کنم. این تشریفات اسباب آن مى‌شود که روحانیت شکست بخورد. زندگى صاحب جواهر را با زندگى روحانیون امروز که بسنجیم، خوب مى‌فهمیم که چه ضربه‌اى به دست خودمان به خودمان مى‌زنیم. صحیفه نور، جلد 19 ص50 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
💢 درد و دل یکی از مخاطبان اگر شما مخاطب گرامی نیز نقطه نظری در خصوص وضعیت فعلی حوزه ها دارید، از این صفحه، می توانید دیدگاه های خود را مطرح فرمایید (سربرگ درد و دل): https://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (125)؛ ⚠️ سند صد و بیست و پنجم: گفتاری از آیت الله نوری همدانی دام عزه 🔶🔹سابق دقيق‌تر و کامل‌تر درس مي‌خواندند! 🔺تأسّف مي‌خورم که سابقاً افرادي که در حوزه مقدّس قم، درس مي‌خواندند،‌ نوعاً دقيق‌تر و کاملتر درس مي‌خواندند؛‌ مثلاً ما هنگامي که مکاسب مي‌خوانديم، تمام حاشيه‌هاي مربوط به مکاسب و تقريرهاي آن را و همچنين در رسائل و کفايه تمام حاشيه‌ها و تقريرهاي مربوط به درس را مطالعه مي کرديم. 🟡 طلّاب قديم، خيلي منظّم و دقيق درس مي‌رفتند. هيچ درس و بحث را تعطيل نمي‌کردند. براي فصلها و روزهاي تعطيل، درس و بحثِ خاص داشتند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
🔶🔹 اطلاع رسانی 🔺 اصوات بخش بدیع کتاب گرانقدر مطوّل، با تدریس استاد حائری زاده دام عزه، در وبگاه قرار گرفت. 🌐http://mirath.blog.ir ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⁉️ آیا اینکه طلاب زودتر به مقصد برسند، دردی از دین دوا می کند؟ مثلا قبلا که طلاب دیرتر به مقصد می رسیدند، تمدن و فرهنگ و معنویت نداشتیم؟ آیا نخبگان و مفاخر ما از مسیر کوتاه و به واسطه خواندن مطالب ساندویچی به هدف رسیدند یا سال ها زحمت کشیدند؟ تعجب ما از بعضی معروفین است که چطور با سهل اندیشی های غیر قابل دفاع، بنای علم در حوزه ها را به نابودی می کشانند و به خیال خود، به دنبال گسترش معنویت هستند و چنین افاضه می کنند: "مردم و جوانان این عصر، کمتر حوصله و صبر پرداختن به مطالعات و مباحثات طولانی را دارند و به همین دلیل باید زودتر آنها را به نتیجه برسانیم که مبلغان ونویسندگان و... به کارهای خود برسند. امروز طلابی که به حوزه می‌آیند از دبیرستانی می‌آیند که آموزش آن‌ها بسته‌بندی شده است و در حوزه نیز باید دروس را به شکلی بپیچند که طلاب زودتر به نتیجه برسند". ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (126)؛ ⚠️ سند صد و بیست و ششم: گفتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی دام عزه 🔶🔹ادبيات براي طلبه ها يک امر بسيار ضروري است و در مرحله اول يعني سه چهار سال اول، بايد ادبيات را خوب بخوانند، حتي اگر طلبه اي مي خواهد روضه خوان بشود يا در کلام، فلسفه يا قضاوت وارد شود، بايد ادبيات را خوب بخواند. من نسبت به ادبيات بسيار حساسم مثلا کسي که حديثي مي خواهد بخواند، بايد صحيح بخواند ( و بفهمد). کتابی درباره تاثير ادبيات در فقه دارم که چاپ شده است. الان اگر من به شما بگويم ديگر طلبه اي، الغدير عربي مطالعه نمي کند يا ديگر کسي از طلاب نمي تواند اشعار عربي را مطالعه و معنا کند، سخن گزافي نگفته ام. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (127)؛ ⚠️ سند صد و بیست و هفتم: گفتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی دام عزه 🔺مرحوم آيت الله زنجاني رحمة الله عليه مي فرمودند: کسي که بلاغت بلد نباشد، ظرافت هاي قرآن را نمي فهمد. به همين جهت است که تفسير کشاف، اينقدر جا افتاده است و هيچ مفسري نيست مگر اينکه از کشاف استفاده مي کند. اين به خاطر همان بلاغت و نکته هاي ادبي آن است. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir