تاثیر ادبیات.mp3
17.5M
✅ سخنرانی بسیار مهم و علمی: «تأثیر ادبیات در فرآیند اجتهاد و تحصیل در حوزه حتی در فقه و اصول»
🔺واکاوي تأثير علوم ادبي در فهم دين
🔺نقد جدي به شيوه آموزش علوم در نظام ترمي واحدي
🔺ارائه مصداق ها و تحليل هاي مختلف در اهميت ادبيات
🔶🔹 سخنران: حضرت استاد محمد حسن رباني بيرجندي از علماي مشهد مقدّس
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط : @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (10)
⚠️ سند دهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جلالی دام عزه
🔹دانشمند برجسته و متخصص دانش حدیث، رجال و احیای تراث شیعه
🔺البته حلقات کتاب مهمي است و آراي سابقين را مرتب کرده است، خصوصا براي افراد دانشگاهي که نسبت به علم اصول، غريبه هستند، آگاهي ايجاد می شود که سير مباحث چگونه بوده است.
⁉️ اما اين، به اجتهاد چه کار دارد؟ ما براي اجتهاد، يک ترتيب ديگري داشتيم. ما اول معالم مي خوانديم، بعد قوانين، و بعد کتاب شيخ و بعد کفاية و بعد هم علماي ديگر... .
✅ تازه استادها خودشان ملا بودند، خود کفايه را در پيش مجتهدين مي خوانديم. کساني که شاگردان مرحوم نائيني و آقا ضياء و شيخ محمد حسين اصفهاني رحمة الله تعالی علیهم بودند، به ما کفايه درس مي دادند.
⁉️حالا همين حلقات را چه کساني درس مي دهند؟! چه کسي همين حلقات را محکم خوانده، که درس بدهد؟
🔹 خلاصه حلقات کتاب خوبي است، اما جاي اينها را نمي گيرد. خود سيد هم گفته اگر کسي کفايه بخواند، احتياجي به اين مسائل ندارد.
🔶🔹به هر حال کساني که براي حوزه برنامه ريزي مي کنند، بايد ببينند علماء سابق چکار کرده اند؟ به خصوص اينکه الان طلاب ِ با استعداد زيادي داريم و مي توانند خيلي خوب درس بخوانند و ملّا شوند و نبايد زمينه کار قوي را از آنها گرفت.
✅به نظر بنده، يکسال امتحان کنيد. هر دو برنامه را بگذاريد و طلبه را مخيّر کنيد. طلبه با استعداد خودش، مسير بهتر را انتخاب مي کند، بعد هم آخر سال ببينيد کدام قوي تر هستند؟
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ اسماء ماه های قمری در جاهلیت چه بوده است؟
🔺 تذکرة النحاة ابوحیان، پاسخ می دهد.
منبع دیگر: جمهرة، ج3، ص 1311
🔺 المحیط: و سُمِّيَ رَجَبٌ الأصَمَّ؛ لأنَّه لا يُسْمَعُ فيه صَوْتُ السِّلاح.
🔺 صحاح: قال الخليل: إنَّما سمِّى بذلك لأنّه كان لا يُسْمَع فيه صوت مستغيث، و لا حركةُ قتال، و لا قعقعةُ سلاح؛ لأنَّه من الأشهرُ الحُرُمِ.
🔺شمس العلوم: الأصمّ: شهر رجب، و إِنما سمّي أصمّ لصمم الناس فيه عن إِجابة مَنْ يدعو إِلى القتال
🔺النهایة: وصف بالأَصَمّ مجازا، و المراد به الإنسان الذي يدخل فيه، كما قيل ليل نائم، و إنما النّائم من في اللّيل، فكأنّ الإنسان في شهر رجب أَصَمّ عن سمع صوت السّلاح.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
⁉️شبهه
⚠️ برخی می فرمایند: ما می خواهیم در علوم مختلف، بروز باشیم و نوآوری کنیم. چرا باید کتب قدیمی بخوانیم و اینقدر طول بدهیم؟
🔺پاسخ اول) اولاً کسی ادعا نکرده است که باید تمام کتب قدیمی خوانده شود. فقط کتب اصیلی که علما توصیه کرده اند، خوانده می شود (در مقام آموزش). این فرآیند، گرچه طولانی از روش صنعتی است، اما بر خلاف گمان برخی، اینقدر هم که تبلیغ می شود، طولانی نیست.
🔺پاسخ دوم) کتب قدیمی، حاوی مطالب فراوان و مفیدی از علماست که دانستن آنها نقش بسزایی در شکل گیری ساختار علم در ذهن انسان دارد. بدون درک ساختار و هویت هر علم، چگونه می توان نوآور شد؟
🔺 پاسخ سوم) نوآوری، فرعِ بر دانستن نقاط قوت و ضعف پیشین است. کسی که هنوز نمی داند فی المثل در علم صرف، چه مباحثی در گذشته بحث شده، و دارای چه فراز و نشیب ها و قوت و ضعف هایی است، چگونه می تواند نوآوری کند؟!
🔺 پاسخ چهارم) اتفاقا اسم ِکتب قدیمی، رهزن برخی اذهان شده است. کتب قدیمی، پر از مطالب بدیع و نوآورانه است و بارها پیش آمده است که معاصرین، سخنانی زده اند که معلوم شده است، از خودشان نبوده بلکه منشاءش، کتب قدیمی بوده است.
🔺 پاسخ پنجم) نوآوری، حرکت کردن در میدان پژوهش است. طلبه ای که هنوز مسائل آموزشی را به خوبی نیاموخته، چطوری می خواهد نوآوری کند؟ درست مانند کودک اول دبستانی می ماند که خیال دارد در مباحث انتگرال پیش دانشگاهی، نوآوری کند. به قول آیت الله جوادی آملی زید عزه، خیلی کم پیش می آید که انسان در علوم حال حاضر، چیزی به ذهنش بخورد که به ذهن گذشتگان نخورده است! (یعنی: تحول و نوآوری در علم، با این سابقه عظیم، کار هر کسی نیست).
حال جای تعجب ندارد که طلبه مبتدی مانند بنده، دنبال نوآوری در علم است؟!!
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ بی اعصابی در دفاع از دین!
🔹تجربه نشان داده، برخی از سخنوران مذهبی، هیچ سخن نو و جدیدی ارائه نمی دهند و فقط به ذکر کلیات تکراری که بارها شنیده شده، بسنده می کنند. جالب اینجاست که با این وجود، انتظار دارند، جامعه به همین حرف های تکراری گوش فرا دهد و سراغ اندیشه ها و مکتب های دیگر هم نرود.
🔺وقتی پایه های علمی ضعیف باشد، سخنور جز ارائه مطالب تقلیدی و تکراری و سطح پائین، هیچ نخواهد گفت. حتی در مناظره ها نیز دیده می شود، خیلی از افراد مشهور، علم لازم را برای دفاع از دین ندارند و می خواهند به زور، مطلب را به هر طریقی شده، اثبات کنند. همین اخیراً در یکی از مناظره های تلویزیونی، همین اتفاق افتاد.
🔹این افراد، همچنین اضطراب زیادی در مناظره ها دارند چون می دانند که دستشان خالی است و از طرفی هم نمی خواهند به ساحت دین، آسیبی برسد، لذا بعد از مدتی تقلّا زدن، احساسی می شوند و گاه تندخویی ها و بد دهانی هایی هم می کنند.
🔶🔹 نمونه این مسئله، در یکی از کتب شهید مطهری نقل شده است:
🔺ابن ابی العوجاء گفت: «در اطراف محمد بیش از این بحث نكنیم، من هنوز نتوانسته ام معمای شخصیت این مرد را حل كنم. بهتر است بحث را در اطراف مبدأ اول و آغاز هستی كه محمد پایه ی دین خود را بر آن گذاشت دنبال كنیم. ».
🔺آنگاه ابن ابی العوجاء برخی در اطراف عقیده ی مادی خود- مبنی بر اینكه تدبیر و تقدیری در كار نیست، طبیعت قائم به ذات است، ازلا و ابدا چنین بوده و خواهد بود- صحبت كرد. همینكه سخنش به اینجا رسید، مفضل دیگر طاقت نیاورد، یكپارچه خشم و بغض شده بود، مثل توپ منفجر شده فریاد برآورد: «دشمن خدا! خالق و مدبر خود را كه تو را به بهترین صورت آفریده انكار می كنی؟! جای دور نرو، اندكی در خود و حیات و زندگی و مشاعر و تركیب خودت فكر كن تا آثار و شواهد مخلوق و مصنوع بودن را دریابی. . . » .
🔺ابن ابی العوجاء كه مفضل را نمی شناخت، پرسید: تو كیستی و از چه دسته ای؟ اگر از متكلمینی، بیا روی اصول و مبانی كلامی با هم بحث كنیم. اگر واقعا دلائل قوی داشته باشی ما از تو پیروی می كنیم. و اگر اهل كلام نیستی كه سخنی با تو نیست.
✅ اگر هم از اصحاب جعفربن محمدی، كه او با ما این جور حرف نمی زند، او گاهی بالاتر از این چیزها كه تو شنیدی از ما می شنود، اما هرگز دیده نشده از كوره در برود و با ما تندی كند. او هرگز عصبی نمی شود و دشنام نمی دهد. او با كمال بردباری و متانت سخنان ما را استماع می كند. صبر می كند ما آنچه در دل داریم بیرون بریزیم و یك كلمه باقی نماند. در مدتی كه ما اشكالات و دلائل خود را ذكر می كنیم، او چنان ساكت و آرام است و با دقت گوش می كند كه ما گمان می كنیم تسلیم فكر ما شده است. آنگاه شروع می كند به جواب، با مهربانی جواب ما را می دهد، با جمله هایی كوتاه و پرمغز چنان راه را بر ما می بندد كه قدرت فرار از ما سلب می گردد. اگر تو از اصحاب او هستی مانند او حرف بزن!» .
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ زین پس اطلاعیه های درخواست هم بحث سنتی، به دلیل حفظ نظم مطالب کانال، فقط در کانال «روش سنتی خصوصی» قرار خواهد گرفت.
🔺اگر در خود، تمایل جدی به روش تحصیل سنتی می یابید و می خواهید فعالیتی در هر سطح، داشته باشید، می توانید، عضو کانال «روش سنتی خصوصی» شوید.
⚠️این کانال، مخصوص افرادی است که قصد خواندن دروس سنتی و مطالعه و مباحثه جدی دارند و لاغیر.
🔶🔹در صورت تمایل به عضویت، شماره ایتا خود را به @hm1370 ارسال نمائید.
✅ نتیجه نظر سنجی
⁉️سوال: مهمترین دلیلی که مانع از ورود شما به روش سنتی می شود، چیست؟
✅ نتائج به دست آمده نشان می دهد، حدود نیمی از افراد، علاقه دارند چنین روشی را دنبال کنند، اما ما آنها را آنقدر با برنامه های بی محتوا، سرگرم کرده ایم که اصولاً وقت ندارند که به چنین روشی وارد شوند. البته وجود دغدغه های معشیتی و اشتغال نیز یکی از دلائل جدا شدن بخشی از حوزویان از روش سنتی است.
ده درصد از شرکت کنندگان نیز اعلام کرده اند، چنین روشی را قبول ندارند. نکته جالب اینجاست که با این همه تبلیغ علیه روش سنتی، این عدد بسیار امیدوارکننده است.
حدود 15 درصد نیز، خودشان را مقصّر دانسته اند و بی همتی خود را عامل اصلی قلمداد کرده اند.
25 درصد نیز نبود استاد خوب و هم مباحثه منظم و پیگیر را دلیل عدم ورود اعلام کرده اند که فی الجمله، قابل درک است اما قابل توجیه نیست.
پنج درصد شرکت کنندگان نیز عدم آشنایی با این روش را دلیل اصلی دانسته اند.
اما آنچه از برآیند این نظر سنجی بدست می آید، آن است که حدود 90 درصد شرکت کنندگان، هیچ مخالفتی با روش سنتی ندارند و اتفاقا این روش را مفید می دانند. همین کافی است تا مسئولان حوزه، کمی به دغدغه های علمی طلاب، اهمیت دهند و حداقل یک مدرسه علمیه، با رویکرد روش سنتی تاسیس کنند تا مشخص شود، بعد از چند سال، چه دستاوردهای عظیمی خواهد داشت.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
🔶🔹اطلاعیه (طرح حامی)
🔺حدودا در یکسال اخیر، با کمک های مادی و معنوی شما، توانستیم سایتی را راه اندازی کنیم تا پرونده های صوتی و متنی را با امنیت و پایداری بیشتری، تقدیمتان کنیم. گرچه در این مهم، کاملاً موفق نبودیم، اما رضایت نسبی شما را فراهم آوردیم و بسیاری از شما با پیام های خود، از این اتفاق، حمایت کردید.
🔺با توجه به کثرت صوت های ناب علمی که از طرق مختلف، بدستمان می رسد، برآنیم تا در سال جدید، با شکیل تر کردن و ارتقای کیفیت سایت، بهتر در خدمت شما باشیم. همچنین تبلیغ در دنیای مجازی نیز به عنوان یک راهبرد مهم در جهت نشر میراث مبارک علمای سلف، اهمیت خاص خود را دارد تا طلاب بیشتری با این میراث گرانبها آشنا شوند.
✅ اما همه این فعالیت ها، نیاز به پشتیبانی های مالی دارد که همه آنها، از عهده شخص بنده خارج است. بدین منظور، به پیشنهاد برخی اعضا، طرح حامی افتتاح می شود.
⁉️طرح حامی چیست؟
در این طرح، هر عضو، به دلخواه و اختیار خود، اخلاقاً متعهد می شود که ماهانه، و بر اساس توان مالی پیش بینی شده، مبلغی را به عنوان نذر علمی و فرهنگی واریز کند، تا اختصاصاً در فعالیت های علمی و فرهنگی، مورد استفاده قرار گیرد و گزارش آن به طور شفاف به اطلاع شما برسد.
انواع طرح ها:
1. طرح اهدای ماهانه 5000 تومان به عنوان نذر علمی و فرهنگی
2. طرح اهدای ماهانه 10000 تومان به عنوان نذر علمی و فرهنگی
3. طرح اهدای ماهانه بیش از 10 هزار تومان به عنوان نذر علمی و فرهنگی
🔺لطفا اگر شما علاقه مندید تا در سال جدید، در این طرح شرکت کنید، بر اساس پیش بینی مالی که دارید، یکی از طرح های سه گانه بالا را انتخاب، و عدد آن را برای بنده ارسال فرمائید. همه افرادی که حاضر به شرکت در این طرح هستند، در کانال خصوصی عضو می شوند و هر ماه، در این طرح مشارکت خواهند نمود.
ارسال نوع طرح به: @hm1370
با تشکر از حمایت های شما
✅ تحول در تحصيل (11)
⚠️ سند یازدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جلالی دام عزه
🔹دانشمند برجسته و متخصص دانش حدیث، رجال و احیای تراث شیعه
✅ همچنین به طلاب، لغت و طریقه استفاده از کتب لغت را یاد بدهید. الان خیلی از فضلاء، نمی توانند از کتب لغت استفاده کنند. بعضی مشاهیر در فقه و اصول، المنجد باز می کنند! که الان ده کتاب علیه المنجد و شرح غلط های آن، نوشته شده است... این همه کتب قوی لغت داریم ... اینها را ما چرا از دست دادیم؟
🔺من واقعاً دلم برای طلاب می سوزد، دوست دارم حوزه ها، رونق پیدا کنند، طلاب قوی بشوند، بتوانند (حتی) عربی حرف بزنند.
✅ الحمدلله الان حوزه ها چقدر رشد کرده است. چه مدارس خوب و مطلوبی ساخته شده است. حیف است که از این امکانات، به شکل مطلوب تری استفاده نشود.
👌 پیشنهاد بدهید، که یک مدرسه خاص، برای دراسة قدیمة بگذارند، به روش قدیم و متون قدیم، در آن، درس خوانده شود، البته کسی را هم مجبور نکنید؛ (یعنی) کسانی که دوست دارند، با این سبک، درس بخوانند. از همان مدرّس های سابق که با حوصله باشند هم برای آنها بگذارید.
🔺 (بهتر است) برای تقویت و ارتقاء ارکان حوزه، فقط یک برنامه اجرا نشود، تا نقائص و محاسنِ روش ها، خود را نشان دهد.
⚠️ ممکن است در آینده، مشکلات حوزه ها بیشتر شود، و ما از جهت محقق و نویسنده و مجتهدینِ (واقعی)، در مضیقه باشیم.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
هدایت شده از راه ارتباطی میراث علمی سلف
✅ "آب" در مجله علوم انسانیِ زاويه 💧💦☔️
🔶🔹برنامه زاويه، يکي از برنامه هاي زنده ايست که ادعا مي کند در حال توسعه فرهنگ گفتگوي علمي است تا بتواند معضلي را از معضلات جامعه خصوصا در علوم انساني، کم کند. این برنامه، با توجه به حواشی اخیر، حتی نتوانسته است، فرهنگ گفتگو را در عوامل سازنده اش، نهادینه کند، تا چه رسد به جامعه!!
🔺صرف نظر از حاشيه هايي که هرچند وقت يکبار، دامن اين برنامه را مي گيرد، يکي از نقدهاي اساسي به اين برنامه آن است که خيلي از کارشناساني که در اين برنامه سخن مي گويند، از تخصص لازم برخوردار نيستند و بارها پيش آمده است بحث را در حد يک برنامه عادي، تنزل داده اند. مناظره هایی که نه تنها سودی ندارد، بلکه ضرر هم دارد.
✅اخيراً يکي از اساتيد دانشگاه در اين برنامه، واژه امام را از جهت لغوي تحليل کرد و افاضه اي عجيب فرمود که استدلال ايشان را مي توان اينگونه بيان کرد:
🔺امام از ريشه امّ (امم) است.
🔺امّ به معناي مادر است.
🔺مادر، مهربان است.
🔺پس: امام يعني کسي که مهربان است!! 😭
😳 یاد معلم دبستانم افتادم، که در تحلیل واژه زهرا، میگفت: زهر + آ (چون حضرت سلام الله علیه، به وسیله خوردن زهر، شهید شده اند!).
✅ اين استاد دانشگاه، با امثال همين تحليل هاي آبکي، ميخواهد جامعه را از معضلات مختلف، برهاند؟!! وقتی که هنوز ساده ترین مباحث لغوی را بلد نیست، می خواهد جامعه پیرامون خود را تحلیل کند؟
⚠️مشکلات علمي ما از زماني آغاز شد که به جاي اينکه از ما بپرسند: چه کتاب هايي را با چه استادي و به چه کيفيتي خوانده اي؟ از ما پرسيدند: مدرکت و شماره پايه ات چنده؟ و ما به خاطر اينکه پرسشگر را راضي کنیم، مدام در حال جويده جويده خواندن هستیم.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/