eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.8هزار دنبال‌کننده
984 عکس
46 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، ۴۰ هزار تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی میراث علمی سَلَف: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سیره تحول آفرین روح الله (6) * 🔶🔹درس که تمام مي شد، بعضي مي آمدند تقاضاي استخاره داشتند. مي خنديدند و مي گفتند: به خدا توکل کنيد، بيشتر درس بخوانيد، کمتر استخاره کنيد. (*) منبع: یادگاران (کتاب روح الله) ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
سیره تحول آفرین روح الله (7) * 🔶🔹از زنجان آمده بودم قم درس بخوانم. يکي دو بار مرا پاي درس اسفار ديده و سراغم را گرفته بودند. حصبه گرفته بودم. هر روز صبح و شب مي آمد احوال پرسي. استادان ديگري نيز داشتم اما فقط او مي آمد. آن شب که آمد، صورتم از تب، داغ و سرخ شده بود. توي سرماي زمستان، پاي پياده رفت پيِ دکتر. با دکتر برگشت. آنقدر ماند تا حالم بهتر شد. (*) منبع: یادگاران (کتاب روح الله) ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
سیره تحول آفرین روح الله (8) * 🔶🔹درس اخلاق می گفت. نزدیک غروب بود. کنار کتابخانه مدرسه فیضیه نشسته بودیم. به دیوار روبرو اشاره کرد و فرمود: «ما حالا نگاه می کنیم به این دیوار، می بینیم روشن است. چون آفتاب را نمی بینیم، خیال می کنیم این دیوار روشن است. هستی هم همینطور است. ما خیال می کنیم مثلا خودمان هستیم، علم داریم، کمال داریم، جمال داریم، اما همه اینها از مبداء دیگری است. مثل همان دیواری که آدم خیال می کند خودش نورانی است، اما نور از جای دیگری است. (*) منبع: یادگاران (کتاب روح الله) ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ سیره تحول آفرین روح الله (9) * 🔺یکی از طلبه ها، دستش را برد بالا. اشکالش را که پرسید، بقیه به لهجه اش خندیدند. آقا صدایش را بلند کرد: «برای چی می خندید؟ ایشان از خنده های شما ناراحت می شود. مجلس را مجلسِ معصیت نکنید. اگر به مسلمانی توهین کنید، ولایت تان با خدا قطع می شود». (*) منبع: یادگاران (کتاب روح الله) ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
اللهم انا نشکو اليک فقد نبينا، صلواتک عليه و اله، و غيبة ولينا، و کثرة عدوّنا، و قلة عددنا و شدة الفتن بنا 🔶🔹بنابر تصميم مسئولان حوزه هاي علميه، کلاس هاي درس از شنبه 5 شهريور شروع مي شود. نسبت به اين تصميم، چند نکته قابل ذکر است: 1) فرصت تابستان، فرصت خوبي براي طلاب علاقمند به روش سنتي بود تا از آن بهترين استفاده را بکنند؛ يعني کتب قوي بخوانند و کمي از آمد و شُدهاي بي فائده و تلف وقت در خواندن کتب ضعيف شده، دور بمانند که اين فرصت محدود را هم، از ايشان گرفتيد. احسنت بر تدبيرتان! 2) پيشنهاد می شود حالا که کلاس ها قرار است وسط گرما شروع شود، حضور در کلاس هاي حوزه را براي هميشه اختياري کنيد تا مشخص شود چه کسي واقعا عاشق علم است و چه کسي براي سرگرمي و گرفتن مدرک آمده است و دارد هزينه هاي کشور و وجوهات شرعيه را در راستاي احياي دين، هدر می دهد. 3) طبيعتا اگر کلاس ها و کتاب هاي تدويني جديد شما، روح مخاطبان عاشق را ارضا مي کند، قطعا ايشان، سنگ هم از آسمان ببارد بر سر کلاس ها خواهند آمد درست مانند علامه حسن زاده آملي رحمة الله عليه که در اوج برف و سرما، در کلاس درس مرحوم علامه شعراني حاضر می شدند، و تمثيل زيبايي شنيدند که مگر گداها در سرما کار خود را تعطيل مي کنند که منِ طلبه تعطيل کنم؟ همان علامه اي که نه يکبار کتب تدويني شما را مطالعه نمود، نه يکبار امتحان هاي بي فائده شما را داد، و نه يکبار نامشان در ليست حضور و غياب و سيستم نجاح شما بود. 🔹اميدواريم بيش از آنکه خيلي دير شود، حوزه را بنابر توصيه امام خميني رحمة الله عليه، از حالت اداري و حضور و غياب و انگشت زدن و ... بيرون بياوريد و بيش از اين، تيشه به ريشه درخت علم نزنيد و از اين راه غلط که روز به روز نظاره گرِ آثار خسارت بارَش هستيم، توبه کنيد. ⚠️البته اين تصميم، تصميمي است که هرکسي نه توان اجراي آن را دارد و نه شهامت آن را. اين گونه کارها از افرادي که اداري هستند و نگران حقوق آخر ماهشان هستند، بر نخواهد آمد. اين تصميم ها را بايد کساني بگيرند که آزاد از هر قيدي هستند. وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِكُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمين‏ و السلام علي من اتّبع الهدي ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
یکی از مهمترین آموزگاران امام خمینی برادرشان، آیت الله پسندیده بود. او ادبیات عرب، ادامه منطق، مطول (بدیع و معانی) وهمچنین سیوطی (اصلی‌ترین کتاب درباره نحو عربی در سطح متوسط) را از برادر بزرگتر خود که پیشتر در اصفهان تحصیلات خود را به اتمام رسانده بود فراگرفت. بهره‌گیری روح الله جوان از بهترین اساتید و همچنین حمایت بی‌نظیر آیت الله پسندیده از ایشان باعث شد که آشنایی او با ادبیات عرب و فارسی بیش از حد مورد نیاز طلبه های آن زمان باشد. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ سیره تحول آفرین روح الله (10) * 🔺درس را شروع کردند. تک و توک، چند نفری که دیر کرده بودند، پشت سر هم آمدند. درس که تمام شد، فرمود: «من که نمی گویم، پای درس من بیایید، شما خودتان بنا دارید بیایید، پس به بنای خودتان عمل کنید!». ⚠️ امام نیز می توانستند، حضور و غیاب اجباری در کلاس ها راه بیاندازند، حذف درس کنند، تهدید کنند، نمره کم کنند، اما هیچ کدام یک از این کارها را نمی کردند. کسی که در حوزه، دنبال علم نیست، همان بهتر که نیاید. مهم کیفیت است. کمیت را خدا جبران می کند، آنهم با وجود این همه ابزارهای ارتباطی که اکنون در اختیار ماست. (*) منبع: یادگاران (کتاب روح الله) ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ تحلیل دکتر فاضل السامرائی در رابطه با واژه "کفوا" در سوره توحید و استفاده معنایی که می توان از آن کرد. ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔺موقوفات دینی بسیاری هست که ماحصلش به طلاب و حوزویان نمی رسد، که اگر می رسید، طلبه می توانست با فراغ بال، متمرکز در تحصیل و تبلیغ شود. در این بین، برخی مسئولان این سازمان کوتاهی هایی کرده اند که باید در قیامت، جوابگو باشند. اما در دنیا چه؟ بعید است بتوان اعتراضی را سامان داد، چون قطعا تحمل نخواهد شد. ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ سیره تحول آفرین روح الله (11) * 🔺دوستانم را دعوت کرده بودم ناهار. حاج آقا روح الله و مصطفي هم بودند. مصطفي نوجوان بود. همه دور کرسي نشسته بوديم. مصطفي خوابي ديده بود. مصطفي گفت: خواب ديدم در مجلسي نشسته ام که همه فيلسوف ها مثل فارابي و ابن سينا و ملاصدرا نشسته اند. شما که آمديد تو، همه به احترام شما بلند شدند و شما را بردند بالاي مجلس نشاندند. حاج آقا روح الله نگاهش کرد. فرمود: اين خواب را شما ديده اي؟ مصطفي گفت: بله. فرمود: "بيخود، چنين خوابي ديده اي!" ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ سیره تحول آفرین روح الله (12) * 🔺روز شهادت امام صادق علیه السلام، ساواک به مدرسه فیضیه حمله کرد و طلبه ها را کتک زد. در خانه ایشان باز بود. چند نفر از طلبه ها که سر و دستشان شکسته بود، آمدند توی خانه. همه ترسیده بودند. به روح الله گفتند: اجازه دهید درب خانه را ببندیم. وضع خطرناک است. روح الله نگذاشت و فرمود: «این چوبی که توی سر این طلبه ها خورده، باید بر سر من می زدند. آن وقت شما می گویید درب خانه ام را ببندم؟» ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ سیره تحول آفرین روح الله (13) * قسمت آخِر 🔺طلبه ها خواسته بودند برای ایشان، درس اصول بگوید. قبول نمی کرد. دوستانشان گفتند: استخاره کنید. فرمود: «استخاره ندارد. خودم باید ببینم می توانم قبول کنم یا خیر». ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
مطلبی به نقل از استاد معزز جناب آقای قائینی دام عزه اساسا چه متن دروس عوض بشود، چه نشود، مادامی که این تغییر یا عدم تغییر متون درسی، طی فرآیندی طبیعی رخ ندهد، و وابسته به مصوّبه عده محدودی باشد، محکوم به شکست است. جان های مشتاق، بیش از آنکه به مصوبه ها توجه کنند، به حقیقت علم نگاه می کنند. هیئتی که چنین تصمیمی گرفته است، اساسا از این نکته مهم غفلت ورزیده است که تغییر یا حذف کتب علمی، باید جمع بندیِ قاطبه معلّمان و متعلّمان برجسته و با استعداد باشد. حرف بسیار است... این تغییرات قطعا ادامه خواهد یافت چراکه وقتی 6 سال اول را مدام ضعیف و ضعیف تر کردیم، طلبه که وارد رسائل و مکاسب و کفایه می شود، اصلا در فضای کتاب قرار نمی گیرد لذا مدام زجر می کشد!
⚠️ نتیجه چنین زجری هم می شود این تصویر! فروش تقریرات دستنویس درس خارج! این یک نمونه بسیار کوچک است. علی برکة الله ...
🔶🔹بخشی از یادداشت مهم آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست درباره طرح جدید تحول کتب درسی: 🔺 نمی‌توان انکار کرد که توانایی طلاب و اساتید بر ارتباط با نصوص دینی و متونِ به ارث رسیده از گذشتگان شرط لازم رشد و به هدف رسیدن محصّلان علوم دینی است... و هر حرکتی که این قدرت را تضعیف نماید یا نابود سازد تحوّلی مرتجع و مضّر است. این توانایی در بسیاری از وقت‌ها با کمال و صحیح خواندن متونی فاخر چون «فرائدالاصول»، «کتاب‌المکاسب» و «کفایةالاصول» به دست می‌آید. در این میان هستند دلسوزانی که معتقدند آن‌چه مهم است القای مطالب علمی با عباراتی ساده و روان است. از این رو با خواندن متونی چون متون مورد اشاره موافق نیستند و این در حالی است که جدا از دانش‌افزایی موردنظر با خواندن این کتاب‌ها، قدرت مزبور نیز موردنظر است. البته طلاب را نباید در متون معماگونه و معقّد معطل کرد لکن منصفانه نیست که کتب معروف درسی حوزه‌ها را به این اوصاف، وصف کرد. ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔶🔹بخشی از یادداشت مهم آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست درباره طرح جدید تحول کتب درسی: 🔺سوگمندانه باید گفت طرح مورد نظر برخی از این آسیب‌ها را مطمح نظر قرار نداده است. با این توضیح که حضرات از مجموع ۶ جلد مکاسب با حدود۲۲۹۰ صفحه اقدام به حذف ۸۱۵ صفحه (حدود ۳۵%) در ۷۳ مورد کرده‌اند و این در حالی است که حذف بخشی از یک کتاب به این‌گونه از ناموفق‌ترین حذف‌ها است. این رفتار نسبت به فرائدالاصول بیشتر خود را نشان داده است. از حدود ۱۶۵۵ صفحه، ۶۸۸ (حدود ۴۱%) در ۱۰۳ مورد حذف شده است. واضح است که حذف این چنین، به فخامت، هدف و انسجام متن لطمه‌ می‌زند. ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔶🔹بخشی از یادداشت مهم آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست درباره طرح جدید تحول کتب درسی: 🔺کتاب حلقه ثالثه بدیل کفایة الاصول معرفی شده است. کتاب مزبور هر چند از نابغه‌ای شهیر شهید محمد باقر صدر است و فرض را بر این می‌گذاریم که ایشان کتاب را در فراغ بال نوشته است لکن بیش از نصف این کتاب(حدود ۴۳۰ صفحه از ۸۴۰ صفحه) در ۳۶ روز تألیف شده است. طبیعی است که چنین کتابی -با همه نیکی‌هایی که دارد- نمی‌تواند متن درسی موفقی باشد، هر چند جهت مطالعه و ارجاع، بسیارعالی است. همه کسانی که دستی بر تألیف‌های سترگ دارند، می‌دانند که کتاب -از هر کس به جزء ذات معصوم که باشد- باید در بستر زمان آرام و نه شبانه‌روزی نوشته شود. ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
کسی که ذهنش با نخواندن کتبی مانند جامع المقدمات، سیوطی، مغنی اللبیب، جامی، مطول، حاشیه ملاعبدالله، شرح شمسیه، معالم، قوانین، تبصره، شرائع و ... خام مانده است، معلوم است وقتی وارد رسائل و مکاسب می شود، نه تنها با متن ارتباط نمی گیرد، بلکه بر نویسنده آن نیز بدگمان می شود.
⚠️ کلیپی در محیط مجازی در تبیین برنامه جدید سطوح عالی پخش شده است تحت عنوان: اختیار. دراین کلیپ ادعا این است که طلاب و اساتید با اختیار بیشتری می توانند به صورتی سیّال، علوم حوزوی را پیگیری نمایند. اما: 1. وقتی شما در جلساتتان، به این نتیجه می رسید که کتاب شخصیت های برجسته را مُثله کنید، انتظار دارید طلاب بر اساس چه کنش و علاقه درونی، آن محدوده های حذف شده را بخوانند و به قول خودتان، دیرتر به مرحله امتحان برسند؟! مگر وقتی رسماً کتب قویم و بسیار سودمند حوزه را حذف کردید، اکثر غالب اتفاق طلاب با شما همراهی نکردند؟ چند نفر طلبه می شناسید که باب پنجم تا هشتم مغنی را بخواند؟! پس از اختیار سخن نگویید! 2. خیلی جالب است! قبلا که همان محدوده های قبلی مصوب وجود داشت، به دلیل کثرت کلاس ها و تنگی وقت و تعطیلات فراوان حوزه، کل محدوده توسط اساتید تدریس نمی شد. حال وقتی که رسماً محدوده های خاصی حذف شده است، کدام طلبه حاضر است در جلسه درس، تقاضای تدریس محدوده های حذف شده را نماید؟ آیا با اعتراض دیگران روبرو نمی شود؟!! چرا کلیپی پخش می کنید که اختیار را در حد تئوری های شیرین ذهنی به مخاطب می خوراند اما از صد جبر بدتر است؟ در ضمن، طلاب قطعا در مطالعات شخصی نیز سراغ چنین محدوده های حذف شده نمی روند الّا شذّ و ندر. پس از اختیار سخن نگویید! 3. اگر واقعا طرفدار اختیار هستید، اجازه دهید از همان سال اول طلبگی، کتاب های سنتی در هر علم با استاد فن اش، در کنار کتب صنعتی تدریس شود، و طلاب حق انتخاب داشته باشند. بعد مدتی خواهید دید، طلاب به کدام کتب روی می آورند‌ و کدام کتب را حلوا حلوا کرده، بر سرشان می نهند و با کدام متون است که جانشان شکفته می شود؟ پس از اختیار سخن نگویید!
امان از جهالت!
استادعندلیبی: نظر مدیران‌حوزه فصل‌الخطاب است. ♻️ در ارتباط با تغییر متون درسی باید عرض کنم که لزوم اصل تغییر امری واضح و است و تعصبی روی کتب درسی وجهی ندارد. مگر شیخ انصاری (ره) و صاحب جواهر (ره) و مرحوم آخوند (ره)، و مکاسب خوانده اند که شیخ وآخوند و صاحب جواهر شده اند⁉️ ————————————————— میراث علمی سلف: مگر مرحوم صدر، حلقات خوانده بودند که شهید صدر شدند؟ پس حلقات نیز نباید خوانده شود! این چه استدلالی است که جنابعالی می کنید؟ اگر بنابر جدل شما باشد، کتاب هیچ مولفی نباید خوانده شود!
🔶🔹حجت الاسلام والمسلمین حسن صافی فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: ⭕️ علما و مراجع همین مکاسب، رسائل و کفایه را خواندند و مجتهد شدند/ آیا تا به‌حال کسی توانسته کتابی مثل مکاسب بیاورد؟ استاد محمدحسن صافی گلپایگانی: 🔹متونی که سال‌های متمادی در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شده است از قبیل کتاب رسائل و مکاسب و کفایه که از مهم‌ترین کتب درسی حوزه بوده و علماء و مراجع ما همین کتاب‌ها را خواندند تا به مرحله اجتهاد رسیدند و قوه علمی پیدا کردند؛ اینها را نباید کنار بگذاریم و یا تقطیع کنیم و بگوییم قسمتی از آن را نخوانید. 🔹آیا تا به حال کسی توانسته در عصر ما کتابی مثل مکاسب شیخ بیاورد؟ این آثار فاخر بزرگان ماست و ما امروز میراث دار علمای سلف هستیم؛ آنچه مهم است باید کاری کنیم که قوت علمی طلاب خصوصا در این زمان بیشتر شود تا بتوانند پاسخگوی مسائل و شبهات باشند. 🔹اگر بناست برنامه‌ای در حوزه‌های علمیه انجام بشود خوب است به‌صورت آزمایشی در یکی از مدارس اجرا شود و اگر خروجی قابلی داشت آن‌وقت به‌صورت کلی اجرا گردد و می‌بایست مراجع معظم تقلید و اساتید حوزه آن را تایید کنند و روی آن اجماع شود.
⚠️ علم آموزی، میدان جنگ و سیاست نیست که نیازی به فصل الخطاب باشد. علم آموزی، میدان پرورش افکار است. اگر هم فصل الخطابی فرض کنیم، آن فصل الخطاب، افرادی هستند که در تاریخ علم درخشیده اند.
🔺وضع حجاب لبنان به دلیل نزدیکی و تبادلات بسیار با اروپا بسیار بدتر از ایران بود. امام موسی صدر تصمیم گرفت به جای تذکرات مستقیم و تند، ابتدا یک خیریه مالی تاسیس کند. حدود 200 زن عضو شدند و کم کم این امر توسعه یافت. حسِّ خوب نیکوکاری و سرکشی به محلات فقیر نشین، کم کم کرامت نفس زنان را بالا برد. ذره ذره احساس کردند ابزار ِ لذت جویی مردان نیستند. اندکی بعد، زنان در محافل دینی شرکت می کردند و با حجاب آشنا می شدند. امام موسی صدر در بین بی حجاب ها می رفت و با قدرت، اسلام را با کلامی نرم منتقل می کرد. در تاریخ نقل است که حتی مسیحی ها و یهودی ها نیز دوستش داشتند. ما چه می کنیم؟ در تریبون های رسمی، خط و نشان می کشیم! تهدید می کنیم! تفاوت اسلام او با اسلام ما این است. کار فرهنگی زمان بر است و هنرمندی می خواهد.