eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.8هزار دنبال‌کننده
984 عکس
46 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، ۴۰ هزار تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی میراث علمی سَلَف: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
تحول در تحصيل (133)؛ ⚠️ سند صد و سی و سوم: گفتاری از حضرت استاد حشمت پور دام عزه 🔶🔹عامل دیگری که بنده برای ضعف حوزه می بینم، گرایش طلبه ها به دنیاست‌. بالاخره حوزه درآمد چندانی ندارد و سختی زندگی در آن هست. تمایل به دنیا سبب شده است که طلبه ها به سمت فعالیت های حوزوی، تمایل کمتری پیدا کنند. پس بهتر است که طلبه ها را با علم اخلاق و تهذيب نفس آشنا کنيم تا تمایلشان به دنيا از بین برود. نمی گویم که دنيا نداشته باشند، خب اینها هم انسانند، باید دنيا داشته باشند اما تمایل به دنيا را از آنها بگیریم. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (134)؛ ⚠️ سند صد و سی و چهارم: گفتاری از حضرت استاد حشمت پور دام عزه 🔶🔹چندسال پيش، از من خواستند که در مورد کتاب های حوزوی و جانشین کردن این کتب، صحبتی بکنم. من نه به خاطر اینکه از تجدد یا پیشرفت حوزه بدم می آید، بلکه به خاطر اینکه کتابی جانشین کتب سابق ندیدم، گفتم: "دست به این کتاب ها نزنید. همان کتابهای قدیم را تدریس کنید، منتها اساتید قوی بگذارید تا مطلب را کاملا تبیین کنند‌...". نظر آقای وحید و آقای شبیری زنجانی دام ظلهما را هم نشانم دادند، و عینا این دو بزرگوار هم مثل من نظر داده بودند که دست به کتب نزنید... طلبه ها ضعیف بار می آیند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
😍😍 همه کارگروه های تصنعی و ذبح کننده ی علم، فدای یک تار موت!
تحول در تحصيل (135)؛ ⚠️ سند صد و سی و پنجم: گفتاری از علامه حسن زاده آملی رحمه الله علیه 🔶🔹 شیخ در یک جای شفا، عنوان می کند: کسانی که از تحصیل می ترسند و می گویند بس مان است و نمی خواهد همه چیز را بدانیم، این مزاج معتدل ندارد. یعنی مریض است. یک بیماری روانی و روحی یا بیماری دنیا زدگی. این بیماری، او را به سوی دنیا و ماده می کشاند و او خود، متوجه نیست! این، باید خودش را معالجه کند. انسان، نباید از تحصیل خسته بشود. بخصوص، کسی که می خواهد با منطق وحی و زبان ولایت، آشنا بشود. زبان طلبه باید این باشد. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
چه تبلیغی! چه تلاشی در جهت گسترش دین! کسی که حوصله ندارد دین خدا را خوب بفهمد و نکات ناب آن را متناسب با بنیان‌های مطالعاتی اش به مردم منتقل کند، اساسا اشتباه کرد وارد حوزه شد. این همه درس خواندی که بروی منبر مکتوب دیگران را برای مردم تکرار کنی؟ این بود جهاد تبیین؟
تحول در تحصيل (136)؛ ⚠️ سند صد و سی و ششم: گفتاری از آیت الله حاج شیخ محمد جواد سدهی اصفهانی رضوان الله علیه 🔶🔹از این مسئله هم نباید غافل بود که درس را باید خوب خواند و از هیچ جا با مسامحه نگذشت. آن وقت که ما اصفهان بودیم، قبل از هر درسی، آن را مباحثه می کردیم، تنها نکات مبهم آن، در درس استاد برایمان روشن می شد. باید به کنه مطلب رسید و از درس بدون مباحثه هم به شدت پرهیز کرد. منبع: آینه داران‌ حقیقت، ج۱، ص ۱۲۵ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معرفی ریاضیدانان مسلمان 🔶 قسمت اول: 🟡 ملا علی قوشچی «انتقال دهنده علوم از شرق به غرب قلمرو اسلامی» 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
✅ تحول در تحصيل (137)؛ ⚠️ سند صد و سی و هفتم: گفتاری از مرحوم آیت الله بهجت رحمه الله علیه 🔶🔹یکی از بستگان آقا سید محمد کاظم یزدی رحمه الله از ایشان نقل نموده که می فرمود: پنجشنبه و جمعه با جمعی از طلاب به کنار جوی آب می رفتیم تا رخت بشوییم. همانجا مسائلی را عنوان و در اطراف آن، صحبت و فکر می کردیم و می نوشتیم. نوه ایشان نقل کرده حاشیه مکاسب ایشان از همين قبیل نوشته هاست. اگر ایام تعطیل این گونه باشد، کمک است برای تحصیل. منبع: در محضر بهجت ج۱ ص۱۴۰ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (138)؛ ⚠️ سند صد و سی و هشتم: گفتاری از استاد شیخ علیرضا مهدوی مدرس سطوح عالی حوزه 🔶🔹کتاب درسی باید قابلیت حاشیه نگاری، مباحثه و دقت داشته باشد. متنی که همه مطالب را کاملا توضیح داده باشد، جایی برای فکر و زحمت محصل، باقی نمی گذارد‌ و رشد علمی وی را در پی نخواهد داشت. علاوه بر آنکه در چنین متونی، نیاز به استاد، کمتر احساس می شود و علم آموز، گمان می کند که با خواندن متن، مسائل را فرامی گیرد، در صورتی که ضرورت استفاده از محضر استاد بر کسی پوشیده نیست (دانش پژوه باید احساس کند که این مطلب از کتاب را وقتی می تواند بفهمد که نزد استاد حاضر شود). علاوه بر این، طلبه ای که همیشه متون با عبارات ساده و روان خوانده باشد، توان مراجعه و استفاده از متون مشکل را نخواهد داشت و به قدرت تحقیق در متون که از الزامات اجتهاد است، دست نخواهد یافت. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
💢 از ۲۰ آبان ۱۳۹۹، حدود ۱۴۰ سند از سخنان عالمان و دانشمندان در رابطه با روش تحصیل سنتی، بارگذاری شده است. میراث علمی سلف اخیرا به دو عنوان کتاب جدید و مرتبط با این حوزه دست یافته است که به محض اطمینان از فائده مند بودن آن، شروع به بارگذاری اسناد جدید، خواهد کرد‌. در نهایت این اسناد به همراه مطالب دیگر از جمله سیر مطالعاتی دروس سنتی، به چاپ خواهد رسید. ان شاءالله
✅ تحول در تحصيل (64) ⚠️ سند شصت و چهارم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه ⁉️ آیا ما پیرو امام خمینی رحمة الله علیه هستیم؟ (یا فقط شعار می دهیم و بنر می زنیم؟) 🔺آقاطاهر شمس گلپایگانی رضوان الله علیه، شاگرد برجسته مرحوم آیت الله گلپایگانی بود و استاد بنده هم بود. ایشان در شورای اولیه مدیریت حوزه بود. می گفت: اوائل انقلاب، ما برنامه ای برای حوزه طراحی کرده بودیم. خودمان هم گمان می کردیم، کارستانی کرده ایم! رفتیم خدمت امام و با شور و هیجان برای ایشان توضیح دادیم. امام همه را گوش دادند و فرمودند: «شما به هیچ جای حوزه دست نزنید!» وقتی این را شنیدم، انگار از آسمان به زمین خوردم. امام که دید، قیافه های ما به هم ریخت، زدند روی پای من و گفتند: "آقا طاهر شمس! می خواهی برای حوزه، کاری بکنی؟" گفتم: بله! امام ادامه دادند: «در این حوزه، طلبه های با استعدادی پیدا می شوند! زیر بال این ها را بگیر! نگذار اینها زمین بخورند! اینها بقیه را درست می کنند. به حوزه کاری نداشته باش!!» ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔴🟢 تاکنون بیش از 66 گیگابایت صوت درسی از اساتید برجسته سنتی در وبگاه رسمی میراث علمی سلف در علوم مختلف منتشر شده است. علاقمندان به دریافت این صوت ها می توانند آدرس الکترونیکی زیر را دنبال نمایند: 🌐http://mirath.blog.ir ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (139)؛ ⚠️ سند صد و سی و نهم: گفتاری از مرحوم آیت الله حسن زاده آملی 🔶🔹هدف ما رسیدن‌ به منطق وحی و دستورالعمل مدینه فاضله الهی است و آن، دستور قرآن و سنت است. قرآن و جوامع روایی ما چگونه است؟ اختصاصی است یا همه چیز است؟ چگونه می شود که آخوند، فقط یک رشته بداند؟ او ادبیات می خواهد، منطق و فلسفه می خواهد، عرفان لازم دارد‌... دین ما یک مجموعه دایره المعارف الهی است که باید آخوند، این را حل کند و به زبانش آشنا باشد. منبع: آینه داران حقيقت ص۲۵۶ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
اهمیت شعر کهن و ادبیات عرب در نظام علوم حوزوی در لسان علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه ⁉️آیا توجه به اشعار جاهلی، تضعیف جایگاه قرآن کریم است یا برعکس، موجب شکافتن معانی والای قرآن می گردد؟! منبع: هزار و یک کلمه ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
رساله ای کوتاه در لغت.pdf
3.62M
💢 رساله ای کوتاه در لغت شناسی از علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
🟢🔴 جناب آقای اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در بخشی از پیام نوروزی خویش چنین فرموده اند: «مدیریت حوزه‌های علمیه در این سال‌ها بر اساس زحمات و خدمات پیشینیان و میراث گذشته و مجاهدت‌های سلف صالح و با الهام از مطالبات بدنۀ حوزه و بزرگان و مراجع عظام و اندیشه‌های بلند امام و رهبری معظم و با عنایت شورای عالی حوزه‌های علمیه طرح‌های گوناگونی را طراحی کرده ... مهم‌ترین اصول و سیاست‌هایی که در پس این ده‌ها طرح و اقدام و برنامه قرار دارد قواعدی است که برخی از آن‌ها ذکر می‌شود: اهتمام به صیانت و ارتقای استقلال، عظمت، شکوه و عزت حوزه‌های علمیه به‌عنوان یک درخت تناور و تنومندی که در طول صد‌ها سال شکل گرفته و این میراث بزرگ اکنون به دست ما رسیده است و باید از آن صیانت نماییم. در این راستا باید به سمت مرجعیت مستقل علمی و معرفتی و اتکای بر منابع درون‌زا و مردمی و نقد و نصیحت و مطالبه‌گری منصفانه حرکت کرد. ... خروجی هدفمند و ماندگاری هدفمند و تأکید بر اینکه حوزه باید دارای خروجی سالانه برای پاسخ‌گویی به نیاز‌های متنوع و گوناگون باشد ... باید نهال‌های پرثمر و آینده‌دار را شناسایی و برای آینده حوزه و تأمین استاد و پژوهشگر و پرورش عالمان بزرگ و فرزانگان بزرگ از آنان حمایت و صیانت کرد. صیانت از آزادی‌ها و سنت‌های اصیل آموزشی و تبلیغی و پژوهشی و اخلاقی در حوزه‌های علمیه. تأکید بر تقویت علوم پایه حوزه و مناهج استوار علمی که در این زمینه می‌توان به درختواره رشته‌ها و اجرای تدریجی آن اشاره نمود». ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⁉️ سوالی مهم: دانشگاهی شدن حوزه های علمیه و تولید کتب بی مایه هم در راستای همین اهداف است؟
مبنای برنامه ریزی های علمی در حوزه، وقتی اشتباه باشد و از میراث گرانسنگ علما و فحول، فاصله معنا داری داشته باشد، هرچقدر هم کارگروه و جلسه تشکیل شود و به قول آقایان، درختواره (!) ترسیم شود، نه تنها مشکلی حل نمی شود، بلکه بر مشکلات افزوده می گردد. متاسفانه مبنای برنامه ریزی های سالیان اخیر این است: علم امری زائد و موجب تلف وقت است و باید طلاب را سریعتر به مرحله بازدهی!! رساند. کدام بازدهی؟ مگر بدون علم کافی و جامع از شریعت می توان دین را تبلیغ کرد؟ چرا با دست خود، تیشه به ریشه دین می زنیم؟
در کتابی، دو ادعا از یکی از معروفین (*) دیده شد که عجیب بود: الف) به جای کتب بلاغی مانند مطول و ...، شأن نزول بخوانید! ب) به جای حفظ اشعار الفیه ابن مالک (و مانند آن)، قرآن حفظ کنید! ————————————— (*) دأب نگارنده این نیست که اسم بیاورد، نیازی هم نیست. چه اینکه ممکن است موجب هتک و استخفافِ قائل گردد. بهتر است در این مسائل، تا آنجا که امکان دارد، اسم افرادی که قصد داریم بر علیه شان، قلمی تیز کنیم، نیاوریم مگر آوردن اسم نکته ای داشته باشد. چنانکه سیره برخی مانند علامه طباطبائی رحمة الله علیه این بوده است. نیز مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در وصیت نامه خود، در این باره می فرمایند: «سفارش می کنم به دوری جُستن از غیبت بندگان خدا، به ویژه اهل علم...». متاسفانه نوعی از غیبت در بین اهل علم خیلی رواج دارد که با عباراتی تیز، شخصیت علمی طرف را بی مقدار می کنند! مثلاً می گویند: «این کلامی است که مرغ پخته را هم به خنده می اندازد».
🔺ای کاش به جای اینکه برای افزایش آمار ورودی های حوزه، دست به انواع ترفندها بزنیم (مثلاً به بهانه حضور روحانیت در مناصب مختلف اجتماعی، ردیف های استخدامی ارگان ها را داخل تبلیغات درج کنیم)، کمی به این بیاندیشیم که در این سال ها با دانشگاهی کردن حوزه ها، چه ضربه ای به اعتماد طلاب زدیم. طلبه ای که یک صدم مطالب کتب لازمه را در این سیستم نمی خواند، می خواهد برود در جامعه چکار کند؟ چه بگوید؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا جناب آقایی که در لباس روحانیت، وارد کارهای غیر حوزوی شده و آموزش کسب و کار راه انداخته، تمام وظائف لازم حوزوی خود را انجام داده و از آنها فراغت یافته است؟ آیا اساساً وظیفه یک روحانی به این جوانی، این است که مدرّس کسب و کار شود؟ پولسازی یاد مردم بدهد؟ قحط الرجال است؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدف از این مطالب، مچ گیری نیست، بلکه گوشزد کردن این نکته، خصوصا به تصمیم‌گیران است: در سیستمی که در آن، استادان فن به حاشیه رانده شوند و نمره و مدرک و شماره پایه و تیک های حضور و غیاب اجباری، ملاک و معیار فضل علمی بشمار رود، باید هم منتظر چنین تلف شدن استعدادهایی باشیم‌. طلبه ای که انبوهی از منابع عظیم اسلامی را رها کرده و در روزگاری که ارتداد و تضعیف هنجارهای دینی به اوج خود رسیده، به آموزش پولسازی روی آورده است، در ظاهر امر، برای بهبود اقتصاد مردم کار می کند، اما در باطن کار، خروج از جاده و مسیر طلبگی را رقم زده است. بی تردید، آنقدر کارهای ناتمام و مهم در مسیر طلبگی از جهت علمی و عملی هست، که نوبت به این کارها نمی رسد اما کیست که اینها را بگوید؟ جز استاد فن؟ ایشان تقصیر ندارد، مقصر ما هستیم که سیستم را خراب کردیم. ما باید فردای قیامت، جواب دهیم.