eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
401 ویدیو
137 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 ◀️ پویش مطالعاتی 💠 به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها هیأت میثاق با شهدا برگزار می‌نماید. 💠 برای شرکت در مسابقه از لینک sadidisu.ir/meshkat استفاده نمایید. 📆 زمان: از ۱۸ دی ماه تا ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ به مدت یک ماه ❓کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱-۶۶۹۷۸۷۰۱ ۰۲۱-۶۶۴۸۵۸۵۰ 🔸جوایز: ◀️ ۶ کمک هزینه سفر به مشهد مقدس ◀️ تخفیف ۴۰ درصدی خرید از سایت sadidisu.ir برای تمامی افرادی که به سوالات پاسخ صحیح دهند. ۹۸ ▪️▪️▪️ 🌐 http://misaq.info ☑️ @misaq_ba_shohada
مدرسه آزاد فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می‌کند: دوره آموزشی_مطالعاتی جهت ثبت‌نام و شرکت در دوره مشخصات خود شامل: ۱. نام و نام خانوادگی، ۲. سطح تحصیلات و ۳. شماره تلفن خود را به آدرس زیر در ایتا یا بله ارسال نمایید: 🆔 @tarh_fekri . ⭐️⭐️⭐️ @farhangestan_edu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روایت سوزناک شهید حاج قاسم سلیمانی از امدادها و مادری‌های حضرت زهرا(س)، در سختی‌ها و اضطرارهای جبهه‌ها: وقتی شما مادرها نبودید و بچه‌هایتان در خون دست‌وپا می‌زدند، حضرت زهرا (س) را می‌دیدم... . @mirbaqeri_ir
⚡️دامنه اقدامات حضرت زهرا(س) در قرآن و روایات بیان شده است. ◾️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «در تبیین حوادث بزرگ، هر طایفه‌ای با درک خود، حادثه را تببین کرده‌اند؛ ولی وقتی تمام تحلیل‌ها را کنار ادبیات وحی قرار دهیم همه، رنگ می‌بازند. نسبت به فاجعۀ پیش‌آمده در صدر اسلام نیز همین گونه است. اینکه چه شد که وجود مقدس حضرت زهرا(س) با تمام وجود، برای دفع این انحراف به میدان آمدند، چه کردند و دامنه اقدامشان چه بود و اين اقدامات، چه نتایجی داشت، تنها ادبیات قرآن و روایات است که می‌تواند مرجع فهم این وقایع باشد و تنها آن نگاه و دید نافذ است که می تواند ابعاد این حادثه را نشان دهد». ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 آیت‌الله مصباح یزدی: تجربه ما بعد از یک عمر طولانی آن است که انسان باید یک چهارچوبی را برای معاشرت
💥 اگر کسی بنایش بر این باشد که را مقدم بدارد، حتی اگر اشتباهی هم مرتکب شود خدا آنچنان لطف می‌کند که همان اشتباهش را موجب یک بزرگتری قرار می‌دهد. 🔵 آیت الله مصباح یزدی در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری، ۱۳۹۸/۱۱/۶ (): 🔸 احتمالا بدترین لغزش‌های ما در رعایت ضوابط با دیگران، آنجا است که پای «من» در میان باشد. اگر خدا به آدمی توفیق بدهد که از این خطر محفوظ بماند، مشکلات دیگر قابل مدیریت است، خصوصا که خدا کسی را که دنبال نیست، رها نمی‌کند و یاری‌اش می‌کند. 🔸 اگر کسی بنایش بر این باشد که را مقدم بدارد، حتی اگر اشتباهی هم مرتکب شود خدا آنچنان لطف می‌کند که همان اشتباهش را موجب یک بزرگتری قرار می‌دهد. 🔸 اگر بخواهیم تنها نماینده‌ای را انتخاب کنیم که هیچ ضعفی نداشته باشد، ثمره‌ای نخواهد داشت. بلکه باید سعی کنیم آن شخصی را انتخاب کنیم که نفعش برای اسلام بیشتر باشد. 🔸 طبیعتاً هرچه تعداد گزینه‌ها بیشتر باشد کار سخت‌تر است و انتخاب از بین آنها و اظهار نظر نسبت به آنها سنگین‌تری خواهد داشت. اما آنچه من باید نگرانش باشم این است که در انتخابم نفع خودم و اطرافیانم را در محاسبات نیاورم. 🔸 ما هرچه فکر کنیم که کلاهی سر بگذاریم، شیطان هم سابقه بیشتری دارد و هم احاطه‌اش بر کارها و قشرهای مختلف بیشتر است. بنده که زورم نمی‌رسد بساط ابلیس را به هم بزنم. هر طرفی بیندازیمش هوا، چهار دست و پا می‌آید زمین. 🔸 عام‌ترین واژه‌ای که در جامعه ما به عنوان معیار استفاده می‌شود، واژه اسلام است، اما شیطان با این واژه نیز بازی می‌کند و به اسلام صحیح برچسب می‌زند و به مسیر باطل مدال و نو را می‌بخشد. به همین خاطر این واژه‌ها خیلی کار ساز نیست و هر واژه‌ای بگذاریم دشمن می‌تواند با این الفاظ بازی کند. 🔸 شاید مهم‌ترین کار این باشد که آدمی مغز و ریشه را معرفی کند. حتی اگر دشمن با این الفاظ بازی کند، لااقل ما کار خودمان را کرده باشیم و حقیقت اسلام را معرفی کرده باشیم. البته باید فکر کنیم که با هر قشری چطور صحبت کنیم و از چه ادبیاتی استفاده کنیم، اما باید هدف این باشد که اسلام معرفی شود. 🔸 شاید در بین سیاستمداران امروز ما کم نباشند کسانی که می‌گویند: «احکام به درد امروز نمی‌خورَد.» می‌گویند: «شما کدام معامله را می‌توانید داشته باشید که در آن نباشد؟ شما تنها اسمش را عوض کرده‌اید! این اسلام است؟ اصلا نمی‌شود! اگر قبول کردید که نمی‌شود، بپذیرید که باید این مبانی را کنار گذاشت و با ساخت.» 🔸 حالا این سیاستمداران هرچه می‌خواهند بگویند، من آن دنیا چه جوابی بدهم؟ از من می‌پرسند آیا تو می‌توانستی این مسئله را حل کنی؟ آیا می‌توانستی پاسخی بدهی؟ تو چه کاره بودی؟ غیر از این است که در آن عالم تنها وقتی معذورم که بگویم من آن طوری که صحیح بود و امکان داشت را معرفی کردم؟ 🔸 دیگر بقیه‌اش که بعد از معرفی من آنها قبول کردند یا نه ربطی به من ندارد. «فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ؛ پس هر کس می خواهد ایمان بیاورد و هر کس می خواهد کافر شود.»(کهف، ۲۹) ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 اگر کسی بنایش بر این باشد که #اراده__الهی را مقدم بدارد، حتی اگر اشتباهی هم مرتکب شود خدا آنچنان
💥 یک بحث اساسی و مبنایی هست که، وقتی خلیفه دوم شش نفر را معین کرد و گفت اکثریت هر چه گفتند، علی (علیه السلام) چکار کرد؟ آیا گفت نه من نمی‌آیم در جلسات شرکت کنم؟ یا رفت و تسلیم شد؟ نخیر، رفت و حرفش را زد و استدلالش را کرد و حجت را تمام کرد 🔘 آیت الله مصباح یزدی در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری، ۱۳۹۸/۱۱/۶ (): ✔️ یک بحث اساسی و مبنایی هست که، وقتی خلیفه دوم شش نفر را معین کرد و گفت اکثریت هر چه گفتند، علی (علیه السلام) چکار کرد؟ آیا گفت نه من نمی‌آیم در جلسات شرکت کنم؟ یا رفت و تسلیم شد؟ نخیر، رفت و حرفش را زد و استدلالش را کرد و حجت را تمام کرد، آخرش هم گفت این نظر من است. ✔️ بعد از شورا هم وقتی آنها خلافت را گرفتند، آیا قهر کرد و از شهر خارج شد؟ نه؛ در شرایطی جدید به دنبال کاری رفت که به نفع اسلام باشد، حالا اگر نفع مطلق قابل تحقق نیست، نفع نسبی و صلاح نسبی فراهم شود. آیا این برای ما حجت نیست؟ ✔️ باید باور کنیم که خدا از بنده، می‌خواهد و ما هم باید سر و کارمان را با خدا بدانیم. بی اذن او کاری پیش نمی‌آید، بنابراین نباید منتی سر کسی بگذارم، زیرا چون گفته است این چنین کرده‌ام نه برای فلانی و فلانی. ✔️ اگر واقعا ملاک، و خدمت به اسلام است، خب اگر این ملاک در دیگری بیشتر بود باید دنبال او بروم. اما این گونه روحیه زیاد نیست، به همین خاطر هم غالباً کارها آنچنان که باید و شاید به حد نصاب مطلوبیت نمی‌رسد. ✔️ اگر هم دیدم در رفیقم برنده می‌شود، خب اگر واقعا او توانایی بیشتر و امکان خدمت‌رسانی بیشتری به اسلام دارد خب من هم به او رأی بدهم، مگر دنبال چه می‌گردم؟ ✔️ (ره) این بود که تنها دنبال دستور و خواست بود. خدا هم البته تاییداتی را از راه‌های مختلف به او رسانده بود. او خاطر جمع بود که باید این راه را پیش برود. ✔️ البته فکر نمی‌کنم خدا جهان را تنها برای امام (ره) خلق کرده باشد، اگر بنده دیگری هم راه امام (ره) را برود، خدا همان خدا است. ✔️ ما هستیم که باید سعی کنیم آن‌طور شویم که امام (ره) بود. حاصل (ره) این بود که تنها دنبال دستور و خواست بود. خدا هم البته تاییداتی را از راه‌های مختلف به او رسانده بود. او خاطر جمع بود که باید این راه را پیش برود. ✔️ هر کس به این حالت امام (ره) شبیه‌تر است از الطاف خدا بیشتر استفاده می‌کند، اما هرکس گفت «من»، «خودم» و مانند اینها، این همان اشتباهی است که آدمی را به چاه ویل می‌کشاند. ☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 گزارش تفصیلی فرمایشات آیت‌الله مصباح یزدی، در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، ۱۳۹۸/۱۱/۶: 💠 بخش اول: ✅ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2412 💠 بخش دوم: ✅ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2433 💠 بخش سوم: ✅ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2434 ⏺ تصاویر: 🔘 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2409 🔘 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2431
▪️سخنرانی استاد میرباقری به مناسبت ایام فاطمیه، روز سوم، حسینیۀ آیت‌الله حق‌شناس ⬇️⬇️
▪️سخنرانی استاد میرباقری به مناسبت ایام فاطمیه، روز چهارم، حسینیۀ آیت‌الله حق‌شناس ⬇️⬇️
98-11-06 mirbagheri.mp3
13.1M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در فاطمیۀ ۱۳۹۸، حرم مطهر حضرت معصومه(س) ⚡️حضرت زهرا (س)، محور رضایت و غضب الهی(۱) ☑️ @mirbaqeri_ir
98-11-07 mirbagheri.mp3
14.9M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در فاطمیۀ ۱۳۹۸، حرم مطهر حضرت معصومه(س) ⚡️حضرت زهرا (س)، محور رضایت و غضب الهی(۲) ☑️ @mirbaqeri_ir
98-11-08 mirbagheri.mp3
14.33M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در فاطمیۀ ۱۳۹۸، حرم مطهر حضرت معصومه(س) ⚡️توصیف قرآن از حوادث بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 به‌زودی، اطلاعیۀ فروش ویژه و پُستیِ کتاب (شاملِ ضرورت حکومت دینی، آفاتِ حکومت غیردینی/ مبانی، ساختار و نظریۀ حکومت دینی) اثر در کانال قرار داده می‌شود. ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 نقطه اساسي تهاجم فرهنگي دشمن اینجاست که را ناکارآمد و غیرضروری نشان دهد. زواياي ديگرِ تهاجم فرهنگي دشمن، اگرچه مهم‌اند، ولي نسبت به اين مقوله، جزو متغيرهاي فرعي و روبنایی هستند. 🔴 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹 اساسي‌ترين نقطه درگيري فرهنگي ما با دشمن، مسئله حکومت ديني است. محال است بشر جز در سايه به سعادت برسد؛ آزادي و حريت اجتماعي و کرامت انساني بشر، احساس هويت و شخصيت در جامعه انساني و مقوله‌هايي نظير این، جز در سايه حکومت ديني به‌دست‌آمدني نيستند. 🔹 تفاوت ماهوي انقلاب اسلامی در آرمان‌هاي سياسي‌اش با ساير انقلاب‌ها در دنيا، همين آرمان حکومت ديني است؛ آنچه به‌عنوان اساسي‌ترين سخن مي‌توان از آن نام برد، همين ادعای حکومت دينی است. همين دعوت انقلاب اسلامي بوده است که امت اسلامي و برخي مستضعفين را پشت سر انقلاب اسلامي هماهنگ کرده و يک قدرت سياسي در مقابل مديريت مادي عالم شکل داده و موجب پيدايش کانون‌هاي فراوان بحران در دنيا در مقابل مديريت مادي شده است. 🔹 اساسي‌ترين نقطه‌اي که مورد تهاجم فرهنگي دشمن است، همين مسئله حکومت ديني است؛ چرا که موضع اساسي درگيري فرهنگي ما با غرب، در همين نقطه بوده و ما توانسته‌ايم در اين زمينه پيشرفت کنيم و سنگرهايي زیادی را در دل دشمن فتح کنيم؛ يعني در نقاطی که اصلاً مذهب در قالب يک پديده فعال اجتماعي حضور نداشته، الآن کانون‌هاي بحران عليه مديريت مادي بر مدار مذهب و اسلام شکل گرفته است. 🔹 امروزه در کشورهای آسیایی و در برخی کشورهای غربی شعارهاي انقلابيون دنیا، شعارهايي بر مدار اسلام سیاسی است. لذا دشمن تمام تلاشش را بر همين گذاشته که روي اين نقطه سرمايه‌گذاري کند و جامعه را به این [باور] برساند که حکومت ديني ضرورت ندارد و موفقیتی کسب نکرده است، [چون] دين جامعيت ندارد و نمي‌تواند و یا نمی‌خواهد تکامل اجتماعي را سرپرستي کند و سرپرستي آن به عهده سياست‌مداران و به‌اصطلاح خودشان انديشمندان بشري است. اگرچه نوع اين مباحث در قالب دموکراسي فرهنگي به دنياي اسلام عرضه مي‌شود و تحت عنوان آزادي انديشه و حرمت تعقل و خردورزي و خردگرايي در جامعه مطرح مي‌شوند، ولي [در حقیقت] ريشه سياسي دارند و يک دست پنهان آنها را هماهنگ مي‌کند. لذا با کمال تنوعي که در آنها وجود دارد، يک هماهنگي پنهان در بين آنها مي‌بينيد؛ [یعنی] همگی يک رشته را قطع مي‌کنند و آن، توانايي دين در اداره حيات اجتماعي بشر است؛ [در واقع] پيوند بين دين و مدیریت اجتماعی را قطع مي‌کنند. لذا الآن نقطه اساسي دشمن، همين‌جاست؛ زواياي ديگر تهاجم فرهنگي دشمن اگرچه مهم‌اند، ولي نسبت به اين مقوله، جزو متغيرهاي فرعي و روبناهای تهاجم فرهنگي دشمن هستند. لذا اگر بتوانيم در زمینه دفاع از اصل حکومت دینی و کارآمدی آن، قاطع و پيروز و سربلند بيرون بياييم، مي‌توانيم در سایر زمينه‌ها هم موفق باشيم. ☑️ @mirbaqeri_ir
49.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 فیلم کامل گفت‌وگوی آقای نادر طالب‌زاده با آیت‌الله میرباقری در برنامه عصر، شبکۀ افق، ۹۸/۱۰/۱ (۷۶ دقیقه) 🔸 انقلاب اسلامی، آغاز عصر جدید جهانی در مقابل عصر رنسانس 🔸شهادت سردار سلیمانی درگیری واقعی تمدنی اسلام و غرب را که دچار غفلت شده بود آشکار کرد. 🔸 نقش بیعت مردم در فتوحات جبهه حق ☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 به‌مناسبتِ دهۀ فجر، فروش ویژه و پُستیِ کتاب (مبانی، ساختار و نظریۀ حکومت دینی) اثر ⬅️ لینک خرید آسان با تخفیف ۱۵درصدی (۲۵ هزار تومان): ppng.ir/d/W7Ue ⬅️ لینک خرید آسان با تخفیف ۱۵درصدی (۳۴ هزار تومان): ppng.ir/d/H2fj ⬅️ لینک خرید آسان با تخفیف ۲۰درصدی (۵۵ هزار تومان): ppng.ir/d/4i2h 🔵 امتیازات فروش ویژه🔻 ۱) دریافت کتاب با هزینۀ مناسب ۲) بسته‌بندی و ۳) آشنایی با رویکردی نو و روان و عمیق، در موضوع حکومت دینی، به‌عنوانِ یکی از ارکان ☎️ 09104646212 🆔 @tamaddonnovin 📚 کتاب‌های دیگر: ☑️ @mirbaqeri_book
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔴 به‌مناسبتِ دهۀ فجر، فروش ویژه و پُستیِ کتاب #حکمتِ_حکومت (مبانی، ساختار و نظریۀ حکومت دینی) اثر
💥 «دولت مدرن» یک است نه . تبیین رسالت دولت، مقدمۀ گفت‌و‌گو از «نسبتِ دین و دولت» است. 🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «دولت مدرن، است و برخلاف مدعاي لیبرالیزم ـ که می‌گفت دولت باید حداقل باشد و آزادي‌هاي فردي باید مبناي برنامه‌ريزي اجتماعي قرار گیرد ـ امروزه دولت حداکثر حاکم شده است. ممکن است ما بپذيريم که در گذشته يک داشته‌اند و کار آنها چيزي جز رايزني و تدبير و انديشه براي تأمين امنيت داخلي و خارجي نبوده است؛ [یعنی] حداکثر تلاش دولت‌ها همین بوده که شرايط همزيستي مسالمت‌آميز را براي يک قوم، يک جمعيت و يک ملت در يک محيط جغرافيايي خاص فراهم کنند و ارتباط بين [آن] ملت و ساير امم و ملت‌ها را به‌گونه‌اي ايجاد کنند که يک توازن و تعادل برقرار شود و تعدّی بر یک جامعه واقع نشود. ولي بي‌ترديد رسالتشان به اين [محدوده] خلاصه نمي‌شود؛ دولتي که پيشِ‌روي ماست، دولتي نيست که نقشش صرفاً ايجاد امنيت داخلي و خارجي و تأمين شرايط براي رقابت آزاد داخلي و نيل جامعه به يک زندگي و همزيستي مسالمت‌آميز باشد، مثل رسالتي که از طريق نهاد‌ها و سازمان‌ها انجام مي‌گيرد. بلکه رسالت دولت‌هاي کنوني بسيار فراتر از اين است. دولت‌هاي کنوني مدعی سرپرستي تکامل بشريت هستند. برخلاف آنچه لیبرالیزم مدعي بود ـ که بايد دولتي بسازد که تصرفش در جامعه حداقل باشد و بقيه امور به آزادي‌هاي فردي انسان‌ها واگذار شود ـ کار دولت‌هاي مدرن عمدتاً مهندسي تکامل اجتماعي است؛ يعني هماهنگ‌سازي همه شئون جامعه در مسير اهداف تعريف شده را به عهده دارند و رسالت آنها بسترسازي براي هماهنگيِ شئون کل در جهت هدف خاص است. امروزه دولت‌ها با تعريف خاصي که از تکامل ارائه مي‌دهند، يک تصرف شامل و جامع در همه شئون و زواياي زندگي ملت‌ها و امم دارند و مي‌خواهند همه شئون را بر محور واحد و در جهت هدف واحد هماهنگ کنند. اگر رسالت دولت‌ها هماهنگ‌سازي کُلّ در جهت هدف واحد باشد، نه‌تنها از اعتقادات، فرهنگ، خلقيات، انگيزه‌ها و گرايشات امم فارغ نيستند، بلکه موضوع اصلي کارشان تغيير اخلاق و فرهنگ امم است؛ يعني گوهر توسعه و موضوع اصلي آن، «توسعه انساني» است. لذا رسالت اساسي دولت‌هاي مدرن، تغيير در انسان‌ها و ساخت‌وساز انسان متناسب با توسعه است. هيچ ابايي هم ندارند که ابراز کنند ما به‌دنبال تغيير سنن و آداب، و اخلاق و فرهنگ و اعتقادات ملت‌ها هستيم؛ آنها اين تغییر را از ارکان توسعه مي‌دانند؛ و اساساً توسعه را به تغيير هماهنگ همه شئون، از جمله آداب و سنن و اعتقادات و خلقيات جامعه، در جهت مقصد خاص، که مثلاً افزايش توليد و افزايش بهره‌وري مادي است، تعريف می‌کنند. بنابراين دولت‌هاي مدرن توجه کرده‌اند که نيل به مقصد خاص، زمانی به‌خوبي واقع مي‌شود که همه توانايي‌هاي جامعه و همه شئون جامعه را در مسير آن هدف خاص گسيل و هماهنگ کنيد، توجه کرده‌اند که توسعه، بر محور توسعه انساني واقع مي‌شود. اگر در جامعه‌اي، صنعت مدرن را با انسان‌هايي که متناسب با مدرنيزم فکر نمي‌کنند و نمي‌انديشند و گرايش‌هاي متناسب با آن ندارند جمع کنيد، جامعه مدرن ساخته نمي‌شود و توسعه واقع نمي‌شود؛ اساس توسعه، تغيير بافت انساني جوامع است. اين نکته از مسلمات مديريت توسعه در دنياي کنوني است، ولی متأسفانه مدعيان فهم سياسي و مدعيان صلاحيت براي قضاوت در اين امور، غافل از اين مسئله واضح و روشن به تحليل ارتباط دين و حکومت پرداخته‌اند. ما درباره دولت خيالي ذهن يک شخص خاص بحث نمي‌کنيم؛ موضوع بحث ما، واقعيت حکومت و دولت در شرايط کنوني عالم است که تعطيل‌پذير هم نيست؛ واقعيتی است که پيشِ‌روي ماست و نمی‌توان بر آن چشم بست.» 📚 منبع: کتاب ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 «دولت مدرن» یک #دولت_حداکثر است نه #دولت_حداقل. تبیین رسالت دولت، مقدمۀ گفت‌و‌گو از «نسبتِ دین و د
💥 باید نسبت » و را بیان کند. 💥 «دین» نمي‌تواند نسبت به «دولت حداکثر» بي‌تفاوت باشد و در عین حال، سعادت انسان را هم تأمين کند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «دولت‌های حداکثر خصوصیاتی دارند. دولت‌های حداکثر اين است که افراد در آن محور نيستند، بلکه سازمان‌ها و ساختار‌هاي اجتماعي محور مديريت‌اند؛ يعني تفاوتي که در دولت‌هاي مدرن پيدا شده اين است که تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در آنها بر محور سازمان انجام مي‌گيرد، نه بر محور شخص. دولت‌های مدرن، که دولت حداکثر هستند، این است که رسالتشان بسترسازي و «اقامه» يک اخلاق و فرهنگ و رفتار خاص اجتماعي است. منظومه این خلقيات، و تفکرات و اطلاعات اجتماعي و انديشه‌هاي جمعي، و رفتار و تصرفات جامعه است که به يک توسعه خاص منتهي مي‌شود؛ [لذا] رسالت اين دولت‌ها ايجاد بستر براي پيدايش اخلاق، فرهنگ و رفتار خاص اجتماعي است. به‌تعبير ديگر اقامه يک اخلاق، فرهنگ و رفتار، محور تصميم‌گيري‌ها و تصرفات دولت‌هاست؛ دولت‌ها بستر‌هاي روحي، ذهني و عيني اجتماعي براي بازسازي انسان‌ها ايجاد مي‌کنند؛ شرايط روحي، ذهني و عيني خاصی [ایجاد می‌کنند] که فرد در اين شرايط تنفس مي‌کند و در آن به اخلاق و گرايش‌ها، و انديشه‌ها و تفکرات، و رفتار و اعمال خاص مي‌رسد؛ ايجاد اين بسترها – اعم از بستر گزينش سياسي، فرهنگي و اقتصادي [و به‌تعبیر جامع] بستر هدايت اختيارات اجتماعي ـ کار حکومت‌ها و دولت‌هاست؛ يعني کار دولت‌ها اقامه است. چنين دولتي، حکومت يک فرهنگ بر آن است. فرهنگ توسعه خاصی بر مديريت توسعه حاکم است؛ مديريت توسعه از فرهنگ توسعه و تکامل فارغ نيست؛ [بلکه] تکاملِ همه شئون را بر اساس يک فرهنگ خاص هدايت مي‌کند. آن فرهنگ هم فقط فرهنگ ارزش‌ها نيست، [بلکه] اعم از فرهنگ ارزش‌ها، دانش‌ها و گرايش‌ها و فرهنگ حاکم بر گرايش‌ها و دانش‌ها و ارزش‌هاست؛ اين فرهنگ بر مديريت تکامل حاکم است. اگر چنين مديريتي تصوير شد (که مديريتي همه‌جانبه است، اخلاق سازماني خاص و رفتار سازماني خاص و اطلاعات سازماني خاص ايجاد مي‌کند، نظام توزيع اخلاق و اطلاع و رفتار درست مي‌کند) آنگاه جای سؤال است که آیا واقعاً دين مي‌تواند نسبت به اين دولت بي‌تفاوت باشد و در عین حال سعادت انسان را هم تأمين کند؟» 📚 منبع: کتاب ☑️ @mirbaqeri_ir
حکمت حکومت (1).pdf
2.08M
فهرست کتاب حکمت حکومت، جلد 1⃣
حکمت حکومت (2).pdf
2.86M
فهرست کتاب حکمت حکومت، جلد 2⃣
⚡️ تعريف دولت و‌ حکومت به «ايجاد امنيت و جلوگيري از اغتشاش و جمع‌آوري ماليات‌هاي عمومي براي اداره دولت و امثال اینها»، تعریفی ساده‌انگارانه است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹 تعريف دولت به «ايجاد امنيت و جلوگيري از اغتشاش و مثلاً جمع‌آوري ماليات‌هاي عمومي براي اداره دولت و امثال اینها»، تعریفی ساده‌انگارانه است و یا لااقل تعريف از دولتي است که دوره‌اش گذشته است. دولت‌هاي مدرني که به‌ويژه بعد از جنگ جهاني دوم شکل گرفته‌اند، هرگز چنين رسالت محدودي ندارند و رسالتشان بسیار فراتر از اينهاست. 🔹 دولت‌هاي مدرن، حتي به اعتقادات ماورائي بشر چنگ‌اندازي مي‌کنند و اين دخالت را از ارکان توسعه مي‌دانند. ‌تغيير در اعتقادات ماورائي بشر و هماهنگ‌سازي این اعتقادات و گرايشات، و ايمان ماورائی بشر با اهداف توسعه، از رسالت‌هاي اساسي دولت‌هاي مدرن است؛ يعني هدف دولت‌هاي مدرن، بازسازي جامعه براي نيل به تکامل و توليد یک وضعيت جديدِ هماهنگ با تکامل است. 🔹 باید به این پرسش جواب داد که اين دولت حداکثر چه ارتباطي به دين دارد؟ آيا دين، دولت حداکثر را مي‌پذيرد يا خیر؟ يعني [آیا] دين، مهندسي اجتماعي براي تکامل عباد به‌سوي خداي متعال را مي‌پذيرد يا خیر؟ کمااينکه دولت‌هاي مادي در جهت توسعه حرص و عشق به دنيا و توسعه تعلق خاطر به دنيا مهندسي اجتماعي مي‌کنند؛ آيا چنين مهندسي هماهنگي براي توسعه تقرب، در نقطه مقابل دولت مدرن، از رسالت‌هاي دين است يا خیر؟» منبع: کتاب ☑️ @mirbaqeri_ir