📢 روز عید، روز رجوع به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) و روز تجدید عهد با آن حضرت است.
«روز عید رجوع به امام و توجه به ایشان است. در این چهار تا عیدی که ما داریم، جمعه، فطر، قربان و غدیر، دعای ندبه خواندن وارد شده است و توجه به امام زمان از طریق این دعا فوقالعاده است.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفۀ رسانه .pdf
8.79M
📜 گفتاری از آیتالله میرباقری با عنوان:
«فلسفۀ رسانه و نسبت دین و رسانۀ مدرن (PDF)
⚡️ فناوریها پیکرۀ منفصلِ ارادههای اجتماعی هستند که: کاملاً ایدئولوژیک احساس میکنند، ایدئولوژیک فکر میکنند و ایدئولوژیک عمل میکنند.
یعنی شما روح ایدئولوژی مدرنیته را در فناوریاش میبینید.
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شکر نعمت غدیر این است که در کاروان امام زمان(عجل الله فرجه) قرار بگیریم و در چارچوب طرح امام زمان(سلام الله عليه) حرکت کنیم و در مقابل طرح آن حضرت، طرح دیگری مطرح نکنیم.
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 برنامهريزیها در خصوص مبارزه با بدحجابی، اگر معطوف به فعاليت دشمن نباشد و به شناخت ميدانهای جنگ با دشمن منتهی نشود، توفيق چندانی حاصل نخواهد شد.
«مسئله پوشش يکی از لبههای تيز درگيری تمدن اسلام و تمدن غرب است. اگر اين دوران، دوران جنگ تمدنها معرفي شد، منظور فقط جنگ نظامی نيست بلكه مهمترين عرصۀ آن، جنگ فرهنگی است. يکی از مهمترين ابعاد جنگ فرهنگی نيز مسئله پوشش و آرايش است. اگر برنامهريزیها در اين خصوص معطوف به گسترش فعاليت دشمن نباشد و به شناخت ميدانهای جنگ با دشمن منتهی نشود، توفيق چندانی حاصل نخواهد شد. البته با اين بهانه كه مسئله لباس يک مقوله فرهنگی است نبايد مانع اقدامات اجتماعی شد؛ با اين وجود، اقدامات اجتماعی نيز بدون داشتن يک نقشۀ جامع فرهنگی، بینتيجه يا کماثر خواهد بود.
بنابراين چنانكه گفته شد يكی از مهمترين عواملي که به بدحجابی بدلباسی دامن میزند، امپراطوری استکبار جهانی و عامل ديگر، ادامه آن جريان در دنيای اسلام، به ويژه سکولاريستهای ميانهرويی هستند که معتقد به يک مذهب حداقلی میباشند؛ جريانی که در نهايت به اباحهگری مطلق منجر میشود. متأسفانه اين جريان در رسانههای عمومي كشور از جمله رسانههای تصويری نفوذ کرده است.
البته اقدامات فراوان و ارزشمندی که مديران و هنرمندان كشور برای اسلامی کردن رسانه و هنر انجام دادهاند قابل قدردانی است اما ترديدی نيست كه يک جريان سکولاريسم پنهان در رسانههای كشور بهويژه در رسانههای تصويری در حال فعاليت است. به عبارت دیگر، غرض، ناديده گرفتن تلاشهای مثبت و فراوان مسئولان و هنرمندان رسانهها نيست. اما بیترديد در مجموعه برنامهريزان و تصميمسازان رسانهها يک شبکۀ خودآگاه و ناخودآگاه سکولاريستی وجود دارد که برای گسترش بدحجابی، بدلباسی، تغيير فرهنگ عفاف و حجاب و تغيير فرهنگ رابطۀ زن و مرد برنامهريزی میكند.
امروز چه کسانی و با چه پوشش و حجابی در رسانههای نوشتاری و مجلات به عنوان الگو و قهرمان معرفي ميشوند؟ با اين اوصاف چگونه میتوان به جوان گفت که مانند اين شخصيت باش ولی مانند او لباس نپوش و مانند او آرايش نکن! چرا به جوان گفته میشود که مدل پوشاک، مدل و مدل لباس تو نبايد مدل غربی باشد در حالی که در برنامههای ديگر، غربیها مدام بهعنوان افراد توسعهيافته و پيشرفته به او معرفی میشوند! اگر غربیها پيشرفته هستند، پس لباس، پوشاک، روابط اقشار و روابط اجتماعی آنها هم خوب است!!». (۱۳۹۲)
🖇 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4638
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 در حوزۀ پوشش و آرايش بايد يک اقدام بههمپيوسته و هماهنگ درون دنيای اسلام عليه جريان سکولاريسم و امپراطوری مادی غرب اتفاق بيفتد. يکی از اين اقدامات بايد عليه هنر و رسانۀ مادی شكل گيرد.
«زن در هيچ دورهای از ادوار تاريخ، حتی در دوره بردهداری، بهاندازهای که امروز در غرب تحقير میشود و مورد خيانت قرار میگيرد، تحقير نشده است. غرب در يک بردهداری پنهان و پيچيده که به شكل يک طلسم و جبر اجتماعی درآمده است با عنوان ارائه خدمات و توليد خدمت اجتماعی و با مجوز رسمی، بانوان را وارد ميدان فحشا میكند. زنان اروپايی تحت عنوان توسعه صنعت توريسم در بسياری از کشورهای اروپايی ابزار گسترش سرمايهداری شدهاند و همۀ هويتشان در جهت گسترش سرمايهداری هزينه میشود. اين اتفاقی است كه در دوره بردهداری هم نيفتاده است. غرب با وجود اين رسوايی، مدعی آزادی و حقوق بشر و حقوق زنان است! الگوی پيشنهادی سکولاريستهای دنيای اسلام نيز برای زنان مسلمان، الگوی غربی است.
بنابراين، مهمترين منکر، امپراطوری غرب و دستگاه نظام استکباری است؛ لذا بايد با ضدارزشهایی که آنها ارزش میدانند مبارزه کرد تا امکان اقامۀ اخلاق اسلامی و مناسبات روابط اسلامی برقرار شود. وقتی غرب، محک و ميزان يک جوان را خراب میكند، جوان خوبی را بدی و بدی را خوبی میبيند. در اين صورت چگونه میتوان خوبی را برای اين جوان تحليل كرد. به همين دليل ابتدا بايد نظامی را که اقامۀ منکر میکند و ميزان تشخيص را به هم میريزد، از بين برد تا امکان اقامۀ پوشش اسلامی و عفاف فراهم شود. البته مقصود اين نيست که برنامهريزیها تا آنجا به هم پيوسته شود که امکان اقدام سلب گردد. در حوزۀ پوشش و آرايش بايد يک اقدام به هم پيوسته و هماهنگ درون دنيای اسلام عليه جريان سکولاريسم و امپراطوری مادی غرب اتفاق بيفتد. يکی از اين اقدامات بايد عليه هنر و رسانۀ مادی شكل گيرد. مسئولان رسانۀ ملی بايد مواظب نفوذ جريان سکولاريسم در رسانه باشند. بنابراين لازم است در کشور يک اتاق فکر در چنين مقياسی تشكيل شود تا درباره مسئله پوشش و آرايش در سطح اقدامات خرد تا کلان و توسعه و با نگاه به آيندۀ جهان برنامهريزی كند. اگر در مبارزه با اين پديدهها، جريان سکولاريسم درون دنيای اسلام كه منكر را اقامه و اشاعه میكند رها شود و فقط با كساني كه در سطح خرد به منكر عمل میکنند برخورد شود، نه تنها توفيق چندانی از اين مبارزه حاصل نخواهد شد بلکه اين اقدامات به يک بحران اجتماعی تبديل میگردد. اگر غرب و تماميت تمدن غرب به عنوان يک تمدن ضد بشری معرفی نگردد، بیترديد تناسبات انسانی آن در جامعه اسلامی رشد خواهد کرد؛ برای مثال در مبارزه با مواد مخدر، برخورد با خردهپاهايی که مصرفکننده هستند بهتنهایی بیفايده است؛ در حقيقت بايد با كسانی که مواد مخدر را توليد و توزيع میکنند و يا با كسانی که فرهنگ تخدير و مواد مخدر را در جهان اشاعه میدهند، مبارزه كرد. كساني كه دنيا را مادي تعريف میکنند و فرهنگ مصرف را اشاعه میدهند، اقامهکنندۀ مواد مخدر و روانگردانها هستند؛ بنابراين در مبارزه با منكر نبايد كسانی را كه اقامه و اشاعه منكر میكنند رها كرد و تنها با عاملان خُرد برخورد كرد. اين شيوۀ صحيحی برای مبارزه نيست. هرچند که امر به معروف زبانی و اقدامات جزئی هم ضروری و لازم هستند اما بیترديد بايد اقدامات هماهنگ در مقياس صحنۀ جنگ دشمن طراحی كرد و با هماهنگی در اين اقدامات به نتيجۀ مطلوب رسيد.» (۱۳۹۲)
🖇 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4638
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
«ما در زیارت جامعه کبیره که از امام هادی علیهالسلام صادر شده است، سیری با امام داریم: با تکبیر و شهادتین شروع میکنیم و مقام کبریای الهی در دلمان جلوه میکند؛ بعد ذیل کبریای الهی امام را زیارت میکنیم. بعد با تولی و تبری و سیر در مقامات امام دربها به رویمان باز میشود و در انتها به این دعاها میرسیم که خدایا تو من را به امامم گره بزن و مقام معرفت به امام و حقوق امام و رسیدن به رحمت الهی با شفاعت امام را به من عطا فرما.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
📢 در حوزۀ پوشش و آرايش بايد يک اقدام بههمپيوسته و هماهنگ درون دنيای اسلام عليه جريان سکولاريسم و ا
📢 نمیشود جوان را از سرِ صبح تا بعد از ظهر در مقابل علم و عقلانیت غربی تحقیرش بکنم، بعد با یک درس اخلاق، توقع داشته باشم مثل غربیها لباس نپوشد! چرا نپوشد؟ به چه دلیل، شیوۀ آرایش غربی بد باشد؟ مگر همان دانش و عقلانیت نیست که این سبک زندگی غربی و این نوع پوشش را ایجاد کرده است؟
💠 آیتالله میرباقری:
«نکتهای را سالها قبل در جلساتی با حضور دبیران عرض کردم؛ جلسهای بود راجع به اینکه برای اخلاق جوانها چه کار کنیم؟ ناچار شدم عرض کنم که: شما از اول صبح تا بعد از ظهر که سر کلاس هستید، دانشجوهایتان را در مقابل غرب تحقیر میکنید، هر معادلۀ علمی که میگویید با زبان غرب میگویید؛ یعنی گاهی زبانتان زبانِ فارسی نیست و اصطلاحاتتان اصطلاحاتِ غربی است. نام دانشمندان غربی را هم تجلیل میکنید و بالاسر آن میگذارید!
بعد به چه جرأتی به جوان میگویید موهایت را مثل آنها نزن و مدل لباست مثل او نباشد و سبک پوشاکت را عوض بکن؟!
او سبک آرایشش را چرا عوض بکند؟! مگر همان دانش و عقلانیت نیست که این سبک زندگی غربی را ایجاد کرده است؟! چرا من جوان را از سر صبح تا بعد از ظهر در مقابل غرب تحقیرش بکنم، بعد با یک درس اخلاق، توقع داشته باشم مثل غربیها لباس نپوشد! چرا نپوشد؟ به چه دلیل، شیوۀ آرایشش بد باشد؟ اگر بنیانِ تمدن جدید بر اومانیزم است چرا وقتی به سبک زندگی و به شیوۀ آرایش که میرسد پوچی و نیهیلیزم و فوکولیزم را شما بد میدانید؟ چرا بد میدانید؟ چرا وقتی به شیوۀ آرایش که میرسد، میگوئید بد است؟
(معنای این شیوههای جدید آرایش این است که زیبایی اصلاً هیچ معنای مطلقی ندارد. دیدهاید: هر روز، یک قیافههای عجیبوغریبی درست میکنند که انسان وقتی نگاهش میافتد متنفر میشود. اما بعد از یکمدتی، در خیابان جوانهای زبادی همان قیافه را به خودشان میگیرند!)
به جوان میگویم آقا در سبک پوشاکت از او تبعیت نکن! چرا تبعیت نکند؟ چرا الگوی خوراکش را از آنها برداشت نکند؟ چرا فستفودها شلوغ نشود؟
اگر واقعاً دانشگاههای ما، همۀ دانشش وارداتی است و همۀ عقلانیتی که آنها آوردند عقلانیت حقی است و دانش است و علم است و محترم است و مبارک است، چرا این سبک زندگی مبارک نباشد؟ چرا مدل شهرسازیشان و مدل معماریشان، بد باشد؟ چرا سبک خوراک و پوشاکشان بد باشد؟
چه کسی مأموریت دارد که نسل جوان را با این نقطهضعفهای تمدنی آشنا کند و از منحل شدن در این تمدن باز بدارد؟ جز شما اساتید چه کسی هست؟ و جز با اینکه نسبت به این تمدن، واقعاً افشاگری کنید و این تمدن را عریان نشان بدهید و نشان بدهید که این تمدن، یک مجموعۀ بههمپیوسته است و بهراحتی نمیشود خوب و بدش کرد و بلکه باید استحالهاش کرد. من نمیخواهم بگویم صددرصد فاسد است و نقاط مثبت در آن وجود ندارد و نمیشود استفاده کرد، اما میگویم جهتِ حاکم بر او، جهت حقّی نیست. و الاّ در کاخ فرعون هم، موسی کلیم رشد میکند؛ یا آسیه همسر فرعون و مؤمن آل فرعون در کاخ فرعون هست. بنابراین نمیخواهیم بگوییم که در تمدن غرب اصلاً عنصر خوب پیدا نمیشود.
ولی ببینید این جریان، یک جریان به هم پیوسته است. نمیشود بهراحتی غربِ خوب و بد کرد. نمیشود بهراحتی ژاپن را اسلامی درست کرد. ژاپن ایدئولوژی خودش را با خودش بههمراه دارد و اثر میگذارد. این غربِِ به هم پیوسته، لایههایی دارد. ظاهرش محصولاتِ مدرن است. ظاهرش نظم خیابانی و کارخانه و شهر و فستفود و ماشین بنز است. این ظاهر آن است. باطنش عقلانیت است و سرّش ایدئولوژی غرب است. این مجموعه را شما باید به نسل جوان معرفی بکنید و بهخصوص این کار را بهشکل عالمانه و تخصصی در حوزۀ دانشی خودتان انجام بدهید. یعنی نشان بدهید که این دانش با فلسفهاش با ایدئولوژیاش یک پیوستارِ به هم پیوستهاند. نمیشود بگویید من دانش اقتصاد غربی را قبول میکنم، ولی ایدئولوژی غرب را قبول ندارم، نمیشود.
نمیشود بگویید من علوم انسانی آن را لااقل، قبول میکنم ولی ایدئولوژیاش را قبول نمیکنم! اصلاً ایدئولوژیِ تجسّدیافته در حوزۀ عقلانیت، تبدیل به دانش میشود و ایدئولوژیِ تجسدیافته در حوزۀ عینیت تبدیل به مظاهر تمدنی میشود. شهر و جاده و خیابان و کارخانه و برق و همۀ اینها تجسّد آن میشود. ایدئولوژی در عقلانیت تجسد مییابد. ساختارها و علوم و فناوریها و رسانههای غربی، فرهنگ غربی را به همراه خود میآورد.
البته این تمدن را نمیشود کنار گذاشت؛ باید به قلههای علمِ مدرن دست یافت و حتی مرزشکنی کرد. مقدمهٔ عبور از تمدن غربی و منحل کردن آن در تمدن اسلامی، تسلّطِ به قلههای علمی موجود و استحاله آن در جهاز هاضمه تمدن اسلامی است، اما این «تسلّط» بهمعنای «مسخّر شُدن» نیست.» (۱۳۹۰)
🖇 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4638
🖇 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4573
☑️ @mirbaqeri_ir
تجلیلغرب،_ریشهبدحجابی،_استاد_میرباقری،.mp3
433.3K
⚡️ نمیشود غرب را مدام تجلیل کنید، و سپس از جوان توقع داشته باشید که به مدل پوشش غربی اقبال نکند!
🖇 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4638
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 چند نکته از آیتالله میرباقری دربارۀ بدحجابی
🌀 برنامهريزیها در خصوص مبارزه با بدحجابی، اگر معطوف به فعاليت دشمن نباشد و به شناخت ميدانهای جنگ با دشمن منتهی نشود، توفيق چندانی حاصل نخواهد شد.
▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/4631
🌀 در حوزۀ پوشش و آرايش بايد يک اقدام بههمپيوسته و هماهنگ درون دنيای اسلام عليه جريان سکولاريسم و امپراطوری مادی غرب اتفاق بيفتد. يکی از اين اقدامات بايد عليه هنر و رسانۀ مادی شكل گيرد.
▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/4632
🌀 نمیشود جوان را از سرِ صبح تا بعد از ظهر در مقابل علم و عقلانیت غربی تحقیرش بکنم، بعد با یک درس اخلاق، توقع داشته باشم مثل غربیها لباس نپوشد! چرا نپوشد؟ به چه دلیل، شیوۀ آرایش غربی بد باشد؟ مگر همان دانش و عقلانیت نیست که این سبک زندگی غربی و این نوع پوشش را ایجاد کرده است؟
▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/4636
🌀 نمیشود غرب را مدام تجلیل کنید، و سپس از جوان توقع داشته باشید که به مدل پوشش غربی اقبال نکند!
▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/4637
▶️eitaa.com/mirbaqeri_ir/1895
☑️ @mirbaqeri_ir
31.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اضطرار به امیرالمؤمنین علیهالسلام امتداد اضطرار به نبیاکرم صلی الله علیه و آله و سلم است.
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابلاغ غدیر، بار سنگینی بود که به مقصد رسید.
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ سرمایۀ ما برای حرکت در مسیر ولایت امیرالمؤمنین، سرمایۀ محبت و سرمایۀ برائت است که باید آنها را دائماً رشد دهیم.
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 مهمترين فرمانی که پيامبر اسلام(ص) بعد از #توحيد يا در ادامه توحيد، در طول دوران نبوتشان صادر کردهاند، فرمان #غدير است.
💥 غدیر، پردهبرداری از #نَبَأِ_عَظيم (خبر بزرگ) است. اگر انسان به آن خبر راه پيدا کرد، همه اخبار غيبی در عالم را میفهمد والا همه عالَم برای او حجاب خواهد شد.
💥 اینکه غدیر عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر میشود به این خاطر است که #مائدهٔ_ولایت در آن نازل شده است. اگر نزول یک مائدهٔ آسمانی برای تمام امت حضرت عیسی مبدأِ عید میشود، باید نزول این مائده آسمانی، یعنی حقیقت ولایت، برای تمام انبیاء عید باشد.
پس چنین مائدهای که حقیقتِ ولایت است، «تَكُونُ لَنَا عِيدًا لّأِوَّلِنَا وَ ءَاخِرِنَا» میشود.»
💥 در عید غدیر در هر سال، درهايی باز میشود که در غير غدير باز نمیشود؛ لذا روزه روز غدير فضيلت شصت سال روزه را دارد که اين شصت سال، مالِ سال اول نيست؛ بلکه هر سال اين روزه، اين فضيلت را دارد. اين فضيلت، قراردادی نيست. اين ظرف، ظرف خاصی است که عبادت در آن با فضيلت بيشتری واقع میشود.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی_آیت_الله_سید_مهدی_میرباقری_روز_سوم_جشن_غدیر.mp3
17.87M
🎧 سخنرانی آیتالله میرباقری در روز سوم جشن غدیر در حسینیه آیتالله حقشناس(ره)
☑️ @mirbaqeri_ir
4_5956348216181001734.mp3
22.74M
🎧 سخنرانی آیتالله میرباقری در روز آخر جشن غدیر در حسینیه آیتالله حقشناس(ره)
☑️ @mirbaqeri_ir