«اگر همۀ مقاتل را بگرديد، پیدا نمیکنید كه مورّخان نقل كرده باشند كه قمر بنیهاشم(س)، پيشنهادی به سیدالشّهدا(ع) داده باشند كه مثلاً "برويد يا نرويد! جنگ بكنيد يا نكنيد! زن و بچه بههمراه خودتان ببريد يا نبريد!"
كاملاً تسلیمِ به امام شده و حضرت را تصدیق کردهاند و میدانند كه ایشان موعظه لازم ندارند.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
«ماه شعبان ماه پيامبر اکرم(ص) است. در اين ماه، خدای متعال به احترام پيامبر میخواهد از همۀ ما دستگيری کند؛ «شَعْبَانُ الَّذِي حَفَفْتَهُ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَان»؛ اين ماه را خدای متعال در رحمت خودش پيچيده است. فرمودند کمک شما به من اين است که شما روزه بگيريد تا من بتوانم دستتان را بگيرم. البته نه اينکه از روزه ما چيزی به پيامبر(ص) میرسد، بلکه اگر ما روزه گرفتيم اگر ما اهل تهجّد و عبادات و اهل ترک معصيت بوديم، درواقع، دستمان را در دست پيامبر(ص) گذاشتهايم و کار پيامبر را در هدايت خودمان آسان کردهايم».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 منظور از «وَیلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ»، دستگاه کفار و دستگاه منافقین هستند که دین خدا و مؤمنین را هَمز و لَمز میکنند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«روایت، آیۀ «وَیلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» را معنا میکند؛ میفرماید «الَّذِینَ هَمَزُوا آلَمُحَمَّدٍ حَقَّهُمْ وَ لَمَزُوهُمْ»؛ یعنی کسانی که آلُ الله را همز و لمز میکنند، امیرالمومنین(ع) را همز و لمز میکنند، دین خدا را همز و لمز میکنند.
چنانچه الان در دنیا میبینید که دین را همز و لمز میکنند و مؤمنین را تحقیر میکنند. نباید انسان اینها را رها کند و بگوید این همز و لمز صرفاً به این معناست که مثلاً مواظب باشید یک موقع پشت سر یک مومنی با رفتارتان او را تحقیر نکنید، یا یک حرفی نزنید که به او توهین شود. البته نمیگویم این معنا را حذف کنیم، این معنا هم مصداق همز و لمز است؛ ولی این سختگیریای که در قرآن فرموده «وَیلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ الَّذی جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ»، همین دستگاه کفر و دستگاه نفاق است.
یعنی این همزولمزکننده، امکاناتی را در عالم فراهم کرده و با تکیه به این امکانات، خیال میکند جاودان میماند و لذا نقشه همیشگی میکشد و شروع به همز و لمز کردن جبهه حق میکند.
در این آیه، همز و لمز بنیامیه، محل بحث است که همز و لمز نسبت به امبرالمومنین(ع) طراحی میکنند و کاری میکنند که به قول ابنابیالحدید در هفتاد هزار منبر، خطبا وجود مقدس امیرالمومنین (علیه السلام) را لعن میکنند. (لعنت الله علیهم اجمعین). این همز و لمز، مقصود است؛ گرچه همز و لمزهای جزئی هم مصداق هستند و آنها را نباید خارج کرد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔳 ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۱، بیست و دومین سالروزِ رحلتِ متفكّرِ فرزانه و مُجاهد علمی، استاد سید منیرالدین حسينی الهاشمی است. برای شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحهای قرائت فرمایید.
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
معرفی فلسفه ولایت به آثار.mp3
48.7M
🎙 سید منیرالدین حسینی الهاشمی | معرفی فلسفه نظام ولایت
🗓 تاریخ: ۱۳۷۹/۶/۱۵
⏳ مدت: ۳۳ دقیقه
⚡️ فلسفه نظام ولایت در عامترین شكل خودش، سه مرتبه از سرپرستی را در یک نظام ملاحظه میكند:
۱. سرپرستی تکوینی؛
۲. سرپرستی تاریخی؛
۳. سرپرستی اجتماعی.
⚡️ كارآمدی الهی دین در جامعه، بدون در دست داشتنِ روش تحقیقی كه بتواند حركت و تغییر را در ماده به اعتقادات الهی مشروط کند و تبدیلشدن و چگونگی را در تكامل بر این بنیان بیان کند، ممکن نیست.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یا همان فلسفه شدن اسلامی، یعنی پایگاه همدلی، همفكری و همكاری در جامعه اسلامی.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی وسیلۀ تبیین تحوّل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر محور تكامل دینی.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی شالودۀ هماهنگسازی تكامل حجیت در فهم دین، اسلامیت در فهم كاربردی دانشگاه و جریان اسلام در فهم اجرایی دولت.
⚡️ ثمرۀ فلسفه نظام ولایت در «حوزه»، دستیابی به اخلاق حکومتی، حكمت حكومتی و فقه حكومتی است و در «دانشگاه» توان پیشبینی، كنترل و هدایت تغییرات بر مبنای معادلاتی است كه رفع نیازمندیهای نظام اسلامی را در جریان توسعۀ نیاز و ارضاء تولید میکند، و در «نظام اجرایی»، ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام است.
(توضیح دربارۀ صوت: استاد حسینی در این صوت ظاهراً متنی از نوشتههای خودشان را قرائت میکنند و توضیح میدهند.)
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
4154انقلاب در جهان_1.mp3
4.27M
🎙 قطعه صوتی از علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی
🔰 موضوع: «تغییر در ساختار جهان بهتبع پیشرویهای انقلاب اسلامی»
📅 تاریخ: ۱۳۷۵/۵/۲۵
🌀 انقلاب در وجدان عمومی بشر ایجاد شده است. اكنون در جهان، تكنوكراسى و كارشناسى در حال شكست است؛ مبانى فكرى غرب بهخاطر ارتقاء وجدان عمومى بشريت، در حال اضمحلال است و تئوريسينهاى آن نظامها نمىتوانند از اين شكست مديريت غربى جلوگيرى به عمل آورند.
🌀 نهتنها سايه اين شكست، بر علوم انسانى آنها سنگينى مىكند بلكه دامنه آن، تئوریهاى محاسباتى و رياضى را نيز در بر گرفته است؛ چرا كه اين علوم نيز همچون علوم انسانى، وابسته و فروريختنى هستند.
🌀 به نظر ما انقلاب فرهنگى در عالم آغاز شده است، چون جريان انگيزه مردم جهان، ديگر در ساختار انديشه قبلى نمىگنجد.
🌀 شما شکستهای رژیم صهیونیستی و ناامن شدنش در مقابل نیروهای انقلاب اسلامی را دستکم نگیرید! اسرائیل یعنی سرمایهداری! یعنی بیشترین سهام خبری دنیا! یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و تکنولوژیک دنیا و... .
این اتفاقات را جدی بگیرید.
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
3440 خدمت سیاستهای رهبری_1_1.mp3
6.87M
🎙 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
💠 ما یک تكليفی نسبت به فرمايشات مقام معظم رهبری داريم و آن اينكه بايد دستگاه فلسفی ما، "ابزاری" در اختيار سياستهای ایشان برای ايجاد "شرايط فرهنگی جامعه" قرار بگيرد.
💠 وقتی حكومت، «حكومت دينی» است، طرفداران فرهنگیِ این دين و حکومت دینی باید وارد ميدان پياده كردن فرمايشات رهبری در ايجاد شرايط فرهنگی جامعه بشوند.
💠 اگر فرد مسلمانی نسبت به «احكام اجتماعی اسلام» اصلاً حساسيت نداشته باشد، آدم سربهراهی است كه احياناً آمريكا هم میتواند بهوسيله او بار ببرد.
(منبع: دورهٔ منزلت ولایت و رهبری، جلسه اول، ۱۳۷۳/۴/۴)
☑️ @AnfisheMonir
«صلوات شعبانيه يک سلوک کامل است؛ از نقطهای آغاز میشود و فرودگاه و پايانی دارد که ما را تا آن پایان سير میدهد».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی در حسینه آیتالله حقشناس.mp3
40.96M
🎧 سخنرانی استاد سید محمدمهدی میرباقری در حسینیۀ آیتالله حقشناس، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 با زیارت سیدالشهدا(ع) در نيمه شعبان، میتوان به ملاقات ۱۲۴ هزار پيامبر رسيد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«دربارۀ زيارتِ نيمۀ شعبانِِ وجود مقدس سيدالشهدا (عليهالسلام)، اين تعبير آمده است که اگر کسی بخواهد ۱۲۴ هزار پيامبر با او مصافحه کنند، اين وقت به زيارت برود.
البته معنايش اين نيست که هر کسی رفت اين مطلب حاصل میشود؛ بلکه معنايش اين است که در زيارتِ نيمه شعبانِ میشود به ملاقات ۱۲۴ هزار پيامبر رسيد؛ يعنی در اين زيارت اين برکت افتاده است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
کتاب-طرح-کلی.pdf
16.45M
📗 متن PDF کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
(سخنرانیهای مقام معظم رهبری در ماه رمضان ۱۳۵۳)
🔗 بخشی از مقدمه کتاب
▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/2230
🔗 لینک صوتهای سخنرانیها
▶️ https://b2n.ir/f47143
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 ضرورت بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
📢 ما صرفاً با بیان شاخصهایی از توسعه و پیشرفت در عرصههای مختلف، سعی در اقناع ذهن نسل جوان داشتهایم، در حالی که نیاز آنها اندیشهای روشن و انگیزهبخش و شورانگیز برای مقاومت و مبارزه بوده است. این ویژگیهای مهم، در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» منعکس شده است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«نیاز ضروری جامعه امروز ما، ارائه تصویری «شورانگیز» از دین است، تصویری که هم بتواند نسل جدید را برای مقاومت در این درگیری تمامعیار پشتیبانی کند و هم بتواند تصویری «آگاهیبخش» و «کارآمد» از دین در ذهن نسل جدید پدید آورد. جامعه اسلامی برای تربیت انسان تراز انبیاء و عصر انتظار، نیاز به فهمی از دین دارد که مقیاس دین را سرپرستی رشد و تقرب انسان، در همۀ زوایای زندگی بداند و بتواند در این مقیاس، از اندیشههای بنیادین دین تا مفاهیم کاربردی آن را مانند طرحی جامع ارائه کند. آسیبهایی که امروز در نسل جوان مشاهده میشود بهعلت نبود این تصویر از دین است. ما در این مدت صرفاً با بیان شاخصهایی از توسعه و پیشرفت در عرصههای مختلف، که عموماً شاخصهای توسعه بودهاند، سعی در اقناع ذهن نسل جوان داشتهایم در حالی که نیاز آنها اندیشهای روشن و انگیزهبخش برای مقاومت و مبارزه بوده است. این ویژگیهای مهم در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» منعکس شده است، از این جهت بازخوانی این اثر، ضرورتی مهم در ارائه اندیشه اصیل دینی برای نسل امروز است.
(منبع: جلسۀ اولِ بازخوانیِ کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، ۱۴۰۱/۱۲/۱۱)
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 نظام اندیشۀ اسلامی که در «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارائه شده، یک طرح شفاف و منسجم و کارآمد است که دارای سه ویژگیِ «آگاهیبخشی»، «جامعیت» و «شورانگیز بودن» است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«رهبر معظم انقلاب، سه خصوصیت برای طرح اندیشه اسلامی ذکر می کنند:
اول: باید ناظر به زندگی جمعی و کارآمد باشد. یعنی مقیاس مطالعات اسلامی از فرد به جامعه و امت ارتقاء پیدا کند.
دوم: باید انسجام داشته باشد یعنی نظامواره باشد. نظام اندیشه، صرفاً اندیشۀ توحیدی ذهنی نیست بلکه اندیشه اجتماعی هم هست. یعنی هم هدف میدهد هم راهبرد و هم اصول حرکت بر اساس آن راهبرد. نظام اندیشه یک سلسله از مفاهیم بنیادین تا مفاهیم کاربردی است که به صورت یک طرح منسجم ارائه شده نه به شکل گزارههایی متشتت و بیربط.
سوم: باید از منابع اصیل اسلام بهویژه قرآن کریم به دست بیاید. این کلام در مقابل تفکر اخباریگری و تفکر اکتفاء به دانشهای بشری و روشعقلی است که هم در مقدمه کتاب و هم متن کتاب به صورت مفصل هر دو نگاه، نقادی جدی شده است.»
(منبع: جلسۀ اولِ بازخوانیِ کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، ۱۴۰۱/۱۲/۱۱)
☑️ @mirbaqeri_ir
آیت الله میرباقری.mp3
16.11M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در مراسم دعای ندبه
🗓 جمعه ١٩ اسفند ۱۴۰۱
🆔 @jamkaran_ir
☑️ @mirbaqeri_ir
هیئتثاراللهقم_آیتاللهمیرباقری .mp3
10.21M
🎧 استاد میرباقری | شرح صلوات شعبانیه
☑️ @mirbaqeri_ir